Tiedustelisin hieman E30:sten Getrageista.
Mistä erottaa eri getragit päältä päin?
Missä moottorissa on minkäkin tyypin getrag?
Diesel versiossa on ilmeisesti (iso) 260 getrag?
Voiko eri getragit vaihtaa toisiinsa
ns "heittämällä" vai käykö ollenkaan?
Kiitos tiedoista etukäteen, toivottavasti joku
osaisi neuvoa. Hyvää syksyä kuitenkin kaikille!
E30 - vaihteistot
13
4721
Vastaukset
- magaroni
324td:n ja 325i:n laatikossa ei ole muuta eroa
kuin hieman siirtovivustossa ja kytkinakseli on
0,5 cm lyhyempi 325i:ssä. Mutta toimii moitteetta
td-koneen perässä. - 1800TI
Neloskoneissa oli Getrag 240 ja 320i:ssä myöskin
Getrag 240, mutta erilaisten kytkinkoppien takia
eivät keskenään vaihtokelpoisia. 323i ja 325i-
malleissa taasen oli Getrag 260. Ovat
periaatteessa vaihtokelpoisia, mutta en
kuitenkaan suosittele laittamaan ainakaan tuota
240:stä 325i:hin. Lisäksi jossain vaiheessa
325i:ssä oli Motronicin tunnistumet
vaihdelaatikolla, jolloin askissa oli kolo näitä
tunnistimia varten. Silloinkin tulee
asennusongelmia jos vaihtaa erilaisen loodan.
Joissakin 320i-malleissa on esiintynyt myös ZF:n
tekemää vaihteistoa malliltaan S 16 -5. On
vaihtokelpoinen suoraan tuon Getrag 240:n kanssa.
Jos jossain meni mönkään, niin korjatkaa
ihmeessä. 318iS:n laatikosta ei ole tuon
taivaallista hajua.- Musti
260 ollutkin M30 koneiden perässä?? Minun muistin
mukaan 240 ja 245 olisivat olleet 323i ja 325i
laatikot. Ei muista varmasti oikeen.. Korjailkaa!
:) - 528i
Musti kirjoitti:
260 ollutkin M30 koneiden perässä?? Minun muistin
mukaan 240 ja 245 olisivat olleet 323i ja 325i
laatikot. Ei muista varmasti oikeen.. Korjailkaa!
:)olet oikeilla jäljillä. Samoilla kuin 1800TI:kin;
eikö 323i E30 ollut M20-koneella, ja vasta 325i
M30?
Ainakin päällepäin näyttäisi siltä...
Mutta oliko E30-korin 320i:ssä miten montaa
erilaista välityssuhdetta ihan yleisesti kaupan?
Ajelin eräänä päivänä kyseisellä autolla (vissiin
vm. -88) ja tiuha välitys kiinnitti huomiota.
Ykkönen ja kakkonen olivat vielä lähes
normaaleja, mutta esimerkiksi viitosella mittarin
mukaan satasta ajettaessa kierroksia oli jo
3100/min.
Kysyttäessä vakuutettiin vaan, että ihan vakio se
on... eli oliko tässä joku sport-laatikko taas
kyseessä? - aki M
528i kirjoitti:
olet oikeilla jäljillä. Samoilla kuin 1800TI:kin;
eikö 323i E30 ollut M20-koneella, ja vasta 325i
M30?
Ainakin päällepäin näyttäisi siltä...
Mutta oliko E30-korin 320i:ssä miten montaa
erilaista välityssuhdetta ihan yleisesti kaupan?
Ajelin eräänä päivänä kyseisellä autolla (vissiin
vm. -88) ja tiuha välitys kiinnitti huomiota.
Ykkönen ja kakkonen olivat vielä lähes
normaaleja, mutta esimerkiksi viitosella mittarin
mukaan satasta ajettaessa kierroksia oli jo
3100/min.
Kysyttäessä vakuutettiin vaan, että ihan vakio se
on... eli oliko tässä joku sport-laatikko taas
kyseessä?Olisikohan syytä sinunkin katella niitä jälkiä...
E30-korinen 325i on M20 koneella, kuten 323i ja
320i:kin. Poraus ja iskunpituus muuttuvat. E30
korisia ei M30 koneella olekaan, ellei sitten
mukaan muutamia erikoisversioita, kuten Alpina
(oikeastaan jo oma merkkinsä), ja olikohan niin
että etelä-Afrikassa on valmistettu jotain
erikoisversioita... E30 asiantuntijat
tarkentakoot.
Siihen välitys-suhdeasiaan heitän ehdolle
väitteen, että 320i:hin on saanut neljää eri
vaihteistoa: 4v, 5v ylivaihde, 5v sport ja
automaatti (Nämä vaihtoehdot ainakin
viimeisimmissä E21-malleissa).
Noiden viisivaihteisten erot ovat ne, että
ylivaihdelaatikossa vaihdekaava on ns. normaali
ja viitosen välitys on jotain reilu 0,8...
sportissa kaava on taas niin, että ykkönen
vasemmalla alhaalla, ja loput 4-5, kuten
tavallisen nelivaihteisen järjestys. Viitosen
välitys tasan 1,0 kuten nelivaihteisen nelonen.
Eli jos olet sporttilaatikkoisella ajanut, niin
sen kyllä olet joutunut huomioimaan
vaihdekaaviossa. - 320
528i kirjoitti:
olet oikeilla jäljillä. Samoilla kuin 1800TI:kin;
eikö 323i E30 ollut M20-koneella, ja vasta 325i
M30?
Ainakin päällepäin näyttäisi siltä...
Mutta oliko E30-korin 320i:ssä miten montaa
erilaista välityssuhdetta ihan yleisesti kaupan?
Ajelin eräänä päivänä kyseisellä autolla (vissiin
vm. -88) ja tiuha välitys kiinnitti huomiota.
Ykkönen ja kakkonen olivat vielä lähes
normaaleja, mutta esimerkiksi viitosella mittarin
mukaan satasta ajettaessa kierroksia oli jo
3100/min.
Kysyttäessä vakuutettiin vaan, että ihan vakio se
on... eli oliko tässä joku sport-laatikko taas
kyseessä?varmasti vakioloota. Omassa vimpaimessa sama
juttu. Tiheä perä johtuu varmaan moottorin
heikosta alaväännöstä. Suurin vääntömomentti on
vasta 4000r/min. Lisäksi ykkösvaihde on
tavallista tiheämpi. Kun lähtee vähän rivakammin
ykkösellä liikkeelle, kakkonen pitää heittää
nopeasti perään. - 1800TI
aki M kirjoitti:
Olisikohan syytä sinunkin katella niitä jälkiä...
E30-korinen 325i on M20 koneella, kuten 323i ja
320i:kin. Poraus ja iskunpituus muuttuvat. E30
korisia ei M30 koneella olekaan, ellei sitten
mukaan muutamia erikoisversioita, kuten Alpina
(oikeastaan jo oma merkkinsä), ja olikohan niin
että etelä-Afrikassa on valmistettu jotain
erikoisversioita... E30 asiantuntijat
tarkentakoot.
Siihen välitys-suhdeasiaan heitän ehdolle
väitteen, että 320i:hin on saanut neljää eri
vaihteistoa: 4v, 5v ylivaihde, 5v sport ja
automaatti (Nämä vaihtoehdot ainakin
viimeisimmissä E21-malleissa).
Noiden viisivaihteisten erot ovat ne, että
ylivaihdelaatikossa vaihdekaava on ns. normaali
ja viitosen välitys on jotain reilu 0,8...
sportissa kaava on taas niin, että ykkönen
vasemmalla alhaalla, ja loput 4-5, kuten
tavallisen nelivaihteisen järjestys. Viitosen
välitys tasan 1,0 kuten nelivaihteisen nelonen.
Eli jos olet sporttilaatikkoisella ajanut, niin
sen kyllä olet joutunut huomioimaan
vaihdekaaviossa....näin, mutta ei ihan. E21-sporttilaatikossa
tosiaankin tuon 5-vaihteen välitys oli suora 1.0,
mutta E30 325i ja 325iX sporttilaatikoissa ei
ollutkaan. Näissä sporttilaatikoissa nelosen
välitys oli 1.0 ja vitosen välitys oli 0.81,
mutta eroavaisuudet välityksissä
ylivaihdelaatikkoon verrattuna olivat 1-3
vaihteissa. Kaavio kylläkin oli niin, että
ykkönen alhaalla ja sitä rataa. Ei kuitenkaan
loput samalla tavalla kuin 4-vaihteisessa, sillä
silloinhan pitäisi olla kaksi vaihdetta jossain
kohtaa samassa lovessa. Taisipa tulla tässä sulle
pienoinen ajatuskatkos ;-) - 528i
320 kirjoitti:
varmasti vakioloota. Omassa vimpaimessa sama
juttu. Tiheä perä johtuu varmaan moottorin
heikosta alaväännöstä. Suurin vääntömomentti on
vasta 4000r/min. Lisäksi ykkösvaihde on
tavallista tiheämpi. Kun lähtee vähän rivakammin
ykkösellä liikkeelle, kakkonen pitää heittää
nopeasti perään.muuten sama kone on huomattavasti harvemmalla
välityksellä 500-sarjan nokalla.
Suokaa anteeksi, jos kyselen tyhmiä, mutta tuntuu
hämärältä tapaukselta.
Esimerkiksi E28 520i:ssä on sama kone, mutta
satasessa viitosella kone kiertää ehkä 2500
r/min. Kolmosella E28 ottaa nopeutta noin 140-145
km/h, kun tuo 320i jää johonkin 120 pintaan.
Mystistä tämä. - 528i
528i kirjoitti:
muuten sama kone on huomattavasti harvemmalla
välityksellä 500-sarjan nokalla.
Suokaa anteeksi, jos kyselen tyhmiä, mutta tuntuu
hämärältä tapaukselta.
Esimerkiksi E28 520i:ssä on sama kone, mutta
satasessa viitosella kone kiertää ehkä 2500
r/min. Kolmosella E28 ottaa nopeutta noin 140-145
km/h, kun tuo 320i jää johonkin 120 pintaan.
Mystistä tämä.oli muuten ns. vakio, eli ykkönen ylhäällä.
Aki M:lle vielä kiitos; sotkin tosiaan koneita
ansiokkaasti tuossa ylempänä. Tottahan kaikissa
(!) E30-koreissa on M20. Tosin en ole 325i:n
pannuhuoneeseen katsonut vuosiin, mutta uskon
sanomaasi. - 320
528i kirjoitti:
muuten sama kone on huomattavasti harvemmalla
välityksellä 500-sarjan nokalla.
Suokaa anteeksi, jos kyselen tyhmiä, mutta tuntuu
hämärältä tapaukselta.
Esimerkiksi E28 520i:ssä on sama kone, mutta
satasessa viitosella kone kiertää ehkä 2500
r/min. Kolmosella E28 ottaa nopeutta noin 140-145
km/h, kun tuo 320i jää johonkin 120 pintaan.
Mystistä tämä.kysyä, että mitenkähän asia mahtaa olla
painavammassa 500-sarjassa. Yritin kaivaa netistä
k.o. värkkien perävälitykset, mutta en löytänyt.
Kiinnostaisi myös tietää, mitenkä asia on E34
kopassa? Alaväänöstä vielä: Kyllähän "ala"vääntöä
löytyy "pikkukuutosesta". Ainakin 320i-87 vetää
mukisematta 5-vaihteella vaikka tyhjäkäyntiä!!
Sen sijaan vääntöä toivoisi lisää tuonne 2000-
3000 hujakoille. Onko kellään kokemuksia, saisiko
esim nokan vaihdolla paremmin vääntöä
alakierroksille, ilman että kulutus nousisi?
Merkki? malli? hinta? - aki M
320 kirjoitti:
kysyä, että mitenkähän asia mahtaa olla
painavammassa 500-sarjassa. Yritin kaivaa netistä
k.o. värkkien perävälitykset, mutta en löytänyt.
Kiinnostaisi myös tietää, mitenkä asia on E34
kopassa? Alaväänöstä vielä: Kyllähän "ala"vääntöä
löytyy "pikkukuutosesta". Ainakin 320i-87 vetää
mukisematta 5-vaihteella vaikka tyhjäkäyntiä!!
Sen sijaan vääntöä toivoisi lisää tuonne 2000-
3000 hujakoille. Onko kellään kokemuksia, saisiko
esim nokan vaihdolla paremmin vääntöä
alakierroksille, ilman että kulutus nousisi?
Merkki? malli? hinta?Muistathan, että kokonaisvälityssuhteeseen
vaikuttaa myös renkaiden koko.
Eli vaikka vaihteiston ja perän välityssuhteet
olisivatkin samat, niin eri rengaskoolla
moottorin pyörintänopeus on eri vaikka nopeus
olisikin sama. Oliko tarpeeksi vaikeasti..?
Kyllähän se 2,0 pikkukuutonenkin vääntää, mutta
ohuenlaisesti. Oletkos muuten lukenut autosi
ohjekirjan? Ainakin E34:n käyttöohjekirjassa
kielletään rasittamasta voimakkaasti moottoria
alle 1500 kier/min... - 528i
aki M kirjoitti:
Muistathan, että kokonaisvälityssuhteeseen
vaikuttaa myös renkaiden koko.
Eli vaikka vaihteiston ja perän välityssuhteet
olisivatkin samat, niin eri rengaskoolla
moottorin pyörintänopeus on eri vaikka nopeus
olisikin sama. Oliko tarpeeksi vaikeasti..?
Kyllähän se 2,0 pikkukuutonenkin vääntää, mutta
ohuenlaisesti. Oletkos muuten lukenut autosi
ohjekirjan? Ainakin E34:n käyttöohjekirjassa
kielletään rasittamasta voimakkaasti moottoria
alle 1500 kier/min...ei ainakaan E28:n kohdalla kielletä erikseen
rasittamasta konetta alikierroksilla, vaan
päinvastoin kehua retostetaan, kuinka BMW:nne
moottori tarjoaa laakean vääntökäyrän ja ties
mitä... tarkan sanamuodon saisin, jos olisi kirja
tässä käsillä, vaan en taida jaksaa hakea sitä
parkkikselta autosta. (Taitaisi sitäpaitsi
herättää hilpeyttä, kun roudaisin auton
ohjevihkoa työpaikalle --leppoisa iltapäivä-
look...)
No, enpä tiedä, miten ohutta vääntö on. Lähinnä
normaalia, mutta sitä kai vaan aina tulee
verratuksi siihen -etenkin M20-koneessa -
olevaan "neljän tonnin potkuun..."
Vai mitä?
Teoriasi eri rengaskokojen vaikutuksesta voi osua
oikeaan. Pitääpä tarkistaa, oliko siinä
ajamassani 320i:ssä minkä kokoiset renkaat.
Leveät ainakin. - 528i
aki M kirjoitti:
Muistathan, että kokonaisvälityssuhteeseen
vaikuttaa myös renkaiden koko.
Eli vaikka vaihteiston ja perän välityssuhteet
olisivatkin samat, niin eri rengaskoolla
moottorin pyörintänopeus on eri vaikka nopeus
olisikin sama. Oliko tarpeeksi vaikeasti..?
Kyllähän se 2,0 pikkukuutonenkin vääntää, mutta
ohuenlaisesti. Oletkos muuten lukenut autosi
ohjekirjan? Ainakin E34:n käyttöohjekirjassa
kielletään rasittamasta voimakkaasti moottoria
alle 1500 kier/min...ei ainakaan E28:n kohdalla kielletä erikseen
rasittamasta konetta alikierroksilla, vaan
päinvastoin kehua retostetaan, kuinka BMW:nne
moottori tarjoaa laakean vääntökäyrän ja ties
mitä... tarkan sanamuodon saisin, jos olisi kirja
tässä käsillä, vaan en taida jaksaa hakea sitä
parkkikselta autosta. (Taitaisi sitäpaitsi
herättää hilpeyttä, kun roudaisin auton
ohjevihkoa työpaikalle --leppoisa iltapäivä-
look...)
No, enpä tiedä, miten ohutta vääntö on. Lähinnä
normaalia, mutta sitä kai vaan aina tulee
verratuksi siihen -etenkin M20-koneessa -
olevaan "neljän tonnin potkuun..."
Vai mitä?
Teoriasi eri rengaskokojen vaikutuksesta voi osua
oikeaan. Pitääpä tarkistaa, oliko siinä
ajamassani 320i:ssä minkä kokoiset renkaat.
Leveät ainakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264677
- 282681
- 342324
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121581
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241380- 171364