Jakomies kun tuli palstalle aikonnaan, niin se olihi iso herra, ei kuitenkkaa ihan ukkoherra.
Yleensä sillon -50-60 luvuilla yhtiön jakomies ajjoo ruplluutteli joko Jawa merkkisellä moottoripyörällä, jossa oli vielä sukset integroitu sen pyörän sivuille. Joskus tais olla MZ:kin. Paksu turkki piällä ja muutenni tukeva ukko on jiäny mielleen. Hirmu tärkkeen näkösenä mittaili runkoja ja merkkas leimmuukirvveellä katkasukohat. Lupsakka ukko se sitten lopulta oli, kun nuotiolla kahvit keitettiin ja rupatelttiin. En muista nimiä, ku olin ite vielä nuorenpuolleinen siihen aikaan.
Jakomies oli iso herra.
16
309
Vastaukset
"Kaarnatikka" toiselta nimeltään.
- kirjallisuudessa.on
Mitä se ukkoherra sitten teki?
Ukkoherra - yleensä koko hakkuu- tai uittoalueella oleva päätyönjohtaja.
Löytyy savotta ja uittomiesten sanastosta, siellä on paljon muutakin.
Pätevä jakomies pystyi katsomaan tukista leikonpaikat niin että tuli edullisin
kuutiojalkamäärä. Puuhan on kartion muotoinen.- kiirreenkauplla
Meillä se oli rivakka työmies pystykarsinnalla, ei sille pärjänny kukkaan!
https://www.youtube.com/watch?v=kJVz8N_PJ2E#t=75.934 Tuo näkyy olevan kauko-ohjattava. Kaverillani Ruovedellä on vastaava mekaaninen laite. Siihen asetellaan eri määrä mittapalikoita joka määrää sitten miten korkealla
kone käy.- kiireenkaupalla
Oliko tämmöinen? https://www.youtube.com/watch?v=6MQI5H_3Mo0
Kylläpä juuri tuollainen.
- Nuijallalyöty
Niin, jakomies kahto tietenkin yhtiölle edullisimmat katkasukohat, ei työmiehelle. Sittenhän se myöhemmin annettiin jo tukkijätkille itelle valta, vain kyllä se maantien varressa mittaaminen oli kans joskus jännittävä paikka.
Kun joskus tietenki sattu pikkusen tyvilahhoo olemmaan, niin siihenhän juntattiin oksanpätkä reikkään ja sitte Homeliitilla pikkunen leikko. Tuli niin siisti ku pienen perse. Vaikka kyllä ne mittamiehet joskus vähä vilikkuili, vae ei virkkanneet mittää.- muistelua
Eikö mahdollisimman suuren kuutiojalka sisällön saaminen kaadetusta rungosta ollut molemmille edullista?
- Metsurimiäss
Minä oisin kuatanna ja karsinna 5-6 tukkinärettä ja katkonu tuohon aekkaan mitä tuo härveli lörpöttel. Tuommossii sankon paksussii närreitä vielä.
Suurin ja paksuin puu minkä oun ikinnään kuatanna, oli 3,74 metrrii ynpärysmitalttaa huapa Päijät-Hämeessä vanahan kartanon tien pielessä. Hyvin pyllähti. Meni just sinne minne oli tarkotus. - jakonaisen.ystävä
Jakonainen oli kylän ilo. Ja vähän laajemmannii aluveen. Savotalle ei piässy kun tilipäivinä ja uittoon.
- 1956olin18vuotta
Minun isä oli jakomies Enso-Gutseitin savotoilla , mutta ei sillä ollut noita turkkeja päällä mitä tämä kirjoituksen aloittaja kirjoitti.Yleensä jakomiehellä oli päällään jätkän vaatteet mitä silloin käytettiin.Turkeihin oli pukeutunut piiripäälikkö metsänhoitaja .tai joku vastaava .
Minun paksumman puun halkaisija oli pukkurin päästä vielä 20sm yli . täys mittainen pukkuri on noin 110sm . Tämä mänty kaatui 1956 Pusurilla,päivä meni ennen kuin puu oli kuljetus kunnossa - gaypriide
Jakoko se Jakomies persettään Liekan homoille?
- vain.kotoisia.asioita
Liekan asioista ei ole mitään tietoa. Pysytellään vain Lieksan tiedoissa.
- selitäs
Mitä ne jakomiehet teki ja kenen palkkaamia olivat???????????????????
- metsätyömiesentinen
Jakomies oli metsäyhtiön palkkaama mies , teki kyseistä työtä päiväpalkalla ,metsätyömiehet tekivät töitä urakka palkalla. Toisin sanoin minkä puun saisat tehtyä kuljetus kuntoon pois metsästä saivat palkkansa siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747544Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583183- 372456
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto332022- 211950
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151663- 601609
- 181579