Pohjamaali

Mikä pohjamaali on hyvä auton ruostevaurioiden korjaukseen? Olen hiekkapuhaltanut ruostepaikat ja hitsannut uutta peltiäkin ja nyt pitäisi löytää kunnollista pohjamaalia. Olen kuullut että sinkkipohjainen pohjamaali ei ole kovin hyvä...onko kellään tieto kunnollisesta ruosteenestomaalista. Ei viitsisi joka vuosi olla puhaltelemassa samoja paikkoja autosta.
Ilmoita


Teetkö paukkupulloilla vai onko oikein ruiskut käytössä? neuvon sitten lisää.
3 VASTAUSTA:
paukkupulloilla teen. löytyy se jonkunlainen ruiskukin mutta en ehkä viitsi ruiskulla alkaa tohraamaan.
maali kirjoitti:
paukkupulloilla teen. löytyy se jonkunlainen ruiskukin mutta en ehkä viitsi ruiskulla alkaa tohraamaan.
Koko homma lähtee siitä, että korjattu kohta eristetään kosteudelta, ja hyvätkin pohjamaalit ovat hyviä vasta kun siinä on pintamaali päällä.Ensin kitataan epätasaisuudet,(ainakin pahimmat)ja hiotaan, sitten pari ohutta kerrosta sinkkispraytä,(se on ihan hyvää ainetta oikein käytettynä)se annetaan kuivua jonkin aikaa ja sitten täyttävää fylleriä (saa myös spraymaalina,jos ei saa niin vaihda kauppaa)ainakin kolme märkää kerrosta, aina välillä kuivattaen. Sitten kun se on kuivunut niin hiotaan se hienolla hiekkapaperilla ja kynnyksiin ruiskutetaan päällemaalattava kivenisku massa ja pienen kuivatuksen jälkeen pintamaalaus. MUISTA! että korjatut kohdat varsinkin hitsatut kohdat PITÄÄ eristää kosteudelta myös sisäpuolelta, Tectyl tai muu vastaava. Jos et sitä tee, olet tehnyt turhaa työtä Ja taas vuoden päästä hitsataan.
Ja mikähän vitun virka on vetää sinkkispraytä kitin päälle. Se sinkki pitää olla puhtaan metallin päällä. Urpo!
+Lisää kommentti
Maston Löwe pohjamaali purkin kyljessä lukee että voi maalata jopa kiinteän ruosteen päälle.

Itse kokeilin joskus sitä vanhaan pelti tynnyriin joka oli pinta ruosteessa. Pohjaamlin päälle vedin spraylla jonkun halvan pinta maalin. Jätin tynnyrin ulos sateeseen ja ei vielä vuoden päästä ruostetta ollut.

Sitten maalasin samalla maalilla ex autoni vetokoukun. En laittanut lainkana pintamaali ja ruoste puski pian läpi. Sitten maalasin uudestaan ja laitoin myös pintamaalin eikä ½vuodessa vielä tullut ruoste läpi.

Eli löweäö ainakin kannattaa koittaa, jos maalat paukkupullolla niin laita monta kerrosta.
4 VASTAUSTA:
Mutta laita kumminkin se sinkkispray sinne alle. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Löwerostin valmistus ja markkinointi pitäisi säätää rangaistavaksi teoksi.
Neuvoja kirjoitti:
Mutta laita kumminkin se sinkkispray sinne alle. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Löwerostin valmistus ja markkinointi pitäisi säätää rangaistavaksi teoksi.
Samanlaisia kokemuksia Löwestä, kuin Tumppi-82:lla. Itse olen tehnyt siten, että ensin ruoste pois, ainakin pahimmat, sitten reaktiomaalia, Löwe kahteen kertaan, pintamaali ja sitten massaa; en noita korin näkyviä pintoja ole liiemmin maalaillut, kun ei taidot piisaa kunnolliseen pintaan suuremmalla alalla, mutta pieniin kiveniskemiin on em. systeemi tehonnut, niin, sekä pohjan massauksien paikkaukseen. Ei ole ruostunut enään ainakaan käsitellyistä kohdista useammankaan vuoden (2-4) jälkeen.
Mistä sitä saa?
mistä kirjoitti:
Mistä sitä saa?
löytyy
+Lisää kommentti
Olen lueskellut, että sinkki olisi hyvä laittaa pohjalle, jotkut puhuvat "happomaalistakin". Kysymyksiä:

- Mitä on happomaali?
- Mistä sitä saa?
- Spray pullossa vai siveltimellä?
- Mistä saa sinkkiä spraynä?
- Vai onko se sinkkipohjaista pohjamaalia?
- Tuleeko em. sinkki/happomaali todellakin tasoitteen eli pakkelin päälle? Eikö parempi olisi olla metallikontaktissa, koska sinkki ei toimi ilman metallikontaktia?

Kauheen sekavaa tuntuu olevan pätevä pintaruosteen korjausohjeistus...
13 VASTAUSTA:
Happomaalia saa maalikaupasta ja itse laittaisin sen ruiskulla ja puhtaalle, ruosteettomalle pellille. Sen päälle hiontapohjamaali ja pintamaali.

Happomaali sisältää siis happoa joka syöpyy pellin pintaan, näin ollen happomaali pysyy parhaiten ja suojaa siis ruosteelta.
Korroosio on sähkökemiallinen ilmiö jossa teräs luovuttaa rauta ioneja ja oksidoituu(ruostuu). Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen.Sinkkipöly maalit toimivat siten että sinkki tavallaan "uhrautuu" teräksen puolesta oksidoituen ensin ja muodostaen samalla sinkkioksidi kerroksen joka estää hapen ja veden pääsyn teräspinnalle.kolmas tapa on estää sähköparin muodostuminen teräksen ja kostean ilman välille eristämällä se riittävällä kalvonpaksuudella. Kyllä aina ensin kittiä,koska polyesteri kiteillä on ikävä taipumus olla pysymättä kiinni varsinkin BVB-maaleissa ja se on kuivalle ja puhtaalle pellille laitettuna erittäin hyvä eriste. Toinen ikävä taipumus kitillä on se että se imee kosteutta kuin pesusieni, siksi riitävästi kalvoa päälle ja jos on kitattu hitsattuja paikkoja tai pieniä reikiä(vaara on aina jos on enemmän kuin pintaruostetta)niin suojaus myös sisäpuolelle, Tectyl tai muu vastaava aine. Hyvin varustetut varaosa liikkeet ovat hyviä ostopaikkoja ja automaaleja myyvät liikkeet.
weccu kirjoitti:
Korroosio on sähkökemiallinen ilmiö jossa teräs luovuttaa rauta ioneja ja oksidoituu(ruostuu). Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen.Sinkkipöly maalit toimivat siten että sinkki tavallaan "uhrautuu" teräksen puolesta oksidoituen ensin ja muodostaen samalla sinkkioksidi kerroksen joka estää hapen ja veden pääsyn teräspinnalle.kolmas tapa on estää sähköparin muodostuminen teräksen ja kostean ilman välille eristämällä se riittävällä kalvonpaksuudella. Kyllä aina ensin kittiä,koska polyesteri kiteillä on ikävä taipumus olla pysymättä kiinni varsinkin BVB-maaleissa ja se on kuivalle ja puhtaalle pellille laitettuna erittäin hyvä eriste. Toinen ikävä taipumus kitillä on se että se imee kosteutta kuin pesusieni, siksi riitävästi kalvoa päälle ja jos on kitattu hitsattuja paikkoja tai pieniä reikiä(vaara on aina jos on enemmän kuin pintaruostetta)niin suojaus myös sisäpuolelle, Tectyl tai muu vastaava aine. Hyvin varustetut varaosa liikkeet ovat hyviä ostopaikkoja ja automaaleja myyvät liikkeet.
Eli vielä kerran yhteenvetona, eli näinkö:

1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
1,5. ehkä fosforihappokäsittely
2. happokovetteinen BVB-maali
3. pakkeli ja hionta
4. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
5. pintamaali, useita kerroksia
6. taustan suojaus
oikein kirjoitti:
Eli vielä kerran yhteenvetona, eli näinkö:

1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
1,5. ehkä fosforihappokäsittely
2. happokovetteinen BVB-maali
3. pakkeli ja hionta
4. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
5. pintamaali, useita kerroksia
6. taustan suojaus
ruosteenpoisto hionta= kittaus= tartuntamaalaus= täyttävä pohjamaalaus= tarvittaessa hionta ja kiveniskumaalaus= pintamaalaus. tarvikkeet:
-Hionta tarvikkeet
-Kittiä
-Happis tai sinkkispray
-Täyttävä pohjamaali
-Kiveniskumassa (tarvittaessa)
-Pintamaali
weccu kirjoitti:
ruosteenpoisto hionta= kittaus= tartuntamaalaus= täyttävä pohjamaalaus= tarvittaessa hionta ja kiveniskumaalaus= pintamaalaus. tarvikkeet:
-Hionta tarvikkeet
-Kittiä
-Happis tai sinkkispray
-Täyttävä pohjamaali
-Kiveniskumassa (tarvittaessa)
-Pintamaali
Siis vielä kerran itselleni selvennykseksi:

Kun kirjoitit aiemmin, että:
"Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen"

Niin eikös tuo happomaali kuuluisi laittaa ensin ja sen päälle kittaus? Eikä päinvastoin?
ymmärrä kirjoitti:
Siis vielä kerran itselleni selvennykseksi:

Kun kirjoitit aiemmin, että:
"Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen"

Niin eikös tuo happomaali kuuluisi laittaa ensin ja sen päälle kittaus? Eikä päinvastoin?
Kuten sanoin kitti tarttuu huonosti happikseen,mutta erittäin hyvin puhtaaseen ja kuivaan hiottuun peltiin. usko vain tämä on oikea tapa tehdä työ. olen niin huono kirjoittamaan etten viitsi tässä laajemmin lähteä selvittämään automaalauksen systeemejä.Mutta sen sanon jos sinä sen oikein ja huolellisesti teet niin ei se siitä kitti kohdasta kyllä ensimmäisenä ruostu.Ruostevaurio työt on aina vähän epäkiitollisia töitä kun ei ne anna kuin vähän jatkoaikaa autolle sillä onhan se lähtenyt uudestakin ruostumaan.
weccu kirjoitti:
Kuten sanoin kitti tarttuu huonosti happikseen,mutta erittäin hyvin puhtaaseen ja kuivaan hiottuun peltiin. usko vain tämä on oikea tapa tehdä työ. olen niin huono kirjoittamaan etten viitsi tässä laajemmin lähteä selvittämään automaalauksen systeemejä.Mutta sen sanon jos sinä sen oikein ja huolellisesti teet niin ei se siitä kitti kohdasta kyllä ensimmäisenä ruostu.Ruostevaurio työt on aina vähän epäkiitollisia töitä kun ei ne anna kuin vähän jatkoaikaa autolle sillä onhan se lähtenyt uudestakin ruostumaan.
Tässä siis yhteenvetona oikea tapa kohta kohdalta:

1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
2. tarpeen vaatiessa fosforihappokäsittely
3. pakkeli ja hionta
4. happokovetteinen BVB-maali
5. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
6. tarpeen vaatiessa kiveniskumassa
7. pintamaali, useita kerroksia
8. taustan suojaus

MISTÄ SAA kohdan 4 mukaista maalia?
Onko pakkelin laadulla isoa väliä? Polyesterikitti?
oikea tapa kirjoitti:
Tässä siis yhteenvetona oikea tapa kohta kohdalta:

1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
2. tarpeen vaatiessa fosforihappokäsittely
3. pakkeli ja hionta
4. happokovetteinen BVB-maali
5. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
6. tarpeen vaatiessa kiveniskumassa
7. pintamaali, useita kerroksia
8. taustan suojaus

MISTÄ SAA kohdan 4 mukaista maalia?
Onko pakkelin laadulla isoa väliä? Polyesterikitti?
Mutta unohda se fosforihappo käsittely. Happista saa automaaleja myyvistä liikkeistä, sitä ei vain myydä kovin pienissä erissä. Automaalaamosta voi käydä kyselemässä jos myisivät. Kyllä kiteillä on eroja mutta ne on vähän makuasioita, joku sanoo jostain kitistä että kyllä on hyvää kittiä ja toinen sanoo ettei sillä tee mitään. Ne liittyvät lähinnä työstöön, toiset on kovempia hioa kun toiset ja toiset taas huokoisempia kun toiset. Jos haluat niin laita yhteystietoja, niin kerron kunnolla. Tämä foorumi loppuu nyt tämän asian kohdalta.
weccu@suomi24.fi
weccu kirjoitti:
Mutta unohda se fosforihappo käsittely. Happista saa automaaleja myyvistä liikkeistä, sitä ei vain myydä kovin pienissä erissä. Automaalaamosta voi käydä kyselemässä jos myisivät. Kyllä kiteillä on eroja mutta ne on vähän makuasioita, joku sanoo jostain kitistä että kyllä on hyvää kittiä ja toinen sanoo ettei sillä tee mitään. Ne liittyvät lähinnä työstöön, toiset on kovempia hioa kun toiset ja toiset taas huokoisempia kun toiset. Jos haluat niin laita yhteystietoja, niin kerron kunnolla. Tämä foorumi loppuu nyt tämän asian kohdalta.
weccu@suomi24.fi
Esitetyt happamat maalit, kittaukset, moninkertaiset pohja-, väli- sulku-, pintamaalit ja vielä lakkaus kerrokset kuulostavat työläiltä.
Paikkapelti riittävän paksua, hiekkapuhallus ja vielä hitsaussaumatkin puhalletaan. Päälle 2-3 kertaa Zingaa pensselillä. Jos pitää tehdä muotoja kitin voi sen vetää Zingan päälle kun se on metallia. Ja sitten koristeeksi sopivan värinen pintamaali.
Kun ruoste on päässyt alkuun se on menoa, ja korjaukset pelkkää viivytystaistelua
Tuhkavasara kirjoitti:
Esitetyt happamat maalit, kittaukset, moninkertaiset pohja-, väli- sulku-, pintamaalit ja vielä lakkaus kerrokset kuulostavat työläiltä.
Paikkapelti riittävän paksua, hiekkapuhallus ja vielä hitsaussaumatkin puhalletaan. Päälle 2-3 kertaa Zingaa pensselillä. Jos pitää tehdä muotoja kitin voi sen vetää Zingan päälle kun se on metallia. Ja sitten koristeeksi sopivan värinen pintamaali.
Kun ruoste on päässyt alkuun se on menoa, ja korjaukset pelkkää viivytystaistelua
Mitä se Zinga on?
Mistä sitä saa?
weccu kirjoitti:
Mutta unohda se fosforihappo käsittely. Happista saa automaaleja myyvistä liikkeistä, sitä ei vain myydä kovin pienissä erissä. Automaalaamosta voi käydä kyselemässä jos myisivät. Kyllä kiteillä on eroja mutta ne on vähän makuasioita, joku sanoo jostain kitistä että kyllä on hyvää kittiä ja toinen sanoo ettei sillä tee mitään. Ne liittyvät lähinnä työstöön, toiset on kovempia hioa kun toiset ja toiset taas huokoisempia kun toiset. Jos haluat niin laita yhteystietoja, niin kerron kunnolla. Tämä foorumi loppuu nyt tämän asian kohdalta.
weccu@suomi24.fi
Miksi ette voi keskustella tässä foorumissa niin muutkin saa lukea?
weccu kirjoitti:
Korroosio on sähkökemiallinen ilmiö jossa teräs luovuttaa rauta ioneja ja oksidoituu(ruostuu). Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen.Sinkkipöly maalit toimivat siten että sinkki tavallaan "uhrautuu" teräksen puolesta oksidoituen ensin ja muodostaen samalla sinkkioksidi kerroksen joka estää hapen ja veden pääsyn teräspinnalle.kolmas tapa on estää sähköparin muodostuminen teräksen ja kostean ilman välille eristämällä se riittävällä kalvonpaksuudella. Kyllä aina ensin kittiä,koska polyesteri kiteillä on ikävä taipumus olla pysymättä kiinni varsinkin BVB-maaleissa ja se on kuivalle ja puhtaalle pellille laitettuna erittäin hyvä eriste. Toinen ikävä taipumus kitillä on se että se imee kosteutta kuin pesusieni, siksi riitävästi kalvoa päälle ja jos on kitattu hitsattuja paikkoja tai pieniä reikiä(vaara on aina jos on enemmän kuin pintaruostetta)niin suojaus myös sisäpuolelle, Tectyl tai muu vastaava aine. Hyvin varustetut varaosa liikkeet ovat hyviä ostopaikkoja ja automaaleja myyvät liikkeet.
Kittiä ei tarvitse mihinkään väliin. Eihän sillä ole edes mitään merkitystä kuin auton ulkonäön kannalta - ja käytännön mies ei moisesta paljon välitä.

Ruosteen eston piti olla se pointti.
weccu kirjoitti:
ruosteenpoisto hionta= kittaus= tartuntamaalaus= täyttävä pohjamaalaus= tarvittaessa hionta ja kiveniskumaalaus= pintamaalaus. tarvikkeet:
-Hionta tarvikkeet
-Kittiä
-Happis tai sinkkispray
-Täyttävä pohjamaali
-Kiveniskumassa (tarvittaessa)
-Pintamaali
Ei ei ei, ei mitään kittiä minnekään tai tartunta/täyttäviä pohjamaalauksia.

Näin se menee:

-Ruosteen poisto
-Ruosteenestopohjamaali
-Kotelonsuojaaine/kiveniskumassa/pintamaali riippuen siitä missä kohtaa autoa pelti sijaitsee.

Kaikki muu on porvarien pelleilyä ja turhaa näyttelyautojen tuunailua.
+Lisää kommentti
Hep!

Tuossa pari vuotta sitten korjasin -85 Fiestan takakaaret ja käytin tuota POR-15 maalia. Aika jännää tököttiä. Nyt auto jo kierrossa mutta aina välillä näkee ja ei ole vielä kukkaa pukannut läpi takakaarista.

Pintaruosteen sai pois ihan laikalla (hankalista paikoista karkealla hiomapaperilla). Kaaret eivät olleet vielä puhki joten säästyttiin hitsaushommilta.
Sitten käsittelin kaaret tuon maalin mukana tulleella aineella (jotain happoa siinä varmaan oli) kaaret ja sen jälkeen ahimmat montut tasoittelin kitillä ja hiukan hioin. Maalailin tuolla por-15 aineella pari kerrosta. Kun oli päivän verran kuivanut niin ruiskuttelin kaariin tuota kiveniskusuojaa. Tässä ei siis tarvinnut kovin näkyvää peltiä hoidella.

Kummaan ainetta...
Ilmoita
auton pellit kestää 15 vuotta vaikka laittaa ruostuneeseen autoon massaa ja koteloa, pellit on paksuja ruostuminen hidasta . eli toyota kestää 30 vuotta ennen kuin paaliin
Ilmoita
Mitenhän sitten tuon runkopuolen kanssa. Siinä on kai valmiina sinkkiä kun se ei lähe ruostuu samalla tavalla kuin pelti.
Minulla on yhdessä kohtaa kuskin oven alta on kuluman takia väri kadonnut, metalli tullut esiin ja nyt se alkaa vaihtaa väriä punaisemmaksi. Kestääkö tuossa pari vuotta jos hioo ruosteet pois ja maali ja lakka päälle ?
Ilmoita
Sinkkimaaleista pensselillä tai maaliruiskulla levitettävä upol zinc 182 on hyvä pohjamaali. Motonetistä ostin.
Ilmoita
Ovatrol C.I.P olen käytänyt karhean putsatun ruosteen ja paikkojen päällä ja takaa. Käytän tämä jos ei on kiire sada ajokki tienpäälä, imeytyy syvään huokoisiin. Kuivu hitasti .
Jos on kiire joku 2 komp epoxy paksusti pällä.
Todella kiirellisenä sekoitan vaika mustaa sikaflexi ja vähän thinneri ohenettuna vaikka coctaililasiin ja sitten siveltimella ; )
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pohjamaali

Mikä pohjamaali on hyvä auton ruostevaurioiden korjaukseen? Olen hiekkapuhaltanut ruostepaikat ja hitsannut uutta peltiäkin ja nyt pitäisi löytää kunnollista pohjamaalia. Olen kuullut että sinkkipohjainen pohjamaali ei ole kovin hyvä...onko kellään tieto kunnollisesta ruosteenestomaalista. Ei viitsisi joka vuosi olla puhaltelemassa samoja paikkoja autosta.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta