Pohjamaali

maali

Mikä pohjamaali on hyvä auton ruostevaurioiden korjaukseen? Olen hiekkapuhaltanut ruostepaikat ja hitsannut uutta peltiäkin ja nyt pitäisi löytää kunnollista pohjamaalia. Olen kuullut että sinkkipohjainen pohjamaali ei ole kovin hyvä...onko kellään tieto kunnollisesta ruosteenestomaalista. Ei viitsisi joka vuosi olla puhaltelemassa samoja paikkoja autosta.

27

35079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjamaalia

      Teetkö paukkupulloilla vai onko oikein ruiskut käytössä? neuvon sitten lisää.

      • maali

        paukkupulloilla teen. löytyy se jonkunlainen ruiskukin mutta en ehkä viitsi ruiskulla alkaa tohraamaan.


      • Neuvoja
        maali kirjoitti:

        paukkupulloilla teen. löytyy se jonkunlainen ruiskukin mutta en ehkä viitsi ruiskulla alkaa tohraamaan.

        Koko homma lähtee siitä, että korjattu kohta eristetään kosteudelta, ja hyvätkin pohjamaalit ovat hyviä vasta kun siinä on pintamaali päällä.Ensin kitataan epätasaisuudet,(ainakin pahimmat)ja hiotaan, sitten pari ohutta kerrosta sinkkispraytä,(se on ihan hyvää ainetta oikein käytettynä)se annetaan kuivua jonkin aikaa ja sitten täyttävää fylleriä (saa myös spraymaalina,jos ei saa niin vaihda kauppaa)ainakin kolme märkää kerrosta, aina välillä kuivattaen. Sitten kun se on kuivunut niin hiotaan se hienolla hiekkapaperilla ja kynnyksiin ruiskutetaan päällemaalattava kivenisku massa ja pienen kuivatuksen jälkeen pintamaalaus. MUISTA! että korjatut kohdat varsinkin hitsatut kohdat PITÄÄ eristää kosteudelta myös sisäpuolelta, Tectyl tai muu vastaava. Jos et sitä tee, olet tehnyt turhaa työtä Ja taas vuoden päästä hitsataan.


    • Tumppi-82

      Maston Löwe pohjamaali purkin kyljessä lukee että voi maalata jopa kiinteän ruosteen päälle.

      Itse kokeilin joskus sitä vanhaan pelti tynnyriin joka oli pinta ruosteessa. Pohjaamlin päälle vedin spraylla jonkun halvan pinta maalin. Jätin tynnyrin ulos sateeseen ja ei vielä vuoden päästä ruostetta ollut.

      Sitten maalasin samalla maalilla ex autoni vetokoukun. En laittanut lainkana pintamaali ja ruoste puski pian läpi. Sitten maalasin uudestaan ja laitoin myös pintamaalin eikä ½vuodessa vielä tullut ruoste läpi.

      Eli löweäö ainakin kannattaa koittaa, jos maalat paukkupullolla niin laita monta kerrosta.

      • Neuvoja

        Mutta laita kumminkin se sinkkispray sinne alle. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Löwerostin valmistus ja markkinointi pitäisi säätää rangaistavaksi teoksi.


      • Suti
        Neuvoja kirjoitti:

        Mutta laita kumminkin se sinkkispray sinne alle. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Löwerostin valmistus ja markkinointi pitäisi säätää rangaistavaksi teoksi.

        Samanlaisia kokemuksia Löwestä, kuin Tumppi-82:lla. Itse olen tehnyt siten, että ensin ruoste pois, ainakin pahimmat, sitten reaktiomaalia, Löwe kahteen kertaan, pintamaali ja sitten massaa; en noita korin näkyviä pintoja ole liiemmin maalaillut, kun ei taidot piisaa kunnolliseen pintaan suuremmalla alalla, mutta pieniin kiveniskemiin on em. systeemi tehonnut, niin, sekä pohjan massauksien paikkaukseen. Ei ole ruostunut enään ainakaan käsitellyistä kohdista useammankaan vuoden (2-4) jälkeen.


      • mistä

        Mistä sitä saa?


      • ainakin
        mistä kirjoitti:

        Mistä sitä saa?

        löytyy


    • saa?

      Olen lueskellut, että sinkki olisi hyvä laittaa pohjalle, jotkut puhuvat "happomaalistakin". Kysymyksiä:

      - Mitä on happomaali?
      - Mistä sitä saa?
      - Spray pullossa vai siveltimellä?
      - Mistä saa sinkkiä spraynä?
      - Vai onko se sinkkipohjaista pohjamaalia?
      - Tuleeko em. sinkki/happomaali todellakin tasoitteen eli pakkelin päälle? Eikö parempi olisi olla metallikontaktissa, koska sinkki ei toimi ilman metallikontaktia?

      Kauheen sekavaa tuntuu olevan pätevä pintaruosteen korjausohjeistus...

      • Tumppi-82

        Happomaalia saa maalikaupasta ja itse laittaisin sen ruiskulla ja puhtaalle, ruosteettomalle pellille. Sen päälle hiontapohjamaali ja pintamaali.

        Happomaali sisältää siis happoa joka syöpyy pellin pintaan, näin ollen happomaali pysyy parhaiten ja suojaa siis ruosteelta.


      • Korroosio on sähkökemiallinen ilmiö jossa teräs luovuttaa rauta ioneja ja oksidoituu(ruostuu). Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen.Sinkkipöly maalit toimivat siten että sinkki tavallaan "uhrautuu" teräksen puolesta oksidoituen ensin ja muodostaen samalla sinkkioksidi kerroksen joka estää hapen ja veden pääsyn teräspinnalle.kolmas tapa on estää sähköparin muodostuminen teräksen ja kostean ilman välille eristämällä se riittävällä kalvonpaksuudella. Kyllä aina ensin kittiä,koska polyesteri kiteillä on ikävä taipumus olla pysymättä kiinni varsinkin BVB-maaleissa ja se on kuivalle ja puhtaalle pellille laitettuna erittäin hyvä eriste. Toinen ikävä taipumus kitillä on se että se imee kosteutta kuin pesusieni, siksi riitävästi kalvoa päälle ja jos on kitattu hitsattuja paikkoja tai pieniä reikiä(vaara on aina jos on enemmän kuin pintaruostetta)niin suojaus myös sisäpuolelle, Tectyl tai muu vastaava aine. Hyvin varustetut varaosa liikkeet ovat hyviä ostopaikkoja ja automaaleja myyvät liikkeet.


      • oikein
        weccu kirjoitti:

        Korroosio on sähkökemiallinen ilmiö jossa teräs luovuttaa rauta ioneja ja oksidoituu(ruostuu). Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen.Sinkkipöly maalit toimivat siten että sinkki tavallaan "uhrautuu" teräksen puolesta oksidoituen ensin ja muodostaen samalla sinkkioksidi kerroksen joka estää hapen ja veden pääsyn teräspinnalle.kolmas tapa on estää sähköparin muodostuminen teräksen ja kostean ilman välille eristämällä se riittävällä kalvonpaksuudella. Kyllä aina ensin kittiä,koska polyesteri kiteillä on ikävä taipumus olla pysymättä kiinni varsinkin BVB-maaleissa ja se on kuivalle ja puhtaalle pellille laitettuna erittäin hyvä eriste. Toinen ikävä taipumus kitillä on se että se imee kosteutta kuin pesusieni, siksi riitävästi kalvoa päälle ja jos on kitattu hitsattuja paikkoja tai pieniä reikiä(vaara on aina jos on enemmän kuin pintaruostetta)niin suojaus myös sisäpuolelle, Tectyl tai muu vastaava aine. Hyvin varustetut varaosa liikkeet ovat hyviä ostopaikkoja ja automaaleja myyvät liikkeet.

        Eli vielä kerran yhteenvetona, eli näinkö:

        1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
        1,5. ehkä fosforihappokäsittely
        2. happokovetteinen BVB-maali
        3. pakkeli ja hionta
        4. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
        5. pintamaali, useita kerroksia
        6. taustan suojaus


      • oikein kirjoitti:

        Eli vielä kerran yhteenvetona, eli näinkö:

