Ennakkoperintö vai lahja?

JaakkoPee

60v Äiti kuoli elokuussa ja meitä on kaksi lasta, minä ja veljeni 40v ja 35v. Äidin tilitiedoista näkyy että hän on siirtänyt veljeni tilille viimeisen vuotensa aikana n. 500e/kk eli 6000e/kk jonkinlaista "elatusapua" ilmeisesti. Tilitapahtumat verkkopankissa loppuvat tähän viimeiseen vuoteen mutta todennäköisestihän näitä siirtoja on tehty aiemminkin. Itse en ole saanut mitään eli miten tämä nyt tulkitaan? Onko nuo ennakkoperintöä vai lahjoja vai mitä? Missään vast ikään tehdyssä perukirjassa noita ei ole eikä lahjaverojakaan varmasti maksettu. Kuuluisiko minun saada jotain hyvitystä ja miten pitkältä ajalta äidin jäämistöstä joka on noin 500 tuhatta euroa?

2

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmevuotta

      "Kolmen viimeisen vuoden aikana ennen kuolemaa annetut lahjat
      Muut kuin ennakkoperinnöt, eli tavalliset lahjat otetaan huomioon perinnönjättäjän eli lahjanantajan kuoleman jälkeen toimitettavassa perintöverotuksessa vain, jos perillinen on saanut tällaisen lahjan kolmen viimeisen vuoden kuluessa ennen perinnönjättäjän kuolemaa. Jos lahja on saatu kolmen viimeisen vuoden aikana ennen perinnönjättäjän kuolemaa, lisätään lahjan arvo perillisen perintöosuuteen ja perintövero määrätään yhteissumman perusteella. Perintöverosta vähennetään kuitenkin aiemmin maksettu lahjavero. Vaikka aiemmin maksettu lahjavero olisi suurempi kuin nyt määrättävä perintövero, erotusta ei makseta takaisin."
      https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Perinto/Perinnonjattajalta_saadut_lahjat(10785)

      • 88989

        Mutta tässä ei kysytty veroista.

        Pääsääntö on se, kaikki rintaperilliselle annetut lahjat ovat ennakkoperintöä eli ne otetaan huomioon perinnönjaossa.

        Lahjanantaja voi poistaa ennakkoperintöolettaman määräämällä lahjakirjassa, että lahja ei ole ennakkoperintöä. Silloin sitä ei lähtökohtaisesti oteta huomioon perinnönjaossa vaikka lahja olisi annettu alle kolme vuotta ennen perittävän kuolemaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      43
      1598
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1415
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1112
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      57
      975
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      112
      903
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      66
      848
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      85
      812
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      721
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      713
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      712
    Aihe