Harrastusta aloittamassa, tutkinto suoritettu ja ostoluvat haettu haulikolle 12/70 sekä kiväärille .308.
Ensimmäisiin aseisiin en tohtisi suurehkoja summia laittaa, yksi vaihtoehto olisi hommata käytettynä. Ja kas, huutokauppa on sopivasti tulossa. Linkin listassa myytävät aseet:
https://www.poliisi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/intermin/embeds/polamkwwwstructure/55936_Aseluettelo_20.2.2017.pdf?756f66825940d488
onko teillä kokemuksia:
a) asehuutokaupasta yleensä, mitä pitää osata huomioida
b) onko listassa jotain erityisen hyvä / huonoja malleja tarjolla
c) mitkä aseet itse valitsisit listalta
d) hain kiväärille luvan yleisesti .222 - .308. Mitkä kaliiperit oikeasti menevät tuohon "väliin"? .308 ajattelin hyväksi yleiskaliiperiksi.
e) saako tuolta oikeasti 50 eurolla toimivan pyssyn
f) muuta huomioitavaa, mitä?
Kiitos etukäteen ASIALLISISTA vastauksista.
Ensimmäiset mestsästysaseet / poliisin huutokauppa
5
2156
Vastaukset
- Huolto
Osta
A: Kivääriksi joku Mosin-Nagant-variaatio kaliiberissa 7.62×53R (Käytännössä sama kuin 54R). Pystykorva ominaisuuksiltaan jalostetuin, mm. pistoolikahva ja "avoin avotähtäin".
B: Haulikoksi Baikal Ij-27E-1C.
Tutki myös molemmat aseet varmuudeksi, ettei väljyyttä! - ujas
Ostin Poliisien huutokaupasta Mosin-Nagantinin,sain kyllä halvalla mielestäni
kun muut eivät olleen oikein kiinnostuneita,Ase oli oikein hyvissä kuosissa,
kaikki aseen osat olivat alkuperäisiä paitsi puinen etutuki oli vaihdettu,huomas
väristä.Kohdistukseen ostin kolmenlaisia patruunoita,joista Normannit olivat ne minun juttu,kasaa tuli vieriviereen 50m/100m matkalta.5 syksyä olen sillä nyt
metsästänyt 1-2 kaatoa vuosi.Tuo varmistimen käyttö tuossa on se hankalin juttu.mutta siitäkin selviää.Kammat on hyvä olla mukana,helpottaa lataamista.
Uuden Baikal hankkiminen ei päätä huimaa.Jos hankit,hanki mahdollisemman
kevyt yksipiippuinen,sellaisen ostin Poliisien huutokaupasta,ei ollut minkään näköinen vähän kulunut,eikä hinnalla pilattu,kohdistin sekin 20m eri kokoisilla
hauleilla,hyvin olen sillä pärjännyt,niin vesillä kuin metsässäkin.
(Katso valoa vasten rihlojen kunto paikan päällä,nämä piiput näissä näyttää
olevan se tärkein juttu.) - ruutitappi
Hei! Unohda mosinit, konsruktio 1891 vuodelta. Ikävä kyllä aika ajanut ohi.Siihen saa kyllä hyviä varmistimia mutta sitten se ase maksaa saman minkä nyky aseet. Siellä huutokaupassa on myytävänä kunnollisia sakon ja tikan kivääreitä samoin remington 700 ynnä muita metsästys käyttöön tehtyjä kiväärejä. Vanhat sota-aseet oli ne minkämaalaisia tahansa unohda kokonaan turvallisuus syistä.Haulikoita siellä on pilvin pimein parempia mitä venäläiset aseet on. valitse hyväkuntoinen päällekäis piippuinen vaihto supistajilla oleva 12-70 tai 12-76 cal. haulikko. Jos löytyy Valmet 412 niin tämä on myöhemmin laajennettavissa haulikkorihlaksi tai kaksoisluodikoksi.Sitten siellä on italialaisiahaulikoita eri merkkejä.Hyvä yleis kaliberi on 6,5x55 tai 308 näillä voit metsästää linnusta hirveen jopa karhuakin.Mutta osta turvalliset helppo käyttöiset nyky aikaiset aseet.Kokemusta on näistä"hyvistä mosineista" eikä tule enää minun ase kaappiin.Viime syksynä viimeksi hirviporukassa kokenut yli 70vuotias pyörähti ympäri varmistamaton mosini kädessä ja PUM luoti lähti, onneksi ei ketään ollut edessä. Jos ei ole rahaa laittaa 300-500ekua per ase unohda koko harrastus.Se että jos aloittaa tälläisen harrastuksen on ehdottomasti käytävä ampumaradoilla harjoittelemassa ammuntaa niin jos sulla on tälläiset 50 rojut kaikki pelkäävät sinua. Muista TURVALLISUUS!!!
- Mehtämies_65
Kiitos vastauksista tähän asti. Noista mosineista ja pystykorvista on jonkin verran kokemusta armeija- ja ressuammunnoista, ja täytyy tunnustuu ettei noiden käpistely ja ergonomia kyllä sytytä vaikka tarkkuuta löytyykin. Onko patruunavalikoima noihin 7,62 x 53/54 sellainen, että sopii myös esim linnustukseen?
Aseita kyllä itsellä ollut ja tullut touhuttua tarkkuus-/ sorakuoppa-ammunnoissa sekä kiekkoja radalla, vaikka omaa haulikkoa ei ole aiemmin ollut. Eli kyllä nämä harjoittelu- ja turvallisuusasiat on hallussa.
Edelleen onko tietoa mikä on yleinen hintataso noilla .308 huutokaupassa? Hyvän haulikon luulisi saavan tuolta 50 eurolla. - mehtuu_66
-Ei noissa huutokauppa huudoissa "takuuta" ole voi olla kärsinyt/viallinen yksilö .
-Jos halpa haulikko niin uusi balaikka paras , Tai käytetty Beretta,Browning, Valmet 412 ....
-Kivääriksi 6.5x55 , Tikka , Sako, tai vanha carl custav;kin , Paras linnulle ja muillekkin laillinen . 7.62x53 ehkä jo eilispäivää en sekoaisi itse .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815