kännykät koulussa

erkkimerkkiliima

Olen jo pitempään ihmetelly, miksi niitä kännyköitä ei kielletä kouluissa?

Niillä aiheutetaan vain mielipahaa lapsille (joku kuvaa toista ja laittaa nettiin) ja miksi te opettajat siedätte sitä, että oppilaat kuvaa teitä?

En voisi kuvitella työskenteleväni työpaikalla, jos muut kuvaisivwt minua ja laittaisivat nettiin.

Ja muutenkin tuo pitäisi kyllä kieltää, koska aiheuttaa vain koulukiusaamista. Niin muiden oppilaiden kuin henkilökunnankin.

Eikö sitä vain voi kieltää? miksi teidän ammattijärjestö ei siihen puutu?

esimerkiksi Ranskassa on kielletty kännykät kokonaan koulupäivän aikana! Minulla on sellainen käsitys että Suomessa kännykät häiritsevät jo oppituntejakin.
.

11

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelevsin

      Ei niitä voi kieltää. Oppilaat saavat ikuisen vamman sieluunsa, jos kädessä ei ole kännykkää ikäänkuin turvaleluna.

      Vanhemmatkin vaativat, että lapsen on oltava koko ajan heidän tavoitettavissaan. Napanuoraa ei saa katkaista.

      Sitä paitsi lapset pitkästyvät koulussa, jos ei saa pelata ja olla somessa jatkuvalla syötöllä.

    • doddanoi

      Opetuksen julkisuutta on perinteisesti pidetty tärkeänä arvona. Ammattijärjestökään ei ehdottanut siihen puututtavaksi, kun edellinen merkittävä lainmuutospaketti oli lausuntokierroksella. Syy liittynee siihen, että ajan henki on pikemminkin avoimuutta kuin virkamiestoiminnan salailua kohti. Sellaista taas ei oikein voida kieltää kuvaamasta, mikä on julkista.

      Lakia ei kuitenkaan tarvitse muuttaa sitä varten, että oppituntia häiritsevän kännykän voisi ottaa pois. Minkä tahansa häiritsevän esineen saa ottaa pois, voimatoiminkin.

      Kai on kuviteltavissa sellainen lainmuutos, että nimenomaan kännykän saisi ottaa pois, vaikka se ei häiritse. Yhden tietyn esineen kieltäminen on kuitenkin lähellä sellaista lainkirjoitustapaa, jota juristit kutsuvat kasuismiksi. Se ei oikein sovi nykyaikaiseen lainsäädäntöön. Lisäksi täytyy muistaa, että omaisuuden suoja on taattu perustuslaissa, joten siihen puuttumiseen täytyy olla painavat perusteet.

      • puututtavaTähän

        "Opetuksen julkisuutta on perinteisesti pidetty tärkeänä arvona. "

        Opetus on julkista ja sinällään sitä voi tulla kuka tahansa seuraamaankin - toki olisi hyvä sopia etukäteen siitä.

        Mitta opetuksen julkisuus ei tee siitä sellaista, että opetustilanteen voisi kuvata ja julkaista. Julkisuus ja julkaisu kun ei tarkoita samaa aisiaa. Julkaistaessa pitää ottaa huomioon monet muut lait - näistä esimerkikkinä tekijänoikeus. Opettajalla on tekijänoikeus opetuksensa sisältöön, materiaaleihin jotka hän on itse valmistanut ja taululle kirjoitettuun tekstiin. Opettajalla on näihin myös julkaisuoikeus. Jos opetus videoitaisiin ja julkaistaisiin, rikottaisiin siinä opettajan tekijänoikeutta. Vastaavasti jos videolla näkyy materiaalia, joka on tekijänoikeuden alaista - kustantajan materiaali - rikottaisiin siinä jälleen lakia nyt kustantajaa kohtaan.

        Julkisuus ja julkaisu ei tarkoita siis samaa. Kuvaamisessa on se ongelma, että se materiili päätyy lapsilta varsin usein nettiin. Sinne voi siis päätyä myös mm. oppilaista videopätkiä, sellaisita joilla on turvakieltokin. Jo tästä syystä minusta olisi tärkeää, että opetuksen julkisuutta tarkasteltaisiin nykyajan valossa ja juuri tästä, että kaikilla on kännykät ja netti.


        Kännykkä kielto ei riko lakia omaisuuden suojasta miltään osin. Se kännykkä voi olla siellä repussa koulupäivän ajan.

        On selkeää, ettei nykyiset lait ole riittäviä.

        Opetus pitää siirtää puolijulkiseksi, jossa muiden kuvaaminen on yksinkertaisesti kielletty. Vältytään monita harmeilta, kiusaamissilta. Nykyinen kiusaamismuotohan on nimenomaan kännykät lasten keskuudessa. Muiden kuvaaminen, viestien lähettely jne.


      • doddanoi

        Tekijänoikeudet rajoittavat nimenomaan mahdollisuuksia julkaista kuvattua opetusta. Itse kuvaamisen kieltäminen on eri asia. Lisäksi tekijänoikeussuojaa saadakseen kokonaisuuden tulee ylittää teoskynnys, mihin mikä tahansa verrattain lyhytaikainen luokan vuorovaikutustilanne ei kyllä yllä.

        Kännykän kieltäminen omaisuuden suojaan puuttumatta ei mielestäni ole tarpeellista siksi, että jo nyt opettaja voi todeta esillä olevan oppilaan kännykän häiritseväksi esineeksi ja ottaa sen pois.


      • puututtavaTähän

        Niin siis eihän ongelma aina olekaan siellä oppitunnilla, vaan mm. välitunnit joissa tapahtuu sitten somekiusaamisilmiötä.

        Toisekseen, opettajalle syntyy automaattisesti tekemästään materiaalista tekijänoikeus - teostokynnyksiä ei tässä tarvitse tarkastella. (Vuorovaikutustilanne ei ole tekijänoikeudenalaista.)


      • doddanoi

        Video esimerkiksi oppitunnin mittaisesta luennosta saattaisi tulla suojattavaksi tekijänoikeuden lähioikeuksiin kuuluvana teoksena. Tässä yhteydessä olennaista on kuitenkin juuri tuo, että oppitunnin vuorovaikutustilanteet eivät suojattuja ole. Niitä saa siis tallentaa, itse asiassa julkaistakin.


    • Omasta sekä tuttujen kokemuksien kautta voin sanoa, ettei monet opettajat siedä puhelimia tunnin aikana. Omalla vanhalla ala-asteella ei kännyköitä saa käyttää välitunnillakaan. Itse olen saanut lyhyen ikäni aikana vähintään 3h jälki-istuntoa juuri puhelimen käytön takia.

      • kieltoTaiEi

        Eikä pidä sietääkään. Usein alakoulussa on kännykät kielletty myös välitunneilla, mikä on hyvä asia. Yläkoululaisille on turha mennä sanomaan, kun on esittämisen maku ja halu vängätä vastaan olemattomista asioista. Parempi olisikin ylemmältä taholta kielto kuon että yksittäiset opettajat näistä sanoisivat. Sama kuin puhuisit seinälle.

        sinällään kännykäthän ei olisi mikään ongelma, jos niitä osattaisiin käyttää järjellä. Mutta ongelma on siinä, että kun kuvataan muita ja laitetaan muista kuvia someen kysymättä heiltä. miksi? "koska kaikki muutkin tekee niin" turha puhua siinä järkeä. ainoa keino puuttua on kieltäminen. joskus tirhanpäiväinen asioista jaihaminen ei vaan johda mihinkään. kielto on silloin parhain ja tepsivin.


      • kieltoTaiEi kirjoitti:

        Eikä pidä sietääkään. Usein alakoulussa on kännykät kielletty myös välitunneilla, mikä on hyvä asia. Yläkoululaisille on turha mennä sanomaan, kun on esittämisen maku ja halu vängätä vastaan olemattomista asioista. Parempi olisikin ylemmältä taholta kielto kuon että yksittäiset opettajat näistä sanoisivat. Sama kuin puhuisit seinälle.

        sinällään kännykäthän ei olisi mikään ongelma, jos niitä osattaisiin käyttää järjellä. Mutta ongelma on siinä, että kun kuvataan muita ja laitetaan muista kuvia someen kysymättä heiltä. miksi? "koska kaikki muutkin tekee niin" turha puhua siinä järkeä. ainoa keino puuttua on kieltäminen. joskus tirhanpäiväinen asioista jaihaminen ei vaan johda mihinkään. kielto on silloin parhain ja tepsivin.

        Minä sain jälki-istuntoni yläasteella. Meillä kyllä oltiin todella tarkkoja tästä asiasta. Jos pystyit todistamaan, että joku otti kuvan sinusta, se asia otettiin puheeksi ja annettiin yleensä rangaistuskin. Kovin moni ei loppujen lopuksi käyttänyt puhelintaan ainakaan idioottimaisesti, tietty pari mulkkua oli, kuten kaikkialla.


    • esrhgfgd

      kaveri pistää sorviin kappaleen ja automaattisyötön päälle ja sitten alkaa tutkia kännykkää kesken sorvauksen
      onko mitään järkeä päässä opetustouhuisa enää

      • oikeusja

        ei - mutta onneksi lapsella on oikeus kännykän käyttöön! voi jättää ruoat paistumaan jotta pääsee snapchattiin kattoo ihqupoksuvideon jonka toinen just laitto, kun toinen kaivaa nenää kurpitsalla.. ja kolmas määkii vieressä et miks mun pitää tehdä ku netistä löytää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      161
      8839
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      104
      4082
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3922
    4. 55
      3383
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      42
      2724
    6. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      388
      2007
    7. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      56
      1921
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      45
      1881
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1871
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1531
    Aihe