Vene viroon

345345345

25

1238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verovaino

      Ideahan ammuttiin alas jo täälläkin, ja viranomaiset tänään perässä. Ei siis onnistu, ja koko sivustokin taitaa olla vain kannanotto veroa vastaan.

      • Kyllähän se onnistuu. Kun laki on muotoiltu noin, että tilapäinen oleskelu Suomessa on sallittu, niin oleskelun toteaminen muuksi kuin tilapäiseksi vaatii viranomaisilta aikamoisia peliliikkeitä, kun Schengen-maiden välillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta rajaa ylitettäessä. Ja jos verottajan saamapuolella on tuhat euroa, niin tuskinpa sen kanssa halutaan oikeuteen mennä.


      • Verovaino

        Kun Suomessa asuva henkilö tavataan virolaisen firman omistaman veneen ohjaimista, häneltä epäilemättä kysytään millaisella diilillä hän sitä hallitsee ja kuinka kauan aikoo veneineen täällä viettää tai on jo viettänyt.

        Jos hän totuudenmukaisesti sanoo vuokranneensa sen Piritasta viikonlopuksi, niin epäilemättä kyse olisi tilapäisestä käyttämisestä. Jos hän taas kertoo pitävänsä venettä täällä aina, ja sen olevan hänen käytettävissään aina haluttaessa, saapunee verotuspäätös perässä. Tuosta voitte sitten arvailla välimalleja.

        Epäilemättä tuossa ensin mainitussa skenaariossa hänen asiaansa edistää, jos hänellä on esittää tuollainen viikonloppua koskeva vuokrasopimus. Toisaalta jos saman henkilön kokonaan omistaman oy:n toiminta ei käsitä muuta kuin veneen omistamista ja edelleen lainaamista, ei sille pantane verotuksellisesti kummoistakaan painoa.

        Verottajan ei tarvitse käydä oikeutta tai kysyä lupaa verottamiselle tuomioistuimelta - verovelvollinen joutuu hakemaan muutosta, mikäli verotus ei miellytä.

        Kuluriski on nykyään verovelvollisella, olettaen että verotuspäätös tehdään ja hänen oikaisuvaatimuksensa hylätään. Sen jälkeen verovelvollinen voi valittaa hallinto-oikeuteen. Jos valitus hylätään, oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa.

        Jokaisen tavatun virolaisveneen saa pysäyttää Schengen-aikanakin. Papieren, bitte!


      • Verovaino kirjoitti:

        Kun Suomessa asuva henkilö tavataan virolaisen firman omistaman veneen ohjaimista, häneltä epäilemättä kysytään millaisella diilillä hän sitä hallitsee ja kuinka kauan aikoo veneineen täällä viettää tai on jo viettänyt.

        Jos hän totuudenmukaisesti sanoo vuokranneensa sen Piritasta viikonlopuksi, niin epäilemättä kyse olisi tilapäisestä käyttämisestä. Jos hän taas kertoo pitävänsä venettä täällä aina, ja sen olevan hänen käytettävissään aina haluttaessa, saapunee verotuspäätös perässä. Tuosta voitte sitten arvailla välimalleja.

        Epäilemättä tuossa ensin mainitussa skenaariossa hänen asiaansa edistää, jos hänellä on esittää tuollainen viikonloppua koskeva vuokrasopimus. Toisaalta jos saman henkilön kokonaan omistaman oy:n toiminta ei käsitä muuta kuin veneen omistamista ja edelleen lainaamista, ei sille pantane verotuksellisesti kummoistakaan painoa.

        Verottajan ei tarvitse käydä oikeutta tai kysyä lupaa verottamiselle tuomioistuimelta - verovelvollinen joutuu hakemaan muutosta, mikäli verotus ei miellytä.

        Kuluriski on nykyään verovelvollisella, olettaen että verotuspäätös tehdään ja hänen oikaisuvaatimuksensa hylätään. Sen jälkeen verovelvollinen voi valittaa hallinto-oikeuteen. Jos valitus hylätään, oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa.

        Jokaisen tavatun virolaisveneen saa pysäyttää Schengen-aikanakin. Papieren, bitte!

        Oletetaan, että kertoo olevansa Suomessa viikon ja palaavansa sitten Viroon. Ei merivartiosto voi tästä veropäätöstä tehdä. Tai oletetaan, että ne lähettää perästä verolaskun. Jos sen kiistää ja sanoo veneensä olleensa Suomessa tilapäisesti, niin millä perusteella se väite hylätään? Tuskin tämä voi siihen mennä, että jokaiselle vastaantulevalle ulkomaalaiselle veneelle lyödään vero päälle. En keksi, millä pakollisilla dokumenteilla voisi todistaa veneen sijainnista mitään. Oikeudessahan verottajan pitäisi todistaa veneen olleen enemmän kuin tilapäisesti Suomessa.


      • vetovaino

        Voi olla hyvinkin niin päin, että verottajan osuudeksi näyttötaakassa jää se, että se osoittaa kuljettajan olleen Suomessa asuva ja kuljettaneen täällä venettä. Kun vielä naapurin rekisteristä löytyy tieto, että sama reiska omistaa virolaisfirman, jonka liikeidea on lainata venettä firman omistajalle, jää reiskalle sen osoittaminen, että veneen käyttö on tilapäistä.

        Esittää dokumentin vaikkapa lyhytaikaisesta hallintasopimuksestaan, ja siitä, että veneen omistaa joku muu. Tai vaikkapa siitä, että viettää Virossa kesänsä muutenkin.

        Verotusmenettelylaista löytyvät selvitysvelvollisuutta koskevat periaatteet ovat aivan jotain muuta, kuin että "verottajan tulee näyttää".


      • höpötihöpsi

        Niin ei kai nuo veneitä hallinnoivat firmat muuallakaan maailmassa ole vain yhtä venettä varten tai veneen käyttäjän pääasiallisessa omistuksessa. Asiakas voi tietenkin omistaa osuuden firmasta tai sitten ei.
        Verottaja voi tietenkin vuokrasopimuksella olevalle veneelle mätkäistä verot oli siellä sitten kipparina suomalainen tai voihan olla että verottaja on sitä mieltä että mukana ollut matkustaja oli itse asiassa kippari. Tai jos verottaja on sitä mieltä että olit kumminkin kyydissä vaikka olisit istunut Kaivopuiston ravintolassa niin näyttövelvollisuus jää sinulle.

        Summa summarum, verottaja voi lähettää kenelle suomen kansalaiselle hyvänsä mistä hyvänsä ulkomaille rekisteröidystä suomen vesillä liikkuneesta veneestä veromaksut korotettuna. On sitten veronmaksajan asia selvitellä mistä on kyse, niinkö?


      • ariel371
        Bossu kirjoitti:

        Kyllähän se onnistuu. Kun laki on muotoiltu noin, että tilapäinen oleskelu Suomessa on sallittu, niin oleskelun toteaminen muuksi kuin tilapäiseksi vaatii viranomaisilta aikamoisia peliliikkeitä, kun Schengen-maiden välillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta rajaa ylitettäessä. Ja jos verottajan saamapuolella on tuhat euroa, niin tuskinpa sen kanssa halutaan oikeuteen mennä.

        Eikö rajavartiosto vieläkään kontraa Virosta tulevia veneitä? Euroopassa joka maassa tehdään niin, alkoi 2014. Joskus partiovene vain ajaa rinnalle ja ottaa tiedot ylös, usein on radiokutsu ja toisinaan ihan viranomaisvisiitti veneeseen, itselläni osunut / päästetty aina toki satamaan saakka ja kontra siellä.

        Suomen rajavalvonta in todella leväperäistä jos kontrat puuttuvat. Sinisilmäisyyttä pahimmillaan.
        Schengen -vapaus ei koskaan ole koskenut veneliikennettä Schengenin ulkorajoilla, kuten Suomenlahdella. Mahdollisesti homma hoidetaan kameroin ja silloin toki asia on rimaa hipoen suoritettu.


      • vetovaino kirjoitti:

        Voi olla hyvinkin niin päin, että verottajan osuudeksi näyttötaakassa jää se, että se osoittaa kuljettajan olleen Suomessa asuva ja kuljettaneen täällä venettä. Kun vielä naapurin rekisteristä löytyy tieto, että sama reiska omistaa virolaisfirman, jonka liikeidea on lainata venettä firman omistajalle, jää reiskalle sen osoittaminen, että veneen käyttö on tilapäistä.

        Esittää dokumentin vaikkapa lyhytaikaisesta hallintasopimuksestaan, ja siitä, että veneen omistaa joku muu. Tai vaikkapa siitä, että viettää Virossa kesänsä muutenkin.

        Verotusmenettelylaista löytyvät selvitysvelvollisuutta koskevat periaatteet ovat aivan jotain muuta, kuin että "verottajan tulee näyttää".

        Toi kyllä koettelee jo kovasti Schengenin sopimusta. Jos kaikki virolaisveneet on lähtökohtaisesti Suomessa pysyvästi ja rajanylityksestä lätkäistään verolaput kouraan, niin se on kyllä EUn sääntöjen vastaista. Ja jos vene on Virossa 9 kk vuodesta, niin eikö se silloin ole Suomessa vain tilapäisesti?


    • Holdingfirma_Viroon

      Joo, se pitäisi yhdistää tähän:

      http://ryynanenconsulting.com/fi/yritys-viroon/

      Tämän ne viranomaisetkin sanoivat toimivan, tosin vähän kierrellen ja vaikeasti.

      • tuulenhalkoja

        Tähänkö ollaan tultu ? Kauhistuttaa jo ajatuskin mikä on tilanne tämän hallituskauden lopussa . Olisikohan joillakin syytää hivuttautua jo pikkuhiljaa peilin eteen ja kysyä ääneen , miksi suomalaiset funtsivat tuollaista .


    • hupiKunnari

      Vero perustuu omistukseen ja käyttöpaikkaan, ei rekisteröintiin. Jos veneen omistaa virolainen firma, ei sitä voi Suomessa verottaa. Pelkkä Viroon rekisteröinti ei pelasta verolta, ellei myös pysytele pois Suomen vesiltä.

      Tosin taitaa firman pyörittäminen Virossa tulla kalliimmaksi kuin maksaa kiltisti se vero. Maailmalla löytyy veroparatiiseista firmoja, jotka perustavat firman ja hoitavat veneen säilytyksen ja huollot ja tätä kautta saa matalat EU-ALVit, mutta palvelu maksaa tyypillisesti 15000€ luokkaa. Kannattaa vasta kun kyseessä on kymmenien tai satojen tuhansien eurojen säästöt. 300€ vero on mitätön summa oikeille huvikuunareille, 300000€ ALVisäästö alkaa jo tuntua eri tavalla.

      • Pysytään.asiassa

        Lopeta jo tuon virheellisen sonnan levittäminen täällä. Eiköhän kaikille jo tullut selväksi, että et verokiimoissasi ymmärrä lakiesityksestä hölkäsen pälkähtävät.


      • NäinSe0n

        Ihan noin se ei mene. Virossa olevan veneen pitää olla sinne rekisteröity riippumatta omistuksesta. Toisaalta venettä ei saa rekisteröityä kahteen maahan.
        Vene siis rekisteröidään sinne, missä se on suurimman osan ajasta tai sitten muuten vain kotisatamaan.

        Jos vene on yli 6 kuukautta Virossa, se pitää paikallisen lainsäädännön mukaan rekisteröidä sinne riippumatta siitä, mitä itse haluaa. Tosin harva varmaan haluaa rekisteröidä sen Suomeen.

        Vero ei itsessään ole riittävä syy siirtää venettä Viroon, mutta halvempi talvisäilytys ja halvemmat huollot puoltavat sitä etenkin, jos tämä puoli Suomenlahdesta alkaa olla nähty.

        Yritystä ei tarvitse perustaa, riittää, että noudattaa Viron lakeja riippumatta siitä, mitä tuleva lainsäädäntö Suomessa vaatii. Sumen kansalaisuus ei ole peruste verottaa muualla rekisteröityä venettä eikä myöskään asunto Suomessa.


      • ulkoistamis

        Saakos täällä kaupungin venepaikalla kaupunkilainen pitää Viroon rekisteröityä venettään joka viettää talvet Virossa?


      • Sieltätuulee
        ulkoistamis kirjoitti:

        Saakos täällä kaupungin venepaikalla kaupunkilainen pitää Viroon rekisteröityä venettään joka viettää talvet Virossa?

        Eikö kaupungin venepaikka ole ihmisen varaama eikä veneen?

        Ajattelin vain, että jos kuntaan maksaa verot, niin saisi käyttää kunnan palveluita siinä missä muutkin kuntalaiset. Toisaalta esimerkiksi parkkipaikkoja tarvittaisiin paljon vähemmän, jos vain suomessa valmistetut autot saisivat parkkeerata niissä.


      • bfkjblk

        Kotimaiset alkoholit on hankittava Viron kautta, työtkin kannattaa tehdä etänä Viroon perustettavan oman yrityksen kautta, sekä myös veneillä Viroon rekisteröidyllä ja sinne talvitelakoitavalla veneellä. DD


    • Vähävarainen

      Taitaa tuo vene binsnes liukua kokonaan Suomesta verotuksen tähden.
      Veneen hankkiminen Virosta tai Saksasta, tuo merkittävän säästön, viimeksi mainitussa ALV on jo 5% alhaisempi, johon Suomen verottaja ei puutu, kunhan vene on puoli vuotta "vanha".
      Veneen talvisäilytys Virossa on jo kovassa nosteessa muutenkin ja tähän kun lisätään tuo venevero, niin eiköhän tämäkin bisnes ala Suomessa kuihtua.
      Saatiin siis luotua himmeli, jonka ylläpito maksaa tuottoa enempi ja samalla kuihdutettiin yksi toimiala.

    • KalleToskala

      Virossa vaaditaan myös omistajalta/veneilijältä veneajokortti. Semmoiselle kurssille sitten. Suomen lipun käytöstä pitää luopua. Suomalaiseen pursiseuraan ei voi rekisteröidä virolaista venettä eli ei saa myöskään suomalaista perälippua.

      • Tyllit

        Ei tarvita kurssia jos on rannikkolaivuri ja esiapukortti. Jos ei niin pari viikkoa välimerellä ja RYA.n paperit taskussa takaisin.


    • Hyhhyhhyyhhyvh

      Kuinkahan moni OIKEASTI loppukädessä tyytyväisenä näkisi Viron lipun veneensä perässä pieni veropetospelko takaraivossa vain siksi että säästäisi pari satkua.... ja vielä olisi pitänyt vaihtaa seurasta kaupungin laituriin...hyi hitsi!

      • Pienivähemmistö

        No, pursiseuralaisia ja lipun käyttäjiä on vain murto-osa kaikista venettä käyttävistä.


    • Valuvika

      En osaa vastata kysymykseen kuinka moni ottaisi Viron lipun veneeseen, mutta et osaa sinäkään. Minä ottaisin ihan mielelläni, jos vien veneen Viroon - mitä olen harkinnut jo ennen tätä viimeisintä käännettä veroissa.

      Jos siirrän veneen Viroon, käytän sitä myös siellä. Viron rannikko on koluamatta, siellä on edullista ja palvelujen saatavuus ja laatu on ohittamassa keskimääräisen suomalaisen palvelun.

      Veneen talvisäilytys, huolto ja vakuutukset ovat Virossa halvemmat. 300 euron takia en venettä sinne vie, mutta nyt on hyvä hetki pysähtyä ja miettiä mihin suuntaan ollaan menossa.

      300 eur vero on vasta alkusoittoa, parin vuoden päästä se on 1000 eur. Palvelut heikkenevät Suomessa ja tulevat kalliimmiksi kasvavien verojen ja vähenevien veneiden takia. Virossa puolestaan kaikki muuttuu paremmaksi, hinnat toki nousevat, mutta koska siellä verotuksen tehtävä ei ole näivettää, kaiken saa aina halvemmalla kuin kateuteen perustuvassa suomalaisessa järjestelmässä.

      Meillä on vain niin, että taloudessa on valuvika, joka tappaa hiljalleen kaiken. Se toimi vain sen aikaa, kun suuret ikäluokat osallistuivat työllään sen kustantamiseen. Niin herkillä oltiin kuitenkin silloinkin, että velkaa oli pakko ottaa kaikien aikojen parhaassa taloudellisessa tilanteessakin.

    • ULOSjasassiinkokojoukko

      Kuinka moni on tyytyväinen hallitukseen?

      • Vasurit_jyrää_omasyy

        Politiikka on liian vasemmistolaista. Oli toivoa ettei näin olisi, mutta oikea laita alkaa taipua jäykkien rakenteiden painosta.

        Ongelma on siinä, että moni on polleasti porvari. Mutta kun hieman jutustellaan nämä 'porvarit' ovat innoissaan tukijärjestelmistä, korkovähennyksistä ja hyysäämisestä. Tyypillisesti julkisen vallan roolia halutaan kasvattaa ja tukia sekä sääntöjä lisää. Ja sitten ollaan kavereille 'porvareita'.

        Huvittavaa on, että Anne Berner tai Juhana Vartiainen kauhistuttavat näitä 'porvareita' äärimielipiteillään tai Sipilä johtamistyylillään...

        Niin kauan kun kansa on tätä mieltä tulee veneveroja, paskalakeja ja miljoona passivoivaa tukijärjestelyä pieniinkin ongelmiin. Ja giganttinen hallintokoneisto pyörittämään tätä. Sitä kuitenkin saa mitä tilaa...


      • Edesyrittää

        Minä olen pääosin tyytyväinen hallitukseen. Se on esnimmäinen hallitus, joka edes yrittää tehdä jotain taloudelle. Aikaisemmat ovat vain voivotelleet.

        On kokonaan toinen juttu onnistuuko toimentpiteet, mutta yrittäminen on jo itsessään saavutus, kun ottaa huomioon, että se on käytännössä poliittinen itsemurha.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe