En ymmärrä tätä vouhotusta veneverosta, eihän sellaista vielä edes ole olemassa ja ehkä ei koskaan edes tule. Sitten olen myös ihmetellyt että ihmiset ylipäänsä kiirehtivät ilmoittamaan veneensä rekisteriin. Itselläni on 35 jalkainen vm 2006 pursi enkä ole sitä toistaiseksi mihinkään rekisteriin ilmoittanut enkä ole mihinkään venekerhoon liittynyt näinä 32 vuotena kun olen merellä sekä moottoriveneellä että purjeveneellä liikkunut. Olin pari vuotta eräässä suurehkossa venekerhossa jäsenenä mutta tulin siihen tulokseen että minulla siitä ei ollut mitään hyötyä, vain kuluja. Nykysin saa venepaikan monesta muusta paikasta halvemmalla kuin veneseurojen satamista. Koska itselläni on kesäpaikka Turunmaan Saaristossa ja autotie perille niin ei siksikään ole veneseuran paikasta tarvetta. Syksyllä serkkuni ajaa kuormaautonsa missä kunnon HIAB laiturin kupeseen ja nostaa veneen maihin ja keväällä päinvastainen operaatio. Rekisteröintipakon jälkeen on kerran on merellä pysäytetty puhallusta varten ja silloin merivartioston pojat kyseli että missä on rekisteritunnus. Näytin sellaisen tarrapaperin missä on ns rekisteri numero ja sanoin että en ole ehtinyt sitä kylkeen liimata kun vasta viikolla sain veneen vesille monen vuodsen maillasäilyttämisen jälkeen. Asia oli sillä selvä, sanoivat vaan että yritä nyt mahdolisimman pian saada ne tarrat kylkiin. En ole vieläkään ehtinyt tosin tarroja liimaamaan mutta sen sijan minulla on kyljissä nyttemmin veneen tyyppinumero X--
Jos taas joskus tulevaisuudessa kysellään verokuittia merellä niin pitää keksiä hyvä syy miksi se ei ole veneessä.
Veneverohössötys
27
598
Vastaukset
- LegendaaRiittää
Palstan hörhöjen vilkas mielikuvitus tuottaa ehtymättömästi näitä tarinoita...
- sekoomus
Niin, ja jotkut tekevät pahempiakin rikkeitä jopa rikoksia , et näköjään ymmärtänyt että venevero "vouhotuksessa" ei siitä ole kysymys.
- RajaSeOnSaduillakin
Kun poliisi pysäyttää, niin kysyvät rekisteritodistuksen, puhalluttavat, haluavat nähdä leimatun sammuttimen ja voivat katsoa, että kaikille on liivit. Varmaan tilanteesta riippuen soveltavat. En sanoe etteivät tarkasta rekisteritunnusta, mutta tekevät sen aika huomaamattomasti, ehkä siinä vaiheessa, kun ollaan telakoitumassa toisiimme.
Hetken aikaa tarkastivat myös polttoaineen väriä, mutta ei viimeaikoina.
Seuraavalla kerralla, kun mielikuvitus alkaa laukkaamaan, niin tuossa on sille kaviouraa :D- 12-1
Tähän asti ovat toimineet noin. Jos venevero tulee, muuttuu myös tarkastuskäytäntö. Tarkistaa voisi myös veneiden alv-maksut.
- MarttinenK
12-1 kirjoitti:
Tähän asti ovat toimineet noin. Jos venevero tulee, muuttuu myös tarkastuskäytäntö. Tarkistaa voisi myös veneiden alv-maksut.
Ei kyllä pidä paikkansa että toimisivat välttämättä noin. Minut on saaristomerellä pysäytetty viimeisen 5 vuoden aikana neljästi. Tuntuu että ovat herkempiä pysäyttämään isokokokoisia moottoriveneitä. Itselläni on 36 jalkainen nopeakulkuinen moottorivene ja kerran kyselinkin että tarkistavatko vain moottoriveneitä kun tarkastuspaikan ohitti samanaikaisesti ainakin viisi purjevenettä ja niistä vaan yksi ratsattiin ja se oli se mikä ajoi koneella. Vastaus oli että jos on purjeet ylhäällä niin tarkastukseen mene turhan paljon aikaa kun purjreet pitää saada alas. Toki olen pari kertaa nähnyt että ovat ajaneet purkkarin kylkeen ja kiinnittänyt veneet yhteen jolloin matka on hiljalleen jatkunut puhalluksen aikana mutta silloin on aina ollut tarkastusveneenä kumivene. Vaan kerran on minulta kysytty rekisteröintipapereita ja kerran tarkistettiin sammuttimet. Muut kerrat pelkkä puhallus ja taas menoksi.
Veroista puheenollen pitäisi kaikkia vesiskoottereita verottaa ainakin tuplasti verrattuna moottoripyöriin eli minimissään 300 EUR / vuosi. Se vesiskootteri on maailman turhin vekotin vapaajan käyttöön. Pelastus ja viranomaiskäytössä asia on aivan toinen. - puhallutettu
MarttinenK kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkansa että toimisivat välttämättä noin. Minut on saaristomerellä pysäytetty viimeisen 5 vuoden aikana neljästi. Tuntuu että ovat herkempiä pysäyttämään isokokokoisia moottoriveneitä. Itselläni on 36 jalkainen nopeakulkuinen moottorivene ja kerran kyselinkin että tarkistavatko vain moottoriveneitä kun tarkastuspaikan ohitti samanaikaisesti ainakin viisi purjevenettä ja niistä vaan yksi ratsattiin ja se oli se mikä ajoi koneella. Vastaus oli että jos on purjeet ylhäällä niin tarkastukseen mene turhan paljon aikaa kun purjreet pitää saada alas. Toki olen pari kertaa nähnyt että ovat ajaneet purkkarin kylkeen ja kiinnittänyt veneet yhteen jolloin matka on hiljalleen jatkunut puhalluksen aikana mutta silloin on aina ollut tarkastusveneenä kumivene. Vaan kerran on minulta kysytty rekisteröintipapereita ja kerran tarkistettiin sammuttimet. Muut kerrat pelkkä puhallus ja taas menoksi.
Veroista puheenollen pitäisi kaikkia vesiskoottereita verottaa ainakin tuplasti verrattuna moottoripyöriin eli minimissään 300 EUR / vuosi. Se vesiskootteri on maailman turhin vekotin vapaajan käyttöön. Pelastus ja viranomaiskäytössä asia on aivan toinen." Vastaus oli että jos on purjeet ylhäällä niin tarkastukseen mene turhan paljon aikaa kun purjreet pitää saada alas."
Kyllä merivartioilla on aika yleistä ajaa pienemmällä kummparilla (ns AV, apuvene) purjehtivan purkkarin kylkeen ja puhalluttaa kippari tehdä joku pikku tarkistus (näytäppä saammutin ja liivit). Sitten irti kyljestä ja seuraavan luokse, ei siinä kauan mene eikä purjeita tarvitselaskea. Hangossa ja Porkkalassa aika yleistä. - Purjeilla_minäkin
MarttinenK kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkansa että toimisivat välttämättä noin. Minut on saaristomerellä pysäytetty viimeisen 5 vuoden aikana neljästi. Tuntuu että ovat herkempiä pysäyttämään isokokokoisia moottoriveneitä. Itselläni on 36 jalkainen nopeakulkuinen moottorivene ja kerran kyselinkin että tarkistavatko vain moottoriveneitä kun tarkastuspaikan ohitti samanaikaisesti ainakin viisi purjevenettä ja niistä vaan yksi ratsattiin ja se oli se mikä ajoi koneella. Vastaus oli että jos on purjeet ylhäällä niin tarkastukseen mene turhan paljon aikaa kun purjreet pitää saada alas. Toki olen pari kertaa nähnyt että ovat ajaneet purkkarin kylkeen ja kiinnittänyt veneet yhteen jolloin matka on hiljalleen jatkunut puhalluksen aikana mutta silloin on aina ollut tarkastusveneenä kumivene. Vaan kerran on minulta kysytty rekisteröintipapereita ja kerran tarkistettiin sammuttimet. Muut kerrat pelkkä puhallus ja taas menoksi.
Veroista puheenollen pitäisi kaikkia vesiskoottereita verottaa ainakin tuplasti verrattuna moottoripyöriin eli minimissään 300 EUR / vuosi. Se vesiskootteri on maailman turhin vekotin vapaajan käyttöön. Pelastus ja viranomaiskäytössä asia on aivan toinen."Se vesiskootteri on maailman turhin vekotin vapaajan käyttöön. "
Jonkin verran noita on myös mökkiläisillä (saaresa) yhteysveneenä. Kätevä kauppakassi ja nopea käydä mökillä tarkistamassa paikat. Eli kyllä vesijeteillekin on hyötykäyttöä, joskin varmasti yleisesti kuuliuvat samaan kastiin moottorikelkkojen ja mönkijöiden kanssa. Puhdasta vapaa-ajan harrastustoimintaa. Jota muuten purjehduskin on ;-) - Kölivinossa
Pysäytyskertoja en jaksa laskea, mutta rekisterilappu on kysytty vain kerran, sammutinta usein ja aina on puhallutettu. Eräänä kesänä jouduin tullin, poliisin ja rajavartiolaitoksen pysäyttämäksi, useimmiten jälkimmäiset kaksi ovat olleet aktiivisempia pysäyttäjiä ja kerran sama poliisi pysäytti peräkkäisinä päivinä. Eräällä reissulla kun olin pulpettiveneellä kalasta tulossa mitattiin varmuudeksi pienimmät kuhat puhallutuksen ja sammutintarkastuksen yhteydessä. Purjehtiessa ei minua ole pysäytetty koskaan.
Purjeilla_minäkin kirjoitti:
"Se vesiskootteri on maailman turhin vekotin vapaajan käyttöön. "
Jonkin verran noita on myös mökkiläisillä (saaresa) yhteysveneenä. Kätevä kauppakassi ja nopea käydä mökillä tarkistamassa paikat. Eli kyllä vesijeteillekin on hyötykäyttöä, joskin varmasti yleisesti kuuliuvat samaan kastiin moottorikelkkojen ja mönkijöiden kanssa. Puhdasta vapaa-ajan harrastustoimintaa. Jota muuten purjehduskin on ;-)Kyllä mönkijöillä on hyötykäyttöä aika paljon. Peräkärryn kanssa sillä saa tavarat liikkumaan aika vaikeassakin maastossa, lumityöt saa tehtyä, vaikka rantatraileria saa hinattua ja veneet laskettua. Vaarallisia ne toki on, kun ei ole hyttiä.
- kokeilenko
Kirkkoveneen verotuksella paras tutto
- Eisepaksuus
Tuo ALV:n tarkistaminen voi olla hankalaa kun alv-todistuksia ei enää ole. EU:ssa taitaa olla vain yksi maa joka niitä vielä myöntää, Hollanti.
- näinhoituuhommat
Voi sen tarkastaa kauppakirjoista tai maahantuonnin tullaus asiapapereista. Ja jollei löydy, niin maksat ALV uudelleen, niin sulla on sen jälkeen asiakirja ja valtio voi antaa mehmetille lisää pähkinöitä.
- Veenokki
näinhoituuhommat kirjoitti:
Voi sen tarkastaa kauppakirjoista tai maahantuonnin tullaus asiapapereista. Ja jollei löydy, niin maksat ALV uudelleen, niin sulla on sen jälkeen asiakirja ja valtio voi antaa mehmetille lisää pähkinöitä.
Taas yksi taito-Tahvo, jolla ei ole harmainta aavistustakaan mistä sauhuaa - nämä ovat näitä palstapölhöjä, joilla on vahvat mielipiteet kaikesta, eikä ymmärrystä mistään.
- komppaan
Veenokki kirjoitti:
Taas yksi taito-Tahvo, jolla ei ole harmainta aavistustakaan mistä sauhuaa - nämä ovat näitä palstapölhöjä, joilla on vahvat mielipiteet kaikesta, eikä ymmärrystä mistään.
Näin on, osuit asian ytimeen.
- Työtönjaonneton
Tuo aloittelija kuuluu selvästi siihen ryhmään ihmisiä joita voisi telkien taa pistää sen kummemmin kysymättä. Jättää varmaankin tuloverojakin ainakin osittain maksamatta vaikka on varaa omistaa tuollaisen ökyveneen ja omistaa ilmeisesti suurehkon kesä/talvi huvilankin meren äärellä, ilmeisesti on pimeitä rakennuksiakin hehtaaritontti täynnä. Joo, olen kyllä ihan oikeasti kateellinen. Olen aina veroni maksanut ja kaikki lain pykälät noudattanut. Joitakin vuosia sitten kun vielä oli työpaikka ostin vm 1971 olevan Artekno tuulilasiveneen missä 60 heppainen yhtä vanha perämoottori.Hinta oli silloin 1500 EUR Joka kesä olen sillä veljeni mökille ajanut ja niin tulen myös jatkossa tekemään kun työttömänä 62 vuotiaana ei ole muuhun varaa. Se on ainoa ylimääräinen "luxus" mistä en halua luopua koska velipojan mökillä voin kalastaa ja näin saan ruokaa päivittäin. Venen tämän päiväinen arvo on ehkä max 500-900 EUR . On se jotenkin väärin jos meikäläinen joutuu maksamaan 100 EUR veroja ja samanaikaisesti 8,9 m uuden purjeveneen (arvo lähemmäs 100.000 EUR)omistaja seilailee /ajelee samoilla vesillä verotta. Mielestäni ei ole kohtuullista !!!
- PoliittisestiEpäkorrekti
Olen ihan samaa mieltä, mutta eri perustein.
Meillä on progressiivinen verotus, jonka tehtävä on verottaa maksukyvyn mukaan. Jokainen voi tykönään olla omaa mieltän sen oikeudenmukaisuudesta, mutta tarkoitus on selvä.
Jos veroja halutaan kerätä lisää, se pitää tehdä yksinkertaisesti korottamalla veroastetta. Silloin vero kohdistuu ainakin sillä tavalla, miten poliittinen halu sitä ohjaa. Pisteveroilla asiaa ei voi hoitaa yhtä tarkasti ja on muutenkin omituista, että sillä yritetään tehdä huonommin asia, minhin on jo järjestelmä olemassa.
Pitäisi siirtyä läpinäkyvään verotukseen niin, että kaikki maksut (esim päivähoitomaksu) olisi kaikille sama ja yhdellä verolla (positiivinen tai negatiivinen) tasattaisiin tuloeroja. On ihan terveellistä huomata, että joidenkin veroaste on todellisuudessa lähempänä 90% kuin 50%. Samalla näkyisi suoraan tilastoissa kuinka paljon eniten veroja maksava maksaa ja vastaavasti kuinka paljon eniten tukia saava hyötyy.
Alkuhämmästyksen jälkeen saataisiin kuitenkin keskusteluun todelliset luvut eikä tarvitse yrittää laskea yhteen päivähoidon progressioita ja lääkekuluvähennyksiä.
Vasemmisto voisi ottaa kunnian siitä, että raha todella siirtyy keskiluokalta köyhille. Toisaalta oikeisto voisi myös saada kannatusta siinä, että luvut ovat järkyttävän suuria. Persut puolestaan voisivat edelleen olla katkeria siitä, että joku saa enemmän. - soudahyvämies
Vaihda kajaakkiin, soudat sillä...myyt huvikuunarisi jollekin ökyveneeksi, lopulla rahalla voit laittaa suut makeaksi.
- huvikuunarikajakki
Ei noilla rahoilla kyllä kajakkeja ostiskella.
- Sekotrafi
Mikäli venevero tulee perustumaan Trafin ylläpitämään venerekisteriin niin koko hommasta ei tule yhtään mitään. Siinä rekisterissä on niin paljon virheitä koskien omistajia, veneen /moottorin kokoa kuten omistajaosoitteissa.
Käy itse tarkistamassa omat tiedot niin voit yllättyä mitä sieltä Trafin rekisteristä löytyy omalla kohdallasi. Kun tarkistin omat tiedot ainoa mikä oli oikein oli nimeni.
Asuinpaikka oli keskisuomessa vaikka eteläsuomessa asun, veneeni oi isokokoinen moottorivene vaikka minulla on 9,5 m purjevene (moottorivenettä en ole koskaan omistanut) Venekerhon nimeä en tunnistanut, ilmeisesti myös keskisuomen sisävesikerho. Ensin ajattelin pyytää korjausta tietoihin mutta sitten aattelin että saattaisi olla mukavaa katsoa tuleeko verolippua vai ei ( jos verotus toteutuu ylipäänsä). Kun kerroin kaverillee niin hänkin teki tarkistuksen. Hänellä oli muut asiat oikein paitsi veneen koko, rekisterissä oli 8,9 m kun oikea luku on 9,8 m. Hän ei tehnyt korjausta ymmmärrettävistä syistä.- ei.ihmekään
Maistraateissa kai tiedot vietiin rekisteriin käsin omistajien ilmoituksista, se yksinään selittää hurjan määrän virheitä. Eikä ainakaan kirjaajien asiantuntemus estänyt ilmiselvien virheiden kirjausta. Miten virheettömästi lie tapahtunut tietojen siirto maistraateista Trafiin. Ja nyt niillä tiedoilla pitäisi verottaa.
- OnnekasOnni
Sen verran kiinnostuin että piti tarkistaa omat tiedot. Minulla on itserakennettu ristilaminoitu purjevene jonka pituus on 9,7 m, valmistunut vuonna 1968 ja olin jo varautunut veroon. Rekisterissä se oli merkitty 7,9 m omavalmisteeksi. Moottorista ei väliä koska se on alle 20 hp sisämoottori. Virkailija kyseli puhelinkeskustelun lopuksi että olenko tyytyväinen tietoihin ja totesin että täysin tyytyväinen.
- Näinonpullatuunissa
Jos Soinivero tulee otan veneeni pois trafin rekisteristä ja jatkan iloisena poikana purjehtimista. Samalla "lainaan" samanmerkkisen purkkarin rekisteröinti numeroa kunhan on toiselta merialuuelta kotoisin. Eli teen identtitettilainauksen.
Veneveron huono puoli on se, että se lisää byrokratiaa, ja kuten kaikki verot se vähentää taloudellista toimeliaisuutta viemällä rahaa pois venemarkkinoilta. Valtio aikoo siihen ryhtyä saadakseen lisää tuloja budjettiin. Asiaa pohdittuani, annan käytettäväksi ehdotuksen, että veneveron sijaan vähennetäänkin valtion menoja. Luovutaan venerekisteristä. Tällä voidaan purkaa byrokratiaa Trafista ja vältytään veneveron vaatiman lisäbyrokratian pystyttämiseltä. Rahaa säästyy budjetista varmasti enemmän kuin venevero olisi tuonut. Ruotsissakaan ei ole venerekisteriä, joten toimeen tullaan kyllä ilmankin sitä.
- juu_
Juurikin noin. Yleensä kun meillä jotakin muutetaan, perustellaan sitä sillä, että EU määrää tai jossakin muuallakin on näin.
Kun on menossa byrokratian purku- sekä säästötalkoot, voitaisiin ne aloittaa seuraamalla Ruotsin mallia ja lopettaa venerekisterin pito samoinkuin populistisesta heitosta alkunsa saanut verohöttökehittely. - ssbs
Erinomainen ehdotus. Sitäpaitsi seurojen veneethän ovat kahdessakin rekisterissä.
Veneverohan toteutuessaan ei tuottaisi valtiolle nettona mitään päinvastoin se kokonaisuutena heikentäisi valtion taloutta 5...20 milj. Venekisterin purkaminen sen sijaan toisi aidosti säästöjä ja vähentäisi byrokratiaa.
Kannatan aloitteen tekemistä.
- KansalleHuppii
Sippilä puhui aloittaessaan niin kauniisti byrokratian ja typeryyksien vähentämisestä, mutta hänet tullaan muistamaan lakritsapiipun verottajana.
- huppii
Ja hänet tullaan muistamaan myös ainoasta hallituksen kärkihankkeesta, joka on toteutunut: pysäköintikiekko voi olla muunkin värinen kuin sinivalkoinen. Mahtavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231195
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87757
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18709- 91685
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276675- 107614
- 31565
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet113502