Jännä loppu Vendee globessa

Yli 21000 mpk:aa on ajettu 70 päivässä, 850 mpk:aa maaliin ja kahden johtajan väliä on 80 mpk:n ero. Kakkosena oleva Alex Thomson teki eilen yksirunkoveneiden yksinpurjehduksen vuorokausiennätyksen, 537 mpk. Kisa huipentuu lähipäivinä, eikä ole monen tunnin eroa. Kavereilla on varmaan hermot riekaleina.

http://www.vendeeglobe.org/en/

23

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF31

      Samaa mieltä - ollut hieno seurata ko. kisaa. Taitaa matka loppua Alexin osalta kesken. Mutta hienosti on tullut kun ottaa huomioon, että toinen foili meni rikki jo kun 1/3 matkaa oli takana.

      • Niin, herää kysymys, kuinka tärkeitä ne foilit lopulta on, jos maailmanympärimatkalla häviää toisen foilin puuttumisesta huolimatta vain muutaman tunnin. Pari tyyppiä joutui keskeyttämäänkin foilin hajoamisen takia.


      • Foilaa
        Bossu kirjoitti:

        Niin, herää kysymys, kuinka tärkeitä ne foilit lopulta on, jos maailmanympärimatkalla häviää toisen foilin puuttumisesta huolimatta vain muutaman tunnin. Pari tyyppiä joutui keskeyttämäänkin foilin hajoamisen takia.

        Neljä kärkivenettä foilaavia, ja tuossa toisen säikeen videossa Thomson valittaa, että joutuu piiskaamaan venettä erityisen kovaa kun se ei kulje toisella halssilla kunnolla vaurioituneen foilin vuoksi. Eiköhän nuo ole tulleet jäädäkseen tuontyyppisiin "slööriveneisiin", ellei niitä säännöillä kielletä.


      • Thomson aiemmin vannoi, että jatkossa ajelee vain foiliveneillä. Pienetkin erot tietysti merkitsee noissa kisoissa.


      • kkkskssksk

      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Niin, herää kysymys, kuinka tärkeitä ne foilit lopulta on, jos maailmanympärimatkalla häviää toisen foilin puuttumisesta huolimatta vain muutaman tunnin. Pari tyyppiä joutui keskeyttämäänkin foilin hajoamisen takia.

        Thomson johti yli 100 M ennen toisen foilin hajoamista. Sen jälkeenkin hänellä on ollut toinen foili käytössä ja ilmeisesti on voinut sitä hyödyntää viime päivät. Kaikilla kärkiveneillä on foilit.

        Kisoissa veneen suorituskyky on tietysti vain yksi osa, mutta tuolla näyttäisi foileilla olevan aika suuri rooli.



      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Joo, mutta muistaakseni vain joillain yli 14 solmun vauhdeilla.

        Kärki on nyt edennyt n. 24000 M n. 72 vuorokaudessa eli keskinopeus on ollut n. 14 solmua. Tuo matka on lyhyintä reittiä eli oikeasti purjehdittua reittiä keskinopeus on huomattavasti suurempi, yli 16 solmua? Aika suuri osa ajasta siis mennään yli 14 solmua.

        Viimeiset 24 tuntia kärki on pitänyt yli 19 solmun keskinopeutta, mutta VMG eli keskinopeus lyhyimmän reitin suuntaan on ollut vain 13 solmua.


      • FF31
        Joakim1 kirjoitti:

        Thomson johti yli 100 M ennen toisen foilin hajoamista. Sen jälkeenkin hänellä on ollut toinen foili käytössä ja ilmeisesti on voinut sitä hyödyntää viime päivät. Kaikilla kärkiveneillä on foilit.

        Kisoissa veneen suorituskyky on tietysti vain yksi osa, mutta tuolla näyttäisi foileilla olevan aika suuri rooli.

        Varmasti on veneissä eroja, mutta huomattavaa on fleetin pituus (viimeinen vrs. ensimmäinen). En voi uskoa, että edes puolet tuosta erosta olisi veneestä kiinni. Varmasti kipparilla on valtavan suuri merkitys ja kyllä Thomson on tehnyt järisyttävää työtä rikkinäisellä veneellä. Toisaalta Armellin veneessä voi olla vaikka mitä rikki, mutta Ranskalainen taktikoi, eikä lähde kertomaan ko. asioita kilpailijoille. Kun Thomson menetti foilinsa sitä spekuloitiin runsaasti, että olisiko Armel kertonut, jos vastaava olisi osunut hänen kohdalleen.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kärki on nyt edennyt n. 24000 M n. 72 vuorokaudessa eli keskinopeus on ollut n. 14 solmua. Tuo matka on lyhyintä reittiä eli oikeasti purjehdittua reittiä keskinopeus on huomattavasti suurempi, yli 16 solmua? Aika suuri osa ajasta siis mennään yli 14 solmua.

        Viimeiset 24 tuntia kärki on pitänyt yli 19 solmun keskinopeutta, mutta VMG eli keskinopeus lyhyimmän reitin suuntaan on ollut vain 13 solmua.

        Veneet meni pitkiä pätkiä 21-22 solmua, jota ne menee silloin, kun tuuli on suunnilleen yli 10 m/s. Tällöin foileista varmaan oli hyötyä. Sitten on taas ollut paljon rauhallisia pätkiä, jolloin vauhti on ollut huomattavasti hitaampaa, esim. nousu atlanttia ylös on ollut aika verkkaista kärkiveneillä, monta päivää on menty alle 10 solmua. Sen verran, mitä minä olen seurannut, luoviosuuksia on ollut aika vähän. Mahtaakohan foileilla olla vaikutusta, jos tuulta on vaikka 16 m/s? Vai meneekö maksimivauhti jonkun muun ominaisuuden mukaan? Mun muistaakseni Thomson kertoi foilien käyttöalueen olevan jollain tietyllä nopeusalueella, mutta siis huippuvauhdeissa niillä ei ollut vaikutusta, otettiinko jopa rungon sisään..


      • duubiduubi
        FF31 kirjoitti:

        Varmasti on veneissä eroja, mutta huomattavaa on fleetin pituus (viimeinen vrs. ensimmäinen). En voi uskoa, että edes puolet tuosta erosta olisi veneestä kiinni. Varmasti kipparilla on valtavan suuri merkitys ja kyllä Thomson on tehnyt järisyttävää työtä rikkinäisellä veneellä. Toisaalta Armellin veneessä voi olla vaikka mitä rikki, mutta Ranskalainen taktikoi, eikä lähde kertomaan ko. asioita kilpailijoille. Kun Thomson menetti foilinsa sitä spekuloitiin runsaasti, että olisiko Armel kertonut, jos vastaava olisi osunut hänen kohdalleen.

        Vanha sanontahan on, että purjehduskisan voittaa se, joka tekee vähiten virheitä. Tietysti jo yhdellä taktisella/reittivalintavirheellä tai välinerikolla voi hassata aikaa paljon enemmän kuin millään foileilla saadaan hyötyä. Ylärajaa purjehdusajalle ei ole, alaraja on. Tämä selittää suuret erot.

        Veneiden eroilla alkaa olla merkitystä kun kaksi venettä tekee likimain yhtä vähän virheitä - niinkuin tilanne näyttäisi kärkiveneiden välillä nyt olevan.


      • duubiduubi kirjoitti:

        Vanha sanontahan on, että purjehduskisan voittaa se, joka tekee vähiten virheitä. Tietysti jo yhdellä taktisella/reittivalintavirheellä tai välinerikolla voi hassata aikaa paljon enemmän kuin millään foileilla saadaan hyötyä. Ylärajaa purjehdusajalle ei ole, alaraja on. Tämä selittää suuret erot.

        Veneiden eroilla alkaa olla merkitystä kun kaksi venettä tekee likimain yhtä vähän virheitä - niinkuin tilanne näyttäisi kärkiveneiden välillä nyt olevan.

        Ne on muuten menneet samoissa tuulissa, mutta Kap Hornille tultaessa le Cleac'h oli 800 mailin johdossa ja joutui tyveneen muutamaksi päiväksi, jolloin Thomson pääsi parhaimmillaan 28 M päähän. Jos tuuliolot olisivat olleet samat koko matkan, olisi le Cleac'h ollut jo muutaman päivän maalissa.


      • foili
        Joakim1 kirjoitti:

        Thomson johti yli 100 M ennen toisen foilin hajoamista. Sen jälkeenkin hänellä on ollut toinen foili käytössä ja ilmeisesti on voinut sitä hyödyntää viime päivät. Kaikilla kärkiveneillä on foilit.

        Kisoissa veneen suorituskyky on tietysti vain yksi osa, mutta tuolla näyttäisi foileilla olevan aika suuri rooli.

        ai mikä foili, rullalaite?


    • Foilifoilijafoili

      Paljon puhetta foilista?! Onko noissa paateissa foilit kovastikin erilaisia kuin meidän peruspaateissa? Onko suurin hyöty purjeiden vaihdossa, että molemmat urat on kunnossa, vai onko kaksi erillistä toisistaan irrallaan olevaa "purjeuraa"? Vai mistä on kyse, valaiskaa simppelisti, mä en kestä!!

      • nettipurjehtija

        Puhutaan kantosiivistä tai siipiprofiilista. Foili on finglish-väännös englannin kielen sanasta airfoil. Noissa veneissä on siis kummallakin sivulla säädettävät vedenalaiset siivekkeet, jotka vaikuttavat edullisesti veneen ominaisuuksin jollain tietyllä nopeusalueella. Trendisana foilaaminen tarkoittaa purjehtimista tällaisella kantosiipivirityksellä.

        Pari esimerkkiä ääripäistä on Moth purjejolla
        https://www.youtube.com/watch?v=xHkPfnhLoZY

        ja Gunboat G4 katamaraani
        https://www.youtube.com/watch?v=Tqv_a9rm1EM


      • Foilifoilijafoili

        Kiitos, nyt selkis foilit! Olen kyllä nähnyt semmoisia pieniä "foiliveneitä" hgin edustalla, ainakin viime kesänä, hassun näköistä kun näyttävät lähtevän lentoon. En tienny että tuommoisissa isommissa paateissa käytetään sellaisia, onko käytetty jo kauan? Googletin muutenkin Vendeen, onpa aika raju kisa, miten ihmeessä siellä pärjää yksikseen jossain kap horneilla ja muuallakin?! Melkei kolme kuukautta reissussa, tuleeko tänä vuonna uusi ennätys? Kauankohan Hjallikselta kesti aikoinaan, oliko abaut sama matka, ei ollu foileja silloin, eikä tainnut helposti plaanatakaan? Siellähän se Harri muuten taitaa olla parhaillaan samoilla huudeilla kuin Vendeetkin ottamassa loppukiriä, pistäis pari reality-tähteä foileiksi!


      • erikoismerkki2
        Foilifoilijafoili kirjoitti:

        Kiitos, nyt selkis foilit! Olen kyllä nähnyt semmoisia pieniä "foiliveneitä" hgin edustalla, ainakin viime kesänä, hassun näköistä kun näyttävät lähtevän lentoon. En tienny että tuommoisissa isommissa paateissa käytetään sellaisia, onko käytetty jo kauan? Googletin muutenkin Vendeen, onpa aika raju kisa, miten ihmeessä siellä pärjää yksikseen jossain kap horneilla ja muuallakin?! Melkei kolme kuukautta reissussa, tuleeko tänä vuonna uusi ennätys? Kauankohan Hjallikselta kesti aikoinaan, oliko abaut sama matka, ei ollu foileja silloin, eikä tainnut helposti plaanatakaan? Siellähän se Harri muuten taitaa olla parhaillaan samoilla huudeilla kuin Vendeetkin ottamassa loppukiriä, pistäis pari reality-tähteä foileiksi!

        hyvä kun ssääkin näit sen. Ja tosi kiva kun osallstuit tällä areenalla.


      • Foilifoilijafoili

        Hupsista kun tuli astuttua "erikoismerkki2":n herkille varpaille, anna anteeksi!? Kiinnosti vaan tuo foili-juttu ja sitä kautta löytyi vendee.. Olisihan minun tajuta mennä eri foorumille kysymään tästä asiasta!
        Onkohan ikinä kukaan aiemmin erehtynyt kysymään aloittajan asian vierestä näillä foorumeilla? Tarkkana saa olla, totista touhua josta on leikki kaukana!!?


      • nettipurjehtija
        Foilifoilijafoili kirjoitti:

        Hupsista kun tuli astuttua "erikoismerkki2":n herkille varpaille, anna anteeksi!? Kiinnosti vaan tuo foili-juttu ja sitä kautta löytyi vendee.. Olisihan minun tajuta mennä eri foorumille kysymään tästä asiasta!
        Onkohan ikinä kukaan aiemmin erehtynyt kysymään aloittajan asian vierestä näillä foorumeilla? Tarkkana saa olla, totista touhua josta on leikki kaukana!!?

        Täällä on mahdollista astua jonkun herkille varpaille, vaikka ei kirjoittaisi mitään. Riittää että katsoo ruutua vähän vinoon ja heti on joku haukkumassa tumpeloksi ja kehottmassa pysymään kaukana netissä jos ei pysty katsomaan näyttöäkään kunnolla. Sellaista se on meno Suomi24:ssa.


      • Tarkk
        Foilifoilijafoili kirjoitti:

        Hupsista kun tuli astuttua "erikoismerkki2":n herkille varpaille, anna anteeksi!? Kiinnosti vaan tuo foili-juttu ja sitä kautta löytyi vendee.. Olisihan minun tajuta mennä eri foorumille kysymään tästä asiasta!
        Onkohan ikinä kukaan aiemmin erehtynyt kysymään aloittajan asian vierestä näillä foorumeilla? Tarkkana saa olla, totista touhua josta on leikki kaukana!!?

        Täytyy vain sivuuttaa nämä kökkökommentit, jotka ovat usein vielä melko heikkoa kielellistä tuotantoakin.
        Et voi millään tietää, mitä näiden yhdellärivillä kuittailevien päässä liikkuu - etenkin kun niiden sanoma on usein kirjoitusvirheiden saattelema.


    • Nyt on Thomsonilla autopilotin tuuliohjaus rikki ja se joutuu ajamaan käsin. Ei ole nukkunut pariin päivään. Vielä pitäis jaksaa vuorokausi...

    • MissäYle

      Hieno lähetys maaliintulosta. Kiitos internet

      • Oli kyllä. Englanninkielellä kommentoi Sam Davies, jonka poikaystävä on kisassa viimeisenä, vielä 500M matkaa Kap Hornille. Hän tippui puomilta kannelle ja meni tajuttomaksi. Ja herättyään saa kuulla, että eka vene on jo maalissa. No, omalla veneelläni en olisi vielä Hyväntoivonniemellä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2886
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1288
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      911
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      892
    Aihe