Tunteeko kukaan oireita? Mikä tauti voisi olla kysymyksessä? Syksyllä 2004 sairastin GBS:n (Guillan-Barre Syndrooma)ja loppudiagnoosiksi jäi polyneuropatia. Koska minulla on muitakin oireita, jotka eivät polyneuropatiaan liity jatkuvat tutkimukseni edelleen. Kohta otetaan m. luuydinnäyte. Kamalista kivuista huolimatta pelottavin oire on eräänlainen halvaantuminen. Nukun kipujen ja ylivilkkaan rakon vuoksi 1-2 tuntia kerrallaan ja kun herään unesta ovat jäseneni, varsinkin jalat, kuin halvaantuneet. Liikkuminen on pitkän aikaa mahdotonta ja esimerkiksi herätyskellon hälytyksen sammuttaminen ei ihan heti onnistu. Saan lopulta itseni hilattua jotenkin sängyn laidalle ja pudotan jalkani sängystä ja jotenkin saan ylävartaloni ylös. Jalat ovat veltot ja kuin lyijyä. Kun sitten lopulta saan jalat liikkumaan sattuu nivelrikkoisiin polviini niin paljon, että kyyneleet tulevat silmiin. Ensimmäinen kävely heräämisen jälkeen vessaan on kammottavaa raahustusta. Vessapaperia en tahdo saada revittyä, niin ovat käteni voimattomat. Lääkärit eivät ole tätä toistaiseksi mitenkään kommentoineet. Itse en ole uskaltanut ottaa nukahtamislääkkeitä, jotka saattaisivat parantaa muuten niin rikkonaistani unta, mutta pelkään etten herää ja pysty nousemaan ylös esim. yskänkohtauksen aikana. Onko kukaan kokenut moista tai edes kuullut puhuttavan? Jos vika on korvien välissä niin eikö 1/2 vuoden aikana joku lääkäreistä olisi minut jo 'päälääkärille' neuvonut? Mitä teen?
Öinen halvaus?
4
1655
Vastaukset
- Yary
Käy ostamassa ihan varmuuden vuoksi sorsa jos vaikka et jaksaisikaan kävellä. Mulla on joka yö sorsa saatavilla kun ei toi rakko enään toimi niinkuin nuorena.
- tähän
Voisko sulla vaivata unihalvaus?
Tässä hyvä tietopaketti aiheesta
http://tutkielmat.uta.fi/tutkielma.phtml?id=9005
Ja valitse sitten se sivulla näkyvä pdf-päätteinen linkki.- lyijyluu
Mitään 'halluja' tms. ei 'kohtaukseeni' liity, mutta sait minut oikeille jäljille. En oikein ymmärrä, miksi en ole aiemmin esim. 'googlettanut' oireitani...helpoin ratkaisu on usein niin lähellä, ettei sitä itse huomaa. Minulla oli kyllä sanat uni ja halvaus mutten keksinyt yhdistää niitä. Kysymys lienee neurologisesta vaivasta ja lääkärin kanssa mietimme asiaa parin viikon kuluttua, jolloin minulla on hänelle aika. Jotenkin tuntuu kuin tämä vyhti alkaisi tästä purkautua...'unihalvaus' psykologisena diagnoosina ei sekään ole täysin pois suljettu. Silloin kun vaivani alkoi, olin kokenut yksityiselämässä kamalia asioita - monta peräkkäin-joten se voisi olla myös varteen otettava diagnoosi.
- palle
lyijyluu kirjoitti:
Mitään 'halluja' tms. ei 'kohtaukseeni' liity, mutta sait minut oikeille jäljille. En oikein ymmärrä, miksi en ole aiemmin esim. 'googlettanut' oireitani...helpoin ratkaisu on usein niin lähellä, ettei sitä itse huomaa. Minulla oli kyllä sanat uni ja halvaus mutten keksinyt yhdistää niitä. Kysymys lienee neurologisesta vaivasta ja lääkärin kanssa mietimme asiaa parin viikon kuluttua, jolloin minulla on hänelle aika. Jotenkin tuntuu kuin tämä vyhti alkaisi tästä purkautua...'unihalvaus' psykologisena diagnoosina ei sekään ole täysin pois suljettu. Silloin kun vaivani alkoi, olin kokenut yksityiselämässä kamalia asioita - monta peräkkäin-joten se voisi olla myös varteen otettava diagnoosi.
Seurasin vierestä kun kaveri kävi samanlaista taistelua, samanlaisin oirein. Luuydinnäytehan se varmisti lopulta: MS.
Väsymys, voimattomuus, tunnottomuus...
Varaudu ettet saa hyviä uutisia välttämättä.
MS:n kanssa voi elää ja se etenee kuitenkin yksilöllisesti. Pahempiakin vaihtoehtoja löytyy.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803