Jännä loppu Vendee globessa

Yli 21000 mpk:aa on ajettu 70 päivässä, 850 mpk:aa maaliin ja kahden johtajan väliä on 80 mpk:n ero. Kakkosena oleva Alex Thomson teki eilen yksirunkoveneiden yksinpurjehduksen vuorokausiennätyksen, 537 mpk. Kisa huipentuu lähipäivinä, eikä ole monen tunnin eroa. Kavereilla on varmaan hermot riekaleina.

http://www.vendeeglobe.org/en/

23

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF31

      Samaa mieltä - ollut hieno seurata ko. kisaa. Taitaa matka loppua Alexin osalta kesken. Mutta hienosti on tullut kun ottaa huomioon, että toinen foili meni rikki jo kun 1/3 matkaa oli takana.

      • Niin, herää kysymys, kuinka tärkeitä ne foilit lopulta on, jos maailmanympärimatkalla häviää toisen foilin puuttumisesta huolimatta vain muutaman tunnin. Pari tyyppiä joutui keskeyttämäänkin foilin hajoamisen takia.


      • Foilaa
        Bossu kirjoitti:

        Niin, herää kysymys, kuinka tärkeitä ne foilit lopulta on, jos maailmanympärimatkalla häviää toisen foilin puuttumisesta huolimatta vain muutaman tunnin. Pari tyyppiä joutui keskeyttämäänkin foilin hajoamisen takia.

        Neljä kärkivenettä foilaavia, ja tuossa toisen säikeen videossa Thomson valittaa, että joutuu piiskaamaan venettä erityisen kovaa kun se ei kulje toisella halssilla kunnolla vaurioituneen foilin vuoksi. Eiköhän nuo ole tulleet jäädäkseen tuontyyppisiin "slööriveneisiin", ellei niitä säännöillä kielletä.


      • Thomson aiemmin vannoi, että jatkossa ajelee vain foiliveneillä. Pienetkin erot tietysti merkitsee noissa kisoissa.


      • kkkskssksk

      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Niin, herää kysymys, kuinka tärkeitä ne foilit lopulta on, jos maailmanympärimatkalla häviää toisen foilin puuttumisesta huolimatta vain muutaman tunnin. Pari tyyppiä joutui keskeyttämäänkin foilin hajoamisen takia.

        Thomson johti yli 100 M ennen toisen foilin hajoamista. Sen jälkeenkin hänellä on ollut toinen foili käytössä ja ilmeisesti on voinut sitä hyödyntää viime päivät. Kaikilla kärkiveneillä on foilit.

        Kisoissa veneen suorituskyky on tietysti vain yksi osa, mutta tuolla näyttäisi foileilla olevan aika suuri rooli.



      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Joo, mutta muistaakseni vain joillain yli 14 solmun vauhdeilla.

        Kärki on nyt edennyt n. 24000 M n. 72 vuorokaudessa eli keskinopeus on ollut n. 14 solmua. Tuo matka on lyhyintä reittiä eli oikeasti purjehdittua reittiä keskinopeus on huomattavasti suurempi, yli 16 solmua? Aika suuri osa ajasta siis mennään yli 14 solmua.

        Viimeiset 24 tuntia kärki on pitänyt yli 19 solmun keskinopeutta, mutta VMG eli keskinopeus lyhyimmän reitin suuntaan on ollut vain 13 solmua.


      • FF31
        Joakim1 kirjoitti:

        Thomson johti yli 100 M ennen toisen foilin hajoamista. Sen jälkeenkin hänellä on ollut toinen foili käytössä ja ilmeisesti on voinut sitä hyödyntää viime päivät. Kaikilla kärkiveneillä on foilit.

        Kisoissa veneen suorituskyky on tietysti vain yksi osa, mutta tuolla näyttäisi foileilla olevan aika suuri rooli.

        Varmasti on veneissä eroja, mutta huomattavaa on fleetin pituus (viimeinen vrs. ensimmäinen). En voi uskoa, että edes puolet tuosta erosta olisi veneestä kiinni. Varmasti kipparilla on valtavan suuri merkitys ja kyllä Thomson on tehnyt järisyttävää työtä rikkinäisellä veneellä. Toisaalta Armellin veneessä voi olla vaikka mitä rikki, mutta Ranskalainen taktikoi, eikä lähde kertomaan ko. asioita kilpailijoille. Kun Thomson menetti foilinsa sitä spekuloitiin runsaasti, että olisiko Armel kertonut, jos vastaava olisi osunut hänen kohdalleen.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kärki on nyt edennyt n. 24000 M n. 72 vuorokaudessa eli keskinopeus on ollut n. 14 solmua. Tuo matka on lyhyintä reittiä eli oikeasti purjehdittua reittiä keskinopeus on huomattavasti suurempi, yli 16 solmua? Aika suuri osa ajasta siis mennään yli 14 solmua.

        Viimeiset 24 tuntia kärki on pitänyt yli 19 solmun keskinopeutta, mutta VMG eli keskinopeus lyhyimmän reitin suuntaan on ollut vain 13 solmua.

        Veneet meni pitkiä pätkiä 21-22 solmua, jota ne menee silloin, kun tuuli on suunnilleen yli 10 m/s. Tällöin foileista varmaan oli hyötyä. Sitten on taas ollut paljon rauhallisia pätkiä, jolloin vauhti on ollut huomattavasti hitaampaa, esim. nousu atlanttia ylös on ollut aika verkkaista kärkiveneillä, monta päivää on menty alle 10 solmua. Sen verran, mitä minä olen seurannut, luoviosuuksia on ollut aika vähän. Mahtaakohan foileilla olla vaikutusta, jos tuulta on vaikka 16 m/s? Vai meneekö maksimivauhti jonkun muun ominaisuuden mukaan? Mun muistaakseni Thomson kertoi foilien käyttöalueen olevan jollain tietyllä nopeusalueella, mutta siis huippuvauhdeissa niillä ei ollut vaikutusta, otettiinko jopa rungon sisään..


      • duubiduubi
        FF31 kirjoitti:

        Varmasti on veneissä eroja, mutta huomattavaa on fleetin pituus (viimeinen vrs. ensimmäinen). En voi uskoa, että edes puolet tuosta erosta olisi veneestä kiinni. Varmasti kipparilla on valtavan suuri merkitys ja kyllä Thomson on tehnyt järisyttävää työtä rikkinäisellä veneellä. Toisaalta Armellin veneessä voi olla vaikka mitä rikki, mutta Ranskalainen taktikoi, eikä lähde kertomaan ko. asioita kilpailijoille. Kun Thomson menetti foilinsa sitä spekuloitiin runsaasti, että olisiko Armel kertonut, jos vastaava olisi osunut hänen kohdalleen.

        Vanha sanontahan on, että purjehduskisan voittaa se, joka tekee vähiten virheitä. Tietysti jo yhdellä taktisella/reittivalintavirheellä tai välinerikolla voi hassata aikaa paljon enemmän kuin millään foileilla saadaan hyötyä. Ylärajaa purjehdusajalle ei ole, alaraja on. Tämä selittää suuret erot.

        Veneiden eroilla alkaa olla merkitystä kun kaksi venettä tekee likimain yhtä vähän virheitä - niinkuin tilanne näyttäisi kärkiveneiden välillä nyt olevan.


      • duubiduubi kirjoitti:

        Vanha sanontahan on, että purjehduskisan voittaa se, joka tekee vähiten virheitä. Tietysti jo yhdellä taktisella/reittivalintavirheellä tai välinerikolla voi hassata aikaa paljon enemmän kuin millään foileilla saadaan hyötyä. Ylärajaa purjehdusajalle ei ole, alaraja on. Tämä selittää suuret erot.

