Edunvalvonta

4ul6la

Minulla on mieheltäni (naimisissa) yksilöity valtakirja hänen raha-asioidensa hoitoon.Nyt Nordea-pankki ehdottaa edunvalvontaa ja voiko pankki pakottaa tekemään . Olen hoitanut hänen asioitaan monta vuotta . En haluaisi tehdä kun on niin monimutkainen prosessi. Hän asuu tällä hetkellä Palvelutalossa. Onko kokemuksia/mielipiteitä tietoa asiasta.

28

8437

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikannatapuhua

      Onpa kumma kun pankki tuollaista ehdottaa,mitäpä se niille kuuluu,tuliko siellä asidessa puheeksi että mies on laitoksessa?Ei kannata jutella siellä näistä asioista,ei ne voi pakottaa.Minäkin hoidan laitoksessa olevan äitini asioita valtakirjalla.

    • Näinhänonasia

      Tarkoittaa sitä että pankki antaisi mielellään lakimiehelleen sen edunvaltvontasopimuksen tehtäväksi. Ja sinä maksaisit siitä palkkion pankille. Ja pankki saisi rahaa.

    • Lirissäoleva

      Mun olis myös pitänyt hommata edunvalvonta, kun läheiseni sairastaa muistisairautta ja joudun hoitamaan raha-asioita hänen puolestaan. En yksinkertaisesti ole jaksanut, koska olin aiemmin hoitanut myös toisen läheiseni jolla myös sama sairaus ja tällä toisella todettiin heti perään samainen muistisairaus. Pelkkä arjesta selviäminen on teettänyt työtä, en jaksanut ruveta edunvalvontahommaa maistraattista hakemaan kaiken muun lisäksi ja sekin olis maksanut,ei edunvalvonnan hankinta ilmaista ole. Olis pitänyt joka ostoskuitti säästää ja perustella ja rahannostot myös perustella kirjanpitoon maistraatille. En todellakaan sellasta lisästressiä jaksanut ottaa vastaan. Jos pankin kanssa tulee sitten ongelmia, niin sitten tulee, pistäkööt vaikka linnaan sitten. En mä olis näin pahassa kusessa edes, jos toinen läheisistä olis ollut raha-asioissa vastuuntuntoinen, hän ei ollut pistänyt mitään säästöön. Valtakirjaakaan ei pystynyt enää tekemään, kun sairaus oli jo todettu ja hän ei täysin ymmärtänyt asioiden tilannetta. Eihän sitä arvannut etukäteen ruveta valtakirjoja tekemään ja kun hoidin sitä ensimmäistä, niin toinenkin rupes siinä sivussa oireilemaan muistisairauden takia. Nyt sitten yritän selvitä omaishoitajan työssä ja hoidella raha-asioita siinä lisäksi. Itsellä on niin pienet tulot, ei ole muuta kuin omaishoidon perustuki ja sillä ei kaikkia laskuja maksella ja ruokaa ostella. Hoidettavalla on vaan pelkkä eläkerahat tilillä, ei säästöjä, ei mitään. Mutt veikkaan etten ole ainoa jolla on asiat yhtä pahasti sekaisin. Eipä tuota mistään olis voinut ennakkoon aavistaa mitä on tulossa, tuskin monella muullakaan on pankkiasiat ennakkoon niin hyvin järjestetty.

    • mekkk

      Rupea itse hänelle edunvalvojaksi niin ei tarvitse mitään kuitteja säästellä kun itse tiedät mihin rahat menee niin helpottaa.

      • exedunvalvoja

        Edunvalvoja on vastuussa maistratille päämiehensä tilinhoidosta. Joka vuosi on tehtävä selvitys ja liitettävä mukaan kuukausittainen tiliote. Jokainen kuitti on siis hyvinkin tarkasti talletettava, koska otot päämiehen tililtä täytyy todistaa oikeaksi. Ei niitä asioita niin vaan toiskätisesti hoideta. Kokemusta näet on!


      • kusetusko
        exedunvalvoja kirjoitti:

        Edunvalvoja on vastuussa maistratille päämiehensä tilinhoidosta. Joka vuosi on tehtävä selvitys ja liitettävä mukaan kuukausittainen tiliote. Jokainen kuitti on siis hyvinkin tarkasti talletettava, koska otot päämiehen tililtä täytyy todistaa oikeaksi. Ei niitä asioita niin vaan toiskätisesti hoideta. Kokemusta näet on!

        Aivan, mutta kun on joka vuosi tehtävä ja tilit täsmää eli kaikki menot mitä on maksettu ei ole loppujen lopuksi vaikeaa, mutta jos annat ulkopuolisen hoitaa on varma että rahat meni sen "edunvalvojan"


      • ikämies10

        Kyllä edunvalvojan, vaikka olisikin aviopuoliso,täytyy pitää kuitit tallessa ja tehdä vuosittainen selvitys tileistä maistraatille, tietenkin melkoista korvausta vastaan. Itse hairahdin tekemään vaimoni edunvalvonnasta sopimuksen, kyllä valtakirja olisi riittänyt, en vaan arvanut minkäläinen byrokratia tästä seurasi.


      • Anonyymi
        exedunvalvoja kirjoitti:

        Edunvalvoja on vastuussa maistratille päämiehensä tilinhoidosta. Joka vuosi on tehtävä selvitys ja liitettävä mukaan kuukausittainen tiliote. Jokainen kuitti on siis hyvinkin tarkasti talletettava, koska otot päämiehen tililtä täytyy todistaa oikeaksi. Ei niitä asioita niin vaan toiskätisesti hoideta. Kokemusta näet on!

        Anopille hankittiin yleinen edunvalvoja. Valvojan kanssa asiointi oli vaivalloista:hoitolaitoksen puolesta pyydettiin hommaamaan anopille uusia vaatteita, mut edunvalvoja ei hyväksynyt kuitteja...ssma juttu laseroperoinnin jälkeen:ei korvannut vaikka oli kuitit...pakko oli hoitaa silmät kun näkö meni ja masennus iski anoppiin. En ymmärrä mihin se edunvalvoja niitä rahoja säästi...kun oli kuitenkin anopin tarpeista kyse...


    • Hhggfft45

      Kuka vaan voi pyytää maistraattia selvittämään ,että tarviiko joku edunvalvojan.Ja pitäähän sitä muutenkin pitää kirjaa toisen rahaasioista jos niitä joku muu hoitaa.Siis vaadittaessa.

      • Kirjanpitoon vaaditaan aina edunvalvontaa. Normaaliolosuhteissa kirjanpitoa ei tarvita.


    • Edunvalvojaa haetaan maistraatista, siihen voi merkitä edunvalvojaksi myös itsensä tai sen henkilön joka tähänkin asti on raha-asioita hoitanut. Edunvalvojan vahvistaa siis maistraatti. Edunvalvojan tehtävä on virallisesti vastata valvottavan henkilön omaisuudenhoidosta, niin, että hoidettava pärjää rahoillaan, henkilökohtaiset laskut maksetaan ajoissa, (hoitopaikkaan kohdistuvat maksut myös), myös valvottavan käteinen rahan tarve tulee ottaa huomioon mikäli valvottava henkilö tarvitsee hoitopaikassaan pientä käyttörahaa. Samoin vaate- ym käyttömenoihin ja kampaamo ym palveluihin käytettävä raha. Edunvalvojaksi määrätty henkilö ei saa ottaa omaan henkilökohtaiseen käyttöön valvottavan varoja. Kyseessä on siis puhtaasti juridiikkaan perustuva päätös. Nykysin yhä enenevissä määrin psyykkiset syyt ja muistiongelmat ovat yleisimmät syyt hakea edunvalvontaa. Edunvalvonta loppuu aina kun valvottava henkilö kuolee ja perunkirjoitus tehdään.
      Edunvalvonnasta on säädetty hyvinkin tarkat ohjeet, ensisijaisesti siis valvottavan henkilön henkilökohtaiset menot ja kulut kustannetaan hänen varoistaan, lisäksi jos valvottava henkilö joutuu hoitolaitokseen ja edunvalvojana toimiva puoliso asuu vielä heidän yhteisesti omistamassaan asunnossa, voidaan asunnon vastikkeesta maksaa puolet valvottavan tililtä mutta ei sähkölaskua, koska sähköä käyttää asunnossa asuva puoliso. Puoliso ei myöskään esim. saa ostaa ruokaa, vaatteita tai muita henk.koht palveluita tai tavaroita itselleen valvottavan varoista. Puolison tulee siis pärjätä omilla tuloillaan. Myönnän, että tässä saattaa olla osin hiukan vanhentunutta tietoa, mutta pääsääntöisesti asiat kuitenkin on linjattu suunnilleen näin.

    • Edunvalvonta on viimesijaisin, siis viimesijaisin vaihtoehto. Nettikopio muistiliiton sivustolta: "Jos muistisairaan ihmisen etuja ei saada turvattua esimerkiksi yhteisin pankkitilein, valtakirjalla tai edunvalvontavaltuutuksella, voidaan hänelle määrätä edunvalvoja. Edunvalvojan määrääminen on kuitenkin viimesijaisin keino muistisairaan etujen turvaamisessa. Jos muistisairaan asiat tulevat hoidetuksi muilla tavoin, ei edunvalvontaa tarvita. "

      • NiinSeKäy

        Läheiseni sairastui Altzheimeriin ja lääkäri lähetti maistraatille edunvalvonta-aloitteen(?). Toisin sanoen maistraatille ehdotettiin läheiselleni edunvalvojaa. Maistraatti lähetti kirjeen, johon vastasin (olin ehdolla edunvalvojaksi). Maistraatti lähetti päätöksen, jossa sanottiin, että edunvalvonta ei ole tarpeellinen, koska "muistisairaan asiat tulevat hoidetuksi muilla tavoin, jolloin edunvalvontaa ei tarvita."

        Sitten läheiseni joutui sairaalaan, jossa oli lievästi sanottuna inhottava lääkäri. Tämä laittoi ilmeisesti ilkeyttään uuden edunvalvonta-aloitteen(?) maistraatille. Tämä lääkäri tiesi asiat paremmin kuin maistraatin virkailijat (ilmeisesti hän oli lääk.kand ja oik. yo) ja ei kelpuuttanut minua edunvalvojaksi.

        No nyt täytyy edunvalvojan tehdä niitä perkeleen raportteja sinne saatanan maistraattiin (olen tehnyt niitäkin).


      • NiinSeKäy kirjoitti:

        Läheiseni sairastui Altzheimeriin ja lääkäri lähetti maistraatille edunvalvonta-aloitteen(?). Toisin sanoen maistraatille ehdotettiin läheiselleni edunvalvojaa. Maistraatti lähetti kirjeen, johon vastasin (olin ehdolla edunvalvojaksi). Maistraatti lähetti päätöksen, jossa sanottiin, että edunvalvonta ei ole tarpeellinen, koska "muistisairaan asiat tulevat hoidetuksi muilla tavoin, jolloin edunvalvontaa ei tarvita."

        Sitten läheiseni joutui sairaalaan, jossa oli lievästi sanottuna inhottava lääkäri. Tämä laittoi ilmeisesti ilkeyttään uuden edunvalvonta-aloitteen(?) maistraatille. Tämä lääkäri tiesi asiat paremmin kuin maistraatin virkailijat (ilmeisesti hän oli lääk.kand ja oik. yo) ja ei kelpuuttanut minua edunvalvojaksi.

        No nyt täytyy edunvalvojan tehdä niitä perkeleen raportteja sinne saatanan maistraattiin (olen tehnyt niitäkin).

        Tehkää ihmeessä edunvalvontatestamentti vaikka puhelimen videolle ja anna se jokaiselle läheisellesi talletettavaksi. Siinä ei sitten muita todistajia tarvita kun potilas itse sanelee ehdot. Eli sinä saat hoittaa kaikki häneen liittyvät asiat parhaaksi katsomallasi tavalla. Ei siinä sitten ole lääkäreillä eikä kenelläkään muullakaan nokan koputtamista.

        Huom. Edunvalvonta on aina viimesijaisin vaihtoehto, ellei raha-asioita tule hoidettua muulla tavoilla yhteisin pankkitilein tai valtakirjoin.


    • alaluovuta

      Edunvalvonta on viimesijaisin vaihtoehtoa. Siis viimesijaisin. Edunvalvontaa voi hakea kuka tahansa. Siis kuka tahansa. Tapauksessasi edunvalvonnan suositus on ennenaikainen. Edunvalvontatestamentti luotettavalle omaiselle on hyvä turva potilaan itsemääräämisoikeudelle ja se käy kätevästi tekemällä mm. nauhottamalla puhelimella ja taltioimalla se moneen paikkaan. Väärä edunvalvoja vie sinulta kaiken.

    • Honro

      Itselleni olen ajatellut teettää edunvalvontavaltuutuksen. Edunvalvontavaltuutettu on kevyempivaihtoehto kuin edunvalvoja. Olen ihmetellyt tätä termiä " etu" ja sitä mitä se tarkoittaa. Kuka määrittelee sen mikä on kenenkin etu? Mielestäni parempi termi olisi tahtovaltuutus. en halua että minun omaisuuttani käytetään minun hoitooni. Olen omaisuuteni hankkinut lapsianai varten. Mikäli en vanhoilla päivilläni saa hoitoa niillä veroilla joita olen maksanut ja moneenkin kertaan maksanut, haluan että minut heitetään maantien ojaan. Haluan että ulkopuolinen edunvalvoja lahjoittaa kaiken omaisuuteni perillisilleni ja hoitokotiin saavuttuani olen köyhä kuin kirkon rotta. Siis jos ei rahat riitä, niin ojaan vaan. Miksi valtuutuksessa esiintyy sana etu. Eikö se pitäisi olla tahto.

    • apreeti

      Moi. Ei pankki voi sitä edunvalvontaa päättää. Sitä pitää hakea maistraatin kautta. Hoitotaho, kuten hoitokoti voi ehkä kyllä esittää. Lääkärintodistus tarvitaan yleensä. Maistraatissa on asiamiehet tai -henkilöt, jotka hoitavat edunvalvonnan hakemisia.'

      Prosessi kestää ehkä joitain viikkoja taikka kuukausia. Edunvalvonnan voi purkaa tarvittaessa, mutta näin tapahtuu varmaan harvemmin. Maistraattti voi myöhemmin lähettä kyselyn edunvalvonnan jatkamisen tarpeellisuudesta. Tähänkin tarvitaan yleensä lääkärintodistus. yt.

    • Anonyymi

      MOT - ohjelma käsitteli edunvalvontaa TV;saa 3.2.2020.
      Aina ei väärinkäytökset kohdistu ns. rikkaisiin, voi pienemmist asioista myös tulla väärin kohdelluksi.
      Jokainen ihminen voi ja saa puolustautua oman hyvinvointinsa puolesta.

      • Anonyymi

        On itsepäisiä kaupungin edunvalvoji, otka tekevät ominpäinsä sopimuksia.
        Esim puhelin, jonka voi kilpailuttaa, niin edullisemmat saa alle 25€/kk eikä monia kymmeniä euroja mene puhelinkuluihin.
        Vanhemmat edunvalvojat eivät ymmärrä näitä nykyajan asioita ja yrittävät alistaa omilla säännöillään ja tekemisistään, vaikka teot ei ole oikeita.


    • Anonyymi

      Minun läheiseni joutui sairaalan,josta ilmoitettiin edunvalvontaan.No myöhemmin käytin häntä lääkärissä,ja pään magneettikuvassa.Löytyi alkuvaiheen alzhaimer.Selitin miten asiat hoidetaan,ja eikä tarvetta ole edunvalvonnalle.Sitten kun olin toimittanut lääkärinlausunnon maistraattiin,sieltä otettiin viimein yhteyttä,ja selitin miten olen vanhuksen asiat hoitanut,niin sieltä vastattiin ettei edunvalvonnan tarvetta ole,vaan asiat hoituvat,Ei edes ehdotettu minua virallisesti edunvalvojaksi.Olen hoitanut vanhuksen pankki asiat niin että suurin osa laskuista on suoraveloituksessa,ja esim.sairaalalaskut vien maksupalveluun,kuittaan ne itse,semmonen sopimus tehtiin pankissa että minulla on kuittausoikeus.Kaupassa on tili johon haetaan mitä tarvii päivittäistavaroita.Rahaa ei tarvitse käyttää.Näin meillä,ei tarvetta edunvalvontaan.

    • Anonyymi

      Kovin sekavaa kaiken kaikkiaan nämä edunvalvonta-asiat, kun olen joutunut niihin syvällisemmin paneutumaan. Yhteenvetona näin aluksi: VÄLTÄ VIIMEISEEN ASTI EDUNVALVONTAVALTUUTUKSEN KÄYTTÖÖNOTTOA. Jos valtuuttajalla on verkkopankkitunnukset, käytä hänen suotumuksellaan niitä, niin asiat hoituvat. Hankkikaa vaikka k.o. tunnukset hyvissä ajoin, vaikka valtuuttaja itse ei niitä tarvisikaan. Alla perusteluni:

      Äitini teetti edunvalvontavaltakirjan minulle muutama vuosi sitten, kun oli vielä paremmin tolkuissaan. Raha-asioissa olin häntä jo avustanut, että saadaan eläke riittämään.
      Hiljattain jouduin ottamaan valtuutuksen käyttöön, kun dementia paheni ja äiti kävi siskoni kanssa pankissa nostamassa taas tilit tyhjäksi niin, että laskuihin ei ollut enää rahaa. Johonkin olivat rahat hävinneet. Eikä muistanut näistä käynneistä mitään.

      Edunvalvontavaltuutus oli kyllä kohtalaisen helppo ottaa käyttöön. Tarvitsi lääkärin todistuksen ja vielä äitini oman lausunnon, että hän haluaa ottaa sen käyttöön

      Mutta siitä työ vasta alkoi.
      Pankkien kanssa kesti todella pitkään saada tilivaltuutukset DVV:n toiveiden mukaiseksi. On sen verran uutta asiaa että eivät pankeissa ymmärrä.

      Kelan kanssa asiointi ei onnistu kuin paperilla. Ei voi tehdä valtuutusta sähköiseen asiointiin.Yleisesti ottaen joka instanssiin on tehtävä / haettava erikseen valtuutus. Suomi.fi yleinen valtuutuksen anto toimii vain verkkopankkitunnuksilla ja näitähän äidilläni ei ole koskaan ollut.
      Tässä nykyajan pilipalisaatiossa on tyystin unohtunut sellainen ihminen, jolla ei ole digitaalista identiteettiä, eli verkkopankkitunnuksia.

      Oma lukunsa on DVV:lle alussa tehtävä omaisuusluettelo. Piti koota valtava määrä papereita, yhteensä yli 20 dokumenttia, joita kaikkia ei suinkaan ollut tallessa vaan piti haalia kokoon osuuskaupan jäsenyystodistusta ja puhelinsopimusta myöten. Valtava työmäärä.

      Sitten vielä tämä muistutus: Edunvalvontavaltuutuksen nojalla toimiva "edunvalvontavaltuutettu" saa hoitaa asioita valtuuttajan edun mukaisesti ja pankkitililtä saadaan kyllä valtuuttajan oma käyttöoikeus pois, mutta valtuuttaja on edelleen oikeustoimikelpoinen, eli saa tehdä oman etunsa vastaisiakin toimia, kuten ottaa pikavippejä, ostaa osamaksulla, perustaa pankkitilejä ja voi (vaikkei saisikaan) antaa tunnukset kenelle haluaa. Eli työkalut edunvalvontaan ovat heikot estämään, jos joku haluaa käyttää valtuuttajaa taloudellisesti hyväkseen.
      Ymmärtääkseni oikea "edunvalvoja" voi olla vain virkahenkilö oikeuden päätöksellä. Vasta kun sellainen on määrätty, niin valtuuttaja voidaan julistaa oikeustoimikelvottomaksi. Sitten kun ollaan tässä tilanteessa, niin siitä ei ole paluuta, eli virkaedunvalvoja ei ole velvollinen raportoimaan lähiomaisille eikä perustelemaan tai neuvottelemaan päätöksistään.

    • Anonyymi

      Yleiset edunvalvojat kaupungissa?
      Ylimielinen edunvalvoja ei vastaa puhelimeen eikä vastaa soittopyyntöihin, vaikka hoitolaitoksesta hoitajatkin yrittävät ottaa yhteyttä.

      Mihin ryhtyä?

    • Anonyymi

      MOT tai ILTALEHTI, näkyvyyttä asialle.

    • Anonyymi

      Epäileekö pankki, että käytät puolisosi varoja, Onko teillä yhteinen tili? Epäileekö pankki jo että olet jo kykenemätön hoitamaan puolisosi raha-asioita?
      Jos näin on, sinun pitäisi miettiä kuka, ehkä lapsesi, ryhtyisi hoitamaan raha-asioitanne pankissa valtakirjalla. Miehen osalta sen siirto voi olla vaikeaa. Pankit ovat hyvin tiukkoja tässä.

    • Anonyymi

      Nykyisin edunvalvojaksi saa tulla kuka vaan. Jonkinlainen testi pitäis olla kun hyvin moni on rahanahneita ja tekevät tosi paljon kiusaa. Mielenterveysasiat on. Taustalla niin ei homma silloin pelitä. Ihan järkyttävää touhua

    • Anonyymi

      Hyviä vastauksia mut lähinnä kiinnostas tietää kokemusta, et paljon saa käyttöönsä esimerkiks viikos? Onko niukkaa? Olisin otettu pienestäkin summasta

    • Anonyymi

      Eivät voi määrätä asiassa. Ainoastaan jos raha-asiat on hoidettu huonosti, voivat hakea viranomaista edunvalvojaksi. Ja se on 6-8 kk:n prosessi.

    • Anonyymi

      Reitit alikulku joissa kevyt liikenne- loppuu ruuat tiellä.
      Naisten edun valvonta Cäki5 ku ajetaan amis läpi väki6 miehen sairaala reissut avain poliisin luo sieltä haku Taksilla.ei tarvitse ex vaimon Vakuutus väkivalta puheluita Tehdä Anna-kaisa Kähtävä hidas LähiTapiola

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe