Tänään ilta-sanomissa !

surullista-mutta-totta

90 vuotias pariskunta poistui tuonpuoleiseen omankäden kautta,
surullista,
ei kuitenkaan ole tuomittava asia,
on käyny ilmi,
toinen oli jo pitkälle tementoitunu
ja toinen vanhus oli omais-hoitajana,
terveempi osapuoli oli myös huomannu oman väsymyksensä
ja mahdollisen oman tementoitumisen
joten teko oli hänen pitkän kipeän harkintansa tulos,
ikää oli jo 90 vuotta joten se oli heidän tapansa poistua elämän näyttämöltä,
meitä vanhoja on varmasti paljo jotka jo haluaisi poistua tuonpuoleiseen , mutta eivät keksi tapaa jolla voisi helposti kivuttomasti kaikki lopettaa hetkessä,
otan osaa sukulaisten suureen suruun
ja jopa helpotukseen, että kaikki on nyt heidän kohdaltaan hyvin,

9

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Euta

      Hiono ratkaisu

      • kenen-on-vastuu-

        Kysymys kuuluu :

        Jättikö yhteiskunta 90v vanhan pariskunnan heitteille karmein seurauksin,


      • yksullamirjami

        Juu aina haetaan syyllisiä -- nyt minä ainakin pidän heidän pitkän elämän loppua ihan varmaankin harkittuna .
        Toivon vaan , että tällaista ei tarvitsis itse tehdä - Siksi Eutanasia olisi helpompaa , kun sitä autetaan ja annetaan ihmisarvoinen pois meno .
        Omaisilla ei ole tällaiseen mitään asiaa päättää.
        Mukana jos haluavat --nämä on niin henk.kohaisia asioita - eikä kuulu sivullisille .
        Rauha heidän muistolleen
        U.M


      • OsaanottoYhteiseenSuruun
        yksullamirjami kirjoitti:

        Juu aina haetaan syyllisiä -- nyt minä ainakin pidän heidän pitkän elämän loppua ihan varmaankin harkittuna .
        Toivon vaan , että tällaista ei tarvitsis itse tehdä - Siksi Eutanasia olisi helpompaa , kun sitä autetaan ja annetaan ihmisarvoinen pois meno .
        Omaisilla ei ole tällaiseen mitään asiaa päättää.
        Mukana jos haluavat --nämä on niin henk.kohaisia asioita - eikä kuulu sivullisille .
        Rauha heidän muistolleen
        U.M

        Tuntuu pahalta heidän ratkaisunsa,
        surus valtaa sielun, kun ajattelee
        kuinka loppuun ajettuja vanhukset olivat sairautensa kanssa,
        saivatko edes tarvitsemaansa apua kodin ulkopuolisilta,
        ei voi tuomita missääntapauksessa heidän ratkaisua,
        helpotus se oli heille jokatapauksessa,
        jälkeenjääville, jopa tuntemattomillekkin jää kyllä suuri suru heidän puolestaan,
        he eilivät pitkän hyvän elämän,
        työlään elättivät ittensä ja rakentivat talonsa,
        olivat kunniallisia hyviä ihmisiä kylällään,
        suru on meidän kaikkien yhteinen
        aivan kaikkien sairaitten ja unohdettujen vanhusten,


    • Luin jostakin uutisesta, että 90-vuotias aviomies oli vaimonsa omaishoitaja! Jo on aikoihin eletty.
      Reipas yheksänkymppinen vaan remmiin 24/7 vaimokullan hoivaajaksi, ei tarvitse kunnan lähettää kiireisiä kodinhoitajia paikalle. Lyödäänpä vetoa, ettei ollut kuullutkaan, että omaishoitajalla on oikeus vapaapäiviin. Minnekäs sitä vanhus kotoaan lähtisikään.
      Nyt sitten lyödään kämmentä yhteen ja kysytään, noinko sivistysvaltio hoitaa vanhuksensa. Vastaus on yksiselitteinen: Noin se hoitaa.
      Itsellä ei ole monta vuotta noihin ikävuosiin. Yksin kun asun, olen sitten varmaan velvollinen olemaan itselleni omahoitaja.
      Niinhän minä nytkin olen.

    • Poikkesin tänne kommentoimaan kun pilmariväki häätää.

      Tuollaista päätöstä, josta tässä ketjussa oli kyse, ei minusta saisi edes nimittää tuomittavaksi. Itsekin koen oman elämänmatkani tarpeen lyhennettäväksi. Väsymys, huono ajankulu ja yksinäisyys ovat merkittäviä rasitteita.

      Pysäköin vähän tähän kirjoittamaan

    • Luonto hoitaa ihmisen. Mielipiteet ja pelot muuttuvat aikojen kuluessa.
      Nuorena kauhistuu elämän päättymistä. Laskee mielessään, kuinka monta vuosikymmentä on jäljellä. Täyttää tasavuosia ja katsoo peiliin, olenko noin vanha!
      Mutta toivoo lisävuosia ja uskoo voimiensa riittävän.

      Sitten ollaan näillä lukemilla. Mitä itse asiassa on vielä tekemättä? Onko jokin kesken? Mikä?
      Läheiset kaikkoavat, kuka vanhainkotiin, kuka Espanjaan eläkepäivilleen, kuka tuonpuoleiseen harpunsottoharjoituksiin. Jälkikasvulla kiireensä.
      Äkkiä huomaat haahuilevasi mukatekemisestä toiseen. Pitää mennä pankkiin. - Koko päivän homma. Pitää käydä ruokaostoksilla - kova suunnittelu jääkaapilla, ostoslistan laatiminen, ilman tarkkailu, mikä takki olisi sopivin.
      Mietit, pitäisikö joku komero tyhjentää ja hävittää turhat, ettei perikunta aikanaan hermostu roinien luetteloimiseen. Siirrät sen huomiselle, ei nyt jaksa.
      Kuulostelet vaivojasi, kipuilua, unettomuutta, pitäsikö lääkitystä muuttaa...

      Itse asiassa, siirtyminen ajasta ei tunnu oikeastan kovinkaan vaikealta. Oma äitini suorastaan odotti "sinne" pääsyä. Hänellä oli varma vakaumus, että ennen häntä lähteneet ovat vastassa, joku oli jo ihan käynytkin siinä lähellä. Hän lähti uuteen elämään, ja seikkailumielellä.
      Se herättää tässä miettimään. Pitäisikö olla valmiina? Kuka jää kauheasti kaipaamaan, kun elämänkumppanikin jo lähti.

      Siinä sävyssä ymmärrän tätä yhdeksänkymppistä. Ehkä päätös oli yhdessä tehty.

    • Lemmen-käinen

      Jokunen vuosi Småålannissa löydettiin vanha pariskunta kuolleina sängystä kotosalla .-
      Kuolinsyy: Olivat lempineet viimeisen kerran ! Kunpa vaan olis se lähtö sellainen.....

      • yli-ikäin.viilari

        en oo kuullut moisesta että molemmat olisivat kuukahtaneet seksiaktin aikana. Ylipainoinen mies se on joka paratiisiin siirtyy meisselinkäytön aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      212
      3450
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      281
      2881
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      8
      2586
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      18
      1680
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      423
      1537
    6. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      324
      1501
    7. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      375
      1399
    8. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      97
      1362
    9. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      54
      1312
    10. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      167
      1164
    Aihe