Hyvä saatekirje?

Saatekirje

Yritän raapustaa saatekirjettä kustantajalle ja se on yllättävän vaikeaa.
Olisiko kellään hyviä vinkkejä?
Mitä kannattaa ehdottomasti laittaa ja mitä ei missään nimessä?

6

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonkin verran kustantajasta kiinni, mutta yksinkertainen on kaunista. Lyhyt ja ytimekäs on hyvä, eikä liikaa oman tärkeyden suurentelua. Aika pahasti saa kyllä mokata että sillä olisi paljon merkitystä.

      Kysyin tätä itse asiassa suoraan kustantajalta viime syksynä, eli täällä asiasta paljon laajemmin: http://www.kirjailija.blog/2016/11/minkalainen-on-hyva-saatekirje.html

    • saattelua

      Minä taas en usko, että saatekirjeellä on minkäänlaista merkitystä. Miettikää vaikka Tommi Kinnusta, tätä tupla-Finlandiapalkintoehdokasta ja bestseller-kirjailijaa. Haastatteluissaan on kertonut, ettei edes tiennyt, että kaveri on pistänyt tekstin kustantamoon. Ei varmaan ollut muuta saatetta, kuin kaverin "lukekaa tää, tää on hyvä". Ja sai kustannussopimuksen WSOY:ltä.
      Jos itse olisin kustantamossa töissä ja tehtäviini kuuluisi vastaanottaa 1000 käsikirjoitusta joka vuosi yhteen sähköpostiin, niin voisin kuvitella, että minua kiinnostaisi a) kässärin lajityyppi b) kirjoittajan ikä ja c) ehkä lause pari juonesta. Ei muuta.
      Pakkohan niitten on jokaisesta ainakin pari ekaa sivua silmäillä, vaikka saate olisi kuinka huono tai puuttuisi kokonaan.
      Saatekirje on sama kuin osallistuisi laulukilpailuun kertomalla, mitä on laulanut ja minkälaisesta musiikista tykkää, ilman että laulaisi mitään.

      • ensivaikutelma

        Hyvä saatekirje ei auta huonoa kässäriä tai pilaa loistavaa, mutta raakilemaisen kässärin tekijän persoonallisuus voi kääntää pattitilanteessa vaakaa kumpaan suuntaan tahansa.

        Hyvä saate antaa kirjoittajasta persoonallisen, ammattimaisen vaikutelman. Saatekirje on kirjoitusnäyte aivan niin kuin itse kässärikin. Se luetaan ensin, ja kirjojahan myydään myös kirjoittajan kiinnostavan persoonan avulla.


    • kallekynäilijä

      Lyhyt ja ytimekäs. Periaatteessda yhteystiedot (heti vasempaan yläkulmaan!!!), tarjoamasi käsikirjoituksen nimi ja liuskamäärä, päiväys ja allekirjoitus periaatteessa riittävät. Jos käsikirjoitus on osa laajempaa kokonaisuutta, esim. trilogian avaus, mainitse asiasta saatteessa. Jos sinulla on aiempia julkaisuja tai sijoituksia kirjoituskilpailuissa, muutama omasta mielestäsi tärkein kannattaa mainita. Halutessasi voit esitellä itsesi hyvin lyhyesti, esim. ammatti kannattaa mainita, jos se liittyy jotenkin kirjoittamiseen. Samoin ksäikirjoituksesta voi sanoa pari sanaa.

      Eli esim. näin:

      Kalle Kirjailija
      Kirjakuja69
      696969 KIRJALA
      040 123 4567
      kalle.kirjailijakirjailija.fi





      SAATE


      Tarjoan Teille julkaistavaksi liitteenä olevan käsikirjoitukseni Kallen skitsot (189 liuskaa). Kyseessä on humoristinen romaani mielisairaalavuosiltani.

      Opiskelen kirjoittamista Viita-akatemiassa. Voitin Pirkanmaan kirjoituskilpailun vuonna 20XX novellillani Hulluuden usvassa.

      Odotan yhteydenottoanne ja vastaan mielelläni kaikkiin käsikirjoitustani koskeviin kysymyksiin.


      Kirjalassa 22.1.2017

      Ystävällisin terveisin,




      Kalle Kirjailija



      Tuollaiset ohjeet sain eräältä kustannustoimittajalta. Sanoi, että kaksi yleisintä virhettä ovat:

      1) Yhteystiedot ovat hankalasti löydettävissä leipätekstin seassa tai ne puuttuvat kokonaan.

      2) Ylipitkä saateteksti.

      • Tämä ansaitsisi olla pysyvästi palstan etusivulla!


    • Saatekirje

      Kiitokset vinkeistä! Kirjoitin noin sivun saatteen, laitoin yhteystiedot ylimmäksi. Lisäksi laitoin tiivistelmän kirjasta. Pitäkää peukkuja :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe