pelletit

rakentaja 05

Olisi tarkoitus alkaa keväällä rakentamaan uutta taloa ja tässä vielä pähkäilään lämmitys muotoa.Kahteen kerrokseen ja n. 200m2 sekä erillinen ulkorakennus.Maalämmitys on pois nyt suljettu vaihtoehto , öljy , sähkö yhdistettynä vesikiertoiseen lattialämmitykseen ja nyt on mietinnässä pelletti kattila.Onko kenelläkkään kokemuksia esim. Thermian Biomatic BeQuem yhdistelmistä esim. toimiiko ja kuinka paljon pellettiä kuluu ja onko saatavuus hyvä.

19

11758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommata

myös nokikolarin vehkeet...tervetuloa 1800 luku...

• peukku68

sähköllä ei sudita kaikilla muilla kyllä ja pelletillä kaikkein vähiten!! tai sitten vehkeet kaipaa huoltoa ja säätöä

• Utelias Savolainen

Unohda suosiolla tämä foorumi pellettikysymyksissä.Pelletforum.com'issa on asiallinen keskustelupalsta.

• papanamylly

Biomatic on OK. BeQuemin ostossa tarkkana. Valitettavasti parivuotta sitten tehdas myi prototyyppejä, joista on ollut ongelmia.

Eli kotimaiset olivat protoja ja ulkomaiset jo pidempään tuotannossa olleita. Ero saattaa olla pienentynyt.

Sinuna toimisin: Etsi poltinhuolto, jolla on kokemusta säätää pellettipolttin. Kysy heitä referensseiksi ASENNETTUJA, TOIMIVIA LAITTEITA. Käy katsomassa ja päätä itse. Munata voit hyvin monessa asiassa.

papanamylly

• peukku68

kun meillä ja hyvin toimii, meillä kaikki vehkeet biomaticilta. kulutushan riippuu paljon lämmöntarpeesta, veden menosta yms mutta ei tuhatta kiloa ole kuussa kahteen talveen mennyt vaikka tilaa on yhteensä n300 neliöö ja raksattu vielä osaa talosta eli eestaas kulkua runsaasti.

• ...

Iwabo-polttimon myyjään. Sieltä saat ainakin perusteellista tietoa pellettijärjästelmästä. Itselle on tulossa joko Thermian vehkeet tai Iwabo Termax. Mietinnän alla vielä, mutta kallistunee Iwabo Termax-yhdistelmään.

• Järki käteen

Elä tee samaa virhettä kuin minä. Käytössä ollut iwabo nyt 4 vuotta ja ongelmia on. Osta joku muu, ei voi olla ainakaan huonompi. Itse en ottaisi iwaboa ilmaiseksikaan enää näillä kokemuksilla.
        Mikä on muuten kuluttajasuojaviraston kanta lämmitysjärjestelmän "takuu aikaan", luulisi että laitteen pitää toimia ja tarvitsematta ostaa varaosia koko ajan pitempi kuin 2 vuotta?
        -Kokemuksella

• PELLETISTI
        Järki käteen kirjoitti:

Elä tee samaa virhettä kuin minä. Käytössä ollut iwabo nyt 4 vuotta ja ongelmia on. Osta joku muu, ei voi olla ainakaan huonompi. Itse en ottaisi iwaboa ilmaiseksikaan enää näillä kokemuksilla.
        Mikä on muuten kuluttajasuojaviraston kanta lämmitysjärjestelmän "takuu aikaan", luulisi että laitteen pitää toimia ja tarvitsematta ostaa varaosia koko ajan pitempi kuin 2 vuotta?
        -Kokemuksella

Kantaa maahantuojalta ongelmiisi, kokemusperäisesti voin todeta että hoitavat asiánsa erittäin hyvin.Itselläni on Iwabo Villa S ollut toiminnassa jo yli vuoden eikä ongelmia ole ollut!!!

• PellettiPeloton
        PELLETISTI kirjoitti:

Kantaa maahantuojalta ongelmiisi, kokemusperäisesti voin todeta että hoitavat asiánsa erittäin hyvin.Itselläni on Iwabo Villa S ollut toiminnassa jo yli vuoden eikä ongelmia ole ollut!!!

Kysyny, niin kauan kuin takuu kesti niin toimittivat uutta osaa, nyt niistä pitää maksaa.
        Aamuyöstä taas lämpö poikki, putki tukossa!
        Paska mikä paska. Tähän mennessä menny rikki, releitä, ruuvikuletin, sytytysvastus, haitariputkea, ym.

• Ylivoimista pellettilämpöä.
        Järki käteen kirjoitti:

-Kokemuksella

Kuuden vuoden kokemuksella pellettilämmityksestä
        (omasta muiden)neuvon seuraavaa:Jos haluat vierailla pannuhuoneessa kerran kuukaudessa tai
        harvemmin(kuten minä), valitse maljapoltin,jos kerran kahdessa viikossa tai useammin käy muunkinlainen.
        Osta järjestelmän osat mieluimmin asennusliikkeen kautta(takuuasiat)
        Muista:Hyvää ei saa halvalla

• EHR

Kiinteistömme energiakulutus on 58.8Mwh/vuosi
      Meillä on vanhaan kattilaan laitettu Pellx pellettipoltin(Ht engineering 0147322159).
      Pelletin ostamme Paahtopuu Oy:ltä (04427052649irtotavarana kotiintuotuna.)
      Pellettivarastonamme toimii Molok 5m3 jätesäiliö maahan seinän viereen asennettuna.
      (Säiliön pitäisi olla n.6m3 jotta pellettiä mahtuisi kerralla 3tonnia puhallusautolla tuotuna )
      ...................................................................................................
      Käytimme aikaisemmin vuodessa 6000 litraa öljyä. (2778 €)
      Nyt Pellettiä kuluu 18m3 (1459 €)
      Koivuklapeilla kustannukset olisi n. 30m3x70 €= (2100 €)
      Kaukolämmöllä maksasi Tampereella (2591 €)
      Öljypoltin toimii varalla ja sen laitamme päälle jos olemme matkoilla.
      Varalle pitää olla joko sähkövastukset tai öljypoltin.
      Pellettilämmitys vaatii kädentaitoja ja tuhkat poistan kerran viikossa ja samalla puhdistan pellettipolttimen tulipesän.
      Vie aikaa n.15minuuttia.
      Pellx polttimessa oli alkuun vaikeuksia mutta maahantuoja teki kaikki muutokset ilmaiseksi ja nyt poltin toiminut jo kaksi vuotta moitteettomasti. Pellx poltin on mielestäni jo toimiva laite.
      Takapalotiloja ei synny jos pitää kattilan ja savutorvet puhtaina.
      asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä
      Erkki Rintala
      040-5011022

• Putkimiess

Oma Biomatic toimii myös matkoilla ollessa ;)
        Nuohous ja tuhkan poisto noin 10 viikon välein. Kattila asennettu syyskuussa ja toistaiseksi olen sen kerran putsannut. Huoletonta on meno :)

• EHR
        Putkimiess kirjoitti:

Nuohous ja tuhkan poisto noin 10 viikon välein. Kattila asennettu syyskuussa ja toistaiseksi olen sen kerran putsannut. Huoletonta on meno :)

Pellx polttimen ja kattilan huoltovälejä tietenkin voi venyttää mutta meillä on käytössä vanha Oskarshamnin valurautakattila jossa tuhkapesä on vaatimattoman pieni pellettilämmitykseen nähden. Emme ole vaihtaneet yli kolmekymmentävuotiasta kattilaa uusiksi koska sen hytötysuhde on hyvä ja kattila on erinomaisessa kunnossa. Puhdistan tuhkat kattilasta kerran viikossa. Samalla otan kuonat pois pellettipolttimen palopesästä. Näin ennakolta estän mahdollisia häiriöitä.
        Viidentoista minuutin työ.
        Olen edelleen sitä mieltä, että pellettilämmitystä käytettäessä on hyvä olla varalämpöjärjestelmä jos talo jää tyhjille pitemmäksi aikaa. Jos on kaksoispesäkattila niin siinä oleva öljylämmitin lähtee automaattisesti päälle jos lämpötila laskee alle säädetyn arvon.
        Mikä pellettipoltinjärjestelmä tahansa on aina edullisempi kuin sähkö-tai öljylämmitys. Kirjoitan Pellx polttimestä siksi kun siitä meillä on kokemusta ja siinä on vähän kuluvia osia. Muutkin Pellettipolttimet ovat todennäköisesti hyviä.

• 1262
        EHR kirjoitti:

Pellx polttimen ja kattilan huoltovälejä tietenkin voi venyttää mutta meillä on käytössä vanha Oskarshamnin valurautakattila jossa tuhkapesä on vaatimattoman pieni pellettilämmitykseen nähden. Emme ole vaihtaneet yli kolmekymmentävuotiasta kattilaa uusiksi koska sen hytötysuhde on hyvä ja kattila on erinomaisessa kunnossa. Puhdistan tuhkat kattilasta kerran viikossa. Samalla otan kuonat pois pellettipolttimen palopesästä. Näin ennakolta estän mahdollisia häiriöitä.
        Viidentoista minuutin työ.
        Olen edelleen sitä mieltä, että pellettilämmitystä käytettäessä on hyvä olla varalämpöjärjestelmä jos talo jää tyhjille pitemmäksi aikaa. Jos on kaksoispesäkattila niin siinä oleva öljylämmitin lähtee automaattisesti päälle jos lämpötila laskee alle säädetyn arvon.
        Mikä pellettipoltinjärjestelmä tahansa on aina edullisempi kuin sähkö-tai öljylämmitys. Kirjoitan Pellx polttimestä siksi kun siitä meillä on kokemusta ja siinä on vähän kuluvia osia. Muutkin Pellettipolttimet ovat todennäköisesti hyviä.

Muistatko kuinka suuri poltin sinulla on. Yleensähän ne ovat noin 20KW. Ovatko suuremmat paljon kalliimpia, jotkut väittävät näin.

Onko käyttövarmuus ollut hyvä? Ongelmia ruuvien kanssa?

Paljonko pelletit ovat maksanaat tonnilta. Onko hinta vaihdellut paljon? Vaihteleeko Paahtopuun pelletin laatu paljon. Paahtopuu sijaitsee melko lähellä asuinpaikkaani, siksi kiinnostaa.

Itselläni aikomus vaihtaa öljylämmitys joksikin toiseksi lämmitysmuodoksi. Hake kiinnostaisi mutta investointi tulisi olemaan melkoinen. Kulutus tällä hetkellä noin 7500-8000L öljyä vuodessa.

• pörinä
        1262 kirjoitti:

Muistatko kuinka suuri poltin sinulla on. Yleensähän ne ovat noin 20KW. Ovatko suuremmat paljon kalliimpia, jotkut väittävät näin.

Paljonko pelletit ovat maksanaat tonnilta. Onko hinta vaihdellut paljon? Vaihteleeko Paahtopuun pelletin laatu paljon. Paahtopuu sijaitsee melko lähellä asuinpaikkaani, siksi kiinnostaa.

Itselläni aikomus vaihtaa öljylämmitys joksikin toiseksi lämmitysmuodoksi. Hake kiinnostaisi mutta investointi tulisi olemaan melkoinen. Kulutus tällä hetkellä noin 7500-8000L öljyä vuodessa.

Tämän talven ja 5 pellettitonnin jälkeen voin suositella pellettipolttimeksi Laatuliekkiä. Koruton, mutta myös suruton ja edullinen peli. Olen hyvin tyytyväinen ostookseeni:)

• Pörinä vielä
        pörinä kirjoitti:

Tämän talven ja 5 pellettitonnin jälkeen voin suositella pellettipolttimeksi Laatuliekkiä. Koruton, mutta myös suruton ja edullinen peli. Olen hyvin tyytyväinen ostookseeni:)

Niin juu, piti sanomani että Laatuliekillä on myös tehokkaampi n 30 - 40 kw versio varsin edullisesti. Noiden polttimien hinnat kun nousevat ihan järjettömästi isommissa teholuokissa.

• EHR
        1262 kirjoitti:

Paahtopuu Oy:n tehdas on aivan uusi ja koska edellinen paloi heillä oli mahdollisuus tästä uudesta tehtaasta poistaa kaikki lastentaudit. Tehtaan tuotteet täyttävät pelleteille asetettavat keskieurooppalaiset laatunormit ja hinta on neuvottelukysymys.
        Jos on mahdollista hakea itse irtotavaraa tehtaalta saa pellettiä kaikkein edullisimmin. Soita tehtaalle ja neuvottele hinta ja kilpailuta esimerkiksi lähellä olevan Keurak Oy:n hintojen kera.
        Heidän pellettilaatunsa on ollut myöskin meidän laatuvaatimuksille riittävän hyvää.
        Molemmista yrityksistä saat asiallisen ja hyvän palvelun.
        Käy tehtaalla ja koe ensin omin silmin tuotantolaitoksen tuotteiden laatu silmämääräisesti ja näe samalla tehtaiden tyotantolaitokset jotka antavat vakuutuksen asiallisesta liikeyrityksestä.
        Pellx polttimesta minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin, että käyttöohjeita noudattamalla se on meillä toiminut
        moitteettomasti. Tietysti pitää hormi olla oikein mitoitettu ja puhdas noesta. 20kw poltin riittää meidän taloomme.
        Kiistatta erinomaisen uuden pellettipolttimen on markkinoille tuonut Jari Pekkinen 0400 450 759.
        Otapa häneenkin yhteyttä ja voit sanoa vihjeenantajan nimenkin hänelle. Hän on itse laitteen kehittänyt ja on saanut ainakin minut vakuuttumaan laitteen erinomaisuudesta vaikken ole sitä itse kokeillutkaan. Laitteen nähnyt kyllä olen ja siinä olevat ideat ja uudet sovellutukset eivät ole huonoja.

• EHR
        1262 kirjoitti:

http://www.senertec.de
        osoitteesta löydät mielenkiintoisen mahdollisuuden saada öljylämmitykseesi myöskin kytketyksi generaattori jolla teet taloosi sähköä.
        Saksassa ja Sveitsissä sekä Itävallassa näitä on käytössä jo tuhansia kappaleita mutta siellä sähköyhtiöt ovatkin pakoitettuja ostamaan näillä laitteilla tuotetun ylimääräisen energian verkkoihinsa omaa sähkön myyntihintaansa kalliimmalla hinnalla. Näin omakotitalojen "voimalat"tuottavat siellä omistajilleen enemmän kuin polttoaineissa kuluttavat.
        Näitä lämmitysjärjestelmiä käyttäviä taloja kutsutaan siellä energia taloiksi.

• kokemusta iwabosta
        Putkimiess kirjoitti:

minulla on ollut iwabo 20 poltin pitkään käytössä.Laitteessa ie ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa, itse laitehan on markkinoilla olevista polttimista rakenteellisesti kaikkein yksinkertaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. puukkotappelu-keskella-tieta

https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      31
      2373
    2. Pidätkö kaivattuasi

Haluttavana? Miksi erityisesti?
      Ikävä
      70
      1143
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      43
      1115
    4. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      81
      1067
    5. Tiedätkö mikä mulle

On vaikeaa?
      Ikävä
      44
      886
    6. Mitä antaisit nainen ensimmäiseksi?

Kaipaamallesi miehelle.
      Ikävä
      74
      841
    7. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      91
      838
    8. Helpottaisi paljon

jos saisin tietää miten sulla menee.
      Ikävä
      53
      820
    9. Koirahyökkäys filpuntiellä.

Poliisi määräsi koiran lopetettavaksi välittömästi. Kerrankin selkärankaista toimintaa poliisilta. Toivottavasti hoituu
      Pori
      84
      747
    10. Paavi on kuollut

Suuri humanisti ja kirkollinen johtaja, Paavi Fransiscus on kuollut 88 vuoden iässä. Katolinen maailma (suurin kristill
      70 plus
      113
      734
    Aihe

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

Tietosuoja