Splitin lähellä huvilan vuokranneiden kokemuksia?

Splitiin_Syyskuussa

Moikka!

Ollaan kovasti kiinnostuttu Kroatiasta ja haluttais kahden perheen (molemmissa kouluikäiset lapset) yhteisvoimin vuokrata talo, syyskuun alussa haluttais lähteä. Olen katsellut karttoja ja huviloita tarjoavia sivustoja ja haluaisinkin nyt vinkkejä & tipsejä, jos jollain siellä lomailleella olisi antaa!

Etukäteen olen miettinyt sijaintia Kastelan alueelta (Kastela Novi/Stari/Luksid jne), Marinasta, Trogirin läheltä, Omisista, Jesenicestä tai Podstranasta. Olisiko kokemuksia näistä jollain?

Eniten mietityttää se että jos ei halua vuokrata autoa, niin miten siellä pärjää - bussit kulkee kai hyvin ja taksitkin, jos haluaa käväistä Splitin/Trogirin nähtävyyksissä ja lautan kyydillä voisi käydä vaikka kehutulla Hvarin saarella... Onko kaikissa näissä kylissä kuitenkin kaupat ja ravintolat kävelyetäisyydellä, ellei halua autoilla?

Paljon kiitoksia etukäteen! :) :)

6

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-antti

      Jos pärjäät autolla Tampereella, pärjäät Kroatiassakin. Kaksi asiaa: tarkasta auto, maksa myös toiseen maahan meno (jos menet) - kumpikin omaksi turvaksesi. Kroatia ja Slovenia ei ainakaan meidän kokemuksella ole autopetkutuksille herkkiä. Enää en lähde Kroatiaan tai muualle ex-Jugoslaviaan (jugo=etelä, slavija=slaavi?) ilman vuokra-autoa.

      Olemme viettäneet erikokoisilla paikkakunnilla lomiamme, kaikissa olemme viihtyneet vähintään kohtalaisesti. Katsopa miten pieni paikka on Rakalj. Mutta ei sekään huono ollut. Oma asenne monesti ratkaisee, tarpeiden lisäksi.

      Olemme tehneet useita omatoimimatkoja; lento auto yksityismajoitus. Olen kirjoitellut näistä useille kysyjille, etsi nimimerkilläni

      • Splitiin_Syyskuussa

        Kiitos a-antti kivasta vastauksesta!! Vasta tänne löysin ja nyt olen eilisillan täällä vähän jo ehtinyt surffailemaankin :) Kun maa on itselle ihan uusi, ja asuntojen tarjonta on valtava, niin karttasivu on pitänyt olla levällään, samalla kun yrittää hahmottaa missä mikäkin asunto sijaitsee, ja mikä näistä olis meille paras sijainti. Ja kun kukaan meistä ei ole ennen käynyt Kroatiassa, niin pakkohan se on kysellä viisaammilta tyhmiä kysymyksiä :D Täytyy sanoa että olen Splitistä ja Kroatiasta aivan innoissani, niin hyviä kokemuksia tuntuu olevan siellä käyneillä.

        Näin ajattelinkin, että siellä jos bussit hyvin kulkee ja toimii, niin se meille kyllä riittää. Meitä on 8 joten yhdellä autolla ei mihinkään päästäiskään, no ehkä kauppareissuja osalla porukkaa, mutta aika monessa kohteessa jonkinlainen kauppa taitaa olla kävelymatkan päässä. Bussiin mahdutaan me kaikki, joten mukaan vaan iloista mieltä ja aikaahan meillä on kun lomalla ollaan. Olen aikatauluille hyvin allerginen silloin kun olen lomalla, koska jokapäiväisessä arkielämässä joutuu koko ajan kellon kanssa kilpaa juoksemaan :D


    • a-antti

      Moi vielä. Kun tietämätön kysyy, se ei ole tyhmyyttä ovat kaksi eri asiaa.

      Kehotan nyt kuitenkin harkitsemaan sitä (kahden) auton vuokraamista edes osaksi aikaa. Jos meinaatte olla paljon rannalla, lienee suht edullista ottaa kämppä etäämpää rantaa, ne rantakämpät on kalliimpia. Ja jos kerran olet aikatauluille allerginen, sitä suuremmalla syyllä. Auto jos mikä vapauttaa aikatauluista. Ja miten helppoa on varautua moneen asiaan päivän aikana...

      Monesti suosittelemieni välitysfirmojen interhome.fi ja adrialin.fi kohdekuvaukset on aika hyvin olleet kohdallaan. Vain rannan etäisyys on ilmoitettu optimistisesti.

      Kaikkea ette ehdi. Mutta tehkää suunnitelmia, sehän on jo matkalla oloa sekin. Suunnitelmat tehdään muutettaviksi, hylättäviksi, yhdistettäviksi, erotettavaksi kahdeksi jne. Kun on jonkinaikaa jo kotona pyöriteltyjä suunnitelmia, ei tule vastaan "mitäs nyt tehdään". Teitä on paljon. Kahdestaankin tulee välillä noita "mitähän se ajattelee jos mä haluan" - "öh anna mun kaikki kestää, ja kestänhän minä". En tiedä henkilöstörakenteestanne enkä mieltymyksistänne ja yhdessä matkustamisista. Haastavalta kuulostaa.

      Autosta ja kämpästä kannattaa tarkistaa ilmastoinnin olemassaolo. Kämpässä on hyvä olla jonkinlainen pakastin. Voi pakastaa vesipulloja, joita voi sitten pistää eväslaukkuun jäähdyttimiksi... Näitä vihjeitä on lisää palstalla. Jos on epätietoinen, eikä kysy - se on tyhmyyttä.

      Hieman kadehdin teitä, tänä vuonna saattaa Adrianmeren itälaita jäädä itseltä väliin.

    • Bok!
      Noista luettelemistasi alueista itse jättäisin Kastelan "varapaikaksi", koska ympäristöltään se on ehkä hieman valju. Marina on hyvinkin tuttu - pieni paikka, iltaelämä hyvin vähäistä ja rauhalliset alueet on pitkällä rannasta - eli voi tulla "koululaisille" aika pitkäksi, jollette sitten joka päivä reissaa jonnekin muualle.

      Varteenotettavia mestoja Trogirista länteen:
      * Tsekatkaa ihmeessä tarjonta Rogoznicasta. Siellä on hyvät faciliteetit ja poikkeuksellisen hyvät rannatkin - löytyy hiekkaakin :) Itse olen tuolta zoomaillut jo vuosia omistusasuntoa, mutta valitettavasti hinnat nousseet viimeisten kolmen-neljän vuoden aikana turhan kalliiksi.

      * Myös Primosten on ehdottomasti hieno "iso kylä", jossa myös erittäin tunnelmallinen ja viehättävä "vanha pyöreä kaupunki" ja upea ranta täynnä vesiurheilu- ja melskaus-faciliteetteja - mutta niin on myös muita lomalaisiakin - pääsääntöisesti paikallisia. Syyskuussa toki jo väljempää.

      Trogirin eteläpuolella, kuuluu siis Trogiriin, on iso Ciovon saari ja plajon rantoja. En tiedä millainen on vuokra-asuntotarjonta, mutta kannattaa tsekata! Etuna olisi sijainti. Trogirin vanhaan kaupunkiin lyhyt matka - ja sehän täyttää monen illan tarpeet!

      Saa kysellä lisää :)
      -S

    • Splitiin_Syyskuussa

      Kiitoksia vastauksista! Meillä on nyt loma varattu, ja päädyttiin Kastel Luksiciin - joka nyt ei varsinaisesti ole mitään "hienoa" aluetta, hyvin pieni paikka Splitin kupeessa, mutta löydettiin sieltä meidän porukalle hyvin sopiva majoitus. Ja kun ollaan ekakertalaisia niin lentokenttäkään ei ole kovin kaukana, ja Split, Trogir ajomatkan päässä :) Talo on hieman rinteessä ja kauempana katujen melusta, mutta kuitenkin kävelymatkan päässä palveluista. Ollaan liikkeellä ystäväperheen kanssa, joiden kanssa ollaan ennenkin reissattu useasti ja meillä reissut lutviutuneet hyvin kun ollaan samanhenkisiä. Ainahan sitä joskus pientä krenkkaa tulee reissussa mutta lomalla kun ollaan niin ei kukaan siellä jaksa pitkään kiukutella :)

      Varattiin jopa autokin jo valmiiksi niin saatiin tarpeeksi iso kulkupeli johon mahdutaan. Navigaattori ja ilmastointi on hyvä tosiaan olla. Päästään sitten retkeilemään yhdessä eikä eksytä kun ei olla eri autoilla liikenteessä vieraassa kaupungissa.

      Odotetaan kyllä reissulta paljon ja todella antoisaa on lähteä matkaan paikkaan josta ei kovin paljoa etukäteen tiedä. Sehän se on just kaikkein mukavaa kun pääsee seikkailemaan uusiin ympyröihin. Uskon että rentoudutaan noissa maisemissa ja toivon että saadaan irti tuosta lomasta paljon!

    • Mahtavapaikka

      En ehtinyt antaa suosituksia asunnoista, mutta muuten lisäys, jos vielä luet. Kiinnostavia paikkoja Trokir, Krk kansallispuisto sibenikin lähellä, Splitin ns vanha kaupunki linnoituksen sisäosa (ei mielellään omalla autolla), päiväkäynti Omis ja jokiristeily (ei asumaan). Asunto mieluiten Makarskan kaupunki(tosi pieni), Tucepi, Podgora alueelta ja aivan rannasta, koska kuumuus on ylhäällä kalliolla aika paha. Itse katson aina rannan läheisyyden metreissä 10-50m. Kallio, meri ja rantoja koko matka näiden paikkojen välillä korkeuserot ja maisemat parempia kuin splitin läheisyydessä. Makarskan riviera on ranta alueen kaikki pikkukylät, mutta mielestäni nuo em. paikat on parhaat ja vielä kävelymatkan päässä toisistaan. Olen käynyt 8 kertaa Kroatiassa eri paikoissa ja huomannut seuraavat asiat , REHELLISYYS, yleinen puhtaus, maa ja merivesi, lisäksi hanavettä on voinut juoda eikä pulloja tarvinnut kantaa kaupasta. Hinnat mitkä on ilmoitettu myös pitää sekä kukaan ei tyrkytä saa katsella rauhassa. Rahaa kannattaa vaihtaa paikan päällä tarvittaessa, rahanvaihtopisteitä on varsinkin turistikohteissa ja 100e on n.750 kunaa. Suomesta vaihtaa sen verran että selviää 1 pv.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1912
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe