KIELLETYT KYSYMYKSET

Varautukaa

Taas on kalikka kalahtanut ja koira älähtänyt kun olemme uskaltaneet palstalla kysyä, miksi Explorius käyttää maailmalla edelleen yhteistyökumppaninaan huonomaineista ja toimintakiellossakin ollutta Cetusaa...

Vaihto-oppilasjärjestöjen värikkäitä esitteitä selatessanne ja iloisina kirmaavien nuorten kuvia katsellessanne ajatuksenne johdatetaan miltei huomaamatta valitsemaan mieleistä kohdemaata. Esitteet luovat ihanteellisen kuvan, joka hyvin harvoin vastaa todellisuutta. Esitteet eivät myöskään anna vastauksia kuluttajan kannalta oleellisimpiin kysymyksiin.

Vuosikaudet tätä häikäilemätöntä bisnestä seurattuamme, olemme todenneet että on olemassa ns. kiellettyjen kysymysten sarja. Kysymyksiä, joihin järjestöt eivät halua antaa vastauksia ja jotka kierretään taidokkaasti. Kysymys on luonnollisesti järjestön edusta, ei kuluttajan eikä nuoren, joka on se kärsivin osapuoli tässä miljoonaruletissa.

Kerrattakoon vielä uusimmille lukijoille, että osa palstan kirjoittajista ilmoittautui v. 2014-2016 kolmesti STS:n sekä kerran Exploriuksen julkisiin info tilaisuuksiin saadakseen vastauksia yritysten toimintaa koskeviin kysymyksiin. Explorius päätti perua Turun info tilaisuutensa juuri aloitushetkillä saadessaan tiedon osallistujista. Samaan ratkaisuun päätyi STS kahdesti. Kolmannella kerralla tammikuussa -15 STS:n maajohtaja Mira Silvonen kielsi infon pitäjiä vastaamasta, mutta ei myöskään itse halunnut tulla julkiseen tilaisuuteen vastaamaan, vaikka saman aikaisesti samassa rakennuksessa olikin. Sittemmin järjestöt ovat siirtyneet skypen kautta pidettäviin infoihin. Lokakuussa -16 järjestöt myös kieltäytyivät vastaamasta Iltalehden toimittajan Kati Pehkosen esittämiin kysymyksiin.

On olemassa sallittuja ja kiellettyjä kysymyksiä, joita haluamme tuoda esiin... Miksi? - Kuluttajalla on oikeus saada tietoa! Ottamalla riittävästi selvää ennakkoon vaihtoyrityksestä ja sen toiminnasta voitte säästää melkoisen summan rahaa ja ennen kaikkea nuorenne voi säästyä monilta murheilta ja traumoilta.

110

2032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varautukaa

      Aloitetaanpa sallittujen kysymysten listasta, etteivät maajohtajat heti pillastu...
      muutamia kysymyksiä, jotka ovat suorastaan toivottuja:

      - Miksi kannattaa lähteä vaihto-oppilaaksi?
      - Miksi valita STS/Explorius/EF...?
      - Milloin kannattaa lähteä vaihto-oppilaaksi?
      - Miten hae vaihto-oppilaaksi?
      - Millainen on alkuhaastattelu?
      - Millainen on hyvä vaihto-oppilas?
      - Miten valitsen kohdemaan?
      - Mitä kaikkea voi harrastaa kohdemaissa?
      - Kuinka hyvin pitää osata paikallista kieltä?
      - Mitä luokkaa käyn ulkomailla?
      - Suoritanko kokeita paikallisessa koulussa?
      - Mitä aineita voin opiskella?
      - Onko koulussa muita vaihto-oppilaita?
      - Käytetäänkö koulupukua?
      - Millaista on asua isäntäperheessä?
      - Miten isäntäperheet valitaan?
      - Maksetaanko isäntäperheille?
      - Koska saan isäntäperhetiedot?
      - Pitääkö minun käydä kirkossa isäntäperheeni kanssa?
      - Paljonko taskurahaa tarvitsen?
      - Koska saan lentopäivämäärän?
      - Matkustanko yksin vai ryhmässä?
      - Millainen on valmennustilaisuus?
      - Mikä on orientaatioleiri?
      - Voinko saada ajokortin ulkomailla?
      - Mitä tapahtuu vaihto-oppilasvuoteni jälkeen?
      jne.

      • KasHommaToimiiNäin

        Joo, tässä sitä diipadaapaa, johon infoja pitävät ex vaihtarit on opetettu vastaamaan! Vastaukset tulee kuin apteekin hyllyltä ja ovat yhtä valmiita kuin järjestön warning lettereiden pohjat tarkoitukseen jos toiseen...

        Oleelliset kysymykset ohitetaan ja eliminoidaan jehujen piileskellessä hiljaa taustalla!! Näin on homma toiminut jo vuosia eikä muutosta ole odotettavissa.


      • Maajoht.tunnetila.ilmi

        No niin, nyt voidaan sitten todeta että eipä tullut yllätyksenä tämä maajohtajien pillastuminen.
        Julkaistuamne kiellettyinä kysymyksinä varteenotettavia kysymyksiä valmiiksi kaikille asiakkuutta harkitseville, on ketju saanut "maajohtajat" raivon valtaan. Reaktio nähtävissä mm. Tähän ketjuun 11.1. klo 20.08 "Takas" nimimerkillä kirjoitetussa kommentissa..
        Exploriuksen maajohtaja Anu Husu-Peltonen kirjoitti pari vuotta sitten tällä palstalla, kuinka on haasteellista tilanteissa mukana olleiden tunnetilan huomioiminen.. Terveiset Anulle, että "Takas" kommentoijan mielentila tuskin jää yhdellekään lukijalle arvailujen varaan!😂🙈


      • Maajoht.tunnetila.ilmi
        Maajoht.tunnetila.ilmi kirjoitti:

        No niin, nyt voidaan sitten todeta että eipä tullut yllätyksenä tämä maajohtajien pillastuminen.
        Julkaistuamne kiellettyinä kysymyksinä varteenotettavia kysymyksiä valmiiksi kaikille asiakkuutta harkitseville, on ketju saanut "maajohtajat" raivon valtaan. Reaktio nähtävissä mm. Tähän ketjuun 11.1. klo 20.08 "Takas" nimimerkillä kirjoitetussa kommentissa..
        Exploriuksen maajohtaja Anu Husu-Peltonen kirjoitti pari vuotta sitten tällä palstalla, kuinka on haasteellista tilanteissa mukana olleiden tunnetilan huomioiminen.. Terveiset Anulle, että "Takas" kommentoijan mielentila tuskin jää yhdellekään lukijalle arvailujen varaan!😂🙈

        Korjaus. Viesti kirjoitettu 11.1. klo 19.52

        "takas
        11.1.2017 19:52
        Sun omaan persiisees koko ketju! Sieltä koko paska on tullutkin."


      • anthoni
        Maajoht.tunnetila.ilmi kirjoitti:

        No niin, nyt voidaan sitten todeta että eipä tullut yllätyksenä tämä maajohtajien pillastuminen.
        Julkaistuamne kiellettyinä kysymyksinä varteenotettavia kysymyksiä valmiiksi kaikille asiakkuutta harkitseville, on ketju saanut "maajohtajat" raivon valtaan. Reaktio nähtävissä mm. Tähän ketjuun 11.1. klo 20.08 "Takas" nimimerkillä kirjoitetussa kommentissa..
        Exploriuksen maajohtaja Anu Husu-Peltonen kirjoitti pari vuotta sitten tällä palstalla, kuinka on haasteellista tilanteissa mukana olleiden tunnetilan huomioiminen.. Terveiset Anulle, että "Takas" kommentoijan mielentila tuskin jää yhdellekään lukijalle arvailujen varaan!😂🙈

        Mikä leikki tämä ketju oikein on? Saman tapaisia on monta.

        Ensin härnätään maajohtajia ja sitten uskotaan näiden ärsyyntyneenä vastaavan, kun joku antaa samalla mitalla takas ihan huvikseen. Häiriintyneiden hullutteluako?


      • Maajoht.tunnetila.ilmi
        Maajoht.tunnetila.ilmi kirjoitti:

        No niin, nyt voidaan sitten todeta että eipä tullut yllätyksenä tämä maajohtajien pillastuminen.
        Julkaistuamne kiellettyinä kysymyksinä varteenotettavia kysymyksiä valmiiksi kaikille asiakkuutta harkitseville, on ketju saanut "maajohtajat" raivon valtaan. Reaktio nähtävissä mm. Tähän ketjuun 11.1. klo 20.08 "Takas" nimimerkillä kirjoitetussa kommentissa..
        Exploriuksen maajohtaja Anu Husu-Peltonen kirjoitti pari vuotta sitten tällä palstalla, kuinka on haasteellista tilanteissa mukana olleiden tunnetilan huomioiminen.. Terveiset Anulle, että "Takas" kommentoijan mielentila tuskin jää yhdellekään lukijalle arvailujen varaan!😂🙈

        Uusi jonninjoutava keskusteluketju oli siis avattu jälleen maajohtajien toimesta. Tällä kertaa nimimerkillä "Pumpulipuikko". Asian paljastaminen sai aikaan maltin menetyksen...
        Maajohtajien toimintaa ei voi kutsua kuin apukoululaisen puuhasteluksi siksi alkeellista se on! Jälkikäteen tapahtuva kiistäminen tai sensuuri ei enää korjaa tilannetta, sorry vaan anthoni!
        Kuvittelitteko te arvottomat maajohtajat, että nämä kaikki tekemänne huuhaa avauksetkin menee täydestä läpi?
        Onko tarkoituksenne hämmentää palstan keskusteluja, vai mitä päässänne liikkuu?! Käyttäisitte tämänkin ajan vaihto-oppilaidenne hyväksi ja vastaamalla esitettyihin kysymyksiin, kun kerran palstalla aikaanne vietätte!!


      • AparienAvaukset

        Kerrataanpa ihan huvin vuoksi näitä maajohtajien tekemiä huuhaa avauksia, joita tulee tasaiseen tahtiin. Tyypillisesti avauksessa esitetään teinimäisesti jokn kysymys (huom. SALLITTU KYSSÄR!) , joka pitää sisällään halun lähteä vaihtoon. Kas tässä MUUTAMIA esimerkkejä:
        - MIHIN LÄHTISIN? Vaihtoon olen miettinyt..
        - MIHINPÄIN ETELÄ-AMERIKKAA VAIHTOON? Hei, olen 16 vuotias tyttö ja haluaisin lähteä vuoden kuluttua vaihtoon..
        - MILLAISTA VAIHTO-OPISKELU ON? Olen ajatellut lähteä lukion aikana vaihto-opiskelemaan..
        - KYSYMYS VAIHTO-OPISKELUVUODESTA Moikka :) Olen 16 vuotias tyttö. Olen lähdössä vaihtoon..
        - VAIHTOON AUSTRALIAAN Moi Eli siis oon pitkään tässä jo haaveillut siittä että pääsisin Australiaan vaihtoon..
        - MILLAISTA ON VAIHTO-OPPILAANA Moikka olen 17v tyttö ja olen lähdössä nyt syksyllä Italiaan vaihtoon..
        - VAIHTOON USAan En tiiä miks ajattelen tätä näin ajoissa, mutta voinko lähteä vaihtoon..
        - AMERIKKAAN VAIHTOON Olen tällä hetkellä luokkatasolla kahdeksan, mutta kiinnostaisi lähteä vaihtoon..
        - JENKEISSÄ VAIHDOSSA? Olen yhdeksännellä luokalla ja aion lähteä ensi vuodeksi vaihtoon..
        - YSIN JÄLKEEN VAIHTOON Hei, haluaisin lähteä vaihtoon..
        - HALUAISIN TIETOA JAPANIN VAIHDOSTA Hei, haluaisin lähteä joskus vaihtoon..
        - VAIHTARIKSI Oon siis 14-vuotias tyttö. Tiiän, aika nuori vielä, mutta unelmoin vaihtarivuodesta..
        - VAIHTO-OPPILAAKSI Moi! Eli olen nyt 7-luokalla ja haluaisin mennä vaihtariksi..
        - USA VS AUSTRALIA Eli pitäiskö lähteä Jenkkeihin vai Ausseihin?
        - KANNATTAISKO MENNÄ JAPANIIN? Moi. Oon siis miettiny meneväni Japaniin vaihto-oppilaaksi..
        - VAIHTOASIAA Eli olen tällä hetkellä 14- vuotias ja haluaisin vaihtoon..
        - VAIHTO-OPPILAAKSI HONGKONGIIN VAI JAPANIIN? Suunnittelin tässä lähteväni vuodeksi vaihto-oppilaaksi..
        - jne.

        Viimeisimpänä keskusteluketjun avauksena siis tämä naurettava "Pumpulipuikko" nimimerkillä tehty: "VAIHTOON KEVÄÄLLÄ? Eli olen 15-vuotias tyttö ja haluaisin lähteä vaihtoon.."
        😂😂😂


      • anthoni
        AparienAvaukset kirjoitti:

        Kerrataanpa ihan huvin vuoksi näitä maajohtajien tekemiä huuhaa avauksia, joita tulee tasaiseen tahtiin. Tyypillisesti avauksessa esitetään teinimäisesti jokn kysymys (huom. SALLITTU KYSSÄR!) , joka pitää sisällään halun lähteä vaihtoon. Kas tässä MUUTAMIA esimerkkejä:
        - MIHIN LÄHTISIN? Vaihtoon olen miettinyt..
        - MIHINPÄIN ETELÄ-AMERIKKAA VAIHTOON? Hei, olen 16 vuotias tyttö ja haluaisin lähteä vuoden kuluttua vaihtoon..
        - MILLAISTA VAIHTO-OPISKELU ON? Olen ajatellut lähteä lukion aikana vaihto-opiskelemaan..
        - KYSYMYS VAIHTO-OPISKELUVUODESTA Moikka :) Olen 16 vuotias tyttö. Olen lähdössä vaihtoon..
        - VAIHTOON AUSTRALIAAN Moi Eli siis oon pitkään tässä jo haaveillut siittä että pääsisin Australiaan vaihtoon..
        - MILLAISTA ON VAIHTO-OPPILAANA Moikka olen 17v tyttö ja olen lähdössä nyt syksyllä Italiaan vaihtoon..
        - VAIHTOON USAan En tiiä miks ajattelen tätä näin ajoissa, mutta voinko lähteä vaihtoon..
        - AMERIKKAAN VAIHTOON Olen tällä hetkellä luokkatasolla kahdeksan, mutta kiinnostaisi lähteä vaihtoon..
        - JENKEISSÄ VAIHDOSSA? Olen yhdeksännellä luokalla ja aion lähteä ensi vuodeksi vaihtoon..
        - YSIN JÄLKEEN VAIHTOON Hei, haluaisin lähteä vaihtoon..
        - HALUAISIN TIETOA JAPANIN VAIHDOSTA Hei, haluaisin lähteä joskus vaihtoon..
        - VAIHTARIKSI Oon siis 14-vuotias tyttö. Tiiän, aika nuori vielä, mutta unelmoin vaihtarivuodesta..
        - VAIHTO-OPPILAAKSI Moi! Eli olen nyt 7-luokalla ja haluaisin mennä vaihtariksi..
        - USA VS AUSTRALIA Eli pitäiskö lähteä Jenkkeihin vai Ausseihin?
        - KANNATTAISKO MENNÄ JAPANIIN? Moi. Oon siis miettiny meneväni Japaniin vaihto-oppilaaksi..
        - VAIHTOASIAA Eli olen tällä hetkellä 14- vuotias ja haluaisin vaihtoon..
        - VAIHTO-OPPILAAKSI HONGKONGIIN VAI JAPANIIN? Suunnittelin tässä lähteväni vuodeksi vaihto-oppilaaksi..
        - jne.

        Viimeisimpänä keskusteluketjun avauksena siis tämä naurettava "Pumpulipuikko" nimimerkillä tehty: "VAIHTOON KEVÄÄLLÄ? Eli olen 15-vuotias tyttö ja haluaisin lähteä vaihtoon.."
        😂😂😂

        Siis ihanko oikeasti täällä saa tehdä aloituksen vain vaihtarijärjestöjen haukkumista varten tulematta leimatuksi vaihtarijärjestön edustajaksi? Mitä keskustelua se on?


      • VastatkaapaKysymyksiin

        Toivottavaa olisikin, että kykyä keskusteluun -kriittiseenkin, löytyisi myös järjestöjen edustajilta. Toistaiseksi heidän tapansa keskustella on ollut pelkästään sensuuria sekä kritiikin leimaamista aiheettomiksi syytöksiksi ja haukkumiseksi. Anteeksi, kävihän Anu tosiaan esittäytymässä ja ottamassa osaa keskusteluun jossain vaiheessa, mutta vaati jälkeenpäin kommenttinsa poistettaviksi, kun jäi valheista kiinni.


      • Samathaukutainavaan
        anthoni kirjoitti:

        Mikä leikki tämä ketju oikein on? Saman tapaisia on monta.

        Ensin härnätään maajohtajia ja sitten uskotaan näiden ärsyyntyneenä vastaavan, kun joku antaa samalla mitalla takas ihan huvikseen. Häiriintyneiden hullutteluako?

        Keksi joku muu haukkumanimitys kuin "häiriintynyt"! Häiriintynyttä on vaihtarijörjestöjen toiminta. Ja niille, muille kuin järjestön edustajille, jotka ovat lukeneet tätä palstaa, vaihtarijärjestöjen häiriintynyt toiminta ei ole voinut jäädä epäselväksi!
        Ja kuinkahan mones kerta meitä häiriintyneiksi kutsutaankaan järjestöjen taholta näillä palstoilla.
        Järjestöt haluaisivat kovasti tehdä tästäkin palstasta oman pikku markkinointikanavansa, vastustan sitä jyrkästi, koska järjestöt toimivat moraalittomasta, vähintäänkin harmaalla alueella, usein jopa laittomasti.
        Monta samantyyppistä ketjua on sen takia, että samat törkeydet järjestöjen taholta toistuvat vuosikausia.
        Myös haluan pitää järjestöjen toimintatavat esillä täällä. Jospa edes se estäisi järjestöjä toimimasta nuoria vahingoittavasti. Kun tajuavat, että haluamme paljastaa kaikki keissit!
        Voit kutsua sitä "häiriintyneiden hullutteluksi" , mutta itse kutsun sitä terapiaksi ja kansalaisvelvollisuudeksi.
        Voisitko muuten täsmentää, miksi mielestäsi olen häiriintynyt, kun haluan julkituoda järjestöjen ala-arvoiset toimet?


      • Anthoniiiiiiiiii
        Samathaukutainavaan kirjoitti:

        Keksi joku muu haukkumanimitys kuin "häiriintynyt"! Häiriintynyttä on vaihtarijörjestöjen toiminta. Ja niille, muille kuin järjestön edustajille, jotka ovat lukeneet tätä palstaa, vaihtarijärjestöjen häiriintynyt toiminta ei ole voinut jäädä epäselväksi!
        Ja kuinkahan mones kerta meitä häiriintyneiksi kutsutaankaan järjestöjen taholta näillä palstoilla.
        Järjestöt haluaisivat kovasti tehdä tästäkin palstasta oman pikku markkinointikanavansa, vastustan sitä jyrkästi, koska järjestöt toimivat moraalittomasta, vähintäänkin harmaalla alueella, usein jopa laittomasti.
        Monta samantyyppistä ketjua on sen takia, että samat törkeydet järjestöjen taholta toistuvat vuosikausia.
        Myös haluan pitää järjestöjen toimintatavat esillä täällä. Jospa edes se estäisi järjestöjä toimimasta nuoria vahingoittavasti. Kun tajuavat, että haluamme paljastaa kaikki keissit!
        Voit kutsua sitä "häiriintyneiden hullutteluksi" , mutta itse kutsun sitä terapiaksi ja kansalaisvelvollisuudeksi.
        Voisitko muuten täsmentää, miksi mielestäsi olen häiriintynyt, kun haluan julkituoda järjestöjen ala-arvoiset toimet?

        Niin ja etkö "anthoni" itse kiitollisena ottaisi vastaan varoituksia, mikäli olet vaarassa tulla huijatuksi?
        Haluaisitko omaa lastasi kohdeltavan kuten järjestöt kohtelevat nuoria ja asiakkaita?


      • anthoni
        Samathaukutainavaan kirjoitti:

        Keksi joku muu haukkumanimitys kuin "häiriintynyt"! Häiriintynyttä on vaihtarijörjestöjen toiminta. Ja niille, muille kuin järjestön edustajille, jotka ovat lukeneet tätä palstaa, vaihtarijärjestöjen häiriintynyt toiminta ei ole voinut jäädä epäselväksi!
        Ja kuinkahan mones kerta meitä häiriintyneiksi kutsutaankaan järjestöjen taholta näillä palstoilla.
        Järjestöt haluaisivat kovasti tehdä tästäkin palstasta oman pikku markkinointikanavansa, vastustan sitä jyrkästi, koska järjestöt toimivat moraalittomasta, vähintäänkin harmaalla alueella, usein jopa laittomasti.
        Monta samantyyppistä ketjua on sen takia, että samat törkeydet järjestöjen taholta toistuvat vuosikausia.
        Myös haluan pitää järjestöjen toimintatavat esillä täällä. Jospa edes se estäisi järjestöjä toimimasta nuoria vahingoittavasti. Kun tajuavat, että haluamme paljastaa kaikki keissit!
        Voit kutsua sitä "häiriintyneiden hullutteluksi" , mutta itse kutsun sitä terapiaksi ja kansalaisvelvollisuudeksi.
        Voisitko muuten täsmentää, miksi mielestäsi olen häiriintynyt, kun haluan julkituoda järjestöjen ala-arvoiset toimet?

        Jos pystyisit lukemaan omat kirjoittelusi täällä ulkopuolisen silmin, et kyselisi, miksi sinua voidaan pitää häiriintyneenä. Sanot kirjoittelusi olevan terapiaa. No, terapiaa toki tarvitset, niin ajattelinkin. Mutta ei näytä ihan riittävän se täällä raivoaminen, koskapa tilanne jatkuu ja jatkuu, ties kuinka kauan on jatkunut.


      • VastauksiaVaaditaan
        anthoni kirjoitti:

        Jos pystyisit lukemaan omat kirjoittelusi täällä ulkopuolisen silmin, et kyselisi, miksi sinua voidaan pitää häiriintyneenä. Sanot kirjoittelusi olevan terapiaa. No, terapiaa toki tarvitset, niin ajattelinkin. Mutta ei näytä ihan riittävän se täällä raivoaminen, koskapa tilanne jatkuu ja jatkuu, ties kuinka kauan on jatkunut.

        Jatkuu ihan niin kauan kuin järjestöjen vastuuton törkytoimintakin!! Niin, mites nämä kielletyt kysymykset? Saadaanko vastauksia??

        Ehdotankin tässä ketjussa olevien kysymykset kokoamista yhteen ja jakamista muillakin foorumeilla ja esim. CSFES:n sivuilla! Järjestöjen taktiikkana on nyt näköjään yrittää hämmentää ja sekoittaa ketjua. Eli kielletyt kysymykset vaan esiin ja näkyvästi!


      • Aparien.päät.yhteen

        No niin, mennäänpäs taas asiaan ja jatketaan näillä kielletyillä kysymyksillä!

        MITÄ olette mira ja anu ajatelleet laatiessanne yhteistuumin nämä virallisiksi tarkoittamanne lomakkeet?!?!
        https://csfessuomi.wordpress.com/2016/09/15/stsexplorius-additional-information-allergic-students/

        Laatimianne allergiatietolomakkeita voidaan pitää lähinnä apukoulun puuhastelunäytteenä!!! Olen esittänyt ko. lomakkeita useammalle lääkärille ja reaktiot ovat olleet varsin mielenkiintoisia. Lluultiin jopa lasten koulussa tekemäksi harjoitelmaksi!

        Kysymykset kuuluvat:
        MIKÄ näiden lomakkeiden tarkoitus on ollut?
        MITEN lomakkeille asetettu tarkoitusperä on saavutettu?
        MIKSI kysymyslomakkeita ei teetetty taholla, jolla olisi ollut edes maallikon perustiedot allergioista?
        MIKSI laatimianne lomakkeita ei tarkastettu/hyväksytetty allergioista perillä olevalla taholla?

        Siinä sitä on aparit lyöneet "viisaat" päänsä yhteen ja lopputuloksena on varsinainen kisällinäyte! 😂😂😂


      • SaanenKysäistä
        anthoni kirjoitti:

        Jos pystyisit lukemaan omat kirjoittelusi täällä ulkopuolisen silmin, et kyselisi, miksi sinua voidaan pitää häiriintyneenä. Sanot kirjoittelusi olevan terapiaa. No, terapiaa toki tarvitset, niin ajattelinkin. Mutta ei näytä ihan riittävän se täällä raivoaminen, koskapa tilanne jatkuu ja jatkuu, ties kuinka kauan on jatkunut.

        Ja mikä olikaan "anthony":n motiivit tulla tänne haukkumaan?🤔


      • Järjestöjäkylharmittaa
        SaanenKysäistä kirjoitti:

        Ja mikä olikaan "anthony":n motiivit tulla tänne haukkumaan?🤔

        Ai niin mut kun se onkin minä, joka olen häiriintynyt. Ei suinkhan "anthony" ja järjestöt?
        Mikset anthony vastaa kysymyksiin?


      • Vanutuppo
        anthoni kirjoitti:

        Jos pystyisit lukemaan omat kirjoittelusi täällä ulkopuolisen silmin, et kyselisi, miksi sinua voidaan pitää häiriintyneenä. Sanot kirjoittelusi olevan terapiaa. No, terapiaa toki tarvitset, niin ajattelinkin. Mutta ei näytä ihan riittävän se täällä raivoaminen, koskapa tilanne jatkuu ja jatkuu, ties kuinka kauan on jatkunut.

        Eipä kovin hyvältä näytä tuo järjestöjen toiminta näin ulkopuoliseen silmin. Uskomatonta nähdä, kuinka ne tänne tulee venkoilemaan ja puolustelemaan toimintaansa.


      • Hommathoitoon
        anthoni kirjoitti:

        Jos pystyisit lukemaan omat kirjoittelusi täällä ulkopuolisen silmin, et kyselisi, miksi sinua voidaan pitää häiriintyneenä. Sanot kirjoittelusi olevan terapiaa. No, terapiaa toki tarvitset, niin ajattelinkin. Mutta ei näytä ihan riittävän se täällä raivoaminen, koskapa tilanne jatkuu ja jatkuu, ties kuinka kauan on jatkunut.

        Noin vuosi sitten sattumalta löysimme nämä palstat kun aloimme hakemaan tietoa kun nuorin lapsistamme oli Exporiuksen kautta vaihdossa ja joutui ongelmatilanteisiin eikä saanut asianmukaista apua. Ongelmista olen aika paljon jo kirjoitellut muissa ketjuissa. Löysimme paljon varteenotettavaa tietoa juuri näiltä palstoilta ja ymmärsimme missä mentiin. Exploriuksen ja CETUSA:n toiminta alkoi olla niin käsittämätöntä ja törkeää että aloimme ihmettelemään mistä oli kysymys. Se jos mikä vaikutti "häiriintyneeltä".
        Ulkopuolisin silmin ei nämä kirjoitukset vaikuttaneet siltä. Tajusimme että monia muita nuoria oli kohdeltu myös kehnosti ja olimme aika järkyttyneitä. Kuva on vahvistunut kun ollemme lukeneet eri tapauskertomuksia (kuluttajariitalautakunta/ARN jne) ja puhuneet nyt monien vanhempien ja nuorien kanssa. Näiden ketjujen avulla ymmärsimme myös tallentaa todisteita jne. ja niistä oli apua kun vietiin asiaa eteenpäin. Kyllä varmaan kirjoittaminen ja informointi auttaa koska näiden huonomaineisten vaihtariyritysten liikevaihto on laskenut. Ja jos ei parannusta tule niin laskee ehkä vielä jatkossakin jos sopimuksia rikotaan ja huonot toimitavat jatkuvat ja nuorten turvallisuudesta ei välitetä. Kirjoittajien joukko ehkä lisääntyy. Kannattaa lukea ja hankkia monipuolista tietoa ja ei vain luottaa yritysten markkinointiin ja houkutuksiin (Soft Landing Camp ja vastaaviin jne).


      • Hommathoitoon
        anthoni kirjoitti:

        Siis ihanko oikeasti täällä saa tehdä aloituksen vain vaihtarijärjestöjen haukkumista varten tulematta leimatuksi vaihtarijärjestön edustajaksi? Mitä keskustelua se on?

        Ja tosiaan huvittavaa että melkein joka ketjuun tulee myös samantyyppisiä kommentteja kirjoittajien mielenterveyden tilasta. Eri nimimerkkijä käytetään. Eikä heidän kirjoitukset ja kommentit kovin yleviä ja sivistyneitä ole. Ja mitkä motiiivit? Hyvä kuitenkin että meillä kaikilla sananvapaus on.


      • anthoni
        Hommathoitoon kirjoitti:

        Ja tosiaan huvittavaa että melkein joka ketjuun tulee myös samantyyppisiä kommentteja kirjoittajien mielenterveyden tilasta. Eri nimimerkkijä käytetään. Eikä heidän kirjoitukset ja kommentit kovin yleviä ja sivistyneitä ole. Ja mitkä motiiivit? Hyvä kuitenkin että meillä kaikilla sananvapaus on.

        Kenenkään ei tarvitse täällä kommentoidakseen ilmoittaa motiivejaan. Sanon silti, että ärsyttää se, että täällä sallitaan vain yhdenlaiset kommentit. Jos et ole parjaamassa paria vaihtarijärjestöä, olet niiden edustaja. Siis ihan tavallista järjestöistä riippumatonta kommentoijaa ei teidän näkökulmasta voi olla.

        Mitään kunnon keskustelua en ole nähnyt viime kuukausien aikana. Keskustelukumppaneiksi kelpaavat vain Anu ja Mira, mutta kun näitä ei kuulu eikä näy, niin kaikista, paitsi haukkujista, tehdään anuja ja miroja. Tiedän tämän varmuudella, mutta en kerro mistä syystä. Arvailla saa, ellei järki toimi.

        Esimerkkinä tyylistänne voisi olla nimimerkin "Pumpulipuikko" tapaus. En tiedä, kuka nimimerkin takana on, mutta kimppuun hyökättiin heti varmana siitä, että kyseessä täytyy olla Anu tai Mira. Sama on omalla kohdallani, en voi olla kukaan muu kuin Anu tai Mira. Tiedän varmasti, ettei nimeni edes sattumalta ole Anu eikä Mira.


      • AnthoniToniAnttoni

        Ei tarvitse todellakaan olla Sherlock Holmes oivaltaakseen mistä on kysymys, mistä kaikki nuo aika ajoin tehtävät typerät aloitukset on lähtöisin ja mikä Anthoninkin motiivi on!
        Nähtävissä on, että aika ajoin yritetään hämmentää ja mitätöidä palstan keskustelua, ellei muuten ole saatu sensuroiduksi kommentteja.
        Anthoni toteaa, ettei ole kuukausiin nähnyt kunnon keskustelua. Kysyisinkin Anthonilta, millä muulla tavoin olet itse ottanut osaa keskusteluun kuin jankkaamalla aiheen sivusta ja arvostelemalla muita kirjoittajia? Otapa reilusti osaa keskusteluun ja epäkohtiin, joita järjestöjen toiminnasta on tuotu julki! Vai ärsyttääkö järjestöjen rikkomusten julkitulo? Koetko kaiken olevan vain aiheetonta parjaamista? Ovatko kaikki aiheelliset kielletyt kysymykset, joihin järjestöt eivät halua vastata pelkkää pskaa?

        Järjestöjen edustajat, joilla kaikesta päätellen kengännumero on isompi kuin äo, eivät näköjään itse ymmärrä kuinka näkyvää heidän typerä toimintansa tälläkin palstalla on!😂


      • Hommathoitoon

        Ei tietenkään tarvitse motiivejaan selitellä. Kysymyksen laitoinkin enemmänkin muita lukijoita varten. Lukijoiksi hakeutuu ne jotka on yritysten kanssa vaikeuksiin joutuneet tai ne jotka ovat matkaan lähdössa. Matkaan lähtijöillä ei ole varmaankaan motiiveja ruveta haukkumaan palstojen kirjoittajia häiriköksi. Hyvä jos keskustelu pidetään asiatasolla mutta suurin osa näistä kommenteista on varteenotettavaa tietoa. Itse kirjoitan omista kokemuksista, ja muut tiedot olen saanut puhumalla vaihto-oppilaiden kanssa ja lukemalla kuluttajariitalautankunnan ja ARN:n päätöksiä jne. Näissäkin tuoreimmissakin ketjuissa on ihan uusia tapauksia (Iltehden uutiset jane) ja uusia aspekteja asioihin ja miten ongelmia voisi viedä eteenpäin. Ehkä osa näistä jotka kutsuvat kirjoittajia häiriköiksi on niin affektissa että kyky analysoida ja lukea tekstejä ja nähdä niiden sisältö alkaa heikentyä. Maanjohtajilla on tietenkin suurin vastuu yritystensä toiminnoista ja miten nuoria kohdellaan. Onko sääntöjen vastaista kutsua heitä etunimillä tai sukunimillä?


      • Missä_vastaukset
        anthoni kirjoitti:

        Mikä leikki tämä ketju oikein on? Saman tapaisia on monta.

        Ensin härnätään maajohtajia ja sitten uskotaan näiden ärsyyntyneenä vastaavan, kun joku antaa samalla mitalla takas ihan huvikseen. Häiriintyneiden hullutteluako?

        Anthoni kysyy: "Mikä leikki tämä ketju oikein on?"
        Varteenotettavat kysymyksetkö nähdään leikkinä ja maajohtajien härnäämisenä?????
        En voi uskoa, että vaihto-oppilastoiminta on näin pohjamudissa ja näin likaista, ettei edes kysymyksiä saa esittää!


      • Anonyymi
        anthoni kirjoitti:

        Mikä leikki tämä ketju oikein on? Saman tapaisia on monta.

        Ensin härnätään maajohtajia ja sitten uskotaan näiden ärsyyntyneenä vastaavan, kun joku antaa samalla mitalla takas ihan huvikseen. Häiriintyneiden hullutteluako?

        Paikallaan pyytää vastauksia kysymyksiin.


    • Varautukaa

      Sallitut kysymykset eivät paljasta kuluttajalle mitään oleellista yrityksestä, sen omistajista eikä toimintaperiaatteista. Kulujen jakautumista ei valoteta, ei myöskään yhteistyökumppaneita, vastuukysymyksiä, sopimusten tulkintaa, varoituskäytäntöä, riitatilanteita.... Koska kuluttajansuoja on olematon, kannattaa jokaisen vaihto-ohjelmaa suunnittelevan oman etunsa nimissä vaatia järjestöltä kattavat vastaukset ns. kiellettyihinkin kysymyksiin. Aloitamme listan, johon voi toki tehdä lisäyksiä...

      - Järjestön käyttämät yhteistyökumppanit kohdemaassa? (Todella huonomaineisina tunnettuja esim. Cetusa, Ciee, ISE) Tietoa löytyy googlaamalla, CSFES
      - Järjestön sekä mahdollisten yhteistyökumppaneiden historia: Tuomiot? Pedofiilitapaukset? Toimintakiellot? Mustalla listalla? Julkisia riitaprosesseja?
      - Onko järjestö sitoutunut noudattamaan Opetushallituksen laatimia suosituksia kansainvälisestä oppilasvaihdosta?
      - Vastuukysymykset. Kuka vastaa vaihto-ohjelman toteutumisesta sopimuksen mukaisesti? (Lähettävä järjestö/yhteistyöjärjestö?
      - Entä kun vaihto-ohjelma ei toteudu sopimuksen mukaisesti? Kompensaatio? Korvauskäytäntö?
      - Isäntäperheiden minimikriteerit? (ei ole)
      - Kuka laatii ja käy läpi hakupapereissa olevat terveystietolomakkeet? Onko lääketieteen tai terveydenhuoltoalan koulutus?
      - Järjestön varoituskäytäntö (warning letters)?
      - Rajoitetaanko nuoren yhteydenpitoa omiin vanhempiinsa?
      - Onko vanhempien vierailu kohdemaassa vaihdon aikana ongelmatilanteissakin erottamisperuste?
      - Ongelmatilanteiden ratkaisu? Erottaminen ohjelmasta? (Päätöksen teko/ilmoittaminen)
      - Kulujen jakautuminen, varojen käyttö?
      - Aluevalvojan vastuut? (Ellei vastuut esim. tukihenkilönä toimiminen toteudu?)
      - Aluevalvojan korvaukset/bonusjärjestelmä isäntäperheiden hankinnasta?
      - Onko isäntäperheiden rikostaustatutkimukset ulkoistettu? (vastuu asianmukaisesta tutkimuksesta?)
      - Toimiiko aluevalvojat itsenäisinä yrittäjinä ilman, että järjestö vastaa heidän toiminnasta? (esim. STS:llä aluevalvojia, jotka eivät ole STS:n palveluksessa.)
      - Toimittaako järjestö "pakkovakuutuksen" myöntäneeltä vakuutusyhtiöltä lain mukaisen vakuutuskirjan heti kun vakuutusmaksu on suoritettu, kuten laki edellyttää?
      - jne

      • Varautukaa

        Ja ihan omassa laatikossaan ylhäisenä:
        MAAJOHTAJAN rooli ja vastuut???


      • Hommathoitoon

      • Ei_sallittu_kysymys

        Jatkona kysymys STS:lle: •Mitkä ovat STS:n asettamat minimikriteerit isäntäperheille?
        Mira Silvonen ei kuulemma tiennyt eikä osannut vastata asiaa kysyttäessä, mutta lupasi selvittää. Nyt on neljä kuukautta kulunut. Miten on, onko neljä kuukautta riittänyt maajohtajalle asian selvittämiseksi? Kysehän on hyvin oleellisesta perusasiasta toiminnassa!


      • Kiellettyjäkyssäreitä
        Ei_sallittu_kysymys kirjoitti:

        Jatkona kysymys STS:lle: •Mitkä ovat STS:n asettamat minimikriteerit isäntäperheille?
        Mira Silvonen ei kuulemma tiennyt eikä osannut vastata asiaa kysyttäessä, mutta lupasi selvittää. Nyt on neljä kuukautta kulunut. Miten on, onko neljä kuukautta riittänyt maajohtajalle asian selvittämiseksi? Kysehän on hyvin oleellisesta perusasiasta toiminnassa!

        Onko isäntäperheillä minkäänlaisia minimitulorajoja? Voiko köyhä, mielenterveyssyistä tai muista syistä sairaseläkeläinen, työtön tai yli 60v toimia isäntäperheenä?
        Kuinka isäntäperheiden taustat tarkastetaan?
        Saisinko nähdä rikosrekisteriotteen isäntäperheenjäsenistä vai joudunko sellaiset itse maksamaan?


      • Kyssäreitäkiellettyjä

        Mitä kaikkea vakuutuksenne oikein korvaakaan?
        Korvaako vakuutus kannettavat elektroniset laitteet? Mikäli ei, kuinka saisin kannettavat elektroniset laitteet vakuutetuiksi?
        Korvaako vakuutus kotiinpaluun jälkeen tarvittavan vaihto-oppilasaikana alkaneen sairauden?
        Korvaako vakuutus vaihto-oppilasajan aiheuttamat psyykkiset traumat?
        Korvaako vakuutus oikeudenkäyntikulut vaihtarijärjetöä vastaan, mikäli järjestö ei toimi sovitusti?
        Kannattaako minun varmistaa, että kotivakuutukseni korvaa edellämainitut oikeudenkäyntikulut?


      • minä.kysyn.sinulta
        Kiellettyjäkyssäreitä kirjoitti:

        Onko isäntäperheillä minkäänlaisia minimitulorajoja? Voiko köyhä, mielenterveyssyistä tai muista syistä sairaseläkeläinen, työtön tai yli 60v toimia isäntäperheenä?
        Kuinka isäntäperheiden taustat tarkastetaan?
        Saisinko nähdä rikosrekisteriotteen isäntäperheenjäsenistä vai joudunko sellaiset itse maksamaan?

        Voiko yli 60-vuotias toimia isäntäperheenä?

        Mitä vikaa on rehellisessä, terveessä, hyvin toimeentulevassa yli 60-vuotiaassa miehessä, naisessa tai pariskunnassa, joka kenties asuu hulppeasti, harrastaa monenlaista, tuntee elämää ja maailmaa laajemmin kuin oman napansa ympärillä?

        Miksi köyhä, työtön tai sairaseläkeläinen ei voi toimia isäntäperheenä? Kuka mielestäsi voi toimia isäntäperheenä?


      • Hommathoitoon

        Täytyy ainakin olla vara ostaa ruuat (ei koululounasta) vaihto-oppilaalle. Useissa tapauksissa isäntäperheet pistävät vaihto-oppilaan itse ostaamaan ruuat vaikka se selvästi kuuluu isäntäperheen vastuulle. Niin kävi meidän nuorelle ja niin on käynyt monelle muulle. Monissa maissa sairaseläkkeet ja työttömyyskorvaukset ovat pieniä tai olemattomia. Ja palkat voi olla niin alhaisia että tuskin pystyy itseään elättämään. Jos ei ole omaisuuksia voi tulla vaikeuksia ruokkia ylimääräisiä suita. Miten eri maiden sosiaaliturvajärjestelmä suhtautuu isäntäperheenä toimimiseen? Jos pystyy oman perheen lisäksi pitämään huolta muiden lapsista, miksi ei pysty silloin töihin? Jos saa sairaseläkkeen esim. psyykkisistä syistä, on usein kysysmys vakavista sairauksista. Pystyykö silloin pitämään ympärivuorokautista huolta ulkopuolisista kokonaisen vuoden ajan? Onko mielestäsi soveliasta sijoittaa ala-ikäisiä pitkäksi ajaksi asumaan psyykkisesti sairaiden tai väärinkäyttäjien luo? Asioden tarkastaminen on yritysten vastuulla, ja näitä tarkistuksia ei valitettavasti huolella tehdä.


      • Öööööööööööh
        minä.kysyn.sinulta kirjoitti:

        Voiko yli 60-vuotias toimia isäntäperheenä?

        Mitä vikaa on rehellisessä, terveessä, hyvin toimeentulevassa yli 60-vuotiaassa miehessä, naisessa tai pariskunnassa, joka kenties asuu hulppeasti, harrastaa monenlaista, tuntee elämää ja maailmaa laajemmin kuin oman napansa ympärillä?

        Miksi köyhä, työtön tai sairaseläkeläinen ei voi toimia isäntäperheenä? Kuka mielestäsi voi toimia isäntäperheenä?

        Kuka kysyykään miksei köyhä, työtön tai sairaseläkeläinen voisi toimia isäntäperheenä?


      • Öööööööööh
        minä.kysyn.sinulta kirjoitti:

        Voiko yli 60-vuotias toimia isäntäperheenä?

        Mitä vikaa on rehellisessä, terveessä, hyvin toimeentulevassa yli 60-vuotiaassa miehessä, naisessa tai pariskunnassa, joka kenties asuu hulppeasti, harrastaa monenlaista, tuntee elämää ja maailmaa laajemmin kuin oman napansa ympärillä?

        Miksi köyhä, työtön tai sairaseläkeläinen ei voi toimia isäntäperheenä? Kuka mielestäsi voi toimia isäntäperheenä?

        Vastaisit nyt vaan itse joskus noihin kiellettyihin kysymyksiin...


      • Eisaavastauksia
        Kyssäreitäkiellettyjä kirjoitti:

        Mitä kaikkea vakuutuksenne oikein korvaakaan?
        Korvaako vakuutus kannettavat elektroniset laitteet? Mikäli ei, kuinka saisin kannettavat elektroniset laitteet vakuutetuiksi?
        Korvaako vakuutus kotiinpaluun jälkeen tarvittavan vaihto-oppilasaikana alkaneen sairauden?
        Korvaako vakuutus vaihto-oppilasajan aiheuttamat psyykkiset traumat?
        Korvaako vakuutus oikeudenkäyntikulut vaihtarijärjetöä vastaan, mikäli järjestö ei toimi sovitusti?
        Kannattaako minun varmistaa, että kotivakuutukseni korvaa edellämainitut oikeudenkäyntikulut?

        Vielä kysyisin että korvaako mikään vakuutus keskeytynyttä /keskeytettyä vaihtarivuotta?
        Onko vaihtarivuodella minkäänlaista takuuta?
        Onko sopimus vaihtarijärjestön kanssa oikeudenmukainen ja kohtuullinen vai vapauttaako se vain järjestön kaikesta vastuusta ja antaa mielivaltaiset oikeudet järjestölle?
        Jos vaihtari sairastuu, eivätkö vanhemmat voi käydä häntä katsomassa? Vai onko se sopimusrikkomus?
        Jos vanhemmat haluavat käydä paikan päällä toteamassa isäntäperheen sopimattomuuden, onko sekin sopimusrikkomus?
        Miksi ei vaihtarivuotta voi maksaa kuukausittain?
        Miksi kaupalliset järjestöt mainostavat itseään ei-kaupallisina?
        Onko vaihtaribisnes vähän kuin pyramidihuijaus?


      • OTTAKAAKUNNONVAKUUTUS
        Eisaavastauksia kirjoitti:

        Vielä kysyisin että korvaako mikään vakuutus keskeytynyttä /keskeytettyä vaihtarivuotta?
        Onko vaihtarivuodella minkäänlaista takuuta?
        Onko sopimus vaihtarijärjestön kanssa oikeudenmukainen ja kohtuullinen vai vapauttaako se vain järjestön kaikesta vastuusta ja antaa mielivaltaiset oikeudet järjestölle?
        Jos vaihtari sairastuu, eivätkö vanhemmat voi käydä häntä katsomassa? Vai onko se sopimusrikkomus?
        Jos vanhemmat haluavat käydä paikan päällä toteamassa isäntäperheen sopimattomuuden, onko sekin sopimusrikkomus?
        Miksi ei vaihtarivuotta voi maksaa kuukausittain?
        Miksi kaupalliset järjestöt mainostavat itseään ei-kaupallisina?
        Onko vaihtaribisnes vähän kuin pyramidihuijaus?

        OIKEUSTURVaVAKUUTUS vaihtarijärjestön kanssa tulevien oikeudenkäyntikulujen korvaamiseksi!!!!!
        Ottakaa ihmeessä sellainen, mikäli vielä olette lastanne laittamassa matkaan näiden huijareiden kanssa.
        Ette tule katumaan!!!
        Vaihtarijärjestön vakuutus ei korvaa järjestön kanssa tulevia oikeudenkäyntikuluja!!!!!!!


      • KysymyksetTalteen

        Todellakin tärkeitä ja oleellisia kysymyksiä!!
        Ottaakahan ihmiset talteen!
        Montakohan ketjun poistopyyntöä ylläpito on jo saanut..


      • minä.kysyn.sinulta
        Hommathoitoon kirjoitti:

        Täytyy ainakin olla vara ostaa ruuat (ei koululounasta) vaihto-oppilaalle. Useissa tapauksissa isäntäperheet pistävät vaihto-oppilaan itse ostaamaan ruuat vaikka se selvästi kuuluu isäntäperheen vastuulle. Niin kävi meidän nuorelle ja niin on käynyt monelle muulle. Monissa maissa sairaseläkkeet ja työttömyyskorvaukset ovat pieniä tai olemattomia. Ja palkat voi olla niin alhaisia että tuskin pystyy itseään elättämään. Jos ei ole omaisuuksia voi tulla vaikeuksia ruokkia ylimääräisiä suita. Miten eri maiden sosiaaliturvajärjestelmä suhtautuu isäntäperheenä toimimiseen? Jos pystyy oman perheen lisäksi pitämään huolta muiden lapsista, miksi ei pysty silloin töihin? Jos saa sairaseläkkeen esim. psyykkisistä syistä, on usein kysysmys vakavista sairauksista. Pystyykö silloin pitämään ympärivuorokautista huolta ulkopuolisista kokonaisen vuoden ajan? Onko mielestäsi soveliasta sijoittaa ala-ikäisiä pitkäksi ajaksi asumaan psyykkisesti sairaiden tai väärinkäyttäjien luo? Asioden tarkastaminen on yritysten vastuulla, ja näitä tarkistuksia ei valitettavasti huolella tehdä.

        "Onko mielestäsi soveliasta sijoittaa ala-ikäisiä pitkäksi ajaksi asumaan psyykkisesti sairaiden tai väärinkäyttäjien luo?"

        Ei tietenkään. Sairaseläkeläisiä on muitakin, jos osaat yhtään mitään ajatella.

        Työttömyys voi olla hyvin ohimenevä tilanne ja työttömällä voi olla hyvät pääomatulot. Osaatko kuvitella?
        Köyhä? Sehän on suhteellista! Kaikki eivät ole rikkaita. Pitääkö olla rikas? Miksi? Oletko itse rikas?

        Mutta se mitä minun mielestäni pitää olla, on se, että omaa kyvyn ja halun huolehtia ventovieraasta ihmisestä vaatimattomammissakin oloissa. Toivottavasti tuo ventovieras huolehdittava puolestaan myös tuo isäntäperheeseensä muutakin kuin vaivaa.


      • mititä
        minä.kysyn.sinulta kirjoitti:

        "Onko mielestäsi soveliasta sijoittaa ala-ikäisiä pitkäksi ajaksi asumaan psyykkisesti sairaiden tai väärinkäyttäjien luo?"

        Ei tietenkään. Sairaseläkeläisiä on muitakin, jos osaat yhtään mitään ajatella.

        Työttömyys voi olla hyvin ohimenevä tilanne ja työttömällä voi olla hyvät pääomatulot. Osaatko kuvitella?
        Köyhä? Sehän on suhteellista! Kaikki eivät ole rikkaita. Pitääkö olla rikas? Miksi? Oletko itse rikas?

        Mutta se mitä minun mielestäni pitää olla, on se, että omaa kyvyn ja halun huolehtia ventovieraasta ihmisestä vaatimattomammissakin oloissa. Toivottavasti tuo ventovieras huolehdittava puolestaan myös tuo isäntäperheeseensä muutakin kuin vaivaa.

        "Mutta se mitä minun mielestäni pitää olla, on se, että omaa kyvyn ja halun huolehtia ventovieraasta ihmisestä vaatimattomammissakin oloissa. "

        Vaadit tosi paljon! Moni ei halua huolehtia vieraasta nuoresta edes yltäkylläisissäkään oloissa.


      • Hommathoitoon

        En missään väittänytkään että sairaseläkkeellä ei voisi olla jostain muusta syystä. Työttömyyden ei tarvitse olla este jos on OK työttömyyskorvaus tai omaisuuta (säästöja tai muita varoja) jotta voi ruokkia vaihto-oppilaan sopimusten mukaisesti. Toimeentuloturvaa ei saa vaihto-oppilaille yleensä missään maassa. Luepa tarkkaan mitä kirjoitin.
        En myöskään väitä että tarvitsee olla rikas. Olen samaa mieltä että tarkeintä on vastuuntunto ja kyky ja haku pitää huolta toisten lapsesta tai nuoresta ja pitää lupauksensa. Esim että vaihto-oppilas saa ateariat, nukkumapaikan ja kirjoituspöydän ja hänestä pidetään muutoinkin huolta. Nuorin tyttäremme asui hostperheessä missä molemmat nuoret vanhemmat tekivät töitä päivät pitkät ja illat mutta tuskin saivat ruokaa omille lapsilleen. Ja heillä ei ollut myöskään oikein voimia eikä aikaa pitää huolta kaikista. Meidän nuori sai ensimmäistä päivästä lähtien ostaa itse ruokansa ja perheen lapset söivät ne niin että hän usein sai olla nälissään. Kaupat oli kaukana eikä sinne ilman autoa päässyt. Vanhemmilla ei ollut aikaa seurata kouluun edes ensimmäisenä koulupäivänä. Olen ihan tavallinen kansalainen. Olemme olleet hostperheenä ja meillä on asunut myös lukio- ja yliopistovaihdon kautta nuoria lyhyempiä kausia. Ollemme kohdelleet heitä kuin omia lapsiamme. Heistä on ollut vähän lisä työtä ja menoja mutta enimmäkseen vaan iloa. Pidämme yhteyttä heihin kaikkiin ja monet ovat myös käyneet jälkeenpäin kyläilemässä.


      • Virsut
        Öööööööööööh kirjoitti:

        Kuka kysyykään miksei köyhä, työtön tai sairaseläkeläinen voisi toimia isäntäperheenä?

        Kyllähän vaihto-oppilastoiminnan kannalta on järkevää, että sijoitusperheen olosuhteet vastaavat jotakuinkin oppilaan kotioloja. Sopeutuminen käy helpommin niin. Lisäksi sijaisperheen pitäisi pystyä avartamaan oppilaan näkemystä ko. maasta, sen ihmisistä ja kulttuurista. Se taas vaatii muutakin kuin lompakkoa. Eihän kyseessä ole vain asunnon tarjoaminen, vaan elämyksellisyyden ja ennen kaikkea turvallisuuden takaaminen.


      • Hommathoitoon

        Hyvä kirjoitus! Myös hostvanhempien pitää huolehtia lastensa ja nuortensa hyvinvoinnista ja tarjota turvallinen ja mielellään myös virikkeellinen ympäristö (virikkeiden ei aina tarvitse paljon maksaa) ja osoittaa ymmärtämystä, turvaa ja rakkautta.


      • minävastaansinulle
        minä.kysyn.sinulta kirjoitti:

        "Onko mielestäsi soveliasta sijoittaa ala-ikäisiä pitkäksi ajaksi asumaan psyykkisesti sairaiden tai väärinkäyttäjien luo?"

        Ei tietenkään. Sairaseläkeläisiä on muitakin, jos osaat yhtään mitään ajatella.

        Työttömyys voi olla hyvin ohimenevä tilanne ja työttömällä voi olla hyvät pääomatulot. Osaatko kuvitella?
        Köyhä? Sehän on suhteellista! Kaikki eivät ole rikkaita. Pitääkö olla rikas? Miksi? Oletko itse rikas?

        Mutta se mitä minun mielestäni pitää olla, on se, että omaa kyvyn ja halun huolehtia ventovieraasta ihmisestä vaatimattomammissakin oloissa. Toivottavasti tuo ventovieras huolehdittava puolestaan myös tuo isäntäperheeseensä muutakin kuin vaivaa.

        Alaan hiemankin enemmän perehtyneet tietävät ihan oikeasti, mitä todellisuus on ja miten epäinhimillisiin ja vaarallisiin oloihin järjestöt nuoria sijoittavat. Kiillotusyrityksesi jäikin pahasti hylsyksi.
        "Jos osaat yhtään mitään ajatella" tyylisten kommenttiesi tarkoitus oli ilmeisesti osoittaa väheksyntää. Se, kuten muutkin kirjoituksesi paljastavat, että nyt on paniikki päällä sylttytehtaalla!


      • Hommansa_kullakin
        Varautukaa kirjoitti:

        Ja ihan omassa laatikossaan ylhäisenä:
        MAAJOHTAJAN rooli ja vastuut???

        STS maajohtajan homma on hoidella oikeusjuttuja ja vessapaperia toimistolle. Näin on Mira Silvonen määritellyt toimenkuvansa todistajien läsnä ollessa!


      • SuhtautukaaVakavasti
        Eisaavastauksia kirjoitti:

        Vielä kysyisin että korvaako mikään vakuutus keskeytynyttä /keskeytettyä vaihtarivuotta?
        Onko vaihtarivuodella minkäänlaista takuuta?
        Onko sopimus vaihtarijärjestön kanssa oikeudenmukainen ja kohtuullinen vai vapauttaako se vain järjestön kaikesta vastuusta ja antaa mielivaltaiset oikeudet järjestölle?
        Jos vaihtari sairastuu, eivätkö vanhemmat voi käydä häntä katsomassa? Vai onko se sopimusrikkomus?
        Jos vanhemmat haluavat käydä paikan päällä toteamassa isäntäperheen sopimattomuuden, onko sekin sopimusrikkomus?
        Miksi ei vaihtarivuotta voi maksaa kuukausittain?
        Miksi kaupalliset järjestöt mainostavat itseään ei-kaupallisina?
        Onko vaihtaribisnes vähän kuin pyramidihuijaus?

        Vakuutuskysymykseen kannattaa ehdottomasti paneutua ja käyttää aikaa!!!

        Järjestöt myyvät maailmalle lähteville vaihto-oppilailleen kalliita pakkovakuutuksia mitä naurettavemmin perustein. On esimerkiksi väitetty, että USA:n viranomaisten vaatimuksesta on ostettava juuri ko. vakuutus (STS) Nykyisin STS ilmoittaa: "Organisaatiot eivät hyväksy vakuutuksia, joiden sisältöä eivät tunne ja siksi STS ei myöskään voi taata sijoitusta, jos oppilas valitsee jonkun muun vakuutuksen."

        Vakuutusasiantuntijat nauravat näille ylihintaisille järjestöille laadituille, yksinomaan järjestön etua ajaville sekä järjestön pankkitiliä kasvattaville vakuutuksille.
        EF on mennyt jopa niin pitkälle, että vaihtojärjestön omistaja Bertil Hult edellyttää ostamaan omistamansa Erika vakuutusyhtiön vakuutuksen vaihto-oppilailleen. Tiedostaako ihmiset, mitä eturistiriita saattaa merkitä vakuutuskiistoissa?! Ilmiselvää on, että EF:n etu on varmistettu Erika vakuutuksella.

        Kiellettynä kysymyksenä kysynkin:

        - MIKSI omavalintainen ja huomattavasti kattavampi (mutta edullisempi) vakuutus ei kelpaa järjestöille?!
        Vakuutukselle asetetut minimikriteerit on helposti määriteltävissä ja vakuutusyhtiöistä saa helposti kansainväliset todistukset vakuutuksen sisällöstä käännettynä englanniksi.


      • OlkaaTarkkana

        Järjestöjen omat "kaiken kattavat" vakuutukset on täyttä hölöhölöö. On jopa vahvoja epäilyksiä siitä, ettei koko vakuutusta ole ollut, vaikka maksu on peritty. Maksuhan maksetaan suoraan järjestölle ja järjestön tilille. Mitään lainmukaista vakuutuskirjaa ei kuitenkaan ole toimitettu, vaikka laki edellyttää!!!

        Siinä olisikin aihetta seuraavaan kyssäriin eli miksi esimerkiksi STS ei toimita vakuutuksen myöntäneeltä yhtiöltä vakuutuskirjaa heti kun vakuutus on maksettu niin kuin laki velvottaa??? Se pikkiriikkinen pahvikortti missä on puhelinnumero, mihin ottaa yhteyttä jos sairastuu tms. ei ole vakuutuskirja!!!!! Ihan vaan maajohtajallekin tiedoksi, joka vaikuttaa olevan täysin pihalla myös näissä vakuutusjutuissa....


      • TärkeäOikeusturvavak

        Loppupelissähän järjestöt yrittävät joka tapauksessa kääntää asiat aina omaksi edukseen valehtelemalla sekä keksimällä uusia ehtoja ja määräyksiä, kuten "Hommathoitoon" hyvin kuvaa. Röyhkeyttä riittää vieläpä väittämään, että on salattu jokin sairaus mitä asiantuntijalääkärin mukaan ei ole koskaan ollut. Näin kävi myös meidän tapauksessa.

        Ei voi kuin toivoa, että ihmiset ymmärtäisivät lukea riittävän tarkasti ja kriittisesti kaikki sopimukseen liittyvät paperit eivätkä luottaisi järjestöihin. Tässä vaiheessa, kun on oppinut näiden haaskojen toimintatavat, ei voi kuin ihmetellä miten tyhmä itsekin on ollut hyväksyessään luottavaisena kaiken sen pskan, mikä sanottiin olevan vaihto-oppilaan turvaksi. Todellisuudessa kaiken tarkoitus oli vain vapauttaa järjestö vastuusta ja taata rahat järjestölle.

        Kaiken A ja O on omasta takaa hankittu kattava vakuutus riittävällä OIKEUSTURVALLA, joka mahdollistaa järjestön vastuuttamisen ja korvaukset!!

        Kuinka moni suomalaisista on esimerkiksi tietoinen, että ruotsalaisjärjestöjen pakkovakuutusten vakuutusriidat ratkotaan Ruotsin tuomioistuimessa?! Eli on lähdettävä Ruotsiin käräjöimään! Niin, ja kuten joku kirjoittaja jo toikin ilmi järjestöjen pakkovakuutukset eivät kata riitoja matkanjärjestäjää eli järjestöä, sen edustajia, yhteistyökumppaneita eikä isäntäperhettä vastaan!!!!


      • JärjestönEtuTaattu
        SuhtautukaaVakavasti kirjoitti:

        Vakuutuskysymykseen kannattaa ehdottomasti paneutua ja käyttää aikaa!!!

        Järjestöt myyvät maailmalle lähteville vaihto-oppilailleen kalliita pakkovakuutuksia mitä naurettavemmin perustein. On esimerkiksi väitetty, että USA:n viranomaisten vaatimuksesta on ostettava juuri ko. vakuutus (STS) Nykyisin STS ilmoittaa: "Organisaatiot eivät hyväksy vakuutuksia, joiden sisältöä eivät tunne ja siksi STS ei myöskään voi taata sijoitusta, jos oppilas valitsee jonkun muun vakuutuksen."

        Vakuutusasiantuntijat nauravat näille ylihintaisille järjestöille laadituille, yksinomaan järjestön etua ajaville sekä järjestön pankkitiliä kasvattaville vakuutuksille.
        EF on mennyt jopa niin pitkälle, että vaihtojärjestön omistaja Bertil Hult edellyttää ostamaan omistamansa Erika vakuutusyhtiön vakuutuksen vaihto-oppilailleen. Tiedostaako ihmiset, mitä eturistiriita saattaa merkitä vakuutuskiistoissa?! Ilmiselvää on, että EF:n etu on varmistettu Erika vakuutuksella.

        Kiellettynä kysymyksenä kysynkin:

        - MIKSI omavalintainen ja huomattavasti kattavampi (mutta edullisempi) vakuutus ei kelpaa järjestöille?!
        Vakuutukselle asetetut minimikriteerit on helposti määriteltävissä ja vakuutusyhtiöistä saa helposti kansainväliset todistukset vakuutuksen sisällöstä käännettynä englanniksi.

        Oma vakuutus ei kelpaa, koska järjestö haluaa kaikesta mahdollisesta nyhjästä rahat, jotka jäisi vakuutuksesta saamatta, jos se otettaisiin muualta.
        Lisäksi muissa vakuutuksissa ei olisi huomioitu järjestön etua niin pitkälle kun näissä vartavasten järjestöille laadituissa.
        Järjestö voi myös perseillä vapaammin, kun vaihtarilla ei ole minkäänlaista oikeusturvaa, jonka avulla lähteä hakemaan korvauksia.


      • HaaskojenVakuutusFuulaa
        Eisaavastauksia kirjoitti:

        Vielä kysyisin että korvaako mikään vakuutus keskeytynyttä /keskeytettyä vaihtarivuotta?
        Onko vaihtarivuodella minkäänlaista takuuta?
        Onko sopimus vaihtarijärjestön kanssa oikeudenmukainen ja kohtuullinen vai vapauttaako se vain järjestön kaikesta vastuusta ja antaa mielivaltaiset oikeudet järjestölle?
        Jos vaihtari sairastuu, eivätkö vanhemmat voi käydä häntä katsomassa? Vai onko se sopimusrikkomus?
        Jos vanhemmat haluavat käydä paikan päällä toteamassa isäntäperheen sopimattomuuden, onko sekin sopimusrikkomus?
        Miksi ei vaihtarivuotta voi maksaa kuukausittain?
        Miksi kaupalliset järjestöt mainostavat itseään ei-kaupallisina?
        Onko vaihtaribisnes vähän kuin pyramidihuijaus?

        OPH:n suositukset määrittelee vakuutuksen minimikriteerit seuraavasti:
        "Riittäväksi vakuutusturvaksi katsotaan vastuuvakuutus sekä vakuutus, joka ilman ylärajaa korvaa sairaanhoidon ja kotiinkuljetuksen sairaus- ja kuolemantapauksissa."
        MITÄ MUUTA PITÄISI KATTAA???? Järjestöt ohoi! Toivottavasti annatte ihmisille vastauksia!!!

        Toivottavasti myös ihmiset ottavat selvää ja huomaavat, että saisivat lapselleen huomattavasti kattavamman vakuutuksen (sis. matkatavaravakuutus, oikeusturva ym.) jopa edullisemmin!!
        Järjestöjen ryöstöhintaiset pakkovakuutukset rajaavat lähes kaiken lisäehdoillaan vielä korvausten ulkopuolelle. Ja erimielisyydet sitten ratkotaan ulkomailla!
        FINE antaa myös lisätietoja, mitä riskejä sisältyy vakuutukseen, jota ei ole otettu Suomessa toimivasta yhtiöstä!!!

        Järjestöille vielä... Mitäs sanookaan kilpailu- ja kuluttajavirasto markkinoinnissa annettavista tiedoista? Muistaakos Anu? Menikös se niin, että: Markkinoinnissa ei saa jättää antamatta oleellisia tietoja." Noo, niinhän se menee!😊 ja tarkoittaa sitä, että mikäli asialla on merkitystä asiakkaan ostopäätökseen, on se kerrottava.

        Joten viitsisitkös Anu siellä lipun myynnin keskellä lisäillä näitä oleellisia tietoja Exploriuksen sivuille!? Aloitapa vaikka ilmoittamalla rehellisesti yhteistyöjärjestönne kohdemaissa ja vakuutusyhtiö, jonka myöntämää vakuutusta käytätte eli pakkomyytte asiakkaillenne!

        Muutoshan saadaan tietty kuluttaja-asiamiehelle tehtävän ilmoituksen kauttakin. Opittekohan koskaan hoitamaan hommianne lainmukaisesti?


      • Salaamisellesyy

        Ei voi mainita jotakin Cetusaa. Kukaan ei lähde vaihtoon joka perillä asioista.


      • Hommathoitoon
        Varautukaa kirjoitti:

        Ja ihan omassa laatikossaan ylhäisenä:
        MAAJOHTAJAN rooli ja vastuut???

        Yksi kysymys lisää. Useista tapauskertomuksista käy ilmi että monia nuoria on selvästi kohdeleltu kaltoin. Ovatko nämä yritykset ja näiden yhteistyökumppanit tietoisia mitä seurauksia äkkilähdöt, valehtelut, uhkailut, nuorten eristäminen omaisista ongelmatilanteissa jne voi aiheuttaa nuorille? Ollanko tietoisia ja parantavatko toimitapojaan? Vai kielletäänkö vain ongelmat? Ja syyllisestään nuoret ja leimataan vanhemmat ja muut asioihin puuttujat?


      • Ei.taaskaan.vastausta
        HaaskojenVakuutusFuulaa kirjoitti:

        OPH:n suositukset määrittelee vakuutuksen minimikriteerit seuraavasti:
        "Riittäväksi vakuutusturvaksi katsotaan vastuuvakuutus sekä vakuutus, joka ilman ylärajaa korvaa sairaanhoidon ja kotiinkuljetuksen sairaus- ja kuolemantapauksissa."
        MITÄ MUUTA PITÄISI KATTAA???? Järjestöt ohoi! Toivottavasti annatte ihmisille vastauksia!!!

        Toivottavasti myös ihmiset ottavat selvää ja huomaavat, että saisivat lapselleen huomattavasti kattavamman vakuutuksen (sis. matkatavaravakuutus, oikeusturva ym.) jopa edullisemmin!!
        Järjestöjen ryöstöhintaiset pakkovakuutukset rajaavat lähes kaiken lisäehdoillaan vielä korvausten ulkopuolelle. Ja erimielisyydet sitten ratkotaan ulkomailla!
        FINE antaa myös lisätietoja, mitä riskejä sisältyy vakuutukseen, jota ei ole otettu Suomessa toimivasta yhtiöstä!!!

        Järjestöille vielä... Mitäs sanookaan kilpailu- ja kuluttajavirasto markkinoinnissa annettavista tiedoista? Muistaakos Anu? Menikös se niin, että: Markkinoinnissa ei saa jättää antamatta oleellisia tietoja." Noo, niinhän se menee!😊 ja tarkoittaa sitä, että mikäli asialla on merkitystä asiakkaan ostopäätökseen, on se kerrottava.

        Joten viitsisitkös Anu siellä lipun myynnin keskellä lisäillä näitä oleellisia tietoja Exploriuksen sivuille!? Aloitapa vaikka ilmoittamalla rehellisesti yhteistyöjärjestönne kohdemaissa ja vakuutusyhtiö, jonka myöntämää vakuutusta käytätte eli pakkomyytte asiakkaillenne!

        Muutoshan saadaan tietty kuluttaja-asiamiehelle tehtävän ilmoituksen kauttakin. Opittekohan koskaan hoitamaan hommianne lainmukaisesti?

        Heitetäänpäs sinne Exploriuksen suuntaan Anulle vielä lisää kyssäriä...

        Mitäs sanookaan OPH:n suositusten kohta 4.3 vaihtovuoden keskeytyksestä??
        Kerrataanpas: "Osallistujalla, joka jostain syystä keskeyttää vaihtovuotensa, on oltava oikeus palata kotimaahansa välittömästi organisaation kustannuksella."
        MIKSI Explorius on siis laatinut käyttöönsä oheisen OPH:n suositusten vastaisen kiristyssopparin, jota pidetään myös lainvastaisena?!

        http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00847/Program_release_for_847540a.pdf


      • Varsinhulppeaa
        minä.kysyn.sinulta kirjoitti:

        Voiko yli 60-vuotias toimia isäntäperheenä?

        Mitä vikaa on rehellisessä, terveessä, hyvin toimeentulevassa yli 60-vuotiaassa miehessä, naisessa tai pariskunnassa, joka kenties asuu hulppeasti, harrastaa monenlaista, tuntee elämää ja maailmaa laajemmin kuin oman napansa ympärillä?

        Miksi köyhä, työtön tai sairaseläkeläinen ei voi toimia isäntäperheenä? Kuka mielestäsi voi toimia isäntäperheenä?

        Nämä "hulppeasti" asuvat sts:n ja exploriuksen isäntäperheet onkin jo tulleet tutuksi palstaa seuranneille!😂Sellaisia kun näkisikin!😂 Mutkun ne on kaikkea muuta!
        Kuten yksinasuvia kuuskymppisiä pedofiilihomoja ja häiriintyneitä aluevalvojia saastaisissa asumuksissaan.


    • KiellettyäKyssäriä

      Lisää kiellettyjä kysymyksiä, joihin ihmiset toivottavasti vaativat vastauksia... Tämä kaikki paljastaa järjestöjen epärehellisen toiminnan:

      •MIKSI järjestöt vakuuttavat, ettei isäntäperheille makseta ja kaikki toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, kun perheiden hankinnassa rahaa liikutetaan suuntaan jos toiseen?!

      •MIKSI järjestöt sanovat noudattavansa Opetushallituksen suosituksia, kun tätäkään kohtaa ei ilmiselvästi noudateta?!
      OPH:n suositusten mukaan perheiden hankinta tulee olla vastikkeetonta!!!

      Aluevalvojat takovat rahaa ja bonuksia kuin entisaikojen ovelta ovelle pölyimurikauppiaat värvätessään, maanitellessaan ja houkutelessaan pienellä rahallisella korvauksella onnettomia isäntäperheitä. Aluevalvojathan saavat jokaisesta hankkimastaan isäntäperheestä korvauksen. Tässä mallia EF:
      https://trygghetforutvekslingseleven.com/category/utvekslingsorganisasjonene/poengsystemer-former-for-betaling/
      Raha ratkaisee tässäkin, joten on selvää että kaikki kelpaa tappajista pedofiileihin, koska aluevalvoja haluaa rahat!

      • Haluutietää

        Niih ja mikä kumma se on se sellainen "stipendi", jonka isäntäperheet saa näillä "ei-kaupallisilla" järjestöillä!?
        Kysykääpä siellä harhainfotilaisuuksissa näitä kyssäreitä😄.


      • OttakaapasSelvää
        Haluutietää kirjoitti:

        Niih ja mikä kumma se on se sellainen "stipendi", jonka isäntäperheet saa näillä "ei-kaupallisilla" järjestöillä!?
        Kysykääpä siellä harhainfotilaisuuksissa näitä kyssäreitä😄.

        Totta tosiaan! "Ei kaupalliset" järjestöt lupaavat isäntäperheeksi lupautuville "STIPENDIN"..!? Mikähän kumma se oikein on?!🤔 Kannattaa kysäistä!

        OPH:n suositusten mukaan perheiden hankinta tulee olla vastikkeetonta ja järjestöt vakuuttavat noudattavansa suosituksia, joten mistään sellaisestahan ei voi olla kysymys..😀


      • ValehteluSenkunJatkuu

    • HANKKIKAA_TIETOA

      Ketju täynnä varteenotettavia kysymyksiä.

      Ottakaahan talteen ja kyselkää järjestöjen infoissa!! Saatteko vastauksia? Millaisia?
      Hankkikaa lisäksi tietoa kielimatkoja järjestävästä yrityksestä/järjestöstä nettisivuilta, kuluttajariitalautakunnasta, käräjäoikeuksien tuomioista. CSFES:n sivuilta löytyy paljon tietoa, samoin Suomi24 foorumilta..

      Älkää ihmeessä jääkö pelkästään järjestön tarjoaman markkinoinnin varaan!!!

      • SaankoVastauksen-EnSaa

        Seuraava kysymys:
        MIKSI maajohtajat eivät ole paikalla infotilaisuuksissaan vastaamassa ihmisten kysymyksiin?!
        Onko syynä juuri se, että pelkäätte näitä palstalla esiin tuotuja kysymyksiä, joihin ette halua vastata?!?!

        Kysykää ihmiset, kysykää! Ja vaatikaa kattavat vastaukset!!!


    • HaaskatToimiiNäin

      Lisää kysymyksiä, joihin ei saa vastauksia...

      Jokainen Suomesta vaihto-ohjelmia järjestävä yritys on sitoutunut noudattamaan Opetushallituksen suosituksia ja tähän vetoovat järjestöt markkinoinnissaankin. Lupaavaa ja luottamusta herättävää, eikö totta? Mikä onkaan totuus...

      https://csfessuomi.files.wordpress.com/2016/09/finnish-board-of-education-regulations-1992.pdf

      Vakiintunut toimintatapa osoittaa, että näitä suosituksia rikotaan jatkuvasti ja railakkaasti, MIKSI???
      Onko apukoulussa jäänyt lukutaito oppimatta, vai eikö ymmärryspuoli ole kehittynyt riittävästi? ..Vai eikö kiinnosta, eikö sopimukset koskekaan järjestöjä??

      MIKSI vaihto-oppilaita esim. lähetetään jatkuvasti maailmalle ilman vahvistettuja koulu- ja perhetietoja? Tämä on OPH:n suositusten lisäksi myös vastoin lakia!

      MIKSI erottamistilanteissa systemaattisesti salataan tehty päätös lähtöhetkeen asti, vaikka OPH:n suositukset edellyttävät asian ilmoittamista niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista. On tapauksia, joissa tietoa on salattu useita viikkoja, jopa kuukausi (STS) mikä on ilmennyt lentolipun ostopäivämäärästä. OPH:n suositukset edellyttävät myös näyttöä siitä, että järjestö on tukenut ja auttanut oppilasta ilmoituksen jälkeen. MIKSI näin ei haluta toimia? MIKSI nuori jätetään hätääntyneenä yksin epätietoisuuden keskelle? MIKSI päätöksen tehnyt maajohtaja ei ilmoita ja perustele nuorelle tekemäänsä päätöstä? MIKSI nuori lähetetään yllättäen yksin itkien ja shokkitilassa kotimatkalle?

      Ja lopuksi... Tämänkin esimerkin ihmissaasta vakuuttaa ylväänä tänäkin päivänä, kuinka he noudattavat toiminnassaan Opetushallituksen suosituksia ja kehtaa vielä yhteistyöstäkin höpöttää!!

      • kritiikinkritiikki

        Ei ole sinunkaan toimintatavassasi ja rankasti halveksivassa asenteessasi kehumista.

        Asiallisella kritiikillä saisit enemmän uskottavuutta ja tulosta.


      • HalveksittavatHaaskat

        Asiallisuus ei auta haaskojen kanssa! Ovat näes sellaista sakkia, etteivät ymmärrä normaalia puhetta ja tekstiä, saati kirjoitettuja sopimuksia ja säädöksiä. Näin ovat toiminnallaan todistaneet.


      • EnArvostaJärjestöjä
        kritiikinkritiikki kirjoitti:

        Ei ole sinunkaan toimintatavassasi ja rankasti halveksivassa asenteessasi kehumista.

        Asiallisella kritiikillä saisit enemmän uskottavuutta ja tulosta.

        On vaikea kirjoittaa tällaisesta erittäin halveksuttavasta toiminnasta ilman halveksuntaa.
        Tunteet on ihan hyvä purkaa. Sellaiset traumat aiheuttivat nuo järjestöt minullekin, että oksat pois!
        Kuten huomata saattaa, joukko meitä erittäin halveksuttavalla tavalla kohdeltuja vain kasvaa.
        Järjestöt halveksuvat vaihtareita ja vaihtareiden vanhempia. Järjestöjen toimintatavat ovat kaukana asiallisesta. Se on itseasiassa täysin asiatonta ja halveksuttavaa. Koitappa itte ilmaista se asiallisemmin!
        Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.


    • Pumpulipuikkopersiisees

      Jaahas sitä on taas poistettu joku kielletty kysymys ja arvottomat maajohtajat ovat TAAS kerran aloittaneet oman ketjun sallittuine kysymyksineen😂nimimerkillä "pumpulipuikko". 😂

      • takas

        Sun omaan persiisees koko ketju! Sieltä koko paska on tullutkin.


      • SaankoVaroituksen
        takas kirjoitti:

        Sun omaan persiisees koko ketju! Sieltä koko paska on tullutkin.

        OMG! Osui pahasti näköjään! Nyt on "maajohtaja"vihainen.😂Tooooosi vihainen😂


      • Anttoonia
        SaankoVaroituksen kirjoitti:

        OMG! Osui pahasti näköjään! Nyt on "maajohtaja"vihainen.😂Tooooosi vihainen😂

        Ja "anthony" saarni? On kans vihainen?😂


    • Hommathoitoon

      Ja vielä kysymyksiä markkinoinnista. Ehkä enemmänkin kysymys virananomaisille. Onko markkinointi lainmukaista? Olisikohan aihetta puuttua jokseenkin manipuloivaan mainontaan, jossa nuoria käytetään bloggareina ja heidän "kokemuksiaan" ladataan nettiin jne. Meidän nuori kertoi myös että Exploriuksen Soft Landing Camp päivien aikana suomalainen poika kehuskeli että Explorius maksaa hänellle blogista. Ruotsin puolella houkutellaan Afrikan matkalla (arvotaan bloggajien kesken). Blogaajat "valitaan" niin aikaisin kuin mahdollista ja sitten useille "löytyy"isäntäperheet jo alkuvuodesta jotta toiminta näyttäisi uskottavalta ja luotettavalta kun muut nuoret sitten selaavat ja lukevat näitä blogeja. Tie dän kaksi blogaajaa jotka sai sijoituksen 2016 jo tammikuussa. Molemmilla aluevalvovat hostperheinä. Toinen joutui keskeyttämään vuotensa ja sulki bloginsa (whathappensinlasvegas). Ihmetyttää myös että nämä yritykset saa harjoittaa mainontaa koulujen tiloissa. Ja jopa kouluajalla???

      • ManipulointiJulki

        Erittäin hyviä pointteja!
        Tietoa kannattaa viedä viranomaistahoille ja kouluihin. Saamme myös ihan yleisesti lisättyä tietämystä jakamalla tietoa näistä manipuloivista markkinointikeinoista.
        Itse kävin pitkän keskustelun koulun rehtorin kanssa törkeyksiä täynnä olleen vaihtokokemuksemme jälkeen. Törkeydet eivät tulleet yllätyksenä rehtorille. Vastaavia tapauksia oli koululla tiedossa muitakin. Markkinointitarkoituksessa eivät järjestöt tee vierailuja enää siihen kouluun.


    • Kyssäritjatkuu

      Kielletyt kysymykset jatkuu..
      Törkeästi hoitamiensa vaihto-ohjelmien ja kielimatkojen jälkeen maajohtajilla on tapana tehdä katoamistemput. Tunnettuja pakoiluistaan ovat nimenomaan aisaparina tunnettu mira ja anu.

      Jos nyt jotain anthonia taas ärsyttää, että mira ja anu ovat esillä tässäkin esimerkissä, niin voisitko anthoni vaikka esittää ärsyyntymisesi suoraan asianomaisille maajohtajille, vai hyväksytkö heidän toiminnan/toimintasi tältäkin osin?

      Tyypillistä on, että törkeästi hoidetun kielimatkan jälkeen ko maajohtajia ei tavoiteta. He eivät ota puheluja vastaan, eivätkä vastaa sähköpostiin. Asioiden tullessa julki, kieltäydytään edelleen kommentoimasta ja hävitään nimeten samalla joku muu maajohtajaksi. Kaiken huippu on se, että on otsaa jopa väittää, ettei törkeän kielimatkan kokenut nuori ole ollut heidän järjestämällään kielimatkalla: (Esimerkki ketjusta "STS Orlando kielimatka 2016")

      "miratäällähei
      6.8.2016 12:35
      Kyllä olen jo lukenut. Kiitos vaan irvailusta.

      Tarkistin asian, mutta tuollaista Valentin Lahtista ei meidän matkoillamme ole tänä kesänä ollut.

      Terveisin Mira"

      Täysin vastaavia ja samoin sanoin tehtyjä valheellisia väittämiä mira on esittänyt STSn fb sivuillakin. Jälkeenpäin valehtelu sitten jatkuu ja kiistetään vielä sekin, että olisi kirjoittanut kommenttia! Fb sivuilta hän poistaa kommentit samoin kuin muunkin kritiikin vaivihkaa ajan myötä.

      Kielletetyt kysymykset kuuluu:
      - Edustaako maajohtajan systemaattinen valehtelu ja pakoilu käsityksenne mukaan järjestön luotettavaa ja vastuullista toimintaa, jota markkinoinnissanne lupaatte?

      - Onko pakoilunne tarkoituksena luistaa pskasti hoidetun kielimatkan kompensaatiosta ja odottaa toiveikkaana, että asiakas väsyy, unohtaa ja luovuttaa?

    • Mietitarkkaan

      Olisi mielenkiintoista saada järjestöitä vastauksia näihin tärkeisiin kysymyksiin.

    • Tähänkääneivastata

      Lisää kysymyksiä kiellettyjen kysymysten sarjaan:

      Voisivatko järjestöläiset kertoa, millainen on järjestön puolelta "epäonnistunut vaihto"?
      Onko semmoisia?
      Miten järjestön epäonnistuminen on korvattu vaihtarille ja vaihtovuoden maksaneille vanhemmille?

    • TaasPeitellään

      No niin, Explorius on vaatinut jälleen poistamaan tulenaran kysymyksen! Sillä lailla!😂

      Mielenkiintoista, että kommentit joihin on liitetty alkuperäinen teksti todisteeksi faktatiedosta, koetaan sääntöjen vastaisena!
      Niin poistettiin suomalaisia hostanneen pedofiilin tuore poliisitutkintailmoituskin. Ilmoituksessa pyydettiin ilmoittamaan, mikäli on tutkijoita kiinnostavaa tietoa. Nyt poistettiin Cetusan toimintakieltoa tarkentanut kirjoitus...
      Kenen etu on suojella ja peitellä rikollista ja lainvastaista toimintaa?!

      Faktalinkkien samoin kuin tekstilainausten poistaminenhan hyödyttää vain järjestöjä. Maajohtajien on helpompi huudella palstalla, kuinka häiriintyneet, terapian tarpeessa olevat kirjoittelevat pelkkää pskaa todennäköisesti huumeissaan siksi käsittämättömiä kirjoitukset ovat jne.

      Käsittämätöntä on toimintanne arvottomat järjestöläiset, ei voi muuta todeta!!!
      Hienoa, että jylläämällä palstalla, teette ihan itse toimintaanne tunnetuksi, mikä helpottaa meidän työtä...😉

      • Once.More

      • dandoo

        Hyvä juttu, että keskustelu leviää myös muille palstoille. Saatte uutta lukijakuntaa ja tieto saavuttaa useamman lukijan.
        Haluaisin lisätä vielä tähän patjamajoitukseen pari kyssää. Missä muuten näihin kysymyksiin vastataan?
        Jos vaihto-oppilaalle selviää vasta määränpäässä ettei vakituista hostperhettä olekaan ja vaihtari joutuu johonkin kellariin patjamajoitukseen muiden vaihtarien kanssa odottamaan isäntäperhettä niin onko vaihtarilla oikeus palata samantien kotiin järjestön piikkiin ja saada kaikki rahat takaisin? Noista äskeisistä kirjoituksista päätellen nämä patjamajoitukset ilman tietoa isäntäperheestä on laittomia. Entäs koulupaikka? Jos ei ole tietoa koulupaikasta, voiko palata heti kotiin järjestön piikkiin ja saada rahattakaisin ilman järjestön änkyttämistä?
        Kiitos jos vastaatte. Tarvitsen tietoa.


      • dandoo

        Kysyisin vielä että kuuluuko järjestön ilmottaa, ettei tarvi suostua pajamajoitukseen ja voi palata kotiin jos ei ole isäntäperhettä? Jouduttiin patjoille ja suostuttiin kun luultiin että on pakko.


      • Näinsemeneee
        dandoo kirjoitti:

        Hyvä juttu, että keskustelu leviää myös muille palstoille. Saatte uutta lukijakuntaa ja tieto saavuttaa useamman lukijan.
        Haluaisin lisätä vielä tähän patjamajoitukseen pari kyssää. Missä muuten näihin kysymyksiin vastataan?
        Jos vaihto-oppilaalle selviää vasta määränpäässä ettei vakituista hostperhettä olekaan ja vaihtari joutuu johonkin kellariin patjamajoitukseen muiden vaihtarien kanssa odottamaan isäntäperhettä niin onko vaihtarilla oikeus palata samantien kotiin järjestön piikkiin ja saada kaikki rahat takaisin? Noista äskeisistä kirjoituksista päätellen nämä patjamajoitukset ilman tietoa isäntäperheestä on laittomia. Entäs koulupaikka? Jos ei ole tietoa koulupaikasta, voiko palata heti kotiin järjestön piikkiin ja saada rahattakaisin ilman järjestön änkyttämistä?
        Kiitos jos vastaatte. Tarvitsen tietoa.

        Jos päädyt patjamajoitukseen tai väliaikaiseen isäntäperheeseen, todennäköisesti SINÄ saat varoituksen sopeutumattomuudesta, arvostuksen puutteesta tai mistä ikinä nyt keksivätkin. Varoituksen yhteydessä saat uhkauksen kotiinlähettämisestä, jos et ala arvostaan...
        Kun olet maksanut koko "matkan", SINULLA ei ole enää oikeuksia mihinkään. Et saa edes änkyttää. Järjestöllä kyllä oikeuksia riitttää. Järjestöllä on oikeus kierrättää sinua useammissa toinen toistaan inhottavammassa isäntäperheessä ja samalla uhkailla sinua pois lähettämisellä.
        Jos sinulle ei olekaan järjestetty koulupaikkaa, järjestöt paikkaavat senkin antamalla sinulle varoituksen kiittämättömyydestä, arvostamattomuudesta ta muusta vastaavasta bull shitistä.
        Rahojasi et tule koskaan saamaan täysimääräisenä takaisin. Aina olet järjestön mielestä "rikkonut sääntöjä". Osan voit saada takaisin pitkän oikeusprosessin kautta, mihin tarvitset todistusaineistoa eli kuvia patjamajoituksesta ja sähköpostit järjsetön kanssa käymästä "änkytyksestä". Isäntäperheissä kuvaaminenkin on vissiin sääntörikkomus, mutta siitä saavat sitten järjestöt halutessaan vääntää oikeudessa😀Että eikun kuvaamaan kaikki ja lähettäkää HETI vanhemmillenne ennenkö isäntäperhe tai aluevalvoje takavarikoi laitteenne!!! Sitäkinhän on käytetty poislähetyksen perusteena, että on julkaissut jotain "negatiivista" järjestöstä somessa.
        Suosittelen säästämään rahat. Näiden järjestöjen kautta lähteminen on sen verran riskaabelia. Ihan itsekin järjestetty matka tutun tuttujen luo ulkomaille on turvallisempi.


      • VarjelustaTeille
        dandoo kirjoitti:

        Kysyisin vielä että kuuluuko järjestön ilmottaa, ettei tarvi suostua pajamajoitukseen ja voi palata kotiin jos ei ole isäntäperhettä? Jouduttiin patjoille ja suostuttiin kun luultiin että on pakko.

        Ootteko nyt siis tällä hetkellä siellä patjamajoituksessa? Nyt teillä on tuhannen taalan paikka. KUVATKAA olosuhteet ja lähettäkää ne vanhemmillenne!
        Ottakaa yhteys tai pyytäkää vanhempianne ottamaan yhteys CSFES:ään, Danielle Grijalvaan!
        Ottakaa vaikka yhteys myös Iltalehden toimittajaan, joka teki viimeisimmän jutun aiheesta. Ottaisin myös yhteyttä MV-lehteen😂.
        Tulisi hieno dokumentti!
        Nyt kuvaamaan siellä älkääkä antako järjestöläisten masentaa teitä uhkailuillaan. Kuitenkin olkaa varovaisia. Järjestöläiset ovat arvaamattomia. Ettette joudu auto-onnettomuuteen tms. vakuutuspetokseen välikappaleeksi. Järjestöthän ovat sekaantuneet tähän vakuutusbisnekseen sopivasti.


      • Linkkiiii
        dandoo kirjoitti:

        Kysyisin vielä että kuuluuko järjestön ilmottaa, ettei tarvi suostua pajamajoitukseen ja voi palata kotiin jos ei ole isäntäperhettä? Jouduttiin patjoille ja suostuttiin kun luultiin että on pakko.

        http://www.csfes.org/

        Tässä linkki CSFES. Danielle Grijalva on ihana!


      • ToimikaaRohkeasti
        dandoo kirjoitti:

        Kysyisin vielä että kuuluuko järjestön ilmottaa, ettei tarvi suostua pajamajoitukseen ja voi palata kotiin jos ei ole isäntäperhettä? Jouduttiin patjoille ja suostuttiin kun luultiin että on pakko.

        Yllä onkin jo paljon arvokkaita vinkkejä sinulle ja muille samaan tilanteeseen joutuneille ja joutuville.
        Ihan aluksi tekisi mieleni kysyä missä olet ja minkä järjestön kautta, mutta mikäli olet vielä kohdemaassa, on parempi ettet kerro sitä julkisesti, muuten järjestöltä seuraa välitön sanktio.

        Se, ettei ole isäntäperhettä odottamassa vaihtaria eikä asiasta ole kerrottu vaihtarin lähtiessä matkaan, on järjestön puolelta niin sopimuksen- kuin lainvastaistakin toimintaa. Tapansa mukaan järjestöt kiistävät tämänkin rikkeensä venkoilemalla erilaisin selityksin. Käytetyinpiä selityksiä on järjestön saama äkillinen ja yllättävä tieto, ettei sovittu isäntäperhe voikaan ottaa vaihto-oppilasta, koska perhettä on kohdannut vakava sairastapaus, avioero tms. Mielenkiintoiseksi asian tekeekin se, jos useamman vaihtarin kohdalla on sama tilanne. Em. syystä onkin tärkeää, että vaihtarin omat vanhemmat ovat yhteydessä ennen lähtöä isäntäperheeseen ja varmistavat, ovatko he todella sitoutuneet olemaan isäntäperheenä koko vaihdon ajan!!!

        Eikö teillä ollut koulupaikkaakaan? Järjestö venkoilee ja valehtelee yhtälailla, kun tulee ilmi, ettei koulupaikkaa ole järjestetty. Selityksiä on monenlaisia mm. kielellinen epäselvyys, ei olisi heti ymmärretty mistä oli kysymys ja koulupaikka olisikin ollut ok. Tätä valhetta käytettiin meidän tapauksessa.

        Sopimuksen vastaista patjamajoitusta jossain aluevalvojan kellaritiloissa käyttää järjestö kuin järjestö, myös AFS:llä törkeitä tapauksia!! Hanki kiistaton näyttö kuvineen ja mielellään vielä henkilötodistajat!! Käykää kaikki keskustelut järjestön kanssa sähköpostitse tai viestein, joista jää tallenne!!

        Aika paljon varmaankin riippuu nyt siitä, oletko jo saanut isäntäperheen ja haluatko jatkaa vaihto-ohjelmaa. Valitettavasti patjamajoitus lähtökohtana tietää yleensä ongelmia jatkossakin. Ainoa, mikä on varmaa niin järjestö pitää tiukasti kiinni rahoistanne, jotka on tällä vilpillä teiltä saanut.

        Kuten edellinenkin kirjoittaja totesi, olkaa yhteydessä eri tahoihin!! Mikäli olet Jenkeissä, on Danielle Grijalva paikanpäällä ja varmasti apunasi. Voitte myös olla yhteydessä CSFES Finland -sivujen kautta suomeksi. Mikäli tiedossasi on näitä patjamajoituksia useampia, on aiheellista tehdä asiasta kantelu myös State Departmentiin. Kati Pehkonen tekee todennäköisesti toisen osan Iltalehden vaihtarijuttuun, koska materiaalia kertyi valtavasti näistä törkytapauksista. Tietoa ja kuvia hänellekin!
        Jos yhtään lohduttaa, et ole ainoa tässä tilanteessa, joka on valitettavan yleinen. Tsemppiä!


      • Kymppitonninpatja

    • Hommathoitoon

      Hyvä että otat asioista selvää dandoo. Ja tosiaan, muutkin ovat joutuneet ongelmatilanteisiin ja huonoihin olosuhteisiin. Se ei ole mikään lohtu mutta muista ettei tilanne ole sinun vika. Toivottavasti saat asiat parempaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

      Lainasin neuvoja kommunikointia koskien toisesta ketjusta niille jotka ovat matkassa.

      -Kommunikoi SÄHKÖPOSTITSE tai kirjeitse, ei pelkästään puhelimitse vaihtoyrityksen tai vaihtojärjestön ja kontaktihenkilöiden kanssa. Ja pyydä selviä vastauksia. Jos saat luikertelevia vastauksia, pyydä selvistystä ja tarkennusta. -Säästä kaikki dokumentit ja dokumentoi kaikki (pidä kirjaa kaikesta, valokuvia). Jos ja kun ongelmia alkaa tulla on vaikea muistaa mitä on tapahtunut. Lähetä dokumentit omille vanhemmillesi tai muille läheisille heti ettei ne katoa. (Joillekin on käynyt niin että tietokoneet tai kamerat on takavarikoitu). -Kun kirjoitat vanhemmillsi ja muille raportoi tahatumista ja ongelmista. Jos ongelmat ovat vakavia ja vaikeuttavat vaihtovuottasi, informoi niistä aina kirjeitse tai sähköpostitse. Kirjoita mistä ongelmista on kysymys ja miten ne sinuun ja sinun vaihtovuoteesi vaikuttavat. Sinun omat sanat voi tärkeitä jos joudut viemään asiaa eteenpäin esim kuluttajariitalautakuntaan tai oikeuteen. -Yritykset ei tarkkaan kerro "säännöistään" ja niiden rikkominen voi johtaa siihen että saa lähtea "back to home". Ota selvää kaikesta tarkkaan, esimerkiksi kommunikointi vanhempien kanssa voi olla rajoitetteua, yhteyttä saa pitää vain kirjeitse, tietynlaisia vaatteita ei saa pitää, ei saa puhua kriittisesti jne.

      Ja niinkuin aikaisemmat kirjoittaneet ovat kehottaneet, hae tukea ulkopuolelta (http://www.csfes.org).
      Epäkohdista kanttaa raportoida jossain vaiheesa myös U.S. Department of State.

    • VastaakoJärjestöMistään

      Jahas, patjamajoitukset senkun vaan jatkuu. Autotallit, varastot, kellarit ja parakit vaan käyttöön vaihtareille... Toivottavasti tämänkin laittoman majoituksen järjestäjä tulee pian julki!

      Sellaista haluaisin kysäistä järjestöiltä, että kun hostperheistä on suuri osa epämääräisillä alueilla olevaa epämääräistä porukkaa, varkaita ja muita kriminaaleja, niin kuka maksaa, kun vaihtarilta häviää isäntäperheessä kalliita härpäkkeitä, varastetaan rahaa tai viedään luottokortilta isompiakin summia, niin kuin STS:n hostmama vei kahdelta vaihtariltaan 10.000 Ameriikan taalaa. On hävinny kameroita ym. Kuka vastaa?! Maksaako järjestö, jonka pitäisi vastata valitsemansa isäntäperheen luotettavuudesta? Vai luistaako järjestö tässäkin tapauksessa vastuusta? Järjestön pakkovakuutushan ei korvaa yhtään mitään.

      • ToimintaTäyttäPskaa

        Löytyykö jostain vielä joku, joka kysyy korvaako järjestö jotain?😂😂 Ei takuuvarmasti maksa yhtään mitään!!! Rahat vie ja rahastaa vielä kaikesta mahdollisesta.
        Isäntäperheen varkaushan on pissiksen oma vika!! Luepas palstaa niin järjestöjen kanta selviää! Pitää olla sen verran kehittynyt, ettei tule isäntäperheen ryöstämäksi! Jos faktaa haluatte, niin lukekaa lisäksi tapauksia, joissa vaihtareita on raiskattu isäntäperheissä... Ei ole isäntäperheissä vikaa!! Hyviksi ja luotettaviksi on kaikki todettu. Pissis on joko halunnut tai valehtelee... Näin toimii järjestöt, järjestöjen tuki ja turvaringit!!


    • dandoo

      Kiitos kaikille ohjeista. Löydettiin vähän vahingossa näille sivuille ja äiti luki koko eilisen päivän näitä juttuja ja lukee varmaan vieläkin. Huono homma ettei olla aikaisemmin nähty. Olis ollu apua. Aika moni asia menny pieleen ja moni asia mietityttäny. Yritettiin kysyä järjestöltä että kuka saa ekaks pysyvän isäntäperheen kun sellanen löytyy ja miten se päätetään. Ei selvinny. Eikä se joutuuko vaihtaan koulua jos isäntäperhe löytyy jostain periferiasta. Suoraan sanottuna alkanu kypsyttään aika raskaasti. Äiti lupasi olla yhteydessä siihen Danielle Grijalvaan. Voi olla että lähden himaan täältä.

      • JärjestöKusettiTaas

        Vain järjestö voi antaa sinulle vastauksia näihin kysymyksiin ja pahoin pelkään, ettei vastauksia tule, kuten ei tule näihin palstalla esitettyihin "kiellettyihin kysymyksiinkään".
        Ainoa toimintaohje alalla on varmistaa rahat järjestölle keinolla millä hyvänsä. Esitteet ja sopparit ovat vain katteettomia lupauksia ja jos alat niihin vetoomaan, rävähtää varoitukset ja kotimatka ennen kuin arvaatkaan!

        Hanki ihmeessä kuvat ja näyttö oli tilanteesi mikä hyvänsä, äläkä jätä asiaa sikseen, vaan tuo vähintäänkin kaikki julki!!!


      • Hommathoitoon

        Ole varuillasi varoitusten kanssa. Älä puhu pahaa USA:sta, koulusta, perheestä, järjestöstä, pukeudu sääntöjen mukaisesti jne. Ole myös varovainen esim. jos alkavat kyselemään ja kirjoittelemaan dokumetteja sinun yhteyksistä vanhempiin jne. Kun vastauksia alkaa pyytämään tai kyseinalastaa yritysten/järjestöjen toimintaa, alkavat "väsäämään" noita varoituksia että saavat nuoren kotiin "virallisin" perustein ja rahat varmistettua omalle tilille.


    • EiVoiLuottaa

      Kiellettyjen kysymysten sarja jatkuu:

      Kaikille järjestöille ja varsinkin alan pohjasakkaan kuuluville STS:lle, Exploriukselle, EF:lle!

      Rikotte toiminnassa niin OPH:n suosituksia kuin lakiakin useissa kohdin. On myös State Departmentin määräykset vaihto-oppilastoimintaa varten ja RIKOTTE NIITÄKIN!!!!!

      "As per the United States Department of State regulations, Section 62.25 (d)(3) "Ensure that no organizational representative act as both host family and area supervisor for any student participant whom that organizational representative may host."

      "Your son or daughter should not be placed in a home where his/her host mother or father is also the organization's supervisor, area representative or regional director. This provides no neutrality in the event your son or daughter has concerns or an emergency."

      Kysymys kuuluu:
      Onko olemassa mitään sopimusta, määräystä tai lakia, jota asiakas voi luottaa teidän noudattavan?!?!

      • Järjestöl.KivenSisään

        Siis miettikää, että tällaistakin pitää kysyä toiminta-alalla, jossa touhutaan alaikäisten parissa! Oikeasti!
        Nostakaa paremmin esiin ja näkyviin!


    • KuisOnMira

      Kuluttajaviraston sivuilla tarkennetaan lakia markkinoinnista mm. seuraavasti:

      Mainostajan on pystyttävä todistamaan markkinoinnissa käyttämänsä tosiasiaväitteet oikeiksi. Väitteiden paikkansapitävyydestä on varmistauduttava jo ennen niiden esittämistä ja väitteiden on pidettävä paikkansa markkinoinnin julkaisuajankohtana.

      Tosiasiaväitteestä on kyse aina, kun väite koskee mitattavissa olevia vaikutuksia, jotka voidaan osoittaa oikeiksi tai vääriksi. Mitä ehdottomampi väite on, sitä varmemmin edellytetään näyttöä sen paikkansapitävyydestä.

      Väitteen pitää perustua puolueettomiin ja luotettaviin selvityksiin, tutkimuksiin, tilastoihin, testeihin, mittauksiin yms. Jos tuotteita vertaillaan toisiinsa, on huolehdittava siitä, että vertailuryhmä on tarjontaan nähden edustava.

      Esittäisinkin kysymyksen suoraan STS:n maajohtajalle mira silvoselle,
      Mihin perustuu markkinoinnissanne käyttämä väite, että 94% suomalaisista suosittelee STS:ää?! Aiemminhan väittämänne mukaan peräti 99% suositteli?! Kertoisitko mira, miten luku on saatu puolueettomasti ja luotettavasti mitattua? Meinaan, kun tiedossa on, ettei esimerkiksi reklamaation tehneille edes toimiteta mnkäänlaista palautekyselyä...

    • HP2017

      Lähettääkö Explorius palautekyselyä reklamaation tehneille?

    • HP2017

      Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monet ovat tyytyväisiä............
      En usko tippaakaan niiden omiin tilastoihin. Sorry järjestöt!

      • Sairaatjörjestöt

        Turhaan pahoittelet. Ei ne järjestötkään pahoittele mitään. Hihittelevät vain täällä ja yrittävät saada aihetta muutettua.


    • KYSYMYKSETkoottuna

      Kas tässä varteenotettavia kysykysymyksiä järjestöjen info tilaisuuksiin:

      https://csfessuomi.wordpress.com/2017/01/30/tarkeita-kysymyksia/

    • Elias2017

      Miksi täällä ei saa vastauksia?

      • VaatikaaVastauksia

        Järjestöt välttelevät vastaamista, jottei kusetukset paljastu ennen kuin on saatu rahat tilille. Sen jälkeenhän ei sitten enää olekaan millään mitään väliä ja homma käy entistä härskimmäksi!
        Kannattaa vaatia vastaukset, mielellään vielä kirjallisesti ja tehdä päätelmät toiminnan luotettavuudesta ja hinta- laatusuhteesta!


      • AutetaanMuita

        Järjestöt eivät anna vastauksia moniin kysymyksiin ja jos antavat niin se voi olla iso valhe! Koettu on!
        Tänne laitetut kysymykset onkin tarkoitettu vaihtarivuotta suunnitteleville, että osaavat kysyä oikeat kysymykset järjestöiltä silloin kun ne vielä vastaavat=ennen kuin olet maksanut "matkasi".
        Järjestöläisethän käyvät tälläkin palstalla vastaamisen sijaan hihittelemässä vaan.


    • Hommathoitoon

      HP2017, no einakaan me saatu mitään palautekyselyä Exploriukselta, eikä toinenkaan nuori joka reklamoi samoihin aihoihin. No sai Explorius palautetta kuitenkin kuluttajariitalautakunnan (ARN) kautta.

      • KaikenTakanaVilppi

        Näin tosiaan toimii Explorius maajohtaja Anu Husu-Peltonen! Samoin STS maajohtaja Mira Silvonen! Ovatko kaverukset sopineet ja suunnitelleet tämän kritiikin eliminoimisen yhdessä kuten muutkin älyttömyydet?

        Jos on esittänyt minkäänlaista reklamaatiota, on palautekyselyä turha odottaa. Palautetta on annettu molempien järjestöjen fb sivuilla, mutta silvoska poisti palautteet ja blokkasi palautteen antajat eli asiakkaansa. Näin pidetään kiinni siitä, että 94% suosittelee STS:ää! anu meni vielä pidemmällä ja poisti koko arvosteluosion.
        Kritiikki ei näitä arvottomia maajohtajia miellytä, joten sitä haluta kuulla, puhumattakaan julkaista, koska muutosta (parannusta) ei toimintaan haluta.
        Tässä olisi ajattelemisen aihetta niille, jotka tällä palstalla kilpaa huutavat, ettei saisi kirjoittaa hyvistä kokemuksista...!!!
        Toimintahan on silkkaa vilpillistä rahastusta!


    • TärkeäKysymysListaan

      Uusi tärkeä kysymys Kiellettyjen Kysymysten listaan:

      • Salliiko vaihtojärjestö, että alaikäisellä vaihto-oppilaalla on ongelmatilanteissa läsnä oma edustaja tai tukihenkilö, kun asioita käsitellään järjestön edustajien ja mahdollisesti myös isäntäperheen kanssa?

    • TärkeäKysymysListaan

      Uusi tärkeä kysymys Kiellettyjen Kysymysten listaan:

      • Salliiko vaihtojärjestö, että alaikäisellä vaihto-oppilaalla on ongelmatilanteissa läsnä oma edustaja tai tukihenkilö, kun asioita käsitellään järjestön edustajien ja mahdollisesti myös isäntäperheen kanssa?

    • Hommathoitoon

      Hyvä kysymys! Ajattelin tuota asiaa kun luin ARN:n (kuluttajariitalautakunnan) eri tapauksia.

    • Hommathoitoon

      Ja monet meistä varmaan ovat ajatelleet asian tärkeyttä. Ketjussa "Epäluotettavat aluevalvojat " joku kirjoittaa näin: "Mikäli nuori kutsutaan kohdemaassa toimistolle tai muutoin keskustelemaan, aikuinen ehdottomasti mukaan!!! Esimerkiksi koulukaverin vanhempi.
      Älkää luottako vaihtojärjestöihin!!!"

      Onko sallittua ottaa tukihenkilön mukaan? Sopimusrikos? Voiko se johtaa ohjelmasta erottamiseen?

      • OnpasToimintaa

        Ajatella, että tämmöistäkin asiaa pitää erikseen kysyä! Eikös tämä pitäisi olla itsestään selvää, että alaikäisellä on tähän oikeus?


      • Ottakeehanselvää
        OnpasToimintaa kirjoitti:

        Ajatella, että tämmöistäkin asiaa pitää erikseen kysyä! Eikös tämä pitäisi olla itsestään selvää, että alaikäisellä on tähän oikeus?

        Valiettavasti näin ei ole.
        Vaihtojärjestöt eivät kunnioita lasten oikeuksia. Ne oikeudet on polkaistu ja vallalla on järjestöjen omat mielivaltaiset oikeudet.
        Perehtykää asioihin, ellette usko!


      • Hommathoitoon
        OnpasToimintaa kirjoitti:

        Ajatella, että tämmöistäkin asiaa pitää erikseen kysyä! Eikös tämä pitäisi olla itsestään selvää, että alaikäisellä on tähän oikeus?

        "OnpasToimintaa" kirjoittaa retorisesti "Ajatella, että tämmöistäkin asiaa pitää erikseen kysyä!" On oikein aiheellista kysyä koska useissa riitatapuksissa nuoria on syytetty mm. siitä että on ongelmatilanteissa ottanut yhteyksiä tai puhunut "ulkopuolisten" kanssa. Ja melko tavallisesta myös äkkinäiset toimenpiteet yritysjärjestön taholta niin ettei nuortet edes ehdi mitään tukea itselleen hankkimaan. Surullisista mutta totta.


    • Kotinakoparakki

      Jatkaisin kiellettyjen kysymysten listaa järjestöille seuraavilla kysymyksellä:

      Järjestöt vakuuttavat, että isäntäperheet valitaan hyvin tarkasti ja siihen on omat tarkat prosessit.

      • Miten on mahdollista, että vaihto-oppilaita suunnitelmallisesti aika ajoin sijoitetaan joihinkin parakkikyliin ja trailer parkeihin jopa täysin ilman isäntäperhettä, kuten tässä EF:n oikeudessakin olleessa tapauksessa, joka ei ole yksittäistapaus:
      http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000221293.html

      • Onko siis mahdollista, että nuoren kotina vaihtovuoden ajan on parakki tai asuntovaunu?

      • Vastaako tällainen asumismuoto järjestön käsityksen mukaan sopimusta ja sitä, mistä vanhemmat maksavat?

    • TärkeääTietoa

      Tämä on informatiivinen ketju, joka kannattaa lukea, jos ikinä suunnitteleekaan lukiovaihtoa!

      • Hommathoitoon

        Olen samaa mieltä. Jos mietit vaihtoon lähtöä tai jos lapsesi miettii, kannattaa lukea!


    • Anonyymi

      Tämä ketju on ihan legenda! Jos joku onnistuu saamaan järjestöiltä vastauksia ketjussa oleviin kysymyksiin, niin saa laittaa tänne mielellään...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe