korvien soiminen

Delia

Hei kaikki!

Tässä äärimmäisen masentuneena kirjoittelen. Korvani alkoi soimaan (ilmeisesti tätä tinnitystä) viikko sitten. En meinaa iltaisin saada nukuttua, kun tuntuu, että koko pää soi. Päivisin en tätä niinkään kuule, mutta jos pysähdyn tätä korkeaa vinkunaa kuuntelemaan, niin kyllä sen selvästi kuulen. Olen vasta 26 vuotias ja mitä olen tästä vaivasta lukenut, niin aika lohduttomalta tulevaisuus näyttää. Terveydenhoitajalla olen käynyt ja hän puhdisti vasemman korvani, mutta tinnitys ei ole lakannut. Ensi viikolla minulla on aika lääkärille ja toivon, että tähän jotain helpotusta löytyisi.
Sitten vielä yksi kysymys korviin liittyen.. Kun suljen korvani, niin sellainen tasainen korkea vinkuna kuuluu. Onko tämä yleistä vai onko tämä juuri tinnitykseen liittyvä oire?

39

24778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kro

      Heippa,

      mulla (24 v.) on suhissut korvat kohta pari kuukautta ja mullakin on nukahtamis ja nukkumis vaikeuksia. Ja samaten päivällä sitä ei pahemmin huomaa, ellei istu ihan hiljaa ihan hiljaisessa huoneessa.
      Vasen korva enimmäkseen vaan suhisee, mutta välillä siihen tulee sellainen kärki ja viime flunssan jälkeen on tullu pahemmaks et oikeassa on kilkatus alkanut kuulumaan paljon kovempaan.
      Kun laitan sormet koville mullakin ääni muuttuu.
      Illalla sängyssä maatessani ääni muuttu mullakin enemmän soimiseksi, tuntuu et koko pää raikaa :(

      Tinnitys tulee käsittääkseni kovaäänisemmälksi jos on väsynyt ja stressaantunut.
      Toivon, että pahentunut t johtuu itselläni juuri siitä, että en ole pariin viikkoon kunnolla saanut nukuttua. Ja toivon mukaan helpottuu kun saa taas olon levänneeksi ja rauhallisemmaksi.
      Sain nyt lääkäriltä unilääkkeitä, et saa tämän unettomuus kierteen loppumaan.
      Masennus ja ahdistus on myös aikamoinen ja menenkin psykologille juttelemaan viikon päästä.
      Olen myös varannut ajan tinnitusklinikalle, jospa sieltä saisi lukemattomiin kysymyksiini vastauksia asiantuntijalta.

      Mistä sulla alkoi tinnitus?

      • Delia

        En tiedä, mistä korvien soiminen alkoi. Yhtäkkiä vain sen illalla kuulin nukkumaan mennessäni. Nyt olen ihan hermoraunio ja koko ajan tulee kuunneltua, että kuulenko vinkunan.. ja kuuluuhan se. En tiedä, onko sillä mitään yhteyttä, mutta vuosien ajan korviani on kutittanut. En ole siitä erikseen lääkärissä käynyt, koska korvat eivät ole olleet kipeät. Joskus olen siitä terveydenhoitajalle maininnut, mutta aina korvakäytävät ovat näyttäneet hyvältä. Korvatulehdusta minulla ei ole ikinä ollut.

        Nyt kyllä on alkanut masentaa tämä soiminen. Ehkä minullakin on stressiä, koska käyn töissä ja iltaisin yritän opiskella. Oloani en tosin ole tuntenut stressaantuneeksi. Nyt on tosin mieli matalalla, kun päässä soi. Ääni on sellaista korkeataajuista vinkunaa, joka soi todella lujaa. Tuntuu, että ääni tulee vain vasemmasta korvasta, mutta en ole ihan varma. Nämä pari viimeistä päivää on fiilikset olleet tosi matalalla. Jotenkin tuntuu lohduttomalta, jos tähän ei mitään apua löydy.


      • kro
        Delia kirjoitti:

        En tiedä, mistä korvien soiminen alkoi. Yhtäkkiä vain sen illalla kuulin nukkumaan mennessäni. Nyt olen ihan hermoraunio ja koko ajan tulee kuunneltua, että kuulenko vinkunan.. ja kuuluuhan se. En tiedä, onko sillä mitään yhteyttä, mutta vuosien ajan korviani on kutittanut. En ole siitä erikseen lääkärissä käynyt, koska korvat eivät ole olleet kipeät. Joskus olen siitä terveydenhoitajalle maininnut, mutta aina korvakäytävät ovat näyttäneet hyvältä. Korvatulehdusta minulla ei ole ikinä ollut.

        Nyt kyllä on alkanut masentaa tämä soiminen. Ehkä minullakin on stressiä, koska käyn töissä ja iltaisin yritän opiskella. Oloani en tosin ole tuntenut stressaantuneeksi. Nyt on tosin mieli matalalla, kun päässä soi. Ääni on sellaista korkeataajuista vinkunaa, joka soi todella lujaa. Tuntuu, että ääni tulee vain vasemmasta korvasta, mutta en ole ihan varma. Nämä pari viimeistä päivää on fiilikset olleet tosi matalalla. Jotenkin tuntuu lohduttomalta, jos tähän ei mitään apua löydy.

        Kuulostaa todella aika kummalliselta tuo alkaminen. Mutta yksi korvalääkäri sanoi mulle, et joillain alkaa tinnitus ihan tuosta vaan naps.
        Onko sulla niskat jumissa?
        Sekin kuulemma saatta aiheuttaa tinnitusta. Itselläni ainkain t pahenee kun on niskat jumissa ja olen ollut huomaavani, et oikeassa korvassa alkaa koreka piii-ääni kun niska jumittaa oikein.
        Vaikka ennuste on aika huono, niin älä nyt vielä luovuta. Sulla on kuitenkin kuulunut ääni vasta viikon.
        Kun ekalle korvalääkärille menin, se sanoi vaan et:" joo sulla on tinnitys, sitä ei voi parantaa kyllä sä siihen totut. Kuuletkot tämän tietokoneen hurinan yli aijaa et no sit ei kannata mitään ylipainehoitoja kokeilla".
        Lääkäri ei yhtään edes miettinyt, että t voi johtua niin monesta asiasta ja jos ei sitä kokonaan saa pois nii monet saa kuitenkin eri jutuista lievitystä ongelmaan.
        Sulla tietysti on tuo korkea vinkuna nii ehkä sitten lekuri ottaa enemmän tosissaan.
        Mutta tosiaan varaudu siihen, että lääkri päästelee "sammakoita" suustaan. Itse olin ainakin jälkeen päin kaikenlaista tietoa lukemani jälkeen järkyttynyt, miten lääkäri silleen suhtautui vaivaani. Ja on kuulemma vielä aika yleistä (Meninkin sitten toiselle lääkärille, joka ymmärsi vähän paremmin ja on auttanut.)
        Kannattaa tuoda esille, että vaivaa henkisesti se vinkuna.
        Kuulonhuoltoliitossa osaavat puhelinneuvonassa (maanantaisin) kyllä suositella lääkäreitä, jotka on enemmän tinnitukseen perehtyneitä.
        Oletko käynyt jo tinnitusyhdistyksen sivuilla?


      • korvat
        kro kirjoitti:

        Kuulostaa todella aika kummalliselta tuo alkaminen. Mutta yksi korvalääkäri sanoi mulle, et joillain alkaa tinnitus ihan tuosta vaan naps.
        Onko sulla niskat jumissa?
        Sekin kuulemma saatta aiheuttaa tinnitusta. Itselläni ainkain t pahenee kun on niskat jumissa ja olen ollut huomaavani, et oikeassa korvassa alkaa koreka piii-ääni kun niska jumittaa oikein.
        Vaikka ennuste on aika huono, niin älä nyt vielä luovuta. Sulla on kuitenkin kuulunut ääni vasta viikon.
        Kun ekalle korvalääkärille menin, se sanoi vaan et:" joo sulla on tinnitys, sitä ei voi parantaa kyllä sä siihen totut. Kuuletkot tämän tietokoneen hurinan yli aijaa et no sit ei kannata mitään ylipainehoitoja kokeilla".
        Lääkäri ei yhtään edes miettinyt, että t voi johtua niin monesta asiasta ja jos ei sitä kokonaan saa pois nii monet saa kuitenkin eri jutuista lievitystä ongelmaan.
        Sulla tietysti on tuo korkea vinkuna nii ehkä sitten lekuri ottaa enemmän tosissaan.
        Mutta tosiaan varaudu siihen, että lääkri päästelee "sammakoita" suustaan. Itse olin ainakin jälkeen päin kaikenlaista tietoa lukemani jälkeen järkyttynyt, miten lääkäri silleen suhtautui vaivaani. Ja on kuulemma vielä aika yleistä (Meninkin sitten toiselle lääkärille, joka ymmärsi vähän paremmin ja on auttanut.)
        Kannattaa tuoda esille, että vaivaa henkisesti se vinkuna.
        Kuulonhuoltoliitossa osaavat puhelinneuvonassa (maanantaisin) kyllä suositella lääkäreitä, jotka on enemmän tinnitukseen perehtyneitä.
        Oletko käynyt jo tinnitusyhdistyksen sivuilla?

        täälläkin ,oon jo kohta 60 ,nen korvan vinkuminen alkoi jo toistakymmentä vuotta sitten,ilm. ampumametsästyks harrastuksestani,no kovaa ne on soinnut ja kaikki kriteerit passaa mitä olen lukenut niin oireista kuin helpotuskonsteistakin ,alussa tuntui kyllä et hulluksi tulee mut vielä tässä pärjäillään, ärtymistä se kyllä aiheuttaa ,vaimokin sen tietää,töistä piti jäädä kuitenkin pois jo 4v.sitten ,onneksi pääsin putkeen,paha kuulonalenemakin kummassakin korvassa,kirjoita teille vastaalkajille" sen takia ettei kannata elämää suurempaa asiasta tehdä ,mutta apua pitää saada ja hakea ja sitä on myös saatavillakin,jos muuttaa elämän tilannetta ja tavoitteita niin pitää suhtautua järkevän joustavasti tilantteeseen sillä siitä juuri voi tulla se pahin kivi kenkään,tottuu tähän jotenkin ,se pois oppimishoito voi olla hyväkin konsti ,joillakin kun äkkiä on alkanut voi kuulema äkkiä loppuakkin ,tiedän 1 tapauksen,stressi ja unettomuus kierre on saatava katki jos on ,kun lukee näitä palstoja huomaa ettei olla yksin,minäkään en näille sivuille päässyt tai en raaskinut selailla ennenkuin sain tuon laajakaista liittymän,verenkiertoon voi liittyä jotenkin päänalueella ja sen myötä aivojen kuulo-osan aineenvaihduntaan,tsemppiä


      • Anonyymi
        korvat kirjoitti:

        täälläkin ,oon jo kohta 60 ,nen korvan vinkuminen alkoi jo toistakymmentä vuotta sitten,ilm. ampumametsästyks harrastuksestani,no kovaa ne on soinnut ja kaikki kriteerit passaa mitä olen lukenut niin oireista kuin helpotuskonsteistakin ,alussa tuntui kyllä et hulluksi tulee mut vielä tässä pärjäillään, ärtymistä se kyllä aiheuttaa ,vaimokin sen tietää,töistä piti jäädä kuitenkin pois jo 4v.sitten ,onneksi pääsin putkeen,paha kuulonalenemakin kummassakin korvassa,kirjoita teille vastaalkajille" sen takia ettei kannata elämää suurempaa asiasta tehdä ,mutta apua pitää saada ja hakea ja sitä on myös saatavillakin,jos muuttaa elämän tilannetta ja tavoitteita niin pitää suhtautua järkevän joustavasti tilantteeseen sillä siitä juuri voi tulla se pahin kivi kenkään,tottuu tähän jotenkin ,se pois oppimishoito voi olla hyväkin konsti ,joillakin kun äkkiä on alkanut voi kuulema äkkiä loppuakkin ,tiedän 1 tapauksen,stressi ja unettomuus kierre on saatava katki jos on ,kun lukee näitä palstoja huomaa ettei olla yksin,minäkään en näille sivuille päässyt tai en raaskinut selailla ennenkuin sain tuon laajakaista liittymän,verenkiertoon voi liittyä jotenkin päänalueella ja sen myötä aivojen kuulo-osan aineenvaihduntaan,tsemppiä

        Hei.

        Niskat ja hartiat jos on jumissa niin tinnitus voi voimistua ja pahentua. L argiini parantaa verenkiertoa.Mutta olet varmasti lukenut näistä.Puuilosta ja monesta musta kaupasta saa hevosille tarkoitettuja lihasten rentoutus linimenttejä. Itse olen käyttänyt todella kauan jo niitä.Halpaoja tehokkaita.Mutta kannattaa lukea netistä kokemuksia ja jokainen omalla vastuullaan näitä käyttää.


    • Delia

      Pääsin tänään yleislääkärille soivan korvani kanssa. Kuuloni oli normaali eikä korvissani muutoinkaan tuntunut olevan mitään vikaa. Sitten lääkäri mittasi verenpaineen, joka oli hänen mielestään hieman koholla ikäisekseni (26v). Sanoin kyllä, että verenpaine on aina ollut ensimmäisillä mittauksilla korkea.. johtuu ilmeisesti jännityksestä. Lääkäri mittasi paineen vain kahteen kertaan ja toisella kerralla verenpaine oli suht. normaalin rajoissa.. yläpaine 140 ja alapaine 90. Hänen mielestään tällaisen verenpaineen ei pitäisi aiheuttaa korvien soimista, vaikka tiedetään, että verenpaineella ja tinnituksella on yhteyttä. Hän kuitenkin määräsi minulle pienen annoksen nesteenpoistolääkettä, joka on verenpaineeseen tarkoitettu. Nyt ihmettelenkin, että määräsikö hän sitä vain siksi, että saisi minulle jotain lääkettä annettua. Uskallankohan tätä lääkettä edes kokeilla? Periaatteessahan yleensä verenpaineeseen suositellaan liikuntaa yms.

      • Trumpetti vesisuihkun sihin...

        Minulla on ollut soitto päällä vasemmassa korvassa yli kymmenen vuotta. SE muistutti kovimmillaan resonoivaa trumperin ääntä. Kun sain plendil-tabletit kolme vuotta sitten verenpainetautiin, soitto muuttui vesisuihkun sihinäksi, jota ei juuri huomaakaan, kun jotakin on tekemässä. Nyt sen huomaa usein vain illalla, kun ennen unta on hiljaista. Olen kuukauden ja parin viikon päästä jo 80-vuotias, ja Menieren tauti ve kuulon samasta korvasta aikaisemmin.


    • Gibson

      Korvat soi, vasen kovempaa, oikea vähemmän. Toisinaan pelkkää suhinaa, joskus korkea vinkuna. Ikää 40, kitaran soittoa 28 v. ynnä muuta meteliä paljon koettu...

      Kun soiminen alkoi (tai siis kun aloin kiinnittää siihen huomiota, soineethan ne on varmaankin koko ikäni) niin hermot meinas mennä. Kokeilin kaikenlaista, mikään ei auttanut sanottavammin.

      Nukkumaan käydessä en pidä esim radiota päällä. Annan korvien soida enkä kuuntele sitä. Toisinaan kuuntelenkin, mutta en stressaa itseäni sillä. Soiminen unohtuu ja katoaa kun ajatukset kääntyvät muualle.

      Jos korvien soimista alkaa kuunnella niin sen oppii kuulemaan vaikka kuinka kovassa melussa. On vain opittava olemaan huomioimatta koko juttua, mikä ei kylläkään ole helppoa. Jokunen kuukausi menee varmasti ennenkuin tilanteeseen sopeutuu. Mulla saattoi vähentyä hieman soiminen niska/leukalihaksien jumppaamisen tuloksena.

      Olen vähän sitä mieltä että ehkä joka ihmisellä korvat soivat tai ainakin suhisevat. Me onnettomat vaan on alettu kuunnella sitä ja tehty kärpäsestä härkänen.

      Voimia ja jaksamista! Kyllä se siitä iloksi muuttuu!

      • +12

        noin se on ja mitä enemmän sitä vinkunaa pakenee niin sitä kovemmin kuuluu.
        Itselläni kanssa kymmenisen vuotta sitten alkoi korvat soimaan tuosta vaan, tosin sitä ennen oli melkoinen stressi yms.

        Olo oli aluksi melkoista panikointia kun ei tiennyt mistä on kyse ja kaikki energia kului soinnin kuuntelemiseen.
        Kokeilin kaikkea, lääkäreitä yms. mutta ei apua, kuulo oli normaali ja kaikin puolin kunnossa.

        Puolisen vuotta jaksoin kuunnella soittoa sitten vain jotenkin kyllästyin kuuntelemiseen ja ihme tapahtui soitto vaimeni hiljalleen sellaiseksi taustakohinaksi mikä ei häiritse.

        Nykyisin en edes tiedä soiko vai ei, samantekevää ei enää jaksa kiinnostaa, muitakin kiinnostavampia hommia löytyy.

        Tulin itsekin siihen lopputulokseen että tietynlainen taustakohina löytyy jokaiselta jossain vaiheessa elämää, on vain kohtalon kysymys ja tilanne että sitä alkaa kuuntelemaan ja kokemaan epämiellyttävänä. Elikkäs kehittää itselleen ongelman asiasta.


    • Lähihoitaja opiskelija.

      Moikka!
      Juuri jätin tohon uuden viestin missä pyydän kertomaan omakohtaisista kokemuksita tinnituksesta. Olen siis lähihoitajaopiskelija ja teen lopputyötäni tinnituksesta. Olen kerrennyt perehtyä jo aiheeseeni, omakohtaisten kokemuksien- ja teoriatiedon kautta. Mieleeni putkahti sellainen asia kun huomasin, miten nuori olet, että harrastatko paljon Diskoissa ja ravintoloissa käyntiä, jossa musiikkia soitetaan yllättävän kovaa? Yleisin syy tinnituksen syntyyn on kovalle melulle altistuminen, joka voi kasaantua vuosia ja sitten yks kaks putkahtaa ulos ja alkaa soimaan varoittamatta... Olisiko tämä voinut olla mahdollista?
      Jos haluat, voisitko kertoa minulle vielä hieman tarkemmin kokemuksistasi ja hoitohenkilökunnan suhtautumisesta vaivaasi?
      Tzemppiä! :)

    • loota

      Minullakin rupesi pri kuukautta sitten korvat vain soimaan. Aluksi olin aivan maassa, mutta nyt olo ei ole enää niin onneton. Silti joka aamu herätessäni kuuntelen, että vieläkö vinkuu. Vinkuuhan se. Vaikeaksi tilanteeni tekee se, että kirjoitukset lähestyvät ja tinnitus häiritsee lukemistani jonkun verran. Kouluterveydenhoitajasta ei ollut yhtään mitään apua.

      • juu...

        Itselläni korvien soimisen aiheuttaja oli narskuttelu.
        Öisin tietämättäni narskuttelin hampaita; aamulla niska-hartiaseutu älyttömän kipeä.
        Teetätin ykstityisellä hml:n vastaanotolla purentakiskon,joka auttoi purentalihaksia rentoutumaan.


      • vinkuu,vinkuu
        juu... kirjoitti:

        Itselläni korvien soimisen aiheuttaja oli narskuttelu.
        Öisin tietämättäni narskuttelin hampaita; aamulla niska-hartiaseutu älyttömän kipeä.
        Teetätin ykstityisellä hml:n vastaanotolla purentakiskon,joka auttoi purentalihaksia rentoutumaan.

        Itselläni on vasen korva soinnut,vinkunut ja suhissut noin puolitoista vuotta, toki välillä on ollut pois mutta sitten alkoi uudelleen. Nyt parin viikon ajan on soinnut melko kovaa ja yhtäjaksoisesti, eipä se korvan soiminen mitään mukavaa ole. Ja välillä tosiaan käy hermoihin rajusti. No eilen kävin vihdoin sitten korva-nenä ja kurkku lääkärillä kysymässä asiasta kun ei terveyskeskuslääkärit ole ottanut asiaan kantaa. Korva oli hiukan ärtynyt joten korvatippoja siihen hoidoksi sain ja ohjeen että kahteen viikkoon ei saisi korvaan mennä vettä. Mutta soimiseen ei vielä löytynyt syytä vaan lääkäri sanoi jos ei korvatipat ja ettei korvaan mene vettä niin on syytä käydä kuulotutkimuksessa jossa selvitetään, onko välikorvassa jokin vaurio joka voisi aiheuttaa soimisen.


      • X3
        vinkuu,vinkuu kirjoitti:

        Itselläni on vasen korva soinnut,vinkunut ja suhissut noin puolitoista vuotta, toki välillä on ollut pois mutta sitten alkoi uudelleen. Nyt parin viikon ajan on soinnut melko kovaa ja yhtäjaksoisesti, eipä se korvan soiminen mitään mukavaa ole. Ja välillä tosiaan käy hermoihin rajusti. No eilen kävin vihdoin sitten korva-nenä ja kurkku lääkärillä kysymässä asiasta kun ei terveyskeskuslääkärit ole ottanut asiaan kantaa. Korva oli hiukan ärtynyt joten korvatippoja siihen hoidoksi sain ja ohjeen että kahteen viikkoon ei saisi korvaan mennä vettä. Mutta soimiseen ei vielä löytynyt syytä vaan lääkäri sanoi jos ei korvatipat ja ettei korvaan mene vettä niin on syytä käydä kuulotutkimuksessa jossa selvitetään, onko välikorvassa jokin vaurio joka voisi aiheuttaa soimisen.

        Oman kokemukseni perusteella myös lääkkeet saattavat aiheuttaa korvien soimista: itselläni antihistamiinit. Olen seurannut tätä jo usean vuoden ajan eri antihistamiineilla, lopettanut ja aloittanut antihistamiinikuurin uudelleen muutaman viikon-kuukauden kuluttua. Aina sama tulos; korvat alkavat soimaan muutama päivä a.h. kuurin aloituksesta (soiminen voimistuu hiljalleen) ja lopuu n. 1-2 vkoa niiden syönnin lopettamisesta.
        Toivottavasti tästä havainnoinnosta on jollekin muullekin apua.


      • 12+1
        X3 kirjoitti:

        Oman kokemukseni perusteella myös lääkkeet saattavat aiheuttaa korvien soimista: itselläni antihistamiinit. Olen seurannut tätä jo usean vuoden ajan eri antihistamiineilla, lopettanut ja aloittanut antihistamiinikuurin uudelleen muutaman viikon-kuukauden kuluttua. Aina sama tulos; korvat alkavat soimaan muutama päivä a.h. kuurin aloituksesta (soiminen voimistuu hiljalleen) ja lopuu n. 1-2 vkoa niiden syönnin lopettamisesta.
        Toivottavasti tästä havainnoinnosta on jollekin muullekin apua.

        Masennus, stressi, ahdistus -> mieli kiertää kovilla kierroksilla -> tinnitus

        Lukekaa oheisen linkin juttu ajatuksella http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/finnish-TRT1.htm

        On aivan eri asia saada tinni jatkuvan metelin vaikutuksesta kuin että se ilmaantuu tuosta vaan ihan itsestään.

        Kun ahdistaa, masentaa ja mieli käy kovilla kierroksilla niin miltei jokaisen nuppi silloin soi, ja valitettavasti ahdistunut jää tätä konserttia kuuntelemaan kehittäen siitä itselleen ohgelman.


      • x3
        12+1 kirjoitti:

        Masennus, stressi, ahdistus -> mieli kiertää kovilla kierroksilla -> tinnitus

        Lukekaa oheisen linkin juttu ajatuksella http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/finnish-TRT1.htm

        On aivan eri asia saada tinni jatkuvan metelin vaikutuksesta kuin että se ilmaantuu tuosta vaan ihan itsestään.

        Kun ahdistaa, masentaa ja mieli käy kovilla kierroksilla niin miltei jokaisen nuppi silloin soi, ja valitettavasti ahdistunut jää tätä konserttia kuuntelemaan kehittäen siitä itselleen ohgelman.

        Lääkkeiden vaikutuksesta tinnitukseen:

        http://www.tinnitusformula.com/infocenter/articles/conditions/drugs.aspx


      • ,,,,,,

      • The Ear
        X3 kirjoitti:

        Oman kokemukseni perusteella myös lääkkeet saattavat aiheuttaa korvien soimista: itselläni antihistamiinit. Olen seurannut tätä jo usean vuoden ajan eri antihistamiineilla, lopettanut ja aloittanut antihistamiinikuurin uudelleen muutaman viikon-kuukauden kuluttua. Aina sama tulos; korvat alkavat soimaan muutama päivä a.h. kuurin aloituksesta (soiminen voimistuu hiljalleen) ja lopuu n. 1-2 vkoa niiden syönnin lopettamisesta.
        Toivottavasti tästä havainnoinnosta on jollekin muullekin apua.

        Vanha ketju, mutta ei se haittaa.
        Itse olen napsinut antihistamiinia jo monta kuukautta, korvat vinkuneet toista kuukautta. Kuulo normaali. Täh?


    • o001

      Vinkuu minullakin kohta vuoden, tai kauemmin, kovenee koko ajan ulina korvissa.

      No aikansa täällä ollaan kai sitten tinnityskin loppuu kun lakkaa hengittämästä.

      • kymppi

        Totta puhut, kyllä se silloin loppuu. Kiusallinen vaiva, yrittävät ihmiset lohduttaa, minulle tuli tästä "vaivasta" vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, erakoituminen, työn jättäminen, unettomuus, ei siis ihan vähäinen vaiva. Kymmenisen vuotta soinut, vinkunut, sirissyt, mikään ulkoinen ääni ei sitä peitä, ei edes Helsingin keskustan liikennemelu. Olisin onnellinen mies, jos voisin sanoa, että tinnitusääni muuttuu sisä/ulkotiloissa suhinaksi tai vaimenee, jota on helpompi kestää, kuten ketjussa ylempänä mainitaan. Turha toivo. Kun tämän tinnituksen saa kaverikseen, se ei luovuta koskaan eikä missään tilanteessa, siitä on minulla monen vuoden kokemus. Aikansa täällä ollaan eikä sieltä ole tullut kukaan kertomaan, loppuiko tinnitus.


      • Sillä siisti
        kymppi kirjoitti:

        Totta puhut, kyllä se silloin loppuu. Kiusallinen vaiva, yrittävät ihmiset lohduttaa, minulle tuli tästä "vaivasta" vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, erakoituminen, työn jättäminen, unettomuus, ei siis ihan vähäinen vaiva. Kymmenisen vuotta soinut, vinkunut, sirissyt, mikään ulkoinen ääni ei sitä peitä, ei edes Helsingin keskustan liikennemelu. Olisin onnellinen mies, jos voisin sanoa, että tinnitusääni muuttuu sisä/ulkotiloissa suhinaksi tai vaimenee, jota on helpompi kestää, kuten ketjussa ylempänä mainitaan. Turha toivo. Kun tämän tinnituksen saa kaverikseen, se ei luovuta koskaan eikä missään tilanteessa, siitä on minulla monen vuoden kokemus. Aikansa täällä ollaan eikä sieltä ole tullut kukaan kertomaan, loppuiko tinnitus.

        Tässä kirjoituksessa oli koko totuus tinnituksesta ja sen vaikutuksesta ihmisen psyykeen silloin kun puhutaan "oikeasta tinnituksesta" eikä sen lievemmistä muodoista. Hyvä kirjoitus, jaksamista, täällä kohtalotoveri.


      • Samassaveneessä
        kymppi kirjoitti:

        Totta puhut, kyllä se silloin loppuu. Kiusallinen vaiva, yrittävät ihmiset lohduttaa, minulle tuli tästä "vaivasta" vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, erakoituminen, työn jättäminen, unettomuus, ei siis ihan vähäinen vaiva. Kymmenisen vuotta soinut, vinkunut, sirissyt, mikään ulkoinen ääni ei sitä peitä, ei edes Helsingin keskustan liikennemelu. Olisin onnellinen mies, jos voisin sanoa, että tinnitusääni muuttuu sisä/ulkotiloissa suhinaksi tai vaimenee, jota on helpompi kestää, kuten ketjussa ylempänä mainitaan. Turha toivo. Kun tämän tinnituksen saa kaverikseen, se ei luovuta koskaan eikä missään tilanteessa, siitä on minulla monen vuoden kokemus. Aikansa täällä ollaan eikä sieltä ole tullut kukaan kertomaan, loppuiko tinnitus.

        Mulla on oikea korva soinut kovaa ja korkealla vinkunalla jo 10 vuotta. Nukuttua saan yöni pätkittäin. Aluksi helpotti, kun laitoin radion sen korvan viereen joka ei soinut ja etsin kanavien välistä kohdan jossa on vain tasaista suhinaa.

        Viime aikoina tinnitus on koventunut ja unettomuus ja stressi lisääntynyt.

        Ilokseni olen huomannut äänihoidon toimivan. Löysin netistä "01-White-Noise-60min" mp3 äänitiedoston, jota voi ladata myös 8 tunnin mittaisena.

        Lataa äänite tietokoneellesi ja toista esim. Windows media playerillä jossa on taajuuskorjain ominaisuus. Kohinan tasoja muuttamalla löysin äänen joka neutralisoi tinnitustani tehokkaasti.

        Huomasin jo toisen ½ tuntisen kuuntelun jälkeen kun otin kuulokkeet päästä, että en kuullut yhtä voimakasäänistä tinnitusta kuin aloittaessani kuuntelun.

        Olen sitä mieltä, että kokeilemalla erilaisia hoitomuotoja itse kotioloissa löytyy toimivia ratkaisuja ja niitä joista oikeasti on hyötyä, tulee tietoa jakaa tällaisilla foorumeilla.


      • Niska
        Samassaveneessä kirjoitti:

        Mulla on oikea korva soinut kovaa ja korkealla vinkunalla jo 10 vuotta. Nukuttua saan yöni pätkittäin. Aluksi helpotti, kun laitoin radion sen korvan viereen joka ei soinut ja etsin kanavien välistä kohdan jossa on vain tasaista suhinaa.

        Viime aikoina tinnitus on koventunut ja unettomuus ja stressi lisääntynyt.

        Ilokseni olen huomannut äänihoidon toimivan. Löysin netistä "01-White-Noise-60min" mp3 äänitiedoston, jota voi ladata myös 8 tunnin mittaisena.

        Lataa äänite tietokoneellesi ja toista esim. Windows media playerillä jossa on taajuuskorjain ominaisuus. Kohinan tasoja muuttamalla löysin äänen joka neutralisoi tinnitustani tehokkaasti.

        Huomasin jo toisen ½ tuntisen kuuntelun jälkeen kun otin kuulokkeet päästä, että en kuullut yhtä voimakasäänistä tinnitusta kuin aloittaessani kuuntelun.

        Olen sitä mieltä, että kokeilemalla erilaisia hoitomuotoja itse kotioloissa löytyy toimivia ratkaisuja ja niitä joista oikeasti on hyötyä, tulee tietoa jakaa tällaisilla foorumeilla.

        Oletko selvittänyt tinnituksesi syyn?
        1. meluvaurio
        2. niskan ja hartioiden lihasten jännitys
        3. jokin muu syy

        Niskan ja hartioiden lihasten jännityksen aiheuttamaan tinnitukseen diagnoosi- ja hoitovihjeitä!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11942139#comment-65202340


    • vinkuna1

      Oon 11v ja mulla alkoi eilen vinkumaan vasen korva vähäsen.Sitten ku se korva on vielä lukossa..Ennenkin on ollu mutta loppunut aina muutaman minuutin kuluttua.Joskus vinkuminen loppuu,mutta tulee takaisin,nyt ei ole vinkua,äskön oli.

    • soi soi soi

      vinkuu ja suhisee

      Olen 42v äiti. Viime syksyllä alkoi korvissa soimaan pikkuhiljaa. Marraskuussa rupesi takaraivossa kamala suhina ja koko pää soi. Verenpaine oli korkea (160/107), Sain siihen lääkityksen. Korvien vinkuminen ja suhina väheni ainakin puoleen, mutta ei loppunut kokonaan. Kävin jo neurologillakin kysymässä neuvoa kun tk lääkärit eivät tienneet mistä johtuu. Lääkkeen vaihtoa ehdotti ja korvalääkärilllä käyntiä. Korvien soiminen on päivittäistä. Parempina päivinä kuuluu vain niskakuopassa pieni tilkutus tai vaimeana oikein korkea vinkuna, huonompina päivinä tosiaan koko pää soi ja päätä vihloo, on aivan kamala olo. Olisi mukava lukea muiden kokemuksia samankaltaisesta vaivasta, onko apua löytynyt mistään. Hermoratahierontaa kokeilin. Pään vihlomiseen auttoi mutta äänet jäi.

    • soi soi soi

      Kiitos sinulle Niska nopeasta vastauksesta ja hyvistä linkeistä. Olet perusteellisesti kertonut kokemuksistasi. Hienoa! Yritän selvittää, mistä oma tinnitukseni johtuu ja kokeilla myös antamiasi jumppaohjeita.

      • Uusi porukoissa

        Hei kaikki tinnittäjät! Tsemppiä teille kaikille, ei luovuteta, meitä on varmasti enemmän kuin tiedetään. Nuoriakin alkaa olla koko ajan enemmän - valitettavasti. Hakekaa masennuslääkkeet, etsikää vertaistukea. Yritetään ajatella vain tätä hetkeä ja saamaan se siedettäväksi....Varsinkin ne joilla kova tinnitus.


      • Anonyymi
        Uusi porukoissa kirjoitti:

        Hei kaikki tinnittäjät! Tsemppiä teille kaikille, ei luovuteta, meitä on varmasti enemmän kuin tiedetään. Nuoriakin alkaa olla koko ajan enemmän - valitettavasti. Hakekaa masennuslääkkeet, etsikää vertaistukea. Yritetään ajatella vain tätä hetkeä ja saamaan se siedettäväksi....Varsinkin ne joilla kova tinnitus.

        Joo oikee korva tinnittää ja oon kohta vasta 14 kyl vituttaa suoraan sanotusti


    • Kotitarvesoittaja

      Harrastan soittelua mutta inhoan melua. Siksi olen käyttänyt ns. muusikon korvatulppia parikymmentä vuotta, hyvällä menestyksellä. Viime aikoina olen tehnyt musiikkia ohjelmalla, joka tekee synteettistä ääntä (kuten myös kosketinsoitin). Ihmeekseni kuuntelu tai soittelu maltillisella voimakkuudella on alkanut aiheuttaa korvien soimista (tasaista korkeata ininää). Luulisin että synteettisten äänien vakiotaajuiset komponentit rasittavat tehokkaasti sisäkorvan yksittäisiä karvasoluja, kun taas akustiset soittimet ja luonnonäänet huojuvat ja rasitus jakautuu useille soluille. En ole kuitenkaan löytänyt tieteellisiä tutkimuksia tästä aiheesta. Onko muilla vastaavia havaintoja?

    • EnTiedäPlz

      Minulla on ongelma korvani soivat välillä max 2-3 kertaa päivässä ja sointi kestää joitain sekuntteja mutta pelkään että muuttuu koko aikaiseksi soinniksi ja olisiko jollain tietoa mistä tämä voisi johtua ja mitentuu sen saisi pois jos saa .

      • Siriusly

        Piipit kuuluvat kyllä hyvin tinnituksenkin päälle. Älä heitä toivoasi, piipeistä ei ainakaan minun tinnitus alkanut ja tällä hetkellä vielä piippaileekin siihen päälle. Varmaan kaksi eri asiaa, koska ainakin minä erotan ne toisistaan. Hampaista ja leuan jännityksestä, purennasta, valvomisesta ja stressistä myös kemikaaleista, homeesta? johtuvaa sirinää...


    • Anonyymi

      Hei vaan. Täälläkin vasen korva soi. Totesin korvan soimisen flunssan jälkitautina. Luulin aluksi että on pelkkä korvatulehdus ja menin lääkäriin. Viikkojen saatossa ja lääkärien vaihtuessa en saanut apua mistään.
      Mistä apua voi saada tai mitä muutenkin pitäisi tehdä
      -nuku hyvin
      -vältä liikaa suolan syömistä
      -B12 ja sinkki arvot kohdalleen
      -Rentoudu!!
      -pidä huoli lihaksistasi

      Näillä nikseillä oma oloni paranee huomattavasti.

      Terveisin: korvat soi 5vuotta

      • Anonyymi

        Olen huomannut että yksi asia joka kannattaa itse selvittää, jos korvat soivat ja huippaa, on se, onko korvassa mahdllisesti vaikkua tärykalvoa vasten. Itselläni oli hiljattain hypokondria eli luulosairaus eli juuri mainitut oireet. Sitten lurautin Remowaxia korvaan, annoin muhia ja huuhtelin spruutalla melko voimakkaalla vesisuihkulla useita kertoja, ja kas kummaa, tuli komea röpäle altaaseen. Sen jälkeen olo aivan toinen. - Eli tämä täysin viaton syy kannattaa sulkea pois, kun on niin äärimmäisen helppoakin.


    • Anonyymi

      Mä oon vasta kohta 14 ja mun oikeesta korvasta kuuluu semmosta vinkumisääntä ja oikeesti en pysty elää tänkaa 😭😭ensaa unta ja muutenkin vituttaa

    • Anonyymi

      Varmaan näitä 3G/4G/5G/6G-juttuja. Itseäni kutitti myös aina välillä pirullisesti. Maalle muutettuani se loppui, mutta korva alkaa välillä vinkua oudon paineenmuutokselta tuntuvan tuntemuksen saattelemana. Vinkuna vaimenee ja katoaa suht' nopeasti.

      Kyseessä saattaa olla myös elektronisen nk. "mielen hallinnan" II vaiheen elektroninen vaikuttaminen.

      I ei-elektroninen vaihe on esim. kerrostalossa asuvien kuulemat oudot äänet.

      • Anonyymi

        Olen alkanut miettiä 5Gn tai sähkösaasteen yhteyttä tinnitukseen. Olen juuri muuttanut asuntoon, jossa koronaoloista johtuen teen läppärillä pitkää päivää. Sen mukana on tullut tiettyihin tiloihin asunnossa liittyvä korvien soiminen. Mielestäni se ei ole aivan samanlaista kuin tinnitus, vaan ikäänkuin jossain lähistöllä olisi jättiläismäinen TV-näyttö, jossa on
        standby päällä. Eli se on sähköinen ääni, joka on kuitenkin niin kova, että se hajottaa keskittymistä työhön. Kuulokkeiden käyttäminen helpottaa hieman, mutta ei tämä normaalia ole. Eikä kotona ole muutoinkaan tarkoituksenmukaista elää jatkuvasti kuulokkeet korvilla.

        Lisäksi ääni on kovempi, jos pidän kaihtimia auki. Jos laitan kaihtimet täysin kiinni, se hieman vähenee. Ääntä on vähiten kylpyhuoneessa ja keittiöstä, mistä johtuen olen siirtynyt tekemään töitä kylpyhuoneessa.

        Ei tämä kuulkaa ole ihmisen elämää tämä 5G terveyshaittoineen. Mistä muusta muka voisi olla kyse, koska ihan samat tavarat ja laitteet minulla on täällä uudella asunnolla kuin edellisellä. Eikä siellä korvat huutaneet sähköistä ääntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen alkanut miettiä 5Gn tai sähkösaasteen yhteyttä tinnitukseen. Olen juuri muuttanut asuntoon, jossa koronaoloista johtuen teen läppärillä pitkää päivää. Sen mukana on tullut tiettyihin tiloihin asunnossa liittyvä korvien soiminen. Mielestäni se ei ole aivan samanlaista kuin tinnitus, vaan ikäänkuin jossain lähistöllä olisi jättiläismäinen TV-näyttö, jossa on
        standby päällä. Eli se on sähköinen ääni, joka on kuitenkin niin kova, että se hajottaa keskittymistä työhön. Kuulokkeiden käyttäminen helpottaa hieman, mutta ei tämä normaalia ole. Eikä kotona ole muutoinkaan tarkoituksenmukaista elää jatkuvasti kuulokkeet korvilla.

        Lisäksi ääni on kovempi, jos pidän kaihtimia auki. Jos laitan kaihtimet täysin kiinni, se hieman vähenee. Ääntä on vähiten kylpyhuoneessa ja keittiöstä, mistä johtuen olen siirtynyt tekemään töitä kylpyhuoneessa.

        Ei tämä kuulkaa ole ihmisen elämää tämä 5G terveyshaittoineen. Mistä muusta muka voisi olla kyse, koska ihan samat tavarat ja laitteet minulla on täällä uudella asunnolla kuin edellisellä. Eikä siellä korvat huutaneet sähköistä ääntä.

        Korvat huutaa täälläkin ja tietty orientaatio lähetintä kohden vinkuu kovempaa, joten lähtettimen sijainnin voi selkeästi jopa kuulla.


    • Anonyymi

      Harhauta korvaasi aamuisin jollakin toisella äänellä joka peittää soinnin.

      Itse olen huomannut että kun heti herättyäni keskityn johonkin ääneen kuten seinäkellon tikitys, televisio, kadulla ajavat autot tai kylpyhuoneessa vesihanan hiljainen kohina, niin korva ikään kuin unohtaa sointiäänen ja päivästä tulee hiljainen. Korva pysyy yleensä hiljaa koko päivän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe