E30 - vaihteistot

Jussi S.

Tiedustelisin hieman E30:sten Getrageista.
Mistä erottaa eri getragit päältä päin?
Missä moottorissa on minkäkin tyypin getrag?
Diesel versiossa on ilmeisesti (iso) 260 getrag?
Voiko eri getragit vaihtaa toisiinsa
ns "heittämällä" vai käykö ollenkaan?

Kiitos tiedoista etukäteen, toivottavasti joku
osaisi neuvoa. Hyvää syksyä kuitenkin kaikille!

13

4721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • magaroni

      324td:n ja 325i:n laatikossa ei ole muuta eroa
      kuin hieman siirtovivustossa ja kytkinakseli on
      0,5 cm lyhyempi 325i:ssä. Mutta toimii moitteetta
      td-koneen perässä.

    • 1800TI

      Neloskoneissa oli Getrag 240 ja 320i:ssä myöskin
      Getrag 240, mutta erilaisten kytkinkoppien takia
      eivät keskenään vaihtokelpoisia. 323i ja 325i-
      malleissa taasen oli Getrag 260. Ovat
      periaatteessa vaihtokelpoisia, mutta en
      kuitenkaan suosittele laittamaan ainakaan tuota
      240:stä 325i:hin. Lisäksi jossain vaiheessa
      325i:ssä oli Motronicin tunnistumet
      vaihdelaatikolla, jolloin askissa oli kolo näitä
      tunnistimia varten. Silloinkin tulee
      asennusongelmia jos vaihtaa erilaisen loodan.
      Joissakin 320i-malleissa on esiintynyt myös ZF:n
      tekemää vaihteistoa malliltaan S 16 -5. On
      vaihtokelpoinen suoraan tuon Getrag 240:n kanssa.
      Jos jossain meni mönkään, niin korjatkaa
      ihmeessä. 318iS:n laatikosta ei ole tuon
      taivaallista hajua.

      • Musti

        260 ollutkin M30 koneiden perässä?? Minun muistin
        mukaan 240 ja 245 olisivat olleet 323i ja 325i
        laatikot. Ei muista varmasti oikeen.. Korjailkaa!
        :)


      • 528i
        Musti kirjoitti:

        260 ollutkin M30 koneiden perässä?? Minun muistin
        mukaan 240 ja 245 olisivat olleet 323i ja 325i
        laatikot. Ei muista varmasti oikeen.. Korjailkaa!
        :)

        olet oikeilla jäljillä. Samoilla kuin 1800TI:kin;
        eikö 323i E30 ollut M20-koneella, ja vasta 325i
        M30?
        Ainakin päällepäin näyttäisi siltä...

        Mutta oliko E30-korin 320i:ssä miten montaa
        erilaista välityssuhdetta ihan yleisesti kaupan?
        Ajelin eräänä päivänä kyseisellä autolla (vissiin
        vm. -88) ja tiuha välitys kiinnitti huomiota.
        Ykkönen ja kakkonen olivat vielä lähes
        normaaleja, mutta esimerkiksi viitosella mittarin
        mukaan satasta ajettaessa kierroksia oli jo
        3100/min.
        Kysyttäessä vakuutettiin vaan, että ihan vakio se
        on... eli oliko tässä joku sport-laatikko taas
        kyseessä?


      • aki M
        528i kirjoitti:

        olet oikeilla jäljillä. Samoilla kuin 1800TI:kin;
        eikö 323i E30 ollut M20-koneella, ja vasta 325i
        M30?
        Ainakin päällepäin näyttäisi siltä...

        Mutta oliko E30-korin 320i:ssä miten montaa
        erilaista välityssuhdetta ihan yleisesti kaupan?
        Ajelin eräänä päivänä kyseisellä autolla (vissiin
        vm. -88) ja tiuha välitys kiinnitti huomiota.
        Ykkönen ja kakkonen olivat vielä lähes
        normaaleja, mutta esimerkiksi viitosella mittarin
        mukaan satasta ajettaessa kierroksia oli jo
        3100/min.
        Kysyttäessä vakuutettiin vaan, että ihan vakio se
        on... eli oliko tässä joku sport-laatikko taas
        kyseessä?

        Olisikohan syytä sinunkin katella niitä jälkiä...

        E30-korinen 325i on M20 koneella, kuten 323i ja
        320i:kin. Poraus ja iskunpituus muuttuvat. E30
        korisia ei M30 koneella olekaan, ellei sitten
        mukaan muutamia erikoisversioita, kuten Alpina
        (oikeastaan jo oma merkkinsä), ja olikohan niin
        että etelä-Afrikassa on valmistettu jotain
        erikoisversioita... E30 asiantuntijat
        tarkentakoot.

        Siihen välitys-suhdeasiaan heitän ehdolle
        väitteen, että 320i:hin on saanut neljää eri
        vaihteistoa: 4v, 5v ylivaihde, 5v sport ja
        automaatti (Nämä vaihtoehdot ainakin
        viimeisimmissä E21-malleissa).

        Noiden viisivaihteisten erot ovat ne, että
        ylivaihdelaatikossa vaihdekaava on ns. normaali
        ja viitosen välitys on jotain reilu 0,8...
        sportissa kaava on taas niin, että ykkönen
        vasemmalla alhaalla, ja loput 4-5, kuten
        tavallisen nelivaihteisen järjestys. Viitosen
        välitys tasan 1,0 kuten nelivaihteisen nelonen.
        Eli jos olet sporttilaatikkoisella ajanut, niin
        sen kyllä olet joutunut huomioimaan
        vaihdekaaviossa.


      • 320
        528i kirjoitti:

        olet oikeilla jäljillä. Samoilla kuin 1800TI:kin;
        eikö 323i E30 ollut M20-koneella, ja vasta 325i
        M30?
        Ainakin päällepäin näyttäisi siltä...

        Mutta oliko E30-korin 320i:ssä miten montaa
        erilaista välityssuhdetta ihan yleisesti kaupan?
        Ajelin eräänä päivänä kyseisellä autolla (vissiin
        vm. -88) ja tiuha välitys kiinnitti huomiota.
        Ykkönen ja kakkonen olivat vielä lähes
        normaaleja, mutta esimerkiksi viitosella mittarin
        mukaan satasta ajettaessa kierroksia oli jo
        3100/min.
        Kysyttäessä vakuutettiin vaan, että ihan vakio se
        on... eli oliko tässä joku sport-laatikko taas
        kyseessä?

        varmasti vakioloota. Omassa vimpaimessa sama
        juttu. Tiheä perä johtuu varmaan moottorin
        heikosta alaväännöstä. Suurin vääntömomentti on
        vasta 4000r/min. Lisäksi ykkösvaihde on
        tavallista tiheämpi. Kun lähtee vähän rivakammin
        ykkösellä liikkeelle, kakkonen pitää heittää
        nopeasti perään.


      • 1800TI
        aki M kirjoitti:

        Olisikohan syytä sinunkin katella niitä jälkiä...

        E30-korinen 325i on M20 koneella, kuten 323i ja
        320i:kin. Poraus ja iskunpituus muuttuvat. E30
        korisia ei M30 koneella olekaan, ellei sitten
        mukaan muutamia erikoisversioita, kuten Alpina
        (oikeastaan jo oma merkkinsä), ja olikohan niin
        että etelä-Afrikassa on valmistettu jotain
        erikoisversioita... E30 asiantuntijat
        tarkentakoot.

        Siihen välitys-suhdeasiaan heitän ehdolle
        väitteen, että 320i:hin on saanut neljää eri
        vaihteistoa: 4v, 5v ylivaihde, 5v sport ja
        automaatti (Nämä vaihtoehdot ainakin
        viimeisimmissä E21-malleissa).

        Noiden viisivaihteisten erot ovat ne, että
        ylivaihdelaatikossa vaihdekaava on ns. normaali
        ja viitosen välitys on jotain reilu 0,8...
        sportissa kaava on taas niin, että ykkönen
        vasemmalla alhaalla, ja loput 4-5, kuten
        tavallisen nelivaihteisen järjestys. Viitosen
        välitys tasan 1,0 kuten nelivaihteisen nelonen.
        Eli jos olet sporttilaatikkoisella ajanut, niin
        sen kyllä olet joutunut huomioimaan
        vaihdekaaviossa.

        ...näin, mutta ei ihan. E21-sporttilaatikossa
        tosiaankin tuon 5-vaihteen välitys oli suora 1.0,
        mutta E30 325i ja 325iX sporttilaatikoissa ei
        ollutkaan. Näissä sporttilaatikoissa nelosen
        välitys oli 1.0 ja vitosen välitys oli 0.81,
        mutta eroavaisuudet välityksissä
        ylivaihdelaatikkoon verrattuna olivat 1-3
        vaihteissa. Kaavio kylläkin oli niin, että
        ykkönen alhaalla ja sitä rataa. Ei kuitenkaan
        loput samalla tavalla kuin 4-vaihteisessa, sillä
        silloinhan pitäisi olla kaksi vaihdetta jossain
        kohtaa samassa lovessa. Taisipa tulla tässä sulle
        pienoinen ajatuskatkos ;-)


      • 528i
        320 kirjoitti:

        varmasti vakioloota. Omassa vimpaimessa sama
        juttu. Tiheä perä johtuu varmaan moottorin
        heikosta alaväännöstä. Suurin vääntömomentti on
        vasta 4000r/min. Lisäksi ykkösvaihde on
        tavallista tiheämpi. Kun lähtee vähän rivakammin
        ykkösellä liikkeelle, kakkonen pitää heittää
        nopeasti perään.

        muuten sama kone on huomattavasti harvemmalla
        välityksellä 500-sarjan nokalla.
        Suokaa anteeksi, jos kyselen tyhmiä, mutta tuntuu
        hämärältä tapaukselta.
        Esimerkiksi E28 520i:ssä on sama kone, mutta
        satasessa viitosella kone kiertää ehkä 2500
        r/min. Kolmosella E28 ottaa nopeutta noin 140-145
        km/h, kun tuo 320i jää johonkin 120 pintaan.
        Mystistä tämä.


      • 528i
        528i kirjoitti:

        muuten sama kone on huomattavasti harvemmalla
        välityksellä 500-sarjan nokalla.
        Suokaa anteeksi, jos kyselen tyhmiä, mutta tuntuu
        hämärältä tapaukselta.
        Esimerkiksi E28 520i:ssä on sama kone, mutta
        satasessa viitosella kone kiertää ehkä 2500
        r/min. Kolmosella E28 ottaa nopeutta noin 140-145
        km/h, kun tuo 320i jää johonkin 120 pintaan.
        Mystistä tämä.

        oli muuten ns. vakio, eli ykkönen ylhäällä.
        Aki M:lle vielä kiitos; sotkin tosiaan koneita
        ansiokkaasti tuossa ylempänä. Tottahan kaikissa
        (!) E30-koreissa on M20. Tosin en ole 325i:n
        pannuhuoneeseen katsonut vuosiin, mutta uskon
        sanomaasi.


      • 320
        528i kirjoitti:

        muuten sama kone on huomattavasti harvemmalla
        välityksellä 500-sarjan nokalla.
        Suokaa anteeksi, jos kyselen tyhmiä, mutta tuntuu
        hämärältä tapaukselta.
        Esimerkiksi E28 520i:ssä on sama kone, mutta
        satasessa viitosella kone kiertää ehkä 2500
        r/min. Kolmosella E28 ottaa nopeutta noin 140-145
        km/h, kun tuo 320i jää johonkin 120 pintaan.
        Mystistä tämä.

        kysyä, että mitenkähän asia mahtaa olla
        painavammassa 500-sarjassa. Yritin kaivaa netistä
        k.o. värkkien perävälitykset, mutta en löytänyt.
        Kiinnostaisi myös tietää, mitenkä asia on E34
        kopassa? Alaväänöstä vielä: Kyllähän "ala"vääntöä
        löytyy "pikkukuutosesta". Ainakin 320i-87 vetää
        mukisematta 5-vaihteella vaikka tyhjäkäyntiä!!
        Sen sijaan vääntöä toivoisi lisää tuonne 2000-
        3000 hujakoille. Onko kellään kokemuksia, saisiko
        esim nokan vaihdolla paremmin vääntöä
        alakierroksille, ilman että kulutus nousisi?
        Merkki? malli? hinta?


      • aki M
        320 kirjoitti:

        kysyä, että mitenkähän asia mahtaa olla
        painavammassa 500-sarjassa. Yritin kaivaa netistä
        k.o. värkkien perävälitykset, mutta en löytänyt.
        Kiinnostaisi myös tietää, mitenkä asia on E34
        kopassa? Alaväänöstä vielä: Kyllähän "ala"vääntöä
        löytyy "pikkukuutosesta". Ainakin 320i-87 vetää
        mukisematta 5-vaihteella vaikka tyhjäkäyntiä!!
        Sen sijaan vääntöä toivoisi lisää tuonne 2000-
        3000 hujakoille. Onko kellään kokemuksia, saisiko
        esim nokan vaihdolla paremmin vääntöä
        alakierroksille, ilman että kulutus nousisi?
        Merkki? malli? hinta?

        Muistathan, että kokonaisvälityssuhteeseen
        vaikuttaa myös renkaiden koko.

        Eli vaikka vaihteiston ja perän välityssuhteet
        olisivatkin samat, niin eri rengaskoolla
        moottorin pyörintänopeus on eri vaikka nopeus
        olisikin sama. Oliko tarpeeksi vaikeasti..?

        Kyllähän se 2,0 pikkukuutonenkin vääntää, mutta
        ohuenlaisesti. Oletkos muuten lukenut autosi
        ohjekirjan? Ainakin E34:n käyttöohjekirjassa
        kielletään rasittamasta voimakkaasti moottoria
        alle 1500 kier/min...


      • 528i
        aki M kirjoitti:

        Muistathan, että kokonaisvälityssuhteeseen
        vaikuttaa myös renkaiden koko.

        Eli vaikka vaihteiston ja perän välityssuhteet
        olisivatkin samat, niin eri rengaskoolla
        moottorin pyörintänopeus on eri vaikka nopeus
        olisikin sama. Oliko tarpeeksi vaikeasti..?

        Kyllähän se 2,0 pikkukuutonenkin vääntää, mutta
        ohuenlaisesti. Oletkos muuten lukenut autosi
        ohjekirjan? Ainakin E34:n käyttöohjekirjassa
        kielletään rasittamasta voimakkaasti moottoria
        alle 1500 kier/min...

        ei ainakaan E28:n kohdalla kielletä erikseen
        rasittamasta konetta alikierroksilla, vaan
        päinvastoin kehua retostetaan, kuinka BMW:nne
        moottori tarjoaa laakean vääntökäyrän ja ties
        mitä... tarkan sanamuodon saisin, jos olisi kirja
        tässä käsillä, vaan en taida jaksaa hakea sitä
        parkkikselta autosta. (Taitaisi sitäpaitsi
        herättää hilpeyttä, kun roudaisin auton
        ohjevihkoa työpaikalle --leppoisa iltapäivä-
        look...)
        No, enpä tiedä, miten ohutta vääntö on. Lähinnä
        normaalia, mutta sitä kai vaan aina tulee
        verratuksi siihen -etenkin M20-koneessa -
        olevaan "neljän tonnin potkuun..."
        Vai mitä?
        Teoriasi eri rengaskokojen vaikutuksesta voi osua
        oikeaan. Pitääpä tarkistaa, oliko siinä
        ajamassani 320i:ssä minkä kokoiset renkaat.
        Leveät ainakin.


      • 528i
        aki M kirjoitti:

        Muistathan, että kokonaisvälityssuhteeseen
        vaikuttaa myös renkaiden koko.

        Eli vaikka vaihteiston ja perän välityssuhteet
        olisivatkin samat, niin eri rengaskoolla
        moottorin pyörintänopeus on eri vaikka nopeus
        olisikin sama. Oliko tarpeeksi vaikeasti..?

        Kyllähän se 2,0 pikkukuutonenkin vääntää, mutta
        ohuenlaisesti. Oletkos muuten lukenut autosi
        ohjekirjan? Ainakin E34:n käyttöohjekirjassa
        kielletään rasittamasta voimakkaasti moottoria
        alle 1500 kier/min...

        ei ainakaan E28:n kohdalla kielletä erikseen
        rasittamasta konetta alikierroksilla, vaan
        päinvastoin kehua retostetaan, kuinka BMW:nne
        moottori tarjoaa laakean vääntökäyrän ja ties
        mitä... tarkan sanamuodon saisin, jos olisi kirja
        tässä käsillä, vaan en taida jaksaa hakea sitä
        parkkikselta autosta. (Taitaisi sitäpaitsi
        herättää hilpeyttä, kun roudaisin auton
        ohjevihkoa työpaikalle --leppoisa iltapäivä-
        look...)
        No, enpä tiedä, miten ohutta vääntö on. Lähinnä
        normaalia, mutta sitä kai vaan aina tulee
        verratuksi siihen -etenkin M20-koneessa -
        olevaan "neljän tonnin potkuun..."
        Vai mitä?
        Teoriasi eri rengaskokojen vaikutuksesta voi osua
        oikeaan. Pitääpä tarkistaa, oliko siinä
        ajamassani 320i:ssä minkä kokoiset renkaat.
        Leveät ainakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe