aloittelija miettii kannettava läppäri ja kaikki puhuvat että kannattaa vaihtaa uusi ssd kovalevy niin kone nopeutuu eli jos vaihtaa ssd kovalevyn niin mitenkä pitää/pitääkö jotenkin vanhalta kovalevyltä ottaa tiedostot uuteen ja mitenkähän onnistuuko aloittelijalta vai kannattaako kone viedä liikkeeseen kiitos
kovalevyn vaihto
9
372
Vastaukset
- helpoinkeino
Tallenna tiedostot vanhalta kovalevyltä muistitikulle ja siirrä ne sitten uudelle ssd levylle.
- UbuIsBest
jos siellä vanhassa on jotain järkevää ja tärkeetä.
Järjestemän asennus kannataa tehdä uusiksi. - mikä-on-pullonkaula
Riippuu siitä mikä koneessa on pullonkaulana.
- Ssdtietäjä
Ssd ei ole järkevää kuin käyttiksen käynnistylsessä, kaikki muu on tehtävä normaalikiintolevyltä eli läppärissä jos et mitään meinaa tehdä ja olet valmis uusimaan ssd useasti niin sitten sellainen on hyvä.
Ssd nimittäin ei kestä ja hajoaa tiedpstojen kätössä kuten pelaaminen, kuvan ja videonkäsittely jne.- juuri-näin
Samaa mieltä.
- 102030405060
Höpö höpö.
Testien mukaan SSD-kestää normaalikäytössä helposti vuosia, ja valmistajat lupaa perusmalleillekin 5 vuoden takuun.
Normaalikiintolevy ei ole ikuinen sekään, vaan kuluva osa, joita saa uusia noin 10k - 20k tuntia välein.
Minulla on omassa läppärissä ollut SSD nyt kolme vuotta, levylle kirjoitettu 8527 GB, ollut päällä reilut 7000 h, Crystal Disk Mark sanoo, että levyn kunto on Good, 100%.
Vain hieman isommilla luvuilla olen saanut perinteisekin kiintolevyn sököksi, ettei voi sanoa SSD:tä mitenkään erityisen herkäksi.
Tämä on vieläpä surkeaksi haukuttu TLC levy, joten MLC levyä ei varmaan saa normaalikäytöllä kulutettua loppuun siinä ajassa missä tietokone nyt vanhenee muutenkin.
- 102030405060
Jos koneessasi on ohjelma jolla voi tehdä palautuslevyt tehdasasetuksille, niin tee ensin ne levyt.
Sittein vaihdat SSD-levyn paikoilleen, joka ei ole vaikea homma ollenkaan, juuri sopiva pikku homma aloittelijallekkin. Katso vaikka youtubesta ohjevideoita, niin menee heti kerralla oikein.
Sitten käynnistät koneen ja laitat ensimmäisen palautuslevyn asemaan, ja käyttöjärjestelmän asennus alkaa . . .
Joissakin koneissa sama saattaa onnistua USB muistitikun avulla.
Tiedostojen siirtoon kannattaa sitten käyttää vaikka ulkoista levyä, tai käyhän se niinkin, että hankit kiintoelvytelakan/adapterin USB väylään, jolloin voit SSD levyn vaihtamisen ja puhtaan asennuksen jälkeen liittää vanhan kiintolevyn USB väylän kautta koneeseesi ja sitten kopioida haluamasi tiedostot uudelle levylle.
Toki jos koneessasi on niin pajon tilaa, että molemmat levyt mahtuu yhtäaikaa paikoilleen, niin voit jättää vanhan levyn varastolevyksi.- 102030405060
Joissakin SSD levyissä tulee itseasiassa USB-adapteri levyn liittämistä varten USB väylään tiedostojen kopioimisen ajaksi.
Parhaimmillaanhan levyn voi jopa kloonata jolloin ei tarvitse asentaa mitään uudestaan, mutta ei se puhdas asennus yleensä ole ollenkaan haitaksi.
- dfghjkjatups
Vanhan levyn sisällön voi kloonata uudelle ssd levylle, jolloin kaikki on valmiina ja käytön voi aloittaa heti. Mutta parempi keino on asentaa käyttis uusiksi, ns puhdas asennus, jolloin ohjelmat asennetaan uudelleen, ja kaikki tarpeelliset tiedostot(valokuvat, musa, videot ja muut) siirretään vanhalta levyltä uudelle. Jos käyttis on Win10, sen saa tuolta usb tikulle: https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618