Kauanko kestää parkata 500 metriä pelkkaa?

Parkkireiska

Hei kaikkitietävä kansa !
Nyt olisi tarkoitus keväämmällä sahata 500 metriä mäntytukkeja 125 mm pelkkahirsiksi. Latvaläpimitta pyörii noin 200 mm kantturoissa, tyvet ehkä 300 mm. Puut ovat tyvitukkeja ja ne ovat tarkoitus kaataa Pohjois Suomessa talvella. Tukkien pituudet vaihtelevat varmaankin 3-7 metriä. Puut eivät ole oksattomia, vaan ihan tavallisia osallisia puita.
Nyt kiinnostaisi tietää, kuinka monta metriä keskimäärin, tyypillisesti normaalikuntoinen mies saa parkattua tunnissa tai päivässä pelkkahirreksi sahattua mäntytukkia.
Toivoisin asiallista keskustelua täysijärkisiltä, juopumattomilta, kyseistä työtä tehneiltä Suomen kansalaisilta.
Nyt ei haeta maailmanennätysvauhtia tai edes piirikunnallisissa kisoissa voittaneiden miesten ennätystuloksia, vaan normaaleiden ihmisten työvauhtia.
Siispä, montako päivää kestää vuoleskella parkkiraudalla 500 metriä 125 mm pelkkahirttä.

Nopeuttaako asiaa moottorisahaan kiinnitettävä esim. Vuolu-Kalle?
Nopeuttaako asiaa esim. petkele ja millainen olisi hyvä sellainen?
Kokemuksia asiasta?

12

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsienvuoleskelija

      Poolen kilsan pötkylä tullee vuolastuu viikossa. Hiki tullee nii että ku täkkiä rutistaa nii muutama sankko täyttyy.
      Palakkariksi ahnaasta urakoinnista voit itsesi palkita kamppiina pullolla ja tonnikalapurkilla kynttilän valosa.

    • vaari11

      Kaiken kaikkiaan tuossa on kuorittavaa 1 km. Toisaalta hirsi on vain 5 tuumaista. Jonkun verran aikaa menee myös hirsien käsittelyyn ja kääntelyyn.

      Kyllä tuon viikossa kuorii, mutta töitä saa tehdä ihan kunnolla ja pitkää päivää.

      Petkeleellä ensin karkeasti ja sitten vuoluraudalla nilapuhtaaksi. Näin oon minä tehnyt. Koneista ei ole kokemusta.

    • mukavaahommaa

      Sehän riippuu siitä mistä se roikkuu? Onko koneita käytettävissä esim. pelkkojen siirtelyys yms.? Jos käsipelillä pitää taaplata yms. itse kuorinta on helppo nakki. Pääasia että kuoriminen ei veny kevääseen jolloin alkaa pihka irtoamaan ja sitten homma vaikeutuu ja hidastuu oleellisesti.

      Pelkat yhteen läjään KUNNOLLINEN kuorintapukki ja toiselle puolelle KUNNOLLINEN, suora taapelinpohja hyvin valitulle paikalle (ei liian tuulinen tai vastaavasti ei liian suojainen paikka) mihin pelkat taapeliin. Vuolukalleista ei ole kokemusta mutta vuolurautoja saa olla useampia. Terän pitää olla kunnossa sekä teräkulmien. Itsellä on ainakin kolme vanhaa kuorimarautaa joista yksi puree niin hyvin puuhun että muita ei tule edes käytettyä. Suosikkiraudalla kuorinta on suoranaista nautintoa. Moottorisahalla pahimmat oksat mataliksi petkeleelle ei ole tarvetta omasta mielestä. Työtä voisi toki helpottaa suuresti viemällä puut pelkattavaksi sahalle jossa on mahdollisuus kuoria karkeasti puut ennen pelkkaamista? Silloin vuoltavaa jää paljon vähemmän.
      Jos mahdollista kaato moottorisahalla ei metsäkoneella koska sen rulla rikkoo ainakin haavan pinnan niin pahasti että haapaa pitää kuoria aika valtavasti että tavoittaa ehjän pinnan. Kuinka männylle käy metsäkoneella kaataessa en tiedä eli rikkooko pinnan?
      Vuolemisessa ei kannata pihistellä aina parempi jos viimeisimmän nilakerroksen vuolee kokonaan pois.
      Aikaa on vaikea määritellä on niin monesta asiasta riippuvainen. Pelkka on helppo kuoria verrattuna pyöreään. Kunhan et vedä käsillä hartioita heti jumiin koko roppa mukaan. Kuorintapukin täytyy olla omien mittojen mukaan tehty ettei tarvitse kumarassa selkää kipeyttää tai vastaavasti ettei pelkka ole kainalossa. Työ tekijäänsä opettaa. Kuorimaraudan hyvyys avainasemassa paskoilla vehkeillä ei saa kuin vitutuksen aikaiseksi.
      Itse teen kaksi kuorinta pukkia siten, että runko-osalla on pituutta noin 3-4 metriä, tyvipäähän jalat upottamalla ja revat tukijalkoihin ja tukijaloista runkopuuhun. Pelkattavalle puulle upotuslovi jossa pelkat pysyy pystyssä hollihakalla kiinni. Runko-osaan teen joskus hirsiporalla reikiä n.puolen metrin välein (samalla terällä millä kehikkokin tapitetaan). Alapäät pelkkojen puolelle mistä niitä on helppo nostella kuorittavaksi vaikka käsipelillä. Hyppyyttämällä tappivälistä toiseen isokin puu on helppo nostaa kuorittavaksi. Tuore puu kun painaa ihan perkeleesti. Pukin toiselle puolelle taapelipohja jonka tulee olla ehdottoman suora ja kunnolla irti maasta. Metsurinkynällä molempiin tai ainakin toiseen päähän pelkan pituus sekä latvan että tyven halkaisija. Helpottaa sopivan pelkan löytymistä kehikon teon yhteydessä huomattavasti. Surkeimman väkkyrät aluspuiksi joiden päällä lovia puita kun sen aika on.
      Rauhallinen työtahti ainakin aluksi muuten paikat on niin kipeinä. Toistamiseksi menee mutta älä opettele vuolutapaa jossa vedät rautaa käsillä ilman että roppa on mukana. Alkukeväällä ennen pihkan irtoamista hirmuisen hauskaa hommaa kun ei veren maku suussa väännä menemään. Kun kevätaurinkoa alkaa oikein lämmittämään aina mukavampaa varsinkin hyvissä maisemissa mutta kun pihka alkaa irtoamaan homma vaikeutuu oleellisesti pihkan tarttuessa rautaan. Sitten ei ole kenelläkään hauskaa. Moottorisahan bensalla voi pyyhkiä tuoreeltaan pahimpia pois. Aikaa en edellenkään osaa ennustaa muuttujia on niin paljon ja itse tullut tehtyä ilman ajatusta miten kauan työssä menee enempi huvin ja hyötyliikunnan kannalta. Kun saat homman käyntiin etkä aloita liian rajusti siitä voit sitten itse päätellä kauanko sinulla siinä hommassa aikaa kuluu. Miehestä se on paljon kiinni siksi aikaa ei voi muut oikein ennustaa.

      • mukavaahommaa

        Ressuja voi käyttää molempien, kuorimattominen pelkkojen ja taapelin päällä ettei aika mene lumitöissä. Kuoret päivän päätteeksi omaan läjäänsä. Kun pääsee homman kanssa sinuihin joutuu keskellä päivääkin kuoria keräämään rautaharavalla jaloista pois. Työturvallisuusasia siinä samalla. Vaarallista hommaa repiä jäisiä pelkkoja jos vaarana on kompastelu kuoriin.


      • mukavaahommaa

        Kuorintapukin runko-osan selkä vuoluraudalla puhtaaksi ja jos mahdollista taapeli lähelle rakennuspaikkaa. Silloin säästyy siirtelyltä kun pääsee taapelista suoraan nostamaan puita kehikolle.
        Oleellisin edellisessä unohtui eli se, että ainakin itse en vuole ihan putipuhtaiksi pelkkoja heti. Puiden ollessa luonnonvääriä niitä joutuu muotoilemaan alimpien hirsikiertojen mukaan jolloin niitä joutuu joka tapauksessa vuolemaan uudestaan. Itse käytän samaa pukkia taapelin ja rakennuspaikan välillä. Pukkien alapää taapeliin päin ja kunnon väli kuorintapukin ja rak.paikan välille. Ainakin telineille pitää jättää tilaa kehikon noustessa.
        Pelkat on melkein aina hiukan "vinoja" ja itse kuorin alapuolen sinne päin mutta selkävän puolen valmiiksi jo alkuvaiheessa. Alapuoli kun menee lähes aina kokonaan uusiksi sitä en nuole ihan viimesen päälle kuin vasta kehikon veistovaiheessa.

        Liian nopea kuivuminen on pahasta varsinkin pelkkojen kohdalla. Halkeaa sivut ja pahasti. Ylimääräisiä pelkkoja saa olla jonkin verran että saa kierteiset pelkat heittää sivuun. Joskus jätän pelkat taapeliin pitkiksi ajoiksi. Kevenee huomattavasti mikä helpottaa työtä mutta itse työstö vaikeutuu mutta "eläminen" on vähäisempää. Jäistä on helpompi työstää.


      • mukavaahommaa

        Kuorintapukkia käytän vain kuorimiseen pelkkojen työstöön (salvokset ja varaukset) teen omat pienet pukit. Mitat siten että moottorisahalla suoralle selällä saa varaukset sahattua. Hollihakoilla kiinni ettei pyörähtele. Pienet ja kevyet joita hyppyytän telineillä kehikon noustessa. Telineet tarpeeksi leveät työskentelyyn. Ulkopuolelle sisäpuolella riittää viritykset joista pääsee harpilla piirtämään jne.


      • mukavaahommaa

        toistamiseksi menee mutta toista että taapelinpohjan pitää olla suora. Mitä sattuu pohjalla pelkat voi vääntyillä sivusuunnassa mikä vaikeuttaa veistämistä ja paljon. Sentin sivusuuntainen heitto noin kapealla pelkalla on jo valtavan paljon. Varsinkin jos piiluaa pinnat


      • h.veistäjä
        mukavaahommaa kirjoitti:

        Kuorintapukin runko-osan selkä vuoluraudalla puhtaaksi ja jos mahdollista taapeli lähelle rakennuspaikkaa. Silloin säästyy siirtelyltä kun pääsee taapelista suoraan nostamaan puita kehikolle.
        Oleellisin edellisessä unohtui eli se, että ainakin itse en vuole ihan putipuhtaiksi pelkkoja heti. Puiden ollessa luonnonvääriä niitä joutuu muotoilemaan alimpien hirsikiertojen mukaan jolloin niitä joutuu joka tapauksessa vuolemaan uudestaan. Itse käytän samaa pukkia taapelin ja rakennuspaikan välillä. Pukkien alapää taapeliin päin ja kunnon väli kuorintapukin ja rak.paikan välille. Ainakin telineille pitää jättää tilaa kehikon noustessa.
        Pelkat on melkein aina hiukan "vinoja" ja itse kuorin alapuolen sinne päin mutta selkävän puolen valmiiksi jo alkuvaiheessa. Alapuoli kun menee lähes aina kokonaan uusiksi sitä en nuole ihan viimesen päälle kuin vasta kehikon veistovaiheessa.

        Liian nopea kuivuminen on pahasta varsinkin pelkkojen kohdalla. Halkeaa sivut ja pahasti. Ylimääräisiä pelkkoja saa olla jonkin verran että saa kierteiset pelkat heittää sivuun. Joskus jätän pelkat taapeliin pitkiksi ajoiksi. Kevenee huomattavasti mikä helpottaa työtä mutta itse työstö vaikeutuu mutta "eläminen" on vähäisempää. Jäistä on helpompi työstää.

        V.rautaa kun pitää hiukan vinossa pelkkaan nähden kuori irtoaa helposti. Mitä jyrkempi kulma sitä iloisemmin lastu irtoaa terävällä v.raudalla. Oksien kohdalla veto aina oksaa kohti molemmilta puolilta muuten repii ja pahasti.


    • Parkkireiska

      Voi juku !
      Hyviä neuvoja tältä palstalta ☺
      Olen todella kiitollisena näistä tiedoista.
      Saan todennäköisesti kaverin kuorintatyöhön ja toivon pääseväni urakasta muutamassa päivässä.
      Tiedän kiireen pilaavan tulevaa urakkaa keväällä.
      Aikaa on vain rajallisesti, eikä sille mitään voi.

      • Metsienvuoleskelija

        Oleppas hyvä :)


    • Parkkireiska

      Luulen, että tukit tulevat olemaan latvaläpimitaltaan noin 200 mm kokoluokkaa. Järeämpää puuta ei löydy kyseisestä metsästä. Pisimmät aihiot täytyvät olla kuitenkin ehkä yli seitsemän metrisiä. Aika patukka puu tässä vaiheessa, jos latvassakin on vielä halkaisija 230 mm. Olen ymmärtänyt, että 150 mm hirsi vaatisi sellaista tukkia.

      Mahdollisesti sahautan 130-140 mm levyistä pelkkaa. Vai näyttääkö 200 halkaisijan puu hölmöltä, jos siitä vääntää yli 125 mm hirttä?

      Yritän ottaa satakunta metriä hukkapuuta, että olisi edes vähän valinnan varaa veistäjälle.

      Kannattaisiko sahuria pyytää ottamaan osasta puista tyvipäästä pelkan alapuolelta "kantolenennyksen" pois? Luulisi asian helpottavan hirren lopullisessa työstövaiheessa.

    • Jussa2

      Olen parkannut sekä pyörö- että pelkkahirsiä muutaman tuhannen metriä... Parkkauksessa raskainta on tukkien tyvet jos oikein paksu ja kilpikaarnaista on, ja oksat kannattee karsia pinnanmyötäisesti tarkoin jos käsin parkkuuraudalla parkkaa . Kuten edellä jo sanottu kunnon parkkuupukit 2 kpl jotta tukki on sopivalla korkeudella eli navan ja rinnan välisellä korkeudella noin. Ne pukit voi tehdä moottorisahalla.

      Jos parkkaa vuolukallella joka on moottorisahaan asennettuna aika painava ja kädet väsyy siinä. On työkorkeus noin polven korkeudella tai hieman alempana. Parkattavan tukin voi silloin asentaa kahden tukinpätkän päälle kun sahaa pätkiin ensin sopivat kolot jossa tukki pysyy paikallaan.

      Kyllä siinä noin viikon työ on ainakin. Jos parkki on jäässä, menee kauemmin.
      Käsinparkkaaminen hyvää kuntoilua samalla. Eikä mene pensaa. eikä melua. Vuolukallella ei juuri nopeampaa ole parkata... ehkä tyvet helpompi sillä etenkin jos jäässä parkki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe