Härkäviikot menossa,itse teen halpaa pataruokaa!..

19.11

Tänään tein BURGUNDIN LIHAPATAA; palapaistilihasta ja metsäsienistä, kolmesta sipulista eli yks punasipuli, pala purjoa ja 2 valkosipulin kynttä, paprikaa, porkkanaa, tinjamia ja purkitettua tomattimurskaa, mukulasellerin pala, savustettua siankylkeä ihan pieni pala ja lihaliemikuutio, vähän savusuolaa pussista ja loput hillosipulit n.10klp (jääneet juolusta) ja äidin irlantilaista wiskyä snapsilasillinen.
(punaviiniä ei ollut... ei anneta sen häiritä)

Pata muhi uunissa n.4 h. ja nyt sitä on lautasellani ja syön sitä paripäivää vanhan leivän kanssa! Eli murran leivästä palasia ja hukutan ne lautasellani kastikkeeseen ja lusikoin pehmenneen leivän palan ja porkkanan palasen yhtäaikaa suuhuni... välillä lihapalanen ja suppilovahveroa... Ette usko mutt näistä kaapin ja jääkaapin jämistä tuli herkkua!

Palapaistia 400g ja savustettua siankylkeä 142g sekä tomaattimurska oli tämän päivän kauppa ostokset! Loput tarvikkeet löytyivät kotoa ja käyttökelpoisia vaikka paprika oli hieman nahistunut pinnastaan ja punasipulilla kaksi kuorikerrosta pinnassaan... tulivatpa nyt käyttöön nekin. Ainakin huomen illalla meillä on iltaruoka vielä valmiina odottamassa, ja syödään tätä samaa keitetyn riisin kera.

Seuraavaksi teen kyllä currysta kanapataa... hauduttaen uunissa!

Onko muita pataruuan ystäviä? Paras pataruoka on mielestäsi...?
Teetkö itse vai turvaudutko pusitettuun valmis tuotteeseen lisäten vain kypsän lihan?

20

295

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Padat on hyviä, mutta ei ole tullut tehtyä hetkeen.. ;P.. Toki taas valuu Quala.. ;P`

Ehkä sitä taas innostuu käyttämään hieman enemmän aikaa kokkailuun ja makuelämyksiin.. ;P

• 19.11

Moikka, Muikkune! Mulla menee aikaa lukiessa, niin pataruoka on kiitollinen siitä kun kaikki ainekset ovat padassa ja liemi peittää melkein kaiken pannaan kansi kiinni ja hälytys soimaan 2-3 tunnin päähän. Kun känny soi on ruokakin valmista!

Sillä aikaa olen ehtinyt lukea pitkät pätkät ja merkata ylös kysymyksiä herättävät kohdat itselleni. Jos mä en oikein ymmärrä tai en ole varma jostain... kysyn kummiltani asiaa. Hän kyllä vääntää mulle vaikka rautalangasta mallia, miten se asia oikein on. Helpottaa kummasti lukemistani/opiskeluani; kun saa vapaasti olla nyt tyhmä... tällä hetkellä siitä ei sakoteta.
        Mutt maksun aika tulee myöhemmin... jos nyt olen liiaksi tyhmän ylpeä... kysyäkseni ja varmistaakseni ne;... nyt kokemani vaikeasti ymmärrettävät asiat.

• 19.11 kirjoitti:

Moikka, Muikkune! Mulla menee aikaa lukiessa, niin pataruoka on kiitollinen siitä kun kaikki ainekset ovat padassa ja liemi peittää melkein kaiken pannaan kansi kiinni ja hälytys soimaan 2-3 tunnin päähän. Kun känny soi on ruokakin valmista!

Sillä aikaa olen ehtinyt lukea pitkät pätkät ja merkata ylös kysymyksiä herättävät kohdat itselleni. Jos mä en oikein ymmärrä tai en ole varma jostain... kysyn kummiltani asiaa. Hän kyllä vääntää mulle vaikka rautalangasta mallia, miten se asia oikein on. Helpottaa kummasti lukemistani/opiskeluani; kun saa vapaasti olla nyt tyhmä... tällä hetkellä siitä ei sakoteta.
        Mutt maksun aika tulee myöhemmin... jos nyt olen liiaksi tyhmän ylpeä... kysyäkseni ja varmistaakseni ne;... nyt kokemani vaikeasti ymmärrettävät asiat.

Juuh.. Periaatteessa Helppoa, jos vaan Tekee.. ;P.. Ja jaksaa odottaa.. ;D.. Mutta hyviä taitaa olla lähes kaikki PataRuuat.. ;P

Hyvin Sulla opiskelut tulee menemään.. Sulla on kaikki palikat koossa.. =)

Öitä myös Sulle.. Taidat olla tosin jo UntenMailla.. Mä taidan Pörrätä vielä hetken.. ;P

• 19.11
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

Juuh.. Periaatteessa Helppoa, jos vaan Tekee.. ;P.. Ja jaksaa odottaa.. ;D.. Mutta hyviä taitaa olla lähes kaikki PataRuuat.. ;P

Hyvin Sulla opiskelut tulee menemään.. Sulla on kaikki palikat koossa.. =)

Öitä myös Sulle.. Taidat olla tosin jo UntenMailla.. Mä taidan Pörrätä vielä hetken.. ;P

No mitäs Pörriäinen, pörräsitkö pitkäänkin? Mulla on suurin osapäivästä mennyt lukien, mutt olen toki täälläkin käynyt muutamaan kertaan, kun olen vähän pitänyt taukoa... käynyt juomassa ja syömässä sekä mässäilemässä viimeiset suklaatit! =(
        HerranJestas mä olen syönyt melkein kilon suklaata ~ kuukaudessa!

Huomenna puolenpäivän jälkeen olen taas kummin luona tentattavana... ja kyselijänä niistä mulle epäselvistä asioista. Taidan tehdä heille poronkäristystä, pottumuusia ja sokeroitua karpalo/puolukka survosta pussi pakasteherneitä.
        Tuo ruoka on kiitos siitä avusta jota heiltä saan. Illallinen syödään yhdessä, tarvittavat ruokatarvikkeet vien mukanani korissa.
        Tekemäni tiskit huuhtelen ensin ja panen astiat valmiiksi tiskikoneeseen.

Jälkäriksi jos kummi keittäis meille pelkästään kahvit!

Hyvää yötä, kaikille palstalaisille tasapuolisesti!

• 19.11 kirjoitti:

No mitäs Pörriäinen, pörräsitkö pitkäänkin? Mulla on suurin osapäivästä mennyt lukien, mutt olen toki täälläkin käynyt muutamaan kertaan, kun olen vähän pitänyt taukoa... käynyt juomassa ja syömässä sekä mässäilemässä viimeiset suklaatit! =(
        HerranJestas mä olen syönyt melkein kilon suklaata ~ kuukaudessa!

Huomenna puolenpäivän jälkeen olen taas kummin luona tentattavana... ja kyselijänä niistä mulle epäselvistä asioista. Taidan tehdä heille poronkäristystä, pottumuusia ja sokeroitua karpalo/puolukka survosta pussi pakasteherneitä.
        Tuo ruoka on kiitos siitä avusta jota heiltä saan. Illallinen syödään yhdessä, tarvittavat ruokatarvikkeet vien mukanani korissa.
        Tekemäni tiskit huuhtelen ensin ja panen astiat valmiiksi tiskikoneeseen.

Jälkäriksi jos kummi keittäis meille pelkästään kahvit!

Hyvää yötä, kaikille palstalaisille tasapuolisesti!

Taisin mä vilkaista palstaa viimeisen kerran joskus PuolKolmen jälkeen.. ;P

Noh, ei tuo nyt mikään suuri määrä ole, jos syö kuukaudessa tuon verran.. Mulla menee TummaaSuklaata varmaan hieman reilu kilo kuussa ja meneekin, kun kahvin tai teen kanssa syön pienen palan.. ;P

Kelpais tuo ruoka varmaan Mullekin.. ;D.. Nyt kun Ruuasta tuli puhetta ja se on tämän ketjun aihe, niin mä olen tässä hieman pohdiskellut jo ens kevättä ja kesää.. Taidan vapautella niitä kaloja tästä lähin harvemmin (mitä sinäkin ihmettelit jossain vaiheessa ;D), vaikka olisikin vain fiilistelemässä tai saalis olisi pieni ja/tai olisi pelkona, että kala/kalat ehtisi menemään piloille ennen kuin pääsee kotiin.. ;P

Siitähän saa hyvää retkimuonaa, kun tekee TikkuKalaa, HiillosKalaa tai Haukea hieman RosvoPaisti tyylillä jne.. Ja jos on sopivassa paikassa, niin siinä voi vaikka jatkaa samalla kalastelua, kun kala valmistuu nuotiopaikalla.. Eipähän ole tullut kauheasti tuota harrastettua syystä tai toisesta.. Nyt täytyy ottaa vahinko takaisin.. ;D

Pitää vaan varata pieniä tarpeita mukaan.. Muutakin kuin suolaa.. Varsinkin haukea varten.. Tosin täytynee yrittää pitää homma tarpeeksi yksinkertaisena, ettei yritä liikaa hifistellä tai "tuhlata" liikaa aikaa, jos muutenkin on tarkoitus puuhastella muutakin kuin vain tehdä ruokaa ja/tai jos on tarkoitus vain tehdä "pikavisiitti" luontoon.. ;P

Mut joo, Uskoisin, että teillä on mukava ja antoisa päivä molemminpuolin.. Hyvässä seurassa hyviä juttuja.. =)

Hyvää yötä ja Rentouttavia unia.. =)

• EdesUnissa

Varmaan aika epäoleellinen kysymys, mutta mitä on "Härkäviikot" ?

• EdesUnissa

Kiitoksia. Tämä on siis jotain raskasta aikaa jota kestää peräti kaksi kuukautta, ja jolla ei ole mitään tekemistä ainakaan härästä tehtävien ruokien kanssa. Olisin ollut mieluummin tietämättä.

• 19.11

Joulun pyhien ja vapaiden jälkeen arjen ankeus on alkanut.
        Vanha kansa kutsuu loppiaisen jälkeisiä pyhättömiä viikkoja härkäviikoiksi. Ne tunnetaan myös nimellä selkäviikot. Se viittaa talvenselkään.

Laskiaiseen saakka elettiin ilman juhlapäiviä. Sitä seuraavat pyhät ovat vasta pääsiäisenä.

Kansatieteen professori Juhani Lehtonen Helsingin yliopistosta selittää härkäviikkoja niin, että joulunaika oli juhlan aikaa, jolloin syötiin ja juotiin. "Sen jälkeen oli taas katsottava, mihin ruoka riittää. Edessä oli pitkä talvikausi.
        Vasta laskiainen tarjosi tilaisuutta juhlimiseen"

• Ei kai siitä voi muuta kuin hyvää tulla jos/kun lihaa hauduttaa, varmaan on mureaa herkkua. tykkään toki pataruuista, yksiksensä vaan suhteeellisen harvoin tulee tehtyä, pitäis tehdä useammin. Karjalanpaistia tulee aina toisinaan tehtyä, viimeksi vajaa kuukausi sitten ja hyväähän siitäkin tuli.

• 19.11

Usean pataruuan voi hyvinkin pakastaa. Laita vaikka ½litran rasioihin aina annos, sulata se hitaasti jääkaapissa, vaikka pari vrk:ta lämmitä aina kiehumapisteeseen asti.
        En minäkään alkaisi viikoa samaa pataa syömään, joka päivä... paitsi; jos muuta ei olisi! Kanapata on toinen suosikkini ja teen ensviikolla taatusti carrysen kanapadan parsa- ja kukkakaalilla, porkkana renkailla ja paprikanpalasilla pavut.

Hyvää yötä, kaikille palstalaisille... nukkukaa hyvin!

• 19.11 kirjoitti:

Usean pataruuan voi hyvinkin pakastaa. Laita vaikka ½litran rasioihin aina annos, sulata se hitaasti jääkaapissa, vaikka pari vrk:ta lämmitä aina kiehumapisteeseen asti.
        En minäkään alkaisi viikoa samaa pataa syömään, joka päivä... paitsi; jos muuta ei olisi! Kanapata on toinen suosikkini ja teen ensviikolla taatusti carrysen kanapadan parsa- ja kukkakaalilla, porkkana renkailla ja paprikanpalasilla pavut.

Hyvää yötä, kaikille palstalaisille... nukkukaa hyvin!

Juu, toki voi pakastaa ja niin tulee tehtyäkin usein. Huvikseni vilkaisin kanapatajuttuja kun tuosta sinun ajatelmasta tuli mieleen että voisi tosiaan tulla hyvää niin kanaa ei näköjään haudutellakaan kovin pitkään niin kuin muita lihoja yleensä. Voisinpa hyvinkin jotain kanajuttuakin joskus kokeilla ihan mielenkiinnosta.

• JossainMuualla

HILLOSIPULIT EIVÄT KUULU BURGUNDIN PATAAN.

PRKELE!

Se että niitä suomalaisille syötetään ja väitetään että ne kuuluvat ko. ruokaan on saastainen valhe.

Tämän lisäksi hillosipulit ovat paholaisen salajuoni.

Asiasta toiseen.

Ostin k-käymälästä jotain entre coteen sukuista ja ajattelin ensin ruskistaa ja sitten hauduttaa mokoman oluessa sipulin ja porkkanan kera.

Laitan mausteeksi tinjamia, valkosipulia, lihalientä ja ripsauksen fariinisokeria (ei paljon) sekä laakerin lehden sekä pippuria.

• 19.11

No,joo...tiedetään ettei hillosipulit kuulu alkuperäiseen ranskalaisen keittiön reseptiin. Kuitenkin whisky sinulla meni läpi? Alkuperäisessä kun on ranskalaista punaviiniä... tinjamikin ihan oikein, mutt käytin kuivattua...jne.
        ***kele ittelles... uhohdin intiaanisokerin omasta listastani, sorry!
        Mulla oli kotiruokana sovellus...
        Pienet kokonaiset keltasipulit kuuluu siihen alkuperäiseen reseptii taatusti,fakta!

Kyllähän sinäkin sähläät sen oluen kanssa... minä käytän oluen merimiespihviin, joka on laatikko ruoka kuten hyvin tiedät!
        Entrecôte-pihviäkö sä sanot halvaksi ja käytät sitä pataruokaan... joka muhii tunteja uunissa; jotta liha on mureaa ja maut pyöristyneet.

Itse heittäisin entrecôte-pihvit (2-2½cm paksuiset) kuumaan valurautaiseen paistinpannuun ja paistaisin reilussa voissa ”well done”!
        Mausteeksi tosiaan kävisi tinjamia, valkosipulia ja lihalientä johon lisäisin ripsauksen fariinisokeria mukaan ja lusikallinen tätä kastikkeeksi juureksille!
        Lisukkeeksi hyvä raikas salaatti tai paahdetut juurekset!

Jos joutuu tekemään usealle yhtäaikaa entrecôte-pihvit, käytän lihan ensin kokonaisna uunissa ja vasta sitten paistan.

että.silleen

• JossainMuualla

Noo, ei nyt vedetä hillosipulia sieraimeen tahoillamme.

Ohje on carbonnades a la flamande (suomeksi belgien kaljalehmä), merimiehiä kun on niin vaikeaa löytää äkkiseltään. Muutama ainesosa unohtui mainita.

Koska keittokirjani on keittiössä, niin tässä sinulle ohje bitteinä

http://cuisine.journaldesfemmes.com/recette/335790-carbonnade-flamande

Ja kyllä, aina silloin tällöin, kun alennus osuu kohdalle, teen entre coteesta pataa. Punaviinissä haudutettuna oli poikeuksellisen hyvää. Ratkaisu ei ole ainutkertainen, vaikkei tavanomaisin pannulla paisto.

Nyt kokeilen oluessa, tosin annan hautua vähemmän kuin sitkeämpien ruhon osien.

Laitoin juuri eväät hautumaan, odotan mielenkiinnolla lopputulosta.

• 19.11
        JossainMuualla kirjoitti:

Noo, ei nyt vedetä hillosipulia sieraimeen tahoillamme.

Ohje on carbonnades a la flamande (suomeksi belgien kaljalehmä), merimiehiä kun on niin vaikeaa löytää äkkiseltään. Muutama ainesosa unohtui mainita.

Koska keittokirjani on keittiössä, niin tässä sinulle ohje bitteinä

http://cuisine.journaldesfemmes.com/recette/335790-carbonnade-flamande

Ja kyllä, aina silloin tällöin, kun alennus osuu kohdalle, teen entre coteesta pataa. Punaviinissä haudutettuna oli poikeuksellisen hyvää. Ratkaisu ei ole ainutkertainen, vaikkei tavanomaisin pannulla paisto.

Nyt kokeilen oluessa, tosin annan hautua vähemmän kuin sitkeämpien ruhon osien.

Laitoin juuri eväät hautumaan, odotan mielenkiinnolla lopputulosta.

Ei ollut tarkoituskaan hankaloittaa omaa elämääni, toisen mielipiteen vuoksi!
        Vastasin vaan pikkasen samaan sävyyn, älä ole huolissasi. :)

Belkian kaljalehmää: jota haudutetaan myös 3 tuntia... eikä hyvältä kuulosta!
        1,5 kg naudanlihaa (Burgundi)
        250g pekonia.
        3 sipulia.
        2 purkkia lager tai tummaa.
        2 viipaletta piparkakkua.
        2 ruokalusikallista fariinisokeria.
        sinappi.
        voita.
        suolaa ja pippuria.

1,5 kg:stä naudankeittolihaa saisi vaikka mitä hyvää, eikä tuo reseptisi kovin herkulliselle kuulosta.
        Itse tekisin: tillilihaa, lihakeittoa, palapaistia padassa tai
        paprika lihaa: 3x3 cm palasia paistaen... lisäksi sipulia ja punaista,keltaista ja vihreää paprikaa ripaus chiliä ja hunajaa, 2 lihaliemikuutiota runsas ½-litraa vettä...haudutaen pannussa kannen alla, ja lisukkeeksi (jasmin) riisiä.

1,5 kg naudanlihaa, voisin laittaa lihamyllyyn ja sitt teen mitä haluan jauhelihasta!

Kerrotkos kuitenkin millaista liharuokaa tuli ja mitä söit lisukkeena? Olen kiinnostunut siitä lopputuloksesta, kun kuitenkin käytit siihen priima lihaa!

• Ihmettelenmä
        19.11 kirjoitti:

250g pekonia.
        3 sipulia.
        sinappi.
        voita.
        suolaa ja pippuria.

1,5 kg:stä naudankeittolihaa saisi vaikka mitä hyvää, eikä tuo reseptisi kovin herkulliselle kuulosta.
        paprika lihaa: 3x3 cm palasia paistaen... lisäksi sipulia ja punaista,keltaista ja vihreää paprikaa ripaus chiliä ja hunajaa, 2 lihaliemikuutiota runsas ½-litraa vettä...haudutaen pannussa kannen alla, ja lisukkeeksi (jasmin) riisiä.

1,5 kg naudanlihaa, voisin laittaa lihamyllyyn ja sitt teen mitä haluan jauhelihasta!

Kerrotkos kuitenkin millaista liharuokaa tuli ja mitä söit lisukkeena? Olen kiinnostunut siitä lopputuloksesta, kun kuitenkin käytit siihen priima lihaa!

Et sitte keksinyt elämälläsi muuta tekemistä?

• JossainMuualla
        19.11 kirjoitti:

250g pekonia.
        3 sipulia.
        sinappi.
        voita.
        suolaa ja pippuria.

Kouluarvosanana 8 1/2.

Ei siis harmita vaikka toteankin seuraavaa:

Julistan lihatyypin sopivan paremmin paistettavaksi tai punaviinin kanssa keitettäväksi.

Lisukkeina oli viimeiset omat perunat (nyt harmittaisi, jos pitäisi olla omavarainen) , salaattia sekä tummaa olutta.

• 19.11
        JossainMuualla kirjoitti:

Kouluarvosanana 8 1/2.

Ei siis harmita vaikka toteankin seuraavaa:

Julistan lihatyypin sopivan paremmin paistettavaksi tai punaviinin kanssa keitettäväksi.

Lisukkeina oli viimeiset omat perunat (nyt harmittaisi, jos pitäisi olla omavarainen) , salaattia sekä tummaa olutta.

Hei JossainMuualla!
        Katsoisitko tätä reseptiä, löysin sen ja siinä on kuvatkin ohjeineen...
        resepti tuntuu nyt minusta paremmalle kun vihdoinkin ymmärrän sen.

Sanoisin ettei tuosta ohjeesta enää voi paljon erehtyä, kun naudan luuttoman kinttupalan paloittelukin näytetään... =)
        Siinä mennään vaihe vaiheelta, ei voi erehtyä ja kun näkee lopputuloksen... se jopa näyttää herkulliselta. Taidan sittenkin panna tuon reseptin joku kerta kokeiluun!

Kyllä mä opin perusruuan laittamisen jo kotona, jokainen äitini mukula oppi; keittämään perunat ja vihannekset, tekeen ruskean kastikkeen ja karjalanpaistin, käristämään jauhelihan ~ kastikkeen joukkoon tai makaroonilaatikkoon. Opetteli tekeen tai ei syönyt, yksinkertaisesti... ja homma toimi broidienkin kohdalla.

Mä en ole kokki ja kaikki hiukankin erikoisemman ruoanlaitto taitoni olen oppinut oikeastaan muutaman vuoden sisällä... kantapään kautta, kun on ollut pakko opia.
        Siinä sivussa on kasvanut myös tuo taito leipurina ja siinä hommassa mä myös rentoudun ja koen luomisen iloa! Niin pöhköltä kun se kuulostaakin!

http://www.lacuisinedebernard.com/2012/01/la-carbonade-flamande.html

Ps. Ne piparit kyllä näyttävät sinapilla voidelluita paahtoleiviltä! =))
        Minä kyllä olisin saattanut tehdä kirjaimellisesti niin ett olisin voidellut muutaman siirappipiparin sinapilla ja pudottanut lihapataan! Tuskin olis paljon sekään tuossa määrässä maistunut, pikantti sivumaku ehkä...kanelista!

• Pillujen--asiantuntija

Teen myös itse ruokaa ja olen pyrkinyt lisäämään vihanneksia jokaiseen ateriaan. Katsoin kaappaus keittiössä ohjelmaa ja siinä sanottiin että aika monissa ruuissa on myös sokeria ja haluan siitä eroon. Söin ennen jugurttiakin paljon, siitä luovuin, olen luopunut myös leivästä ja juustoista.

• 19.11

Kun tämä kerran on ruuasta kantaa ottava ketju, niin ihmettelen nyt täälläkin asiaa....

Meillä oli tänään lounaana silakkapihvejä tai kanakastiketta ja peruunamuusia tai keittyjä perunoita,lisukkeena hyvää kypsää porkkana/purjo- sekä vihersalaattia.
      Kukaan ei jäänyt ruuatta, mutta noita silakkapihvi aterioita ei nyt enää ollut myydä lisää, kun tilaukset oli toimitettu ja hoivakodin asukkaiden ruoka oli myös toivomusten mukaan varattu heille!

Siis näitä pottumuusi ja 4-5 silakkapihviä lämmin lisukeena: kypsiä porkkanakiekkoja ja purjorenkaita, maustettu rakuunalla!... olisi mennyt kymmeniä annoksia enemmän!

Ennen klo 12:sta alkoi tulla puhelimitse uusia ruokatilauksia, varauksia silakkapihvi ateriasta vielä huomiseksi toimitettavaksi huomisen ruuan tilalle tai lisäksi. Ruokalasta on myös suoraan tultu tiskiltä ostamaan annoksia?
      On meillä ennenkin joskus ollut silakkapihvejä, mutt ei niillä näin suurta mielenkiintoa olla saavutettu koskaan. Jatkossa pitää varmaan varautua suurempaan kysyntään.

Nyt en lähtenyt vartavasten ostamaan fileeroituja silakoita ett saataisiin huomiseksi toimitettua niitä kysyttyjä annoksia toimitukseen! Kun mulla ei leikannut heti, vaan myin EI OOTA, tyhmyyttäni! Muutama kanakastikkeella oleva annos syötiin ruokasalissa, vaikka ensin oli kysytty silakkapihvejä. En muuten itsekään saanut kalaa lounaalla, oli tyytyminen kanakastikkeeseen ja kokoperunaan,lämmin salaatin kanssa.
      että.silleen.........

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      105
      1324
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      797
    3. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      691
    4. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      47
      667
    5. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      124
      584
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      30
      551
    7. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      32
      526
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      183
      510
    9. Huomasitko? Elämä Lapselle -konsertti tänään suorana tv:ssä - Aika kova kattaus huippuartisteja!

Lastenklinikoiden Kummien järjestämä Elämä Lapselle -konsertti tukee Suomen viiden yliopistollisen lastensairaalan toimi
      Viihde ja kulttuuri
      24
      500
    10. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      31
      497
    Aihe