THL ja rokotus kampanjat

etsilleenkin

Ironista mutta totta. Syksyllä Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitokselta kävi asiantuntijoita sankoin joukoin todistamassa eri medioissa kuinka tärkeää on ottaa infulenssa rokote jopa peloteltiin et sit tulee kualema jos ei ota ja jos ottaa niin kualemaa ei sit tulekaan. Itse en kuulu näihin holhottaviin eikä sairaaloissakaan (esim. Tays) alan ammattilaiset noihin THL:n juttuihin uskoneet eivätkä ottaneet rokotusta. No kuinkas on nyt käynyt ? Ne jotka ottaneet rokotuksen niin ovatkin kuolleet infulenssaan. Rokote ei siis ollutkaan niin täydellinen kuin piti onko THL korvausvelvollinen ?
Jotennii tulee mieleen nää aikaisemmatkin THL:n terveysvaikutteiset rokotuskampanjat ja niiden paikkansa pitävyys. Minkälainen tietäjä tää THL oikeesti on ? Epäile vaan....

28

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KiitosRokotuksista

      Jättäkää vaan ottamatta, jos olette sitä mieltä.

      Minä olen ottanut aina kakki tarjolla olleet rokotukset ja luulen säästyneeni osin niiden ansiosta joistain ikävistäkin vaivoista.

      Aloittaja voisi kertoa, mitä haittaa rokotuksista voisi olla.
      Se ei kuitenkaan estäisi ainakaan minua ottamasta rokotuksia edelleen, varsinkaan, jos niitä saa helposti. Omassa taloyhtiössämme terveydenhoitajanaapurimme hoitaa flunssarokotteet ja niitten pistämisen. Lääkärinaapuri on myös varmuuden vuoksi paikalla, mutta häntä ole vielä koskaan tarvittu.

      • Minun tuttuni, joiden joukossa on pari ammattilaistakin, ovat saaneet rokotuksista niin pahoja sivuoireita, etteivät halua niitä sen vuoksi.

        Puolisoni, joka kuuluu riskiryhmään, ei ole niitä koskaan ottanut, eikä ole sairastunut, itse otin viime vuonna, mutta se ei minua varjellut.

        Eli kuten siilimuorikka3 kuvasi ja THL:in myöntää, rokotus ei anna sataprosenttista suojaa ja jos siitä saa pahoja sivuoireita, sen jättää mieluummin väliin.

        Täällä käydyn keskustelun pohjalta tulin kyllä itse siihen tulokseen, että käyn piikillä, kun rokotusta on vielä tarjolla meille mattimyöhäisillekin.


    • hoit_su

      Järkevä ihminen ottaa rokotuksen ja sitten on tämä sinunkaltaistesi tyhjä joukko. On nimittäin todella vastuutonta hoitajalta olla ottamatta rokotetta, ehkä juurikin näiden rokottamattomien hoitajien syytä on influenssakuoleminen määrä. Äitini sairasti pari vuotta sitten influenssan, kun ei ehtinyt rokotuksiin. tauti oli ihan hirveä, juuri ja juuri selvisi hengissä. Tänä syksynä ehti ottaa rokotuksen, mutta sairastui pari viikkoa myöhemmin, mutta hyvin lievästi. Jos nyt ei olisi ollut rokotuksen antamaa suojaa, niin luultavasti minulla ei enää olisi äitiä.

    • Siilimuorikka3

      Rokotteen oikeaa tehoa ei tiedä vasta kuin jälkikäteen. Joka vuosi pyritään telmään täsmärokote, mutta se virus pirulainen on niin nopea muuttumaan. Tänä vuonna influenssa-aalto tuli niin varhain et yllätti rokottajat.

      Hoitajiin rokote puree yhtä hyvin/huonosti kuin muuhunkin väestöön ja vielä ei rokotepakkoa ole kenellekään, vain suosituksia. Joihin työpaikkoihin tosin on pakko, jos ei halua ottaa rokotetta, ei voi olla ko. paikassa töissä.

      • Ancelina

        Sekä tyttäreni että sairaanhoitajasisareni työpaikoissa on määrätty, että rokottamattomien hoitajien on käytettävä työaikana hengityssuojainta.
        Vierailijoilta sitä ei vaadita, voihan influenssatartunnan saada heiltäkin.


      • Siilimuorikka3
        Ancelina kirjoitti:

        Sekä tyttäreni että sairaanhoitajasisareni työpaikoissa on määrätty, että rokottamattomien hoitajien on käytettävä työaikana hengityssuojainta.
        Vierailijoilta sitä ei vaadita, voihan influenssatartunnan saada heiltäkin.

        Juu, tällainen kuuluu olevan käytäntö. Lisäksi joissain paikoissa joissa hoidetaan näitä influenssaan sairastuneita, rajoitetaan ellei jopa kokonaan kielletä vierailut. Vähintään niin että vierailija saa mennä sinne huoneeseen missä läheisensä on mutta muualla osastolla vaeltelu on kielletty. Jos läheisensä sairastaa influenssaa, ohjataan myös vierailijoille kirirgisen maskin käyttö, sekä käsien desinfektio ennen ja jälkeen osastolle tulon. Ja vielä: myös osastolle tulleella potilaalla voi olla tullessa itämässä tai niin lieväoireinen influenssa ettei ole vielä oireita. Kuitenkin jo tartuttaa.

        Jos oikeasti haluaa minimoida influenssansaannin mahdollisuuden kannattaa pysyä tänä aikana kotosalla ja välttää ihmispaljouksia. Hoitohenkilökunta ei ole ainoa tartuttava taho.


    • joopasen_joo

      "Ne jotka ottaneet rokotuksen niin ovatkin kuolleet infulenssaan."
      Kerro tarkemmin.

      • leolehdistö

        Lue lehdistä lisää tai THL:n tiedotteista tämän rokotuskampanjan tuloksista tähän mennessä. THL on jo itsekin myöntänyt et tää rokote on ollut tehoton jonkun vaikuttavan aineen jäätyä liian pieneksi määräksi per rokote jne.


      • parempaatietoo

        . Osa tällä hetkellä kiertävistä A(H3N2)-viruksista edustaa uutta geneettistä virusryhmää (3C.2a1), joita vastaan rokotteen antama suoja saattaa olla alentunut (lue: tehoton).
        Terv. THL


      • nytkaikkihuutamaan
        parempaatietoo kirjoitti:

        . Osa tällä hetkellä kiertävistä A(H3N2)-viruksista edustaa uutta geneettistä virusryhmää (3C.2a1), joita vastaan rokotteen antama suoja saattaa olla alentunut (lue: tehoton).
        Terv. THL

        Aika nolo lainaus kun jätit tärkeän osan pois. Vai,oliko liian vaikeaa:))))
        Hysteerikot jatkavat huutamista.


    • yxilö

      Onhan niitä rokotuksia niitä näitä mutta ei neulatyynyksikään kannata ruveta. Ei noi rokotukset niin musta valkoisia ole kuin annetaan ymmärtää ja vaikkei vaikuttaisi mihinkään niin mitä järkeä on pumpata itseensä erilaisia nesteitä muka terveyden varjolla ?

    • Siilimuorikka3
      • niinettä

        Tartuntatautirekisterin viikkojen 51 ja 52 aineisto saattaa olla toistaiseksi puutteellista.


      • Siilimuorikka3
        niinettä kirjoitti:

        Tartuntatautirekisterin viikkojen 51 ja 52 aineisto saattaa olla toistaiseksi puutteellista.

        Niinhän noissa liitteissä kerrottiin :D.


    • flegmaatti

      Vuodesta 2001 alkaen olemme vaimoni kanssa jokainen vuosi ottaneet influenssa rokotteen.
      Rokote ei ole aiheuttanut mitään oireita eikä meillä ole ollut yhtään influenssaakaan eikä edes tavallista nuhakuumetta joka ei liity rokotukseen.
      On mahdotonta arvioida rokotteen vaikutusta tähän terveysputkeen.
      On tai ei? Mistä sen tietää? Tulemme vastaisuudessakin ottamaa ko. rokotteen.

      • Minä en ole ottanut kertaakaan influenssa rokotusta enkä siltikään ole
        sairastanut. Nyt otin ekakerran kun peloteltiin niin kauheesti, minulla oli sivuvaikutuksia, kummallisia jäsensärkyjä joita en ole ennen kokenut, pientä lämpöilyä, allergisia oireita iholla, pelkäsin että oireet jää pysyviksi mutta hiljalleen ovat hävinneet onneksi. En ota enää, tämä oli kokeilu ja ehdin katua jo monta kertaa. 🙄


      • bessie-
        Reeta3 kirjoitti:

        Minä en ole ottanut kertaakaan influenssa rokotusta enkä siltikään ole
        sairastanut. Nyt otin ekakerran kun peloteltiin niin kauheesti, minulla oli sivuvaikutuksia, kummallisia jäsensärkyjä joita en ole ennen kokenut, pientä lämpöilyä, allergisia oireita iholla, pelkäsin että oireet jää pysyviksi mutta hiljalleen ovat hävinneet onneksi. En ota enää, tämä oli kokeilu ja ehdin katua jo monta kertaa. 🙄

        Eihän nuo influenssat tai tavalliset flunssat yksin asuvan kotiovesta sisälle tule. On paljon ihmisiä, jotka sairastuvat erittäin harvoin. Aika usein he ovat ihmisiä, jotka eivät kovin usein edes altistu ihmisestä toiseen tarttuville flunssille.

        Olen sitä mieltä, että tämän meidän ikäisten kannattaa ottaa rokotus, ja varsinkin niiden joilla on jo jotain sairauksia. Mahdolliset pienet sivuvaikutukset ovat kai pienempi paha kuin sairastuminen? Rokotetutkin voi tietenkin sairastua, mutta ehkä lievemmin kuin rokottamaton. Itse olen perusterve ja kuulun myös niihin jotka todella harvoin sairastuvat flunssaan, johtunee niistä tavoistani ja rutiineistani jotka ovat seurausta jonkin asteisesta pöpökammostani. En silti katso rokottamista tarpeettomaksi kohdallani. Otan rokotuksen jos saan aikaiseksi, olisinko kaksi tai korkeintaan kolme kertaa elämässäni ottanut, aion tässä(kin) asiassa ryhdistäytyä ja ruveta ottamaan vuosittain.


    • piikkihullut

      Rokotteen ottanutkin voi sairastua,tuttavani otti viime vuoden loppupuolella flunssarokotteen,tammikuun lopulla sai kaamean räkätaudin ynnä vielä jälkitaudin siihen päälle.Kysyin etteikö rokote auttanutkaan,ei sanonut siihen mitään.Itse en ole ikinä flunssarokotetta ottanut,en ole myöskään sairastunut,taitaapi oma immuniteetti vielä toimia....

      • Rokoteasia on taas ajankohtainen.
        Ensinnäkin flunssaa aiheuttaa yli 200 pöpöä ja siihen ei ole rokotusta.
        Influenssoihin on rokote, mutta seuraavaan influenssaan rokotteen suunnittelu aloitetaan maaliskuussa, todennäköisyyksien nojalla. Joten se ei aina osu ihan kohdalleen, kuten nyt on käynyt. Oletus oli A-viruksesta ja tulikin paljon B-virusta. Viruksilla on myös tuo muuntautumiskyky.


      • luejaopiuutta

        Jotkut lähes ylpeilevät tietämättömyydellä.....


    • ruokasoodaa_luunssan

      Armeijan jälkeen en ole saanut/ottanut ainuttakaan rokkotusta, ja armejassa oli jatkuvasti kuumetta jos oli jollain muillakin ? ja ikää on pian 70v

      Muuten ruokasooda on varmastikin tehokkampi kun Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen piikitykset. Mutta tuo neljän vrk ruokasooda kuuri on otettava ajoissa muuten luunssa iskee!

      • ruokasoodaa_luunssan

        Ai niin. Unohdin mainita myös Omenaviinietikka, tuon ruokasooda lisäksi.

        Vesi, etikka ja ruokasooda: todellinen ihme sekoitus

        Netissä on nykyään paljon hyviä ohjeita mihin muuhunkin nuo aineet vaikuttavat.

        https://askelterveyteen.com/vesi-etikka-ruokasooda-todellinen-ihmesekoitus/


        Lasillinen lämmintä tai kuumaa vettä. Älä käytä kylmää vettä, sillä se voi haitata maksan toimintaa tässä tapauksessa.
        Ruokalusikallinen omenaviinietikkaa.
        Hyppysellinen ruokasoodaa.
        Panosta luonnolliseen, korkealaatuiseen ruokasoodaan. Ruokasoodan tulisi olla pastöroimatonta, sillä se toimii tehokkaimmin ns. raa’assa muodossa.


    • Poliittinen tietäjä ja toimii poliittisella vastuulla joka = ei tarvitse ottaa vastuuta mistään.

    • uskoko.auttaa

      Kannattaa heti jo syyskesällä kaapia vaikka lepänkuorta ja tehdä siitä uutetta, sitten nauttia muutama dropillinen kuurina ennen talven tuloa. Ja jos ei talvella tule flunssaa niin sehän lepänkuori auttoi !!! Vai?

      Tai sitten kehitellä jokin muu itselle sopiva talven tautien ehkäisymetodi.

    • Hannu34

      Minä en oo kajonnu yhteenkään rokotteeseen sitten heinäkuun 2003, eli armeijassa iski piikki viimeksi. Mahtaa tuo HPV-kampanjakin melko turmiota tuottaa nuorisollemme enennpitkää, lukisin samaan lahkoon sikapiikin kanssa

    • Soodamuori

      Vai ruokasoodaa joo rokoteetn sijaan. Tiedättekö mitä ruokasooda teki aiemmin ihmisille. Vatsasyöpää! Ja tekee sitä vieläkin. Rokotuksia olen pottanut sekä armeijassa kaikki. Sen jälkeen vuodesta 68 lähtien influenssapiikit, enkä ole kuollut. Sikapiikki mukaan lukien. Nämä rokotefilosofit - ilman mitään lääketieteellistä koulutusta vouhottavat. Rokotuksilla hävitettiin Suomesta myös tuhoisia tauteja poliota myöten. Ette traineet nähdä millaisia raajarikkoja esim.50-luvulla poliovamaiset olivat. Älkää jauhako sontaa! Ei hopeavedet ja lepän kuoret auta. Voitte popsia vaikka hevosen paskaa, jos uskotte sen tehoon. Nyt nuorille annetaan näitä rokotuksia, että säästyvät suu-ja kurkkusyöviltä kun harrastavat suuseksiä. Mitäs pahaa siinä on? Terveysalan henkilöille ehdottomasti pakollinen pikki, kun eivät itse älyä, ja tartuttavat potilaita sitten. Voin arvata millaisia nämä rokotusvastaise hoitajat voivat pahimillaan ollaan töissä potilaille kun ovat kaiken tietäviä. Hoitajissa on tosihäijyjä yksilöitä, jotka nyt öykkäröivät ja antavat potilaille vaikka mitä lääkkeitä - pakollakin. Vai onko se inflenssan sairausloma saavutettu etu (14 vrk tms), josta ei haluta luopua.

    • arveluttavaa

      entäs laitoshuoltajat,käyvät joka huoneen läpi siivotessaan...ihme vouhotusta koko rokotekampanja flunssaan.Kyllä sitä ennenkin sairastettiin pahojakin tauteja ja johonkin sitä aina ihminen kuolee.Taitaa thl vaan rahastaa keksimillään rokotteillaan...niin ja hoitajissakin sitten voidaan väkeä vähentää kun saavat potkut,kaikki eivät kuitenkaan tällaisia rokotteita halua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      303
      9777
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2203
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2014
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1850
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1828
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1756
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1338
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1272
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1226
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1209
    Aihe