Hei1
Haluaisimme mieheni kanssa perustaa perheen, mutta minun epilepsiani huolettaa. Minulle todettiin epilepsia 10 vuotiaana, runsaat 20 vuotta sitten. Syön Trileptalia ja Keppraa kahdesti vuorokaudessa, aamuin illoin. Minulla on epilepsiakohtauksia noin kerran, pari kuussa. Ne ovat pieniä, lyhyitä kohtauksia, joissa pysyn täysin tajuissani. Lääkärin mukaan epilepsiakohtaukset eivät vaikuttaisi raskauteen ”kenties” mitenkään, vaan lääkitys voisi vaikuttaa raskauteen ja sikiön/lapsen kehitykseen esim. kehityshäiriöiden muodossa.
Teillä, joilla on samat lääkkeet/toinen ko. lääkkeistä sama ja joilla on jo lapsi/lapsia tai jotka suunnittelevat lapsen saamista sekä ihmisiltä, joilla on tietoa ko. asioista, kertokaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Epilepsia, raskaus ja imettäminen
3
302
Vastaukset
- vaihtomahdollinen
Lääkitystä voidaan joskus joutua muuttamaan raskauden ajaksi tai osaksi raskautta. Lisäksi sinulla olisi tihentynyt neuvolaseuranta.
- Drime
Hei!
Itselläni on hyvin samanlainen epilepsia kuin sinulla ja olen tällä hetkellä raskaana (rv 21). Minulla on kolme lääkettä (Frisium, Vimpat, Lyrica) ja onhan se niin, että epilepsiaa sairastavan raskaus on aina riskiraskaus. Kuitenkaan liian suurta huolta ei tarvitse kantaa: lääkärit ovat ajan tasalla lääkkeiden vaikutuksista ja hyvin meitä hoidetaan – juuri sen takia, kun on kyse riskiraskaudesta. Raskauden seuranta on intensiivisempää kuin normaalisti ja mm. pääset varhaisultraan (rv 9).
Foolihappo on muuten keskeinen juttu aloittaa jo hyvissä ajoin ennen raskautta, jotta estetään hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä. Olethan tästä tietoinen?
Ja infoan myös, että Facebookissa on ryhmä: ” Epilepsiaa sairastavat äidit/odottajat/haaveilijat”, jossa voi myös keskustella. - otanosaa
Ymmärrän huolesi! Mulla on paikallisalkuinen epilepsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.475067- 743265
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3142057Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651855Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151709Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531296Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951259- 701202
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331177Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801137