Onko täällä ketää joka tekee laskutusyritysten (eezy.fi, ukko.fi) kautta keikkaa/toimeksiantoja?
Itse olen tehnyt 3 vuotta pikku keikkoja laskutusyrityksen kautta. Sain jonkin verran vakio asiakkaitakin ja aloin jo hiema innostua että kohta kun asiakkaita on tarpeeksi voisin perustaa oman yrityksen.
No lysti loppu sitten keväällä 2016 kun hallitus sääti uuden lain joka määrittelee kaikki laskutuspalveleuiden kautta toimivat itsensätyöllistäjät yrittäjiksi, joko päätoimisiksi tai sivutoimisiksi. Kohdallani tämä tarkoitti sitä että jos teen liikaa töitä tietyn ajan sisällä menetän oikeuteni työttömyystukeen/soviteltuun päivä rahaan, koska minut luokiteltaisiin silloin päätoimiseksi yrittäjäksi.
Yritin työkkäristä selvittää mikä on se määrä mitä kuukaudessa saa tehdä töitä ilman että minut luokiteltaisiin päätoimiseksi yrittäjäksi. Ravasin lukuisten työkkärin yritys neuvojien ja virkailijoiden luona mutta kukaan ei oikeen tiennyt paljonko töitä saa tehdä. Yksi virkailija jopa sanoi että sitä ei saa kertoa?! Lopulta 3kk odottelun jälkeen (jolloin omien keikkojeni tarjous kilpailu oli jo mennyt ohi ja menetin vakio asiakkaani) sain vastauksen että saisin tehdä töitä viikon aikana 2pv... ongelma tässä oli se että menetin jo tuon odottelun takia asiakkaani ja vielä suurempi ongelma on se että minulla keikat ovat yleensä 3-5pv kestäviä jolloin työhön kuluva aika ylittää työkkärin antaman 2pv "työlupa" ajan ja menettäisin tukeni..
Nyt minua kiinostaisikin kuulla teiltä joilla on tästä kokemusta että paljonko töitä saa tehdä kuukaudessa/viikossa ilman että luokiteltaisiin päätoimiseksi yrittäjäksi?
Sivutoiminen yrittäjyys ja työttömyystuki
19
533
Vastaukset
- Hhhmmmmm
Eikö tuohon yrittäjyyteen päde se sama että alle 300e (bruttona) saa tienata joka kk ilman että se vaikuttaa työttömyysetuisuuteen?
- työtön_yrittäjä
300e saa tienata kuukaudessa näin olen itsekkin ymmärtänyt... mutta ongelma onkin juuri tässä 2016 tulleessa laissa joka määrittelee itsensätyöllistäjän yrittäjäksi joko päätoimiseksi tai sivutoimiseksi. tämä että oletko sivu/päätoiminen määräytyy ajasta ei siitä paljonko tienaa.
Ongelmani onkin se että en tiedä kuinka paljon kuukaudesta saan tehdä töitä ilman että minut määritellään päätoimiseksi yrittäjäksi , jolloin menetän oikeuteni työttömyys turvaan.
Se paljon tienaan keikoistani ei ole este koska jos saisin tehdä esim. 2 vko kuukaudessa töitä ja tienaisin vaikkapa 1500e bruttona niin silloin vain työttömyys turvasta miinustetaan tietty osa pois... tämän kaltaisessa tilanteessa en tuolta kuukaudelta tukia saisi, koska joikaisesta eurosta joka ylittää tuon sallitun 300e miinustetaan 50% tuista pois.
Kysymykseni siis koski aikaa, sitä kuinka paljon saa käyttää aikaa työhön sivutoimisena yrittäjänä jotta ei luokitella päätoimiseksi yrittäjäksi?
ps. sori vaikea selittää tätä tilannetta aikamoisen sopan on tämä hallitus keittänyt
- EezyOliPorsaanreikä
Vai että ei saa kertoa? Samalla tavalla kuin ei saa kertoa, miten paljon joku kurssikeskus saa veronmaksajilta rahaa per työkkärin sinne patistama työtön. Suuria salaisuuksia nämä. Tässä yrittäjäasiassa he taitavat käytännössä toimia virkailijan mutulla ja mielivallalla, ja he yleensä määrittelevät minkä tahansa yrittelemisen kokoaikaiseksi, vaikka järjellä varustetulle ihmiselle olisi päivänselvää, että tuo yrittelevä olisi täysin halukas ja kykenevä ottamaan vastaan kokoaikapalkkatyötä (jos sellaista harvinaista herkkua muka olisi tarjolla). Mikä on asian takana? Estää ihmisiä perustamasta yhden hengen yrityksiä? Miksi? Miksi muka on parempi passivoida ihmiset työttömyystuelle?
- työtön_yrittäjä
ihan hyvä kommentti... mutta kun nyt olen tässä muutamat vuodet juossut noissa työkkäreissä niin olen huomannut että he eivät voi sanoa mitään koska he joutuvat seuraamaan vain "lakikoneiston/hallituksen" säätämiä ohjeistuksia.. ei aina ole työkkärin mielivaltaa, vaikka kyllä niitä kuspäitä aina löytyy sieltäkin.
Itse epäilen että hyvävelikerho (tämän hetkinen hallitus) haluaa estää pienyrittäjiä pääsemään jaloilleen, jotta he saisivat isojen firmojen osinkoja... kun ei ole pieniä yrityksiä häiritsemässä kilpailua heillä on monopoli asema työn hinnan/työpaikkojen suhteen. esim. nyt isot firmat palkkaa vuokratyövoimaa (halpa työvoimaa) ja pitävät asiakkaalle työn hinnan itselle sopivalla tasolla, jolloin saadaan säästöjä ja osinkojen omistajat kiittää... jos pienyrittäjä yrittää tulla kilpailemaan ison yrityksen kannssa niin yks kaks esim. sipilä keksii lain estääkseen pien yrittäjää häiritsemästä isojen firmojen osinkojen kasvua. Eihän hyvä velikerho tahdo laseka osinkojen tuottoa.
Se noista teorioista että mistä tämä kaikki skeida johtuu... minua siis kiinnostaa se että paljonko saa tehdä ajallisesti kuukaudesssa töitä sivutoimisesti, ilman että luokitellaan päätoimiseksi yrittäjäksi? - yiyuouio
työtön_yrittäjä kirjoitti:
ihan hyvä kommentti... mutta kun nyt olen tässä muutamat vuodet juossut noissa työkkäreissä niin olen huomannut että he eivät voi sanoa mitään koska he joutuvat seuraamaan vain "lakikoneiston/hallituksen" säätämiä ohjeistuksia.. ei aina ole työkkärin mielivaltaa, vaikka kyllä niitä kuspäitä aina löytyy sieltäkin.
Itse epäilen että hyvävelikerho (tämän hetkinen hallitus) haluaa estää pienyrittäjiä pääsemään jaloilleen, jotta he saisivat isojen firmojen osinkoja... kun ei ole pieniä yrityksiä häiritsemässä kilpailua heillä on monopoli asema työn hinnan/työpaikkojen suhteen. esim. nyt isot firmat palkkaa vuokratyövoimaa (halpa työvoimaa) ja pitävät asiakkaalle työn hinnan itselle sopivalla tasolla, jolloin saadaan säästöjä ja osinkojen omistajat kiittää... jos pienyrittäjä yrittää tulla kilpailemaan ison yrityksen kannssa niin yks kaks esim. sipilä keksii lain estääkseen pien yrittäjää häiritsemästä isojen firmojen osinkojen kasvua. Eihän hyvä velikerho tahdo laseka osinkojen tuottoa.
Se noista teorioista että mistä tämä kaikki skeida johtuu... minua siis kiinnostaa se että paljonko saa tehdä ajallisesti kuukaudesssa töitä sivutoimisesti, ilman että luokitellaan päätoimiseksi yrittäjäksi?Paljonko saa yrittää? Käsittääkseni ei tarvitse edes saada voittoa, yhtään, kun voidaan jo määritellä kokoaikaiseksi yrittäjäksi. He selittelevät, että 'eivät voi valvoa, miten paljon aikaa käytät yrittämiseesi'. Tämä on vaikutelmani ja estää yritteliäisyyteni esiintulon. En pystyisi alallani elämään yritystuloilla, ainakaan alkuvuosina, sen tiedän. Niin mielelläni aloittaisin, osin tuettuna, mutta ilman tukea en voi. Verotoimisto velkaannuttaisi minut ennakkoarvioveroineen ja vakuutus- ja eläkeyhtiökin tulisi rääppiäisille pakkomaksuineen.
- työtön_yrittäjä
yiyuouio kirjoitti:
Paljonko saa yrittää? Käsittääkseni ei tarvitse edes saada voittoa, yhtään, kun voidaan jo määritellä kokoaikaiseksi yrittäjäksi. He selittelevät, että 'eivät voi valvoa, miten paljon aikaa käytät yrittämiseesi'. Tämä on vaikutelmani ja estää yritteliäisyyteni esiintulon. En pystyisi alallani elämään yritystuloilla, ainakaan alkuvuosina, sen tiedän. Niin mielelläni aloittaisin, osin tuettuna, mutta ilman tukea en voi. Verotoimisto velkaannuttaisi minut ennakkoarvioveroineen ja vakuutus- ja eläkeyhtiökin tulisi rääppiäisille pakkomaksuineen.
Puhut asiaa... tämän takia itsekkin olen päätynt olemaan alkuun mielummin sivutoiminen yrittäjä. Jos näin saisin tehdä
"Käsittääkseni ei tarvitse edes saada voittoa, yhtään, kun voidaan jo määritellä kokoaikaiseksi yrittäjäksi."
Tämä on juuri se ongelma, työkkärillä on jokin maaginen aika jonka saa käyttää kuukaudessa sivutoimisena työhön, ilman että luokitellaan päätoimiseksi yrittäjyydeksi... koska jos tekee liikaa töitä niin ei voi muka hakea täysipäivästä työtä samaan aikaa ?!? ja pari päivää kuussakin on heidän mielestä liikaa... itseäni ei haittaa yhtään että tuista leikataan se yli 300e menevä osuus mutta tuo että ei olisi oikeutta työttömyys turvaan on ihan naurettava juttu.
Minulle kävi tämän uuden lain kanssa niin että minusta tehtiin täysipäiväinen työtön.. jos jatkaisin keikka työtäni olisi sanktiot liian suuret. Siis suomeksi jos teet töitä siitä rankaistaan on turvallisempaa taloudellisesti olla kokonaan työtön kun tehdä edes vähän töitä. turhauttavaa!
- adfafdadfafd
Käyttäkää ulkomaista laskutusosuuskuntaa ja kierrättäkää maksatuksenne niitten kautta.
- työtön_yrittäjä
Ongelma ei ole raha.. vaan se kuinka paljon töitä saa tehdä ajallisesti kuukaudessa ilman että sinut luokitellaan sivutoimisesta päätoimiseksiyrittäjäksi.
- työnpakoiluunko
Viime vuonna tein useita lyhyitä hommia laskutusyrityksen kautta. Siten että olin laskuttavassa yrityksessä (Odeal) siis työssä sen homman ajan, yritys maksoi minulle palkan , maksoi eläkevakuutukset, tapaturmavakuutukset, pidätti veroennakon jne, kirjoitti minulle työtodistuksen ja palkkatodistuksen. Mitään ongelmia ei kertaakaan tullut työttömyyskorvauksen kanssa kun toimitin nuo työ-ym todistukset aina anomuksen mukana.
En tosin sitten viitsinyt tehdä kuin alle kahden viikon sopimuksia kerrallaan, pidempi työssäoloaika kun olisi johtanut te-toimistossa työttömyyden uudelleen määrittelyyn.
Homma pelasi loistavasti, ja tosiaan, se ensimmäinen 300 euroa kuukaudessa ei edes pienentänyt tukea..
Tänä vuonna en ole vielä tehnyt mitään, mikä siinä siis on muuttunut?
Onko niin että työsuhde, lyhytaikainenkin, tekee nyt jotain haittaa?
Olennaista viimeksikin oli se, että olin laskuttavan yrityksen työntekijä enkä missään nimessä yrittäjä.- työtön_yrittäjä
Itse tein 3v vastaavalla tavalla töitä... kunnes keväällä 2016 tuli tämä uusi laki joka määrittelee kaikki itsensätyöllsitäjät yrittäjiksi. Kun tämä laki tuli menin heti selvittämään työkkäristä kuinka paljon töitä saa tehdä. Itse sain luvan tehdä 2pv viikossa. tähänkin työkkärin virkailija sanoi että "tuolla määrällä ei pitäisi joutua ongelmiin" ei kovin vakuuttavasti sanottu ihmiseltä jonka pitäisi osata kertoa kuinka tälläisissä asioissa menetellään.
ps. varaudu etttä sinut luokitellaan päätoimiseksi yrittäjäksi jossakin vaiheessa 2 vko/kk kuullostaa hurjalta minun "työlupaani" verrattuna.
- työnpakoiluunko
Yli 300 euron /kk menevät ansiot pienensivät työttömyyskorvausta siten että ansaitusta eurosta tuki väheni 50 senttiä. Ei siis yksi yhteen.
Homma toimi viime vuonna aivan loistavasti.
Jos nyt tosiaan vuoden vaihtuessa tuo kaikki tulkitaankin yrittäjätoiminnaksi niin siinä ne minun työni sitten olivatkin.
Makaillaan ja nostetaan korvauksia. - työtön_yrittäjä
Tässä hyvä esimerkki kun on ollut työtön ja toiminut laskutusfirman kautta:
https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hs_te_toimisto_tyoton_rikollinen-59960
Yritän juuri tätä selvittää etä kuinka paljon saa tehdä töitä jotta ei luokiteltaisi päätoimiseksi yrittäjäksi, jolloin menettää oikeuden työttömyysturvaan... olen kuullut myös että joltakin on peritty työttömyys tukia takaisin muutamilta vuosilta, koska he ovat ollet mukamas päätoimisia yrittäjiä (vaikka toimeksiannon pituus on ollut vain muutama pv viikossa).
itse en tosiaan opiskele niinkuin uutisen henkilö... ilmeisesti sekin vaikuttaa siihen. Tämä lakihan tuli voimaan keväällä 2016. itse lopetin suosiolla töiden tekemisen, koska riski taloudelliseen ahdinkoon on liian suuri.
Elikkäs palataan vielä alkuperäseen kysymykseen. Onko teistä kukaan saanut selvitettyä paljon töitä saa ajallisesti tehdä laskutus firmojen kautta, jotta luokitellaan sivutoimiseksi? mikä on se raja?
ps. itsensätyöllistäjät olkaa varovaisia, jos tekee työkeikkoja voi joutua ongelmiin... absurdia.- töitävoitehä
Mikset halua tehdä päätoimisesti töitä itsesi työllistäen? Keplottelu tuntuu aika oudolta. Jos saisit töitä enemmänkin, niin kai niitä töitä voisi vastaanottaakin.osa ei saa töitä etsimälläkään, mutta sinä ilmeisesti saat töitä löydettyä, joten kannattaisi ehkä tehdä niitä töitä.
- työtön_yrittäjä
töitävoitehä kirjoitti:
Mikset halua tehdä päätoimisesti töitä itsesi työllistäen? Keplottelu tuntuu aika oudolta. Jos saisit töitä enemmänkin, niin kai niitä töitä voisi vastaanottaakin.osa ei saa töitä etsimälläkään, mutta sinä ilmeisesti saat töitä löydettyä, joten kannattaisi ehkä tehdä niitä töitä.
Alallani on töitä vain kesäisin. eikä minulla ole viel tarpeeksi asiakkaita jotta saisin rahaa säästöön talven varalle. sivutoiminen yrittäjyys olisi oiva tapa kerätä asiakkaita ja kun niitä on tarpeeksi voisi perustaa ihan oikean yrityksen...
Tällä hetkellä saisin (hyvällä onnella) noin 2kk töitä per kesä. Eli vielä en näillä töillä toimeen tulisi mutta ainakin saisin edes vähän töitä ja toisekseen ei tarvitsisi tukiakaan nostaa niin paljon.
keplottelusta ei ole kyse.. haluaisin vain kokeilla saisinko itse tehtyä itselleni töitä (edes vähän) ja olisiko alallani mahdollista perustaa joskus ihan yrityskin. jos nyt yrityksen perustaisin niin en todennäköisesti saisi starttirahaa koska siihen ei valtiolla riitä resurssit.. eli vaihtoehdokseni jäisi sossun luukku (josta saisin vähemmän rahaa kuin nyt ) ja paperi sota, tämä ei ole taloudellisesti kannattavaa eikä myöskään psykkisesti. nyt tukeni on työmarkkina tuki netto 520e/kk eikä muita tukia.
Itse olen ajatellut että toimisin sivutoimisena yrittäjän ja tienaisin hieman rahaa jotta saisin ajokortin ja työvälineitä. Yrittäjyys kun vaatii hieman pääomaa jotta voi aloittaa oikean yritys toiminnan.
Olen ajatellut että nyt kun töitä ei ole tarjolla niin ne pitää itse tehdä... mutta hallitus pistää kapuloita rattaisiin.... - asiaaaaa
Hae starttiraha. Saat samalla ehkä apujakin yrityksen perustamiseen. Ainakin itse sitä joskus hakiessa tarjosivat jopa ilmaisia lakimiespalveluita yrityksen perustamisasiakirjojen tekemistä varten TE-toimiston laskuun. Yhden käynnin verran. Vuoden alussa starttirahaa on helpoin saada.vuoden lopussa kun rahat on joskus jaettu sen vuoden osalta loppuun.
Lisäksi saatat olla oikeutettu asumistukeen. - työtön_yrittäjä
asiaaaaa kirjoitti:
Hae starttiraha. Saat samalla ehkä apujakin yrityksen perustamiseen. Ainakin itse sitä joskus hakiessa tarjosivat jopa ilmaisia lakimiespalveluita yrityksen perustamisasiakirjojen tekemistä varten TE-toimiston laskuun. Yhden käynnin verran. Vuoden alussa starttirahaa on helpoin saada.vuoden lopussa kun rahat on joskus jaettu sen vuoden osalta loppuun.
Lisäksi saatat olla oikeutettu asumistukeen.Minulla ei ole varaa yrityksen perustamiseen (sekin maksaa ainakin rekisteri maksun) toisekseen asiakkaita ei ole vielä tarpeeksi jotta yritys toiminta olisi kannattavaa. eikä minulla ole ajokorttia joka maksaa nykyään lähes 3000e. Toisekseen esim. vakuutukset on aivan turha ottaa firmalle jossa on vain noin 1-2kk töitä pätkinä vuodessa, liian kallista.
Joten sivutoiminen yrittäjyys laskutus firman kautta (laskutus firman kautta saa vakutuukset halvalla) olisi omalla kohdallani toimiva ratkaisu jotta saisin ensin hieman säästöjä, ajokortin ja auton ( vakuutukset,huolto jne.) jotta voisi tehdä kunnolla töitä.
Noita sivukulja päätoimisessa yrittäjyydessä on enemmänkin antamani esimerkit ovat vain jäävuoren huippu.. Olen kyllä selvittänyt mahdollisuuteni päätoimiseen yrittäjyteen, mutta se ei vain ole vielä järkevää.
Minulla on oikeus 60e asumistukeen mutta siihen homman en lähde koska vaimoni tulot vaihtelevat.... eli tuen hakeminen on aika paperi myllyä ja kaiken lisäksi yksikin virhe niin kela perii takaisin... niinkuin monelle on käynyt. joten jätän tuon 60e ihan suosiolla pois, liian riskaabelia touhua siihen nähden mikä on hyötyni.
Siis omalla kohdallani ei ole vielä mahdollista alkaa päätoimiseksi yrittäjäksi... tämän takia haluisinkin tehdä vain töitä jotta voisi säästää sitä varten että saisi joskus firman pystyyn.
Olisiko mahdollista saada vastausta kysymykseeni... eli paljon työttömänä saa tehdä sivutoimista työtä ajallisesti jotta ei luokitella päätoimiseksi yrittäjäksi?
Onko kukaan itensä työllistäjä saanut työkkäristä vastausta tähän kysymykseen? - siitäniin
Mitä vakuutuksia tarvitset ja mihin? Itselläni on sivutoiminen firma, osakeyhtiömuotoinen. Eikä ensimmäistäkään vakuutusta firman nimissä. Kävin aikoinaan vakuutusyhtiön juttusilla, ja suosittelivat olemaan ottamatta mitään vakuutuksia. Osakeyhtiömuoto rajaa firman vastuut jo muutenkin pieniksi. Ja omavastuut oli monissa vakuutuksissa niin isot, ettei niistä ollut hyötyä. Lisäksi esim. henkilökohtainen tapaturmavakuutus on voimassa yrittäjäaikanakin, eikä firmalla ollut juuri edes omaisuutta, joten sitäkään ei kannattanut vakuuttaa.
Sivukuluja yrittäjyydestä alkaa olla vasta sitten jos täytyy maksaa YEL-maksuja. Mutta starttirahasta itsestäänkin kertyy eläkettä, eikä sen aikana tarvi YEL-maksuja maksaa lainkaan. Ja kun ei niitä maksa, ei menetä työttömyysturvaakaan, kun työttömyysturvajärjestelmässä päätoiminen yrittäjyys määrittyy yritysten kohdalla YEL-maksujen maksamisen kautta.
Itselläni sivutoimisen yrityksen maksut on jääneet joka vuosi niin pieniksi, että saan ALVit takaisin verottajalta aina bonuksena, eikä YEL-maksujakaan tarvitse maksaa, kuten ei esim. työterveysmaksujaan. Juuri mitään sivukuluja ei ole - paitsi palkasta maksettavat normaalit verot ja lakisääteiset sairausvakuutusmaksut, jotka palkka.fin kautta palkkaa maksettaessa peritään (pari prosenttia palkasta). - asumistuesta
työtön_yrittäjä kirjoitti:
Minulla ei ole varaa yrityksen perustamiseen (sekin maksaa ainakin rekisteri maksun) toisekseen asiakkaita ei ole vielä tarpeeksi jotta yritys toiminta olisi kannattavaa. eikä minulla ole ajokorttia joka maksaa nykyään lähes 3000e. Toisekseen esim. vakuutukset on aivan turha ottaa firmalle jossa on vain noin 1-2kk töitä pätkinä vuodessa, liian kallista.
Joten sivutoiminen yrittäjyys laskutus firman kautta (laskutus firman kautta saa vakutuukset halvalla) olisi omalla kohdallani toimiva ratkaisu jotta saisin ensin hieman säästöjä, ajokortin ja auton ( vakuutukset,huolto jne.) jotta voisi tehdä kunnolla töitä.
Noita sivukulja päätoimisessa yrittäjyydessä on enemmänkin antamani esimerkit ovat vain jäävuoren huippu.. Olen kyllä selvittänyt mahdollisuuteni päätoimiseen yrittäjyteen, mutta se ei vain ole vielä järkevää.
Minulla on oikeus 60e asumistukeen mutta siihen homman en lähde koska vaimoni tulot vaihtelevat.... eli tuen hakeminen on aika paperi myllyä ja kaiken lisäksi yksikin virhe niin kela perii takaisin... niinkuin monelle on käynyt. joten jätän tuon 60e ihan suosiolla pois, liian riskaabelia touhua siihen nähden mikä on hyötyni.
Siis omalla kohdallani ei ole vielä mahdollista alkaa päätoimiseksi yrittäjäksi... tämän takia haluisinkin tehdä vain töitä jotta voisi säästää sitä varten että saisi joskus firman pystyyn.
Olisiko mahdollista saada vastausta kysymykseeni... eli paljon työttömänä saa tehdä sivutoimista työtä ajallisesti jotta ei luokitella päätoimiseksi yrittäjäksi?
Onko kukaan itensä työllistäjä saanut työkkäristä vastausta tähän kysymykseen?"Minulla on oikeus 60e asumistukeen mutta siihen homman en lähde koska vaimoni tulot vaihtelevat...eli tuen hakeminen on aika paperi myllyä"
Asumistuki voidaan jo alunperin myöntää vaihtelevien tulojen tilanteeseen. Silloin se lasketaan oletetulla vuosittaisella keskiarvotulojen määrällä - yksittäisten kuukausien sijaan - mikä vähentää huomattavasti paperimyllyä. Keskiarvotulopohjainen asumistuen myöntämistapa on tarkoitettu juuri tuollaisiin tapauksiin:
http://www.kela.fi/jatkuva-tulo-ja-keskiarvotulo - työtön_yrittäjä
siitäniin kirjoitti:
Mitä vakuutuksia tarvitset ja mihin? Itselläni on sivutoiminen firma, osakeyhtiömuotoinen. Eikä ensimmäistäkään vakuutusta firman nimissä. Kävin aikoinaan vakuutusyhtiön juttusilla, ja suosittelivat olemaan ottamatta mitään vakuutuksia. Osakeyhtiömuoto rajaa firman vastuut jo muutenkin pieniksi. Ja omavastuut oli monissa vakuutuksissa niin isot, ettei niistä ollut hyötyä. Lisäksi esim. henkilökohtainen tapaturmavakuutus on voimassa yrittäjäaikanakin, eikä firmalla ollut juuri edes omaisuutta, joten sitäkään ei kannattanut vakuuttaa.
Sivukuluja yrittäjyydestä alkaa olla vasta sitten jos täytyy maksaa YEL-maksuja. Mutta starttirahasta itsestäänkin kertyy eläkettä, eikä sen aikana tarvi YEL-maksuja maksaa lainkaan. Ja kun ei niitä maksa, ei menetä työttömyysturvaakaan, kun työttömyysturvajärjestelmässä päätoiminen yrittäjyys määrittyy yritysten kohdalla YEL-maksujen maksamisen kautta.
Itselläni sivutoimisen yrityksen maksut on jääneet joka vuosi niin pieniksi, että saan ALVit takaisin verottajalta aina bonuksena, eikä YEL-maksujakaan tarvitse maksaa, kuten ei esim. työterveysmaksujaan. Juuri mitään sivukuluja ei ole - paitsi palkasta maksettavat normaalit verot ja lakisääteiset sairausvakuutusmaksut, jotka palkka.fin kautta palkkaa maksettaessa peritään (pari prosenttia palkasta)."Sivukuluja yrittäjyydestä alkaa olla vasta sitten jos täytyy maksaa YEL-maksuja. Mutta starttirahasta itsestäänkin kertyy eläkettä, eikä sen aikana tarvi YEL-maksuja maksaa lainkaan. Ja kun ei niitä maksa, ei menetä työttömyysturvaakaan, kun työttömyysturvajärjestelmässä päätoiminen yrittäjyys määrittyy yritysten kohdalla YEL-maksujen maksamisen kautta."
Minun käsittääkseni päätoiminen yrittäjyys työttömyysturvan kohdalla määräytyy nykyään siitä estääkö sivutoiminen työ kokoaikaisen työn hakemisen.
lainaus työkkärin sivuilta:
"Et ole oikeutettu työttömyysetuuteen, jos työllistyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä. Työllistymisesi on päätoimista, jos yritystoimintasi tai oman työsi vaatima työmäärä on niin suuri, että et voi vastaanottaa kokoaikatyötä. Ratkaisevaa päätoimisuuden arvioinnissa on vain toiminnan vaatima työmäärä, ei yritystoiminnasta tai omasta työstä saatavat tulot tai voitto."
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/yrittaja_tyottomyysturva/index.html
Miten sitten sinun kohdallasi on mennyt tuo työttömyys tuki, eli paljonko olet voinut kuukauden sisällä tehdä työtä? saatko normaalin työttömyys tuen siltä ajalta kun et ole tehnyt töitä? joudutko pyytämään työvoima toimistosta päätöstä sivu/pää toimisuudestasi?
"Työllistymisesi on päätoimista, jos yritystoimintasi tai oman työsi vaatima työmäärä on niin suuri, että et voi vastaanottaa kokoaikatyötä."
Mikä on se määrä työtä joka estää kokoaikaisen työn hakemisen.
Tähän haluaisin vastauksen eniten, sitten voisin jatkaa omaa sivutoimista toimintaani niinkuin ennenkin.
ps. toi YEL/MYEL, osakeyhtiö ja työttömyysturva vaatii itseltä vielä tutkimistä... jos saisin vastauksen tohon tärkeimpään kysymykseeni niin voisin jatkaa omaa työtä niin kuin ennenkin se olisi itselle ihanteellinen tilanne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496419- 322292
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.741232- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835