Aamu Berliinissä huhti- toukokuun vaihteessa 1966. Kaupunkijuna kulkee hitaasti sementtisen muurin suuntaisesti sen länsipuolella. Matkustajat yrittävät nähdä, onko yön aikana ilmestynyt seppeleitä muurin kupeelle. Tänään ei yhtään uutta, kerran näin kolme. . Miinakenttään tai vartiotornin konekiväärin luoteihin päättyneet pakoyritykset. Vapauden unelma vain muutman sadan metrin päässä, silti liian kaukana. Noin neljänneskilometrin levyinen miinakenttä, korkea betoniharkkomuuri, harjalla piikkilangasta tehdyt espanjalaiset ratsut tai betoniin valetut terävät lasinsirpaleet. Muurin katkaisee joissakin kohdin ei kenenkään talot, kahden sotilasliiton irvikuvat, paperille piirrettyä rajaviivaa ei voinut peukaloida edes muutamaa metriä suuntaan tai toiseen. Muuri seinään kiinni, sisälle talon täydeltä betonia ja muuri jatkuu tiukasti toisesta seinästä eteenpäin, talo kruunattu piikkilankadiaralla muurin harjalta katon yli talon toisella puolella jatkuvalle muurille.
Toisen maailmansodan päätöskierroksella Neuvostoliitto luovutti Tempelhofin lentokentän USA:n sotilaskäyttöön vastapalvelukseksi siihen, että liittoutuneiden joukot etenivät sodan loppuvaiheessa Neuvostoliiton toivomalla tahdilla, jotta joukot kohtaisivat toisensa Berliinissä. Luovutuksen yhteydessä sovittiin myös jaettavan Berliinin ilmatilan valvonnasta. Osapuolet päätyivät ratkaisuun, jonka mukaan molemmilla osapuolilla oli oikeus hyödyntää toistensa ilmatilaa, tietysti edellytyksellä lennon ennalta ilmoittamisesta. Paria vuotta myöhemmin Neuvostoliiton ja liittoutuneiden välit kylmenivät jyrkästi seurauksena, että Neuvostoliitto sulki liittoutuneiden kaikki maa- sekä vesiyhteydet miehitettyyn Berliiniin. Nyt tämä ilmatilasta tehty sopimus osoittautui kultaakin arvokkaammaksi. Berliinin kuuluisa ilmasilta pelasti berliiniläiset nälänhädältä. Seurauksena oli kuitenkin kahden sotilasliiton , Naton sekä vähän myöhemmin Varsovan liiton , perustamiset.
En tiedä, poikkesiko vuosi 1966 poliittisesti muista kylmän sodan vuosista, kuitenkin poliittisia plussapisteitä napsi Nato tuon huhti- toukokuun vaihteessa ja vastaavasti Varsovan liitto paria kuukautta myöhemmin tapahtuneiden ylilentojen seurauksina.
Ensimmäinen tapaus alkoi traagisesti, Ilmeisesti normaalin valvontalennon aikana venäläinen kaksipaikkainen ja kaksimoottorinen sotilaskone syöksyi englantilaisella vyöhykkeellä maahan molempien lentäjien saadessa surmansa. Spandaussa lähellä ranskalaista vyöhykettä oleva alue oli ainakin silloin asumaton, harvapuista suoperäistä maastoa. Kuin kohtalon ivaa, lentokone kaivautui suohon miltei vahinkoitumattomana, vain toinen moottori oli kadoksissa. Tietysti englantilaiset reagoivat välittömästi ja kiirehtivät eristämään alueen sekä aloittivat koneen nostotyöt. Alueen eristäminen onnistui suhteellisen helposti mellakka-aidan avulla ja uteliaat pystyttiin pitämään etäällä.
Saman aikaisesti reagoi kuitenkin Varsovan liiton paikallinen johto. Tiukkasanainen nootti: työt keskeytettävä! Me nostamme koneen hylyn! - Yhtä tiukkasanainen vastaus: Ette tule, me hoidamme asian!
Länsi_Berliinin televisiokanavien ohjelmat keskeytyivät luonnollisesti samoin kuin radionkin, niiden pääasialliseksi tehtäväksi tuntui lyhyiden uutiskatsauksien lisäksi muodostuvan asukkaiden rauhoittelu. Itä-Berliinin lähetysten pääteemana taas urhoollisten lentäjien ylistys. Pelastivat länsiberliiniläiset varmalta katastrofilta uhraamalla oman henkensä.
JATKUU
KAPPALE KYLMÄÄ SOTAA
11
154
Vastaukset
kappale kylmää sotaa (jatkoa)
Itä-Berliinissä ei tietenkään sotilasjohto jäänyt sivustakatselijaksi. Sen mielestä noutokielto ei ollut pätevä. Siksi ryhmä sotilaita kuljetusautoon, eteen armeijan päällystöä armeijan bussiin ja keulaksi panssarivaunu. Sitten Länsi-Berliiniin! Suunniteltu noutomatka tyssäsi kuitenkin amerikkalaisvyöhykkeen ia Itä-Berliinin välisellä rajalla kuuluisan Checkpoint Charlien kohdalla. Ainoa paikka, jossa panssarivaunu olisi voinut ylittää rajan muuria rikkomatta, siinäkään ei tosin tilaa ohittaa toista ajoneuvoa.mielestä noutokielto ei ollut pätevä. Siksi ryhmä sotilaita kuljetusautoon, eteen armeijan päällystöä armeijan bussiin ja keulaksi panssarivaunu. Sitten Länsi-Berliiniin!
Suunniteltu noutomatka tyssäsi kuitenkin amerikkalaisvyöhykkeen ia Itä-Berliinin välisellä rajalla kuuluisan Checkpoint Charlien kohdalla. Ainoa paikka, jossa panssarivaunu olisi voinut ylittää rajan muuria rikkomatta, siinäkään ei tosin tilaa ohittaa toista ajoneuvoa. Nyt vastassa jenkkien panssarivaunu, tykinpiipun kärki valkoisen rajaviivan edessä. Venäläistankki pysähtyi vastaavasti viivan taakse, molemmilla varmasti täysi taisteluvalmius, ei harjoitusammuksia. Lähes neljän tunnin jännitys. Rajan pinnalla jenkit miehittäneet taisteluasemat, itäpuolella taatusti vastaavat toimenpiteet. Rajalla vastassa myös englantilaisten sekä amerikkalaisten yhteysupseerit. Itäbussin ovi avautuu, ulos astuu upseeri. Sotilastervehdyksen jälkeen miehet kättelevät toisiaan Paikalle saapuu englantilainen bussi, johon Varsovan liiton edustajat nousevat. Bussi kuljettaa heidät onnettomuuspaikalle.
Englantilaisetkaan eivät ole olleet toimettomia Onnettomuudessa menehtyneet lentäjät on nostettu ruumisautoon ja paikalle on saapunut kunniavartiosto. Itäblokin edustajille on hankittu tykistön tulenjohdosta tuttuja haarakaukoputkia, joilla he voivat seurata nostotöiden etenemistä. Englantilaisten kunniavartiosto asettuu ruumisauton eteen. Surumusiikin soidessa ryhmä lähtee marssimaan kohti ranskalaita vyöhykettä. Rajalla on vastassa ranskalainen kunniakomppania. Sotilaalliset muodollisuudet ja englantilaisten ampumat kunnialaukaukset, jonka jälkeen ruumisauton matka jatkuu ranskalaisen kunniakomppanian johdolla kohti amerikkalaista vyöhykettä. Rajalla taas samanlaiset kunnianosoitukset, lopulta amerikkalainen kunniakomppania luovuttaa lentäjiä kuljettavan auton Checkpoint Charlien luona Varsovan liiton kunniakomppanialle kunnialaukausten saattamana.
Paria päivää myöhemmin sotilasviranomaiset paljastat syyn, jonka vuoksi Varsovanliiton edustajat olisivat halunneet hoitaa koneen noston. Alun perin MIG-22 koneeksi luultu olikin venäläinen huippusalainen Jak-2, kaksipaikkainen tiedustelukone. Englantilaiset olivat saaneet haltuunsa ehkä alan kehittyneimmät tiedustelulaitteet. Kone purettiin luonnollisesti pieniin osiin ja lähetettiin Englantiin asiantuntijoiden tutkittavaksi. Lähes kuukautta myöhemmin osat palautettiin Berliiniin, siellä kone koottiin uudelleen. Se nostettiin proomuun, jonka länsiberliiniläinen hinaaja hinasi Spree-jokea pitkin venäläisen vyöhykkeen rajalle, sieltä proomun hinausta jatkoi itäsaksalainen hinaaja.
Natolle propagandavoitto 10 – 0. Varsovan liitto voitti kuitenkin seuraavan erän vielä selvemmin, se selätti sekä Naton että Länsi- Saksan parlamentin.
Länsi-Saksalle vuosi 1966 oli jotenkin erikoinen, siksi parlamentin avaus suunniteltiin tapahtuvaksi Berliinissä Spree-joen rannalla olevalla tyyliltään modernilla Kongkresshallella. Varsovan liiton mielestä se olisi laiton. Miehitetty Berliini ei ollut osa Saksaa ja näin ollen kelpaamaton käytettäväksi aiottuun tarkoitukseen. Seurasi puolentoista kuukauden pattitilanne, kun kumpikaan osapuol iei suostunut perääntymään.
Sitten jysähti! Matalalla lentävä Varsovan liiton lennoston laivue lensi ko. rakennuksen yli puhkaisten äänivallin suoraan sen yläpuolella. Seurauksena kymmenientuhansien? ikkunalasien särkyminen lähialueen rakennuksissa, Vielä pari tällaista lentoa ja Länsi-saksa perui aikeen avajaisista Berlinissä. Lentojen vaikutukset eivät kuitenkaan jääneet tähän. Vuosia myöhemmin osa rakennuksesta sortui. Onnettomuustutkijoiden mielestä mainitut ylilennot olivat ainakin osasyy rakennuksen sortumiseen- outoo.on
Miksi kopsaat aataminaikuisia kirjoituksiasi, eokö sinulle enää tapahdu mitään ?
- history
On ainakin kirjoitettu ;-D
onhan täällä montakin aloitusta sarjassa "muistan kun". Tiedän, ettei monellakaan ole käsitystä elämästä kylmän sodan polttopisteessä. Itselleni se aika oli kappale omaa elämääni.
Mainitsemani tapaukset saivat varmasti sen verran kansainvälistä huomiota, että ovat luettavissa varmasti HS:n mikrorullalta vuodelta 1961. Tosin ei niin yksityiskohtaisesti kuin olen kertonut.
vaalierkki kirjoitti:
Mainitsemani tapaukset saivat varmasti sen verran kansainvälistä huomiota, että ovat luettavissa varmasti HS:n mikrorullalta vuodelta 1961. Tosin ei niin yksityiskohtaisesti kuin olen kertonut.
anteeksi moka, nukkumaan mennessäni tajusin, että tuossa lehtijutusta mainitessani olin antanut väärän vuosiluvun. Piti tietysti olla tapahtumavuosi 1966
Kyllä hyvä on, että kirjoitetaan. Pilmarin asiattomien tuhokirjoitusten määrä saadaan suhteessa pienemmäksi.
- ystävällinen.neuvo
Kun kehut jotain, tee se keskittymällä kiitoksen arvoiseen suoritukseen. Älä vedä siihen henkilökohtaisuuksia. Älä vertaa sitä muitten suorituksiin.
- agfdsa
Yksittäiset kokemukset ovat aina mielenkiintoisia. Lisää näitä, kiitos.
- New.Judean.World.Order
Itä ja länsi kohtasivat. Molemmat saman juutalaisiksi itseään valehtelevan rikollisen kasaarieliitin sätkynukkeja ja rahoittamia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1121802Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1491255- 49982
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126932Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75886- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771