Jatkuva teiden suolaus Helsingissä

MyrkkyMikäMyrkky

Massiivinen ja muuta maata selvästi suurempi suolanlevittäminen Helsingin kaupungin alueella ruostuttaa autot. Ero on suuri muuhun maahan verrattuna, jopa selkeä verrattuna Vantaaseen ja Espooseenkin.
Syynä suureen suolankäyttöön on tietysti muuhun maahan nähden huomattavasti suurempi ei-nastaliikenne, jolloin liukkaudentorjunta jatkuvasti suolaamalla on välttämätöntä.

Haitathan ei tietysti jää autojen ruostevaurioihin. Luultavasti se on yksi vähäisimmistä suolauksen haitoista.

15

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutkiin

      Saatanan runkut kylväävät sontaa tielle, vaikka autoissa on pitävät kumit ja joillakin mulkuilla vielä nastatkin!

    • Eiväheneei

      Suolauksen vähentäminen tai peräti loppuminen ei ole näköpiirissä. Täysin päinvastoin jos joidenkin politiikkojen ja tietysti kaduista vastaavien virkamiesten toiveet nastarajoituksista tai peräti kiellosta toteutuvat.

      Katujen kunnosta vastaavien virkamiesten halun rajoituksiin ja kieltoihin tietysti ymmärtääkin, koska heidän vastuunsa rajoittuu vain ja ainoastaan katujen ja teiden kunnossapidon kustannuksiin budjetissa ja nastathan toki kuluttavat teitä kitkoja enemmän, varsinkin vahvasti suolatuilla ja märillä teillä. Suolauksen muut ja vielä nastojen haittoja suuremmat haitat maksaa joku muu. Samoin lisääntyneet onnettomuudet, joita väistämättä tulee lisää, jos nastat poistuvat.

      Poliitikkojen sen sijaan odottaisi katsovan asioita hieman laajemmasta perspektiivistä kuin vain suorista katujen ja teiden ylläpitokustannuksista. Toisaalta on paljon politiikkoja, joille kelpaa mikä tahansa keino, jolla autoilua vaikeutetaan ja sen kustannuksia nostetaan. Helsingissä tällaisia on muuta maata enemmän.

      Ei taida pelätty ilmastonmuutoskaan ehtiä apuun, niin kiire näyttää monilla olevan ja muista haitoista viis...

    • mkldsmklds

      Stadissa muuten suolataan ihan mielipuolisesti. Joudun työmatkalla ajamaan pätkän kehä I:stä ja muutamaa isompaa kokoojakatua, jotka siis ovat suolausprioriteetin kärjessä, ja vähintään pari kertaa viikossa ajan talvella suola-auton ohi. Usein on tie vasta suolattu, vaikka ei suola-autoa näkyisikään. Kaikkein älyttömintä on se kun kuivaa asfalttia suolataan varmuuden vuoksi (=siis budjettisyistä).

      Käytin autoa juuri katsastuksessa ja on ruostunut lunastuskuntoon.

      • lajfdlaskndadasd

        Pääkaupunkiseutu on siitä mukava paikka asua, että siellä on toimiva julkinen liikenne. Jos vanhan autosi ruostuminen harmittaa, liikumiselle on olemassa vaihtoehtokin.

        Sitten taas jos ajatellaan auton ruostumista, taloudellisena asiana, niin sen merkitys auton elinkaaren taloudellisessa kokonaisuudessa, on itseasiassa häviävän pieni.

        Kuten tuossa toisessa viestissä todetaankin, suolaaminen tapahtuu raskaan kaluston ehdoilla. Ja jos se ei toimi, Suomi pysähtyy.


      • lfmdlk

        Helsinki on poikkeus pääkaupunkiseudullakin. Suolaa käytetään paljon enemmän kuin tarvitsisi. Kun sulaa tietä suolataan, ei siitä ole mitään lisäarvoa edes sille raskaalle liikenteelle. Oikeastihan kyse on budjeteista eli siitä, että nykyään ei enää käytetä tarpeeksi eikä kunnon kalustoa teiden puhtaanapitoon. Sen takia kun ei fyysisesti pystytä polanteita poistamaan on se tehtävä kemiallisesti. Tästä kärsii niin auto kuin luontokin. Tosin autot ehkä enemmän mikä takaa vihreiden tuen myrkyttämiselle.


    • lissää-sualaa

      Helsingissä suolataan julkisen liikenteen takia. Bussi jää heti kiinni jos tien pinnassa on vähänkin jäätä ja kevyt lumisade pakkaantuu jääksi lähes kuviottomien bussin renkaiden alla välittömästi.

      • klmdlmd

        Väärin. Linja-autoilla on tietyt ongelmakohdat, jotka ovat hyvin tiedossa. Tavallisella kadulla dösä kulkee jäällä paremmin kuin pikkuauto ja sama koskee rekkaakin. Kehäteiden ja isojen tasaisten katujen, kuten vaikka Mannerheimintie, suolaaminen on täysin turhaa paitsi parina päivänä vuodessa kun säätila aiheuttaa peilijään alijäähtyneen vesisateen takia.


      • lissää-sualaa
        klmdlmd kirjoitti:

        Väärin. Linja-autoilla on tietyt ongelmakohdat, jotka ovat hyvin tiedossa. Tavallisella kadulla dösä kulkee jäällä paremmin kuin pikkuauto ja sama koskee rekkaakin. Kehäteiden ja isojen tasaisten katujen, kuten vaikka Mannerheimintie, suolaaminen on täysin turhaa paitsi parina päivänä vuodessa kun säätila aiheuttaa peilijään alijäähtyneen vesisateen takia.

        Bussin ongelmapaikkoja on jokainen pysäkki ja liikennevalo. Ei väliä onko tasamaalla vai rinteessä.


      • lkmsdmlds
        lissää-sualaa kirjoitti:

        Bussin ongelmapaikkoja on jokainen pysäkki ja liikennevalo. Ei väliä onko tasamaalla vai rinteessä.

        Eipä jää linja-auto yleensä pysäkille tai valoihin. Hyvin poikkeukselliset olosuhteet pitää olla, että ei bussi pääsisi liikkeelle tasamaalla. Siis vaikka pinta olisi hioutunut peilijääksi. Toki se lähteminen on vähän hitaampaa liukkaalla, mutta niin se on henkilöautoillakin, vaikka olisi nastat alla. Kaupungissa on muutama mäki, joista ei talvella ilman suolausta tai hiekoitusta pääse ylös, mutta ne ovat tosiaan ihan poikkeuspaikkoja. Paljon huonommalla kalustolla ajettiin paljon vähäsuolaisempia teitä vielä 1970-luvulla eikä linja-autojen jääminen jumiin ollut mikään yleinen epidemia.


    • ennnenOpittiinAjamaan

      On se suoranainen ihme kun me pärjäsimme paskoilla autoilla ja renkaille ilman suurempaa suolausta ja autojen nykyaikaisia avustimia. Vai johtuiko se siitä, että oli pakko oppia ajamaan hieman pahemmissa keleissä ja ottamaan huomioon kelit paremmin? Nykyään tenaville laitetaan kypärät jo laitoksella päähän ja niitä paapotaan 30 vuotiaaksi ja sitten vasta ne pääsevät itse oppimaan asioita jotka me vanhemmat sukupolvet opimme jo 15 vuotiaana.

      • AjatMuuttuu

      • Muuttuumuuttuu

        Kyllähän suolaus kiistatta parantaa tieturvallisuutta. Ja se onkin ainut fiksu syy sen käytölle. Mutta sitten pitäisi tehdä sitä rajanvetoa sen suhteen mikä on järkevää ja mikä ei. Liian kovalla pakkasella ei ole järkevää. Liian pienellä pakkasella ei ole järkevää. Liian paljon ei ole järkevää jne. Ja autojen turvatekniikan kehittyessä vuosi vuodelta voi suolata vähemmän ilman, että turvallisuus heikkenee. Helsingissä pärjää nykyään kesärenkailla läpi vuoden, jos vain on maltillinen kuljettaja. Ei sekään ihan tervettä ole, että kadut pidetään kemiallisesti sulana jatkuvasti.


      • Talvikelineliminointi
        Muuttuumuuttuu kirjoitti:

        Kyllähän suolaus kiistatta parantaa tieturvallisuutta. Ja se onkin ainut fiksu syy sen käytölle. Mutta sitten pitäisi tehdä sitä rajanvetoa sen suhteen mikä on järkevää ja mikä ei. Liian kovalla pakkasella ei ole järkevää. Liian pienellä pakkasella ei ole järkevää. Liian paljon ei ole järkevää jne. Ja autojen turvatekniikan kehittyessä vuosi vuodelta voi suolata vähemmän ilman, että turvallisuus heikkenee. Helsingissä pärjää nykyään kesärenkailla läpi vuoden, jos vain on maltillinen kuljettaja. Ei sekään ihan tervettä ole, että kadut pidetään kemiallisesti sulana jatkuvasti.

        Ilman muuta selvää on, että suolaus parantaa liikenneturvallisuutta. Läpisuolatuissa kaduilla pärjää tosiaan vaikka kesärenkailla koko talven.

        Yhtä selvää on, että nastarenkaatkin parantavat liikenneturvallisuutta mekaanisesti liukkautta poistamalla. Ja ei pelkäskään niiden, joilla on nastarenkaat, vaan kaikkien muidenkin turvallisuutta eli kitkoilla ajavien ja raskaan liikenteen, jalankulkijoiden.

        Sekin on päivänselvää, että toisen liukkauden torjunnan vähentäminen edellyttää toisen lisäämistä.

        Ja tietysti kolmantena on vielä hiekoitus, jota sitäkin on tietysti lisättävä jos liikenteen liukkaudentorjunta perustuu teiden liukkauden poistamiseen. Vähemmällä tietysti selvitään hiekoituksessakin, jos liukkaudentorjunta perustuu pääosin pitokykyisiin talvirenkaisiin, nastoihin, ja niiden mekaaniseen liukkaudenpoistoon.
        Mekaaninen liukkauden torjunta tiekarhuilla ja muilla koneilla ei käytännössä onnistu ainoana keinona.

        Haittoja on kaikissa menetelmissä, sekin on selvää. Nyt sitten arvioidaan mitkä haitat ovat pahempia ja mitkä hyväksytään ja se tuntuu olevan lähinnä katujen ylläpidon vuosibudjettipoliittinen päätös, jossa muilla haitoilla ja varsinkaan pidemmän ajan vaikutuksilla ei ole merkitystä.


      • Äänestä_vihreitä

        "Mekaaninen liukkauden torjunta tiekarhuilla ja muilla koneilla ei käytännössä onnistu ainoana keinona."

        Joo ei varmaan ainoana keinona, mutta jos nyt lähdetään siitä, että nykyään tieliikelaitoksella on enää 10-20 % siitä kalustosta käytössä kuin oli 1980-luvulla, niin se kertoo aika vahvasta poliittisesta ohjauksesta. Joitain vuosia sitten muista lukeneeni jutun Helsingin kaupungin päätöksestä vähentää tiehöylien määrää radikaalisti. Ennen vanhaanhan "karhu" oli tuttu näky kaupungissa, mutta ei enää.

        Valitettavasti en pikaisella googlauksella löytänyt infoa enkä yksityiskohtia muista, mutta homman ydin oli kuitenkin se, että ilmastonmuutos lopettaa talvet ja suola sulattaa polanteet muutenkin. Eli kun kalustoa ei ole, niin sitten kun talvi "yllättäen" tuleekin, niin suolaa pitää kylvää todella runsaasti kun sillä pitää sulattaa sekin lumi, joka ennen poistettiin mekaanisesti.


    • Anonyymi

      Tämä ei ole muuttunut miksikään eikä ilmastonmuutos ole lopettanut talvea ja vienyt lumen tuloa. Lunta ja suolaa... lunta ja suolaa... lunta ja suolaa...

      Tänään tulee lunta ja nyt on auton pyörän koteloissa suolaista sohjoa, vaikka ajoin Helsingin keskusta-alueen laitamilla vain muutaman kilometrin. Kotipihalla jouduin sitä auton mukana tullutta sohjoa kolaamaan ja heittämään maastoon. Lisäksi jouduin puhdistamaan lumikolan suolasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1569
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      72
      1370
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      227
      1351
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1029
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      960
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe