Windows 10 sisältää moisen ominaisuuden että paikallistavat metrilleen käyttäjän sijainnin. Miten sen ominaisuuden saa kokonaan pois? Asetuksista ei tietenkään saa kokonaan pois, koska esimerkiksi päivityksien tullessa vakoilu saattaa olla taas päällä.
Wlan paikannus pois?
25
667
Vastaukset
- Ei-onnistu
Vain yksi keino, vaihda käyttöjärjestelmää. Tosin nykyisin voi olla hankala saada Windows 7:aa mistään ja jos saakin niin pitää olla tarkkana ettei se pakkopäivity kymppiin.
- win-paskako
Olen vaihtanut jo vuosia sitten ;) Nyt Ubuntu 16.10 käytössä, mutta toisella koneella on myös kymppi joka on se ongelma.
- 102030405060
Ei siihen vaikuta käyttöjärjestelmä mitään, kun ei se riipu siitä mitenkään.
- linuxia_tilalle
102030405060 kirjoitti:
Ei siihen vaikuta käyttöjärjestelmä mitään, kun ei se riipu siitä mitenkään.
Vain windowsissa on vakoilu jo oletuksena, joten käyttis vaikuttaa.
- windows_________kymppi
Windows 10:ssä on se käyttäjän vakoilu keyloggereineen sisäänrakennettuna, eikä sitä voi poistaa.
- ei-se-onnistu
Ei käyttäjää voi pelkän wlan-sijainnin perusteella paikantaa. Jonkun ulkopuolisen peilausauton kanssa voidaan ehkä tehdä hehtaaritason paikannusta, mutta mitään tarkkaa ei wlanista saa irti.
Naapurin wlanin tietysti näkee jokainen, mutta ei välttämättä tiedä kenen naapurin, jos on useampi wlan-tukiasema lähekkäin.- onnistuuhanse
Totta kai voi. Kunhan samassa wlan verkossa on ollut esimerkiksi matkapuhelin tai tabletti jossa on GPS käytössä niin tukiaseman ja kyseisen julkisen ip-osoitteen sijainti on sen jälkeen tarkasti tiedossa.
Minullakin on tilanne että whois-databasen mukaan julkinen ip sijoittuu lähimpään isoon kaupunkiin missä soneran brasgateway on. Kuitenkin Google tietää tasan tarkkaan missä tämä julkinen osoite sijaitsee, koska langattomassa verkossa on ollut android puhelimia GPS:n kanssa käytössä.
Jos avaan googlemapsin pöytäkoneella niin se paikantaa tasan tarkkaan oikein alkusijainnin. Tietoja yhdistelemällä nämä onnistuu helposti. - wefwefwefwfe
Google maps osaa kyllä paikantaa mobiiliverkon ja wi-fin kautta sijainnin jos se on selaimesta ja mapsista klikkaamalla hyväksytty, se on varma. Windows paikantaa sillä vakoiluominaisuudella eri reittiä, ohi selaimien.
Tuo paikannus on paha jos yrität esimerkiksi VPN kautta salata yksityisyytesi... - mr.kiinteä
"Ei käyttäjää voi pelkän wlan-sijainnin perusteella paikantaa."
Aika helppo paikantaa. Tarvitset vain muutaman naapurin joilla on wlan, niin saat mitattua metrilleen. Jos asut syrjässä ilman naapureita, niin riittäisi kun naapuri ajaa oma wlan puhelimessa päällä talosi ohitse ja rekisteröisi wlanisi id:n, sitten vain tiedot löytyneestä wlanista microsoftille joka jo tietää wlanisi id:n... Toki ne jo muutenkin tietää missä osoitteessa asut, mutta...
Wlanit on kyllä syvältä perseestä ja käyttäjien vakoileminen. - eiongelma
onnistuuhanse kirjoitti:
Totta kai voi. Kunhan samassa wlan verkossa on ollut esimerkiksi matkapuhelin tai tabletti jossa on GPS käytössä niin tukiaseman ja kyseisen julkisen ip-osoitteen sijainti on sen jälkeen tarkasti tiedossa.
Minullakin on tilanne että whois-databasen mukaan julkinen ip sijoittuu lähimpään isoon kaupunkiin missä soneran brasgateway on. Kuitenkin Google tietää tasan tarkkaan missä tämä julkinen osoite sijaitsee, koska langattomassa verkossa on ollut android puhelimia GPS:n kanssa käytössä.
Jos avaan googlemapsin pöytäkoneella niin se paikantaa tasan tarkkaan oikein alkusijainnin. Tietoja yhdistelemällä nämä onnistuu helposti.Tuo nyt ei liity windowsiin mitenkään. Windowsissa ei ole gpsää.
Kiinteissä yhteyksissä tiedetään ip-osoitteen sijainti. Mobiiliyhteyksissä voidaan sijainti saada osimoilleen kohdalleen jo tukiasemien perusteella.
Jos johonkin palveluun antaa vasiten gps-tietonsa, niin toki silloin voidaan sillä hetkellä yhdistää ip-osoite ja sijainti. Mutta sekään ei liity wlaniin, koska wlan tukiasema voi olla muualla kuin käyttäjä, ei tietenkään kaukana.
Itse en uskalla pitää androidissa gpsää päällä lainkaan, koska tiedän googlen lypsävän jatkuvasti sijaintitiedot. Tällä hetkellä google luulee minun olevan ilmeisesti Helsingissä, samoin ilmatieteen laitoksen täsmäsää, vaikka sallin paikannuksen palveluun. Olen satojen kilometrien päässä Helsingistä. Käytössä w10 ja mobiiliyhteys wlanin välityksellä. - onnistuuhanse
eiongelma kirjoitti:
Tuo nyt ei liity windowsiin mitenkään. Windowsissa ei ole gpsää.
Kiinteissä yhteyksissä tiedetään ip-osoitteen sijainti. Mobiiliyhteyksissä voidaan sijainti saada osimoilleen kohdalleen jo tukiasemien perusteella.
Jos johonkin palveluun antaa vasiten gps-tietonsa, niin toki silloin voidaan sillä hetkellä yhdistää ip-osoite ja sijainti. Mutta sekään ei liity wlaniin, koska wlan tukiasema voi olla muualla kuin käyttäjä, ei tietenkään kaukana.
Itse en uskalla pitää androidissa gpsää päällä lainkaan, koska tiedän googlen lypsävän jatkuvasti sijaintitiedot. Tällä hetkellä google luulee minun olevan ilmeisesti Helsingissä, samoin ilmatieteen laitoksen täsmäsää, vaikka sallin paikannuksen palveluun. Olen satojen kilometrien päässä Helsingistä. Käytössä w10 ja mobiiliyhteys wlanin välityksellä.Windowsia on myös mobiililaitteissa joissa on GPS joten ei tarvitse kuin kerran olla ollut vaikka Windows-puhelin langattoman verkon kantaman sisäpuolella niin Microsoft tietää missä verkko on.
Kiinteissä yhteyksissä IP:n oikeaa sijaintia ei tiedä kuin teleoperaattori, ei se sieltä mihinkään googlelle tai microsoftille tule se tieto. Whois-databasesta löytyy jokin summittainen tieto, esim. kaupunki missä jokin operaattorin isompi reititin on tms., kuten minullakin.
Asun pienellä paikkakunnalla, minulla on Soneran ADSL yhteys ja ip on n. 150 kilometrin päässä isommassa kaupungissa jos katson jostain palvelusta. Mutta silti google tietää tasan tarkkaan missä tämä julkinen ip-osoite maantieteellisesti sijaitsee ja se johtuu siitä että langattoman verkon kantaman alueella on GPS kykyisiä laitteita.
Ja se että se GPS on googlen tekemästä käyttöjärjestelmästä "pois päältä" ei todellakaan estä googlea käyttämästä sitä jos se haluaa. Voi olla, että eivät käytä mutta voivat ihan hyvin käyttääkin etkä tiedä siitä mitään. Se pitäisi laitteistopohjaisesti poistaa käytöstä esim. fyysisellä kytkimellä tai repiä koko piiri irti.
Langattomaa verkkoa varten kannattaa ottaa oma julkinen IP jota käyttää kännyköihin ym. ja tietokoneisiin vain ethernetillä toisen IPn kautta. Ehkä helpoin tapa on olla käyttämättä yhdistettyä modeemi/reititin/wlan laitetta, vaan erillinen wlan-reititin jolle sillatusta portista yhteys niin silloin se on erillään muista. - ssdvswdevfwvf
eiongelma kirjoitti:
Tuo nyt ei liity windowsiin mitenkään. Windowsissa ei ole gpsää.
Itse en uskalla pitää androidissa gpsää päällä lainkaan, koska tiedän googlen lypsävän jatkuvasti sijaintitiedot. Tällä hetkellä google luulee minun olevan ilmeisesti Helsingissä, samoin ilmatieteen laitoksen täsmäsää, vaikka sallin paikannuksen palveluun. Olen satojen kilometrien päässä Helsingistä. Käytössä w10 ja mobiiliyhteys wlanin välityksellä.Voisit aluksi googlettaa "wifi paikannus". Tukiasemilla saadaan paikannettua kuten mobiiliyhteyksissä. Windows paikannetaan naapureiden wlaneja hyödyntäen todella tarkasti.
Kun itse skannaat wlan verkkoja niin tietää suht tarkkaan etäisyyden eri wlaneihin, siitä signaalin voimakkuudesta päätellen. Eri puolilta kun käy mittaileen niin paikannus tarkentuu.
- Tarkoittaako.tuo
Sijaintia joka on tuossa kellon vieressä ilmoituksissa?
- qdqwqdqdwqd
Jos siinä asuntosi sijainti on niin kyllä tarkoittaa.
- Plplplplpl
Ketä Microsoftilla kiinnostaa aloittajan sijainti.
- kovin_kiinnostaaa
Kyllä se microsoftilla kiinnostaa monia, eivät olisi muuten toimintoa ohjelmoineet.
- ediheli
Sijaintitietoa tarvitaan käyttäjän oman turvallisuuden vuoksi. Kun käyttäjän koneeseen tulee BSOD, niin elvytysryhmä voidaan lähettää suoraan paikalle ja toipumisprosessi saatetaan saada riittävän ajoissa käyntiin.
- win_hidas_etana
ediheli kirjoitti:
Sijaintitietoa tarvitaan käyttäjän oman turvallisuuden vuoksi. Kun käyttäjän koneeseen tulee BSOD, niin elvytysryhmä voidaan lähettää suoraan paikalle ja toipumisprosessi saatetaan saada riittävän ajoissa käyntiin.
Tuossa ajassa on varmasti Linux ehtinyt asentua koneelle, ainakin viisailla..
- käsiasetus
Sivustoille saa asetetuksi paikkatiedon myös manuaalisesti, jos automaattipaikannus ei toimi oikein. Esim. Firefoxissa näin:
Kirjoita osoiteriville "about:config" ja etsi asetus "geo.wifi.uri".
Laita sen arvoksi esim:
data:,{"location":{"lat":66.4991875,"lng":25.7248755},"accuracy":4000}
Jossa "lat" ja "lng" määrittävät paikan koordinaatit. Ne osoittavat tässä tapauksessa Rovaniemelle. Koordinaatit saa selville esim. Googlen Mapsilla, näkyvät osoiterivillä näin:
https://www.google.fi/maps/@66.4991875,25.7248755,18z- qwdqwdqwdqwd
Kannattaa klikata falseksi geo.enabled, niin ei paikanna kukaan.
- näin_nähdään
Ei Seppo osaa vastata...
- win_korruptio
Tuossa on salaliiton/korruption makua, että miksi naapurin wlanin käyttö on sallittua...
- 102030405060
Ei tuo ole WLAN paikannus, vaan jokin muu.
Nettiyhteyteen perustuva paikannus se kyllä voi olla, mutta siihen ei auta mikään.
Tai siis, voit toki laitteelle sanoa, että "ei saa", mutta ei se mikään ehdoton esto ole.- 102030405060
WLANiin perustuvan paikannuksen tarkkuus lienee luokkaa kymmeniä metrejä.
Mutta ihmisten mobiililaitteistahan se johtuu, että sekin on niin tarkka.
Varmaan saatu se tietokanta GPS sijaintia ja WLAN signaalin vahvuutta vertailemalla.
- Liittyy-Windowsiin
Windows palstalle Windows ongelmat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683209
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753077Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682942On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251657Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576