Jakomies oli iso herra.

Pihkanäppi

Jakomies kun tuli palstalle aikonnaan, niin se olihi iso herra, ei kuitenkkaa ihan ukkoherra.
Yleensä sillon -50-60 luvuilla yhtiön jakomies ajjoo ruplluutteli joko Jawa merkkisellä moottoripyörällä, jossa oli vielä sukset integroitu sen pyörän sivuille. Joskus tais olla MZ:kin. Paksu turkki piällä ja muutenni tukeva ukko on jiäny mielleen. Hirmu tärkkeen näkösenä mittaili runkoja ja merkkas leimmuukirvveellä katkasukohat. Lupsakka ukko se sitten lopulta oli, kun nuotiolla kahvit keitettiin ja rupatelttiin. En muista nimiä, ku olin ite vielä nuorenpuolleinen siihen aikaan.

16

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kaarnatikka" toiselta nimeltään.

• kirjallisuudessa.on

Mitä se ukkoherra sitten teki?

• Ukkoherra - yleensä koko hakkuu- tai uittoalueella oleva päätyönjohtaja.
      Löytyy savotta ja uittomiesten sanastosta, siellä on paljon muutakin.
      Pätevä jakomies pystyi katsomaan tukista leikonpaikat niin että tuli edullisin
      kuutiojalkamäärä. Puuhan on kartion muotoinen.

• kiirreenkauplla
    • Tuo näkyy olevan kauko-ohjattava. Kaverillani Ruovedellä on vastaava mekaaninen laite. Siihen asetellaan eri määrä mittapalikoita joka määrää sitten miten korkealla
      kone käy.

• kiireenkaupalla
    • Kylläpä juuri tuollainen.

• Nuijallalyöty

Niin, jakomies kahto tietenkin yhtiölle edullisimmat katkasukohat, ei työmiehelle. Sittenhän se myöhemmin annettiin jo tukkijätkille itelle valta, vain kyllä se maantien varressa mittaaminen oli kans joskus jännittävä paikka.
      Kun joskus tietenki sattu pikkusen tyvilahhoo olemmaan, niin siihenhän juntattiin oksanpätkä reikkään ja sitte Homeliitilla pikkunen leikko. Tuli niin siisti ku pienen perse. Vaikka kyllä ne mittamiehet joskus vähä vilikkuili, vae ei virkkanneet mittää.

• muistelua

Eikö mahdollisimman suuren kuutiojalka sisällön saaminen kaadetusta rungosta ollut molemmille edullista?

• Metsurimiäss

Minä oisin kuatanna ja karsinna 5-6 tukkinärettä ja katkonu tuohon aekkaan mitä tuo härveli lörpöttel. Tuommossii sankon paksussii närreitä vielä.
      Suurin ja paksuin puu minkä oun ikinnään kuatanna, oli 3,74 metrrii ynpärysmitalttaa huapa Päijät-Hämeessä vanahan kartanon tien pielessä. Hyvin pyllähti. Meni just sinne minne oli tarkotus.

• jakonaisen.ystävä

Jakonainen oli kylän ilo. Ja vähän laajemmannii aluveen. Savotalle ei piässy kun tilipäivinä ja uittoon.

• 1956olin18vuotta

Minun isä oli jakomies Enso-Gutseitin savotoilla , mutta ei sillä ollut noita turkkeja päällä mitä tämä kirjoituksen aloittaja kirjoitti.Yleensä jakomiehellä oli päällään jätkän vaatteet mitä silloin käytettiin.Turkeihin oli pukeutunut piiripäälikkö metsänhoitaja .tai joku vastaava .
      Minun paksumman puun halkaisija oli pukkurin päästä vielä 20sm yli . täys mittainen pukkuri on noin 110sm . Tämä mänty kaatui 1956 Pusurilla,päivä meni ennen kuin puu oli kuljetus kunnossa

• gaypriide

Jakoko se Jakomies persettään Liekan homoille?

• vain.kotoisia.asioita

Liekan asioista ei ole mitään tietoa. Pysytellään vain Lieksan tiedoissa.

• selitäs

Mitä ne jakomiehet teki ja kenen palkkaamia olivat???????????????????

• metsätyömiesentinen

Jakomies oli metsäyhtiön palkkaama mies , teki kyseistä työtä päiväpalkalla ,metsätyömiehet tekivät töitä urakka palkalla. Toisin sanoin minkä puun saisat tehtyä kuljetus kuntoon pois metsästä saivat palkkansa siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7544
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3183
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2456
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      7
      2080
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      33
      2022
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      21
      1950
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1663
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      60
      1609
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18