Kela aikoo hylätä helmikuun osalta toimeentulotuen kokonaan jos en ilmottaudu työkkäriin. Tämä heidän tulkinta laista. Siis tukeahan voi leikata jos ei ole työkkärissä, mutta ei hylätä kokonaan Asia hallinto-oikeudessa jossa vuosien vartrelta kaksi vitettuajuttua kahdesta.
Kela hylkää toimeentulotuen
105
9318
Vastaukset
- adfafdafafdafdafdafda
Ilmoittaudu ja sitten peru se ilmoittautuminen. Ja varaa lääkäriltä aika saikkun hakemiseen.
- dafdafddxdaffd
Valita suoraan hallinto-oikeuteen tuosta päätöksestä!
- Anonyymi
Siitä vaan mutta valitusta ei voi tehdä ellei maksa nykyisin 260€ maksua etukäteen.S e palautetaan jos voitat ja ei saa takaisin jos häviät. Enään ei voi laittaa mitään valitusta ilman penniäkään ei oteta edes käsittelyyn kiitos lain joka tuli 2019.Ja toimeentulotukea ei saa siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vaan mutta valitusta ei voi tehdä ellei maksa nykyisin 260€ maksua etukäteen.S e palautetaan jos voitat ja ei saa takaisin jos häviät. Enään ei voi laittaa mitään valitusta ilman penniäkään ei oteta edes käsittelyyn kiitos lain joka tuli 2019.Ja toimeentulotukea ei saa siihen.
Tuohan tarkoittaa sitä, että köyhät eivät voi enää valittaa päätöksistä! Kelakin voi tehdä laittomia päätöksiä liukuhihnalta, koska köyhät eivät voi valittaa päätöksistä! Suoraan sanoen sikamaista ja ihmisoikeuksien vastaista jos köyhillä ei ole varaa tehdä valitusta laittomista päätöksistä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vaan mutta valitusta ei voi tehdä ellei maksa nykyisin 260€ maksua etukäteen.S e palautetaan jos voitat ja ei saa takaisin jos häviät. Enään ei voi laittaa mitään valitusta ilman penniäkään ei oteta edes käsittelyyn kiitos lain joka tuli 2019.Ja toimeentulotukea ei saa siihen.
Toimeentulotuki päätöksistä valittaminen on rajattu tuon maksun ulkopuolelle, eli valita vain. Ei maksa mitään!
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vaan mutta valitusta ei voi tehdä ellei maksa nykyisin 260€ maksua etukäteen.S e palautetaan jos voitat ja ei saa takaisin jos häviät. Enään ei voi laittaa mitään valitusta ilman penniäkään ei oteta edes käsittelyyn kiitos lain joka tuli 2019.Ja toimeentulotukea ei saa siihen.
Kaikkea sontaa ne tällä palstalla virkanilkit suoltaakin, ei tuollaiseen pidä uskoa.
Toimeentulotuki päätöksistä valittaminen ei maksa mitään.
Sellaisissa asioissa mistä tuo oikeudenkäyntimaksu peritään ei sitä tarvitse maksaa etukäteen ja jos valituksen alainen päätös muuttuu edes vähänkin niin tuota maksua ei peritä. Maksun perimisestä päättää hallinto-oikeus samalla kun siitä asiasta. Lasku tulee JÄLKIKÄTEEN päätöksen mukana ja se on ulosottokelpoinen, sikäli kun ulosotettavaa löytyy.
Laissa toimeentulotuesta ei ole säädetty sellaista etteikö voisi saada toimeentulotukea maksulliseen valitukseen.
Eli TÄYTTÄ SONTAA koko kirjoitus, ei yhtään oikein, ei kannata lotota.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vaan mutta valitusta ei voi tehdä ellei maksa nykyisin 260€ maksua etukäteen.S e palautetaan jos voitat ja ei saa takaisin jos häviät. Enään ei voi laittaa mitään valitusta ilman penniäkään ei oteta edes käsittelyyn kiitos lain joka tuli 2019.Ja toimeentulotukea ei saa siihen.
Anteekf mitä? Mikä tämä juttu on? Että pitää maksaa 260 euroa jotta pääsee edes valittamaan? Et oo tosissasi.
- Ydid7d88sjdj
Lukiko päätöksessä että hylätään jos ei ole työnhaku voimassa vai että hakemus voidaan hylätä jos ei tuo liitteenä lappua työkkäristä että on mennyt sinne?
- fsfsfs3434
Kysymyksessä luki että aikoo. Kyseessä on väärinkäsitys. Ukaasin on saanut heppu. laki on aika selkeä mitä max voi vähentää tässä tapauksessa ja se on 40%
- Lawetorder
Aivan. Esitä ne päätösnumeroineen kelassa, sitten esitä nämä lain kohdat PL 1lku 2§ 3mom, 2lku 18§, 19§, 22§ ja viimeisenä 10lku 118§ ja sitten kysy, haluaako kela olla perusoikeuksien, että ihmisoikeuksien rikkojana.
Jollei ne vieläkään usko, niin jätä alustava haaste ihmisoikeusrikoksista PL 10lku 118§ perusteella.
Sitten marssit lähimpään oikeusaputoimistoon, esitä asiasi ja vaadi oikeusturvasi perusteella oikeusapua, sitten palkkaat ulkomaisen suomea osaavan juristin (kotimaista ei kannata palkata, koska he nuolevat vaan julkista instanssia) ja jätät hänen kauttaan KELA:lle haasteen käräjiin.
Ps. fsfs3434:lle. Eipä sitä voi alentaa, koska alentaminen on ristiriidassa, niin euroopanihmisoikeussopimuksen, että myöskin suomen perustuslain kanssa. - fsfsfs3434
Kyllä 20% ja 40% alentamisperusteet on toimeentulolaissa. Perustuslakia ei tulkitse yksittäiset ihmiset vaan perustuslakivaliokunta kun yksittäistä lakia sorvataan.
Alentamiset ei saisi olla automaattisia vaan siinä olisi lain käytettävä harkintaa tapauskohtaisesti. Se harkinta on nyt kelalla. Ei enempää ja ei vähempää. Kysyjän tapauksessa alentamiseen on perusteet, hylkäämiseen ei.- Lawetorder
tokihan toimeentulotukilaissa saa olla mitä halutaan, eri asia täyttääkö se perustuslain määräykset, että lainhengen vaatimukset ja sitähän se ei tee ja huomioi se, ettyä PERUSTUSlaissa MÄÄRÄTÄÄN julkista valtaa noudattaan lakia, eli myöskin PERUSTUSLAKIA, vai määrätäänkö?
Ota huomioon myöskin se. että perustuslain 19§ on selkeästi, että on oikeus perustoimeentulon turvaan, ei siis toimeentulotukeen, vaan perustoimeentulonturvaan ja perustulo työttömyyden aikana on työttömyyskorvaus, ei siis toimeentuloTUKI eli ensisijainen pitäisi siis olla työttömyyskorvaus.
Lisäksi tuossa pykälässä ei lue, että toimeentuloturvaa voidaan lailla rajoittaa, lailla säädetään edellytyksistä, lailla määrätään, jne. eihän ole?
Ainoa mitä siinä on, että LAILLA T A A T A AN eli lain pitää olla sellainen joka takaa tuon tulemisen, eikä niin kuin nyt on, että tuo perustoimeentulon turva voidaan estää, rajoittaa taikka muuta tehdä, PERUSTUSLAKI EI SALLI eli jos lait olisi laadittu, tehty ja hyväksytty sellaisina kuin perustuslaki MÄÄRÄÄKIN, niin kenelläkään olisi mitään sanomista.
Älä viitsi vetää sitä eduskunnan kahvi-ja kutomispiiriä enään tähän, ole niin ystävällinen, alkaa oksettaan joka kerta kun luen "perustuslakivaliokunta". YYYYYÖÖÖÖRRRRGGGGHHHHH, huh meinas tulla elämäni laatta jo. - de_facto
Lawetorder kirjoitti:
tokihan toimeentulotukilaissa saa olla mitä halutaan, eri asia täyttääkö se perustuslain määräykset, että lainhengen vaatimukset ja sitähän se ei tee ja huomioi se, ettyä PERUSTUSlaissa MÄÄRÄTÄÄN julkista valtaa noudattaan lakia, eli myöskin PERUSTUSLAKIA, vai määrätäänkö?
Ota huomioon myöskin se. että perustuslain 19§ on selkeästi, että on oikeus perustoimeentulon turvaan, ei siis toimeentulotukeen, vaan perustoimeentulonturvaan ja perustulo työttömyyden aikana on työttömyyskorvaus, ei siis toimeentuloTUKI eli ensisijainen pitäisi siis olla työttömyyskorvaus.
Lisäksi tuossa pykälässä ei lue, että toimeentuloturvaa voidaan lailla rajoittaa, lailla säädetään edellytyksistä, lailla määrätään, jne. eihän ole?
Ainoa mitä siinä on, että LAILLA T A A T A AN eli lain pitää olla sellainen joka takaa tuon tulemisen, eikä niin kuin nyt on, että tuo perustoimeentulon turva voidaan estää, rajoittaa taikka muuta tehdä, PERUSTUSLAKI EI SALLI eli jos lait olisi laadittu, tehty ja hyväksytty sellaisina kuin perustuslaki MÄÄRÄÄKIN, niin kenelläkään olisi mitään sanomista.
Älä viitsi vetää sitä eduskunnan kahvi-ja kutomispiiriä enään tähän, ole niin ystävällinen, alkaa oksettaan joka kerta kun luen "perustuslakivaliokunta". YYYYYÖÖÖÖRRRRGGGGHHHHH, huh meinas tulla elämäni laatta jo.Missään virastossa ei tulkita tai sovelleta perustuslakia, vaan kyseistä toimintaa koskevaa erityislainsäädäntöä. Ja hallinnon osalta (päätöksenteko, tiedoksisaattaminen jne) hallintolainsäädäntöä. Lainsäätäjä (eduskunta) on vastuussa siitä, että LAIT täyttävät perustuslain vaatimukset. Ei kelassa tai kunnissa tarvi tietää perustuslaista yhtään mitään!
Toimeentulotuki on osa perustoimeentuloa, tosin viimesijaista. Ensin on haettava ensisijaisia tukia (työttömyyskorvaus tai työmarkkinatuki sekä asumistuki). Perustoimeentulotuki puolestaan jakautuu kahteen osaan: perusosaan ja muihin perusmenoihin). Tämän lisäksi on mahdollisuus saada harkinnanvaraista tukea eri perusteilla. - ASDADK22
On viimesijainen etuus, MUTTA toimeentulotukilaissa säädetään tämän lisäksi ERIKSEEN tapauksesta, jossa hakija ei ole ilmoittautunut ollenkaan työnhakijaksi työvoimatoimistoon.
Kohta on täsmennetty eritellysti viimesijaisuuden periaatteen jälkeen:
"2 a § (30.12.2002/1294)
Velvollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi
Toimeentulotukea hakeva 17–64-vuotias henkilö on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän:
1) ole työssä palkansaajana tai yrittäjänä;
2) opiskele päätoimisesti;
3) ole työttömyysturvalain (1290/2002) 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tai 4 §:n 1–5 kohdassa tarkoitettu henkilö;
4) ole laitoshoidon tai lääkärin toteaman sairauden vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä; tai
5) ole muun edellä mainittuihin verrattavan hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä.
Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin tämän lain 10 §:ssä säädetään."
10 § määrittää enimmäissanktioksi -40% perusosan suuruudesta.
Tuosta on kirjoitettu mm. täällä:
http://voipaskalehti.blogspot.fi/2016/09/kunnat-rikkovat-surutta-lakia.html
Lainaukset ovat viimevuoden tt-tukilaista, mutta nuo pykälät eivät ole muuttuneet siten tänävuonna, etteivät ne olisi sisällöltään samanlailla päteviä tänäkään vuonna. - Anonyymi
de_facto kirjoitti:
Missään virastossa ei tulkita tai sovelleta perustuslakia, vaan kyseistä toimintaa koskevaa erityislainsäädäntöä. Ja hallinnon osalta (päätöksenteko, tiedoksisaattaminen jne) hallintolainsäädäntöä. Lainsäätäjä (eduskunta) on vastuussa siitä, että LAIT täyttävät perustuslain vaatimukset. Ei kelassa tai kunnissa tarvi tietää perustuslaista yhtään mitään!
Toimeentulotuki on osa perustoimeentuloa, tosin viimesijaista. Ensin on haettava ensisijaisia tukia (työttömyyskorvaus tai työmarkkinatuki sekä asumistuki). Perustoimeentulotuki puolestaan jakautuu kahteen osaan: perusosaan ja muihin perusmenoihin). Tämän lisäksi on mahdollisuus saada harkinnanvaraista tukea eri perusteilla.Jokaisen kansalaisen pitäisi tuntea perustuslaki, Kelasta ja kunnista puhumattakaan. Kysymys on myös henkilökohtaisesta moraalin tasosta silloin kun virkavastuulla olevaa koskeva lainsäädäntö on räikeässä ristiriidassa perustuslain kanssa.
Jos lainsäätäjä, eli Eduskunta ei täytä vastuuvaatimuksiaan ja kieltäytyy noudattamasta sekä Suomen omaa perususlakia, että jopa kansainvälisiä ihmisoikeusperiaatteita, mitä tulee tehdä?
Suomi rikkoo koko ajan työttömien kansalaistensa aivan fundamentaalisimpia perustuslaillisia oikeuksia ja jopa ihmisoikeusartikloihin täsmällisesti lueteltuja periaatteita. Työttömyys- ja sosiaaliturva ovat turva työttömyyden ja toimeentulemattomuuden varalle. Ne eivät voi olla vastikkeellisia eivätkä ehdollisia. Suomen kansalaiselle ei voi ulkoa määrätä työtä. Tällä hetkellä työttömän voi velvoittaa viimesijaisen toimeentulon eväämisen uhalla jopa palkattomaan työhön. Tämä on avian absurdia.
---
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
19 §
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
---
Lainsäätäjä ei voi myöskään tulkita perustuslakia kuin piru raamattua. Perustuslaki nojaa tiettyihin periaatteisiin. Kun perustuslaissa taataan jokaiselle "oikeus työhön", pitää lainsäätäjän ymmärtää että sillä tarkoitetaan työllä ansaittua toimeentuloa, eikä työtä itsessään. Oikeus "valitsemaansa työhön" sisältää valinnanvapauden joka ulossulkee mahdollisuuden, että Suomen kansalaiselle voitaisiin määrätä ulkoapäin joku työ jota hänen on pakko hakea, tai tehdä taloudellisen sanktion uhalla. Kun työtön pakotetaan hakemaan neljää työpaikkaa per kuukausi, on sekin valinnanvapauden rajoittamista.
---
https://ihmisoikeusliitto.fi/ihmisoikeudet/ihmisoikeuksien-julistus/
YK ihmisoikeudet
23. artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan. 2. Jokaisella on oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä. 3. Jokaisella työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot.
---
Ei voi olla niin etteikö perustuslakivaliokunnassa kukaan ole tajunnut tätä kun ovat hyväksyneet yhteistuumin lakeja joissa perustuslailla pyyhitään persettä. Lainsäätäjä säätää perustuslain kiertäviä velvoitteita työttömille käyttäen kaikista viimesijaisinta toimeentulotukea kiristyksen välineenä.
Aivan uskomatonta paskaa.
- 60v
Minunkin toimeentulopäätöksessä lukee "ei tukea helmikuulle", vaikka olen ihan normityötön, tosin sairaan statuksella. Koodi 05 (pois työelämästä) on TE:n toimesta sinne laitettu, koska olen eläkehaussa.
En ymmärrä yhtään. En tule toimeen pelkällä työmarkkinatuella ja 70 euron asumistuella. Nyt varsinkaan, koska olen sairas ja tarvitsen extralääkkeitä.
Onko tämä yleinen käytäntö Kelalta?- miksipieni
Miksi asumistukesi on noin pieni, jos kerta olet työmarkkinatuella?
- NäinSeMee
omistusasunnon yhtiövastike on jotain 100e/kk niin eihän siihen silloin paljoa asumistukeakaan voi saada
- VedäKelaOikeuteen
NäinSeMee kirjoitti:
omistusasunnon yhtiövastike on jotain 100e/kk niin eihän siihen silloin paljoa asumistukeakaan voi saada
Koska ok-taloon ei voi saada enempää vaikka kulut olisivat kuinka suuret.
Tuo n. 70 e/kk asumistukea on MAKSIMI mitä ok-taloon saa!
Vaikkei sillä makseta edes sähkölaskua.
Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjimästä suomalaisia henkilöstä johtuvan syyn mm. asumistavan vuoksi, mutta Kela ei välitä siitä.
Jonkun pitäisi viedä epäoikeudenmukaisuus oikeuteen! - 7857857846745
Yksinkertaisinta on myydä omistusasunto ja muuttaa vuokralle.
- 167-176
Usein todella röyhkeää ja laitonta uhkailua tuo virkanilkkien kielenkäyttö.
Vaihdoin maisemaa tuossa loppuvuodesta. Tein sitten hakemuksen joulukulle tähän kuntaan jossa oli 15 kpl liitteitä. Tuli lisäselvityspyyntö jossa vaativat edellisen kunnan päätöksiä uhalla että koko hakemus hylätään.
Eivät kertoneet mihin he noita vanhoja päätöksiä tarvitsevat ja mihin niitä käyttävät vaikka lain kukaan olisi pitänyt.
"Informointi tietojen käsittelystä
Ennen kuin asiakas tai hänen edustajansa antaa sosiaalihuollon järjestäjälle ja toteuttajalle tietoja, hänellä on oikeus saada tietää, miksi hänen antamiaan tietoja tarvitaan, mihin tarkoitukseen niitä käytetään, mihin niitä säännönmukaisesti luovutetaan sekä minkä henkilötietolaissa tarkoitetun rekisterinpitäjän henkilörekisteriin tiedot talletetaan.
Asiakkaalle ja hänen lailliselle edustajalleen on annettava tieto siitä, miten hän voi käyttää henkilötietolaissa tarkoitettuja oikeuksiaan, jollei asiakas ole jo saanut tätä tietoa."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812#L2P13
Lisäselvityksessä oli väite "Hakemus voidaan hylätä myös sillä perusteella, että asiakas ei toimita hakemuksen käsittelyä varten pyydettyjä tietoja."
Lain mukaan, ellei saa noita tietoja niin päätös on tehtävä käytettävissä olevien tietojen pohjalta viivytyksettä, laki toimeentulotuesta 3:14a§ 3 mom. Pelkkä tarpeettomien tietojaen pyytäminen ja saamatta jääminen ei ole lain mukaan koko hakemuksen hylkäysperuste. Tuosta laittomaksi kokemastani uhkauksesta saa sellaisen kuvan että jo lähettämäni liitteet joita oli 15 kpl voidaan mitätöidä vaikka niissä on kaikki tarvittavat tulo- ja menotiedot ja kaikki muukin tarvittava tieto myönteisen päätöksen tekemiseksi.
"14 a § (7.12.2007/1202)
Toimeentulotukiasian käsittely"
3 momentti
"Jos hakemus on puutteellinen, asiakkaalle on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta annettava tai lähetettävä yksilöity kehotus hakemuksen täydentämiseksi määräajassa. Päätös toimeentulotuesta on annettava viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun täydennetty hakemus on saapunut. Jos asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle, päätös tehdään käytettävissä olevien tietojen pohjalta viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä määräajan päättymisestä. Asiakkaan suostumuksella päätös voidaan tehdä käytettävissä olevien tietojen pohjalta ennen määräajan päättymistä."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P14a-2
Tein tuosta ja muutamasta muustakin asiasta muistutuksen, saa nähdä mitä vastaavat ja milloin. - hylätty123
Maaliskuun hakemukseen pyydämme toimittamaan Seuraavat liitteet:
- Kunnan sosiaalityöntekijän kanssa laatima suunnitelma
itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi
Jos emme saa liitettä, maaliskuun toimeentulotukihakemus hylätään.- fgdhjhj
Sossun puuttuminen ihmisen asioihin varmaan kovastikin auttaa ihmisen 'itsenäisen suoriutumisen edistämistä' ;)
He eivät osaa päättää, alkavatko kohdella työttömiä työnhakijoita rikollisina, sairaina vai kehitysvammaisina; hylätty123:n esimerkki viittaisi ehkä tuohon kolmanteen. - Neitixxxxx1
Laitonta! Ei ole tuollainen suunnitelma pakollinen.
- Anonyymi
Millainen valtio velvoittaa kansalaisen laatimaan omaa henkilökohtaista arkielämäänsä koskevia "itsenäisen suoriutumisen edistämisen" suunnitelmia?
Kuvitelkaa paljonko paskaa sellaisten ihmisten korvien välissä on, jotka ovat käyttäneet kansalaisten antamaa mandaattia ja valtaansa tällaiseen kansalaisten naamalle räkimiseen, ja aivan oikeasti menneet tällaisia lakisääteisiä velvoitteita laatimaan.
Seuraavaksi Suomen lainsäätäjä laatii lakisääteisen velvollisuuden että Suomen kansalaisen pitää suostua siihen että sosiaalitäti tulee pyyhkimään pyllyn joka päivä.
Eduskunta pitää kansalaisia pilkkanaan surutta vuodesta toiseen. Ajatelkaa kuinka hauskaa noilla kusipäillä on kun he kyhäävät keskenään kasaan näitä kansalaisia kiusaavia lakeja, ja leikkivät ahdingossa olevien viimesijaisimmalla toimeentulolla.
- Markku77____
Itsekin sain tuollaisen päätöksen ja laitoin siitä sitten soittopyynnön johon vastattiin seuraavana aamuna 8.00 aikaan...
Ei tuo ainakaan käsittelijän mielestä tuota tarkoittanut ettenkö toimeentulotukea jatkossa saisi, vaan se oli kuulemma jonkin "fraasi" joka laitetaan kaikille joiden työnhaku ei ole voimassa ja ovat hakeneet tukea kerralla pidemmälle ajalle. Kela on sitten tehnyt vain yhden kk päätöksen ja laittanut nuo uhkailut. Minulle sanottiin että pitää tuoda joko lääkärinlausunto tai työkkärin lappu jossa lukee ne syyt miksi olen työvoiman ulkopuolella helmikuun hakemukseen niin perusosaa ei alenneta.- fsfsfs3434
Juuri kuten Markku77___ sanoi. Kyseessä on huonosti muotoiltu uhkaus. Todellisuudessa ei voida hylätä. Ainoastaan alentaa. Tuosta ukaasin muotoillusta voisi kyllä valittaa koska siitä saa virheellisen kuvan. Ehkä jos tarpeeksi moni jupisee niin muuttavat.
Toisaalta tehokashan tuo muotoilu kyllä on myöntäjän tavoitteiden kannalta mutta totuudessa pitäisi pysyä. - Lawetorder
fsfsfs3434 kirjoitti:
Juuri kuten Markku77___ sanoi. Kyseessä on huonosti muotoiltu uhkaus. Todellisuudessa ei voida hylätä. Ainoastaan alentaa. Tuosta ukaasin muotoillusta voisi kyllä valittaa koska siitä saa virheellisen kuvan. Ehkä jos tarpeeksi moni jupisee niin muuttavat.
Toisaalta tehokashan tuo muotoilu kyllä on myöntäjän tavoitteiden kannalta mutta totuudessa pitäisi pysyä.Kyllä se uhkaus on ja jos oikein tarkkaan katsottaisiin, niin aikaa myöten tuo ihmisarvoiseen elämiseen tarkoitetun tuen evääminen aiheuttaa joko rikollisenuran aloittamisen hengissä pysymiseksi tai pahimmassa tapauksessa hitaan tuskallisen nälkäkuoleman.
Lisäksi tuo uhkaus myös täyttää selkeän kiristyksen tunnusmerkistön, mutta poliisit eivät tutki tuollaista.
Lain mukaan hakijan on edesautettava tuen tarpeellisuus ja tuohan selvitys ei osoita tarpeellisuutta, vaan sitä että, teetkö sinä juurikin niin kuin "me" (julkinen valta) määräämme sinua tekemään, eli ilmaistaan selkeästi, että meillä on valta, minkäs teet, hääähhhäääähhhhä.
Kyllä ne vaan hakemuksen hylkää tuolla perusteella, vaikka olet osoittanut tuen tarpeellisuuden, vaikkei tuo osoita millään tavalla tarvetta, vaan sen, että tee niin kuin me määräämme sinut tekemään, ei niin kuin laissa on.
Perustuslainvastainen osittain on laki toimeentulotuesta, että kokonaan perustuslainvastainen on työttömyysturvalaki, siis jo aikaisempi, että tämä uusin.
PL 2lku 18 ja 19§.
PL 10lku 118§. - 167-176
" se oli kuulemma jonkin "fraasi" joka laitetaan kaikille "
Kyllä täältäkin "fraseja" löytyy kuten "vitun virkanilkki", "saatanan sontaläjä" ja perkeleen persläpi" .... noita on vielä lisääkin. Ne ei oikeestaan tarkota mitään, ovat vain sellasia "fraaseja" tai oikeestaan lemipinimiä sossulle xD - Neitixxxxxx1
fsfsfs3434 kirjoitti:
Juuri kuten Markku77___ sanoi. Kyseessä on huonosti muotoiltu uhkaus. Todellisuudessa ei voida hylätä. Ainoastaan alentaa. Tuosta ukaasin muotoillusta voisi kyllä valittaa koska siitä saa virheellisen kuvan. Ehkä jos tarpeeksi moni jupisee niin muuttavat.
Toisaalta tehokashan tuo muotoilu kyllä on myöntäjän tavoitteiden kannalta mutta totuudessa pitäisi pysyä.KELA haluaa röyhkeästi johtaan harhaan näillä erinäisillä fraaseilla, jotka eivät ole lakiin perustuvia. Miksi KELA:lle sallitaan moinen?
- Alle300eKäteen
No mikset vaan ilmottaudu työkkäriin ja ota sieltä karennsia jos ne tarjoo jotain ikävää, niin saat ainakin leikatun tuen, vähän alle 300 e/kk käteen?
- Anonyymi
Kyllä nämä asiat menee vaan koko ajan enemmän päin persettä!!!!vuokra nousi 45€ eli enemmän kun työmarkkinatuen korotus asumistukea saan se ei nouse vaikka tarkistuttaa nyt vietiin toimeentulotuesta lähes puolet pois!!!!käteen jää 410€/kk.Te jotka kahdetitte kannattaa kokeilla miten "kuulemma"helposti Kela maksaa kaiken!!!!
- Pistäkääkampoihin
Minullakin luki tammikuun toimeentulotukipäätöksessä, että toimeentulotukihakemus voidaan hylätä, jos en toimita pyydettyjä liitteitä. Helmikuun toimeentulotukihakemuksen liitteeksi piti laittaa tosite työnhaun voimaan laittamisesta.
Kohta nähdään miten käy....
Alistumalla tilannetta tätä työttömien yhä lisääntyvää kyykytystä ei muuteta vaan pitää valittaa niin pitkälle, että päätökset muuttuu tai EU:n ihmisoikeustuomioistuin vahvistaa ettei suomen työttömillä ole ihmisoikeuksia. - Todella_vammanen
Kyllä toi kelan toimeentulo haku on todella vammainen järjestelmä. Istuin eilen puolitoista tuntia täytellen tota kengännumero ilmoitus kaavaketta, johonka olisi omalle kodillekkin näköjään pitänyt tehdä ulkopuolinen hinta arviointi, aivan kuten autostakin. Ilmeisesti pitäisi asua taivasalla ilman kotia, täällä haja-asutus alueella vailla minkäänlaista kulkuneuvoakaan. Tämän hakeminen on tehty niin vittumaiseksi, että ovat siinä toiveessa ettei kukaan hae mitään tukia. Kesken täytön pompsahti kysymys mm. veronpalautuksista, mistä jumalauta kesken täytön löydän kyseisen lapun, jossa on tietenkin aikakatkaisu yhteydessä kelaan. Kämppä oi kuin pommin jäljiltä, kunnes tämänkin lippusen löysin. Kyllä lähti kelalle sellainen palaute koko touhusta, että varmasti vieläkin korvat punoittaa siellä päässä, mutta tulee jatkussa punoittamaan paikallisessa kelan toimipisteessäkin, seuraavan kerran haen ihan livenä, ja voi olla että ilo on kokonaan minun puolellani. Olen kuitenkin sellainen tyyppi, joka on aikonaan erotuttanut 2 poliisia, 2 opettajaa, ja yhden isännöitsijän, jotka kuvittelivat kykenevän virkansa taakse piiloutua, he erehtyivät.
- ghgjghjgdhj
"Olen kuitenkin sellainen tyyppi, joka on aikonaan erotuttanut 2 poliisia, 2 opettajaa, ja yhden isännöitsijän, jotka kuvittelivat kykenevän virkansa taakse piiloutua, he erehtyivät."
Täällä olisi taloyhtiössä yksi isännöitsijä, joka on aiheuttanut harmia vuosia, ja tarvitsisimme neuvoja, miten päästä hänestä eroon. Hän on yrittänyt hankaloittaa yksityisten remontteja, hidastanut myyntikuntoon remontoitujen asuntojen myyntiä aloituttamalla valtavat taloyhtiön remontit, jotka kaksinkertaistivat vanhojen asuntojen hinnat. Hän on valehdellut kiinteistönvälittäjälle, että yhtiövastikkeita on maksamatta, vaikka ei ole. Hyvä, ettei seiso asunnon näytöissä vahtimassa, kuka tulee katsomaan, ja mustamaalaa asunnon omistajaa kaikille heillekin. Uskomaton tyyppi. Eikä uskalla tulla taloyhtiön kokouksiin, kumma kyllä. Me emme ehkä jaksa alkaa savustaa häntä ulos, mutta kerron vaan tämän esimerkkinä, että moni saattaisi hyötyä ideoistasi, jos jakaisit niitä täällä. - monimutkaistatuo
Asut oletettavasti omakotitalossa. Omakotitalojen kohdalla pitää täyttää vaikka mitä kaikkea. Omakotitalossa kun asumismenot koostuu niin monenlaisista menoista. Kaikenlaisista hiekoituskuluista lähtien. Laskuja voi olla yli sata erilaista vuodessa, kun huomioi kaikki pesualtaat sun muut talon rakenteelliset osat, jotka rikkoutuneiden tilalle ostaa vaikka rautakaupastakin, ja jotka ovat välttämättömiä asumismenoja. Ja kaikki pitäisi muistaa raportoida erikseen Kelaan. Siihen nähden asumismenojen raportointi on paljon helpompaa vuokra-asunnoissa, joissa raportoidaan vaan vuokra ja ehkä vesimaksu ja sähkö.
- omanapalähinnapa
Onko tää nyt ihan reilua? Ei se käsittelijä/asiakaspalvelija ole sitä hakemusta laatinut vaan joku ihan muu taho. Mee enemmi mesomaan sinne missä nää päätökset on tehty. Se käsittelijä/asiakaspalvelija raukka siellä yrittää tehä hommansa ja elättää perheensä. Niillä on nyt muutenkin ihan s*****sti hommia kun ei oo tarpeeks porukkaa palkattu. Ja mistä päättelen ettei oo porukkaa, johtunee siitä että saa odottaa linjoilla/asikaspalvelutiskillä lähes kaksi tuntia pahimmillaan. Sitten tulee joku huutamaan asioista joille nämä käsittelijät/asiakaspalvelijat voi mitään. Mä luulen että siellä kuullaan nyt niin paljon paskaa siitä kun ei hommat toimi. Järjestelmät kaatuu, puhelinlinjat tukossa, toimistot täynnä porukkaa. Mieti nyt vähän. Varmaan puolenvuoden päästä tilanne vielä pahempi kun kaikki sairaslomalla burnoutin takia. Ymmärrän jos on tehnyt tahallisen virkavirheen mutta mitä tämä asiakaspalvelija voi vaikuttaa siihen että hakemuksessa kysytään verotietoja? Ja eikö sulla työttömänä ole aikaa etsiä sitä lappua 1,5h tuntia päivässä?
- Menkääpätöihin
Menkää töihin, niin ei tarvitse hakemuksia täytellä ja ihmetellä ettei ilmaista rahaa jaetakaan niin helposti enää. Very simple!
- dsdfasfafdafdfasdfs
Petoviili, hässijä!
- dafsdfasdfasdfafdads
Vai sellaista harrastat. Minä hiihdän.
- Anonyymi
Kylläpä on "järkevä "kommentti!!!!!
- de_facto
60v: "Minunkin toimeentulopäätöksessä lukee "ei tukea helmikuulle", vaikka olen ihan normityötön, tosin sairaan statuksella. Koodi 05 (pois työelämästä) on TE:n toimesta sinne laitettu, koska olen eläkehaussa."
Eihän eläkkeelle haun aikana olla työnhaun ulkopuolella. Työnhaku loppuu kun eläkkeen maksu alkaa. Jos olet työkyvytön, niin siltä ajalta pitäisi tulla Kelan sairauspäivärahaa, eikä se ole toimeentulotuen este. Eikä sairauden pitäisi lopettaa työnhakua, siihen tulee ainoastaan tauko sairausloman ajaksi. Mikä puolestaan jatkuu, jos jatkuu, eläkkeelle jäämiseen asti.
Onkohan tässä nyt tapahtunut jollekin väärinkäsitys, jos olet jäänyt (tai jättäytynyt) työnhaun ulkopuolelle ennen eläkkeelle siirtymistä?- valtion_terrori
"Eihän eläkkeelle haun aikana olla työnhaun ulkopuolella. Työnhaku loppuu kun eläkkeen maksu alkaa. Jos olet työkyvytön, niin siltä ajalta pitäisi tulla Kelan sairauspäivärahaa, eikä se ole toimeentulotuen este. Eikä sairauden pitäisi lopettaa työnhakua, siihen tulee ainoastaan tauko sairausloman ajaksi. Mikä puolestaan jatkuu, jos jatkuu, eläkkeelle jäämiseen asti. "
Näinhän sen teoriassa pitäisi mennä mutta kun monen kohdalla ei mene. Kela ja vakuutuslaitokset hylkäävät aika rutiininomaisesti sairaspäiväraha ja työkyvyttömyyseläkehakemuksia mitättömien muotoseikkojen (lääkärit eivät osaa kirjoittaa b-todistuksia) tai selkeiden verukkeiden, tahallisten väärinkäsitysten tai suoranaisten valheiden pohjalta koska näin säästetään rahaa.
Ratkaisina ei ole nykyisessä systeemissä puolueeton taho ja väliinputoajia on todella paljon. Harvalla on varaa käyttää yksityislääkäreitä ja asianajajia. Sairaalla ihmisellä on raskas todistustaakka työkyvyttömyytensä suhteen ja oletusarvoisesti kohdellaan Kelassa ja vakuutuslaitoksissa kuin jonkinlaista rikollista.
Poliittinen paine työttömyyslukujen vähentämiseen on ollut vallalla jo vuosikymmeniä ja kun samalla pyritään pitämään eläkkeelle siirtyminen mahdollisimman pienenä niin harmaalle alueelle tulottomaksi päätyy ja päätyi aika moni käytännössä työkyvytön. Nyt Kela vielä on ottanut hyvin jyrkän kannan näitä tulottomia työkyvyttömiä kohtaan niin kyseessä alkaa olla melkoisen laaja systemaattinen ihmisoikeusloukkaus tai jopa kansanmurha siinä mielessä että pakotetaan äärimmäiseen köyhyyteen tai itsemurhaan.
Tehkää mahdollisimman paljon valituksia mahdollisimman monelle taholle jotta laajemmin tajuttaisiin mitä on tekeillä tässä yhteiskunnassa kaikkien heikoimmassa asemassa olevien ihmisten suhteen. Tästä voi vielä tulla jonkinlainen kansalaissodan toisinto jollain tasolla jos tämä meno jatkuu. - oma_vika
valtion_terrori kirjoitti:
"Eihän eläkkeelle haun aikana olla työnhaun ulkopuolella. Työnhaku loppuu kun eläkkeen maksu alkaa. Jos olet työkyvytön, niin siltä ajalta pitäisi tulla Kelan sairauspäivärahaa, eikä se ole toimeentulotuen este. Eikä sairauden pitäisi lopettaa työnhakua, siihen tulee ainoastaan tauko sairausloman ajaksi. Mikä puolestaan jatkuu, jos jatkuu, eläkkeelle jäämiseen asti. "
Näinhän sen teoriassa pitäisi mennä mutta kun monen kohdalla ei mene. Kela ja vakuutuslaitokset hylkäävät aika rutiininomaisesti sairaspäiväraha ja työkyvyttömyyseläkehakemuksia mitättömien muotoseikkojen (lääkärit eivät osaa kirjoittaa b-todistuksia) tai selkeiden verukkeiden, tahallisten väärinkäsitysten tai suoranaisten valheiden pohjalta koska näin säästetään rahaa.
Ratkaisina ei ole nykyisessä systeemissä puolueeton taho ja väliinputoajia on todella paljon. Harvalla on varaa käyttää yksityislääkäreitä ja asianajajia. Sairaalla ihmisellä on raskas todistustaakka työkyvyttömyytensä suhteen ja oletusarvoisesti kohdellaan Kelassa ja vakuutuslaitoksissa kuin jonkinlaista rikollista.
Poliittinen paine työttömyyslukujen vähentämiseen on ollut vallalla jo vuosikymmeniä ja kun samalla pyritään pitämään eläkkeelle siirtyminen mahdollisimman pienenä niin harmaalle alueelle tulottomaksi päätyy ja päätyi aika moni käytännössä työkyvytön. Nyt Kela vielä on ottanut hyvin jyrkän kannan näitä tulottomia työkyvyttömiä kohtaan niin kyseessä alkaa olla melkoisen laaja systemaattinen ihmisoikeusloukkaus tai jopa kansanmurha siinä mielessä että pakotetaan äärimmäiseen köyhyyteen tai itsemurhaan.
Tehkää mahdollisimman paljon valituksia mahdollisimman monelle taholle jotta laajemmin tajuttaisiin mitä on tekeillä tässä yhteiskunnassa kaikkien heikoimmassa asemassa olevien ihmisten suhteen. Tästä voi vielä tulla jonkinlainen kansalaissodan toisinto jollain tasolla jos tämä meno jatkuu."Nyt Kela vielä on ottanut hyvin jyrkän kannan näitä tulottomia työkyvyttömiä kohtaan"
Niin, ensin poljetaan heikommassa tilanteessa olevia ja sen jälkeen ollaan vaatimassa heiltä vielä ihmeitä.
Ei tässä ole todellisuudessa mistään muusta kyse kuin siitä, että pyritään yleistämällä ja epäsuorasti syyllistämään kaikki työttömät - Vanha perusjuoni millä herrat voi pestä kätensä vastuusta. - gyedt
tämä on totisen tosi ja ei voi kun ihmetellä millaisessa oikeusvaltiossa eletään oikein kun sairaita ja köyhiä sorretaan oikein hallituksen voimin. suomessa ei saa enää tasa-arvoista kohtelua viranomaisten suhteen vaan hyväveli järjestelmä toimii,muualla sitä kait kutsutaan korruptioksi . esim . kyllä terveysalan ihmiset pääsevät normi duunaria helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle , siis järjestelmä ei toimi tasa-arvoisesti. Kaikki tämä on ollut tiedossa jo aikoja sitten ja tätä linjaa nykyhallitus voimakkaasti ajaa. tuloerot ja leipäjonot kasvaa ja päättäjät vain kieltävät kaiken silmiä pyöritellen vaikka totuus on toinen.
- hyvä-laki
Kyllä Norjasta pitäisi ottaa mallia. Eli kaikki tuet menee nollaan jos ei tee kuten valtio käskee siis KAIKKI. Ei saa edes perustukea jos ei tee kuten sanotaan. Näin ollut jo 30 vuotta norjassa.
- hyvä_Norja
"Kyllä Norjasta pitäisi ottaa mallia. "
Joo niin pitäisi. Siellä on euromääräisesti paljon korkeampi sosiaaliturva kuin Suomessa ja sen lisäksi suurinpiirtein täystyöllisyys. - huutolainen
Jos meillä olisi yhtä korkea sosiaaliturva kuin Norjassa, niin silloin noissa orjahommissa voisi vaikka käydäkin, koska silloin siitä hyötyisi myös taloudellisesti ja oma elintaso paranisi.
- Lawetorder
Niihköö hyvä-laki?? Esitäppäs ne pykälät täälläkin, vaikka Norjassa asuneena ne suurinpiirtein tiedänkin.
- OmaNäkemys9992
"On totta, että toimeentulotuki on "viimesijaisin etuus" sosiaaliturvassa, joka on näin myös laissa määritelty, ja sitä ennen täytyy selvittää mahdollisuus ensisijaisiin etuuksiin. Tämä on manittu "laissa toimeentulotuesta" (1412/1997) heti alussa:
"1 § Toimeentulotuen tarkoitus
Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo."
K.o. lain myöhemmässä kappaleessa on kuitenkin täsmennetysti ja tarkennetusti määritelty ja säädetty nimenomaan tilanteesta, jossa toimeentulotuen hakijan TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA eikä toimeentulotuen hakija ole ilmoittautunut ollenkaan työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi (jonka pitäisi olla näin ollen k.o. tilanteen täsmällisesti määrittelevänä olla laissa se ensisijainen pykälä, joka nimenomaan säätää käytännön ja menettelytavan k.o. tilanteessa hakiessa toimeentulotukea);
"2 a § (30.12.2002/1294)
Velvollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi
Toimeentulotukea hakeva 17–64-vuotias henkilö on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän:
1) ole työssä palkansaajana tai yrittäjänä;
2) opiskele päätoimisesti;
3) ole työttömyysturvalain (1290/2002) 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tai 4 §:n 1–5 kohdassa tarkoitettu henkilö;
4) ole laitoshoidon tai lääkärin toteaman sairauden vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä; tai
5) ole muun edellä mainittuihin verrattavan hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä.
Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin tämän lain 10 §:ssä säädetään."
Alla vielä ne tärkeimmät kohdat, eli sanktiot, miten tukea voidaan alentaa tämän mainitun 10 § mukaisesti, jos työnhaku ei ole toimeentulotuen hakijalla voimassa:
"10 § Alennettu perusosa
Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:
1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta julkisesta työvoimapalvelusta, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai julkista työvoimapalvelua ole voitu tarjota taikka ammatillista koulutusta vailla oleva, täysi-ikäinen alle 25-vuotias on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 2 luvun 13 tai 14 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen; (28.12.2012/1004)
"3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001) 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on kieltäytynyt osallistumasta kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitetun aktivointisuunnitelman tai työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetussa laissa (1369/2014) tarkoitetun monialaisen työllistymissuunnitelman laatimiseen; (30.12.2014/1373)
4) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on ilman työttömyysturvalain 2 a luvun 13 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta taikka keskeyttänyt tai omasta syystään joutunut keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan. (8.6.2012/291)
Perusosan suuruutta voidaan alentaa 1 momentissa säädettyä enemmän, kuitenkin yhteensä enintään 40 prosenttia:
1) jos henkilön toistuvasta 1 momentissa tarkoitetusta menettelystä on pääteltävissä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä tai osallistua julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012), kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tai kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin; tai (28.12.2012/939)
2) jos henkilö sen jälkeen, kun hänen toimeentulotuen perusosaansa on alennettu 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, kieltäytyy ilman perusteltua syytä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai jos hän toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei työvoimapoliittista toimenpidettä voida tarjota ja hän tämän lisäksi kieltäytyy ilman perusteltua syytä 2 momentissa tarkoitetusta suunnitelman mukaisesta toimintakykyä edistävästä toiminnasta.
(30.12.2002/1294)
Edellä 1 ja 3 momentissa tarkoitettu alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien."
Eli työnhaun voimassaolosta on k.o. laissa säädetty tämän pykälän mukaisesti siten, että toimeentulotuen perusosaa voidaan ALENTAA lain 10 § määräämällä tavalla, MIKÄLI TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA, mutta kokonaan eväämistä ei työnhaun voimassaolemattomuuden puitteissa ole mahdollistett- OmaNäkemys9992
(jatkuu) "Eli työnhaun voimassaolosta on k.o. laissa säädetty tämän pykälän mukaisesti siten, että toimeentulotuen perusosaa voidaan ALENTAA lain 10 § määräämällä tavalla, MIKÄLI TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA, mutta kokonaan eväämistä ei työnhaun voimassaolemattomuuden puitteissa ole mahdollistettu laissa ollenkaan, vaan on säädetty pelkästään toimeentulotuen perusosan alentamisesta (-20% tai toistuvasti kieltäytyessä -40%) liittyen työnhaun voimassaoloon, ja sossun kehoituksen noudattamatta jättämiseen koskien ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi ja laittaa työnhaku voimaan, mikäli se ei ole voimassa, eikä hakija ole työttömänä työnhakijana TE-keskuksen / MoPA:n kirjoilla ollenkaan.
Sikäli myönteiseen toimeentulotukipäätökseen täytyy olla oikeus huolimatta siitä, että työnhaku ei ole voimassa, mutta perusosaa voidaan k.o. lain mukaisesti alentaa 10 § mukaan, jos työnhaku ei ole voimassa.". - OmaNäkemys9992
OmaNäkemys9992 kirjoitti:
(jatkuu) "Eli työnhaun voimassaolosta on k.o. laissa säädetty tämän pykälän mukaisesti siten, että toimeentulotuen perusosaa voidaan ALENTAA lain 10 § määräämällä tavalla, MIKÄLI TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA, mutta kokonaan eväämistä ei työnhaun voimassaolemattomuuden puitteissa ole mahdollistettu laissa ollenkaan, vaan on säädetty pelkästään toimeentulotuen perusosan alentamisesta (-20% tai toistuvasti kieltäytyessä -40%) liittyen työnhaun voimassaoloon, ja sossun kehoituksen noudattamatta jättämiseen koskien ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi ja laittaa työnhaku voimaan, mikäli se ei ole voimassa, eikä hakija ole työttömänä työnhakijana TE-keskuksen / MoPA:n kirjoilla ollenkaan.
Sikäli myönteiseen toimeentulotukipäätökseen täytyy olla oikeus huolimatta siitä, että työnhaku ei ole voimassa, mutta perusosaa voidaan k.o. lain mukaisesti alentaa 10 § mukaan, jos työnhaku ei ole voimassa."."Laki toimeentulotuesta myös määrittelee että mikäli toimeentulotuen perusosaa alennetaan, on sen yhteydessä laadittava "suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi":
"(30.12.2002/1294)
Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista, yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työ- ja elinkeinoviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi. Kansaneläkelaitoksen tulee tiedottaa hakijalle kunnan velvollisuudesta laatia suunnitelma ja ohjata tämä kunnan sosiaalitoimen asiakkaaksi suunnitelman laatimista varten. Kansaneläkelaitoksen tulee myös välittömästi toimittaa kunnan sosiaalitoimelle tiedoksi perusosan alentamista koskeva päätös ja ilmoittaa tästä hakijalle. (26.6.2015/815)"
Lakia voidaan tulkita niin, että suunnitelma on laadittava aina, mikäli mahdollista, yhdessä tuen hakijan kanssa. Mikäli hakija kieltäytyy osallistumasta suunnitelman laatimiseen, joka tehdään kasvotusten sosiaalivirkailijan kanssa, niin sitten ei ole mahdollista laatia suunnitelmaa, ei ainakaan asiakkaan kanssa. Tällöin suunnitelman laatiminen jää sosiaalivirkailijan itsensä harteille yksin, tai tarvittaessa hän voi olla muihin työ- ja elinkeinoviranomaisiin yhteydessä ja laatia heidän kanssaan suunnitelman ILMAN asiakasta. Jos sosiaalivirkailija tästä syystä päättää alentaa toimeentulotuen perusosaa entisestään, kannattaa aina pyytää perusteluja mihin lakiin ja asetukseen tämä perustuu. Suunnitelmaan osallistumatta jättäminen ei kuitenkaan mahdollista olla käsittelemättä toimeentulotukihakemusta, tai evätä tukea ja antaa kielteinen päätös, vaan virkailijan tulee laatia kieltäytymistapauksessa suunnitelma ilman asiakasta; näin monesti toimitaankin, mutta joskus virkailija voi laittomasti antaa kielteisen päätöksen tai kieltäytyä käsittelemästä toimeentulotukihakemusta, mikäli asiakas kieltäytyy osallistumasta suunnitelman laatimiseen. " - OmaNäkemys9992
Poimittu tänä vuonna päivätystä KELA:n omasta dokumentista siitä, miten toimivat mikäli kieltäytyy mm. koulutus toimenpiteestä (TE-keskus/TYP), saa karenssin, ja tämän jälkeen jättää kokonaan menemättä kunnan itsenäisen suoriutumisen suunnitelman laatimiseen kunnan sossuun, johon KELA ohjaa toimeentulotuen alentamisen yhteydessä.
Tuen on saanut tässäkin vaiheessa ja tätä linjaa VÄHINTÄÄN (asiakkaan kannalta katsottuna) KELA:n myöskin pitäisi noudattaa. Kannattaa linkittää tämä dokumentti ja lainata myöskin tätä lain lisäksi, jos joutuu tilanteeseen jossa tuki oltaisiin eväämässä kokonaan mm. jos ei ole laatinut kunnan sossun kanssa itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tehtävää suunnitelmaa tt-tuen alennuksen yhteydessä. Ja huom. maksimisanktio on 40% perusosasta, ei yhtään sen enempää:
http://www.kela.fi/documents/10192/11d7929d-e401-4cd7-afb6-104469d46636
"Esimerkki
Pitkäaikainen toimeentulotuen asiakas Tero hakee toimeentulotukea 15.6. heinäkuulle.
Hänen työmarkkinatukensa maksu on katkaistu 4.6., koska hän on toiminut useamman kerran moitittavasti. Tero ei ole mennyt työvoimatoimistoon hänelle varattuna aikana eikä ole aloittanut hänelle aktivointitoimenpiteenä tarjottua koulutusta. Teron työvoimapoliittinen lausunto on karenssilausunto, jossa työssäolovelvoite on 3 kuukautta.
Käsittelijä soittaa Terolle ja pyytää selvityksen hänen tilanteestaan. Tero kertoo, että ei ole vain saanut asioita hoidetuksi. Tero ohjeistetaan olemaan yhteydessä kuntaan ja pyytämään asiakastapaamista itsenäistä suoriutumista edistävän suunnitelman tekoa varten. Terolle tehdään toimeentulotuen päätös kuukaudeksi ajalle 1.7. – 31.7. Siinä Terolle tiedotetaan, että toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa. Päätöksen yhteydessä Teroa pyydetään toimittamaan kunnassa tehty suunnitelma Kelaan.
Tero ilmoittaa seuraavan hakemuksen yhteydessä, että ei ole ollut kuntaan yhteydessä. Perusosan alentaminen on perusteltua, eikä se ole Teron kokonaistilanne huomioiden kohtuutont.
Perusosaa alennetaan ajalle 1.8. – 31.8. Kunta saa tiedon perusosan alentamisesta eTotun kautta. Terolta pyydetään kunnan suunnitelmaa seuraavan hakemuksen yhteydessä. Jos Tero ei mene kuntaan tapaamiseen ja perusosan alentamisen kriteerit edelleen täyttyvät, harkitaan, jatketaanko perusosan alentamista.
Jos sitä jatketaan, harkitaan, alennetaanko perusosaa enemmän kuin 20 %. Työssäolovelvoitteen voivat purkaa esimerkiksi työ, työkokeilu, työvoimapoliittinen lausunto, palkkatuettu työ jne. Tässä esimerkissä Teron täytyy 3 kuukauden ajan suorittaa työssäolovelvoite, jotta lausunto purkautuu."
- OmaNäkemys9992
(jatkuu) "Eli työnhaun voimassaolosta on k.o. laissa säädetty tämän pykälän mukaisesti siten, että toimeentulotuen perusosaa voidaan ALENTAA lain 10 § määräämällä tavalla, MIKÄLI TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA, mutta kokonaan eväämistä ei työnhaun voimassaolemattomuuden puitteissa ole mahdollistettu laissa ollenkaan, vaan on säädetty pelkästään toimeentulotuen perusosan alentamisesta (-20% tai toistuvasti kieltäytyessä -40%) liittyen työnhaun voimassaoloon, ja sossun kehoituksen noudattamatta jättämiseen koskien ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi ja laittaa työnhaku voimaan, mikäli se ei ole voimassa, eikä hakija ole työttömänä työnhakijana TE-keskuksen / MoPA:n kirjoilla ollenkaan.
Sikäli myönteiseen toimeentulotukipäätökseen täytyy olla oikeus huolimatta siitä, että työnhaku ei ole voimassa, mutta perusosaa voidaan k.o. lain mukaisesti alentaa 10 § mukaan, jos työnhaku ei ole voimassa."- lain_tulkinta
"mutta perusosaa voidaan k.o. lain mukaisesti alentaa 10 § mukaan, jos työnhaku ei ole voimassa."
Niin VOIDAAN alentaa mutta ei ole pakko alentaa eli on käytettävä lain hengen mukaan harkintaa jokaisen tapauksen kohdalla. Jos Kela tulkitsee että VOIDAAN on sama kuin PITÄÄ niin syyllistytään lain hengen rikkomiseen. - tapauskohtaisuudesta
Joo, Kelan käsittelijä saa päättää toisinkin - jos siihen on perusteet. Eli jos on esim. kyvytön hakemaan töitä, työnhakua ei edellytetä - eikä töiden hakemattomuus tällöin aiheuta korvausten alennusta. Mutta se pitää perustella hakemuksessa sitten, miksei kykene hakemaan töitä. Syitä siihen voi olla monia, kuten esim. sairaus, tai esimerkiksi vaikka läheisen kuolema voi tehdä jonkun hetkellisesti työnhakukyvyttömäksi. Mutta perustelut pitää kertoa hakemuksessa, jotta niiden pohjalta käsittelijä voi tehdä tapauskohtaisen harkinnan. Jos ei anna perusteita, sitten toimeentulotuki käsitellään kuin niitä ei olisi.
Vastaavasti jos ei vaikka kaikkia asumismenolaskujaan Kelaan lähetä, lähettämättä jääneitä laskuja ei huomioida toimeentulotuen määrää yksilöllisesti laskettaessa. - lain_tulkinta
lain_tulkinta kirjoitti:
"mutta perusosaa voidaan k.o. lain mukaisesti alentaa 10 § mukaan, jos työnhaku ei ole voimassa."
Niin VOIDAAN alentaa mutta ei ole pakko alentaa eli on käytettävä lain hengen mukaan harkintaa jokaisen tapauksen kohdalla. Jos Kela tulkitsee että VOIDAAN on sama kuin PITÄÄ niin syyllistytään lain hengen rikkomiseen.Moitittavaa toimintaa ei mielestäni ole esim. se että ei ole sairautensa takia päässyt työkyvyttömyyseläkeelle tai sairaspäivärahalle eikä myöskään kykene olemaan tytömarkkinoiden käytettävissä eikä siis osallistua ns. aktivointeihin.
Itse olen jo yli 60v eikä minulta ole toistaiseksi alennettu tt-tukea kertaakaan eikä edes moneen vuoteen ole kehoitettu hakemaan työttömyysetuutta. Kelan kanta on kuitenkin ilmeisesti erilainen kuin kunnan sosiaalitoimiston tai sitten yrittävät vain pelotella asiakkaitaan. Joutuisin todennäköisesti keskeyttämään mahdollisen aktivoinnin joten helpommalla pääsen kun en käy vaarantamassa terveyttäni lisää jossain aktivointipelleilyssä kun lopputulos olisi kuitenkin sama eli se tt-tuen alennus. - Lawetorder
Vain ja ainoastaan tämä antaa ne määreet millaisten lakien tulee olla: P E R U S T U S L A K I ja tässä syy miksi näin, lukekaa huolella: https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslaki
- vaikeaksimenee
Nyt meni vähän vaikeaksi...Yleensähän tuon työnhaun saa voimaan vain ilmoittautumalla työttömäksi netin kautta, ja tulostaa sitten todistuksen työnhaun voimassaolosta tt-tuki hakemuksen liitteeksi. Mutta...Eri asia se on sitten niillä, jotka ovat kieltäytyneet monialaisen yhteispalvelun tapaamisesta, ja rangaistukseksi saaneet työnhaun päättymisen toistaiseksi. Silloin ei työnhakua voi itse pistää voimaan netin kautta. Eli saa sitten tapella Kelan kanssa, kun ei ole työnhaku voimassa. Tottakai yrittävät ensin olla maksamatta mitään. Ja uhkailevat. Mutta todellisuus on toinen. Eivät voi tehdä muuta, kuin vain alenta tt-tukea. Mutta arvasin, että asiasta sa tapella ja vaikeaksi menee. Sitä se on ollut sossunkaistenkin kanssa.
- Mutumies9993
Kunhan tässä parit ensimmäiset tapaukset tulee ilmi ja hakijat voittavat väännön lain perusteella, niin tuokin venkoilu KELA:lta varmasti vähenee, mutta tukileikkuri tulee varmasti viuhumaan senkin edestä sanktioiden kautta.
Ikävää vaan että ensimmäiset koekaniinit joutuvat suurimpaan pyöritykseen.
Ihan mutulla, KELA saattaa yhtenä isona yksikkönä joutua noudattamaan lakia paremmin kuin ne kaikki eri sossut jotka ovat jokainen erikseen soveltaneet miten sattuu lakia, ja kun yksi on joutunut taipumaan, niin muut eivät ole olleet tietoisia tapahtumasta ollenkaan.
Miksi on niin vaikeaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon? Onnistuit kirjoittamaan tänne, joten sinulla on pääsy internettiin, ja voit aivan hyvin ilmoittautua TE-toimistoon heidän verkkosivuillaan. Sinne kai tosin tarvitaan verkkopankkitunnukset, jos sinulla ei ole niitä niin soita.
Joka tapauksessa on outoa, että sinulta on evätty toimeentulotuki kokonaan. Kyseessä on mitä luultavammin virhe, joita Kela on tehnyt aika paljon tässä siirtymävaiheessa. Korkeintaan sinun perusosaasi olisi tullut alentaa enintään 20 prosentilla, joka sekin on poikkeuksellinen toimenpide. Laissa on tietyt edellytykset perusosan alentamiselle, mutta silloinkin kun edellytykset täyttyvät, tulee arvioida, onko tuen alentaminen kohtuullista.
Ennen alentamista asiakkaalle pitää tiedottaa seurauksista, joita hänelle voi tulla kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä. Tieto sisällytetään niiden havaitsemista seuraavaan toimeentulotukipäätökseen. Alentamismenettely etenee seuraavasti: Kela saa tiedon, että asiakas ei ole hoitanut velvollisuuttaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan vaan on kieltäytynyt työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai jokin muu perusosan alentamiskriteeri täytyy. Kelan seuraavasta toimeentulotukipäätöksestä käy ilmi, että jollei asiakas korjaa laiminlyöntiään, perusosaa voidaan alentaa. Tarvittaessa asiakas ohjataan ottamaan yhteyttä kuntaan, jotta kunta voi tehdä oman arvionsa alentamisen tarkoituksenmukaisuudesta sekä tarvittaessa laatia itsenäisen suoriutumisen edistämissuunnitelman. Tarve tähän ohjaukseen on silloin, kun asiakas ei ole korjaamassa laiminlyöntiään. Seuraavan hakemuksen yhteydessä ratkaistaan, täyttyvätkö perusosan alentamiskriteerit. Jos menettely on toistuvaa, voidaan alentaa 40 prosentilla. Alentamisen keskeytys tehdään siitä lukien kun asiakas on korjannut laiminlyöntinsä.
Toimeentulotukea ei voida siis alentaa suoraan vaan siitä täytyy ensin informoida asiakkaalle, jolle tulee tarjota mahdollisuus korjata menettelynsä. Aloitusviestistä ei käy ilmi, onko hänelle informoitu tammikuun päätöksessä että hänen tulee ilmoittautua TE-toimistoon ja kun hän on hakenut tukea helmikuulle, hakemus on hylätty koska hän ei ole sinne ilmoittautunut. Niin tai näin, niin tt-tukea olisi täytynyt vain alentaa eikä kokonaan hylätä.- VoitJättääMenemättä
Tuohon itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi tehtävään suunnitelmaan ei muuten ole pakko sitten osallistua saadakseen KELAsta toimeentulotukea. Kuten yllä olevassa KELA:n omassa tämän vuoden dokumentin esimerkissä jo todettiinkin, niin asiakas ohjataan ottamaan yhteyttä kuntaan suunnitelman tekemiseksi, mutta jos asiakas seuraavan perustoimeentulotukihakemuksen yhteydessä ilmoittaa, ettei ole ollut kuntaan yhteydessä (eikä suunnitelmaa ole siis sossutantan kanssa tehty ollenkaan), niin tuen alentamista voidaan jatkaa, ja sen alentamista voidaan harkita suurempana kuin 20% perusosasta, kuitenkaan sen olematta enemmän kuin maksimi 40%.
Kaikki eivät välttämättä koe olevansa sosiaalityön tarpeessa huolimatta ohjauksesta sossun pakeille, ja se voi tuntua mielettömän nöyryyttävältä terveelle ihmiselle.
Eli itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tehtävää suunnitelmaa ei tarvitse väkisin mennä tekemään ja osallistumaan kunnan sossuun, vaikka KELA sinne ohjaisikin. Sekään ei ole perustoimeentulotuen eväämisperuste, mutta voi olla alennusperuste.
Lue KELA:n oman dokumentin esimerkki hieman ylempää josta selviää, kuin myös lakia rivien välistä lukemalla. - EiEnääIlmanTukea
Korjasivat asian ja maksavat tukea Syy on ihan selkeä miksi ei työkkärissä. On vaikeaa liittyä sellaiseen ryhmään jolla ei sinäänsä ole tieto- taito- osaamista työelämästä laisinkaan. Heiltä ei taivu arkiset työelämän toimintakuviot Samalla he kohtelevat aikuisia kuin lapsia taikka vammaisia. Tämä on täysin vakaamuksellinen asia. Ei yksilön vapautta ja oikeutta voi työvoimatoimiston tavoin rajoittaa.
- EiEnääIlmanTukea
Lisää vielä tuosta työkkäritouhusta. Kukaan ei varmasti usko, mutta minuun liimautui kiinni vuosia työsuhteen jälkeen 1995-1996 välisen ajan sen työpaikan luottamusmies (nainen) joka itse asiassa oli ihmsissä ja parisuhteissa kiinni jo työaikana. Siis luottamusmies joka itseasiassa on työntekijä jonka pitäisi ajaa tekijöiden etua ammattiliittoon päin. Todellisuudessa tämä ihinen ihannoin henkilöstöpäällikköä jonka kanssa e työntekijät ei oltu missään tekemisissä. Vuosia työsuhteen loppumisen jälkeen tämä edelleen kyönää perässä ja ollokkos työvoimatoimistonjohtaja hieman henkilöstöpäällikkömäinen ja minun olisi tätä pitänyt ihannoida ja olla jopa työssä työvoimatoiistossa tämän alaisuudessa. Minulla työkokemusta metallialalta 5v ajan, ei konttorista. Siitäkös sitten riita ja minä alistettuna ja nöyryytettynä kun työvoimatoimistonjohtajan mielihalut ei toteutuneet. Työkkäri täynnä naisia ja sivareita joihinka en kumpaiseenkaan kuulu. Ollos niin arvostettu naisen käsitys auktoritetistä.
- nettisyntinen
Asiantuntijalääkärit ovat varmasti pohtineet lain yhdenvertaisuuksia joten sillä, onko silmät päässä ei ole vaikutusta silmälasien tarpeeseen. Tietysti maailman antamiseen on aiheellista varautua. Bernerismissä tärkeintä on kiinnittää huomio monista asioista sumeaan logiikkaan, joka sinänsä kuvastaa suomalaisen turvallisuuden epäoikeudenmukaisuutta. Parannustahan ei ole luvattu. Hajun tekstiin antoi: "Lastensuojelun asiakas saattoi esimerkiksi jäädä ilman perhe- tai turvakotipaikkaa, sillä järjestämiseen ei annettu rahaa, sanoo 2000-luvun alussa Oulussa työskennellyt sosiaalityöntekijä."
Olet jo varmaan saanut vastauksen, mutta toimeentulotukea ei voida hylätä sillä perusteella, että et ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi.
Toimeentulosta annetun lain 2 a §:n mukaan toimeentulotukea hakeva on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon. Jos henkilö ei ilmoittaudu työnhakijaksi eikä hän ole hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä, niin perusosaa voidaan alentaa 20 tai 40 prosentilla.
Missään nimessä toimeentulotukea ei voida hylätä kokonaan sillä perusteella, että henkilö ei ole ilmoittautunut TE-toimistoon.- rakastaHerraa
eroarahasta.fi
- Fufin
Pitäkää "sosiaalitukenne" joukko muutto pois suomesta palvelemasta isokenkäsakkia. Katsotaan kuka maksaa veroja ja minne. Eli hv poliitikot.
- Aivovuotoo
Moni korkeakoulututkinnon suorittanut työtön on jo siirtynyt Ruotsiin töihin.
- Neitixxxxx
Asiatonta pelottelua. Kyllä KELA:n pitää maksaa toimeentulotuki (vaikka leikattuna), vaikka ei olisi hakija TE-toimistossa.
- KelaaNytVähän
1. Jos on saanut ylimääräistä rahaa 40 euroa niin ei saa tukea sähkölaskuun (noin 250 euroa).
2. Jos hakee töitä aika moneenkin paikkaan niin aktiivisuus ei silti riitä, vähennetään noin sata euroa.
3. Vapautus työnhausta (jo vuosia) mutta kela ei hyväksy. Henkilö aloittaa prosessin eläkkeen hakemiseksi. Kela jättää päätöksen kokonaan tekemättä koska olisi pitänyt toimittaa työkykyselvitys mikä on vaikeaa koska selvitys alkaa vasta syksyllä. Eli nolla euroa.
4. Saanut ylimääräistä 20 euroa. Ei tukea sähköön eikä lääkkeisiin.
5. Henkilö asunut jo vuosia samassa asunnossa. Kela ei halua maksaa yli menevää osaa vuokrasta. Vähennetään noin sata euroa. Saa mahdollisesti koko vuokran jos menee asuntojonoon. Mutta kai hän jo olisi siellä jonossa jos haluaisi kaupungin asunnon.
6. Pitäisi olla työtön työnhakija mutta ei ole pysyvää oleskelupaikkaa. Osa ajasta kadulla. Vähennetään noin sata euroa (2 kk). Haettu täydentävää tukea mutta henkilö joka voisi myöntää tukea ei ole ollut paikalla. Myös kelaan tarvitaan sos.ihmisen osallistumista.
7. Eräällä toisellakin ongelmia ylisuuren vuokran kanssa. Pelkää jäävänsä asunnottomaksi lasta odottaessa. - Anonyymi
Jahas tuli kutsu orjuuttamishaastatteluun, yrittävät saada typiin, mopaa ym. mutta enpä mene paikalle ollenkaan, pistäkööt katki tuet, panostan enemmän omavaraisuuteen. Mutta saakos työkkäri katkaista työnhaun ja tukeni sairaslomalla laillisesti? Kyllä mulle -40% kelpaa toimeentulotuessa. Nyt saan työmarkkinatukea.
Pärjään myös hyvin ilman mitään tuloja, pitää muuttaa sit vuokralta pois ilmaiseen erakkomökkiin. Olen sen verran varautunut hyvissä ajoin tulevaan. On tää maailma jo muutenkin ihan sekaisin.- Anonyymi
Itse kielsin tarpeet aktivointisuunnitelmalle jo ennen koko kutsua, ja toistin saman kiellon myös kutsun tultua ja skippasin koko aktivointisuunnitelmapalaverin.
Seuraavasta päivästä eteenpäin tietysti työvoimapoliittinen lausunto Kelaan jonka seurauksena työttömyysturva poikki.
Vastauksessani työkkärille pyysin pitämään työnhaun voimassa, koska en ole työnhakua sinällään lopettanut mihinkään, töitä ei vain ole tarjolla.
Eipä ole työkkäristä kuulunut pitkään aikaan mitään, vaikka luullakseni heidän olisi kuulunut ottaa yhteyttä jo kuukausia sitten. Kela tiedustelee suunnitelmaa, totesin että ei ilmeisesti työkkäriä kiinnosta minun suunnitelmani. Asumistuki ja toimeentulotuki on toistaiseksi olleet ihan normaalilla tasolla, ja aktivointisuunnitelmahässäkästä tehty myös valitus joka etenee tällä erää sosiaaliturva-asioiden muutoslautakunnassa (josta se tulee arvatenkin hylkynä takaisin).
Kannattaa lukaista tarkkaan, mitä eduskunnan oikeusasiamies sanoo mm. kuntouttavasta työtoiminnasta, pelkkä pitkä työttömyysaika ei oikeuta tekemään päätelmää mm. elämänhallintaongelmista tai vajaatyökykyisyyksistä, ja jos te-toimistolla ei ole muuta perustelua kuin pitkä työttömyysaika...... no, sitten vain valittamaan ja katsomaan miten asiassa käy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kielsin tarpeet aktivointisuunnitelmalle jo ennen koko kutsua, ja toistin saman kiellon myös kutsun tultua ja skippasin koko aktivointisuunnitelmapalaverin.
Seuraavasta päivästä eteenpäin tietysti työvoimapoliittinen lausunto Kelaan jonka seurauksena työttömyysturva poikki.
Vastauksessani työkkärille pyysin pitämään työnhaun voimassa, koska en ole työnhakua sinällään lopettanut mihinkään, töitä ei vain ole tarjolla.
Eipä ole työkkäristä kuulunut pitkään aikaan mitään, vaikka luullakseni heidän olisi kuulunut ottaa yhteyttä jo kuukausia sitten. Kela tiedustelee suunnitelmaa, totesin että ei ilmeisesti työkkäriä kiinnosta minun suunnitelmani. Asumistuki ja toimeentulotuki on toistaiseksi olleet ihan normaalilla tasolla, ja aktivointisuunnitelmahässäkästä tehty myös valitus joka etenee tällä erää sosiaaliturva-asioiden muutoslautakunnassa (josta se tulee arvatenkin hylkynä takaisin).
Kannattaa lukaista tarkkaan, mitä eduskunnan oikeusasiamies sanoo mm. kuntouttavasta työtoiminnasta, pelkkä pitkä työttömyysaika ei oikeuta tekemään päätelmää mm. elämänhallintaongelmista tai vajaatyökykyisyyksistä, ja jos te-toimistolla ei ole muuta perustelua kuin pitkä työttömyysaika...... no, sitten vain valittamaan ja katsomaan miten asiassa käy.Kannattaa muuten huomata sellainen pointti asiassa, että jos työkkäri alkaa käynnistelemään mitään yhteystietojesi tai muiden tietojen vaihtoa jonnekin työkkärin ulkopuolelle vain sillä olettamalla että olet mukamas työttömyysajan perusteella elämänhallintaongelmainen, etkä ole antanut tällaiseen mitään lupaa, voi kyseessä olla silloin myös rikoslain vastainen toiminta.
Viranomaisia ei varmasti rankaista mistään, mutta se on jo oikea ongelma, jos työkkäri ottaa oikeudekseen levitellä tietojasi jonnekin vain hatusta tempaistulla väitteellä elämänhallinta- tmv. ongelmista, vaikka ainoa ongelma on palkkatyön puute. Lieneekö kunnianloukkaukselle perusteet jo tuossa.
Toinen asia on sitten viranhaltijan velvollisuudet toimia huolellisesti, eli mitä virkalainsäädäntö sanoo siitä jos noin vain heitellään hatusta väitteitä ja levitellään niitä ylimalkaisesti jonnekin.
On ollut vähän sellainen "tutina" että työkkäri saattaa levitellä näitä yhteystietoja esim. yhdistyksille ja uskonyhteisöille, ja siinä vaiheessa voi jo tulla ihmetystä kun kotiovella alkaa ramppaamaan jotain uskonjulistajia vähän väliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa muuten huomata sellainen pointti asiassa, että jos työkkäri alkaa käynnistelemään mitään yhteystietojesi tai muiden tietojen vaihtoa jonnekin työkkärin ulkopuolelle vain sillä olettamalla että olet mukamas työttömyysajan perusteella elämänhallintaongelmainen, etkä ole antanut tällaiseen mitään lupaa, voi kyseessä olla silloin myös rikoslain vastainen toiminta.
Viranomaisia ei varmasti rankaista mistään, mutta se on jo oikea ongelma, jos työkkäri ottaa oikeudekseen levitellä tietojasi jonnekin vain hatusta tempaistulla väitteellä elämänhallinta- tmv. ongelmista, vaikka ainoa ongelma on palkkatyön puute. Lieneekö kunnianloukkaukselle perusteet jo tuossa.
Toinen asia on sitten viranhaltijan velvollisuudet toimia huolellisesti, eli mitä virkalainsäädäntö sanoo siitä jos noin vain heitellään hatusta väitteitä ja levitellään niitä ylimalkaisesti jonnekin.
On ollut vähän sellainen "tutina" että työkkäri saattaa levitellä näitä yhteystietoja esim. yhdistyksille ja uskonyhteisöille, ja siinä vaiheessa voi jo tulla ihmetystä kun kotiovella alkaa ramppaamaan jotain uskonjulistajia vähän väliä.Vai jopa tutina...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai jopa tutina...
Niin eikös tuo ole jossain mainittukin että yhdistyksiin ja uskonyhteisöihin on jotain yhteyksiä myös. Ei kai siinä sen kummempaa tutinaakaan tarvita. Kolmannen sektorin toiminnasta kyse, mutta millä perusteilla työttömiä sinne yritetään työntää, kun työttömienhän pitäisi saada palkkatyöpaikkoja.
"Työllisyyttä parantavaa" se toiminta varmaan on, mutta työttömän oikeusturvan kustannuksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin eikös tuo ole jossain mainittukin että yhdistyksiin ja uskonyhteisöihin on jotain yhteyksiä myös. Ei kai siinä sen kummempaa tutinaakaan tarvita. Kolmannen sektorin toiminnasta kyse, mutta millä perusteilla työttömiä sinne yritetään työntää, kun työttömienhän pitäisi saada palkkatyöpaikkoja.
"Työllisyyttä parantavaa" se toiminta varmaan on, mutta työttömän oikeusturvan kustannuksella.Ei työttömällä kunniaa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei työttömällä kunniaa ole.
LIsäys:ainankaan persaukisella sellaisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LIsäys:ainankaan persaukisella sellaisella.
Mahtaisiko viime vuosien oikeustapauksista löytyä, miten se työttömän kunnia olikaan. Onko sitä tai ei, kyllä varmasti on jokin oikeusjärjestelmän porras saanut vastauksen asiaan, sitten vain penkomaan lakitapauksia.
Luullakseni jossain kohtaa lakia sanottiin sen suuntaista, että laki on sama kaikille, eli kohtelu oltava tasavertaista. Pitäisikö tarkistaa tämäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaisiko viime vuosien oikeustapauksista löytyä, miten se työttömän kunnia olikaan. Onko sitä tai ei, kyllä varmasti on jokin oikeusjärjestelmän porras saanut vastauksen asiaan, sitten vain penkomaan lakitapauksia.
Luullakseni jossain kohtaa lakia sanottiin sen suuntaista, että laki on sama kaikille, eli kohtelu oltava tasavertaista. Pitäisikö tarkistaa tämäkin.Laki on tosiaan sama kaikille mutta päätökset eivät välttämättä ole.
- Anonyymi
"Itse kielsin tarpeet aktivointisuunnitelmalle jo ennen koko kutsua, ja toistin saman kiellon myös kutsun tultua ja skippasin koko aktivointisuunnitelmapalaverin."
Kiitos paljon vastauksistanne. Niin minäkin olen tehnyt jo lähes 10v, siellä on kiellot kaikille orjatyönmuodoille ja olen maininnut hakevani vain palkkatyötä. Ei työkkäri ole minua 10v kiusannut, mutta nyt kun tuli 300pv täyteen kun menin noin vuosi sitten tekemään 1kk pätkän, niin tuli jostain orjapajalta kutsu, että joku haluaa haastatella. Liitteessä vaatii työtodistuksia mukaan, jotta voi niitä ihastella mukamas. Mailaan henkilölle saman tekstin mitä suunnitelmassani on ja katkaiskoot tukeni, se on ihan sama menenkö sinne vai en, kun lopputulos tulee olemaan sama. Voisin itse asiassa mennäkkin ja valistaa tätä henkilöä, mutta tuoliin en tule istumaan, luultavasti visiitti kestää sen 2-5min.- Anonyymi
Juu olen samaa mieltä, itsekin olen käytettävissä palkkatöihin ja jopa myös keikkatöihin kun on mahdollisuus tehdä myös sellaisia, ja näiden lisäksi ammatillisiin koulutuksiin, mutta siinäpä kaikki.
Mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa jos pyrkii työmarkkinoille ja on sinne tarjolla, mutta sen kaltainen toiminta jossa aletaan kohtelemaan elämänhallintaongelmaisena..... kiitos ei.
Nämä sitten omalla vastuulla, eli jokainen työtön on näissä asioissa aika lailla yksinään, mutta mitä useampi haastaisi systeemiä, voisi ehkä systeemiin saada aikaan muutoksia. Ei näitä työpaikkoihin liittyviä asioita voida mitenkään pakolla tai käskyllä viedä eteenpäin, nehän kuuluu työttömien perustuslaillisiin oikeuksiinkin mikä työ tai elinkeino valitaan jne, ja sopimusvapaus sekä sosiaaliturva vielä omat lisänsä tuossa. Leikattuun toimeentulotukeen on aina syytä varautua, ja tämäkin vain silloin, jos ei ole enää mitään omaisuutta mitä myydä pois.
- Anonyymi
Sama mulle, mut eikös ammatilliset koulutukset ainakin työkkärien järjestäminä sisällä 80% orjatyötä, ei kiitos. Minua alkoi hirveästi nyt myös raivostuttamaan, että miksi tää kirje on lähetetty ilman virkailijan allekirjoitusta, kyl on kieroa toimintaa. Piileskellään jossain, ja sitten löydään tuet katki. On aika raukkamaista toimintaa.
Taidanpa mennä pyytämään nimmaria tähän henk.kohtaisesti ja samalla haistatan pitkät orjatöille. Voin siinä samalla saarnata Jeesuksesta.- Anonyymi
Et sinä hörhö voi te-toimiston tekemisille mitään. Viduddaako?
- Anonyymi
"Sama mulle, mut eikös ammatilliset koulutukset ainakin työkkärien järjestäminä sisällä 80% orjatyötä, ei kiitos."
Kyllä, näiden määrät on kasvaneet todella paljon, joskus aiempina vuosina koulutus oli todella koulutusta eikä mitään koulutukseksi naamioitua työharjoittelua ilman palkkaa.
Ovat ilmeisesti yleensä aina rekry-jotain -nimellä.
On työkkärin koulutusvalikoimissa silloin tällöin myös sen tyyppisiä kursseja joissa koko sisältö tosiaan opiskelun puolella, eikä niinkään em. rekryjuttujen kaltaisia hyväksikäyttöjä. Tuntuvat vain olevan vähän harvemmassa.
Kannattaa kuitenkin seurailla, netistähän ne löytyy te-koulutukset.
- Anonyymi
No jaa, tuskin tsekkaan, en halua olla kyseisen lafkan kanssa missään tekemisissä, keväällä pitää laittaa vähän safkaa kasvamaan niin saa lähes jo nollaa nuo ruokakulut, kalastusta ja vaihtokauppaa siihen päälle niin avot. Luonto kutsuu. Siunauttua päivää kaikille.
- Anonyymi
No jos olet yleensäkin ottaen halukas pysymään loitolla yhteiskunnasta kaikin keinoin niin tokihan sen ymmärtää. Useimmat kuitenkin hyödyntää vähintään osan niistä palveluista ja tuista mitä yhteiskunnalta on saatavissa, nehän on kuitenkin kansan elossapysymistä yms. varten tehty ihan lain vaatimuksilla.
Tokihan kitka alkaa siitä, kun kansalaiselta aletaan vaatimaan jo sellaisia mitä ei edes perustuslain mukaan pitäisi voida vaatia.
Ei se ole monellekaan kovin helppoa elää "nollakuluilla", kyllä niitä kuluja tulee väkisinkin jossain vaiheessa, ainakin terveys pettää monella sitten jos arkielämä alkaa käymään kovin raskaaksi.
- Anonyymi
Kyllä se työstä käy kun töitä välttelee.mutta koittakaa sitä oikeaakin työtä joskus voi yllättää positiivisesti.
- Anonyymi
Oikeassa työssä on oikea palkka ja oikeat edut, kyllä niiden kanssa usein pärjää ihan ok.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa työssä on oikea palkka ja oikeat edut, kyllä niiden kanssa usein pärjää ihan ok.
Se vaan, kun niitä oikeita töitä ja palkkoja ei vain ole saatavissa kaikille. Se on tämä Suomen systeemi tällainen, syytä ay-liikettä ja elinkeinoelämää.
Eilisen HS:n kannessahan eräs professori julkaisikin asiaan liittyvän kirjoituksen kuinka työmarkkinat tuhotaan muilta.
- Anonyymi
Ei löydy ei oikeita työpaikkoja, lisäksi monet firmat eivät edes suostu siihenkään että sovitellaan työharjottelun tunnit niin, että tulee siedättävä palkka. Esim. 180e/kk netto ja tekee vaikka 10h työtä sen eteen, mutta ei sekään käy vaikka ilmaista työtä heille, orjan pitää saada max 1e/h, kiusa se pienikin kiusa. Ja palkkatuki se vasta huijausta onkin, veronmaksajien rahojen varastamista jo rikkaille yrityksille.
- Anonyymi
No, palkkatuki nyt on sentään näitä harvoja edes jotenkin järkeviä mahdollisuuksia saada aikaan työ jossa edes jonkinlainen palkka. Tokihan se edellyttää myös yritykseltä asiallista suhtautumista jotta se palkkatuki oikeasti nostaa sen palkan tason suurin piirtein normaalille tasolle.
Palkkatuen idea on toimia jonkinlaisena subventiona veronmaksajien laskuun, se mahdollistaa siis myös asiallisen palkkatason töitä, mutta toimiakseen oikein se vaatii edelleen yritykseltäkin edes kohtuullista halua maksaa työstä vaikka se tuki siihen lisäksi tulisikin.
- Anonyymi
Aloittajan kuvailemasta Kelan perseilystä voi tukiriippuvaiselle aiheutua peruuttamatonta vahinkoa siitäkin huolimatta, jos hallinto- oikeuteen valituksesta seuraa asiakkaalle myönteinen päätös.
Valitusten käsittely ja päätösten tekeminen vie aikaa. Tänä aikana asiakas on kokonaan tuloton. pitäisi maksaa vuokrat laskut ja eläminen. Vaikka tuet saisi takautuvasti jälkikäteen se ei korvaa vahinkoa mitä tällaisesta perseilystä tukiorjalle aiheutuu.
Raivostuttavaa.
Toimeentulotuki ei voi olla millään tavoin ehdollinen. Sen ehtona ei voi olla työkkäriin ilmoittautuminen tai mikään muukaan. Se on viimesijaisin mahdollinen tuki jonka tarkoitus on auttaa ihmistä selviytymään hengissä Suomen olosuhteissa.
On pelottavaa että ihmisten kaikista viimesijaisimmalla toimeentulolla voidaan leikkiä tällä tavoin. Kukaan ei ole toimeentulotukikerjäläinen vapaaehtoisesti jos on parempi vaihtoehto olemassa. - Anonyymi
Tässä ketjussa on paljon lukemisen arvoisia kommentteja, soisi työttömienkin nämä lukevan jos on alkanut olemaan ongelmia työvoimapalvelujen tai sosiaaliturvan kanssa.
Lainkohdat kannattaa lukea tarkasti, iäkkäämmät työttömät varmasti jo tietääkin monista, mutta etenkien nuorten kannattaa perehtyä ketjussa mainittuihin lainkohtiin, koska niiden lakien kiertämistä yritetään varsinkin teidän kohdalla, taustalla ilmeisesti ajatus siitä että nuoret eivät olisi tietoisia oikeuksistaan.
Lisätään ketjuun myös lisää lainkohtia, jotka on erittäin olennaisia työn valintaan ja työstä sopimiseen liittyen:
Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva KANSAINVÄLINEN YLEISSOPIMUS
III OSA
6 artikla
1. Tämän yleissopimuksen sopimusvaltiot tunnustavat oikeuden työhön, joka käsittää jokaiselle kuuluvan oikeuden hankkia toimeentulonsa vapaasti valitsemallaan tai hyväksymällään työllä ja ne ryhtyvät tarpeellisiin toimenpiteisiin tämän oikeuden turvaamiseksi.
2. Toimenpiteiden, joihin tämän yleissopimuksen sopimusvaltion on ryhdyttävä tämän oikeuden täydelliseksi toteuttamiseksi, tulee sisältää teknistä ja ammatillista ohjausta sekä koulutusohjelmia, -suunnitelmia ja -menetelmiä vakaan taloudellisen, sosiaalisen ja sivistyksellisen kehityksen sekä täystyöllisyyden saavuttamiseksi ehdoin, jotka turvaavat yksilön poliittiset ja taloudelliset perusvapaudet.
Ylläoleva TSS-sopimus on ratifioitu Suomessa vuonna 1976 ja se on myös osa Suomen oikeusjärjestystä, sillä on lain asema Suomessa.
Kohdassa 1. sanotaan selvästi oikeuksistanne vapaaseen valintaan, ja kohdassa 2. sanotaan selvästi että sopimusvaltion (eli Suomen) on hoidettava toimenpiteensä - eli te-toimiston kaikki toiminnot, suunnitelmat ja palvelut - siten, että tuo ensimmäisenä mainittu oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täysin.
Suomessa toimitaan täysin järjestelmällisesti em. lain vastaisesti, etenkin silloin, jos työtön ei älyä pitää puoliaan.- Anonyymi
Pelkkä mahdollisuus mihin tahansa rangaistuksen uhkaan on jo käytännössä todiste siitä, kuinka em. vapaus ei toteudu.
Myöskään suunnitelmissa tai missään te-toimiston kanssa käytävässä keskustelussa ei pidä sopia em. vapauden ohittamisesta millään perusteella.
Te-toimisto ei voi myöskään estää palvelujen tarjoamista sillä perusteella että työtön ei suostu luopumaan oikeudestaan em. vapaaseen valintaan.
- Anonyymi
Kela pitää tulla nykyaikaan. Pääjohtaja pitää vaihtua. Kelan työntekijöiden palkoja pitää laskea.Eivät ymmärrä muutakin joku yrittää petosta Tavallinen ihminen saa körsiä. Miten vapaaehtoinen työ on palkallista. Sitten kaikkia myös työssä käviltä pitää periaatteessa jos työttömät joutuu maksamaan hirveät rahat joita eivät ole mistään saaneet.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002