        1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
        1,5. ehkä fosforihappokäsittely
        2. happokovetteinen BVB-maali
        3. pakkeli ja hionta
        4. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
        5. pintamaali, useita kerroksia
        6. taustan suojaus

        ruosteenpoisto hionta= kittaus= tartuntamaalaus= täyttävä pohjamaalaus= tarvittaessa hionta ja kiveniskumaalaus= pintamaalaus. tarvikkeet:
        -Hionta tarvikkeet
        -Kittiä
        -Happis tai sinkkispray
        -Täyttävä pohjamaali
        -Kiveniskumassa (tarvittaessa)
        -Pintamaali


      • ymmärrä
        weccu kirjoitti:

        ruosteenpoisto hionta= kittaus= tartuntamaalaus= täyttävä pohjamaalaus= tarvittaessa hionta ja kiveniskumaalaus= pintamaalaus. tarvikkeet:
        -Hionta tarvikkeet
        -Kittiä
        -Happis tai sinkkispray
        -Täyttävä pohjamaali
        -Kiveniskumassa (tarvittaessa)
        -Pintamaali

        Siis vielä kerran itselleni selvennykseksi:

        Kun kirjoitit aiemmin, että:
        "Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen"

        Niin eikös tuo happomaali kuuluisi laittaa ensin ja sen päälle kittaus? Eikä päinvastoin?


      • ymmärrä kirjoitti:

        Siis vielä kerran itselleni selvennykseksi:

        Kun kirjoitit aiemmin, että:
        "Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen"

        Niin eikös tuo happomaali kuuluisi laittaa ensin ja sen päälle kittaus? Eikä päinvastoin?

        Kuten sanoin kitti tarttuu huonosti happikseen,mutta erittäin hyvin puhtaaseen ja kuivaan hiottuun peltiin. usko vain tämä on oikea tapa tehdä työ. olen niin huono kirjoittamaan etten viitsi tässä laajemmin lähteä selvittämään automaalauksen systeemejä.Mutta sen sanon jos sinä sen oikein ja huolellisesti teet niin ei se siitä kitti kohdasta kyllä ensimmäisenä ruostu.Ruostevaurio työt on aina vähän epäkiitollisia töitä kun ei ne anna kuin vähän jatkoaikaa autolle sillä onhan se lähtenyt uudestakin ruostumaan.


      • oikea tapa
        weccu kirjoitti:

        Kuten sanoin kitti tarttuu huonosti happikseen,mutta erittäin hyvin puhtaaseen ja kuivaan hiottuun peltiin. usko vain tämä on oikea tapa tehdä työ. olen niin huono kirjoittamaan etten viitsi tässä laajemmin lähteä selvittämään automaalauksen systeemejä.Mutta sen sanon jos sinä sen oikein ja huolellisesti teet niin ei se siitä kitti kohdasta kyllä ensimmäisenä ruostu.Ruostevaurio työt on aina vähän epäkiitollisia töitä kun ei ne anna kuin vähän jatkoaikaa autolle sillä onhan se lähtenyt uudestakin ruostumaan.

        Tässä siis yhteenvetona oikea tapa kohta kohdalta:

        1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
        2. tarpeen vaatiessa fosforihappokäsittely
        3. pakkeli ja hionta
        4. happokovetteinen BVB-maali
        5. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
        6. tarpeen vaatiessa kiveniskumassa
        7. pintamaali, useita kerroksia
        8. taustan suojaus

        MISTÄ SAA kohdan 4 mukaista maalia?
        Onko pakkelin laadulla isoa väliä? Polyesterikitti?


      • oikea tapa kirjoitti:

        Tässä siis yhteenvetona oikea tapa kohta kohdalta:

        1. irtoruoste pois hiomalla tai hiekkapuh.
        2. tarpeen vaatiessa fosforihappokäsittely
        3. pakkeli ja hionta
        4. happokovetteinen BVB-maali
        5. pohjamaali, useita kerroksia ja hionta
        6. tarpeen vaatiessa kiveniskumassa
        7. pintamaali, useita kerroksia
        8. taustan suojaus

        MISTÄ SAA kohdan 4 mukaista maalia?
        Onko pakkelin laadulla isoa väliä? Polyesterikitti?

        Mutta unohda se fosforihappo käsittely. Happista saa automaaleja myyvistä liikkeistä, sitä ei vain myydä kovin pienissä erissä. Automaalaamosta voi käydä kyselemässä jos myisivät. Kyllä kiteillä on eroja mutta ne on vähän makuasioita, joku sanoo jostain kitistä että kyllä on hyvää kittiä ja toinen sanoo ettei sillä tee mitään. Ne liittyvät lähinnä työstöön, toiset on kovempia hioa kun toiset ja toiset taas huokoisempia kun toiset. Jos haluat niin laita yhteystietoja, niin kerron kunnolla. Tämä foorumi loppuu nyt tämän asian kohdalta.
        [email protected]


      • Tuhkavasara
        weccu kirjoitti:

        Mutta unohda se fosforihappo käsittely. Happista saa automaaleja myyvistä liikkeistä, sitä ei vain myydä kovin pienissä erissä. Automaalaamosta voi käydä kyselemässä jos myisivät. Kyllä kiteillä on eroja mutta ne on vähän makuasioita, joku sanoo jostain kitistä että kyllä on hyvää kittiä ja toinen sanoo ettei sillä tee mitään. Ne liittyvät lähinnä työstöön, toiset on kovempia hioa kun toiset ja toiset taas huokoisempia kun toiset. Jos haluat niin laita yhteystietoja, niin kerron kunnolla. Tämä foorumi loppuu nyt tämän asian kohdalta.
        [email protected]

        Esitetyt happamat maalit, kittaukset, moninkertaiset pohja-, väli- sulku-, pintamaalit ja vielä lakkaus kerrokset kuulostavat työläiltä.
        Paikkapelti riittävän paksua, hiekkapuhallus ja vielä hitsaussaumatkin puhalletaan. Päälle 2-3 kertaa Zingaa pensselillä. Jos pitää tehdä muotoja kitin voi sen vetää Zingan päälle kun se on metallia. Ja sitten koristeeksi sopivan värinen pintamaali.
        Kun ruoste on päässyt alkuun se on menoa, ja korjaukset pelkkää viivytystaistelua


      • Zinga?
        Tuhkavasara kirjoitti:

        Esitetyt happamat maalit, kittaukset, moninkertaiset pohja-, väli- sulku-, pintamaalit ja vielä lakkaus kerrokset kuulostavat työläiltä.
        Paikkapelti riittävän paksua, hiekkapuhallus ja vielä hitsaussaumatkin puhalletaan. Päälle 2-3 kertaa Zingaa pensselillä. Jos pitää tehdä muotoja kitin voi sen vetää Zingan päälle kun se on metallia. Ja sitten koristeeksi sopivan värinen pintamaali.
        Kun ruoste on päässyt alkuun se on menoa, ja korjaukset pelkkää viivytystaistelua

        Mitä se Zinga on?
        Mistä sitä saa?


      • miksi?
        weccu kirjoitti:

        Mutta unohda se fosforihappo käsittely. Happista saa automaaleja myyvistä liikkeistä, sitä ei vain myydä kovin pienissä erissä. Automaalaamosta voi käydä kyselemässä jos myisivät. Kyllä kiteillä on eroja mutta ne on vähän makuasioita, joku sanoo jostain kitistä että kyllä on hyvää kittiä ja toinen sanoo ettei sillä tee mitään. Ne liittyvät lähinnä työstöön, toiset on kovempia hioa kun toiset ja toiset taas huokoisempia kun toiset. Jos haluat niin laita yhteystietoja, niin kerron kunnolla. Tämä foorumi loppuu nyt tämän asian kohdalta.
        [email protected]

        Miksi ette voi keskustella tässä foorumissa niin muutkin saa lukea?


      • järki kädessä
        weccu kirjoitti:

        Korroosio on sähkökemiallinen ilmiö jossa teräs luovuttaa rauta ioneja ja oksidoituu(ruostuu). Happokovetteiset BVB-maalit toimivat siten että niissä oleva fosforihappo reagoi teräksen pinnan kanssa tarttumalla siihen lujasti kiinni ja muodostaen samalla ohuen kalvon joka estää rauta ionien liukenemisen.Sinkkipöly maalit toimivat siten että sinkki tavallaan "uhrautuu" teräksen puolesta oksidoituen ensin ja muodostaen samalla sinkkioksidi kerroksen joka estää hapen ja veden pääsyn teräspinnalle.kolmas tapa on estää sähköparin muodostuminen teräksen ja kostean ilman välille eristämällä se riittävällä kalvonpaksuudella. Kyllä aina ensin kittiä,koska polyesteri kiteillä on ikävä taipumus olla pysymättä kiinni varsinkin BVB-maaleissa ja se on kuivalle ja puhtaalle pellille laitettuna erittäin hyvä eriste. Toinen ikävä taipumus kitillä on se että se imee kosteutta kuin pesusieni, siksi riitävästi kalvoa päälle ja jos on kitattu hitsattuja paikkoja tai pieniä reikiä(vaara on aina jos on enemmän kuin pintaruostetta)niin suojaus myös sisäpuolelle, Tectyl tai muu vastaava aine. Hyvin varustetut varaosa liikkeet ovat hyviä ostopaikkoja ja automaaleja myyvät liikkeet.

        Kittiä ei tarvitse mihinkään väliin. Eihän sillä ole edes mitään merkitystä kuin auton ulkonäön kannalta - ja käytännön mies ei moisesta paljon välitä.

        Ruosteen eston piti olla se pointti.


      • käytäntö määrää
        weccu kirjoitti:

        ruosteenpoisto hionta= kittaus= tartuntamaalaus= täyttävä pohjamaalaus= tarvittaessa hionta ja kiveniskumaalaus= pintamaalaus. tarvikkeet:
        -Hionta tarvikkeet
        -Kittiä
        -Happis tai sinkkispray
        -Täyttävä pohjamaali
        -Kiveniskumassa (tarvittaessa)
        -Pintamaali

        Ei ei ei, ei mitään kittiä minnekään tai tartunta/täyttäviä pohjamaalauksia.

        Näin se menee:

        -Ruosteen poisto
        -Ruosteenestopohjamaali
        -Kotelonsuojaaine/kiveniskumassa/pintamaali riippuen siitä missä kohtaa autoa pelti sijaitsee.

        Kaikki muu on porvarien pelleilyä ja turhaa näyttelyautojen tuunailua.


    • Ruostetta

      Hep!

      Tuossa pari vuotta sitten korjasin -85 Fiestan takakaaret ja käytin tuota POR-15 maalia. Aika jännää tököttiä. Nyt auto jo kierrossa mutta aina välillä näkee ja ei ole vielä kukkaa pukannut läpi takakaarista.

      Pintaruosteen sai pois ihan laikalla (hankalista paikoista karkealla hiomapaperilla). Kaaret eivät olleet vielä puhki joten säästyttiin hitsaushommilta.
      Sitten käsittelin kaaret tuon maalin mukana tulleella aineella (jotain happoa siinä varmaan oli) kaaret ja sen jälkeen ahimmat montut tasoittelin kitillä ja hiukan hioin. Maalailin tuolla por-15 aineella pari kerrosta. Kun oli päivän verran kuivanut niin ruiskuttelin kaariin tuota kiveniskusuojaa. Tässä ei siis tarvinnut kovin näkyvää peltiä hoidella.

      Kummaan ainetta...

    • 6790987

      auton pellit kestää 15 vuotta vaikka laittaa ruostuneeseen autoon massaa ja koteloa, pellit on paksuja ruostuminen hidasta . eli toyota kestää 30 vuotta ennen kuin paaliin

    • anttir-

      Mitenhän sitten tuon runkopuolen kanssa. Siinä on kai valmiina sinkkiä kun se ei lähe ruostuu samalla tavalla kuin pelti.
      Minulla on yhdessä kohtaa kuskin oven alta on kuluman takia väri kadonnut, metalli tullut esiin ja nyt se alkaa vaihtaa väriä punaisemmaksi. Kestääkö tuossa pari vuotta jos hioo ruosteet pois ja maali ja lakka päälle ?

    • RT..

      Sinkkimaaleista pensselillä tai maaliruiskulla levitettävä upol zinc 182 on hyvä pohjamaali. Motonetistä ostin.

    • Ruosteläjääjä

      Ovatrol C.I.P olen käytänyt karhean putsatun ruosteen ja paikkojen päällä ja takaa. Käytän tämä jos ei on kiire sada ajokki tienpäälä, imeytyy syvään huokoisiin. Kuivu hitasti .
      Jos on kiire joku 2 komp epoxy paksusti pällä.
      Todella kiirellisenä sekoitan vaika mustaa sikaflexi ja vähän thinneri ohenettuna vaikka coctaililasiin ja sitten siveltimella ; )

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe