Hei1
Haluaisimme mieheni kanssa perustaa perheen, mutta minun epilepsiani huolettaa. Minulle todettiin epilepsia 10 vuotiaana, runsaat 20 vuotta sitten. Syön Trileptalia ja Keppraa kahdesti vuorokaudessa, aamuin illoin. Minulla on epilepsiakohtauksia noin kerran, pari kuussa. Ne ovat pieniä, lyhyitä kohtauksia, joissa pysyn täysin tajuissani. Lääkärin mukaan epilepsiakohtaukset eivät vaikuttaisi raskauteen ”kenties” mitenkään, vaan lääkitys voisi vaikuttaa raskauteen ja sikiön/lapsen kehitykseen esim. kehityshäiriöiden muodossa.
Teillä, joilla on samat lääkkeet/toinen ko. lääkkeistä sama ja joilla on jo lapsi/lapsia tai jotka suunnittelevat lapsen saamista sekä ihmisiltä, joilla on tietoa ko. asioista, kertokaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Epilepsia, raskaus ja imettäminen
3
246
Vastaukset
- vaihtomahdollinen
Lääkitystä voidaan joskus joutua muuttamaan raskauden ajaksi tai osaksi raskautta. Lisäksi sinulla olisi tihentynyt neuvolaseuranta.
- Drime
Hei!
Itselläni on hyvin samanlainen epilepsia kuin sinulla ja olen tällä hetkellä raskaana (rv 21). Minulla on kolme lääkettä (Frisium, Vimpat, Lyrica) ja onhan se niin, että epilepsiaa sairastavan raskaus on aina riskiraskaus. Kuitenkaan liian suurta huolta ei tarvitse kantaa: lääkärit ovat ajan tasalla lääkkeiden vaikutuksista ja hyvin meitä hoidetaan – juuri sen takia, kun on kyse riskiraskaudesta. Raskauden seuranta on intensiivisempää kuin normaalisti ja mm. pääset varhaisultraan (rv 9).
Foolihappo on muuten keskeinen juttu aloittaa jo hyvissä ajoin ennen raskautta, jotta estetään hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä. Olethan tästä tietoinen?
Ja infoan myös, että Facebookissa on ryhmä: ” Epilepsiaa sairastavat äidit/odottajat/haaveilijat”, jossa voi myös keskustella. - otanosaa
Ymmärrän huolesi! Mulla on paikallisalkuinen epilepsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569