Miksi aina Saariselkä?

Gumbe

Saariselkä on monille se ainoa vaellusalue, varsinkin kun seuraa retkisivuja ja keskustelupalstoja. Monine tupineen ja niitä yhdistävine leveine polkuineen Saariselkä onkin helppo ja turvallinen alue ja onhan maisemat Suomen komeimpia. Mutta kuitenkin Pohjolassa on niin monia muitakin todella hienoja, rauhallisia ja mielenkiintoisia kohteita. Kannattaa kokeilla vaikkapa vaihteluksi.

Ehkä hiljaisempien kulmien jermut eivät koe tarvetta jakaa kokemuksiaan somessa? Meitä on tietenkin moneksi; jotkut hakevat seuraa, varustefriikit vertailevat varusteitaan, jotkut haluavat kalastaa. Joillekin tupa on ainoa majoite, toisille taas teltta. Ja sitten on porukka, joka hakee parin kolmen viikon hiljaisuutta ja yksinäisyyttä.

Kertokaapa mikä saa lähtemään vuosi vuodelta Kiilopäältä kohti itää?

3

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8754323954

      En kerro, kun en ole enää vuosiin (vuosikymmeniin) Kiilopäältä lähtenyt. Perusteena nimenomaan se, että en kaipaa vaelluksella havaintoja muista ihmisistä. Ainakaan suuremmassa määrin. Saariselästä olen saanut enemmän itse irti, kun lähestyn aluetta etelän suunnasta.

      Nykyisin tulee pyörittyä aika paljon Tuntsan suunnalla. Ei tuo jalka nouse enää entiseen malliin, joten pienemmätkin alat alkavat riittämään. Muut vakituiset käyntiseudut ovat Kaldoaivin ylimmät maat Pulmankijärvineen ja Paistuntureiden seutu. Eli myös itse tuppaan ehkä pyöriä liikaa samoissa maisemissa. Moni seutu on jäänyt käymättä (mm. Ylläs, Maarestatunturit, jne.), kun tulee koluttua noita samoja. Ehkäpä se kaipuu siihen vanhaan tuttuun seutuun selittyy sillä, että mukava ja helppo liikkua maisemissa, jotka tuntee. Ja sama pätenee monen kohdalla myös siihen arkielämään.

    • IkäloppuJeti

      Näkemyksiään voisi menna avartamaan myös vaikkapa Nepaliin. Syksyllä lähden sinne kymmenettä kertaa, noin 7 kuukautta on jo tullut vietettyä HImalajan rinteillä, solissa ja jollain huipullakin yli kuudessa kilometrissä. Kulkeminen on käytännöllistä tiheän majataloverkoston varassa eikä maksa paria kymppiä enempää päivässä jos kantaa omat tavaransa. Pienellä omalla porukalla kulkiessa voi palkata oppaan ja kantajia, jolloin reissaaminen on vielä helpompaa.

      Ihan vain sivuhuomautuksena, näköpiirin avarrukseksi. Toinen suosikkipaikka Dolomiitit Italiassa ja Via Ferrata -reitit korkeista paikoista pitäville.

    • ruskatepastelija

      Kyllä se UK-puisto on vaellusalueena hyvä. Siellä on tuntureita, metsiä, soita, järviä, jokia ja puroja. Reitin voi valita menemään kämppien välisiä polkuja pitkin tai sitten kulkea täysin polkujen ulkopuolella. Esimerkiksi Lankojärveltä ottaa kompassisuunnan kahluupaikalta suoraan Sudenpesälle niin 10 tunnin kuluttua on perillä ja voi aloittaa ruoan valmistamien kunhan ensin hakee Sarviojasta vettä ja sytyttää takkaan tulet.

      Enkä ole kuullut kenenkään valittavan reittivalintaansa, jos se on vienyt Sokostin, Vongoivan ja Kuikkapään huipulle. Elämys on myöskin kulkea Itäkairassa suurten soiden yli. Esimerkiksi Vieriaavan ylitse pääsee pitkospuita pitkin. Niitä on noin 4 kilometrin matkalla. Tosi korpea kaipaava voi käppäillä Karhuojalta Kolsan kivikkomurustoille ja edelleen Korvatunturin tykö murustalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe