Oletko polttanut KRETEK-savukkeita?

Savukenautinto

Indonesia on saarivaltio Tyynessä valtameressä, lähellä Aasian rannikkoa. Indonesiassa on jo satojen vuosien ajan tavattu polttaa sellaisia savukkeita, joita ei länsimaista saa.

Niitä kutsutaan nimellä KRETEK-savukkeet. Nimi johtuu siitä, että niihin laitetaan, normaalin tupakan lisäksi, myös neilikan lehtiä. Kun neilikan lehdet palavat, niistä lähtee ääni, joka kuulostaa siltä kuin savuke sanoisi KRE-TEK!

KRETEK-savukkeen polttamisen jälkeen tupakoitsijan kieli tuntuu vähän aikaa turralta ja tunnottomalta, eikä ihme; neilikka on se kasvi, jonka sisältämästä öljystä valmistetaan hammaslääkärien käyttämä puudutusaine!

Kun sinä poltat KRETEK-savukkeen, sinä tunnet suussasi sen saman maun, jonka hammaslääkärisi puudutuspiikki jättää suuhusi. Sinua se häiritsee. Minua ei. Minulla on nimittäin jo tekohampaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kretek

11

3442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savujen_sankari

Näitä olisi kyllä mukava kokeilla, mutta eipä niitä suomehen tuoda! Liian vahvoja ja nyt kun makuaineetkin kiellettiin niin tuskinpa tullaan koskaan näkemään laillisia Kretek savukkeita täällä.

• savujen_sankari

ja saahan näitä varmaan omaan käyttöön tuoda kuten muitakin savukkeita. Mutta vähän kallista lähteä indoneesiasta asti savukkeita noutamaan!

• Ripi-rapi-tupakka

Netistä saa ostettua, kunhan kirjoittaa hakuehdoksi BUY KRETEK. Tupakan nettiMYYNTI Suomesta ulos on nykyään lailla kiellettyä, mutta tupakan nettiTUONTI ulkomailta Suomeen ei ole!

• Anonyymi

Mä haluaisin maistaa Indonesian savukkeita eli kretekei. Siin on kuulemma nutmegii, tai ainakin ennen vanhaan oli :)

• Anonyymi

Neilikkaahan se on, ratisee kivasti

• Anonyymi

Tiedät sä miten tupakka vaikuttaa keuhkoihin? Ei siinä auta sun tekohampaat

• Anonyymi

Marlboro kretek oli aikoinaan jees.

• Anonyymi

Olikohan 1.8mg nikotiini ja terva 19 tai 22, jotain sieltäväliltä. Sopivan vahvusta tupakkia. Saatan muistaa hieman väärin, mutta noilla paikkeilla ne arvot oli, nykyään niitä enää edes merkata, no, Indonesiasta en tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olikohan 1.8mg nikotiini ja terva 19 tai 22, jotain sieltäväliltä. Sopivan vahvusta tupakkia. Saatan muistaa hieman väärin, mutta noilla paikkeilla ne arvot oli, nykyään niitä enää edes merkata, no, Indonesiasta en tiedä.

Te näköjään teette tupakasta terveystuotteen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Te näköjään teette tupakasta terveystuotteen

Eikai nyt sentään, mutta meninpä tarkistamaan asian, terva 28mg, nikotiini 2.4mg, vahvempia kuin muistin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikai nyt sentään, mutta meninpä tarkistamaan asian, terva 28mg, nikotiini 2.4mg, vahvempia kuin muistin.

Tutkin asiaa hieman lisää, siitähän on eri versioita, terva 30mg ja nikotiini 1.8mg, no oli miten oli, mutta näin on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      188
      2260
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      3
      2089
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      316
      1836
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1597
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      82
      1468
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1230
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1170
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1111
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      996
    Aihe