Erikoislääkärin B-todistus pakko Kelaan?

kierreruuvi

Tietääkö kukaan, että kuinka kauan työterveyslääkärin kirjoittamalla B-todistuksella "saa" kerrallaan Kelalta sairauspäivärahaa.
Tarkoitan siis, että kun viime kesänä sain päätöksen, myönteisen, Kelalta sairaspäivärahasta, niin se oli työterveyslääkärin kirjoittaman B-todistuksen perusteella, sairaslomaa oli 2016 loppuun asti.
Kelan päätöksessä luki silloin, että toimita jatkohakemusta varten erikoislääkärin B-todistus, oliko se nyt lokakuun alusta lähtien, vaikka siis oli tuota sairaslomaa työterveyden kirjoittamassa jäljellä.
No syksyllä tuo asia ratkesi itsestään, kun minulla oli sovittu käynti erikoislääkärin luo, ja hän sen B-todistuksen myös kirjoitti, ja Kela myönsi sairaspäivärahan loppuvuodeksi.
Mitenkä nyt, kun en enää pääse erikoislääkärin luo, siis kunnalliseen, ja työterveys kirjoitti puolivuotta sairaslomaa B-todistuksella, niin tuleeko Kelasta taas se vaatimus, että pitää mennä jossain puolissa välissä erikoislääkärille uutta B-todistusta varten.
Pitääkö nyt sitten omalla kustannuksella mennä johonkin erikoislääkäriin? Ja kirjoittaako ne todella B-todistuksen yhdellä käyntikertamaksulla, ja siis se todistuksen hinta siis?
Kun minullakin on tästä minun sairaudesta jo tuota paperia hieman, ei nyt mitään mappeja tietty, mutta kuitenkin.
Katsoin hieman noita erikoislääkärin taksoja, niin aika huikeita.
Ystäväni sanoi kuulleensa, että Kelalla on omat lääkärit joihin sitten mennään, ja että se on samalla joku testi, siis väenväkisin, että jos voisi palata töihin.
Ei hemmetti, näinkö se menee, että johonkin maksavan tahon, eli Kelan, palkkaamalle sopimuslääkärille, jonka tehtävä on "tehdä" kaikki terveeksi?
Eli ikään kuin vakuutuslääkäri, joka on todennut minut näkemättä terveeksi, vastoin kahta muuta lääkäriä, työterveyslääkäriä ja erikoislääkäriä.
Mitä kaikkea tässä tuleekaan vastaan kun on kauan sairaana?
Miksi ei ole kertaakaan tullut sellainen olo Kelan tai vakuutusyhtiön puolesta, että minua haluttaisiin auttaa?
Ei olisi pitänyt koskaan lukea näitä nettijuttuja sairaspäivärahojen hylkäämisistä sun muista, koska nyt on aina sellainen epävarma olo, että saako ne rahat vai ei.
Uskallan väittää, että lähes jokainen olisi mieluummin töissä, kun roikkuisi tällaisessa löysässä hirressä jatkuvasti, että toimeentulo on jonkun kynänpyörittäjän käsissä.
Vai onko nuo hylkäävät päätökset sitten tulleet joistakin "hämäristä" sairauksista, tarkoitan että diagnoosit ja lääkärit kokoajan vaihtuu, että joka B-todistuksessa Kelaan aina eri syy ja lääkäri.
Itselläni yksi ja sama syy, yksi työterveyslääkäri ja yksi erikoislääkäri, niin onko tällaisessa epävarmaa se sairaspäivärahan saanti?
Ja mitä jos sitä ei saa? Milläs sitten maksat asumisen ja muut kulut?
Senkin virheen tein, että luin sosiaalivirastossa asioinnista, hieman kai liippasi tämän tyyppistä kuin minulla on tilanne, että kaikki omaisuus pitää realisoida.
No sehän järjen riemuvoitto olisi, minullakin jotain on, paperilla asioista ymmärtämättömälle saattaa omistuksen kohteet joltain näyttääkin, mutta realisoitaessa niiden arvo on koominen, ei niillä mitään maksella.
Menisi yhdessäkin satojen tuntien työ hukkaan, ja mitä siitä saisi, ehkä kahden kuukauden ruuat.
Niin sellaistako ne sosiaalivirastossa vaatii auttaakseen, että kaikki on myytävä ensin ennen kuin auttavat?

2

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläsesiiitä

      300 päivää samasta sairaudesta. Yksi lääkäri voi kirjoittaa kerralla sen 300 päivää, ei tarvitse kesken kaiken lähteä eri lääkäreille, ellei jostain ihme syystä tule käskyä kelan toimesta. En ole itse kuullut.

      Tunnut menevän kokoajan vähän asioiden edellä ja stressaavan etukäteen. Ota askel kerrallaan.

      Sosiaaliavustuksia varten voidaan kehoittaa myymään helposti realisoitavissa oleva omaisuus, tämä tarkoittaa lähinnä osakkeita ja rahasto-osuuksia yms. Ei koske kodin irtaimistoa, jos sitä pelkäsit.

      Kelalla ei ole erikseen lääkäriä sinua varten tai muita samassa tilanteessa olevia varten. Kelan vakuutuslääkäri arvioi sairasomasi tarpeen vakuutusoikeudellisesta näkökulmasta. Se voi poiketa oman lääkärisi arviosta. Tämä tehdään arvioimalla sinun tai muiden vastaavassa tilanteessa olevien tilannetta esitettyjen tosiasioiden valossa, näkemättä potilasta. Potilaan tilanteen puolesta puhuu tämän tavanneen lääkärin lausunto. Vakuutuslääkäri arvioi lausunnossa esitettyä tapausta, jos potilaan nähneen lääkärin ja vakuutuslääkärin arvio eroaa toisistaan, voidaan syynä olettaa olevan huonosti laaditun lausunnon.

    • stressiperuna

      Kiitos vastauksesta, näin se varmasti menee.
      Jollet ollut kuullut, että Kela kesken voimassa olevan B-todistus sairasloman vaatii sairaspäivärahan jatkohakemusta varten erikoislääkärin uuden B-todistuksen, niin nyt siis kuulit, itselleni siis kävi juuri näin viime syksynä, ja tuolloin se hoitui siis itsestään, kun aika erikoislääkärille oli jo varattu.
      Ilmarisen vakuutuslääkäristä on hieman kokemusta, olen tilannut hylättyjen päätösten jälkeen ne käsittelypaperit, vai mikä niiden nimi on, mutta silti, niin juuri oli ne kaikki % ja pisteet jätetty karvan verran alle sen, että olisi tullut hyväksytty päätös.
      Moottorivehkeistä kyse, joiden myyntiarvo olematon, ovat kuitenkin paperillisia vehkeitä, eli näkyy minun tiedoissa kyllä.
      Ja juu, stressaan kyllä, kun tulot tippuneet -40% ja työkyky mennyt, mutta totta on se, että ei tässä sellaista todellista oikeaa hätää ole, ei varmaan tule nälkä ja vilu, että pitäisi kyllä vähän rentoutua, on vaan hankalaa, kun on tottunut leipänsä tienaamaan, ja nyt se on jonkun muun paperi päätöksen varassa, täysin mielivaltaisesti.
      Jokainen, joka minun työtäni on tehnyt, pitää sitä fyysisesti keskiraskaana/raskaana, Ilmarisen tilastoista juuri sitä työtä ei löydy, mutta löytyi lähelle, ja heidän mukaan kyseessä on kevyt sisä työ. Näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe