ponnistusvaiheen kesto

sanna

kuinka kauan teillä on kestänyt ponnistusvaihe ja supistusvaihe ensimmäisellä synnytyksellä??Itse odottelen ekaa (rv 32) ja haluaisin tietää miten kauan siinä synnytyksessä noin menee tiedän, että jokainen synnytys on yksilöllinen, mutta olisi kiva kuulla muidenkin synnytyksien kestoa..=)

onko kellään tietoa kuinka perinnöllisiä synnytystapahtumat ovat??Jos esim. äidillä ollut kaikki synnytykset vaikeita voiko tämä perityä tyttärelle??

23

3213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenni

mulla on takana kaksi synnytystä ja molemmat olleet "helppoja".nopeita (eka 2tuntia ja toka puoli tuntia) ja molemmat ilmankivunlievitystä.Ensimmäisessä synn. mun koko synnytys oli lähestulkoon ponnitusvaihetta, menin sairaalaa 9cm auki ja ponnistusvaihe pitkittyi(supistukset heikkenivät) joten se kesti lähes tunnin.Sen jaksoi kylla hyvin koska takana ei ollut tuntien tuskaan niinkuin voisi olla.Toinen meni enemmän "oppikirjojen" mukaan ja ponnistusvaihe kesti . 10 minuuttia.TAvallisemmin kylla kai niitä supisteluja tulee tuntein ajan ja ne kovenevat ja se ponnitusvaihe on hurjin, mutta lyhin vaihe.Mulla ei ole ollut nk. avautumiskipuja juuri ollenkaan kummassakaan.TAytyy kai olla vaan hyvillaan:) mutta jos ikina 3. lasta ajattelen parkkeeraan kylla asuntoautolla synnarin pihalle kuukautta ennen...
      ai niin, äidilläni on kaksi synnytystä, ensimmäinen (minä) hyvin vaikea, pitkä ja eri komplikaatioita ja sisko sitten leikattiinkin.Että meillä ei ainakaan peritytynyt. Ja äitini aika iso nainen, minä pitkä ja laiha.

• mamma

Minulla kaksi lasta. Ensimmäisessä synnytyksessä avautumisvaihe 3 tuntia ja 6min ponnistusvaihe ja toisessa synnytyksessä reilun tunnin avautumisvaihe ja 3minuutin ponnistusvaihe. Täytyy myöntää et olen helpolla päässyt.

• ????
        mamma kirjoitti:

Minulla kaksi lasta. Ensimmäisessä synnytyksessä avautumisvaihe 3 tuntia ja 6min ponnistusvaihe ja toisessa synnytyksessä reilun tunnin avautumisvaihe ja 3minuutin ponnistusvaihe. Täytyy myöntää et olen helpolla päässyt.

sun täyty olla kyllä kipiä jos noin nopeeta tuli?
        itellä eka synnytys kesti 6 tuntia ja hillittömän kipeä olin... vieruskaverilla ei kestäny ku 3 tuntia ja se se vasta kipeä olikin...

• Mamma
        ???? kirjoitti:

sun täyty olla kyllä kipiä jos noin nopeeta tuli?
        itellä eka synnytys kesti 6 tuntia ja hillittömän kipeä olin... vieruskaverilla ei kestäny ku 3 tuntia ja se se vasta kipeä olikin...

puhettakaan et oisin ollu kipeä. En revenny oikeestaan ollenkaan (pintanaarmuja 3tikin verran). Oisin voinu synnyttää melkein heti uudestaan( no ei ihan) mut tosi hyvässä kunnossa oon synnytysten jälkeen heti ollu. Mulla ollu tuuria!

• netta

sairaalaan lähdin kun säännöllisiä supistuksia oli ollut neljä tuntia. sairaalassa todettiin että olin auki 8cm. ei ollut pahoja avautumis kipuja. sen jälkeen odoteltiin vielä kolme varttia ennen kuin ponnistus vaihe iski.ponnistus kesti 10 min.

äitini synnytti veljeni yhdeksässä tunnissa josta ponnistus vaiheen osuus oli n30min. minä synnyin kolmessa tunnissa yhdellä ponnistuksella. pikkusisko syntyi kahdessatoista tunnissa josta ponnistamiseen meni n10min. helppoja synnytyksiä olivat kuulemma kaikki.

• näin meillä

siis 10h supistukset ja 15min ponnistusvaihe. Ja esikoinen oli tämä. Seuraavat (jos sellaisia tulee) pitäisi tulla nopeammin. Äidillä paljon nopeammat synnytykset, ja neuvolatäti sanoi että todella usein periytyy. Mutta itsellä jostain syystä vedet tuli ennenaikaisesti ja synnytys jouduttiin käynnistämään. Ei siksi voi oikein verrata.

• eka n. 3 tuntia kaikkiaan, ponnistusvaihe 9 min, avautumisvaihe ehkä noin 2 tuntia 40 min. Nopeutettiin tipalla ja synnytys katsottiin lahteneeksi käyntiin kalvojen puhakisusta. Sitä ennen oli supisteluja ollut jo 12 tuntia, mutta olivat ilmeisesti niin epäsäännöllisiä (kipeitä kylläkin, ja välit n. 5 min), ettei niitä "laskettu" mukaan. Kypsymistä ja avautumistakin oli tuon pitkän alun aikana jo tapahtunut. Mutta tuo 3 tuntia on siis virallisnen kesto.

Toinen synnytys 1 tunti 50 min, avautumisvaihe tunti 45 min, ja ponnistusvaihe 1 min. Oppikirjojen mukaan, minä vaan en tajunnut että tosi oli kyseessä. Mies ei ehtinyt synnytykseen mukaan, minä onneksi olin sairaalassa jo. Muuten olisi vauva syntynyt matkalle, tajusin nimittäin lapsen syntyvan NYT siinä vaiheessa kun ponnistusvaihe alkoi.

Kolmatta synnytystä enteili lapsivesien tihkuminen rvkolla 36 2. Tuolloin minut otettiin tarkkailuun siaraalaan, supistukset alkoivat 18 tuntia myöhemmin. Synnytyksen kesto 11 tuntia 40 min, avautumisvaihe 11 tuntia 35 min ja ponnistusvaihe 2 min.

Neljäs synnytys oli oikea malliesimerkki. Kesto kaikkiaan 6,5 tuntia, avautumisvaihe n. 6 tuntia, ponnistusvaihe 8 min. Kaiken kaikkiaan miellyttävä kokemus.

Tässä tuli nyt sitten kaikki synnytykset, lähinnä sen vuoksi että mulla ei tuo ensimmäinen ollut laisinkaan se pisin. Inhottavin kylläkin, jotuen tipasta ja kalvojen puhkaisusta. Nuo muut on mennyt vielä enemmän luomuna, ja hyvä niin. Oman äitini synnytyksestä ei minulla ole mitään hajua, mutta ruumiinrakenteeni olen perinyt isäni puolelta. Isän sisko kertoi että hänen synnytyksesnä ovat muistuttaneet aika paljon omiani, eli hidas alku, jolloin avautumista ei juurikaan tapahtu. Viimeiset 5 senttiä avautuvat "rävähtämällä", eli todella nopeasti. Eikä hänkään ole tämän vuoksi mitään isompia puudutteita saanut. Kun niitä ei ole annettu, kun synnytys ei ole ollut kunnolla käynnissä. Ja varsinainen avautuminen tapahtuu puolessa tunnissa... kipeää tekee, muttei siinä paljon ehdi puudutella. Ja selviää siitä hengissä ilman suurempia traumoja ;)

• Milla.M

ensimmäisen synnytyksen kokonaiskesto 12h 45 min josta avautumisvaihe n.10h ja ponnistusvaihe reilut 2,5h, pitkä ponnistusvaihe johtui siitä että ponnistutti jo paljon ennen kuin vauva oli valmis tulemaan...hirveä kokemus.

Toinen kesti 4,5 h josta ponnistusvaihe 5 minuuttia.

• mirkku

supistelut alkoi aamulla herätessä ihan lievinä, maha vain kovettu, oli rv 40 tasan. kävimme vielä neuvolassakin ja siellä oli koko ajan 5min välein näitä supistuksia. sairaalaan mentiin n. 5 aikaan päivällä, supistukset edelleen heikkoina, mutta 7-3 min välein.
      olin auki tuolloin 2 senttiä ja siihen tyssäsi, monta monta tuntia olin 2 sentissä, vesi ei tullut ja kivut alkoivat kovenemaan... otin petidiinin, ei auttanut ja jossain vaiheessa iltaa veivät minut sitten synnäriin, olisinko ollut 3 sentissä.
      kivut olivat jo kyllä kovat ja sain epiduraalin, helpotti ah. siinä sitten vielä juteltiin ja naurettiin, otettiin kuvia muutama tunti ja lisää en auennut. supistukset tunsin, mutta kipua en. sitten puhkaistiin kalvot ja kun lääkäri lähti pois, kutsuttiin miltei heti takaisin, kun ponnistutti. olinkin jo aivan auki! 6-7 senttiä vartissa! ponnistus vaihe kesti 9 minuuttia ja nopeasti loppu meni! voin sanoa, että hyvin helppo synnytys, kun kunnolla sitten lähti käyntiin!
      kuusi tikkiä tuli, mutta paranivat nopeasti.
      jos tuntuu kirvelyä esim virtsatessa, niin sairaalasta saa genitaalialueen puudutteita, kannattaa pyytää, minulle olivat korvaamattomia, niistä saa myös reseptin.. ilman niitä olisi ollut sellaista hyppimistä vessassa! loppujen lopuksi siis emma syntyi 4.55 unikeonpäivänä. eli 20 tuntia yhteensä.

• poika04

synnytys kesti yht.10tuntia 25min.ponnistusvaihe kesti 39min.aika tuntuu ihmeen lyhyeltä synnyttäessä ainakin minusta.kipuun otin alus petidiiniä ja sit vähän ennen ponnistusvaihetta mini spinaalin.terve poika vauva syntyi ja en voi ku ihmetellä miks pelotellaan et synnytys on maailman kivuliain eikä siihen muka auta mikään..

• Milla.M

Siksi kerrotaan näitä kauhutarinoita kivusta ja tuskallisesta synnytyksestä, koska KAIKKI EIVÄT SAA kivunlievitystä pyynnöistä huolimatta! Minä en kummallakaan kerralla saanut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasun, ekassa synnytyksessä lisäksi aqua-rakkulat joista ei kyllä hirveästi apua ollut. En saanut siitä huolimatta VAIKKA PYYSIN MONTA KERTAA EPIDURAALIA!

Aina luvattiin että lääkäri tulee kohta ja sitten laitetaan epiduraali tms., tätä kesti monta tuskan tuntia ja sitten lopulta kun lääkäri suvaitsi tulla niin tyly vastaus oli ettei ehdi enää.

Minulla lisäksi ekassa synnytyksessä ponnistusvaihe kesti 2,5 tuntia ja voin vakuuttaa että hullu on se, joka väittää ettei se ole kivuliasta!

Molemmissa synnytyksissä olen joutunut myös oksitosiinitippaan joka moninkertaistaa supistuskivut varsinkin avautumisvaiheessa. Joten ihmettele sinä ja ole onnellinen että sait kipulääkettä ja selvisit helpolla, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita :(

• anya
        Milla.M kirjoitti:

Siksi kerrotaan näitä kauhutarinoita kivusta ja tuskallisesta synnytyksestä, koska KAIKKI EIVÄT SAA kivunlievitystä pyynnöistä huolimatta! Minä en kummallakaan kerralla saanut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasun, ekassa synnytyksessä lisäksi aqua-rakkulat joista ei kyllä hirveästi apua ollut. En saanut siitä huolimatta VAIKKA PYYSIN MONTA KERTAA EPIDURAALIA!

Aina luvattiin että lääkäri tulee kohta ja sitten laitetaan epiduraali tms., tätä kesti monta tuskan tuntia ja sitten lopulta kun lääkäri suvaitsi tulla niin tyly vastaus oli ettei ehdi enää.

Minulla lisäksi ekassa synnytyksessä ponnistusvaihe kesti 2,5 tuntia ja voin vakuuttaa että hullu on se, joka väittää ettei se ole kivuliasta!

Molemmissa synnytyksissä olen joutunut myös oksitosiinitippaan joka moninkertaistaa supistuskivut varsinkin avautumisvaiheessa. Joten ihmettele sinä ja ole onnellinen että sait kipulääkettä ja selvisit helpolla, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita :(

Minulla on käynyt normaalisynnytyksissä samalla tavalla, eli epiduraalia en ole saanut. Ensin on katsottu, miten synnytys lähtee käyntiin ja odoteltu, että supistukset voimistuvat. Sitten ei ole enää ehdittykään epiduraalia antamaan.

Minä taas olen kokenut ponnistusvaiheen kaikkein helpoimpana vaiheena synnytyksissä. Jopa ensimmäisen synnytyksen avautumisvaiheen (37 t 40 min) jälkeen oli helpotus päästä tositoimiin. Ponnistaminen kesti 20 min. Kolmas synnytys käynnistettiin oksitosiinitipalla, enkä kokenut, että se olisi mitenkään vaikeampi tai kivuliaampi synnytys ollut kuin kaksi aikaisempaa. Mutta näinhän se on, ihmiset kokevat kivun eri tavalla eikä kukaan voi mennä sanomaan, miltä tietty synnytyksen vaihe tuntuu. Toisten kipujen vähättely on typerää.

• pienen pojan äiti

Äidin helpot synnytykset eivät periytyneet, oma kesti 57h,josta ensin ponnistus 45 min, sitten lapsi imukupilla ulos yhteensä 1h 7 min..Vaikka sairaalan henkilökuntakin luokitteli synnytykseni vaikeaksi, niin silti haluaisin toisen (lapsi 3kk), onhan niitä vaihtoehtoja. Esimerkkinä siis, että varmaa ei ole että helpot tai vaikeat synnytykset "periytyisivät"!!

• Nimetön

Äiti pelotteli aina synnytyksellä, neljä mukulaa maailmaan puskeneena katsoi aiheelliseksi valistaa muita "siitä kauheudesta". Hän teki esikoistaan yli 36h, minä omani n. kolme viikkoa sitten 12h:ssa. Kipuja oli ja ponnistaminen tuntui tuskalliselta, aika moninkertaistui, mutta todellisuudessa itse ponnistin vain 16 min ja kuudennella tytär putkahti maailmaan.
        Vaikka sain kivunlievityksiä, viimeisimmät eivät enää ehtineet apuun, joten viimeiset ajat tuskailin omin voimin. Ei se silti minusta ollut kovinkaan kamalaa, mieheni oli läsnä ja se helpotti mielestäni enemmän kuin mikään kipupiikki tai ilokaasu. Hieronta, kannustus ja tutut kasvot auttoivat jaksamaan yhteisen asian puolesta. Synnytyksen jälkeiset kivut sen sijaan olivat hurjemmat kuin odotin, ei voi vieläkään istua ronskisti ja vessassa pitää hieman miettiä uskaltaako päästellä täysillä. Mutta ehdottomasti vaivan arvoinen lopputulos. Ei mitään niin pahaa ettei siitä selviäisi, vaikka sitten huutojen kanssa, mutta huutaa siellä muutkin ;)

• nolona.
        Nimetön kirjoitti:

Äiti pelotteli aina synnytyksellä, neljä mukulaa maailmaan puskeneena katsoi aiheelliseksi valistaa muita "siitä kauheudesta". Hän teki esikoistaan yli 36h, minä omani n. kolme viikkoa sitten 12h:ssa. Kipuja oli ja ponnistaminen tuntui tuskalliselta, aika moninkertaistui, mutta todellisuudessa itse ponnistin vain 16 min ja kuudennella tytär putkahti maailmaan.
        Vaikka sain kivunlievityksiä, viimeisimmät eivät enää ehtineet apuun, joten viimeiset ajat tuskailin omin voimin. Ei se silti minusta ollut kovinkaan kamalaa, mieheni oli läsnä ja se helpotti mielestäni enemmän kuin mikään kipupiikki tai ilokaasu. Hieronta, kannustus ja tutut kasvot auttoivat jaksamaan yhteisen asian puolesta. Synnytyksen jälkeiset kivut sen sijaan olivat hurjemmat kuin odotin, ei voi vieläkään istua ronskisti ja vessassa pitää hieman miettiä uskaltaako päästellä täysillä. Mutta ehdottomasti vaivan arvoinen lopputulos. Ei mitään niin pahaa ettei siitä selviäisi, vaikka sitten huutojen kanssa, mutta huutaa siellä muutkin ;)

juu huudettua tuli... taisinpa siinä sivussa haukkua niin isän kuin kätilönkin alimpaan helvettiin... oli kokonaan mieheni "syy" että oltiin siellä... =) vaikka... ilman sitä kipua tuskin jaksaisi ponnistaa sitä lasta maailmaan.

• 2 x äiti

Synnytyksen kokonaiskesto 3h 30 min. A- vauvan ponnistus 12 min. B-vauvan ponnistus 19 min. Ilman kivunlievitystä selvisin...

• kolmas edessä

Ekan synnytys n. 10h, josta ponnistusvaihe 45 min. Lopulta imukupilla autettiin isokoinen lapsi ulos. Olin saanut epiduraalin, mutta sen vaikutus oli tuossa vaiheessa jo lakannut.
      Toinen synnytys 4-5h, ponnistusvaihe 1/2h. Molemmilla kerroilla on käynyt niin, että supistukset hiipuneet loppua kohti ja olen kokenut tuon ponnistusvaiheen todella hankala ja sitä nyt jopa vähän pelkäänkin kun on kolmas synnytys edessä. Toisessa synnytyksessä en saanut epiduraalia, vaan jonkun kohdunkaulan puudutteen joka oli täysin tehoton mielestäni. Oli tuskallista kun vauva tuntui jotenkin painavan ja puristavan pitkän aikaa, tuli tunne että vetäkää se ulos vaikka millä... Tuntui toivottamalle kun kätilö sanoi sen sata kertaa; vielä yksi ponnistus, ja vielä yksi ponnistus... ja lapsi tuntui tulevan aina yhden millin ulos ja puoli milliä takaisin...
      Onkos muilla vastaavaa ollut?

• minja

Ei koskaan tiedä sen kestoa kysyin samaa kaveriltani ja hänellä se kesti noin 19.minuuttia
      itselläni taas 27.minuuttia.

• maiju74

ekasta avautumisvaihe 6 h ja ponnistusvaihe 5 minsaa.Olin fyysisesti tosi hyvässä kunnossa.

Toinen raskausa käynnistettiin(kaksoset) avautumisvaihe 9 h ja ekan ponnistus 7 minsaa toisen 5 minsaa.Ponnistusvaihe on ihanaa,siinä kun ss itse jo tehdä asian hyväks jotain!!!

• Äippä82

esikoistytöstä supistusvaihe kesti 14h ja ponnistusvaihe 35min,pojasta 15hja30min ja ponnistusvaihe 3min.

• milli

tuli esikoinen maailmaan kuudessa tunnissa ilokaasun voimalla, josta mielestäni ei kuitenkaan ollut mitään muuta hyötyä kuin oman hengityksen kuunteleminen ja siihen keskittyminen. Ponnistusvaihe oli 14 minuuttia.

Synnytystapahtumat eivät ole perinnöllisiä, ainakaan jos kätilöihin ja lääkäreihin on uskomista. Omalla äidilläni kaikki lapset ovat syntyneet keisarinleikkauksella, koska hänellä ei ole paikat lähteneet avautumaan, edes lääkityksen avulla. Itse taas kuitenkin pystyin synnyttämään ihan normaalisti, ilman vaikeuksia.

• heli

synnytys käynnistettiin tableteilla, avautumisvaihe tunti 50 minuuttia ja ponnistusvaihe 9 minuuttia, aqua-rakkulat ei auttaneet kipuun ja salissa ei enää ehditty antaa mitään. Kaikki meni hyvin näin ensisynnyttäjänä, täytyy vaan luottaa henkilökuntaan..ne on tehneet sitä ennenkin ja tietävät mikä missäkin tilanteessa auttaa. Tsemppiä vaan sinulle!

• Nimetön

Mulla oli helppo synnytys.Esikoinen tuli maailmaan helposti, meni 2 tuntia 57 min.Ponnistus vaihe 7 min.Sain epiduraalipuudutuksen joka auttoi hyvin.Äiti synnytti mua 16 tuntia, et onneks pääsin helpommalla;)Supistukset alkoivat illalla 18.00 18.45 oltiin sairaalassa ja poika syntyi 20.57.Ei jäänyt kammoa synnytyksestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe