Lähärit HOX! Depott-tabletti

Miima96

Voe vietävä. Olen top-jaksolla (hoito- ja huolenpito) Lääkkeitäkin pitää jakaa. Tänään annoin annospussista oikealle potilaalle oikeat lääkkeet ym. Kaikki meni siis hyvin. Mutta...potilas pureskeli tabletit. Minä opiskelijana tiesin että depott ja enterotabletteja ei saa purra eikä murskata. Kysyin ohjaajaltani, mistä tiedän että onko jokin lääkkeistä kyseinen tablettimuoto. Hän heitti pallon takaisin, minun piti selvittää asia. Apua, mistä tietää onko tabletti depott tai entero jos ne on jo annosteltuna pusseihin.?
Ehkä hän ei itsekään tiennyt ja tällai pelasti nahkansa...

10

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sh79

      Katso mitä lääkkeitä potilaan lääkelistalla oli. Tarkista sitten lääkkeen tuoteselosteesta, pharmaca fennicasta tai esimerkiksi Terveysportin lääkekannasta onko lääke depot- tai enterotabletti myös tabletin ulkonäkö on kuvattu samassa paikassa.

    • lähihoitajakoulutuksesta

      Oliko ohjaaja lähihoitaja? Kyllä harjoittelun ohjaajan pitää tietää ja osata kertoa opiskelijalle, mikä on depot-tabletti ja miten sen tunnistaa! Ilmeisesti jokaisessa lähihoitajakoulussa on suoritettava hyväksyttävästi lääkehoidon ja lääkelaskennan kurssit? Vai voiko jostain valmistua lähihoitajaksi niin, ettei hallitse peruslääkehoitoa?

    • amksh

      Ohjaaja teki aivan oikein - ohjasi sinua ottamaan asioista ITSE selvää, mikä sinun tulee tehdäkin, kun lääkehoitoon osallistut. Koulussa on varmasti lääkehoitoa jo käsitelty ennen harjoitteluasi, joten tiedät (toivottavasti), että sinä itse olet viime kädessä siitä vastuussa, kun lääkkeitä potilaalle annat.
      Miten se voisi onnistua, jos et tiedä/selvitä etukäteen, mitä ja millaisia lääkkeitä pussissa on...?

    • Toivottavastireputat

      Voi herranjumala, annoit siis vaan lääkkeet etkä tiennyt mitä annoit. Just joo. Enpä haluaisi joutua sinun potilaaksi.

      Lähihoitajan ei kyllä pitäisi antaa lääkkeitä jos osaaminen on tuota tasoa. Toivottavasti ohjaaja todellakin tiesi mitä siinä pussissa oli ja tunnisti ne lääkkeet.

      • Muijahan

        Camoon, lääkkeet on potilaille nimetyissä pusseissa. Ne tulevat apteekista ja kaikille potilaille on omat pussit joissa montakin lääkettä. Ja pusseissa ihan lukee kyllä lääkkeen nimi ja lukumäärä. Opiskelija vain kysyi mistä depotin erottaa. Vittu kun ottaa päähän kaltaisesi tyypit


    • Muijahan

      Eipä niitä lääkepusseja kukaan muukaan tarkista. Nehän ovat henkilökohtaisia, lukee nimi ja sotu ha päivä ja kellonaika milloin lääkkeet annetaan. Pussi repäistään auki ja kaadetaan lääkkeet mittamukiin ja ojennetaan potilaalle. Jotkut laskevat että tablettien lukumäärä vastaa pussin päällä olevaa lukua.
      Mitä te täällä elvistelette? Toinen kysyi mistä etottaa depotin ja heti on haukkuryöppy niskassa. Opiskelija, voisit vastata miten tilanne ratkesi!

    • fimea

      Kyllä mä aina tarkistan mitä lääkkeitä annan ja oletan että meillä ainakin muutkin hoitajat tekee niin. Pussissa lukee mitä ne on ja jos ei muuten tunnista niin googlaamalla löytyy. Toivottavasti tää ketju on vaan vitsi tai provo?

      • Puulehtik

        Pakko kysyä: siis miten tarkistat lääkkeet? Siis jos jokaisella asukkaalla on omat nimetty lääkepussinsa? Minä tarkistan päivän, asukkaan ja kellonajan. Ja lasken että pussin tablettimäärä vastaa pussin päällä lukevaa tablettimäärää. Tunnetko joka tabletin ulkonäöltä ja käyt tarkistamassa joka asukkaan lääkelistasta mitä lääkkeitä hänelle kuuluu? Minä keikkailen paljon ja kyllä minun työpaikoissani lääkkeet annetaan asukkaille suoraan pusseista tai doseteista. Siis esim dosetista lääkkeet mittamukiin ja siitä asukkaalle. Olen työskennellyt myös sairaalassa ja siellä lääkkeet ovat annospusseissa. Jokaiselle potilaalle oma pussi, ei niitä siellä analysoida vaan jaetaan potilaille


      • JotainRotia
        Puulehtik kirjoitti:

        Pakko kysyä: siis miten tarkistat lääkkeet? Siis jos jokaisella asukkaalla on omat nimetty lääkepussinsa? Minä tarkistan päivän, asukkaan ja kellonajan. Ja lasken että pussin tablettimäärä vastaa pussin päällä lukevaa tablettimäärää. Tunnetko joka tabletin ulkonäöltä ja käyt tarkistamassa joka asukkaan lääkelistasta mitä lääkkeitä hänelle kuuluu? Minä keikkailen paljon ja kyllä minun työpaikoissani lääkkeet annetaan asukkaille suoraan pusseista tai doseteista. Siis esim dosetista lääkkeet mittamukiin ja siitä asukkaalle. Olen työskennellyt myös sairaalassa ja siellä lääkkeet ovat annospusseissa. Jokaiselle potilaalle oma pussi, ei niitä siellä analysoida vaan jaetaan potilaille

        Jep, tsekkaan aina ensin lääkelistan, paitsi ihan joskus oikaisen jos potilas on niin tuttu että muistan listan ulkoa ja tiedän ettei lista ole muuttunut, ja jep jep, tunnen useimmat lääkkeet ulkonäöltä. Jos menee jokin lääke mitä en tunne niin googlaan - kyllä sen äkkiä oppii muistamaan kun pari kertaa tarkistaa. Minusta lääkkeitä ei pidä antaa summassa.


    • Miima96

      Aloittaja täällä kirjoittelee. Ihmettelen vastauksia, kysyin miten erottaa onko tabletti depott. Hirvee ryöppy niskaan monilta.
      Ulkonäöltä ei voikaan tuntea. Tarkistin lääkelistasta tabletit. Mikään ei ollut depott. Ei siis haitannut että asukas puri tabletit.
      En oo varma tiesikö kaikki millaisia pusseja tarkoitin. Ihan kuin jotkut ois luullut että summanmutikassa otan pussista lääkkeitä ja annan jollekkin.

      Ja ihan vaan kerron: kiitettävä tuli tutkintotilaisuudesta ja koko harjoittelusta ihan älyttömän hyvät arvostelut. Lääkkeidenjaot sujui loistavasti ja myös huumelääkkeitä sain annostella. Toki sairaanhoitaja tarkasti ja vielä toinen sh tuplatsekkasi.

      Ja kukaan, ei sairaanhoitajat eikä lähärit ei sen kummemmin tutkiskellut pussien sisältöä. Lääkkeet pussista asukkaalle ja thats it. Piste

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      183
      1418
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1127
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1113
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1064
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      937
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      902
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      130
      885
    8. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      99
      870
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      865
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      858
    Aihe