Uuden auton kulutus

Kansj

Ensimmäinen tankki uudella 1,8 automaatilla ajettu ja kulutus seka-ajossa on ollut 8,9 litraa ajotietokoneesta mukaan. Pumpulta laskin 9 litraa. Onko kulutus tosiaan näin jumalattoman suurta vai tippuuko sisäänajon myötä..

62

954

    Vastaukset

    • Yleensä tippuu hiukan ekan kymppitonnin aikana ja sulalla rullaa paremmin kuin lumessa. Mutta siis desilitroista on silloin kysymys.

    • Kovat pakkaset uutta moottoria.

    • Ja auto oli?

      • Fiat Uno


      • Tietysti Tojo - joka luottaa vanhan ajan tekniikkaan koska niiden turbot ei pysy kasassa eikä kannet kestä puristusta.


    • Eipä taida ilmoittamasi lukemat paljoa todellisuudesta poiketa. Avensiksen kulutus kaupunkiajossa on ilmoitettu 8.0l, joka lienee kesäkelin lukema. Pienimmilläänkin kulutus taitaa olla 4.8l, joka multiploituu käytännössä tosi nopeasti. Yleensä ilmoitettuihin lukuihin on varmasti vaikeaa päästä. Yläkantissa näyttäisivät silti olevan.

    • Hybridillä olis kulutus puolet vähemmän, iso kokokone ja perinteisellä laatikolla varustettu, niin kulutus on normaalia!

      • Niin, kyllähän hybridi vie vähemmän kuin tavis-tojo mutta ei vähempää kuin muut samantehoiset autot. Ei se kuitenkaan oikein kannattavaksi käänny.


      • Enenmän hyraulic toyo vie ku naapurin porche trattori mitatu nii nyt pakkasil toyo
        vie 12 litr porche vaa 6 litr satasel.


    • Jos ajo on lyhyttä matkaa talvella jolloin moottori+voimansiirto on ison osan matkasta kylmänä niin 9 litraa on normaalia Avensikselle ja kaikille tuon painoisille autoille.
      Jos ajaa pidempää matkaa niin silloin tuo lukema on suuri.

      • Taas oikea Toyota-asiantuntija, joka tietää aina kaikkien muiden merkkien viat ja kulutuksen.


      • teitähän.riittää kirjoitti:

        Taas oikea Toyota-asiantuntija, joka tietää aina kaikkien muiden merkkien viat ja kulutuksen.

        Toyotaa solvaava trollipoju osaa olla ärsyttävä. No katsotaan sitten kun nimensä paljastuu.


      • Voi_vittu_että kirjoitti:

        Toyotaa solvaava trollipoju osaa olla ärsyttävä. No katsotaan sitten kun nimensä paljastuu.

        Tojojengiä vituttaa tosiasioiden kuuleminen vai? Nimimerkki "Mittaaja" kertoi juuri sen miten asia toimii käytännössä. Omassa autossa kulutus saattaa kylmillä talvikeleillä olla jopa 30% enemmän kuin ns. kesäkeleillä. ilmiö ei ole mikään merkkikohtainen, sen tiedän.


    • Omassa autossa kulutus on alentunut uudesta keskim. 0,4 l/100 km. Jarrut laahasivat pahasti heti uudesta. Tilanne kärjistyi sydäntä särkevään kirskuntaan n 1,5 v iässä jolloin jarruja piti ruveta roplaamaan. Sen jälkeen olen herkistellyt ja puhdistanut jarrut kerran vuodessa. Perheessä myös toinen tojota, jonka jarruja ei ole tarvinnut herkistää eikä puhdistaa.

    • Tuon takia antiikki menee kaupaksi vain Suomessa.

      • Olet ilmeisesti köyhä kun ei ole varaa bensaan. Näin todettaisiin jos suuri kulutuslukema keskustelu koskisi vaikkapa nyt jotain esim. vokkeloa. Mutta näinhän se on ja näinhän se menee. Mutta mutta Toyotalla ajava voi hyvinkin olla rahoissaan kun ei jatkuvasti mene rahaa korjauksiin.
        Tietysti huoltoihin joo. Mutta se on pientä. Jää sitten tankkiin laitettavaa. No kaikki on suhteellista.


      • heheh_ kirjoitti:

        Olet ilmeisesti köyhä kun ei ole varaa bensaan. Näin todettaisiin jos suuri kulutuslukema keskustelu koskisi vaikkapa nyt jotain esim. vokkeloa. Mutta näinhän se on ja näinhän se menee. Mutta mutta Toyotalla ajava voi hyvinkin olla rahoissaan kun ei jatkuvasti mene rahaa korjauksiin.
        Tietysti huoltoihin joo. Mutta se on pientä. Jää sitten tankkiin laitettavaa. No kaikki on suhteellista.

        Toyotan kulutus yli 2 litraa suurempi kuin kiljailijoilla, se tekee 200 tkm matkalla jo 6000 euron eron. Saa siinä se sinun köyhä muun merkin ostaja jo remppaa ja huoltoja tehdäkin :D


      • piilonaurua kirjoitti:

        Toyotan kulutus yli 2 litraa suurempi kuin kiljailijoilla, se tekee 200 tkm matkalla jo 6000 euron eron. Saa siinä se sinun köyhä muun merkin ostaja jo remppaa ja huoltoja tehdäkin :D

        Moottori ja vaihteisto ja muihin korjauksiin 6 tonnia uppoaa helposti.


      • heheh_ kirjoitti:

        Olet ilmeisesti köyhä kun ei ole varaa bensaan. Näin todettaisiin jos suuri kulutuslukema keskustelu koskisi vaikkapa nyt jotain esim. vokkeloa. Mutta näinhän se on ja näinhän se menee. Mutta mutta Toyotalla ajava voi hyvinkin olla rahoissaan kun ei jatkuvasti mene rahaa korjauksiin.
        Tietysti huoltoihin joo. Mutta se on pientä. Jää sitten tankkiin laitettavaa. No kaikki on suhteellista.

        Huolto 2 kertaa useammin...menee siihen rahaa.


      • Ainapajalla kirjoitti:

        Huolto 2 kertaa useammin...menee siihen rahaa.

        Huolto eikä korjaus.


      • Tojolootalla mm. dieselmoottorin vaihto 130 tkm välein = korjaus.


    • 11.5 litraa nyt pakkast -38c avensik kyllä kelpaa bensiinit.

    • Talvirenkaat saattaa syödä sen litran, riippuen mikä on vierintävastus. kylmät ilmat muutenkin. Itselläni Yaris kulttaa työmatkallani kesällä vähimmillään 5,3 litraa sataselle, heti kun talvirenkaat vaihtaa niin pompsahtaa yli 6 litran.

      • Litran lisä talvirenkaista on liikaa. Pakkaskäynnistys ja kylmä voimansiirto kuluttaa. Talvirenkaiden ja sähkönkulutuksen lisä erottuu, joten talvirajoituksillakaan ei pääse aivan normaaliin vähän reiluun neljään, vaan menee jotain 4.5 tienoille.


      • Ei ehkä litra. Mutta itse syksyllä ennen ja jälkeen talvirenkaiden vaihdon sää, ajotapa, reitit ovat vertailukelpoisia syyskelejä niin täytyy todeta ettei kauaksi jää. Renngaskoko on sama.


    • Kai älysit teettää ruostesuojauksen heti? Muuten ole tarkkana ja laita kiertoon viimeistää kolmevuotiaana.
      Joskus talvirenkailla pääsee pienemmällä kulutuksella kuin kesäkumeilla, riippuu rengaskoosta jne...
      Mitä Toyota lupaa kulutukseksi, onko edes samalla planeetalla(huijaus)?

      • Työmatka ei ole pösöttelyä moottoritiellä vaan risteyksiä, pysähdyksiä jarrutuksia ja ruuhkaa. Jos lähdetään oikein pihistelemään niin ajetaan tasaisella kaasulla valtateita isolla vaihteella. Työmatkaa vain on niin hyvä verrata kun se tehdään päivittäin samaan tapaan.


      • Pienetolisilukemat kirjoitti:

        Työmatka ei ole pösöttelyä moottoritiellä vaan risteyksiä, pysähdyksiä jarrutuksia ja ruuhkaa. Jos lähdetään oikein pihistelemään niin ajetaan tasaisella kaasulla valtateita isolla vaihteella. Työmatkaa vain on niin hyvä verrata kun se tehdään päivittäin samaan tapaan.

        Toyota-palstan trollipojulle. Sen tarkoituksena on vain ärsyttää solvaamalla. Yrittää pitää keskustelun pois palkanmaksajansa Volkswagen-konsernin päällekaatuvista ongelmista siinäkin surkeasti epäonnistuen. Eihän missään keskustelussa pärjää sekoilemalla ja valehtelemalla ilman pienintäkään omantunnontuskaa. No, trollipoju ei olekaan päästään terve, kaikkea muuta. Sekään ei tosin auta siinä vaiheessa kun nimensä selviää.


    • On se hurjaa pakaast yli 40 c huomena saa nähdä lähteekö toyo käyntii tänäaamuna piti tratorila vetää 4 kilometrii ennen kuin pamahti käyntii varmaa takaisin kierrätys
      tukosa kun öljyy putkesta lentää katut mustana.

    • että tässäkin ketjussa sekoilee Toyota-palstan oma trollipoju aloitusta myöten. Hetihän sen huomaa. Asiallinen keskustelun aloitus jonka jälkeen pääseekin oksentelemaan täydeltä laidalta omaan tuttuun tyyliinsä itselleen vastaillen ilman minkäänlaista häpeän tunnetta selvästä valehtelusta ja muustakaan paskan puhumisesta. Toisaalta tämä kaikkihan on tuttua ja perinteistä palstan trollipojun toimintaa jo 10 vuoden ajan.

      • Sinun vainoharhaisuutesi viittaa kyllä pitkäaikaiseen, jo yli 10 vuoden kannabiksen käyttöön.


      • noin.sinulle.kävi kirjoitti:

        Sinun vainoharhaisuutesi viittaa kyllä pitkäaikaiseen, jo yli 10 vuoden kannabiksen käyttöön.

        Toyota-palstan trollipoju. Mistä sen tunnistaa? No kirjoitusvirheistään. Milloin on "skisofeniaa", milloin "kannabisen" käyttöä. Kuten jo aikoja sitten todettu, poju on lapsellinen alisuorittaja. Siksi se laitettiin amiksestakin takaisin kotiin yh-äipän peräkammariin kasvamaan kymmenkunta vuotta sitten kuten itsekin toteaa. Sairaus on todettu skitsofreniaksi ja huono homma asiassa on ettei siihen tautiin tunneta parannuskeinoa.


    • Mulla vie uusi fordi 2.3 litranen takaveto mustang jossa 314heppaa niin sen 9,3l/100km tässä pakkasessa ja kovassa kehätie pyörityksessä. Kokemusta avensiksestakin on ja tehoihin nähden nuo vaparit on todella janoisia. Mutta ole onnellinen että ajat avensiksella etkä jollain naurettavalla homojen hybridi priuksella joka on ehkä maailman irvokkain auto.

      • Vähän korkea on tuo Mustangin kulutus. Pitäisiköhän siitä säätää kaasutin?


      • Foordista on saatu taloudellinen, vippas konsteilla, japsit on janoisten joukossa!


      • Samaa mieltä, että aika korkea tuo Mustangin kulutus noinkin pienellä 2,3 litran nelisylinterisellä. Ehkä se siitä vähän paranee sisäänajon jälkeen? Muuten ihan mukava otus silmälle tuo Mustang.


    • Toyotat on köyhien ja tyhmien autoja.

      • Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa kalliista ja huonosta Premiumista. Mutta se onkin se rikkaiden juttu. Ei viat ja lyhyt takuu edes kiinnosta. Eihän ne rikasta tai leasing autolla ajavaa kiinnostakaan. Rikkaus rikkaille on niiden vahvuus, mutta se on myös heidän heikkouskin ja sitten tyhmyys.
        Köyhällä ja/tai keskituloisella on varaa vain todelliseen laatuun. Siinä on heidän vahvuutensa ja viisaus. Katsos kun rikkaille voidaan myydä mitä tahansa Kiinantuotannon mielikuva Premium kuraa tänä päivänä. Jota voidaan vaihtaa kuin sukkia kun rahaa on.


    • Täytyy toivoa että tuosta vähän tippuu ja jos ei tipu niin minkäs teet. Täytyy pitää vähän seurantaa ja ihmetellä kulutuksen kehitystä.

      En muuten ymmärrä miksei asioista voi keskustella asiallisesti. Varmasti jokaisessa autossa on hyvät ja huonot puolensa.

      • 9 litraa sataselle Avensiksen painoiselle autolle lyhyessä ajossa talvella ei ole mikään huono suoritus.
        Mikä sun edellinen auto oli ja kuinka pakjon se kulutti samoissa olosuhteissa?


      • Samanlainen manuaalina. Meni litran pienemmällä samanlaisessa ajossa.


    • Silloin kun autot oli vielä vanhan teknologian vapareita, niin kulutukset oli tuollaisia vaikka koneessa ei silti välttämättä ollut tehoa. Nykyiset tehokkaat pikkuturbojen vääntää hyvin ja kuluttaa vähän.

      • Toyotalta tulee vähitellen pikkuturboja, kuten 1,2 turbo. Turbossa on aina suurempi riski moottorin ja myös turbon keston kannalta. Pitkässä juoksussa vapari on aina turboa varmempi. Ymmärtäähän tuon hyvin Toyotan tarkoituksen tehdä ensin varmoja vaparikoneita johonka sitten laittaa hyvään ja kestävään pohjaan turbon.
        Mikäs siinä kun tekevät varman päälle. Nautinto on turbolla ajaa.
        Ja varsinkin sellaisella joka kestää. Ja kestää.


      • myös_ kirjoitti:

        Toyotalta tulee vähitellen pikkuturboja, kuten 1,2 turbo. Turbossa on aina suurempi riski moottorin ja myös turbon keston kannalta. Pitkässä juoksussa vapari on aina turboa varmempi. Ymmärtäähän tuon hyvin Toyotan tarkoituksen tehdä ensin varmoja vaparikoneita johonka sitten laittaa hyvään ja kestävään pohjaan turbon.
        Mikäs siinä kun tekevät varman päälle. Nautinto on turbolla ajaa.
        Ja varsinkin sellaisella joka kestää. Ja kestää.

        Joo, ja ainakin Toyotan turbot on hajoilleet aika usein.


      • Mistä lähtien turbot on olleet uutta teknologiaa? Oletko nukkunut pumpulissa viimeiset 40-50 vuotta?


      • myös_ kirjoitti:

        Toyotalta tulee vähitellen pikkuturboja, kuten 1,2 turbo. Turbossa on aina suurempi riski moottorin ja myös turbon keston kannalta. Pitkässä juoksussa vapari on aina turboa varmempi. Ymmärtäähän tuon hyvin Toyotan tarkoituksen tehdä ensin varmoja vaparikoneita johonka sitten laittaa hyvään ja kestävään pohjaan turbon.
        Mikäs siinä kun tekevät varman päälle. Nautinto on turbolla ajaa.
        Ja varsinkin sellaisella joka kestää. Ja kestää.

        Kuinka pitkä juoksu sitten pitää olla että turbo pettää ja moottori siksi muuten , nyt on vag moottoreilla ajoa 200 000km alkaen 444000km asti ja turbo kestää kuten kaikki muutkin, miljoona turbo volkkareilla eikä mitään, mutta en puhu pikkuTsi moottoreista joissa aivan varmasti on ongelmia.


    • Nissanin 1,6 turbo (190hv) vie kaupunkiajossa 10-11 litraa sataselle kesät talvet. Matka-ajossa 80 vauhdissa voi päästä 7 litran pintaan. Auto lämpimässä tallissa, joten pakkaskäynnistyksiä tulee vain pari-kolme vuodessa.

    • Itsellä ollut kaksi Ave automaattia vm. 11 ja 15. Kulutukset 6,9 ja 6,6, ajoa n. 90 tkm. Lämmin talli auttaa hieman.

      • Ilmeisesti asut jossain haja-asutusalueella ja ajat paljon nättiä 80 km/h?


      • Keskisuuressa kaupungissa asustelen. Kaupunkiajoa ehkä 30 prosenttia, loppu maantietä 80-100 nopeuksilla. Tosin ajotavalla on iso merkitys. Kun vaimo tai lapset ajavat, kulutus kasvaa selvästi


    • itse ajoin Hyundailla ja talvikulutus oli siinä 6.0..6.2 L. Jos oli kylmää starttia ja lyhyttä matkaa, alkoi mehua mennä. Nyt ajelen Suzukilla (automaatti) samoja matkoja ja kuluu talviajossa samaa luokkaa. Kesällä menee jopa hiukan vähemmän vaikka on maasturi.

      Talviajossa vaikuttaa: Renkaat, voimansiirto+vaihteisto ja sen oikea käyttö, ajotyyli, ajomatkan pituus, moottorilämmitin. Vielä sekin vaikuttaa yllättävän paljon jos on auraamatonta tietä niin voi helposti mennä 1 - 1.5L enemmän. On saatavilla energiarenkaita (ainakin kitka) jotka alentavat kokemukseni mukaan. Kylmää konetta pitää sääliä, pieni esilämmityskäynti auttaa ja tehoja ei saa koneesta ottaa ennenkuin on kunnolla lämmennyt.

    • Ihan noin käytännön havaintona, että 1.6 Ford Focus on kuluttanut 6.8L menovettä 100 km kohti, pakkasta pahimmillaan -25. Autolla on ikää kohta 14 vuotta, ja kilometrejä mittarissa 320tkm. Ehkä Toyotalla on hommat edelleen pois lapasesta.

      • Saman verranhan tuo Focus vie kuin oma Avensis, alle 7 litraa, vaikka Ave on isompi ja siinä on automaattivaihteisto.


      • ".... 1.6 Ford Focus on kuluttanut 6.8L menovettä 100 km kohti,..."

        Joo, mullakin oli tuollainen vielä joku tovi sitten. 50000km matkalla todellinen kulutus oli 7.6 l/100km.


      • Otan tähän yhden premium merkinkin ettei keskustelu pyöri vain nakkikattiloiden ja vag konsernin varassa BMW 530 Xd kulutus talvikeleillä nurkka-ajossa 10.6 l/100Km


    • alle 10 litraa vievät ovat riisikippoja tai niiden jälkeläisiä.Miksi pitää mitata kulutuksia ,nuukien hommaa.En ole mitannut mutta tankatessa menee tankkiin noin 120 litraa pensaa ja se maksaa euroja.

      • Riisikipoilla en edes ilkeäisi ajaa.


      • Onko niissä todellakin niin suuret tankit? Tankkasin kerran tutun Jeeppiä, mutta oli lupa laittaa "vain" 60 litraa sisään.
        En huomannut kysyä mitä sinne olisi sopinut, jos sen olisi täyteen saanut panna.


    • Nyt on automaatti-Ave käynyt tutummaksi ja olen huomannut että automaatilla ajotavan merkitys kulutukseen on suurempi kuin manuaali. Automaatti rullaa niin hyvin että rullit ottamalla pääsen alle seitsemän litran ihan seka-ajossakin. Aktiivinen kaasun ja jarrun käyttö vie taas tuonne ysin pintaan.

      • Tulepa sieltä Perä-Hikiältä rullailemaan tänne etelän työmatkaliikenteeseen.


      • taas.noita.samoja kirjoitti:

        Tulepa sieltä Perä-Hikiältä rullailemaan tänne etelän työmatkaliikenteeseen.

        Tänäänkin rullailin ihan nätisti Itäväylän ja Pasilan läpi mennen tullen.


    • Pehmeästi vaihtavalla 1.8 CVT laatikolla ja Espoo-Ydinkeskusta pyörimistä päivittäin 1 - 3 päällä kesällä 6.9 ja talvella 7.9 l/100km. Motarilla toki sitten 6.5l/100km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      68
      4135
    2. Vapaavuorelle tuli kiire - Kaikki yleisötilaisuudet kielletään, mutta mites juottolat?

      Pelimies Vapaavuoren loppupeli Helsingin johdossa meni kimuraiseksi koronakriisin vuoksi. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637875.html "Vapaavuori
      Maailman menoa
      72
      2445