Pakkoruotsi angår inte oss svenskspråkiga så vi

mycketenkelt

behöver inte ha några åsikter varken för eller emot.Det är majoriteten (finskspråkiga ) som bestämmer hur det ska vara.
SFP sitter i oppostionen med sina 9 medlemmar och har mist alla sin verktyg att påverka (vårdereformen i österbotten tex. )
Nu är det upp till regeringen att göra beslut i språkfrågan.Hoppas de har ryggrad att uppfylla sina röstares önskemål.

25

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gråtochtandagnisslan

      Vi ska inte blanda oss i finnars studier,räcker så bra med vår pakkosuomi.

      • frittfram

        Mycket bättre att regringen nu tar tag i problemet (så behöver inte SFP vara syndabock )


      • harapupur

        Regeringspartierna är totalt ryggradslösa.


      • persunakanske
        harapupur kirjoitti:

        Regeringspartierna är totalt ryggradslösa.

        Har de alls slopandet av de obligatoriska språken på sn agenda ?


      • detärövernu

        Dom kör ju ner all service på svenska och försämrar svenskans ställning i finland hela tiden, det är bara en tidsfråga innan "pakko"ruotsi bortskaffas, det tar tid förstås. Så nu läggs planen att sakta men säkert göra små beslut som t.ex. avsiktligt svårtolkade ändringar i grundlagen så man inte ska inse vad det kommer att användas till förrän allt är för sent. Jourfrågan var minst sagt löjlig, alla vet ju vad det handlar om nu då det kommit fram att det inte alls blir billigare att flytta den. Dom ställde avsiktligt till det så att pakkoruotsi skall ses som onödigt eftersom det inte garanterat vård på svenska i seinäjoki. Regeringen är opålitlig och oärlig och kör med fult spel.


      • bordesparkas
        detärövernu kirjoitti:

        Dom kör ju ner all service på svenska och försämrar svenskans ställning i finland hela tiden, det är bara en tidsfråga innan "pakko"ruotsi bortskaffas, det tar tid förstås. Så nu läggs planen att sakta men säkert göra små beslut som t.ex. avsiktligt svårtolkade ändringar i grundlagen så man inte ska inse vad det kommer att användas till förrän allt är för sent. Jourfrågan var minst sagt löjlig, alla vet ju vad det handlar om nu då det kommit fram att det inte alls blir billigare att flytta den. Dom ställde avsiktligt till det så att pakkoruotsi skall ses som onödigt eftersom det inte garanterat vård på svenska i seinäjoki. Regeringen är opålitlig och oärlig och kör med fult spel.

        Sämsta regeringen någonsin.


      • ijnuhygtfvb
        bordesparkas kirjoitti:

        Sämsta regeringen någonsin.

        Tur för människor som är ensamstående,de kan flytta härifrån.Enklare åtminstone.


      • Hiio hoi!


      • Outoa jos ei olisi maassa, jossa 95% suomenkielisiä, pakkosuomea :D


    • alsjdlksjf

      Pakkoruotsi on muilla ruotsinkielisten tähden - kyllä se koskee teitä, väistämättä.

      • brottsligttydligen

        Skall man dömas för att man råkade födas i en svenskspråkig familj ?


      • viskastraffas
        brottsligttydligen kirjoitti:

        Skall man dömas för att man råkade födas i en svenskspråkig familj ?

        Det är kriminellt enligt språksoldaterna.


      • sdhgfdhdfhj
        brottsligttydligen kirjoitti:

        Skall man dömas för att man råkade födas i en svenskspråkig familj ?

        sanokaa omillenne, etteivät vaadi muille pakkoruotsia teidän nimissänne!
        sitähän RKP tekee kaiken aikaa. äänestitte RKP:tä tai ette, teidän nimissänne se pakkoruotsitus vaaditaan.


    • barabesvärföralla

      Pakkoruotsi borde slopas så fort som möjligt,ingen nytta för någon.

      • VemSkaManTroPå

        Men i HBL skriver man om Oodi namnet att:
        "Här talar vi om det tvåspråkiga Finland och finlandssvenskarnas grundrättigheter."


      • viärslopade
        VemSkaManTroPå kirjoitti:

        Men i HBL skriver man om Oodi namnet att:
        "Här talar vi om det tvåspråkiga Finland och finlandssvenskarnas grundrättigheter."

        Vem bryr sig inte regeringen åtminstone.


      • fåreislopas
        viärslopade kirjoitti:

        Vem bryr sig inte regeringen åtminstone.

        HBLs läsare och redaktörer tycks bry sig om ordengtligt... när finnarna vill slopa skolsvenskan!


      • stortproblem
        viärslopade kirjoitti:

        Vem bryr sig inte regeringen åtminstone.

        om svenskan vore ett icke-obligatoriskt ämne, skulle det också uppstå ett problem för svensklärarna då det kanske inte skulle finnas tillräckligt med arbete för dem.


      • ingenfara
        stortproblem kirjoitti:

        om svenskan vore ett icke-obligatoriskt ämne, skulle det också uppstå ett problem för svensklärarna då det kanske inte skulle finnas tillräckligt med arbete för dem.

        Det är säkert det minsta problemet,oftast kan de undervisa i något annat språk.


      • åådinubara
        VemSkaManTroPå kirjoitti:

        Men i HBL skriver man om Oodi namnet att:
        "Här talar vi om det tvåspråkiga Finland och finlandssvenskarnas grundrättigheter."

        Ingenting står där om pakkoruotsi.


    • tuulee-taas

      Ruotsinkielen opettajien vuoksi on pakkoruotsi...

      • ahistus17

        Nytkö fennomaania alkoi sitten ahdistaa ruotsin kielen opettajatkin - tämä tästä vielä puuttui !


    • Oppose_

      Erikoista tosiaan on, että kun RKP meni oppositioon, täällä vain "kielikeskustelu" kiihtyi....

      • bedrövligt

        Och regeringen sitter med händerna i kors ?


      • SFPBra

        Lite perspektiv.

        SFP kirjoitteli erinäisiä lakeja ja kaikissa eri osioissa on kirjattu ruotsinkielisyyden varmistaminen että ei nyt ihme ettei nykyhallitus ole voelä järkiperäistänyt sitä lakiviidakkoa. Varsinkin kun sotet ja kikyt ovat prioriteettina.

        Eli eletään ja nautitaan vielä nyky kielilaki viidakossa niin pitkään kun sitä iloa meillä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe