PÄÄN MRI

jani

minkä kestoinen on tuo tutkimus?

14

17526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n24

      kestää 20-60 minuuttiin.. riippuu kuinka paljon kuvia otetaan..

    • tanttas

      Minulla kesti about 20-25 minsaa, kai se suunnilleen sama on kaikkialla, toimenpide ei satu eikä ole muutenkaan epämiellyttävä paitti jos kärsii ahtaan paikan kammosta, eli ite on putkessa, pää tuettuna mutta peilin avulla on näköyhteydessä hoitajiin ja jos tuntuu hankalalta toimenpiteen voi keskeyttää, itse olin oikein ylpeä että kestin sen koska minulla on aivan karsee ahtaan paikan kammo - mutta psyykkasin itseäni että jos nyt keskeytän, se on edessä kuitenkin eikä se yhtään helpota...
      minulla MRI tulos oli varsin ikävä; diagnoosi johti pysyvään työkyvyttömyyteen alle 50 vuotiaana. toivon parempaa onnea sinulle.

    • Niskaranka

      Kolme kertaa MRI on minulle tehty 3 kk ajalla. Kuvaukset kestivät noin 45 min, viimeksi viikko sitten.Rentoudu se ei satu, pidä vaikka silmät kiinni pauke on melkein samaa kuin kuuntelisi ohi ajavia nuorison autoja josta pum,pum,pum basso kaiuttimesta tulee tosin eri äänialuella ja tahdilla.Toivottavasti kuvaus diaknoosiin auttaa.

      • Vili

        Millaiset oireet ovat että tuohon MRI-kuvaukseen pääsee, ja mitä kaikkea siitä voi selvitä?


      • Niskaranka
        Vili kirjoitti:

        Millaiset oireet ovat että tuohon MRI-kuvaukseen pääsee, ja mitä kaikkea siitä voi selvitä?

        Minulle tämä kävi näin,tein töissä väärän noston. Noin puolen tunnin jälkeen vasen jalkani alkoi laahata lattiaa.Vasen puoleni ei totellut käskyjä ja päädyin sairaalaan.Olin sairaalassa liikuin pyörätuolilla vasen puoli ei toiminut. Ensinmäisessä kuvauksessa todettiin aivoissa pieni musta pilku.
        Vuodelta 1957 kolarista polkupyörällä ajaessa.
        Uudestaan MRI kuvaukseen, kuvauksen kohteena selkä ja niskaranka. Sieltä löytyi minun vika.
        Niska rankan nivelet on puristanut hermosoluja.Joten terveyskeskukseen lääkäriin.


      • tailii
        Niskaranka kirjoitti:

        Minulle tämä kävi näin,tein töissä väärän noston. Noin puolen tunnin jälkeen vasen jalkani alkoi laahata lattiaa.Vasen puoleni ei totellut käskyjä ja päädyin sairaalaan.Olin sairaalassa liikuin pyörätuolilla vasen puoli ei toiminut. Ensinmäisessä kuvauksessa todettiin aivoissa pieni musta pilku.
        Vuodelta 1957 kolarista polkupyörällä ajaessa.
        Uudestaan MRI kuvaukseen, kuvauksen kohteena selkä ja niskaranka. Sieltä löytyi minun vika.
        Niska rankan nivelet on puristanut hermosoluja.Joten terveyskeskukseen lääkäriin.

        Aivojen MRI oli ihan hauska tutkimus. Kohdallani se kesti vajaan tunnin, koska minulle laitettiin lisäksi varjoainetta laskimoon. Ei sattunut. Kuulokkeista kuului kaunista musiikkia ja kädessäni oli piippi, josta olisin saanut painaa hädän tullen. Tuuletus oli hyvä ja minulle ei tullut minkäänlaista paniikkia vaikka etukäteen hiukan pelkäsinkin. Ainut haitta oli syljen erittyminen niinkuin hammaslääkärissä ja niellä ei oikein olisi saanut. Mutta kun sain luvan niellä, helpotti sekin vaiva. Pää oli lujasti paikallaan ja sanottiin, että jos huiskahtaa niin ei se mitään, otetaan sitten uusi kuva. Meteli oli aika kova, mutta kyllä sen kesti eikä tullut siitä edes migreeniä! Aivojen magneetikuva otetaan ainakin MS-tautia tutkittaessa ja diagnosoitaessa ja kai siksikin, jos epäillään aivokasvainta tai aneurysmia (pullistumia aivojen verisuonissa). Migreenikin voi olla sellainen tauti, ennenkuin on varmistettu migreeniksi, että pääsee magneettikuvaan. Epilepsian takia kans pääsee päätään magneettikuvaamaan. Ja sitten kai jos on ollut onnettomuudessa ja päähän on tullut tälli tai epäillään aivoverenvuotoa, Parkinsonin tautia tai dementiaa? Jonottaa saa kauan ja jos yksityisesti menee niin kallista vissiin on. Että ihan huvikseen sinne ei passiteta.


      • Saksa
        tailii kirjoitti:

        Aivojen MRI oli ihan hauska tutkimus. Kohdallani se kesti vajaan tunnin, koska minulle laitettiin lisäksi varjoainetta laskimoon. Ei sattunut. Kuulokkeista kuului kaunista musiikkia ja kädessäni oli piippi, josta olisin saanut painaa hädän tullen. Tuuletus oli hyvä ja minulle ei tullut minkäänlaista paniikkia vaikka etukäteen hiukan pelkäsinkin. Ainut haitta oli syljen erittyminen niinkuin hammaslääkärissä ja niellä ei oikein olisi saanut. Mutta kun sain luvan niellä, helpotti sekin vaiva. Pää oli lujasti paikallaan ja sanottiin, että jos huiskahtaa niin ei se mitään, otetaan sitten uusi kuva. Meteli oli aika kova, mutta kyllä sen kesti eikä tullut siitä edes migreeniä! Aivojen magneetikuva otetaan ainakin MS-tautia tutkittaessa ja diagnosoitaessa ja kai siksikin, jos epäillään aivokasvainta tai aneurysmia (pullistumia aivojen verisuonissa). Migreenikin voi olla sellainen tauti, ennenkuin on varmistettu migreeniksi, että pääsee magneettikuvaan. Epilepsian takia kans pääsee päätään magneettikuvaamaan. Ja sitten kai jos on ollut onnettomuudessa ja päähän on tullut tälli tai epäillään aivoverenvuotoa, Parkinsonin tautia tai dementiaa? Jonottaa saa kauan ja jos yksityisesti menee niin kallista vissiin on. Että ihan huvikseen sinne ei passiteta.

        Hei!

        Lisäisin vielä tuohon edelliseen mm. mahdolliset neurologiset syyt kuten käsien ja jalkojen puutuminen. Neurologini halusi poissulkea selkäytimen tulehduksen, joten lähetti minut aivojen MRI:hin. Syy löytyi sitten kyllä kuitenkin aivoista. Olen kuullut täällä Saksassa pääsevän helpommin tutkimuksiin kuin Suomessa.


      • eri tyylillä
        tailii kirjoitti:

        Aivojen MRI oli ihan hauska tutkimus. Kohdallani se kesti vajaan tunnin, koska minulle laitettiin lisäksi varjoainetta laskimoon. Ei sattunut. Kuulokkeista kuului kaunista musiikkia ja kädessäni oli piippi, josta olisin saanut painaa hädän tullen. Tuuletus oli hyvä ja minulle ei tullut minkäänlaista paniikkia vaikka etukäteen hiukan pelkäsinkin. Ainut haitta oli syljen erittyminen niinkuin hammaslääkärissä ja niellä ei oikein olisi saanut. Mutta kun sain luvan niellä, helpotti sekin vaiva. Pää oli lujasti paikallaan ja sanottiin, että jos huiskahtaa niin ei se mitään, otetaan sitten uusi kuva. Meteli oli aika kova, mutta kyllä sen kesti eikä tullut siitä edes migreeniä! Aivojen magneetikuva otetaan ainakin MS-tautia tutkittaessa ja diagnosoitaessa ja kai siksikin, jos epäillään aivokasvainta tai aneurysmia (pullistumia aivojen verisuonissa). Migreenikin voi olla sellainen tauti, ennenkuin on varmistettu migreeniksi, että pääsee magneettikuvaan. Epilepsian takia kans pääsee päätään magneettikuvaamaan. Ja sitten kai jos on ollut onnettomuudessa ja päähän on tullut tälli tai epäillään aivoverenvuotoa, Parkinsonin tautia tai dementiaa? Jonottaa saa kauan ja jos yksityisesti menee niin kallista vissiin on. Että ihan huvikseen sinne ei passiteta.

        Pään kuvauksissa ei kyllä musiikkia kuunnella, luurit saa päähänsä selkäydinkuvauksen ajaksi. Putkessa on hyvä ilmastointi ja metelikään ei ihan mahdoton, omiaan ajatellessa pysyy rentona vaikka liikkumattomuus on rasittavaa ainakin tällaiselle lihasvaivaiselle.


      • Inka
        eri tyylillä kirjoitti:

        Pään kuvauksissa ei kyllä musiikkia kuunnella, luurit saa päähänsä selkäydinkuvauksen ajaksi. Putkessa on hyvä ilmastointi ja metelikään ei ihan mahdoton, omiaan ajatellessa pysyy rentona vaikka liikkumattomuus on rasittavaa ainakin tällaiselle lihasvaivaiselle.

        Kyllä mä sain luurit päähän ja periaatteessa mahdollisuuden kuunnella omaa levyä pään kuvauksessa. Käytännössä tosin aika mahdotonta, sillä melu on melkoinen.


      • Vip
        tailii kirjoitti:

        Aivojen MRI oli ihan hauska tutkimus. Kohdallani se kesti vajaan tunnin, koska minulle laitettiin lisäksi varjoainetta laskimoon. Ei sattunut. Kuulokkeista kuului kaunista musiikkia ja kädessäni oli piippi, josta olisin saanut painaa hädän tullen. Tuuletus oli hyvä ja minulle ei tullut minkäänlaista paniikkia vaikka etukäteen hiukan pelkäsinkin. Ainut haitta oli syljen erittyminen niinkuin hammaslääkärissä ja niellä ei oikein olisi saanut. Mutta kun sain luvan niellä, helpotti sekin vaiva. Pää oli lujasti paikallaan ja sanottiin, että jos huiskahtaa niin ei se mitään, otetaan sitten uusi kuva. Meteli oli aika kova, mutta kyllä sen kesti eikä tullut siitä edes migreeniä! Aivojen magneetikuva otetaan ainakin MS-tautia tutkittaessa ja diagnosoitaessa ja kai siksikin, jos epäillään aivokasvainta tai aneurysmia (pullistumia aivojen verisuonissa). Migreenikin voi olla sellainen tauti, ennenkuin on varmistettu migreeniksi, että pääsee magneettikuvaan. Epilepsian takia kans pääsee päätään magneettikuvaamaan. Ja sitten kai jos on ollut onnettomuudessa ja päähän on tullut tälli tai epäillään aivoverenvuotoa, Parkinsonin tautia tai dementiaa? Jonottaa saa kauan ja jos yksityisesti menee niin kallista vissiin on. Että ihan huvikseen sinne ei passiteta.

        Tutkimus helppo ja kivuton. Jos tarvitaan varjoaine, käteen laitetaan kanyyli, josta varjoaine ruiskutetaan. Putken sisällä maataan tarvittava aika liikkumatta, itse sain kuunnella korvakuulokkeista valitsemaani musiikkia. Toki koneen ääntely oli välillä niin äänekästä, ettei musiikkia kuunnellut. Jos sinua pelottaa etukäteen, että ahdistut koneen sisällä, kerro se mennessäsi tutkimukseen. Hoitajat antavat tarvittaessa rauhoittavaa lääkettä.


      • nieleskelijä
        tailii kirjoitti:

        Aivojen MRI oli ihan hauska tutkimus. Kohdallani se kesti vajaan tunnin, koska minulle laitettiin lisäksi varjoainetta laskimoon. Ei sattunut. Kuulokkeista kuului kaunista musiikkia ja kädessäni oli piippi, josta olisin saanut painaa hädän tullen. Tuuletus oli hyvä ja minulle ei tullut minkäänlaista paniikkia vaikka etukäteen hiukan pelkäsinkin. Ainut haitta oli syljen erittyminen niinkuin hammaslääkärissä ja niellä ei oikein olisi saanut. Mutta kun sain luvan niellä, helpotti sekin vaiva. Pää oli lujasti paikallaan ja sanottiin, että jos huiskahtaa niin ei se mitään, otetaan sitten uusi kuva. Meteli oli aika kova, mutta kyllä sen kesti eikä tullut siitä edes migreeniä! Aivojen magneetikuva otetaan ainakin MS-tautia tutkittaessa ja diagnosoitaessa ja kai siksikin, jos epäillään aivokasvainta tai aneurysmia (pullistumia aivojen verisuonissa). Migreenikin voi olla sellainen tauti, ennenkuin on varmistettu migreeniksi, että pääsee magneettikuvaan. Epilepsian takia kans pääsee päätään magneettikuvaamaan. Ja sitten kai jos on ollut onnettomuudessa ja päähän on tullut tälli tai epäillään aivoverenvuotoa, Parkinsonin tautia tai dementiaa? Jonottaa saa kauan ja jos yksityisesti menee niin kallista vissiin on. Että ihan huvikseen sinne ei passiteta.

        koskeekohan tuo nielemiskielto myös CT-kuvausta, ei minulle nimittäin sanottu moisesta mitään. Onko kuvat pilalla kun nieleskelin useita kertoja?


      • Antsu1
        Saksa kirjoitti:

        Hei!

        Lisäisin vielä tuohon edelliseen mm. mahdolliset neurologiset syyt kuten käsien ja jalkojen puutuminen. Neurologini halusi poissulkea selkäytimen tulehduksen, joten lähetti minut aivojen MRI:hin. Syy löytyi sitten kyllä kuitenkin aivoista. Olen kuullut täällä Saksassa pääsevän helpommin tutkimuksiin kuin Suomessa.

        Mulla selvitettiin puheen kankeuden ja muutenkin toispuoleisen jäykkyyden syitä. Myös verisuonet kuvattiin mahdollisen aneyrysman löytymiseksi. Lopputulokseksi paljastui TIA-kohtaus (lyhytaikainen aivoverenkierron häiriö), kuvista löytyi pieni nuppineulanpään kokoinen piste alueelta, joka sopi oireisiini.

        Kuvaukseen sain odottaa kuukauden verran Hesassa julkisella puolella Eli akuutti tilanne oli jo lauennut.


      • Anonyymi
        eri tyylillä kirjoitti:

        Pään kuvauksissa ei kyllä musiikkia kuunnella, luurit saa päähänsä selkäydinkuvauksen ajaksi. Putkessa on hyvä ilmastointi ja metelikään ei ihan mahdoton, omiaan ajatellessa pysyy rentona vaikka liikkumattomuus on rasittavaa ainakin tällaiselle lihasvaivaiselle.

        Vajaa kaksi vk sitten kuvattiin pää, siis putkessa. Ja kyllä muuten muusikkia kuunneltiin ja itse sai varata kanavan😊😊😊😁


    • TROL

      Ct - muut fiksut kuvantajat,. kiitos että teitte tutkimuksen - henki pelastui mm 14, 19 ja 22 vuotiaana - mahdollisesti jo aiemminkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe