Pyydän kaikilta tietoa ja muistoja vaikka menneiden sukupolvien kertomana. Jotain olen kuullut asiasta "legendoja", mm. kotirantamme lähellä oleva Papinsaari lienee saanut nimensä kirkkovenetragediasta, jossa on hukkunut 11 ihmistä. Kuka vielä tietää/muistaa/kuulut menneiltä sukupolvilta...Eikä nämä asiat lopu Papinsaareen, siellä lähistöllä on myös Papinjuuma (syvin paikka vienjärvellä)..Ja myös Kanttorinniemi. Liittyneekö nämä nimet tapahtuneeseen?? Kertokaa, muistelkaa ja kirjoittakaa. Tulen rekistöröimään asiat historiikkiin, että jotain tietoa jäisi tulevillekin sukupolville.
Kirkkoveneen hukkuminen Viekijärveen
12
772
Vastaukset
Ohhoh!Nyt voi olla wanhan-lieksalaisen erikois alaa tämä,minä en koskaan kuullutkaan moisesta tapahtumasta!
- iltarusko1733
Kyllä se on tositapahtuma, olen kuullut menneltä sukupolvilta. Aikansa tragedia. Mm. Sippo Pyykkö s. 1772 hukkui kirkkoveneonnettomuudessa Viekijärvellä 16.9.1792. Kaikkiaan siinä onnettomuudessa menehtyi 13 henkilöä.
- perusmoottori
Jos korjataan että kaikki ymmärtäisi. Ensinnäkin kirkkovene ei hukkunut, vaan kaatui. Veneessä olijoista 13 hukkui, Pielisjärven Viekijärvellä 16.9.1792.
Se, onko Viekijärvellä Raatosaari saanut sitten nimensä tuon onnettomuuden takia, ei ole tietoa.
Tuosta onnettomuudesta löytyy jostakin historiakirjasta ( kirjastosta ) tarkempikin selvitys, jos joku haluaa perata.- Eläkeläinenjne
Raatosaari on ensimmäinen pieni saari viekijoelta tullessa järvelle. Hukkuneet on nostettu ensin siihen pikkusaareen, isäukon kertomana.
Eläkeläinenjne kirjoitti:
Raatosaari on ensimmäinen pieni saari viekijoelta tullessa järvelle. Hukkuneet on nostettu ensin siihen pikkusaareen, isäukon kertomana.
Sekö pieni luoto on raatosaari,joka on jokisuun ja uima/venerannan välissä?Taitaa siinä saaressa pikkuinen mökkikin olla.
ruskisoldat kirjoitti:
Sekö pieni luoto on raatosaari,joka on jokisuun ja uima/venerannan välissä?Taitaa siinä saaressa pikkuinen mökkikin olla.
Raatosaari näkyy olevan Kuusiniemen itäpuolella. Sen eteläpuolella on Lehtosaari ja Kalliosaari. (Kummini asui Kuusiniemessä).
- vanhaapolvea
Aika vanha isäsi vissiin oli? Oliko ihan hommassa mukana?
- Eläkeläinenjne
OOtpa idiootti, kuka sanoi että oli mukana. Juttu kulkenut vahoilta vanhoille, mutta saahan sitä vinoilla kun ei muuta osaa.
- vanhaapolvea
Ihme kun tajusit? En panisi suurta painoarvoa suusta suuhun jutuille!
Kannattaa kysellä henkikirjoista, vai mikä väestörekisteri se nykyään on juuassa, tai kirkonkirjoista!- Eläkeläinenjne
Ei muuten ole väestörekisteri ollut vuosiin enää juuassa. vaan joensuussa eikä ole suusta suuhun juttu.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku443888Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351879Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531326- 1541202
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti41980- 190975
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.228954- 80927
- 55800
Jälkiviisauttako
Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?79799