kännykät koulussa

erkkimerkkiliima

Olen jo pitempään ihmetelly, miksi niitä kännyköitä ei kielletä kouluissa?

Niillä aiheutetaan vain mielipahaa lapsille (joku kuvaa toista ja laittaa nettiin) ja miksi te opettajat siedätte sitä, että oppilaat kuvaa teitä?

En voisi kuvitella työskenteleväni työpaikalla, jos muut kuvaisivwt minua ja laittaisivat nettiin.

Ja muutenkin tuo pitäisi kyllä kieltää, koska aiheuttaa vain koulukiusaamista. Niin muiden oppilaiden kuin henkilökunnankin.

Eikö sitä vain voi kieltää? miksi teidän ammattijärjestö ei siihen puutu?

esimerkiksi Ranskassa on kielletty kännykät kokonaan koulupäivän aikana! Minulla on sellainen käsitys että Suomessa kännykät häiritsevät jo oppituntejakin.
.

11

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelevsin

      Ei niitä voi kieltää. Oppilaat saavat ikuisen vamman sieluunsa, jos kädessä ei ole kännykkää ikäänkuin turvaleluna.

      Vanhemmatkin vaativat, että lapsen on oltava koko ajan heidän tavoitettavissaan. Napanuoraa ei saa katkaista.

      Sitä paitsi lapset pitkästyvät koulussa, jos ei saa pelata ja olla somessa jatkuvalla syötöllä.

    • doddanoi

      Opetuksen julkisuutta on perinteisesti pidetty tärkeänä arvona. Ammattijärjestökään ei ehdottanut siihen puututtavaksi, kun edellinen merkittävä lainmuutospaketti oli lausuntokierroksella. Syy liittynee siihen, että ajan henki on pikemminkin avoimuutta kuin virkamiestoiminnan salailua kohti. Sellaista taas ei oikein voida kieltää kuvaamasta, mikä on julkista.

      Lakia ei kuitenkaan tarvitse muuttaa sitä varten, että oppituntia häiritsevän kännykän voisi ottaa pois. Minkä tahansa häiritsevän esineen saa ottaa pois, voimatoiminkin.

      Kai on kuviteltavissa sellainen lainmuutos, että nimenomaan kännykän saisi ottaa pois, vaikka se ei häiritse. Yhden tietyn esineen kieltäminen on kuitenkin lähellä sellaista lainkirjoitustapaa, jota juristit kutsuvat kasuismiksi. Se ei oikein sovi nykyaikaiseen lainsäädäntöön. Lisäksi täytyy muistaa, että omaisuuden suoja on taattu perustuslaissa, joten siihen puuttumiseen täytyy olla painavat perusteet.

      • puututtavaTähän

        "Opetuksen julkisuutta on perinteisesti pidetty tärkeänä arvona. "

        Opetus on julkista ja sinällään sitä voi tulla kuka tahansa seuraamaankin - toki olisi hyvä sopia etukäteen siitä.

        Mitta opetuksen julkisuus ei tee siitä sellaista, että opetustilanteen voisi kuvata ja julkaista. Julkisuus ja julkaisu kun ei tarkoita samaa aisiaa. Julkaistaessa pitää ottaa huomioon monet muut lait - näistä esimerkikkinä tekijänoikeus. Opettajalla on tekijänoikeus opetuksensa sisältöön, materiaaleihin jotka hän on itse valmistanut ja taululle kirjoitettuun tekstiin. Opettajalla on näihin myös julkaisuoikeus. Jos opetus videoitaisiin ja julkaistaisiin, rikottaisiin siinä opettajan tekijänoikeutta. Vastaavasti jos videolla näkyy materiaalia, joka on tekijänoikeuden alaista - kustantajan materiaali - rikottaisiin siinä jälleen lakia nyt kustantajaa kohtaan.

        Julkisuus ja julkaisu ei tarkoita siis samaa. Kuvaamisessa on se ongelma, että se materiili päätyy lapsilta varsin usein nettiin. Sinne voi siis päätyä myös mm. oppilaista videopätkiä, sellaisita joilla on turvakieltokin. Jo tästä syystä minusta olisi tärkeää, että opetuksen julkisuutta tarkasteltaisiin nykyajan valossa ja juuri tästä, että kaikilla on kännykät ja netti.


        Kännykkä kielto ei riko lakia omaisuuden suojasta miltään osin. Se kännykkä voi olla siellä repussa koulupäivän ajan.

        On selkeää, ettei nykyiset lait ole riittäviä.

        Opetus pitää siirtää puolijulkiseksi, jossa muiden kuvaaminen on yksinkertaisesti kielletty. Vältytään monita harmeilta, kiusaamissilta. Nykyinen kiusaamismuotohan on nimenomaan kännykät lasten keskuudessa. Muiden kuvaaminen, viestien lähettely jne.


      • doddanoi

        Tekijänoikeudet rajoittavat nimenomaan mahdollisuuksia julkaista kuvattua opetusta. Itse kuvaamisen kieltäminen on eri asia. Lisäksi tekijänoikeussuojaa saadakseen kokonaisuuden tulee ylittää teoskynnys, mihin mikä tahansa verrattain lyhytaikainen luokan vuorovaikutustilanne ei kyllä yllä.

        Kännykän kieltäminen omaisuuden suojaan puuttumatta ei mielestäni ole tarpeellista siksi, että jo nyt opettaja voi todeta esillä olevan oppilaan kännykän häiritseväksi esineeksi ja ottaa sen pois.


      • puututtavaTähän

        Niin siis eihän ongelma aina olekaan siellä oppitunnilla, vaan mm. välitunnit joissa tapahtuu sitten somekiusaamisilmiötä.

        Toisekseen, opettajalle syntyy automaattisesti tekemästään materiaalista tekijänoikeus - teostokynnyksiä ei tässä tarvitse tarkastella. (Vuorovaikutustilanne ei ole tekijänoikeudenalaista.)


      • doddanoi

        Video esimerkiksi oppitunnin mittaisesta luennosta saattaisi tulla suojattavaksi tekijänoikeuden lähioikeuksiin kuuluvana teoksena. Tässä yhteydessä olennaista on kuitenkin juuri tuo, että oppitunnin vuorovaikutustilanteet eivät suojattuja ole. Niitä saa siis tallentaa, itse asiassa julkaistakin.


    • Omasta sekä tuttujen kokemuksien kautta voin sanoa, ettei monet opettajat siedä puhelimia tunnin aikana. Omalla vanhalla ala-asteella ei kännyköitä saa käyttää välitunnillakaan. Itse olen saanut lyhyen ikäni aikana vähintään 3h jälki-istuntoa juuri puhelimen käytön takia.

      • kieltoTaiEi

        Eikä pidä sietääkään. Usein alakoulussa on kännykät kielletty myös välitunneilla, mikä on hyvä asia. Yläkoululaisille on turha mennä sanomaan, kun on esittämisen maku ja halu vängätä vastaan olemattomista asioista. Parempi olisikin ylemmältä taholta kielto kuon että yksittäiset opettajat näistä sanoisivat. Sama kuin puhuisit seinälle.

        sinällään kännykäthän ei olisi mikään ongelma, jos niitä osattaisiin käyttää järjellä. Mutta ongelma on siinä, että kun kuvataan muita ja laitetaan muista kuvia someen kysymättä heiltä. miksi? "koska kaikki muutkin tekee niin" turha puhua siinä järkeä. ainoa keino puuttua on kieltäminen. joskus tirhanpäiväinen asioista jaihaminen ei vaan johda mihinkään. kielto on silloin parhain ja tepsivin.


      • kieltoTaiEi kirjoitti:

        Eikä pidä sietääkään. Usein alakoulussa on kännykät kielletty myös välitunneilla, mikä on hyvä asia. Yläkoululaisille on turha mennä sanomaan, kun on esittämisen maku ja halu vängätä vastaan olemattomista asioista. Parempi olisikin ylemmältä taholta kielto kuon että yksittäiset opettajat näistä sanoisivat. Sama kuin puhuisit seinälle.

        sinällään kännykäthän ei olisi mikään ongelma, jos niitä osattaisiin käyttää järjellä. Mutta ongelma on siinä, että kun kuvataan muita ja laitetaan muista kuvia someen kysymättä heiltä. miksi? "koska kaikki muutkin tekee niin" turha puhua siinä järkeä. ainoa keino puuttua on kieltäminen. joskus tirhanpäiväinen asioista jaihaminen ei vaan johda mihinkään. kielto on silloin parhain ja tepsivin.

        Minä sain jälki-istuntoni yläasteella. Meillä kyllä oltiin todella tarkkoja tästä asiasta. Jos pystyit todistamaan, että joku otti kuvan sinusta, se asia otettiin puheeksi ja annettiin yleensä rangaistuskin. Kovin moni ei loppujen lopuksi käyttänyt puhelintaan ainakaan idioottimaisesti, tietty pari mulkkua oli, kuten kaikkialla.


    • esrhgfgd

      kaveri pistää sorviin kappaleen ja automaattisyötön päälle ja sitten alkaa tutkia kännykkää kesken sorvauksen
      onko mitään järkeä päässä opetustouhuisa enää

      • oikeusja

        ei - mutta onneksi lapsella on oikeus kännykän käyttöön! voi jättää ruoat paistumaan jotta pääsee snapchattiin kattoo ihqupoksuvideon jonka toinen just laitto, kun toinen kaivaa nenää kurpitsalla.. ja kolmas määkii vieressä et miks mun pitää tehdä ku netistä löytää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      224
      13641
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      313
      2504
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1551
    4. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      22
      1418
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1107
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      1012
    7. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      968
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      947
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      922
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      55
      913
    Aihe