Ankdam- miten rkp onnistui Vaasan

NyfikenMats

sairaalan osalta tässä päivystysasiassa?

Muistan miten römeällä äänellä ns paukutit henkseleitäsi...

Miten niinku meni mielestäsi rkp:n osalta ?
Va ?

51

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JoakimStrand

Mitä, vaikeneeko Ankdam asiasta?

Yllätys!

• UllamajWideroos

Heh.. jostain syystä rkp:n Ankdam vaikenee?

• hmmmmmmmmmmm

ankdam on lomalla HBL:sta

• svekoargumentti

Kusi-sorsalla on perustuslaillinen oikeus olla hiljaa kaksikielisesti.

• faktojasitte

Jokainen tietää, että hallitus joutui perääntymään, ja Sipilä vakuutteli monta kertaa, ettei Vaasan keskussairaalan status muutu juuri lainkaan. Presidentti Niinistö myös esitti selvän vaatimuksen hoidosta molemmilla Suomen kansalliskielillä.
      Vaasalaiset protestoi, ja voitti.

• RKP.pettää.aina

Missä asiassa hallitus perääntyi, 12 laajan päivystyksen sairaalaan suunniteltiin, ja se vietiin läpi?

Eihän statuksen muutoksella edes pitänyt olla suuria muutoksia, jo kesällä Rehula yritti saada tätä viestiä läpi, mutta jostain syystä sitä ei kuunneltu, vaan keksittiin omia salaliittoja siitä, kuinka hallitus haluaa todellisuudessa lopettaa Vaasan sairaalan ja siirtää sen Seinäjoelle.

RKP teki asiasta poliittisen näytelmän, ja pitää voittona sitä että sen itse keksimät uhkakuvat eivät toteutuneet, ja joita vastaan se kamppaili.

Siis RKP keksi uhan, jonka se mielestään torjui menestyksekkäästi, ja kannattajat, kuten sinä taputatte iloisina käsiänne, ettekä mieti miksi silmiänne hieman kirvelee RKP:n keltaisen suihkun jälkeen.

• avau

Oletko harkinnut koskaan jonkinlaista terapeuttista hoitoa? Yhden totuuden fanatismi on erittäin haitallista pitemmän päälle.
        Varaa aika.

• RKP.pettää.aina
        avau kirjoitti:

Oletko harkinnut koskaan jonkinlaista terapeuttista hoitoa? Yhden totuuden fanatismi on erittäin haitallista pitemmän päälle.
        Varaa aika.

Totuuden puhuminen ja valheiden paljastaminen on parasta terapiaa!

Suosittelen sinullekin!

• yhteinenvihollinen

Kunnallisvaalit lähestyvät. RKP onnistui hyvin lietsomaan vihaa suomenkielisiä kohtaan. Yhteinen vihollinen (=suomenkieliset) on RKP:lle tärkeä tekijä, jonka avulla saadaan kaikki ruotsinkieliset äänestämään RKP:tä.

• svekoargumentti

-Yhteinen vihollinen (=suomenkieliset) on RKP:lle tärkeä tekijä, jonka avulla saadaan kaikki ruotsinkieliset äänestämään RKP:tä.

Persuja ne pelkää.

• persunpelko
        svekoargumentti kirjoitti:

-Yhteinen vihollinen (=suomenkieliset) on RKP:lle tärkeä tekijä, jonka avulla saadaan kaikki ruotsinkieliset äänestämään RKP:tä.

Persuja ne pelkää.

Persun pelko on viisauden alku.

• niinmetsävastaa

Huvittavinta tässä sopassa on se, että Anna-Maja itse istuu perustuslakivaliokunnassa, ja syyttää itseäänkin!, siitä, ettei Vaasan sairaala saa täyspäivystystä, koska Seinäjoki-case olisi perustuslain vastaista.

• PiirinpallopojatEdustus

Terveisiä täälätä Östermyrän sillankupeesta Seinäjoelta.
      Kun tulette Vaasastapäin niin ajakaa Björkenheimin sillan yli ja siitä suoraan risteyksen yli.Olette sitten piirillä.Täällä hoito pelaa ja palvelemme myös ruotsiksi.Vi betjäning ockå på svenska.

• Mielestäni ei mennyt kovin hyvin mutta ajan myötä se nähdään.

Hämmästyttävinta tässä väännössä on teidän neffejen tyytyväisyys lopputulokseen. Meidän surujen perustuslailisiin oikeuksiin tämä päätös ei vaikuta, joten nyt on Seinäjoen sairaalan kyettävä palvelemaan myös ruotsiksi. Hieno asia sinänsä mutta nefferiemu tulevasta Sjoen keskussairaalan "pakkoruotsittamisesta" ihmetyttää.

Presidentti vahvisti lain mutta siihen liittyy ehto, ruotsinkielisten pakvekujen in pelattava muuten asia otetaan uuteen käsittelyyn.

• Eikö teitä hetkauta tai ymmärrys riitä kun lukee nämäkin kommentit täällä?? Kuinka epätoivoista on rkp-trollin elämä kun osaa hyvin suomea mutta pakkokiusallakin yrittää estää itseltään sen käytön?? Mee kärring hoitoon jo ...

• RKP.pettää.aina

"Meidän surujen perustuslailisiin oikeuksiin tämä päätös ei vaikuta, joten nyt on Seinäjoen sairaalan kyettävä palvelemaan myös ruotsiksi. "
        No sehän pystyykin, kun on tämä teikäläisten palvoma pakkoruotsi.

Tosin jos hoitohenkilökunnan suorittaman pakkoruotsi ei riittäisi ruotsinkielisten potilaiden palvelemiseen, niin sitten tietenkin voidaan miettiä mihin ihmeeseen varten sitä sitten tarvitaan.

Sinun olisi vain pitänyt olla lohduttamassa täkäläisiä ruotsinkielisiä, jotka nielivät häikäilemättömän valtapelaamisen paikan huomanneen RKP:n valheet sellaisinaan, ja uskoivat että sairaala ollaan kokonaan lopettamassa ja siirtämässä Seinäjoelle.

"Hieno asia sinänsä.."
        Kerrankin ankalla rakentavaa suhtautumista maailman muuttumiseen.

• loisketta
        RKP.pettää.aina kirjoitti:

"Meidän surujen perustuslailisiin oikeuksiin tämä päätös ei vaikuta, joten nyt on Seinäjoen sairaalan kyettävä palvelemaan myös ruotsiksi. "

Tosin jos hoitohenkilökunnan suorittaman pakkoruotsi ei riittäisi ruotsinkielisten potilaiden palvelemiseen, niin sitten tietenkin voidaan miettiä mihin ihmeeseen varten sitä sitten tarvitaan.

Sinun olisi vain pitänyt olla lohduttamassa täkäläisiä ruotsinkielisiä, jotka nielivät häikäilemättömän valtapelaamisen paikan huomanneen RKP:n valheet sellaisinaan, ja uskoivat että sairaala ollaan kokonaan lopettamassa ja siirtämässä Seinäjoelle.

"Hieno asia sinänsä.."

Jos kielenopetus ei ole antanut valmiuksia sen käyttöön, niin sen opetusko pitää lopettaa? Opetustahan pitää parantaa ja kehittää, että tuloksia saadaan.

• RKP.pettää.aina
        loisketta kirjoitti:

Jos kielenopetus ei ole antanut valmiuksia sen käyttöön, niin sen opetusko pitää lopettaa? Opetustahan pitää parantaa ja kehittää, että tuloksia saadaan.

Kuka sitä lopettamassa on, sillä jos kieli koetaan tärkeäksi sitä luetaan vapaaehtoisesti ja myös opitaan aikaisempaa paremmin, jolloin saavutetusta ruotsin kielitaidosta hyötyy vaikkapa se Närpiön mummo Seinäjoella.

Paras tapa kehittää ja parantaa ruotsin opinnoilla saatavia tuloksia kielen osaamisessa, on siirtää kieli vapaaehtoiseksi.

• sdklerio
        RKP.pettää.aina kirjoitti:

Kuka sitä lopettamassa on, sillä jos kieli koetaan tärkeäksi sitä luetaan vapaaehtoisesti ja myös opitaan aikaisempaa paremmin, jolloin saavutetusta ruotsin kielitaidosta hyötyy vaikkapa se Närpiön mummo Seinäjoella.

Paras tapa kehittää ja parantaa ruotsin opinnoilla saatavia tuloksia kielen osaamisessa, on siirtää kieli vapaaehtoiseksi.

Oppivelvollisuus on monilla aineilla, jos aletaan karsia huonoin perustein, ollaan väärällä tiellä. Mitään todisteita siitä, että vapaaehtoisuus olisi "paras tapa" esim. kielenopetuksessa.

• svekoargumentti
        libertas kirjoitti:

Eikö teitä hetkauta tai ymmärrys riitä kun lukee nämäkin kommentit täällä?? Kuinka epätoivoista on rkp-trollin elämä kun osaa hyvin suomea mutta pakkokiusallakin yrittää estää itseltään sen käytön?? Mee kärring hoitoon jo ...

-Kuinka epätoivoista on rkp-trollin elämä kun osaa hyvin suomea mutta pakkokiusallakin yrittää estää itseltään sen käytön??

Hyvä pointti.

Itse vaadin nykyisin hurreilta aksenttivapaata suomea.

• RKP.pettää.aina
        sdklerio kirjoitti:

Oppivelvollisuus on monilla aineilla, jos aletaan karsia huonoin perustein, ollaan väärällä tiellä. Mitään todisteita siitä, että vapaaehtoisuus olisi "paras tapa" esim. kielenopetuksessa.

Ei yhden aineen pakkoa voi perustella toisen erilaisen aineen pakolla.

Vieraat kielet ovat keskenään vaihtoehtoisia, ainoastaan äidinkielellä on erikoisasema, jonka takia sen pitääkin olla pakollinen.

Jostain syystä suomenkieliset ovat kuitenkin oppineet englannin niin hyvin, ilman suurtakaan pakkoa, että haluavat hoitaa sillä suhteet jopa Ruotsin kanssa.

Ja Ruotsille se on vieläpä okei, mitä nyt eräs meidän kotoperäinen vähemmistö mussuttaa puolueensa kautta jostain näkemästään skandaalista.

• Ankdam! Miten edistyy projektisi Konstsamfundetin VD:n
        K-G Berghin erottamiseksi. Gullikt eller vad?

• RKP.pettää.aina kirjoitti:

"Hieno asia sinänsä.."

"Tosin jos hoitohenkilökunnan suorittaman pakkoruotsi ei riittäisi ruotsinkielisten potilaiden palvelemiseen, niin sitten tietenkin voidaan miettiä mihin ihmeeseen varten sitä sitten tarvitaan."

En minä tiedä, kerro sinä riittääkö? Nyt ei ole kyse ruotsin opiskelusta vaan kielitaidosta!
        Jos koulussa ei opita ruotsia niin sitten sitä koulutusta vissiin tarttis lisätä.
        Minä olin kouluaikana surkea matematiikassa joten jouduin tekemään ylimääräistä työtä pärjätäkseni, ainakaan minun mielessäni ei käynyt ajatus että se olisi pitänyt lakkauttaa kokonaan.

Oppilaan kovapäisyys ei ole pätevä syy vapauttaa koulunkäynnistä tai edes oppiaineesta, nykyäänhän ketään ei vapauteta oppivelvollisuudesta vaan järjestetään koulutus tasolle jolla heikompikin aines pärjää.

• RKP.pettää.aina
        Ankdam kirjoitti:

"Tosin jos hoitohenkilökunnan suorittaman pakkoruotsi ei riittäisi ruotsinkielisten potilaiden palvelemiseen, niin sitten tietenkin voidaan miettiä mihin ihmeeseen varten sitä sitten tarvitaan."

En minä tiedä, kerro sinä riittääkö? Nyt ei ole kyse ruotsin opiskelusta vaan kielitaidosta!
        Jos koulussa ei opita ruotsia niin sitten sitä koulutusta vissiin tarttis lisätä.
        Minä olin kouluaikana surkea matematiikassa joten jouduin tekemään ylimääräistä työtä pärjätäkseni, ainakaan minun mielessäni ei käynyt ajatus että se olisi pitänyt lakkauttaa kokonaan.

Oppilaan kovapäisyys ei ole pätevä syy vapauttaa koulunkäynnistä tai edes oppiaineesta, nykyäänhän ketään ei vapauteta oppivelvollisuudesta vaan järjestetään koulutus tasolle jolla heikompikin aines pärjää.

"En minä tiedä, kerro sinä riittääkö? "
        Kyllä riittää, mutta täällä Vaasassa oltiin mielenosoituksessa jo valmiita RKP:n kansankiihotuksen johdosta hautaamaan niitä ruotsinkielisiä, jotka ovat kuolleet huonon kielitaidon aiheuttamiin hoitovirheisiin.

"Jos koulussa ei opita ruotsia niin sitten sitä koulutusta vissiin tarttis lisätä."
        Pakon täydellistä epäonnistumista voidaan siis korjata vain pakkoa lisäämällä?

"Minä olin kouluaikana surkea matematiikassa joten jouduin tekemään ylimääräistä työtä pärjätäkseni, ainakaan minun mielessäni ei käynyt ajatus että se olisi pitänyt lakkauttaa kokonaan."
        Ei täällä fennopuolellakaan ole enää aikoihin ehdottanut ruotsinopetuksen lakkauttamista. Kyllähän se ruotsin opetus jatkuu entiseen tapaan, vaikka kaikki eivät sitä luekaan.

"Oppilaan kovapäisyys ei ole pätevä syy vapauttaa koulunkäynnistä tai edes oppiaineesta, nykyäänhän ketään ei vapauteta oppivelvollisuudesta vaan järjestetään koulutus tasolle jolla heikompikin aines pärjää. "
        On aina virkistävää tavata sellainen joka oikeasti on sisäistänyt RKP:n piilorasistisen vihapuhepropagandan.

Siis kelpoisuus akateemiseen tai muuhunkaan jatko-opintoihin, ei voi ratketa sen mukaan selviääkö pakkoruotsista. Eikä sen perusteella myöskään voi jaotella vanhoin rotuhygieenisin termein ketään "heikompaan aineksee" kuuluvaksi.

• svekoargumentti kirjoitti:

-Kuinka epätoivoista on rkp-trollin elämä kun osaa hyvin suomea mutta pakkokiusallakin yrittää estää itseltään sen käytön??

Hyvä pointti.

Itse vaadin nykyisin hurreilta aksenttivapaata suomea.

Kansalaisen muu kielitaito ei voi heikentää hänen perustuslaillista oikeuttaan saada yhteiskunnalliset palvelunsa äidinkielellään suomeksi tai ruotsiksi.
        Suomi ja ruotsi ovat Suomessa tasavertaiset kielet ja ko kielten puhujat ovat lain edessä yhdenvertaiset.

• RKP.pettää.aina kirjoitti:

"En minä tiedä, kerro sinä riittääkö? "
        Kyllä riittää, mutta täällä Vaasassa oltiin mielenosoituksessa jo valmiita RKP:n kansankiihotuksen johdosta hautaamaan niitä ruotsinkielisiä, jotka ovat kuolleet huonon kielitaidon aiheuttamiin hoitovirheisiin.

"Jos koulussa ei opita ruotsia niin sitten sitä koulutusta vissiin tarttis lisätä."
        Pakon täydellistä epäonnistumista voidaan siis korjata vain pakkoa lisäämällä?

"Minä olin kouluaikana surkea matematiikassa joten jouduin tekemään ylimääräistä työtä pärjätäkseni, ainakaan minun mielessäni ei käynyt ajatus että se olisi pitänyt lakkauttaa kokonaan."
        Ei täällä fennopuolellakaan ole enää aikoihin ehdottanut ruotsinopetuksen lakkauttamista. Kyllähän se ruotsin opetus jatkuu entiseen tapaan, vaikka kaikki eivät sitä luekaan.

"Oppilaan kovapäisyys ei ole pätevä syy vapauttaa koulunkäynnistä tai edes oppiaineesta, nykyäänhän ketään ei vapauteta oppivelvollisuudesta vaan järjestetään koulutus tasolle jolla heikompikin aines pärjää. "
        On aina virkistävää tavata sellainen joka oikeasti on sisäistänyt RKP:n piilorasistisen vihapuhepropagandan.

Siis kelpoisuus akateemiseen tai muuhunkaan jatko-opintoihin, ei voi ratketa sen mukaan selviääkö pakkoruotsista. Eikä sen perusteella myöskään voi jaotella vanhoin rotuhygieenisin termein ketään "heikompaan aineksee" kuuluvaksi.

Miksi jauhat ruotsin opiskelusta? Nyt on puhe ruotsinkielisistä palveluista ja ruotsinkielisten potilaiden oikeudesta saada hoitoa omalla äidinkielellään!

Hallituksen (Rehulan) mahtikäskyllä vakuutetaan että Seinäjoella osataan ruotsia ja ruotsinkieliset palvelut pystytään takaamaan.
        Jos niin on ja homma toimii, niin hieno homma!

Missä ja miten seinäjokiset ovat ruotsinsa oppineet ei minua kiinnosta, hienoa jos osaavat.

Kummastuttaa vain neffejen innostus siitä että yksikielinen sairaala pakotetaan, ainakin osittain, kaksikielistymään. Seinäjoen keskussairaalan ruotsinkielen osaamisvaatimukset ovat todellista pakkoa, riotsin kielellä palvekeminen on edellytys sairaalan saamalle asemalle maakunnan ainoana laajan päivystyksen sairaalana.

Toivotaan että toimii! Meidän surujen oikeudet ovat muuttumattomat, Sjoen keskussairaala joutuu muuttumaan.

• "Vaadinkin juuri että svedut oppivat perustuslaiölisella oikeudellani suomen kielen ilman hurriaksenttia."

Neffen pitää aina panna överiks, kyllä meille suruille kelpaa sairaanhoitajan huonompikin ruotsin kielen taito kunhan toimeen tullaan.

Sellainen hoitaja ei sitä vastoin kelpaa joka moukkamaisesti töräyttää että "Suomessa puhutaan suomea" kuten taannoinen Salon aluesairaalan päivystyksen hoitaja.

• svekoargumentti
        Ankdam kirjoitti:

Miksi jauhat ruotsin opiskelusta? Nyt on puhe ruotsinkielisistä palveluista ja ruotsinkielisten potilaiden oikeudesta saada hoitoa omalla äidinkielellään!

Hallituksen (Rehulan) mahtikäskyllä vakuutetaan että Seinäjoella osataan ruotsia ja ruotsinkieliset palvelut pystytään takaamaan.

Missä ja miten seinäjokiset ovat ruotsinsa oppineet ei minua kiinnosta, hienoa jos osaavat.

Kummastuttaa vain neffejen innostus siitä että yksikielinen sairaala pakotetaan, ainakin osittain, kaksikielistymään. Seinäjoen keskussairaalan ruotsinkielen osaamisvaatimukset ovat todellista pakkoa, riotsin kielellä palvekeminen on edellytys sairaalan saamalle asemalle maakunnan ainoana laajan päivystyksen sairaalana.

Toivotaan että toimii! Meidän surujen oikeudet ovat muuttumattomat, Sjoen keskussairaala joutuu muuttumaan.

-Missä ja miten seinäjokiset ovat ruotsinsa oppineet ei minua kiinnosta, hienoa jos osaavat.

Osmo "Ode" Soininvaara kuittaa:-)

• RKP.pettää.aina
        Ankdam kirjoitti:

"Miksi jauhat ruotsin opiskelusta? Nyt on puhe ruotsinkielisistä palveluista ja ruotsinkielisten potilaiden oikeudesta saada hoitoa omalla äidinkielellään! "
        Siksi koska pakkoruotsin yhtenä perusteluna on käytetty ihan lainvalmisteluasiakirjoja myöten sitä, että sillä turvataan ruotsinkielisten oikeus saada yhteiskunnallisia palveluita.

Ja asiassa on se toinenkin puoli, että jollain tavoin teidän potentiaalisten oikeuksien toteuttamisvaatimus koskee myös niitä, jotka eivät aio sellaiselle alalle tai työhön jossa ruotsia tarvitaan.

Eli teidän joidenkin oikeuden mahdollinen toteuttaminen, on jotenkin kääntynyt kaikkien suomenkielisten velvollisuudeksi pakkoruotsin kautta.

Ja nyt yhtä-äkkiä tuleekin ilmi, että massiivisesta pakkoruotsituksesta huolimatta, te uskokaan kielellisten oikeuksien toteutuvan?

"Jos niin on ja homma toimii, niin hieno homma! "
        Kyllä toimii, ja todellakin muutos on hieno homma.

"Missä ja miten seinäjokiset ovat ruotsinsa oppineet ei minua kiinnosta, hienoa jos osaavat. "
        Mikseivät osaisi, kun pakkoruotsia on luettu peruskoulussa, sitten lukiossa, osa kirjoittanutkin sen, ja sitten vielä korkeakoulujen hoitoalan oma virkamiesruotsi.

Tietenkin Seinäjoen sairaalassa on jo nyt kaksikielistä henkilökuntaa, Vaasassa työskennellyttä henkilökuntaa, ja vieläpä sellaisia, jotka ovat olleet muissa pohjoismaissa hoitajina töissä.

"Kummastuttaa vain neffejen innostus siitä että yksikielinen sairaala pakotetaan, ainakin osittain, kaksikielistymään."
        No jos muutaman osaston päivystyksessä ja jatkohoidossa pitää osata ruotsia, niin kyllä sellaiseen kaksikielistämiseen on jopa paatuneinkin fenno valmis.

"Meidän surujen oikeudet ovat muuttumattomat, Sjoen keskussairaala joutuu muuttumaan."
        Ilman muuta, teidän kielioikeudet huomioidaan ja toteutetaan tarvittavassa laajuudessa.

• PetraNyquist

"Vaadinkin juuri että svedut oppivat perustuslaiölisella oikeudellani suomen kielen ilman hurriaksenttia."

Neffen pitää aina panna överiks, kyllä meille suruille kelpaa sairaanhoitajan huonompikin ruotsin kielen taito kunhan toimeen tullaan.

Sellainen hoitaja ei sitä vastoin kelpaa joka moukkamaisesti töräyttää että "Suomessa puhutaan suomea" kuten taannoinen Salon aluesairaalan päivystyksen hoitaja.

• svekoargumentti
        PetraNyquist kirjoitti:

"Vaadinkin juuri että svedut oppivat perustuslaiölisella oikeudellani suomen kielen ilman hurriaksenttia."

-Neffen pitää aina panna överiks

Muuten hyvä, mutta idea on hurrilasta kotoisin.

• 1800lukuMeni
        Ankdam kirjoitti:

Mikään ei maailmassa ole varmempaa kuin muutos. Se olisi hyvä jo hurrienkin hyväksyä.

• svekoargumentti kirjoitti:

-Neffen pitää aina panna överiks

Muuten hyvä, mutta idea on hurrilasta kotoisin.

Mikä idea on hurrilasta kotoisin? Sekö muka että hoitohenkilökunnan tulisi puhua vurheetöntä, aksentitonta ruotsia?

Älä puhu skeidaa!! Tälläkään palstalla virhetöntä ruotsia eivät vaadi muut kuin neffet! Vain neffet arvostelevat huonosti ruotsia puhuvia suomenkielisiä.

• 1800lukuMeni kirjoitti:

Mikään ei maailmassa ole varmempaa kuin muutos. Se olisi hyvä jo hurrienkin hyväksyä.

Niinhän se menee ja lyhyellä tähtäimellä muutos Seinäjoen keskussairaalassa on se että siellä joudutaan ruotsin kielen kurssille!
        :-D

• svekoargumentti
        Ankdam kirjoitti:

Mikä idea on hurrilasta kotoisin? Sekö muka että hoitohenkilökunnan tulisi puhua vurheetöntä, aksentitonta ruotsia?

Älä puhu skeidaa!! Tälläkään palstalla virhetöntä ruotsia eivät vaadi muut kuin neffet! Vain neffet arvostelevat huonosti ruotsia puhuvia suomenkielisiä.

-Älä puhu skeidaa!! Tälläkään palstalla virhetöntä ruotsia eivät vaadi muut kuin neffet! Vain neffet arvostelevat huonosti ruotsia puhuvia suomenkielisiä

Kyllä moni suomenkielinen puhuisi mielellään ruotsia.
        Mutta kun se ei hurreille kelpaa.

Kysy vaikka Soininvaaralta.

• Miksi Soinivaaralta? Kerro sinä itse milloin olet ollut tilanteessa että olet puhunut ruotsia, eikä se ole kelvannut.
        Oletan että sinulla on omia kokemuksia kun otit asian puheeksi. Tosin minä kovasti ihmettelen väitettä.

• talanikki

Mutta kun Suomessa puhutaan suomea, ei sille mitään voi

• Vaasan sairaalan tapaus on esimerkki siitä, kuinka huonosti tehty lainsäädäntö aiheuttaa yhteiskunnan jumiutumisen. Maailma ja Suomi on muuttunut. Suomessa asuu monen kielisiä ihmisiä. Ruotsin kieliset ovat taloudellinen painajainen. Scandinaviassa ei ole muita kaksikielisiä valtioita. Miksi Suomi on poikkeus? Ei mitään järkeä!

• demokratiaääni

Samaa mieltä, onnettoman hallituksen surkeaa lainsäädäntötyötä tämä sotesoppa. Maan ainoaa aidosti kahdella kielellä toimivaa isoa keskussairaalaa yritetään heikentää, joillain haaveisiin perustuvilla säästöillä ja hoidon, hoitoon pääsyn helpottamisella, joihin uskominen on itsepetosta. LÄÄKÄRI-lehdessä tällä viikolla tyrmättiin hallituksen haahuilut selväsanaisesti.
        p.s. Suomessa tehdään enemmistöpäätöksin tänne parhaiten sopivaa politiikkaa, turha matkia huonompia malleja muista valtioista; ei mikään valtio matki toista, vaan tekee itse omaa yhteiskuntapolitiikkaansa.

• Juuri näin. Suomen on oltava normaali eurooppalainen valtio, ei islannissakaan tai tanskassa tai virossa ole pakkoruotsia vaikka niissäkin maissa on ruotsipratande vähemmistöt. Suomen viranomaistoimissa on taattava tulkkauspalvelu kaikille muun kielisille, jos jollain näistä ei ole vielä riittävän hyvää suomen kielitaitoa. Mikään tässä ei poikkeaisi muiden sivistysvaltioiden käytännöistä paitsi että muinaisjäänne rasistinen aatelissäätypuolue rkp yhä yrittäisi harjoittaa kansakuntaa vahingoittavaa politiikkaa ja tahrata Suomen mainetta.

• IQ-
        libertas kirjoitti:

Juuri näin. Suomen on oltava normaali eurooppalainen valtio, ei islannissakaan tai tanskassa tai virossa ole pakkoruotsia vaikka niissäkin maissa on ruotsipratande vähemmistöt. Suomen viranomaistoimissa on taattava tulkkauspalvelu kaikille muun kielisille, jos jollain näistä ei ole vielä riittävän hyvää suomen kielitaitoa. Mikään tässä ei poikkeaisi muiden sivistysvaltioiden käytännöistä paitsi että muinaisjäänne rasistinen aatelissäätypuolue rkp yhä yrittäisi harjoittaa kansakuntaa vahingoittavaa politiikkaa ja tahrata Suomen mainetta.

Suomi ei matki tietenkään muita, emmehän ole tyhmiä. Nettifennotkin ovat jatkuvasti korostaneet tutkimusta, jossa todettiin suomenkielisten älykkyys.

• IQ- kirjoitti:

Suomi ei matki tietenkään muita, emmehän ole tyhmiä. Nettifennotkin ovat jatkuvasti korostaneet tutkimusta, jossa todettiin suomenkielisten älykkyys.

Nyt matkitaan ja kerrankin luvanvaraisesti ollaan tyhmiä mutta lopputulokseen tyytyväisiä - muutamaa änkyrää lukuunottamatta.

• RKP olisi varmasti voinut säilyttää päivystyksen Vaasassa, jos olisi tarkonnut hallitukselle pakkoruotsista luopumista.
      Ankdamille ja muille tiedoksi Seinäjoen, kuten muidenkin kaupunkien lääkärit ovat lukeneet pakkoruotsin. Tämän lisäksi he ovat suorittaneet virkaavarten pakollisen tutkinnon ruotsintaidoista.

Seinäjoen sairaalaa ei siis pakkoruotsiteta, se on tehty jo.
      Tällaisia tapauksia vartehan pakkoruotsi on. Vai onko?
      Ruotsin opetusta ei kannata lisätä, vaan kotouttaa kaikki ulkomaan kieltä puhuvat suomeksi. Kaikkien ihmisten, myös matujen oikeudet ovat tasa-arvoisia. Privilegiot pois.

• siinäpäs-ongelma

Rkp:n Ankkadaami, voisi ottaa pohdittavakseen ongelman: Tuleeko koko suomi pakkoruotsittaa, vai pitääkö se ruotsitus keskittää alueille, jossa ylipäätänsä edes ruotsinkielisiä on?

• 3251

Miksei vaasalaiset mene Ruotsiin sairaalaan? Ruotsalaiset lähettävät potilaita Suomeen. Vaasaan voisi palkata Munsalasta muutaman soutajan, niin kuljetus hoituu.

• RKP.pettää.aina

Miksi ihmeessä vaasalaisten, siis suomenkielisenemmistöisen kaupungin asukkaan, pitäisi mennä vieraaseen maahan vieraskieliseen sairaalaan?

Tuohan kuulostaa ihan niiltä RKP:n kaavailuilta, jotka onneksi torpattiin aikaisemmin.

Ruotsinkielisistä maakunnista tulevat ruotsinkieliset potilaat sen sijaan menkööt ainakin minun puolestani, minne tahtovat, vaikka Uumajaan.

• Kepuvaari

Käytännössä sairaaloissa ei mikään muutu. Vaasassa säilyy päivystys ja vain hyvin erikoistuneet toimenpiteet siirtävät potilaita Seinäjoelle Vaasasta. Mehiläinen avaa toimipisteen Vaasaan ja ruotsinkieliset keskittävät lääkärikäyntinsä sinne.
      Parempien liikenneyhteyksien vuoksi Seinäjoelle tulevat ympäristökunnista muut.

Seinäjoesta tulee terveydenalan keskittymä. Erityisesti hoiva-alalle, mille on saatavissa henkilökuntaa helposti. Vaasaan on vaikea perustaa hoiva-alan yritystä, koska ruotsin kielen osaavaa henkilökuntaa ei ole saatavilla. Täyden palvelun sairaala läheisyydessä tietenkin on apu. Parhaat lääkärit tulevat Seinäjoelle. Vaasan sairaala kyllä ajanolonn kuihtuu terveysasemaksi.

• RKP.pettää.aina

Ensimmäinen kappale oli hyvä, mutta toisen kappaleen kanssa on hankala olla samaa mieltä. Ei sinänsä etteikö Seinäjoelle jotain keskittymää tule, mutta niitä taitaa tulla jokaiseen isompaan kaupunkiin.

"Vaasaan on vaikea perustaa hoiva-alan yritystä, koska ruotsin kielen osaavaa henkilökuntaa ei ole saatavilla. "
        Vaasan ongelma on jo nykyäänkin se, että esim. sairaalalla on hankaluuksia saada suomenkielisiä työntekijöitä, jotka osaavat ruotsia, mutta sen sijaan ruotsinkielisiä hoitajia, joilla on vaihteleva suomentaito, mutta ruotsi äidinkielenä riittää hyvin.

Ruotsinkielisestä Noviasta heitä valmistuu koko ajan, ja he yleensä jäävät alueelle töihin, kun taas suomenkieliset VAMK:lta valmistuvat lähtevät usein muualle Suomeen töihin, eli käyvät täällä vain opiskelemassa.

"Vaasan sairaala kyllä ajanolonn kuihtuu terveysasemaksi. "
        Ei, koska terveysasemien tehtävät ja sairaanhoito ovat jo niin erilaisia toimintoja, ettei toinen voi korvata toista, ja Vaasa on yksinkertaisesti liian iso, että siltä voitaisiin viedä omaa sairaalaa tai sen toimintoja isommassa määrin.

Luultavasti toiminta tulee jatkumaan samanlaisena kuin nykyisin seuraavaan suureen uudistukseen asti, ja mitä siinä tapahtuu riippuu ihan siitä ketkä ovat uudistusta suunnittelemassa ja päättämässä.

• Sjuksköterska

Vaasan sairaalan työilmapiiri on surkea. Henkilökunta on jakaantunut kahteen leiriin. Suomenkielisen ei sinne kannata mennä. Seinäjoella on onneksi paremmat tulevaisuuden näkymät

• poliittinen-peli

Rkp:n seuraava siirto: Maarit Felt-Ranta nostetaan demareiden kaaderiin, seuraavien vaalien jälkeen rkp:n hallituspaikka on taattu ja 12 1 toteutuu

• Vaakvaak

Perussuomalaiset junaili rantaruottalaiset sorsat ankkalamista noutamaan pullapalaset.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      44
      9141
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      78
      5632
    3. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4790
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      38
      4084
    5. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      55
      3601
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      54
      3402
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      29
      3287
    8. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      45
      2490
    9. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      34