Mitä pitää tehdä?

Eksynyt18

Tiedän, että harvan kirjailijan alkuperäinen suunnitelma vastaa lopullista versiota, mutta miten pitää kiinni juonesta?

Siis ongelmani on tässä, että olen kirjoittamassa kirjaa, jossa on nyt n. 23 000 sanaa ja huomaan, että juoni on muuttunut toiseen suuntaan ( ei välttämättä huono asia) ja alussa on muutama "virheellinen/hyödytön istutus", jotka eivät enää palvele juonta. Olen vähän sellainen kirjoittajana, että ideita tulee koko ajan ja tekstin on vaikea pysyä kasassa. Seuraavia kohtia en ole vielä kirjoittanut, mutta suunnitelmat eivät pysy kasassa: Kirjan kohokohta tuntuu muuttuvan koko ajan ja henkilöt, joita aiemmin ajattelin tietynlaisiksi ovat nyt näiden "huikeiden ideoiden" takia muuttuneet koko ajan ja he ovat nyt narsisteja, alkoholisteja ja autisteja....

Mitä minun kannattaisi tehdä? Kannattaako kirjoittaa loppuun asti ja muokata alku kokonaan? Ja mistä minä tiedän missä kohtaa ideat pitää heittää pois ja niitä ei saisi enää keksiä? Voin siis saada kesken kirjoittamisen sellaisia "Hei mitä jos...." "Jos tässä olisikin käänne" "Mitä jos se alussa oleva juttu tulisi tässä uudestaan symboloimaan..."

Olen iloinen kaikista kommenteista! Olen tosiaan aika noviisi kirjoittajana ja tämä on ensimmäinen kirja, jota olen lähtenyt kirjoittamaan. Olen vähän eksyksissä...

7

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjailija2016
    • ldkjfkldsfj

      Tee rakennesuunnitelma. Eli vaikka Wordiin allekkain luvut ja niiden keskeinen ydin max yhdellä virkkeellä. Jokaisen luvun pitäisi viedä tarinaa eteenpäin, muuten ne joutavat pois. Pidä suunnitelma riittävä yksinkertaisena, kun kerran olet aloittelija.

      Sitten vain pitäydyt suunnitelmassasi ja toteutat sen. Jonkin verran lipsumista sallitaan, mutta ei paljon. Et saa työtäsi koskaan valmiiksi, jos lähdet juoksemaan jokaisen tien poikki säntäävän jäniksen perään. Kirjaa uudet mahti-ideasi mieluummin seuraavia kässäreitä varten.

    • ödlkflödskf2

      Voit myös tarkastella kässäriäsi Snowflake methodin kautta. Googleta. Tulos voi olla musertava, mutta korjaa tarvittaessa kässäriäsi Lumihiutaletta soveltaen, ei kirjaimellisesti noudattaen, niin varmasti saat sen jonkinlaiseen kuosiin.

    • Plantser

      Mun mielestä on ok että tarina saa muotoaan kirjoittamisen yhteydessä, koska tarina elää ja kaikkea on vaikea luonnostella valmiiksi.
      Nanowrimossa käytetään käsitteitä pantser ja planner sen mukaan annatko ex tempore flown viedä vai suunnitteletko kaiken etukäteen. Itse olen kirjoittajana noiden välistä eli pantser, minulla on valmis runko aloittaessani mutta tarina elää ja muuttuu kirjoittamisen aikana. Jos nyt ihan överiksi tuntuu menevän niin ota takapakkia, muuten anna mennä.
      Tärkeintä kirjoittamisessa on löytää se itselle sopiva kirjoitustyyli, muiden mielipiteillä ei ole merkitystä jos homma toimii.

      • ksdjfldsfjlk

        Tärkeintä on saada valmista aikaan, koska muuten ei saa mitään julkaistua.


      • Plantser
        ksdjfldsfjlk kirjoitti:

        Tärkeintä on saada valmista aikaan, koska muuten ei saa mitään julkaistua.

        Samaa mieltä näin kolmen kirjan kokemuksella :)


    • Itse olen kanssa sellainen kirjoittaja että hyvätkin suunnitelmani muuttuvat toteuttaessa. Pidän listaa muutoksista mitä haluan myöhemmin tehdä, ja sitten palaan myöhemmin muuttamaan sen mitä tarvitsee muuttaa. Sen tulin oppineeksi kantapään kautta, että tarina kannattaa ensin kirjoittaa loppuun ja jos huomaa muuttelevansa tarinaa paljon, unohtamaan oikeiden lauseiden hakemisen ja keskittymään saamaan perusajatuksen paperille. Kun muutoksia tulee paljon, niin kielellisiin seikkoihin tarttuminen vie turhaan aikaa ja energiaa.

      Kaikkia ideoita ei ole myöskään pakko kirjoittaa kokonaan auki, vaan teen aika usein sitä että kokeilen juonenkäänteitä ensin synopsiksena että näen miltä se oikeasti vaikuttaa. Välillä luonnostellessa löytää jonkin aukon tai virheen joka pistää palaamaan edelliseen versioon, mutta koska kokeilu on ollut ainoastaan synopsiksen muodossa, aikaa ei ole samalla tavalla palanut hukkaan. Samalla luonnoksista näkee, meneekö tarina oikeasti sinne minne haluaa sen menevän. Jos siis tarinalla on paha tapa rönsyillä, lyhyistä kokeiluista voi ehdottomasti olla hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe