Perhepurjehtijakin joutuu uusimaan kalustoa säännöllisesti. Menisikö aikataulut keskimäärin näin:
- purjeet 10 vuoden välein
- kone 20 v
- masto ja puomi 30 v
- tiikit avotilaan ja kannelle 25 v
- liesi/ uuni 10v
- jääkaappi/koneisto 10v
- akut 8v
- läpiviennit 20 v
- vetolaitteen kumi 7 v
- köydet 10 v
- staagit/ mantookivaijerit 20 v
- septin letkut 10 v
- elektroniikka 15 v
- patjat 15 v
- sprayhood ja puomipeitto 10 v
- sammutin 10 v
- vinssit 25 v
- peräsinlaakerit 15 v
- epoxit pohjaan 10 v
- kansiluukut 25 v
Nämä ovat siis uusinta-aikoja kun normaalisti huolletaan. Näistä kertyy merkittäviä kustannuksia eikä nämä uusinnat välttämättä nosta juurikaan veneen arvoa. Luonnollisesti käyttö vaikuttaa näihin ja ovatkin siis keskimääräisiä aikoja. Mitä olette mieltä?
Varusteiden elinkaari
20
633
Vastaukset
- 16_18
Minulla on sellainen toiminta tapa etä toiminta tonni käytetään vuositain johonkin veneeseen liittyvään uudistukseen tai sitten ei.
Vakavasti puhuttuna veneen rikiä ja purjeita tai muuta ei uusita jos ei ole pakko. Sitten jos oikeasti tehtäisiin kunnostusta, missä revitään sisustuksen muovit ja siivotaan niiden alla elävat homeet niin sellaista ei oikeasti suomessa tehdä. - Huoltaja
Aika lyhyen aikaa nämä kestä, jos uusintaväli on:
- kone 20 v
- masto ja puomi 30 v
- tiikit avotilaan ja kannelle 25 v
- liesi/ uuni 10v
- jääkaappi/koneisto 10v
- läpiviennit 20 v
- köydet 10 v
- patjat 15 v
- sprayhood ja puomipeitto 10 v
- vinssit 25 v
- peräsinlaakerit 15 v
Hyvällä huololla ja käytöllä ovat kaikki kohdat pitkäikäisempiä. Osa enempi ja osa vähempi pitkäikäöisiä. Aiankin omien kokemusten mukaan. Toki uusinta ennen kuin menee rikki on fiksua, mutta usein kannattaa vähän seurata kuntoa.- Nfkkfjf
Noi esittämäsi ajat pitää tuplata tai triplata, jotta pääset oikeille jäljille. Pätevät kylläkin välimeren tai englannin olosuhteissa. Suomiveneet säilyvät paremmin kuivan pakkastalven ansiosta.
- Kersss
Sanoisin moottorille 30-40 vuotta. Riippuu tietysti moottorista, ajotunneista ja huolloista.
- Puomukko
Kaikki riippuu huollosta, käyttöasteesta ja käyttöolosuhteista. Väärin säädetty riki, purjeet jne kuluu kaikki nopeammin. Jos ei huolla esim. vinssejä, niin noutaja tulee jossain vaiheessa. Koneesta... 20 v pätee ehkä elektroniikkaan tukeutuville nykymoottoreille. Göteborgin rauta kestää hoidettuna apukoneena 50 v. Jos on moottoripursimaista jyrryytystä, niin asia on toinen. Moottoria ei tule käyttää liian matalilla kierroksilla pitkiä aikoja akkua lataamassa tms. säästöajossa. Osakierroksilla ja kuormalla menee öljyrenkaat tukkoon... Ajatelkaa maanviljelijää toukotöissä, ei se kultivaattoori perässä tule osatehoilla ja vehkeillä rynkytetään enemmän kuin venemoottoreilla.
Vaihdoin uuden 12 mm akryylilasin keulakansiluukuun, 30 v sillä päästiin. Helat, kehys ja tiiviste jatkaa matkaansa. Septi letkut täytti kanssa 30 v ja vaihdettiin, isotyö oli. Alkuperäisestä elektroniikasta oli sääli luopua, VDO:n mittaripaneeli oli hieno 30 v. Tuulimittarin takia sitten sen vaihdoin.
Vuosittain tarkastetun uunilieden arvelen kestävän maailman tappiin. Samoin läpivientien osalta en näe tarvetta 20 v. Päivityksiin. Tuon kertoisin piillä tai jotain. Alkuperäistä löytyy vielä köysistössä eli ketjun aloittajlla on uusi vene tai hän ei tunne asioita. Masto pitää tarkastaa, huoltaa keväisin ja se tarkoittaa mm. huippupylpyröiden huollon, alusafekäsittelyn ja särötarkastukset yms. Rikivaijereista sanotaan n. 40000 NM, eli normiseilorille n. 40 vuotta. Jos kalusto on hyvässä kunnossa ja vanttien säädöt ok eli venymiä ei ole, niin kyllä täällä aikakin pärjää. Tiedän, välillä seilataan 2000 mailia per kausi, mutta kokemuksesta tiedän ajanviivalle tulevan hiljaisempiakin jaksoja.- kokemusperäisesti
Kun oma vene on nyt yli 30-vuotias ja sanoisin, että erittäin hyvässä kunnossa pidetty jatkuvaa päivitystä tehden, alkaa olla dokumentoitua tietoa noista ajoista. Näissä ei siis ole oikeastaan lainkaan mutua mukana. Päivitykset on tehty ennakoivasti, ainoastaan jääkaapin koneisto ehti hajoamaan ennen uusimista. Muut osat olisivat kestäneet pidempäänkin.
- purjeet 10 vuoden välein:
Jotkut purjeet, lähinnä ykkösgenoat näin, muilla purjeilla pidempi käyttöikä. Veneellä myös kilpaillaan ja kilpapurjeita on osin erikseen.
- kone 20 v
15 v kohdalla meni merivesikoneesta kansi, vaihtoon koko kone meni 31 v iässä
- masto ja puomi 30 v
Ei mitään tarvetta näkyvissä maston vaihtoon, muutamia heloja tähän mennessä uusittu
- tiikit avotilaan ja kannelle 25 v
25 v kohdalla tiikkien saumaus uusittiin ja hiottiin, kestävät vielä toisenkin hionnan
- liesi/ uuni 10v
Liesi meni vaihtoon 29 v kohdalla
- jääkaappi/koneisto 10v
Jääkaappi kestää ties miten pitkään, koneisto tuli tiensä päähän vajaa 20 v ikäisenä
- akut 8v
Akkuja in erilaisia ja käyttöiät vaihtelevat laajassa skaalassa
- läpiviennit 20 v
Kaikki läpiviennit on yksi kerrallaan vaihdettu varmuuden vuoksi aikavälillä 20-30 v. Näkyviä vikoja ei vanhoissa havaittu, sulkuventtiilit jumittuvat ajan kanssa.
- vetolaitteen kumi 7 v
En tiedä, akseliveto. Akselituen kumilaakerissa oli hieman kulumaa joskus 20 iässä ja vaihdettiin, kun muutenkin pohjaa kunnostettiin.
- köydet 10 v
Nyt yli 30 v jälkeen kaikki vaihtuneet ja ensimmäinen menossa toisen kerran vaihtoon
- staagit/ mantookivaijerit 20 v
Vanttiruuvit uusittu, vanhat vaijerit ja rodit edelleen ok, rodien päät tyssätty kerran uudelleen. Parafil-mantookit joskus vaihdettu vaijereiksi lähinnä OSR-määräysten takia.
- septin letkut 10 v
Kunnolliset kestää paljon pidempään, huonot ei viittäkään vuotta
- elektroniikka 15 v
Alkuperäinen meni vaihtoon 10 v kohdalla, sen jälkeen plotteri ja jokunen näyttö uusittu. Enemmän täydennystä kuin vaihtamista.
- patjat 15 v
Salongin istuimet uusittu about 25 v, muutama patja pitäisi vaihtaa parempaan
- sprayhood ja puomipeitto 10 v
Kolmas sprayhood ja kolmas puomipeitto nyt menossa, molemmat uudehkoja.
- sammutin 10 v
Lakimääräinen ikä
- vinssit 25 v
Kahdeksasta vinssistä neljä vaihdettu, kaksi peruskunnostettu. Parin vuoden päästä ehkä kaksi seuraavaa vaihtoon.
- peräsinlaakerit 15 v
Alkuperäinen laakeri täysin kunnossa, vaihto modernimpaan harkinnassa.
- epoxit pohjaan 10 v
Uusittu tähän mennessä kerran sopivan tilanteen tultua kohdalle
- kansiluukut 25 v
Keulaluukku vaihdettu toimivampaan malliin, muut edelleen ok
- seppomartti
Suurin osa varusteista tulee uusittavaksi käytön määrään eikä kalenteri- ikään liittyen. Staagit, peräsinlaakerit esimerkiksi. Läpivienti on vastakkainen esimerkki. Heikkolaatuinen ja hana aina paikallaan kestää tuskin 5v. wc- putkistossa. Makeassa vedessö huoltamalla ja liikuttelemalla paljon pitempään. Toinen esimerkki laadusta: hyvä pronssivinssi huollettuna on ikuinen mutta alumiinivinssi, missä laakerirungot ovat ohutta muovia, hajoaa huoltamattomana alle 10v.
- Aarre2017
Jos luitte tarkasti niin kirjoitinkin, että keskimäärin uusinta-aikoja. Listalla olisi pitänyt olla muitakin laitteita, esim. Lämmitin 15 v, kansihelat esim plokit 25 v , hanat ja pumput 10v, jne.
Omistaja ajattelee helposti, että höpö höpö, eihän näitä näin usein tarvi uusia. Aika lähellä keskiarvoja kuitenkin mielestäni ollaan.
Tilanteen ja kunnon mukaan tietysti uusitaan. Monia näistähän voi jättää uusimattakin, jos ei pidä tärkeänä veneensä luotettavuutta ja toimivuutta.- kokemusperäisesti
Jos luit tarkasti, kokemus ja ennakoiva huolto kertovat ajoista jotain muuta. Jos jatkaisi listaa vaikka noilla mainitsemillasi sillä yli 30 v näkemyksellä:
Lämmitin vaihtui alle 15 v iässä ja vanha meni uudelleen käyttöön. Vaihto tapahtui vanhassa olevan asennustapaan sopimattoman designin ja liian pienen tehon takia. Uudella on nyt ikää kohta 20 v ja tulee kaikesta päätellen jatkamaan vielä pitkään.
Käytännöllisesti katsoen kaikki plokit ovat vaihtuneet. Ensimmäiset alle 15 v iässä, viimeiset viime vuonna. Ei siis mitään yleispätevää aikaa annettavissa.
Pohjaventtiileistä muutama vaihtunut jo toiseen kertaan. Nyt kaikki ovat komposiittia, eikä se entinen syy, jäykistyminen, enää toistu. Pentrin ja wc:n hanat ovat alkuperäiset, eikä vaihto ole vielä tarpeen. Makea- ja merivesipumput on uusittu. Ensin tietysti merivesi alle 20 v ikäisenä, makeavesipumppu alkoi osoittamaan viitteitä vaihtotarpeesta 30 v tultua täyteen.
Toistettakoon vielä, että kesken kauden ei käytännössä muu kuin jääkaapin koneisto ole hajonnut. Vai pitäisikö mainita lisäksi yksi ploki. Käyttöiät eivät siis nimenomaan ole "mielestäni" -aikoja, vaan käytännössä todettuja.
Erittäin hyvä harjoitus itse kullekin aloituksen tyyppinen tarkastelu. Pienellä jatkojalostuksella tuosta saa realistisen pitkän tähtäimen budjetin: kuinka paljon rahaa pitää laittaa, että kalusto pysyy kunnossa. Aika usein näkee yksisilmäisiä lausuntoja purjehduksen kustannuksisata, tyyliiin: "vakuutus X€, paikka/nosto/lasku Y€ ja huollot Z€ = xxx€/vuosi". Tosiasiassa kaluston uusiminen on suurempi kustannustekijä kuin nuo kolme edellä mainittua.
Hajontaa käyttöikiin luonnollisesti tulee käyttötavan ja -määrien sekä vaatimustason mukaan. Esimerkiksi 10v/10000NM käytetty isopurje voi jollekin olla edelleen ihan riittävän hyvä; toinen taas olisi uusinut sen jo aikoja sitten. Samaten osakokonaisuuksien kustannuksissa tulee hajontaa vaatimustason ja käyttötarkoituksen mukaisesti. Esimerkiksi kevyttä retkipurjehdusta harjoittavan purje maksaa reilusti vähemmän kuin valtamerille suuntaavan.- seppomartti
Koetan muistella uusintalistaa uuden veneen ensimmäisen 10v/ 40000nm ajalta, kun yllä kirjoitin, että kalenteri-ikää merkittävämpi luultavasti on huolto ja käyttö.
- Dieselmoottori uusittu x1, lämmönvaihdin, sylinterikansi, mittaritaulu ja sammutusmekanismi sen lisäksi.
- jääkaapin koneisto uusittun x 2 eli nyt on 3.koneisto menossa
- jolla ja perämoottori
- pelastuslautta ×2 eli 3. nyt käytössä
- Epirb x1
- pelasturenkaat 2kpl uusittu x2, valot 2-3 x
- Dan boy
- keula- ja kutteristaagi sekä molemmat alavantit
- 10mm ankkutikettinki 60-70m
- hupiakut uusittu x2, starttiakku x1
- mantågivaijerit osittain
- kannen ventilaattorit 4 kpl
- wc:n ja septin letkut, septin pumppu ja ulosvientien pallohanat
- peräsimen laaakerit
- kertaalleen pohja puhdistettu hiekkapuhalluksella
- kaikki purjeet mukaanluettuna lentävät, vain Code 0 hengissä restauroituna
- spinnukisko mastossa ja rodkikka (korjailtu, pitäisi ehkä vaihtaa)
- spinnujen dyneema fallit toinen x2, toinen x3 ja kutterin falli x1. Ison ja furlerin fallit sekä dirkki pitää vaihtaa pikimmiten
- uuniliesi, istuinlaatikon teakit, sprayhoo ja bimini ovat uransa lopussa. Ehkä myös autopilotin rotary drive. Muu elektroniikka on vastoin odotuksia toiminut hyvin.
- kulkuvalojen, spinnupuomien, skuuttien ja plokien uusimisessa tuskin pysyn laskuissa enää mukana - seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Koetan muistella uusintalistaa uuden veneen ensimmäisen 10v/ 40000nm ajalta, kun yllä kirjoitin, että kalenteri-ikää merkittävämpi luultavasti on huolto ja käyttö.
- Dieselmoottori uusittu x1, lämmönvaihdin, sylinterikansi, mittaritaulu ja sammutusmekanismi sen lisäksi.
- jääkaapin koneisto uusittun x 2 eli nyt on 3.koneisto menossa
- jolla ja perämoottori
- pelastuslautta ×2 eli 3. nyt käytössä
- Epirb x1
- pelasturenkaat 2kpl uusittu x2, valot 2-3 x
- Dan boy
- keula- ja kutteristaagi sekä molemmat alavantit
- 10mm ankkutikettinki 60-70m
- hupiakut uusittu x2, starttiakku x1
- mantågivaijerit osittain
- kannen ventilaattorit 4 kpl
- wc:n ja septin letkut, septin pumppu ja ulosvientien pallohanat
- peräsimen laaakerit
- kertaalleen pohja puhdistettu hiekkapuhalluksella
- kaikki purjeet mukaanluettuna lentävät, vain Code 0 hengissä restauroituna
- spinnukisko mastossa ja rodkikka (korjailtu, pitäisi ehkä vaihtaa)
- spinnujen dyneema fallit toinen x2, toinen x3 ja kutterin falli x1. Ison ja furlerin fallit sekä dirkki pitää vaihtaa pikimmiten
- uuniliesi, istuinlaatikon teakit, sprayhoo ja bimini ovat uransa lopussa. Ehkä myös autopilotin rotary drive. Muu elektroniikka on vastoin odotuksia toiminut hyvin.
- kulkuvalojen, spinnupuomien, skuuttien ja plokien uusimisessa tuskin pysyn laskuissa enää mukanaUnohdin lazy bagin uusimisen ja kaikkien saalinkien uusimisen murtumien vuoksi. Keulan foilin ja furlerin suurin osa olisi vaihtanut uuteen. Uusi yläleikari ja koko systeemin purkaminen/ huoltaminen paransi tilateen.
Ehkä karkeasti 50% enemmän uusimista kovemmassa käytössä kuin kotisaaristossa kruisaillessa. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Koetan muistella uusintalistaa uuden veneen ensimmäisen 10v/ 40000nm ajalta, kun yllä kirjoitin, että kalenteri-ikää merkittävämpi luultavasti on huolto ja käyttö.
- Dieselmoottori uusittu x1, lämmönvaihdin, sylinterikansi, mittaritaulu ja sammutusmekanismi sen lisäksi.
- jääkaapin koneisto uusittun x 2 eli nyt on 3.koneisto menossa
- jolla ja perämoottori
- pelastuslautta ×2 eli 3. nyt käytössä
- Epirb x1
- pelasturenkaat 2kpl uusittu x2, valot 2-3 x
- Dan boy
- keula- ja kutteristaagi sekä molemmat alavantit
- 10mm ankkutikettinki 60-70m
- hupiakut uusittu x2, starttiakku x1
- mantågivaijerit osittain
- kannen ventilaattorit 4 kpl
- wc:n ja septin letkut, septin pumppu ja ulosvientien pallohanat
- peräsimen laaakerit
- kertaalleen pohja puhdistettu hiekkapuhalluksella
- kaikki purjeet mukaanluettuna lentävät, vain Code 0 hengissä restauroituna
- spinnukisko mastossa ja rodkikka (korjailtu, pitäisi ehkä vaihtaa)
- spinnujen dyneema fallit toinen x2, toinen x3 ja kutterin falli x1. Ison ja furlerin fallit sekä dirkki pitää vaihtaa pikimmiten
- uuniliesi, istuinlaatikon teakit, sprayhoo ja bimini ovat uransa lopussa. Ehkä myös autopilotin rotary drive. Muu elektroniikka on vastoin odotuksia toiminut hyvin.
- kulkuvalojen, spinnupuomien, skuuttien ja plokien uusimisessa tuskin pysyn laskuissa enää mukanaListalta pistää silmään moottorin ja jääkaapin koneiston uusinta jopa kahdesti. Moottorissasi taisi olla joku syöpymisjuttu, jos oikein muistan. Ei kai ole normaalia, että 10 v/40 000 M kuluttaisi dieselin loppuun? Vaikka 20 000 M olisi ajanut koneella, tunteja olisi vasta kohtuulliset ~4000 ja puolet koneella olisi valtava määrä.
Vielä ihmeellisempi on tuo kylmäkoneen uusinta. Mitä sille on tapahtunut? Uinut suolavedessä? Monessa veneessä on 30 vuotta vanha kylmäkone. Vai onko karibianreissut liian rankkoja kylmäkoneelle?
Oma veneeni on 12 v/12 000 M käytetty ja sen 6 v 8 000 M aikana kun se on meillä ollut ei ole tarvinut juuri mitään vaihtaa. Viime kaudeksi tuli "uusi" sprayhood ja kisapurjeita ostin pian hankinnan jälkeen, mutta lomapurjeet ovat alkuperäiset kisaspinnu. Patjoja pitäisi kunnostaa/vaihtaa, mutta muuten mitään kunnostustarvetta ei ole. - seppomartti
Moni asia ei ole normaalia. 1. Moottorille kertyi ehkä vain 1500 tuntia ennen kuin alumiinivaluinen pakosarja ja lämmönvaihdin oli läpisyöpynyt. Pakokaasu ja "makea" vesi olivat yhteydessä. Korjailu Bermudalla, Portugalissa ja Turkissa ilman pysyvää tulosta maksoi ennemmän kuin uusi moottori. Nyt epäillyttää, että turkkilainen koneen vaihtaja olisi tärvännyt saildriven ja moottorin välisen eristyksen. Potkurin sinkit olivat kadonneet 1.5 kk aikana. Ohmimittaus ei kuivana veneen noston jälkeen kylläkään asiaa selvittänyt.
Jääkaapin koneisto on tosiaan turkin tasossa ja usean vrk:n sivutuuliolosuhteissa, missä jopa veneen kaatumiseen varauduin, pilssivettä pääsi karkuteille sen verran, että elektroniikka happani. P- keleen pilssittömät veneet.
Espanjalainen jääkaappiasentajana esiintynyt mutterinvääntäjä uusi yksitellen osia kunnes toimi hetken. Portugalilainen haukkui ewpanjalaisen, joka kuulemma oli unohtanut välttämättömän suodattimen kylmäainelinjasta. Taas vaihdettiin osia ja saatiin kuntoon ainakin toistaiseksi.
Purjeet etelässä kärsii enemmän koska uv on niin kova ja purjeiden käyttöpäiviä paljon. Esim. spinnun värit ovat haalenneet kun vuoden kuluttua korjataan. Purjehduspäiviä tuli 2016 veneelle yli 3 kk, siis sellaisia, että vene oli kulussa eikä satamassa.
Metkapurjehdus on veneen jatkuvaa korjaamista eksoottisissa olosuhteissa. Viisasteli joku.
- Defyr
Muistelua uuden veneen 8 vuoden ja 40.000nm ajalta. Konetunteja 2800. Kaksi Karibian kierrosta (kaksi ARC ja kaksi ARC-Europea).
- coden plokit pettänyt, sekä ylä- että alapäästä
- spinnupuomi poikki ARC 2014
- tuulianturi poikki, kesti 4 vuotta
- peräsimen yläpään laakeripesä löystynyt, RST pultit hitsautuneet kiinni, uudistettu 6 v. jälkeen
- laakereiden välykset entisellään, uudet laakerit jo varalla
- sprayhood peruskunnostettu 7 v. jälkeen
- WB-purjeet edelleen OK, huollettu 2-3 kertaa (käytössä alusta asti)
- ensimmäiset hupiakut AGM kesti 6 vuotta, tavalliset meriakut matkalta kestivät 1,5 vuotta
- köli peruskunnostettu 7 vuoden jälkeen
- koneen mustaboxi uusittu 7 vuoden jälkeen, muuten kone kuin uusi
-saildriven kumi vaihdettu 8 vuoden jälkeen
- tuuligeneraattorin laakerit vaihdettu 7 vuoden jälkeen
- vinssit huollettu 2 vuoden välein, ei havaittavissa mitään kulumia
- ykkösjääkaappiin vaihdettu termostaatti (matkan aikana 2,5 vuotta yhteen mittaan käynnissä, muuten normikäytöllä) 6 vuoden jälkeen
- kakkosjääkaapissa ei vikoja
- hellanritilä uusittu 7 vuoden jälkeen
- pentterin saranat uusittu 7 vuoden jälkeen
- portaat hiottu ja lakattu 7 vuoden jälkeen
- kumijolla vaihdettu ribiksi, vanha jäi varalle, 5 vuoden jälkeen
- aura-ankkuri 22 kg vaihdettiin 30 kiloiseksi Bruceksi 5 vuoden jälkeen
- elektroniikka alkuperäistä
Tässä yhden veneen tarinaa. - Aarre2017
Arvasin, että osa on sitä mieltä, että ei tarvi juuri mitään uusia. Kiitos rehellisistä mielipiteistä ja kokemuksista. Kuten huomattiin, niin jotkut kokemukset puoltava vielä tiheämpää uusimisväliä, toiset harvempaa. Mun pointti olikin juuri siksi löytää keskimääräisiä aikoja, joista voisi laskeskella tuota ylläpidon hintaa vuosien mittaan kuten spkoo kirjoittikin.
Sinänsähän tämä varuste/ laitelista on todella pitkä ja siitä puuttuu vielä paljon asioita. Tästä syntyy myös helposti ajatus, että onko uusimisessa järkeä, kun vene vaan koko ajan ikääntyy ja uusia valmistetaan markkinoille.
Myynti-ilmoituksissa näkee hyvin usein, että on kyllä uusittu venettä erittäin kattavasti.- luettua.tulkiten
Minulle jäi sellainen käsitys luetun perusteella, että varsin yhteneväisiä ovat uusimisvälit olleet. Ei tietenkään vuosissa, vaan käytön mukaan. Lisäksi asentajien tunaroinnit, jotka ovat osin pakottaneet normaalikäyttöä paljonkin lyhyempiin käyttöaikoihin, mutta se on jo vähän eri juttu.
Käyttötuntien/mailien lisäksi olosuhteilla on huomattava merkitys, kuten seppomartti kirjoitti. Välimeren ja muiden eteläisempien merien aurinko on paljon voimakkaampi kovempi, UV syö vauhdilla melkein kaikkea. Ja kotoinen murtovesi on hyvin hellävaraista verrattuna kaukomaiden suolaisempaan meriveteen. Tavalliset meikäläiset voivat hyvinkin kertoa seppomartin vuodet ainakin kolmella, niin ollaan vastaavassa kulutuksessa.
- Ei_mulla_niin_ollut
Kun 4-6 promille suolaa vaihtuu 35 promilleksi, alkaa näkyjään tapahtumaan. LIsäksi UV-säteily verottaa polymeerejä. Voi ne tuuletkin olla kovempia.
Ostakaa vanha vuokravene välimereltä, niin tiedätte kun päivitätte ...
Siellä sen tapaa suola, aurinko ja kovat pesuaineet kun joka viikko jynssätään. - ariel371
13 vuoden saldoa:
-myrkkymaali uusittu kerran, toinen kerta edessä lähivuosina.
-genoan UV -suoja uusittu kerran 10 v. jälkeen. Maksaa aika paljon.
-tiikkikannet hiottu kevyesti kahdesti
-merivesipumppu kunnostettu kerran 12 v. jälkeen, impelleri kahdesti uusittu
-autopilotin paneeli uusittu 10 v. jälkeen
-sininen runko maalaitettu Awlgripillä 12 v. jälkeen. Kallein kunnostus, 9000 eur.
-enemmän käytetyn vessan pumppu uusittu 8 v. jälkeen
-lämminvesivaraajan sähkövastus uusittu 13 v. jälkeen
-sprayhood uusittu 8 v. jälkeen. - näintälläkertaa
Kerronpa oman kokemukseni: Veneessäni on perinteinen Silvan tekemä kallistusmittari vuodelta 1980. Pari kevättä sitten huomasin, että sen kuoren sisään oli päässyt vesi, ja kuula oli hieman ruosteessa. No, nettikaupasta löytyi ihan samanlainen, paitsi siinä luki "Garmin". Tilasin sellaisen hintaan 19,80:- EUR.
Kun vehje saapui, niin kädessäni oli tyypillistä Kiinalaista paskatavaratuotantoa edustava, tökerösti kyhätty mittari. Asteikot olivat kuin päiväkotilapsen käsivaralta töhertämiä.
Heitin sen saman tien roskasankoon, ja avasin vanhan Silvan, puhdistin ja tiicvistin massalla. Hyvä tuli, ja sain edullisesti hyvän opetuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073