        Veneiden eroilla alkaa olla merkitystä kun kaksi venettä tekee likimain yhtä vähän virheitä - niinkuin tilanne näyttäisi kärkiveneiden välillä nyt olevan.

        Ne on muuten menneet samoissa tuulissa, mutta Kap Hornille tultaessa le Cleac'h oli 800 mailin johdossa ja joutui tyveneen muutamaksi päiväksi, jolloin Thomson pääsi parhaimmillaan 28 M päähän. Jos tuuliolot olisivat olleet samat koko matkan, olisi le Cleac'h ollut jo muutaman päivän maalissa.


      • foili
        Joakim1 kirjoitti:

        Thomson johti yli 100 M ennen toisen foilin hajoamista. Sen jälkeenkin hänellä on ollut toinen foili käytössä ja ilmeisesti on voinut sitä hyödyntää viime päivät. Kaikilla kärkiveneillä on foilit.

        Kisoissa veneen suorituskyky on tietysti vain yksi osa, mutta tuolla näyttäisi foileilla olevan aika suuri rooli.

        ai mikä foili, rullalaite?


    • Foilifoilijafoili

      Paljon puhetta foilista?! Onko noissa paateissa foilit kovastikin erilaisia kuin meidän peruspaateissa? Onko suurin hyöty purjeiden vaihdossa, että molemmat urat on kunnossa, vai onko kaksi erillistä toisistaan irrallaan olevaa "purjeuraa"? Vai mistä on kyse, valaiskaa simppelisti, mä en kestä!!

      • nettipurjehtija

        Puhutaan kantosiivistä tai siipiprofiilista. Foili on finglish-väännös englannin kielen sanasta airfoil. Noissa veneissä on siis kummallakin sivulla säädettävät vedenalaiset siivekkeet, jotka vaikuttavat edullisesti veneen ominaisuuksin jollain tietyllä nopeusalueella. Trendisana foilaaminen tarkoittaa purjehtimista tällaisella kantosiipivirityksellä.

        Pari esimerkkiä ääripäistä on Moth purjejolla
        https://www.youtube.com/watch?v=xHkPfnhLoZY

        ja Gunboat G4 katamaraani
        https://www.youtube.com/watch?v=Tqv_a9rm1EM


      • Foilifoilijafoili

        Kiitos, nyt selkis foilit! Olen kyllä nähnyt semmoisia pieniä "foiliveneitä" hgin edustalla, ainakin viime kesänä, hassun näköistä kun näyttävät lähtevän lentoon. En tienny että tuommoisissa isommissa paateissa käytetään sellaisia, onko käytetty jo kauan? Googletin muutenkin Vendeen, onpa aika raju kisa, miten ihmeessä siellä pärjää yksikseen jossain kap horneilla ja muuallakin?! Melkei kolme kuukautta reissussa, tuleeko tänä vuonna uusi ennätys? Kauankohan Hjallikselta kesti aikoinaan, oliko abaut sama matka, ei ollu foileja silloin, eikä tainnut helposti plaanatakaan? Siellähän se Harri muuten taitaa olla parhaillaan samoilla huudeilla kuin Vendeetkin ottamassa loppukiriä, pistäis pari reality-tähteä foileiksi!


      • erikoismerkki2
        Foilifoilijafoili kirjoitti:

        Kiitos, nyt selkis foilit! Olen kyllä nähnyt semmoisia pieniä "foiliveneitä" hgin edustalla, ainakin viime kesänä, hassun näköistä kun näyttävät lähtevän lentoon. En tienny että tuommoisissa isommissa paateissa käytetään sellaisia, onko käytetty jo kauan? Googletin muutenkin Vendeen, onpa aika raju kisa, miten ihmeessä siellä pärjää yksikseen jossain kap horneilla ja muuallakin?! Melkei kolme kuukautta reissussa, tuleeko tänä vuonna uusi ennätys? Kauankohan Hjallikselta kesti aikoinaan, oliko abaut sama matka, ei ollu foileja silloin, eikä tainnut helposti plaanatakaan? Siellähän se Harri muuten taitaa olla parhaillaan samoilla huudeilla kuin Vendeetkin ottamassa loppukiriä, pistäis pari reality-tähteä foileiksi!

        hyvä kun ssääkin näit sen. Ja tosi kiva kun osallstuit tällä areenalla.


      • Foilifoilijafoili

        Hupsista kun tuli astuttua "erikoismerkki2":n herkille varpaille, anna anteeksi!? Kiinnosti vaan tuo foili-juttu ja sitä kautta löytyi vendee.. Olisihan minun tajuta mennä eri foorumille kysymään tästä asiasta!
        Onkohan ikinä kukaan aiemmin erehtynyt kysymään aloittajan asian vierestä näillä foorumeilla? Tarkkana saa olla, totista touhua josta on leikki kaukana!!?


      • nettipurjehtija
        Foilifoilijafoili kirjoitti:

        Hupsista kun tuli astuttua "erikoismerkki2":n herkille varpaille, anna anteeksi!? Kiinnosti vaan tuo foili-juttu ja sitä kautta löytyi vendee.. Olisihan minun tajuta mennä eri foorumille kysymään tästä asiasta!
        Onkohan ikinä kukaan aiemmin erehtynyt kysymään aloittajan asian vierestä näillä foorumeilla? Tarkkana saa olla, totista touhua josta on leikki kaukana!!?

        Täällä on mahdollista astua jonkun herkille varpaille, vaikka ei kirjoittaisi mitään. Riittää että katsoo ruutua vähän vinoon ja heti on joku haukkumassa tumpeloksi ja kehottmassa pysymään kaukana netissä jos ei pysty katsomaan näyttöäkään kunnolla. Sellaista se on meno Suomi24:ssa.


      • Tarkk
        Foilifoilijafoili kirjoitti:

        Hupsista kun tuli astuttua "erikoismerkki2":n herkille varpaille, anna anteeksi!? Kiinnosti vaan tuo foili-juttu ja sitä kautta löytyi vendee.. Olisihan minun tajuta mennä eri foorumille kysymään tästä asiasta!
        Onkohan ikinä kukaan aiemmin erehtynyt kysymään aloittajan asian vierestä näillä foorumeilla? Tarkkana saa olla, totista touhua josta on leikki kaukana!!?

        Täytyy vain sivuuttaa nämä kökkökommentit, jotka ovat usein vielä melko heikkoa kielellistä tuotantoakin.
        Et voi millään tietää, mitä näiden yhdellärivillä kuittailevien päässä liikkuu - etenkin kun niiden sanoma on usein kirjoitusvirheiden saattelema.


    • Nyt on Thomsonilla autopilotin tuuliohjaus rikki ja se joutuu ajamaan käsin. Ei ole nukkunut pariin päivään. Vielä pitäis jaksaa vuorokausi...

    • MissäYle

      Hieno lähetys maaliintulosta. Kiitos internet

      • Oli kyllä. Englanninkielellä kommentoi Sam Davies, jonka poikaystävä on kisassa viimeisenä, vielä 500M matkaa Kap Hornille. Hän tippui puomilta kannelle ja meni tajuttomaksi. Ja herättyään saa kuulla, että eka vene on jo maalissa. No, omalla veneelläni en olisi vielä Hyväntoivonniemellä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      45
      2811
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      19
      2059
    3. Yksi kuoli nokkakolarissa

      Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      21
      1738
    4. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      31
      1297
    5. Helvetistä ei ole paluuta

      Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      370
      1279
    6. Mikä on kaivattusi ammatti

      entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      65
      1232
    7. Terveisiä vanhemmalle

      J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      50
      1000
    8. Järjetön Topi-ilta

      Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      959
    9. Halutaan toisiamme

      Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      45
      863
    10. Miksi nainen nukut huonosti

      Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      63
      852
    Aihe