Olen aloittanut hetki sitten nuuskan käytön ja tiedän sen riskit. Nyt olen käyttänyt 3pv ja ien noussut näkyvästi ja pari ruskean väristä "reikää" ilmestynyt ikeniin. Miten tämä on mahdollista kun olen käyttänyt vasta 3pv?! Tarvitsisin neuvoja koska olen peloissani. Tämän ikenen nousun piti tapahtua vasta erittäin pitkän käytön jälkeen. Voiko joku auttaa?
Nuuskan käytön haitat
3
519
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulostaa suusyövältä. Oletko käynyt lääkärissä?
- Huolissaanoleva
En ole käynyt kun en viitsi vanhemmilleni kertoa. Mutta onko suusyövän syynä sitten tämä nuuska vai jokin muu?
- HeitäNuuskatRoskiin
Terve, en ole varma onko tämä viesti nyt jonkun kukkahattutädin trollia vaiko ihan tosikyseessä?
Ihan ensinnäkin et ole saanut nuuskasta suusyöpää, eikä kukaan ihminen mikäli puhutaan ruotsalaisesta hikoilutetusta nuuskasta, joten älä siitä huoli. Afrikkalainen, intialainen, sekä amerikkalainen nuuska on taas asia täysin erikseen, missä voidaan havaita solumuutoksia suussa huonossa tapauksessa jo muutaman vuoden käytön jälkeen. Koulun opetustunneilla jos on nuuskan ja tupakan vastainen päivä niin nämä esitetyt kuvat räjähtäneestä suusta ovat peräisin nimenomaan amerikkalaisen nuuskan aiheuttamista vaurioista eikä niitä pidä yhdistää ruotsissa valmistettuun.
Ruotsalaisen nuuskan todelliset haitat ovat mahdolliset ulkoiset muutokset limakalvoissa eli nuuskan emäksisyys ja mauste-esanssit aiheuttavat huuliin pitkällä aikavälillä mahdollisesti muutoksia esim. Ien rupeaa nousemaan kuten alkuperäinen kirjoittaja on todennut, lisäksi vuosien saatossa hampaisiin voi tulla värjäytymiä ellei pese hampaitaan vähintään kerran vuorokaudessa (värjäytymät lähtevät hammaskivenpoiston yhteydessä), loput haitat liittyvät nikotiinin esim.unettomuus hermoston aktiivisuudesta johtuen mikä toisaalta antaa puhtia arkeen. Mahdollisesta yliannostuksesta tulee nopeasti erittäin huono olo, joka helpottuu heti kun nuuska poistetaan huulesta. Mikäli on oikeasti tapahtunut niin että ikenesi on noussut etkä ole kuvitellut koko asiaa niin ei tarvitse hakeutua sairaalaan, koska asialle ei voida tehdä mitään, jos ikenissä on kaksi pientä ruskeaa reikää niin kyseiset reiät ovat olleet siellä jo aiemmin ja täyttyneet "nuuskamehusta" , eivät ole lasinsiruja nuuskasta ym. Ruotsalaisessa nuuskassa ei ole koskaan ollut lasinsiruja saati muuta roinaa mitä kuulee urbaaneissa legendoissa, kyseiset huhut ovat peräisin nuuskan kiteytyneestä suolasta ja kihelmöinnin tunteesta huulessa (suola lisää nuuskan emäksisyyttä ja aikoinaan sitä käytettiin suurempia määriä kuin nykyään, esanssit hoitavat saman asian),mikäli olet esim. ala-asteikäinen niin heitä nuuskat roskiin ja kasva isommaksi niin et huomaa enää mitään ikenen vetäytymistä. Voitko arvioida paljonko ien on vetäytynyt 1-2mm on jo todella paljon koko ikänsä nuuskaavalle ihmiselle, lisäksi kiinnostaisi merkki ja maku mitä olet kokeillut. Onko tykkiä vai pussia, extremeä vai originaali portion, kuiva vai tumma pussi, slim normi vai large???Ymmärtäisin jonkun 1mm vetäytymisen 10vuodessa jos käytät esim.odenssin extreme coldia tai doubleminttiä kellon ympäri ja lepuutat pussia ikenen päällä, mutta esim.perus ettani ei tule tekemään pahemmin muutoksia koska ei ole esansseja saati sitten paljon emäksinenkään.
Nuku muutaman yön yli ja tutkaile suutasi uudelleen, luulen ettei siellä ole tosiaankaan mikään vikana tai kyseiset viat johtuvat jostain täysin muusta kuin tuosta nuuskasta. Se nuuskaminen kannattaa kuitenkin unohtaa. Nuuska on erittäin hyvä vaihtoehto ainoastaan poltettavan tupakan korvikkeena jolloin hapensaanti ei ole rajoitettua esim.urheilijat ja tupakoinnin lopettaneet.
Kirjoitit että tiedät myös nuuskan riskeistä, ei kannata panikoida kaiken lukemansa perusteella. Ensin on selvitettävä mistä nuuskasta olet edes lukenut (ruotsalainen nuuska poikkeaa täysin muunmaalaisista nuuskista), toinen on lähdekriittisyys (mihin kirjoittaja pyrkii tekstillään). Esim. Nikotiinia sisältävät korvaus/lääketuotteiden käyttöä mainostetaan niin etteivät ne aiheuta niin vakavaa riippuvuutta nikotiinin pitkän imeytymisajan johdosta (täysin sama periaate kuin nuuskassa), tämän mukaan erittäin nopeasti vaikuttavat nikotiinisuihkeet nopeaan helpotukseen ovat puolestaan erittäin koukuttavia? Miksi näitä saa sitten kaupan hyllyiltä, jos tavoite on päästä nikotiinista eroon vai onko tarkoituksena vain myydä nikotiinituotteita mahdollisimman paljon?
Jos luet esim. että nuuska sisältää radioaktiivista ainetta, kadmiumia, lyijyä, arsenikkia jne... Noista voi jo samantien päätellä jotain kirjoittajan motiiveista, jos asiaa ei ole selvennetty kunnolla. Esim.kadmium on raskasmetalli? Maailman jokainen syötävä elintarvike sisältää kadmiumia eli sitä nyt ei vaan pysty välttämään kasvista valmistetussa nuuskatuotteessakaan. Radioaktiivisuudelta ei myöskään vaan pysty välttymään tuotteessa, joka sisältää vettä sillä ruotsin maaperässä on radonia kuten suomessakin. Arsenikkia, lyijyä jne. käytännössä kaikki kyseiset aineet löytyvät normaalista suomalaisesta hanavedestä eli ei kannata panikoitua.
Nuuskan haitat:
- kallista: polttoaineet, risteilyt, matkat jne
- nikotiinin koukuttavuus ja mahdollinen levottomuus
- saattaa osalla ihmisistä nostaa riskiä sairastua syöpään
- väärin ymmärretty ylellisyystuote
Nuuskan hyödyt:
- antaa virtaa
- vähäiset terveyshaitat ja riskit
- miellyttävä käyttää
- laaja tuoterepertuaari
- halpaa vrt. suomalainen tupakka ja nikotiinivalmisteet
- ei häiritse muita ihmisiä, kunhan nuuskalla ei roskata
- voi parantaa elämänlaatua kuten esim. Kahvi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849