Mummojen ja vaarien kamat haussa nykykodeissa

Kiva lista tavaroista joita nykyisin löytyy korkeintaan mummolasta?
Mankelia tai vesisänkyä minulla ei ole ollut koskaan, kananmunatkin keitetty aina tavallisessa pikku kattilassa, leivänsiivutin minulle täysin tuntematon jne. mutta aika moni esine tuosta listasta on kotonani todistuksena siitä että olen ....niin joo, mummo.
(Telkkarissa meni joskus ohjelma missä piti arvata mikä koti kuului kenellekin ryhmässä ja ikä voi hyvinkin olla määräävä tekijä sisustuksessa)
***
Tällasia juttuja tuli mieleen kun mietin eilen saamaani puhelua entiseltä veljenvaimolta ja ystävättäreltäni, morsiusneidoltani häistäni vuodelta 1972, jonka kanssa en ollut puhunut ainakaan 15 vuoteen. Hän kertoi olevansa keräilijä ja että hänen kotinsa on kuin museo täynnä kerättyä kamaa maailmalta.

Lista "muistatko näitä"
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005025404.html

24

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on kanan-munan-keitin.
      Sillä minulla ei ole sekuntti-kelloa.
      Enkä halua vaivata päätäni pikku-asioilla.
      -
      Siivutus-kone on.
      Sähköinen tietysti.
      Ostan usein juustoni klöntissä.
      Valmis-paistettua lihaakin klönttinä.
      Joulu-kinkku ei mahdu leikkuriin.
      2-kilon Peuran-paisti mahtuu.
      -
      Pyykki-naru-teline on vessan katossa.
      8 narua.
      Seinästä seinään.

      Muita ei.
      -
      Mutta kysypä tieto-tekniikasta...

      H.

      • Mä osaan käsitellä veistä. Suurtakin. Terävääkin.
        Mitä tietotekniikan museoesineitä säilytät kotonasi? (Meillä Lutunen kantaa sitä mukaa kierrätykseen pois joutavat kun uutta tuodaan tilalle.)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mä osaan käsitellä veistä. Suurtakin. Terävääkin.
        Mitä tietotekniikan museoesineitä säilytät kotonasi? (Meillä Lutunen kantaa sitä mukaa kierrätykseen pois joutavat kun uutta tuodaan tilalle.)

        "Paloma.se.co"

        Täytyyhän sinun muistaa mitä kerroin pakaste-vihanneksista.
        Kyllästyin ainaiseen pilkkomiseen.
        Sekä siihen että veitsi ei aina leikkaa niin esteettisen-kauniisti kuin leikkuri/viipaloija.
        -
        Minulla on yksi vanha laite.
        WIN7-pöytä-kone.
        Se on kaapissa varalla.
        Kaiken-laista uutta on paljon.

        H.


      • keititön
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Täytyyhän sinun muistaa mitä kerroin pakaste-vihanneksista.
        Kyllästyin ainaiseen pilkkomiseen.
        Sekä siihen että veitsi ei aina leikkaa niin esteettisen-kauniisti kuin leikkuri/viipaloija.
        -
        Minulla on yksi vanha laite.
        WIN7-pöytä-kone.
        Se on kaapissa varalla.
        Kaiken-laista uutta on paljon.

        H.

        Kanan munan keitin on turha vehje, samoin kuin kahvi mitta.
        Olen keittänyt 40v kaksi kuppia kahvia aamuisin ja osaan kaataa paketista,( joka on paras ja ainut kahvin säilytys astia),suppiloon just oikean määrän. En kaatele kahvia mihinkään purkkeihin.
        Keitän 7min munia, osaan arvioida ajan siitä kun alkaa kiehumaan, eikä haittaa vaikka olis kova, vetelät ei maistu.


    • Onko.järkee

      Kun turhuuksia ei hanki ei niitä myös kerry, jätteitä kylläkin.
      Esim.mattoja en tarvitse peittämässä kaunista lattiaa.

    • mimmimum-..mi

      Vähän erilaisia vempaimia on lastemme kodeissa nykyään.....mitä heidän mummojensa kodeissa oli....poikani sanoi usen mummollensa...tee taas niitä pillimunia....tarkoitti munankeitintä kun se piippasi ....mankelit olivat myös tärkeitä kapistuksia...pitsiä ....pitsiä verhoissa..liinoissa...sängyn päällä....jopa viipalointi laite ...ja omenan kuorimis ja lohko laite....

    • Aika hauska lista
      -mankeli on varastossa, tykkään silittämisestä
      -herätyskelloja monta, tarvitsen muuhunkin puuhaan kuin herättämiseen
      -narut kylppärissä korvaa naruhökötys lattialla
      -cd torneja ei ole, on cd- karmit, panin yhden oven kiinni ja niihin karmeihin tein hyllyt, sopiva mitotus
      -etesessä tietty lipasto, jonka päällä on kaikki tuleva ja menevä
      -kananmunan keitin, yksi parhaista vekottimista huushollissa
      -poppanoita ja pitsejä löytyy, jos sille päälle sattuu ja hyllypaperia
      -valokuvat on seinillä
      -kukkapylväs, keikkuva tosin, huonekuusi viihtyy siinä mainiosti
      -salusiineista tykkäisin vaan ei ole sopivaa ikkunaa

      Joten tuon listan mukaan melko kelpo mummila

    • Minulla ei ole yhtään nykymuodin kertakäyttö huonekalua.

      Mankeli, iso ikivanha ja vieressä sähkömankeli on taloyhtiön kellarissa. Möin oman antiikkimankelini kirpputorilla.

      Retro kukkapöydän sain ilmaiseksi roskalava facesivuston kautta.

      Munan keitintä on ole ikuna omistanut.

      Kuopus kävi äskeen syömässä makkaraperunoita, jotka valmistin psistinpannussa vaikka on minulla rasvakeitin.

      Asuntoni ja mökkini ovat kuten itsekin viiskytluvun helminauha.

    • eppu2

      Täällä kotona minulla on kukkapylväs ja taso, jonka päällä lapsenlasten kuvia.
      Virkattuja pitsiliinoja on pino, koska olen niitä itse tehnyt.
      Maalla on kirjoituskone, kirnu, sahtitynnyri, kangaspuut muutakin vanhaa tavaraa.
      Tampereen kanakopissa on vanha Hugsvarna poljettava ompelukone.
      Separaattori on jonnekin hävinnyt, kai joku myynyt.

    • Vanhassa.vara

      Vaan Moulinex on oiva värkki. Sitä myytiin 70-luvun alussa vauvanruoan valmistukseen. Siinä syntyy kolmella painalluksella raasteet, pähkinärouheet ja muut möyhennökset. Niin tarpeellinen paljon paikatuille ja kuoritetuille hampaille. Ei ole enää myynnissä, mutta kuin ihmeen kaupalla on vielä löytynyt jonkun varastosta. Neljäs jo menossa.
      Vain rautapaistinpannussa tulee kunnon paistokset, muissa outoja kosteita palasia. Niitä on neljä eri kokoisia.

      • Moulinexin tapainen pieni rouhemylly oli Lidlissä myynnissä pari vuotta sitten ostinja ihana kapistus pieni ja yksinkertainen ja kannesta vain painettiin ja kaikki meni murskaksi sipulit, porkkananpalat, pähkinät jne. Sitten onnistuin hukkaamaan sen kansiosan millä se lähtee käyntiin. Eikä uutta myllyä enää kaupassa. Bah.
        ***
        Virkattuja verhoja, pitsiliinoja, kukkapylväitä on ihan riittämiin talossa. Olen säilyttänyt osan vanhanisännän tavaroista myöskin.
        ***
        Epulle:
        meillä landella on myös mamman vanhaa kamaa mehumaija ja vanha singer poljettava ompelukone ja rukki; ne minä katson lähinnä antiikiksi.
        Kirnu, separaattori ja kangaspuut ovat hävinneet; joku käynyt hakemassa ja myynyt varmaan rahapulassa.
        Sahtitynnyriä ei ole, mutta sahtikannu on, se tosin vuotaa.


      • Mites ryijyt ? En ole vuosikausiin nähnyt edes ikätovereiden kodeissa. Ystäväni maalla on tehnyt käsin lukuisia ryijyjä, eivätkä ne kelpaa kuin minulle. Tosin minäkin pystyin sijoittamaan vain yhden lapsuudenkotiini, mutta sitäkin arvokkaampana sitä pidän. Kelpaa siinä keikutella takkatulen ääressä, kaunis ruusukuvioinen ryijy silmäin edessä.
        Yksi vempain, mitä en myöskään ole tavannut kuin itselläni on painekattila. Käytän sitä toisinaan juuresten kypsentämiseen - ellen sitten käytä kerroskattilaa, jota on vieläkin markkinoilla.
        Meillä on myös maalla jalalla poljettava Singer ompelukone. Samoin olen säilyttänyt ensimmäisen kirjoituskoneeni, Facitin, vuodelta 1963.
        Ensimmäinen kamerani Felica, vuodelta 1956, on myös tallella.


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Mites ryijyt ? En ole vuosikausiin nähnyt edes ikätovereiden kodeissa. Ystäväni maalla on tehnyt käsin lukuisia ryijyjä, eivätkä ne kelpaa kuin minulle. Tosin minäkin pystyin sijoittamaan vain yhden lapsuudenkotiini, mutta sitäkin arvokkaampana sitä pidän. Kelpaa siinä keikutella takkatulen ääressä, kaunis ruusukuvioinen ryijy silmäin edessä.
        Yksi vempain, mitä en myöskään ole tavannut kuin itselläni on painekattila. Käytän sitä toisinaan juuresten kypsentämiseen - ellen sitten käytä kerroskattilaa, jota on vieläkin markkinoilla.
        Meillä on myös maalla jalalla poljettava Singer ompelukone. Samoin olen säilyttänyt ensimmäisen kirjoituskoneeni, Facitin, vuodelta 1963.
        Ensimmäinen kamerani Felica, vuodelta 1956, on myös tallella.

        Mulla oli kanssa tuo Felica nuorena.
        Susi ja punahilkka on tuossa seinällä. Maalla on vintin rapun päässä ruusuryijy. Molempien tekoon olen osallistunut äidin mukana.
        Sitten on joku paketissa oleva ryijy, joka lienee ainakin sata vuotta vanha, en ole katsonut missä kunnossa on.
        Tuossa mietin, rukki taitaa myös ollan jossain nurkassa ja tynnyri, jonka kyljessä on 1800 jotain. Niin ja vanha maitotonkka, alumiinia taitaa olla ainakin jotain semmosta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Mulla oli kanssa tuo Felica nuorena.
        Susi ja punahilkka on tuossa seinällä. Maalla on vintin rapun päässä ruusuryijy. Molempien tekoon olen osallistunut äidin mukana.
        Sitten on joku paketissa oleva ryijy, joka lienee ainakin sata vuotta vanha, en ole katsonut missä kunnossa on.
        Tuossa mietin, rukki taitaa myös ollan jossain nurkassa ja tynnyri, jonka kyljessä on 1800 jotain. Niin ja vanha maitotonkka, alumiinia taitaa olla ainakin jotain semmosta.

        Minun kädentaitoni ovat aika vähäiset. Ompelukoneella olen jotakin tehnyt. Sisko teki tuota kaikkea, ryijyjä, niitä pitsiliinojakin. Yhtäkään en ole raatsinut heittää pois. Meidän rukki katosi jonnekin. Olisiko veljentytär vienyt - yhteen aikaan nuoret keräsivät tällaista "antiikkia" - eivät enää.
        Nyt kun olet hollilla, eppu2, mainostan sinulle yhtä joululahjaani: Asta Raami: "Älykäs intuitio". Uusi kirja, vaikuttaa mielenkiintoiselta, en vain ole ehtinyt kuin silmäillä. Meillä on tuttu, jolla intuitio toimii. Aina tulee sopiva ja ajankohtainen lahja jokaiselle...


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Minun kädentaitoni ovat aika vähäiset. Ompelukoneella olen jotakin tehnyt. Sisko teki tuota kaikkea, ryijyjä, niitä pitsiliinojakin. Yhtäkään en ole raatsinut heittää pois. Meidän rukki katosi jonnekin. Olisiko veljentytär vienyt - yhteen aikaan nuoret keräsivät tällaista "antiikkia" - eivät enää.
        Nyt kun olet hollilla, eppu2, mainostan sinulle yhtä joululahjaani: Asta Raami: "Älykäs intuitio". Uusi kirja, vaikuttaa mielenkiintoiselta, en vain ole ehtinyt kuin silmäillä. Meillä on tuttu, jolla intuitio toimii. Aina tulee sopiva ja ajankohtainen lahja jokaiselle...

        Täytyypä kysyä kirjastosta tuota. Nykyään on hyvä, jos ei omassa ole, niin saa tilattua toisista alueen kirjastoista.
        Tuli vielä mieleeni, että meillä oli sellainenkin, kun kirkkovakka 1800-luvulta.
        Sitten sekin hävisi, epäiltiin, että äite on sen myynyt. Huomattiin sen hävinneen vasta äiten kuoleman jälkeen.


    • hahahanoitavanhoja

      Meilläpä on jossain käsikäyttöinen mankeli, jota on käytetty viimeksi 60-luvulla. Sähkökäyttöistä en ikinä hommannut.

      Herätyskelloja on varmaan 6 kpl jossakin. Isoimmat palvelevat jossain pöytäkelloina.

      Vaihtelen vieläkin tekstiilejä vuodenaikojen mukaan; nyt joulurätit käytössä tonttuineen ja tähtineen. Yhdet jouluverhot ovat tosin haussa vielä, jos vaikka ensi kesänä löytäisin? Onhan se helpottavaa, kun kertovat, ettei enää tarvi vaihdella tekstiilejäkään!

      Munakeitin oli joskus muorilla, mutt leivän viipalointikone? En ole kodeissa koskaan nähnyt. Kaupoissa viipaloitiin makkaraa silloin joskus. Nyt ne kai viipaloidaan muualla valmiiksi pakkauksiin.

      Pikku pitsiliinoja olen aina inhonnut, joten niitä ei ole eikä tule! Salusiinit voisin hommata, jos löytäisin jotain, mistä tykkään. Naruteline taisi olla edellisessä asunnossa, nyt on kuivauskaappi. Kangaspuut odottaa eläkkeelle jääntiä!

      • eppu2

        Käsiläyttöisestä tuli mieleen, kun olin 15-vuotiaana kaupassa kesätöissä, makkaroita siivutettiin käsinväännettävällä vehkeellä.


    • YhteisetHommatParasta

      Asunto-osakeyhtiöissäni, sekä edellisessä että nykyisessä, on tarpeelliset ja käyttökelpoiset välineet sijoitettu yhteisiin tiloihin.
      Pesutupa, kuivaushuoneet, -rumpu ja -kaappi, mankeli, ompelukone, naisten ja miesten askarteluvälineet, kopiokone ym. ym.

      Kun lähden pyykille, hoidan kaiken pyykin yhteisissä tiloissa yhteisillä välineillä ihan kaappiin laitto -valmiiksi.

      Yhteisessä keittiössä on monenlaisia välineitä, joita voi käydä käyttämässä tai varata vaikka koko päiväksi omaan käyttöön.
      Tarvittaessa voimme antaa ja saada laitteita lainaksi myös naapureilta.

      Hyvä, ettei kaikenlaisia tavaroita tarvitse hankkia ja säilyttää jokaisessa kodissa.

      • e.m.Jatkoa

        Kangaspuut ja ainakin pari ompelukonetta on myös ja monenlaisia muita, järeitäkin laitteita.


    • puolisokivaihtu

      Harmittaa kun nuorempana oli vimma laittaa kaikki uusiksi muutaman vuoden välein ja tuli annettua pois ihan desing tavaroita, silloin ei ymmärtänyt arvoa.

    • Tilaihme

      Juuri äsken osui käteeni vaatehuoneen perältä kaunis vaatepuu, joka on jäänyt edelliseltä asukkaalta, niinikään mummelilta. Muistatteko vielä puuhengareita, jotka oli päällystetty muovinauhoin ja somistettu rusetilla?

      Omista perintökaluista on eniten käytettyjä olleet suurennuslasi ja paperiveitsi, joita en itse olisi tullut hankkineeksi. Tänään voisin lisäksi testata metallisen littanan nimikoidun taskumatin konjakinpitävyyttä.

    • 70-luvun kodissa oli lisäksi aina joku Iittala, yleensä vietiin merkkipäiviksi Festivo- kynttilänjalkoja, Sarpanevaa nyt ainakin. Ne jemmattiin jossain vaiheessa kirjahyllyn taaimpaan nurkkaan. Nyt näyttää tulleen muotiin taas, vanha taidelasi.

      Keinutuolia mulla ei ole. Eikä ole enää keittiöpyyhenaulakkokaan, sellainen jossa on käsin kirjailtu suojapyyhe edesssä. Mutta vain siksi, koska nykyisessä keittiössä ei ole seinää mihin sen laittaisin. Kätsy vehje, ja siisti.

      Oli mulla sellainen talonpoikaistyylinen lautastelinekin, mikä laitetaan seinälle. Sellainen iso. Sekään ei mahdu enää. Siitäkin pidin, se oli iskän tekemä.

      Mankeli löytyy, samoin kaksi ryijyä. Toinen on isän isoäidin kutoma, toinen on vielä vähän vanhempi. Liekö hänen äitinsä tekemä.

      Isoäidin ristipistotauluja löytyy kellarista, en ole laittanut seinälle. Kauniita ne on. Hänen lasitettu kirjailutyönsä, viimeisillä voimillaan tehty mietelause, on heti eteisessä.

    • suvenelli1

      Ei ole mitään jollei sitä aalto-maljakkoa lasketa ja Iittalan laseja. Ai niin jokunen seinälautanen, mutteivät seinällä.

      • Tilaihme

        Minäkään en liittäisi tähän juttuun sellaisia esineitä, joita valmistetaan edelleenkin ja voi ostaa. Äitini oli mestari urkkimaan, että mitä esimerkiksi lasiesineitä ja astioita minulla oli kodissani hankkiakseen sitten itselleenkin samaa sarjaa, mikä tietysti aivan järkevää olikin. Nyt niitä on sitten kerralla paljon.

        Tarkoitan lähinnä retrojuttuja, kuten vaikkapa oranssia Finca-grilliä, jonka sain viedä kotoani opiskelijakämppääni, jossa ei ollut lainkaan uunia vaan ainoastaan pari keittolevyä. Kun joku mainitsi ryijyt tuolla ylempänä, niin muistanpa, että samaisen opiskelijakämpän nukkamaton virkaa toimitti meidän olohuoneen entinen (ihan vain tehdaskutoinen) ryijy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9606
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1970
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      31
      1817
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1746
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1262
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      48
      1164
    Aihe