Miten suojata veneen keula kolhuilta?

Jarkko_Num

Kertopaaka, arvon raati,

kuinka kannattaisi suojata tyypillisen homeskandin keula tahallisia ja tahattomia kolhuja varten?

Kyseessä on noin 28 jalkainen vene, jota purjehdin usein yksin. Kun rantautuu kotilaituriin (tai siis kaupungin omistamaan), mielellään pitää keulaa koneella laituria vasten sen aikaa että ennättää keulaan laittamaan köydet. Ainakin jos on tuulta.

Samaten kun menee luonnonsatamiin, ei aina voi estää keulaa hankautumasta kalliota vasten ennenkuin ehtii laittamaan köydet.

Olen joissakin veneissä nähnyt rosterista tehtyjä keulasuojia, ilmeisesti tällaisia tapauksia varten. Mutta miten ja mistä voisin hankkia sellaisen? Mitä tuollainen maksaa? Kuinka pahasti voi mokata jos tekee itse yrittämällä ja erehtymällä?

Olettaisin että kannattaa ainakin olla suhteellisen huolellinen ennenkuin alkaa poraamaan reikiä keulasaumaan...

- p -

54

3896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hong kong-kaupoissa on näkynyt muovista, teippimuodossa olevaa keulasuojaa, joka siis on 10-15 cm leveää ja tarttuu keulaan kiinni. Oli useita värejä. Ehkä sekin vähän suojaa.

    • Einiinurpokuinsä

      Uskomatonta rantautumista. Harjoittele hieman rantautumista ensin. Todella typerää käyttää moottoria noin.

      Jos perä on kiinni tolpassa tai poijussa, merkkaa vaikka köydet niin tiedät oikean köysietäisyyden.

      Mietippä vähän tilanteita johon menet veneen kanssa.

      • bonkbonk

        Sulla on aika tarkka silmä kun osaat laskea ankkuriköyttä juuri sopivasti.


      • helppo.homma
        bonkbonk kirjoitti:

        Sulla on aika tarkka silmä kun osaat laskea ankkuriköyttä juuri sopivasti.

        Tämä on taito jonka yksinpurjehtija oppii nopeasti. Jos on oppiakseen.

        Ei se itse asiassa ole edes kovin vaikeaa. Juoksuttaa ankkuriköyttä käden avulla kunnes ollaan viisi metriä rannasta, sitten vetää ankkuriköyttä kuutisen metriä nopeasti esiin ja tiputtaa veteen, menee keulaan, astuu rantaan ja työntää veneen kauemmas. Sitten vaan keulaköydet kiinni eikä enää olekaan kiire.

        Kaikenlaiset "moottorilla keula rantaan/laituriin" -jutut ovat hölmöjä.


      • bonkbonk

        Okei, pitää kokeilla tuota konstia.
        Toiminee ainakin tyynellä kelillä.
        Se sivutuulihan tässä oli se "haaste"
        niinkuin hallitus sanoo....


      • Joo_20_jalaksella
        helppo.homma kirjoitti:

        Tämä on taito jonka yksinpurjehtija oppii nopeasti. Jos on oppiakseen.

        Ei se itse asiassa ole edes kovin vaikeaa. Juoksuttaa ankkuriköyttä käden avulla kunnes ollaan viisi metriä rannasta, sitten vetää ankkuriköyttä kuutisen metriä nopeasti esiin ja tiputtaa veteen, menee keulaan, astuu rantaan ja työntää veneen kauemmas. Sitten vaan keulaköydet kiinni eikä enää olekaan kiire.

        Kaikenlaiset "moottorilla keula rantaan/laituriin" -jutut ovat hölmöjä.

        Teeppä toi yli 8 tonnin painoisella veneellä, jolta et kyllä pysäytä ja tönäise takaisin päon sieltä sateen liukastamalta rantakalliolta. Saati lauirusta. Onnistuu toki pienemmälllä veneellä. Keula puskuun on hyvää merimiestapaa ja varsin yleisesti käytössä niissä veneluokissa, jossa kättä tai sormea ei kannata jättää kiinnitysköyden ja knaapin väliin. Voimat on aika suuret kun on massaa, hidastuvuus näet.


      • haastetta.on
        bonkbonk kirjoitti:

        Okei, pitää kokeilla tuota konstia.
        Toiminee ainakin tyynellä kelillä.
        Se sivutuulihan tässä oli se "haaste"
        niinkuin hallitus sanoo....

        Sivutuuli on tosiaan se haaste mutta eihän yksinpurjehtijan kannata kovempaan sivutuuleen mennäkään rantaan.


      • jollaa.kannattaa.käyttää
        Joo_20_jalaksella kirjoitti:

        Teeppä toi yli 8 tonnin painoisella veneellä, jolta et kyllä pysäytä ja tönäise takaisin päon sieltä sateen liukastamalta rantakalliolta. Saati lauirusta. Onnistuu toki pienemmälllä veneellä. Keula puskuun on hyvää merimiestapaa ja varsin yleisesti käytössä niissä veneluokissa, jossa kättä tai sormea ei kannata jättää kiinnitysköyden ja knaapin väliin. Voimat on aika suuret kun on massaa, hidastuvuus näet.

        Massan lisääntyessä toki vaikeusaste kasvaa. Siinä kannattaa jo miettiä meneekö maihin ollenkaan sillä isolla veneellä. Tokihan noin isossa veneessä on jolla?

        Missään kokoluokassa ei kannata jättää sormiaan mihinkään väleihin.


      • Joo_20_jalaksella

        Korjaan koko luokassa jossa jalkaa ei kannata käyttää fendarina eli jalalla ei oteta laituria vastaan.

        Ankkuriin ja jollalla maihin ei ole läheskään aina vaihtoehto. Oletko kokoeillut lapsien ja koiran kanssa.


      • Joakim1
        Joo_20_jalaksella kirjoitti:

        Teeppä toi yli 8 tonnin painoisella veneellä, jolta et kyllä pysäytä ja tönäise takaisin päon sieltä sateen liukastamalta rantakalliolta. Saati lauirusta. Onnistuu toki pienemmälllä veneellä. Keula puskuun on hyvää merimiestapaa ja varsin yleisesti käytössä niissä veneluokissa, jossa kättä tai sormea ei kannata jättää kiinnitysköyden ja knaapin väliin. Voimat on aika suuret kun on massaa, hidastuvuus näet.

        Riippuu tietysti paljon myös vauhdista. Kyllä oman 6 tonnin veneeni pysäyttää helposti käsin hitaasta vauhdista ja työntää kauemmaksi. Harvemmin tulee luonnonsatamiin rantauduttua yksin, mutta laituriin kymmeniä kertoja kesässä. Keulassa ei ole suojaa. Kerran olen keulan kolauttanut laituriin. Se oli ekana kesänä miehistön kanssa etäisyyden arviointivirheen seurauksena. Valitettavasti laiturissa oli ko. kohdalla paljas betoni, joka rikkoi gelcoatin.

        Tietyllä matkalla veneen pysäyttämiseksi vaadittava voima riippuu kaavasta

        F=0,5*m*v^2/s

        Jos halutaan pysäyttää vene 1 m/s (1,85 solmua) vauhdista puolessa metrissä, voima on yhtä monta N kuin vene painaa kg. Ei siis onnistu ainakaan tonnia painavammalla veneellä. Puolittamalla vauhdin n. 0,9 solmuun vaadittava voima tippuu neljäsosaan. Puolittamalla vauhdin edelleen n. 0,5 solmuun vaadittava voima on enää 1/16 alkuperäisestä. Tällöin siis riittää jo 500 N (50 kg) voima pysäyttämään 8 tonnin veneen puolessa metrissä.

        Sama 500 N vaaditaan 3 tonnin veneellä 0,75 solmun vauhdilla. Lähestymisvauhti on siis paljon oleellisempi kuin veneen paino tuossa.


      • helppo.homma kirjoitti:

        Tämä on taito jonka yksinpurjehtija oppii nopeasti. Jos on oppiakseen.

        Ei se itse asiassa ole edes kovin vaikeaa. Juoksuttaa ankkuriköyttä käden avulla kunnes ollaan viisi metriä rannasta, sitten vetää ankkuriköyttä kuutisen metriä nopeasti esiin ja tiputtaa veteen, menee keulaan, astuu rantaan ja työntää veneen kauemmas. Sitten vaan keulaköydet kiinni eikä enää olekaan kiire.

        Kaikenlaiset "moottorilla keula rantaan/laituriin" -jutut ovat hölmöjä.

        Kuulostaa hyvältä, etenkin kun sitä mielessään kuvittelee. Oikeassa elämässä matkaa rantaan onkin 3 metriä, kun luulet sitä olevan viisi ja ankkuriköyttä tulee laitettua ulos 9 metriä. Ja lisäksi tulee yllättävä tuulenviri.


      • Joo_20_jalaksella
        Joakim1 kirjoitti:

        Riippuu tietysti paljon myös vauhdista. Kyllä oman 6 tonnin veneeni pysäyttää helposti käsin hitaasta vauhdista ja työntää kauemmaksi. Harvemmin tulee luonnonsatamiin rantauduttua yksin, mutta laituriin kymmeniä kertoja kesässä. Keulassa ei ole suojaa. Kerran olen keulan kolauttanut laituriin. Se oli ekana kesänä miehistön kanssa etäisyyden arviointivirheen seurauksena. Valitettavasti laiturissa oli ko. kohdalla paljas betoni, joka rikkoi gelcoatin.

        Tietyllä matkalla veneen pysäyttämiseksi vaadittava voima riippuu kaavasta

        F=0,5*m*v^2/s

        Jos halutaan pysäyttää vene 1 m/s (1,85 solmua) vauhdista puolessa metrissä, voima on yhtä monta N kuin vene painaa kg. Ei siis onnistu ainakaan tonnia painavammalla veneellä. Puolittamalla vauhdin n. 0,9 solmuun vaadittava voima tippuu neljäsosaan. Puolittamalla vauhdin edelleen n. 0,5 solmuun vaadittava voima on enää 1/16 alkuperäisestä. Tällöin siis riittää jo 500 N (50 kg) voima pysäyttämään 8 tonnin veneen puolessa metrissä.

        Sama 500 N vaaditaan 3 tonnin veneellä 0,75 solmun vauhdilla. Lähestymisvauhti on siis paljon oleellisempi kuin veneen paino tuossa.

        Sano toi 50 kg mun 55 kilosele vaimolle 0,1 sekuntia ennen tömöhdystä. Harvoin voi edes sitä 50 cm matkaa pysäyttää, realistisempi matka minkä voi ottaa käsillä vastaan on 20 cm. Koitappa kurotella kalliolta tai laiturista 50 cm päähän.... molskis!

        Oikeassa elämässä 50 kg on PALJON! Nouseeko sulta rautaa suorille käsille tuon verran? Jaksatko nostaa jalkakyykyssä 50 kg?

        Teoriat on teorioita, käytäntö on käytäntö. Aina ne ei kohtaa. Kokeile vaikka.


      • suojaisiin.paikkoihin
        Bossu kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä, etenkin kun sitä mielessään kuvittelee. Oikeassa elämässä matkaa rantaan onkin 3 metriä, kun luulet sitä olevan viisi ja ankkuriköyttä tulee laitettua ulos 9 metriä. Ja lisäksi tulee yllättävä tuulenviri.

        No, tuota on nyt tullut harrastettua ihan oikealla merellä jo yli kolmekymmentä vuotta joten kyllä se toimii ihan oikeasti.

        Tärkeää on tietysti rantautua suojaisiin paikkoihin joihin tulee korkeintaan vain pieni tuulenvire. Sellainen ei paljoa häiritse.


      • suojaisiin.paikkoihin kirjoitti:

        No, tuota on nyt tullut harrastettua ihan oikealla merellä jo yli kolmekymmentä vuotta joten kyllä se toimii ihan oikeasti.

        Tärkeää on tietysti rantautua suojaisiin paikkoihin joihin tulee korkeintaan vain pieni tuulenvire. Sellainen ei paljoa häiritse.

        Olen minäkin harrastanut rantautumisia 30 vuotta, mutta ainakin nykyisessä 36-jalkaisessa veneessä tulee arviointivirhettä veneen korkean keulan sijainnin kanssa helposti ainakin 2 metriä. Keula kannattaa ajaa laituriin kiinni etenkin silloin, kun ei olla täysin suojaisessa paikassa. Suojaisessa paikassa on tietysti helppoa. Vanhassa 8-metrisessä veneessä selvisi n. puolen metrin arviointivirheellä.


      • keppiä

        Jos tarvitset keulan tukemista rantaan, niin asenna veneen sivukaiteeseen vaikka koko veneen pituinen eteen ulos työnnettävä pukspröötimäinen seiväs joka tukee keulan rantakallioon jo kaukaa ennenkuin keula on kiinni rannassa. Voit sitten kiinnitellä perän rauhassa kun keula ei pääse karkaamaan sivulle, eikö niin


      • ongelmanratkaisua
        Bossu kirjoitti:

        Olen minäkin harrastanut rantautumisia 30 vuotta, mutta ainakin nykyisessä 36-jalkaisessa veneessä tulee arviointivirhettä veneen korkean keulan sijainnin kanssa helposti ainakin 2 metriä. Keula kannattaa ajaa laituriin kiinni etenkin silloin, kun ei olla täysin suojaisessa paikassa. Suojaisessa paikassa on tietysti helppoa. Vanhassa 8-metrisessä veneessä selvisi n. puolen metrin arviointivirheellä.

        Moi, itsellä sama ongelma todella korkea keula ja näkyvyys siitä johtuen surkea. Mulla on siellä keulass veden kestävä kamera ja näyttönä raymarinen plotteri on helppo kun näkee mitä siellä keulassa oikeasti on, ei tarvii mitään sormimerkkejä. Tyynellä säällä kirkkaassa vedessä näkee myös hieman veden alle, hitaasti rantautuessa. Sektori luokkaa 1,5 metriä, eli hisuksiin ajamalla toimii.

        Nykytekniikka käyttöön!


      • ei.turhan.vaikeaa
        Bossu kirjoitti:

        Olen minäkin harrastanut rantautumisia 30 vuotta, mutta ainakin nykyisessä 36-jalkaisessa veneessä tulee arviointivirhettä veneen korkean keulan sijainnin kanssa helposti ainakin 2 metriä. Keula kannattaa ajaa laituriin kiinni etenkin silloin, kun ei olla täysin suojaisessa paikassa. Suojaisessa paikassa on tietysti helppoa. Vanhassa 8-metrisessä veneessä selvisi n. puolen metrin arviointivirheellä.

        Tämä on luonnonsatamiin, laitureissa pääsee helpommalla:
        Eihän sen arvioinnin tarvitse olla metrintarkkaa. Perästä lasketaan köyttä sen verran että riittää varmasti rantaan asti, köysi kiinni knaapiin ja sitten menee keulaan ennen kuin ollaan rannassa. Vauhti on tietysti niin hiljainen että käsivoimillakin saa pysäytettyä. Pienellä tönäisyllä vene kauemmas (jos on niin raskas vene ettei se todellakaan liiku tönäisemällä niin ei se itsestään rantaankaan tule), köydet kiinni ja sitten vaan viritetään vene paikailleen.


      • KurkotaHuoleti
        Joo_20_jalaksella kirjoitti:

        Sano toi 50 kg mun 55 kilosele vaimolle 0,1 sekuntia ennen tömöhdystä. Harvoin voi edes sitä 50 cm matkaa pysäyttää, realistisempi matka minkä voi ottaa käsillä vastaan on 20 cm. Koitappa kurotella kalliolta tai laiturista 50 cm päähän.... molskis!

        Oikeassa elämässä 50 kg on PALJON! Nouseeko sulta rautaa suorille käsille tuon verran? Jaksatko nostaa jalkakyykyssä 50 kg?

        Teoriat on teorioita, käytäntö on käytäntö. Aina ne ei kohtaa. Kokeile vaikka.

        No eihän sitä venettä käsivoimilla nostamalla pysäytetä vaan jaloilla ja selällä vaakasuuntaan käsien ollessa vain ohjaava voima. Sun 55 kg vaimo tuottaa suht helposti jaloillaan 50 kg vaakasuuntaisen voiman.

        Puolen metrin päästä kohti tulevan veneen keulakaiteeseen voi huoleti nojata ja kurkottaa koska se tulee nimenoman kohti eikä käänny nopeasti alta pois.

        Kyse ei ole teoriasta vaan pitää vain ymmärtää mitä on tekemässä ja miksi.


      • ei.turhan.vaikeaa kirjoitti:

        Tämä on luonnonsatamiin, laitureissa pääsee helpommalla:
        Eihän sen arvioinnin tarvitse olla metrintarkkaa. Perästä lasketaan köyttä sen verran että riittää varmasti rantaan asti, köysi kiinni knaapiin ja sitten menee keulaan ennen kuin ollaan rannassa. Vauhti on tietysti niin hiljainen että käsivoimillakin saa pysäytettyä. Pienellä tönäisyllä vene kauemmas (jos on niin raskas vene ettei se todellakaan liiku tönäisemällä niin ei se itsestään rantaankaan tule), köydet kiinni ja sitten vaan viritetään vene paikailleen.

        No, kuten sanottu, se riippuu veneestäkin. Hyvä tietysti, jos arvio on aina noin hyvä. Keulan ajaminen kallioon on myös hyvä keino ja toimii tuulellakin.


      • käytä.järkeä
        Joo_20_jalaksella kirjoitti:

        Sano toi 50 kg mun 55 kilosele vaimolle 0,1 sekuntia ennen tömöhdystä. Harvoin voi edes sitä 50 cm matkaa pysäyttää, realistisempi matka minkä voi ottaa käsillä vastaan on 20 cm. Koitappa kurotella kalliolta tai laiturista 50 cm päähän.... molskis!

        Oikeassa elämässä 50 kg on PALJON! Nouseeko sulta rautaa suorille käsille tuon verran? Jaksatko nostaa jalkakyykyssä 50 kg?

        Teoriat on teorioita, käytäntö on käytäntö. Aina ne ei kohtaa. Kokeile vaikka.

        Yksinkö se vaimosi purjehtii? Kerro hänelle että on parempi jäädä suosiolla ankkuriin.

        Jos taas olet mukana niin pysäytä se vene sieltä peräköydestä.


      • ei.turhan.vaikeaa
        Bossu kirjoitti:

        No, kuten sanottu, se riippuu veneestäkin. Hyvä tietysti, jos arvio on aina noin hyvä. Keulan ajaminen kallioon on myös hyvä keino ja toimii tuulellakin.

        Etkö ymmärtänyt? Ei sen arvion tarvitse olla kovin hyvä. Jos arvio jää lyhyeksi niin ei muuta kuin uusi yritys. Pari metriä liian pitkä arvio taas ei häiritse mitään.

        Lasikuituveneille keula kallioon on älyvapaata. Metalliveneille voi toki toimiakin.


      • ei.turhan.vaikeaa kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt? Ei sen arvion tarvitse olla kovin hyvä. Jos arvio jää lyhyeksi niin ei muuta kuin uusi yritys. Pari metriä liian pitkä arvio taas ei häiritse mitään.

        Lasikuituveneille keula kallioon on älyvapaata. Metalliveneille voi toki toimiakin.

        Tarkoitushan on välttyä uusilta yrityksiltä. Lasikuitu kestää yllättävän paljon. Koita vaikka ajaa keulasi kallioon 5 solmun vauhdilla. Keula pysyy kasassa. Joku kölirauta on toki hyvä olla, ettei tartte pakkeloida muutaman vuoden välein.


      • täydestä.meni
        Bossu kirjoitti:

        Tarkoitushan on välttyä uusilta yrityksiltä. Lasikuitu kestää yllättävän paljon. Koita vaikka ajaa keulasi kallioon 5 solmun vauhdilla. Keula pysyy kasassa. Joku kölirauta on toki hyvä olla, ettei tartte pakkeloida muutaman vuoden välein.

        Jaa tämä olikin silkkaa trollausta.

        Tunnustan, menin täysin halpaan.


    • The_master_Captain

      Uskomattoman typerä vastaus. Itse teen silloin tällöin samaa, ajan puskuun laituriin tai luonnonsataman kallioon. Sitten vaan köydet kiinni. Keulassa on kuminen "törmäyspuskuri" tätä varetn. Ja juu, veneillyt vuodesta 1980 ja rantautumiset hallussa, mutta joskus vaan helpottaa tuo puskuun ajo.

    • MitaanTietamaton

      Kotilaituriin voi laittaa laiturisuojan, johon nojaa.

      Onhan tuo varsin normaali tapa pitää vene paikallaan tuulisissa olosuhteissa. Keulasta lastattavilla moottoriveneillä eritoten.

    • seppomartti

      Rosteriset keulasuojat olen aina asennuttanut purjeveneisiin. Ne ovat tarkoitetut suojelemaan keulaa heiluvalta ankkurilta. Ovat yleensä muutaman vuoden jälkeen aika täynnä pieniä lommoja. Mutta Suomessa keula-ankkurin suosio on vähäisempää ja laituriin puskemiseen varmaan keulafendari olisi toimivampi.
      Itseasennusta varten löytyy valmis rosterisuoja esim svb.de luettelosta.

    • feeeeendari

      Minulla on keulafendari pystykeulaisessa veneessä. On mukava pitää venetta paikallaa nojaten fendariin ei kolhuja ja voi hieman törmätäkin. Todella kätevä yksin liikkuessa ja muutenkin.

      • Samamerikoismerkki

        Opettele suomenkieli. Missä olisi nuo pilkun paikat? Jos sen ymmärtäisit, niin viestisi ja ajatuksesi läpimeno olisi paljon helpompaa!


      • vakavaseilori

        Höpsis!


      • kielioppimasturbointia
        Samamerikoismerkki kirjoitti:

        Opettele suomenkieli. Missä olisi nuo pilkun paikat? Jos sen ymmärtäisit, niin viestisi ja ajatuksesi läpimeno olisi paljon helpompaa!

        Voi sinuakin raukkaa. Ilmeisesti et ole penaalin terävämpiin kuuluva, jos et osaa hahmottaa ilman pilkkuja ja pisteitä tai niiden väärin käyttö saa sinut sekoamaan.

        Suosittelen psykoterapiaa, voisi auttaa sinua...


    • tollaisiaongelmia

      Toihan on selvä provo,homeskandi ??? Mutta tiedoksi kysyjälle,opettele purjehtimaan.Olikohan 30-40 luvun purjehtijoilla tollaisia ongelmia.

      • Poiju-Bertil-Gullkrona

        Ei ollut, kun 30–40 -luvun veneilijät ei ajaneet laituriin. Veneet oli poijussa, jonne soudettin jollalla.


      • vakavaseilori

        Hyvin vastattu venkoilijalle!


    • Sohvaperämies

      Ankkuripelti ei ole tehty törmäilyä varten eikä se ole niin alhaalla muutenkaan, että suojaa kiviä päin ajelulta. Korkeaa laituria vasten siitä voi toki olla kosmeettista apua. Pelti kestää ankkurin kolaukset, muttei koko veneen massaa.

      En usko, että täm ketju on aito koska kukaan, jolla on vene, ei ole niin uuvelo, että luulisi ankkuripellin olevan törmäystä varten. Kyseessä on siis taas kerran sohvakapteeni, mutta ei ole mitään pahaa antaa aidon kokemuksen paistaa heidänkin muuten niin yksinäiseen maailmaan. Voivathan kuvitella pikkiriikkisen aidommin miltä veneessä oleminen tuntuu.

      Tuolta voit ihmetellä mitä kaikkea veneilijöiden elään voi kuuluakaan:

      https://www.svb24.com/en/category/anchoring-docking-fenders-buoys-and-accessories.html

      Kysele taas, jos näet jotain, mitä et tajua.

      • erikoismerkki1

        Ei ole olemassa mitään ankkuripeltiä. Lopeta pas
        kanjauhanta.


      • yhdenrivinprovo
        erikoismerkki1 kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään ankkuripeltiä. Lopeta pas
        kanjauhanta.

        Ei auta itku kotisohvalla, vaikka olisi Elben kipparilakki päässä.

        Oletko sama hemmo, joka on siinä mainoksessa "ei ole liukuovipeilikaapistoa"? Ainakin olet yhtä hyvä perustelmaan kantaasi.


      • Tunari1

        Tuossa svb:n linkissä on rengasmainen fendari joka on pujotettu ankkurin varteen. En parhaalla tahdollanikaan osaa kuvitella miten se suojaisi keulaa mahdollisilta ankkurin aiheuttamilta kolhuilta, onpa keula malliltaan pysty tai viisto. Missä ihmeen tilanteessa tuo voi toimia?


      • uintiin
        Tunari1 kirjoitti:

        Tuossa svb:n linkissä on rengasmainen fendari joka on pujotettu ankkurin varteen. En parhaalla tahdollanikaan osaa kuvitella miten se suojaisi keulaa mahdollisilta ankkurin aiheuttamilta kolhuilta, onpa keula malliltaan pysty tai viisto. Missä ihmeen tilanteessa tuo voi toimia?

        Se puhallettava onkin ankkurin uimarengas.


      • TiedetäänTiedetään
        Tunari1 kirjoitti:

        Tuossa svb:n linkissä on rengasmainen fendari joka on pujotettu ankkurin varteen. En parhaalla tahdollanikaan osaa kuvitella miten se suojaisi keulaa mahdollisilta ankkurin aiheuttamilta kolhuilta, onpa keula malliltaan pysty tai viisto. Missä ihmeen tilanteessa tuo voi toimia?

        Niin mystisiä ovat oikeiden veneilijöiden välineet sohvakapteeneille


    • edistynytaloittelija

      Aloittajan kysymys oli ihan hyvä riippumatta siitä millä "agendalla" se oli tehty.
      Ja osa vastauksistakin oli asiallisia, kiitos niistä.

      • KiinnostusRiittää

        Joo, kuten sanoin, kiinnostus aiheeseen on riittävä syy kysymyksien tekemiseen. Ei tarvitse olla venettä tai edes koskaan ollut veneessä.


    • djupwind

      opettele ajamaan tai älä veneile ettet kolhi muiden veneitä!

    • AnneaBrappuun

      Anne B nukke keulaan, kuten aikoinaan purjelaivoissa. Siellä se olisi suu ammollaan, kuin Iltalehden kuvissa.

      • huonoa

        Muuten hyvä ajatus, mutta sitten olisi pakko alkaa suojaamaan laitureita kolhuilta.


      • kärsäkuva
        huonoa kirjoitti:

        Muuten hyvä ajatus, mutta sitten olisi pakko alkaa suojaamaan laitureita kolhuilta.

        kolhuilta suojais pullea pallero persukeulakuva molokki ammollaan


      • moloOkki
        kärsäkuva kirjoitti:

        kolhuilta suojais pullea pallero persukeulakuva molokki ammollaan

        Olis pehmunen federi ja tottunut elämän kolhuihin, ei huono. Ehkä stabiilius kärsisi?


      • persunpuristelu
        moloOkki kirjoitti:

        Olis pehmunen federi ja tottunut elämän kolhuihin, ei huono. Ehkä stabiilius kärsisi?

        Olis muuten syvästä persuvaosta puristuskiinnitys keulaan ja törmäyksessä puristuis kärsäkuvan suusta iso röhönauru


    • niksipirkkat

      Yksin rantautumisen niksit.

      Minulla on takana ylimäärinen knaappi keskellä perälautaa. Pujotan ankkuriköyden sen läpi ja vien sen keulaan. Rantaa lähestytään hiljasella vaudilla ohjaten sopivaa paikkaa kohti. Sitten siirrytään keulaan ja aletaan hidastaa ankkuriköydellä ja kun ollaan sopivalla etäisyydellä sidotaan ankkuriköysi keulaknaappiin ja astutaan maihin sekä kiinnitetään keulaköydet. Sen jälkeen takaisin veneeseen ja siirretään ankkuriköysi peräknaappiin. Vene pysy rantautumisen aikana linjassa ankkuriköyden kulkiessa perä-ja keulanaapin kautta. Koneessa voi olla myös veto koko ajan päällä, jos on saanut ankkurin tarttumaan kunnolla pohjaan.

      Teräksisen keulavannaksen kiinnitys on vähän riskialtista varsinkin, jos se ruuvataan kiinni. Ruuvin reikien tiivistys päästää lähes aina vettä runkoon. Kaikki törmäykset liikuttavat vannasta ja ruuvikiinnitys löystyy.

      • samoin

        Toimii kyllä, paitsi sivutuulella ei ole mahdollista lähestyä niin hitaasti.


      • juuonnistuu

        Kyllä se toimii sivutuulellakin. Ankkuri lasketaan ja ohjataan vähän vasten ja sitten oikaistaan rantaan. Tuuli voi painaa venettä vähän vinoon, mutta vene sitten oikaistaan köysiä kiristelemällä. Lisäksi aina voi viedä toisen ankkurin parempaan paikkaan kun keula on jo rannassa. Itse kylläkin pyrin parkkiin suojan puolelle luonnonsatamissa. Kiinnitysköysiä taitaa veneessä olla yhteensä parisataa metriä, jotta saa surrattua kiinni joka puolelta.
        Omassa rannassa on kiinnitysköysien mitat ovat vakiot, joten siellä pysähtyy aina oikeaan paikkaan. Jos vieraslaituriissa kova sivutuuli alkaa arveluttamaan, niin veivaan mielummin ympäri ja poistun kun ajaa kolistelen toisten kylkiä kolhimaan.


      • helpompaa.noin
        juuonnistuu kirjoitti:

        Kyllä se toimii sivutuulellakin. Ankkuri lasketaan ja ohjataan vähän vasten ja sitten oikaistaan rantaan. Tuuli voi painaa venettä vähän vinoon, mutta vene sitten oikaistaan köysiä kiristelemällä. Lisäksi aina voi viedä toisen ankkurin parempaan paikkaan kun keula on jo rannassa. Itse kylläkin pyrin parkkiin suojan puolelle luonnonsatamissa. Kiinnitysköysiä taitaa veneessä olla yhteensä parisataa metriä, jotta saa surrattua kiinni joka puolelta.
        Omassa rannassa on kiinnitysköysien mitat ovat vakiot, joten siellä pysähtyy aina oikeaan paikkaan. Jos vieraslaituriissa kova sivutuuli alkaa arveluttamaan, niin veivaan mielummin ympäri ja poistun kun ajaa kolistelen toisten kylkiä kolhimaan.

        Sivutuulella vieraslaituri jossa on jo muita on itse asiassa helpompaa. Riittävästi fendareita, sitten vaan ajaa jonkun tuulenpuolelle, kun keula on melkein laiturissa peräköysi kiinni. Siinä sitten vene nojaa naapuriin eikä mene minnekään ja saa rauhassa laittaa keulaköydet kiinni.


    • leonardoda

      - Speden suksi oli vain liian mutkikas juttu , mutta teesillee ,että taivuta 10 cm leveä lattarauta noin 4m pitkä , kiinnitä toinen pää täkkipulteilla veneen pohjaan 1,5m ja kaarena taivutat sen kokan yli reippaasti siellee , että kun kiinnität sen keulatolppaan ,niin siitä on myös hyvä nousta veneeseen jos vaikka olisi veden varassa - siis jalaksen omaisesti.

    • kokemusta.on

      Rosteri on täysin väärä materiaali tuohon käyttöön. Käytä kumista auton tai moottoripyörän rengasta materiaalina, ja leikkaa käyttötarkoitusta varten sopivan kokoiseksi. Varo kuitenkin leikatessa sisällä olevia teräskudoksia. Kumissa pito riittää pitämään keulan paikallaan vaikka olisi vähän sivutuultakin, rosterissa taas ei riitä.
      Törmäykseltä se ei tietenkään suojaa, eikä ole tarkoituskaan. Aja laituria tai kalliota vasten hitaasti kiinni, ja vasta sitten tehoa reilusti eteenpäin, niin keula pysyy hyvin paikallaan, ja perä samoin jos käytät autopilottia ja potkurivirta osuu peräsimelle.

    • Suojaakeulaa

      Nettiveneessä on myynniissä kolmevitonen nautikatti jossa on näppärän näköinen keulasuoja. Saattaa olla ihan kaupallinenkin tuote?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe