I-S sensuroi kommentointia

SeppoSana

Osaa Ilta-Sanomien jutuista on mahdollista kommentoida netissä.
Keskustelua kuitenkin moderoidaan, niinkuin jossakin määrin hyvä onkin, mutta olen huomannut, että aivan asiallisiakaan kommentteja ei varsin usein julkaista. Asiallisuus on tietenkin määrittely- ja makuasia, mutta kun teksti ei sisällä ruokottomuuksia (kiroilua jne) eikä kenenkään / minkään instanssin solvaamista tms halventamista, pidän menettelyä hiukan kummallisena. Varsinkin jos teksti on ironista tai sarkastista se jää helposti julkaisematta.
Olen ihmeissäni tästä "sensuurista", koska kyseessä on vain juttujen kommentointi-osio, eikä mikään valtakunnan uutislähetys-tasoinen uutisointi.
Monen monta kertaa kommenttini on myös julkaistu, mutta anonyyminä tehty moderointi ilman näkyvää perustelua tälle "sensuurille" on - no, outoa?

3

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jargrid

      olen huomannut juurikin saman asian

    • valhemedia_sensuroi

      IS:n kommentointiautomaatti voisi vastata: " kommenttisi sensuroitu onnistuneesti."

      Ilta-Sanomat tekee politiikkaa jo kommentoitavien juttujen valinnallaan. Kun jotain PS-vaikuttajaa haukutaan, niin kommentointi on aina vapaa! Sen sijaan esim. RKP-uutisissa ei saa kommentoida?

      Lisäksii olen huomannut, että sensuurista pääsee läpi yhden lauseen yhdentekeviä ja mukanokkelia sutkauksia. Sen sijaan useamman lauseen asiallinen ja terävä kommentti jää julkaisematta. Varsinkin jos se ei edusta lehden linjaa.

      Tuon käytännön tarkoituksena on osoittaa kansan olevan typerää! Jotta kansa itsekin siihen uskoisi, eikä vastustaisi eliitin sanelua.

    • SeppoSana

      Ilta-Sanomilla on ilmeisesti käytössä Musta Lista, jolle joutuvan kommentteja ei julkaista sisällöstä riippumatta. Muiden käyttäjien selvästi provosoiviin ja epäasiallistakin kielenkäyttöä sisältäviin julkaistuihin kommentteihin verrattuna täysin asiallista kommenttia ei julkaista, joten jos tämä ei ole sensuuria, niin mikä sitten on?

      En tiedä minkälaisella kokoonpanolla kaikki päivänmittaan tulevat sadat kommentit läpikäydään, mutta päivänselvää on että osa suodatetaan lukematta pois, ilmeisen Mustan Listan mukaan.

      Sinänsähän kommentit ovat täysin yhdentekevää viihdettä, mutta pidän kuitenkin täysin asiallisen keskustelun sensurointia reaalisosialismin aikaisena jäänteenä.
      No ehkä se printtimediakin kohta on sitä, Ilta-Sanomineen päivineen. Tervemenoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1559
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      19
      1181
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1039
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      904
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      892
    Aihe