Kääntäminen eri suoritinarkkitehtuureille jne.

Kunhan_kysyn

Kokemattomana kysyn, että voiko jollakin ohjelmointikielillä tehdä koodista sellaista, että koodin voisi ilman muokkauksia kääntää erilaisille moderneille suoritinarkkitehtuureille (x86, PowerPC, ARM jne.) sekä erilaisille moderneille käyttöjärjestelmille (kuten Windows 10, OS X El Capitan ja Linux Mint) ja vieläpä näiden käyttöjärjestelmien rajapinnoille (kuten Win32 ja WinRT)? Vaativatko nuo aina omanlaisiaan koodinpätkiä, jotka tekevät samalla koodista epäyhteensopivan eri suoritinarkkitehtuureille, käyttöjärjetelmille ja rajapinnoille?

En tarkoita sitä, olisiko tuossa mitään järkeä, vaan sitä, onko se ylipäänsä mahdollista.

8

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googleta vaikka gcc cross compile. Kyllä PC:llä voi kääntää koodia vaikka puhelimelle. C:llä nyt pysyy tekemään melkein mitä vain. Koodiin voi lisätä ohjauskäskyjä miten käännetään eri alustoilla. RawTherapee ja Gimp esimerkiksi ohjelmia jotka toimivat Linux ja Windows ympäristössä. Noita olen kääntänyt vain Linux ympäristössä koska se on helppoa.

    • Toki. Javascript toimii yleisesti ottaen ihan joka paikassa koodia muokkaamatta tai erikseen toiseen ympäristöön kääntämättä ja joka paikassa on myös se ajoympäristö.

      Muissa ohjelmointikielissä tulee väistämättä jotain rajoitetta siirrettävyyteen, että mihin siirtyy. Tulkattavat ja tavukoodiksi käännetyt kielet poistavat laitearkkitehtuuririippuvuuden mutta on riippuvuuksia ajoympäristöihin. Laitearkkitehtuurille käännettävät kielet tekevät riippuvuuden laitearkkitehtuurin että tarvitsee uudelleenkääntämistä ja riippuvuutta myös ajoympäristöön ja siihen miten se siirtyy.

    • 102030405060

      On monia kieliä, mitkä ovat niin sanotusti ajon aikana tulkattavia. Niitä yleensä voi käyttää ilman muutoksia eri alustoilla.

      Näitä ovat esim.
      -Python
      -Java
      -Javascript

      Toki sitten perinteisemätkin kielet joissakin tapauksissa ja vähän kehitysymäristöstä riippuen kääntyy hyvinkin helposti eri alustoille, esimerkiksi Qt:n C jutut.

    • lazz_o

      Lazarus (http://www.lazarus-ide.org/) tekee tuota. Se sallii myös ikkunointiympäristön vaihdon ("sama ohjelma voi olla gnome tai esim qt-tyylinen). Täysin samalla lähdekoodilla tehty ohjelma voi toimia esim. windowsissa ja raspberry pi:ssä (eri prosessoriarkkitehtuuri, eri käyttöjärjestelmä, eri ikkunointijärjestelmä). Lazarus on tehty lazaruksella ja se on saatavana esim. windowsiin ja raspberry piihin.

    • a1234

      Tulkattavien kielten kuten Javascript:n todellinen ongelma on isot sovellukset pienissä laitteissa koska ne vaativat ajoympäristön. Kokemuksesta tiedän että pilvipalveluna toteutettu outlook kaatuu omaan mahtavuuteensa pienillä laitteilla (ei MS-käyttis)

      • Myös käännettävät kielet tarvitsevat ajoympäristöä (kirjastot) ja Javascript tavallaan tavukoodia ja semmoista "assembleria" mihin käännetään koodi ja se minimoidaan.

        Muistin kulutus on sitten eri asia. Luonnollisesti optimaalisinta muistinkulutuksen kannalta on käyttää ekosysteemin natiivia, että sehän on se parhaiten optimoitu ja riippuu myös siitä miten sovellus tehdään.


      • a2345

        Alunperin pienille laitteille käännettävät ohjelmat ristikäännettiin eli ohjelmat kehitettiin PC:llä ja ohjelmat siirrettiin sitten pieniin laitteisiin (tätä tehdään tänäkin päivänä).


      • Tehdäänjoo

        Joo, kyllä yleensä kaikki sulautettu softa käännetään PC:llä, olipa kyseessä sitten puhelin, tukiasema tai laivan moottorin ohjausboksi. Monesti (lähes) samoista sourcekoodeista käännetään myös PC:lle yksikkötestibinäärit ja yleensä myös ennen oikean raudan valmistumista softaa käännetään erilaisille emulaattoreille tai protokorteille, joissa on yleensä yhtä sun toista poikkeavuutta lopulliseen rautaan verrattuna. C:llä näitä enimmäkseen koodataan, joskus osittain C :llakin. Laiteriippuvaiset asiat pyritään piilottamaan jonkinlaisen HAL- tai ajurirajapinnan taakse niin, että eri raudoille sovitus hoituu esim. käännöksen aikaisilla flägityksillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe