Haudutuskattilasta kokemuksia kellään?

Siilimuorikka3

Tai -padasta. Itse olen haaveillut ostavani haudutuskattilan mutta toisaalta sitten taas pähkäilen et tarvinko sitä. Onko teillä kokemuksia haudutuskattilan käytöstä ja jos niin minkälaisia ruokia olette sillä laittaneet vai onko kenties jäänyt kaapinpohjalle pölyttymään?

94

20587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suvenelli1

      Tarkoitatko painekattilaa?

      • Siilimuorikka3

        En kun haudutuskattilaa/pataa, se on eri kuin painekattila.


      • Siilimuorikka3

        Juu, just tuota, eri valmistajilla paikkasen erilaisia ja eri hintaisia.
        Minkälaista ruokaa olet siinä laittanut?


      • suvenelli1

        Ahas, taas opin uutta. Täytyykin googlettaa tuo. Sopisi mulle, ruoka valmistuisi lenkin aikana.


      • Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Juu, just tuota, eri valmistajilla paikkasen erilaisia ja eri hintaisia.
        Minkälaista ruokaa olet siinä laittanut?

        Chili con carnea, kanakeittoa, beef bourgnoinea, possupataa, kaikki papu-ja liharuuat joilla on pitkä kypsymisaika tulevat todella mureiksi ja maukkaiksi. Netti on ruokaohjeita tulvillaan näihinpatoihin sovellettuina. Kaikki "pulled" siis nyhtöpossut, kanat, kalkkunat jne. valmistuvat vaivatta. Kaikki aineet vain pataan, täytetään vähintään kolme neljäsosaa padasta, ei jäistä kamaa, mausteet, nesteet (ei tarvi välttämättä paljoakaan nestettä) kansi päälle, töpseli seinään ja säädetään toivotulle teholle (kalliimmissa varianteissa on myös aikasäädin) ja eikun menoksi.
        Kun tulee kotiin lietsusta (esim. kahdeksan tai 13 tunnin päästä), niin valmis sapuska odottaa ja hyvän ruuan tuoksu täyttää huushollin.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Ahas, taas opin uutta. Täytyykin googlettaa tuo. Sopisi mulle, ruoka valmistuisi lenkin aikana.

        Sun on tehtävä sitten vähän sellanen pitempi lenkki. Ruoka valmistuu siinä 6-13 tunnin haarukalla, riippuen reseptistä. Mun lenkin (n. tunti) aikana ruoka ehtii vain lämmetä hiukan....


      • suvenelli1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sun on tehtävä sitten vähän sellanen pitempi lenkki. Ruoka valmistuu siinä 6-13 tunnin haarukalla, riippuen reseptistä. Mun lenkin (n. tunti) aikana ruoka ehtii vain lämmetä hiukan....

        Herahti niin vesi kielelle. Lenkinhän voi ajoittaa viimeisille tunneille. Vaan malttaisko sitä lähteä tuoksujen keskeltä :)


      • Siilimuorikka3
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Chili con carnea, kanakeittoa, beef bourgnoinea, possupataa, kaikki papu-ja liharuuat joilla on pitkä kypsymisaika tulevat todella mureiksi ja maukkaiksi. Netti on ruokaohjeita tulvillaan näihinpatoihin sovellettuina. Kaikki "pulled" siis nyhtöpossut, kanat, kalkkunat jne. valmistuvat vaivatta. Kaikki aineet vain pataan, täytetään vähintään kolme neljäsosaa padasta, ei jäistä kamaa, mausteet, nesteet (ei tarvi välttämättä paljoakaan nestettä) kansi päälle, töpseli seinään ja säädetään toivotulle teholle (kalliimmissa varianteissa on myös aikasäädin) ja eikun menoksi.
        Kun tulee kotiin lietsusta (esim. kahdeksan tai 13 tunnin päästä), niin valmis sapuska odottaa ja hyvän ruuan tuoksu täyttää huushollin.

        Vaikuttaa houkuttelvalta. Toiset laittaa puurojakin tuossa. Puhumattakaan jostain karjalanpaistista tai hirvipaististakin. Ja ylipäätään liha/kanaruoista niin kuin kirjoititkin.

        Taidanpas hankkia ja alkaa kokeilla eri ruokareseptejä sillä :).


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Herahti niin vesi kielelle. Lenkinhän voi ajoittaa viimeisille tunneille. Vaan malttaisko sitä lähteä tuoksujen keskeltä :)

        Niinkin voi tehdä.
        Yöksi en kuitenkaan yleensä laita pataa päälle, kun tässä vanhassa talossa ei ole modernia tuuletussysteemiä (ainoostaan keittiössä ja kylppärissä on tuuletus modernisoitu) niin voi sitä aromien määrää joka tunkee makkariinkin koko yön....


      • suvenelli1

        Hintahaitari on aikamoinen n. 40-400 €.


      • Siilimuorikka3
        suvenelli1 kirjoitti:

        Hintahaitari on aikamoinen n. 40-400 €.

        Halvin malli on alle kolmenkympin ja joku tuttu osti vasta tarjouksesta 19:90, ihan sopivan pieni heidän talouteensa ja innostuneita ovat ja tyytyväisiä.


      • suvenelli1
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Halvin malli on alle kolmenkympin ja joku tuttu osti vasta tarjouksesta 19:90, ihan sopivan pieni heidän talouteensa ja innostuneita ovat ja tyytyväisiä.

        Ahas, täytyykin kytätä tarjouksia. Mullekin riittäisi pienehkö.


      • Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Vaikuttaa houkuttelvalta. Toiset laittaa puurojakin tuossa. Puhumattakaan jostain karjalanpaistista tai hirvipaististakin. Ja ylipäätään liha/kanaruoista niin kuin kirjoititkin.

        Taidanpas hankkia ja alkaa kokeilla eri ruokareseptejä sillä :).

        Mietin juuri että taidampa kokeilla riisipuuroa siinä. En ole koskaan kokeillut maitoruokia mutta sanotaan että maito ei pala pohjaan siinä.


      • Siilimuorikka3
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mietin juuri että taidampa kokeilla riisipuuroa siinä. En ole koskaan kokeillut maitoruokia mutta sanotaan että maito ei pala pohjaan siinä.

        Joku oli tehnyt niin että laittanut siihen ensin vaan veden ja sitten jonkun ajan päästä rasvaisen maison tai jopa ruokakermaa. Kuulemma samettisen pehmyt riisipuuro tuli.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Chili con carnea, kanakeittoa, beef bourgnoinea, possupataa, kaikki papu-ja liharuuat joilla on pitkä kypsymisaika tulevat todella mureiksi ja maukkaiksi. Netti on ruokaohjeita tulvillaan näihinpatoihin sovellettuina. Kaikki "pulled" siis nyhtöpossut, kanat, kalkkunat jne. valmistuvat vaivatta. Kaikki aineet vain pataan, täytetään vähintään kolme neljäsosaa padasta, ei jäistä kamaa, mausteet, nesteet (ei tarvi välttämättä paljoakaan nestettä) kansi päälle, töpseli seinään ja säädetään toivotulle teholle (kalliimmissa varianteissa on myös aikasäädin) ja eikun menoksi.
        Kun tulee kotiin lietsusta (esim. kahdeksan tai 13 tunnin päästä), niin valmis sapuska odottaa ja hyvän ruuan tuoksu täyttää huushollin.

        Menee nuo samat ilman haudutuskattilaakin. Mä paistelen hennolla lämmöllä monet padat wokkipannussa liedellä, tai tavallisessa padassa uunissa. Tulee niin nyhtöt kuin paistitkin.

        Ehkä tuo vaatii vähemmän sähköä, kuin liesi?


      • suvenelli1

        Yleensä minäkin uunissa haudutan. Tuossa haudutuskattilassa taitaa olla ajastin, että voisi säätää ajan. Mun vanhassa uunissa ei ole vaan pitää itse kytätä aikaa.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Yleensä minäkin uunissa haudutan. Tuossa haudutuskattilassa taitaa olla ajastin, että voisi säätää ajan. Mun vanhassa uunissa ei ole vaan pitää itse kytätä aikaa.

        Halvimmissa versioissa ei ole ajastinta, vaan ainoastaan kolme tehoa. Aikaa ei tarvi kauheesti kytätä, koska prosessi on hidas ja tunti sinne tunti tänne ei merkitse juuri mitään. Kannattaa ottaa huomioon että ruuan valmistusaika pitenee huomattavasti jos kantta raotellaan tai kattilaan lisätään valmistusaikana lisää tavaraa.


      • suvenelli1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Halvimmissa versioissa ei ole ajastinta, vaan ainoastaan kolme tehoa. Aikaa ei tarvi kauheesti kytätä, koska prosessi on hidas ja tunti sinne tunti tänne ei merkitse juuri mitään. Kannattaa ottaa huomioon että ruuan valmistusaika pitenee huomattavasti jos kantta raotellaan tai kattilaan lisätään valmistusaikana lisää tavaraa.

        Täytyy mennä ihan markettiin pähkäilemään jahka seuraavan kerran on kaupoille asiaa.


      • Pulp-fictio
        suvenelli1 kirjoitti:

        Täytyy mennä ihan markettiin pähkäilemään jahka seuraavan kerran on kaupoille asiaa.

        Eikö kannen avaamisen kanssa pidä olla varovainen, ettei pavut lennä kattoon ja saa tosi tehokkaan höyrytyksen, kuorrutuksen päälleen?
        Mulla on perinteinen pannu-/patasysteemi. Valmistusaika 2-3 tuntia.
        En jaksaisi odottaa noin kauan.
        Mitä vakuutusyhtiö tykkää, jos jätät pannun ja olet vaikka lenkillä ja sattuisikin jokin vahinko?
        Jos vempain nopeuttaisi 2-3tuntista, voisin ajatellakin. Tehokkuus?
        Onko hanke ekologinen tai ekonominen?


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        Eikö kannen avaamisen kanssa pidä olla varovainen, ettei pavut lennä kattoon ja saa tosi tehokkaan höyrytyksen, kuorrutuksen päälleen?
        Mulla on perinteinen pannu-/patasysteemi. Valmistusaika 2-3 tuntia.
        En jaksaisi odottaa noin kauan.
        Mitä vakuutusyhtiö tykkää, jos jätät pannun ja olet vaikka lenkillä ja sattuisikin jokin vahinko?
        Jos vempain nopeuttaisi 2-3tuntista, voisin ajatellakin. Tehokkuus?
        Onko hanke ekologinen tai ekonominen?

        Pulp:
        haudutuspadassa ei kehity painetta sen enempää kuin tavallisessa kattilassa tai padassa. Jos pata on todellä täynnä ja suurimmalla tehollaan niin voi pulpahtaa yli laidan tai tulla höyryä kasvoille, mutta painetta ei muodostu juuri lainkaan. Kannen avaamisen kesken pprosessin sanotaan lisäävän tunnin valmistusaikaan, mene tiedä. Minä tarkistan maun ja lisään mitä lisään mausteita vasta kun sapuska on jo valmista. Tuoreet yrtit kannattaa lisää myös jo valmiiseen ruokaan, laittaa sitten kansi päälle ja pitää lämpimänä tarjoamiseen saakka.
        ***
        En ole kuullut mistään vahingoista haudutuspadan kanssa. Jos seuraa ohjeita (esim. täyttää padan 3/4 täyteen ja laittaa suositetulle teholle) niin ylikuumemisia tai painevahinkoja ei voi tapahtua. Ainoa jos sähköt menee poikki kesken päivän niin ruoka ei ole valmista kun tulet kotiin.
        ***
        Ei nopeuta oikeestaan minkään ruuan laittoa. Hidastaa mutta tekee mahdolliseksi sen että ruoka valmistuu vaivattomasti ja herkulliseksi poissaollessasi. Ei tarvitse mitään valvontaa. Voit laittaa pataa uunissa ja seuraavan päivän papusoppaa haudutuspadassa valmiiksi.
        Sekä ekonominen että ekologinen.


      • ikämies10
        suvenelli1 kirjoitti:

        Yleensä minäkin uunissa haudutan. Tuossa haudutuskattilassa taitaa olla ajastin, että voisi säätää ajan. Mun vanhassa uunissa ei ole vaan pitää itse kytätä aikaa.

        Höh, turha kapistus, uunissa saa haudutettua isommankin padallisen, ohra puuroa ja kinkunkin olen "hauduttanut"yli yön, pitää vaan laittaa maltillisen lämmön päälle..


      • Kotikokki

        Todella loistava laite! Tuli tuollainen hankittua pari vuotta sitten itärajan takaa. Laitteessa on paljon valmistusohjelmia eri ruokalajeille. On portaaton lämmönsäätö, ajastukset valmistukseen ja haudutuksiin, ei tarvitse vahtia ja on valmis herkullinen ruoka valmiina haluamallasi ajalla. Maksoi n. 40 mutta meillä samanmoiset luksusvehkeet ovat 3-4 kertaa kalliimpia. Venäjällä nimi :multivarka. Joissakin malleissa on jopa sekoituslaite kannessa, voi valmistaa ruskistustakin vaativia ja monenmoisia pataruokia. Suosittelen!


      • Anonyymi
        hmp.f kirjoitti:

        Menee nuo samat ilman haudutuskattilaakin. Mä paistelen hennolla lämmöllä monet padat wokkipannussa liedellä, tai tavallisessa padassa uunissa. Tulee niin nyhtöt kuin paistitkin.

        Ehkä tuo vaatii vähemmän sähköä, kuin liesi?

        Menee toki. Vaan mielestäni haudutuskattilan idea on siinä, ettei sähköä kulu niin paljoa. Eikä tarvii vahtia wokkipannun vierellä vaan voi tehdä kaikkea muutakin.


      • Anonyymi
        ikämies10 kirjoitti:

        Höh, turha kapistus, uunissa saa haudutettua isommankin padallisen, ohra puuroa ja kinkunkin olen "hauduttanut"yli yön, pitää vaan laittaa maltillisen lämmön päälle..

        Toki saa, mutta uuni kuluttaa enemmän sähköä. Jos sähkönkulutus ei ole ongelma, niin uuniin vaan hautumaan. Itse yritän säästää siinä missä voin ja haudutuspata on oiva valmistusmetodi juurikin säästöä tavoitteleville. Mausta tinkimättä!


    • Kyllä mahassa hautuu isompikin satsi.
      :)

      • Siilimuorikka3

        Nii että mahasta töpseli seinään vaan 😁


      • Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Nii että mahasta töpseli seinään vaan 😁

        Sisäisesti lämmin olo ;)


    • Äidillä oli aikoinaa sellainen kattila.
      Siinä oli seksikäs yksityis-kohta.
      Pyöreä metalli-läyskä pomppi tapin päällä niin että höyry hönkäili.
      Äänteli...hi,hi, puhi, pihihi...
      Kattila haudutti hernarin huumaavan nopeasti mössöksi.
      Sikakin oli niin nyhtöä että.
      Äkkiä semmoista naamaansa huiteli.
      -
      Silloin ei vielä ollut vaahto-muovia eikä vaahto-patjoja.

      • Painekattila ei ole sama. Näitä tällaisia haudutuskattiloita ei sun mammas aikoihin ollut kun korkeintaan Amerikassa.... Se höyryventtiili kun meni tukkoon kattilan kannessa niin monet rokat ovat lentäneet koristamaan keittiön kattoa...


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Painekattila ei ole sama. Näitä tällaisia haudutuskattiloita ei sun mammas aikoihin ollut kun korkeintaan Amerikassa.... Se höyryventtiili kun meni tukkoon kattilan kannessa niin monet rokat ovat lentäneet koristamaan keittiön kattoa...

        "Paloma.se.co"

        "Silloin ei vielä ollut vaahto-muovia eikä vaahto-patjoja."

        Oliko tässä jotain vaikeata ymmärtää?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        "Silloin ei vielä ollut vaahto-muovia eikä vaahto-patjoja."

        Oliko tässä jotain vaikeata ymmärtää?

        H.

        Olipas. Superlonia oli patjoissa jo meidän lapsuudessa.
        Olkipatjoilla nukuttiin joskus 1800-luvulla.


      • Siilimuorikka3
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olipas. Superlonia oli patjoissa jo meidän lapsuudessa.
        Olkipatjoilla nukuttiin joskus 1800-luvulla.

        Meidän mummolassa oli olkipatja vielä 1960-luvulla kun minäkin olen päässyt siinä nukkumaan :).


      • bessie-
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Meidän mummolassa oli olkipatja vielä 1960-luvulla kun minäkin olen päässyt siinä nukkumaan :).

        Oliko heinälaatikkoa, niitäkin käytettiin vielä 60-luvulla ja pidempäänkin.


      • Siilimuorikka3
        bessie- kirjoitti:

        Oliko heinälaatikkoa, niitäkin käytettiin vielä 60-luvulla ja pidempäänkin.

        Mikä on heinälaatikko?


      • bessie-
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Mikä on heinälaatikko?

        Se on haudutuslaatikko. Ruoka aloitetaan tavallisessa kattilassa ja se siirretään kansi päällä ja suht kiehuvana ja suht nopeasti heinillä (kuivilla) täytettyyn laatikkoon, siihen keskelle voi vähän tehdä pesää kattilalle. Lisätään heiniä ja kansi kiinni tai loimi päälle ja annetaan olla. Hernekeiton kanssa olen joskus tehnyt välikuumennuksen, tiedä sitten nopeuttiko se kovinkaan paljon.


      • Anonyymi

        Kuvaamasi vehje oli painekattila, sellaisen omistin itsekin. Ei ollenkaan hassumpi vehje, kyllä sillä tuli valmistettua karjalanpaistista lähtien kaikenlaista. Ja nopsaan!


    • Keraaminen/savipata uunissa ajaa saman asian, mutta käsittääkseni uuni vie enemmän sähköä kuin crock pot. Kolumbiassa minulla oli savipatoja sekä suuria että pieniä ja tein niissä usein sikäläisiä perinneruokia esim cazuela de mariscos tai frjoles con plátano.

      • suvenelli1

        Nuo savipadat olivat täälläkin muotia jokunen vuosikymmen sitten.

        Sellainen missä on suippo kansi, olisikos jonku intiaanien (maya) pata, on ollut nyt muutaman vuoden trendi tai ehkä jo hiipumassa.


      • bessie-
        suvenelli1 kirjoitti:

        Nuo savipadat olivat täälläkin muotia jokunen vuosikymmen sitten.

        Sellainen missä on suippo kansi, olisikos jonku intiaanien (maya) pata, on ollut nyt muutaman vuoden trendi tai ehkä jo hiipumassa.

        Tarkoitatkohan tagine pataa. Saattaa olla trendi meikäläisille, mutta joillekin ajaton ja välttämätön.


      • bessie- kirjoitti:

        Tarkoitatkohan tagine pataa. Saattaa olla trendi meikäläisille, mutta joillekin ajaton ja välttämätön.

        "bessie-"

        Garseeta! Wiki-diivat diivailee.
        Riittäisivät jo nämä käyttö-ohjeitten lueskelut.
        Alkakaa katsella Housea.
        H.ilman-huumetta.

        H.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"

        Garseeta! Wiki-diivat diivailee.
        Riittäisivät jo nämä käyttö-ohjeitten lueskelut.
        Alkakaa katsella Housea.
        H.ilman-huumetta.

        H.

        No tuota...olen viipynyt hyvin pitkään maassa josta luulen tagine padan olevan lähtöisin. Luulen, en tiedä varmasti kun olen niitä monessa muussakin maassa nähnyt, myös täällä Euroopassa, viimeksi saksalais-libanonilaisen perheen keittiössä.
        En tykkää Housesta.


      • suvenelli1
        bessie- kirjoitti:

        Tarkoitatkohan tagine pataa. Saattaa olla trendi meikäläisille, mutta joillekin ajaton ja välttämätön.

        Juuri sitä tarkoitin. Ja googlasin, että onkin Marokosta. Muistaakseni oli nuoremman väen joululahjalistalla jokunen vuosi sitten. Aika kätevä, en kyllä omista.


    • ent.siivoojaparka

      Ei kuulosta yhtään minun kattilaltani tuollainen.

      En voisi kuvitellakaan jättäväni mitään sähkölaitetta yksinään päälle, kun lähden kotoa tai menen nukkumaan. Kaikki töpselit irti seinistä ennenkuin lukitsen oven ulkopuolelta.
      Uunin/hellan, jääkaapin/pakastimen töpselit saavat olla seinässä, mutta aina tarkistan, että uuni ja levyt on sammutettu.

      • Kyllä minä jätän tiskikoneen, pesukoneen, rumpukuivaajan, tv:n, radion jne päälle muutamaksi tunniksi vaikka olenkin poissa kotoa. Tietokonekin on päällä aamusta iltaan olen sitten kotona tai en.
        Mutta jos sanoisin että paska vehje toi tollanen kattila pahaa ruokaakin tekee niin olisit jo pää kolmantena jalkana juoksemassa kauppaan ostamaan sitä. Hahahaha. :)


      • suvenelli1

        Tarkemmin ajatellen en voisi kyllä minäkään jättää mitään sähkölaitetta päälle. Jos mä vaikka kuolla kupsahtaisin jonnekin tuonne metsälenkille, niin kait se pata jossain vaiheessa ylikuumenisi.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä minä jätän tiskikoneen, pesukoneen, rumpukuivaajan, tv:n, radion jne päälle muutamaksi tunniksi vaikka olenkin poissa kotoa. Tietokonekin on päällä aamusta iltaan olen sitten kotona tai en.
        Mutta jos sanoisin että paska vehje toi tollanen kattila pahaa ruokaakin tekee niin olisit jo pää kolmantena jalkana juoksemassa kauppaan ostamaan sitä. Hahahaha. :)

        No jätä sinä vaan kaikki sähkölaitteet päälle kotoa lähtiessäsi. Ei minulla mitään sitä vastaan. Minä en jätä.
        Ja sillä hyvä.

        Ja en osta tuollaista höpövehjettä vaikka moittisitkin sitä.
        Jos tulen nälkäisenä kotiin, niin ruokani lämpenee mikrossa muutamassa minuutissa, ihan siinä ajassa, kun vaihdan kotivaatteet, enkä sinä aikana ehdi nälkään kuolla.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No jätä sinä vaan kaikki sähkölaitteet päälle kotoa lähtiessäsi. Ei minulla mitään sitä vastaan. Minä en jätä.
        Ja sillä hyvä.

        Ja en osta tuollaista höpövehjettä vaikka moittisitkin sitä.
        Jos tulen nälkäisenä kotiin, niin ruokani lämpenee mikrossa muutamassa minuutissa, ihan siinä ajassa, kun vaihdan kotivaatteet, enkä sinä aikana ehdi nälkään kuolla.

        En tietenkään jätä mitään sellaisia sähkölaitteita päälle mitkä voisivat ylikuumeta kuten esim. liesi, silitysrauta tai edes kahvinkeitin (jossa tosin on nykyisin automaattikatkaisu EU:sääntöjen mukaan). Terve järki jo sanelee mitä voi ja mitä ei voi jättää päälle. Mammanikin jo dementian alkuvaiheessa hipaisi kädellään hellan levyjä ennen kotoa lähtöä varmistaakseen että mikään ei jäänyt päälle jos vaikka merkkivalosta olisi palanut lamppu tai säätimestä kulunut merkki pois. Siitäkin huolimatta sisko kävi turvallisuussyistä ottamassa sulakkeen pois hellasta.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En tietenkään jätä mitään sellaisia sähkölaitteita päälle mitkä voisivat ylikuumeta kuten esim. liesi, silitysrauta tai edes kahvinkeitin (jossa tosin on nykyisin automaattikatkaisu EU:sääntöjen mukaan). Terve järki jo sanelee mitä voi ja mitä ei voi jättää päälle. Mammanikin jo dementian alkuvaiheessa hipaisi kädellään hellan levyjä ennen kotoa lähtöä varmistaakseen että mikään ei jäänyt päälle jos vaikka merkkivalosta olisi palanut lamppu tai säätimestä kulunut merkki pois. Siitäkin huolimatta sisko kävi turvallisuussyistä ottamassa sulakkeen pois hellasta.

        Minä vaan en välitä törsätä sähköä enempää kuin on tarpeen.

        Telkkari on kiinni silloin, kun en sitä katso. Enimmäkseen kiinni.
        Radiota en muista koska olisin viimeksi aukaissut.
        Tietskarin laitan aina kiinni silloin, kun en tätä käytä vaikka olisin kotonakin.
        Tiskit tiskaan käsin (silloin kun edes tiskaan).
        Pyykit pesen ja silitän pyykkituvalla, mikä sisältyy vuokraan.
        Hiukset annan kuivua tuulessa.
        Sähkövispiläkin on, mutta on minulla terveet kädetkin millä vispata käsivispilällä.
        Kahvinkeitin on vain vieraita varten, muuten lämmitän kahviveden 1,5 min mikrossa.
        Aamupuuroksi teen raakapuuroa.
        Valot sammutan aina niistä huoneista, missä en ole. Keittiö ja makuuhuone ovat suunnilleen aina pimeinä, suurimman osan aikaa kylppärikin.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Tarkemmin ajatellen en voisi kyllä minäkään jättää mitään sähkölaitetta päälle. Jos mä vaikka kuolla kupsahtaisin jonnekin tuonne metsälenkille, niin kait se pata jossain vaiheessa ylikuumenisi.

        Otatko kaikkien valaisimien, jääkaapin, pakastimen, lieden, television, radion ym. yhteyden pois sähköverkosta aina kotoa poistuessasi?


      • Anonyymi
        suvenelli1 kirjoitti:

        Tarkemmin ajatellen en voisi kyllä minäkään jättää mitään sähkölaitetta päälle. Jos mä vaikka kuolla kupsahtaisin jonnekin tuonne metsälenkille, niin kait se pata jossain vaiheessa ylikuumenisi.

        Siis mitä....virtahan katkeaa esim. haudutuspadassa ihan automaattisesti. Eikä jää mitenkään "ylikuumenemaan" - toisin kuin esim. liesi - joka lämpeää aina uudelleen määriteltyyn lämpötilaan - vaikka kuinka pitkään ennenkuin virta katkaistaan.


    • bessie-

      Kerroskattilan haudeosaa käytän melko usein, höyrytysosaa vielä useammin.

      Kaapin perukoilla on vanha kattila jota pidän haudutuskattilana?, sellainen johon laitetaan vettä kattilan ulko- ja sisäseinän väliin. Kattilan mukana tuli pieni suppilo siihen tarkoitukseen ja tulppa jolla reikä suljetaan käytön ajaksi.
      Aivan liian hidas menetelmä, en käytä juuri koskaan. Varsinkin kun siinäkin pystyy polttamaan ei pohjaan, vaan nesterajan tuntumaan, maitopohjaiset haudutettavat. Ja pohjaankin, jos se haudevesi kiehuu kuiviin.

      Kattila on sopivan pieni ja uuden veroinen, joten käytän sitä harvakseltaan tarjoiluastiana, koska siinä ruoka (yleensä kastike) pysyy pöydässä lämpimänä, mutta kierrätyskeskukseen vietävien listalla se kuitenkin on. Omien kokemusten perusteella en suosittele, saattaa jäädä kaapin perukoille.

      • Meillä myös tuollainen haudutuskattila. Jouluaaton aamuna tein siinä riisipuuron. Tiskaajan painajainen tuo kattila puuron keiton jäljiltä, eihän sitä vesirajan kohtaa meinannut saada millään puhtaaksi. Tai sitten oli kokissa vikaa. Puuro kyllä oli ihan hyvää.


      • Anonyymi

        Se kattila on aivan eri asia kuin haudutuspata. Ei niitä voi mitenkään verrata toisiinsa. Meillä kaksi haudutuspataa 4,7L ja 2,5L. Ovat parhaat keittiön tarvikkeet. Joka päivä käytetään.


      • Anonyymi
        entinenmiäs kirjoitti:

        Meillä myös tuollainen haudutuskattila. Jouluaaton aamuna tein siinä riisipuuron. Tiskaajan painajainen tuo kattila puuron keiton jäljiltä, eihän sitä vesirajan kohtaa meinannut saada millään puhtaaksi. Tai sitten oli kokissa vikaa. Puuro kyllä oli ihan hyvää.

        Meillä tehdään aamupuuro joka päivä. Laitan sitten tyhjään sisäosaan kuumaa vettä, saa liota. Hyvin lähtee puhtaaksi.


    • 111222333

      Ostin vuoskymmeniä sitten työpaikalla käyneeltä edustajalta Vesikansipadan. Se on rautapata, kannessa kouru johon pannaan kylmä vesi, miel. jäitä. Sitten tuntikausia haudutetaan. Pidän Karjalanpaistin yli yön ykkösellä hellalevyllä. Pata on siis nimenomaan hellalevyille tarkoitettu. Karjalanpaistiin ei laiteta lainkaan nestettä vaan neste tulee lihasta itsestään.
      Ehkä jossain vielä niitä on, ainakin Ranskalaisissa nettikaupoissa.

    • Haudutuspataan (crock pot) ei tule mitään keramiikkapadan ja metallikuoren väliin; kysymys ei ole vesihaudepadasta. Nestettä se ei välttämättä myöskään tarvi, jos raaka-aineissa on riittävästi nestettä. Mikään ei pala pohjaan tai pintaan.
      ***
      Ainoa mitä kadun on että odotin niin kauan ennenkuin ostin sen. Impulssi padan hankkimiseen tuli nyt kun yhä useammin jäi kattilan hämmentäminen ja lieden lämpötilan kontrolli vähemmälle kun muut harrastukset (kuten netti) veivät aikaani ja Lutunen tykkäsi että Muru saa sellasen kattilan että sapuskat ei pala niin se joutaa kirjoitteleen foorumeilla

      • Harmittaa sellainen kettiössä, että niitä tarpeellisia vempaimia olisi vaikka kuinka paljon, sähköä säästäviäkin. Mutta mulla ei sitä laskutilaa meinaa riittää. Eikä kaappitilaakaan, missä niitä säilyttäisi.

        Kuola valuen olen katsellut Pinterestistä niitä Crock pot reseptejä. Kesäisin varsinkin olisi niistä varmaan hyötyä, voisin puuhailla pihassa ja vain silloin tällöin tsekata ettei käry käy. Edes wokkipannuun en uskalla jättää mitään. Uuniin kylläkin.


      • bessie-

        Kattila ja pata ovat kai kaksi eri asiaa. Minusta pelkkä 'kiinteä' haudutuskattila on turha kapine, kerroskattila on monikäyttöisempi.

        Jos olisi enemmän porukkaa niin hankkisin tuollaisen itsenäisen haudutuspadan.

        Koska ei ole, niin pärjään noilla vanhoilla hyvin toimivilla, niissäkin olisi karsimisen varaa.
        Sarpanevan valurautapatoja on kaksi, toinen tuli äidiltä. Lapsuuden kodista peräisin oleva emaloitu rautapata ja kaksi soikeaa emaloitua valurautavuokaa ovat käytössä, erinomaisia ominaisuuksiltaan ja kivan näköisiäkin. (Muidenkin kuin minun ja sisarusteni mielestä.) Silti tekee joskus mieli oikein hehkuvan värikästä uutta emaloitua pataa, mutta toistaiseksi olen pysynyt lujana.
        Kaksi lasitettua savipataa, pienempi terriineille ja sen sellaisille ja isompi mille nyt milloinkin. Lasittamatonta 'klassikko' savipataa (römertopf?) en ole käyttänyt aikoihin. Sen kannessa on syvennys vettä varten, mutta en ole ikinä huomannut mitään eroa muissa padoissa tai vuoissa tai siinä tehtyjen välillä, joten en juuri koskaan sitä käytä. Kierrätyskeskukseen vietävien listalla sekin, mutta ei ensimmäisten joukossa.


    • 111222333

      Tuo ilman nestettä tehty Karjalanpaisto on minusta ainut oikea. Reen sen aina tuossa huippuhitaassa rautapadassa, vain sipulia ja porkkanaa mausteet. Jäitä pitää lisäillä pari kertaa niin että neste valuu kannesta lihojen päälle. Ranskalaiset ilmeisesti käyttävät tätä pataa.
      Tuohon mainostamaanne en ole tutustunut. Täytyy katsoa.

    • henrjii

      uuni ajaa saman asian parjon helpommin ja paremmin,
      samalla kertaa voi tehdä monta eri evästä, uuni
      vaan 90 asteeseen ja murkinat sisään

    • suvenelli1

      Pata kattilaa soimaa, vai ottaako pannuun?

    • Siilimuorikka3

      Minä söin tänään possunkyljyksiä, jotka oli haudutettu haudutuspadassa, hyvää oli ja erinomaisen mureaa lihaa.

      • suvenelli1

        Joko hommasit oman padan?


      • Siilimuorikka3
        suvenelli1 kirjoitti:

        Joko hommasit oman padan?

        En vielä mutta kyllä ostan. Vaikuttaa niin hyvältä. Tiedän jo sen liikkeen mistä käyn ostamassa tässä jahka ehdin.


    • vaarin-muori

      Haudutuskattilalle on vähän käyttöä, koska uunissa teen aina monta ruokalajia samalla kertaa, mutta kattilassa se ei onnistu. Hyvä, tilava kiertoilmauuni on paras, koska sinne mahtuu monta ritilää ja niille monta ruokapottia ja om myös taloudellinen.

    • puupuu99

      Vauvaruoka valmistuu tollaisessa padassa jos ei ole hampaita sopii hyvin.

    • KaSy

      Meillä on vain hyviä kokemuksia (Electrolux) haudutuspadasta. Esim. kaikki maitopohjaiset ruoat onnistuvat täydellisesti ilman että pitäisi olla veivaamassa kauhan varressa koko ajan. Emäntä laittoi pari kuukautta sitten riisiryynipuuroa padassa ja keitti mansikkasoppaa kaveriksi. Olipa het sitten kerralla hyvää ja samettista. Aamuksi on tulossa ohrasuurimopuuro ja herneet ovat liossa hernekeittoa varten. Pata vie vähemmän sähköä kuin hella tai uuni. Suosittelen!

    • Vaihtoehto

      Olen käyttänyt vuosikymmeniä jo tätä samaa teräksistä haudekattilaa puuroille:
      https://www.prisma.fi/fi/prisma/opa-haude-puurokattila-3-l
      Maitopohjaiset puurotkaan ei pala pohjaan ja voi hauduttaa vaikka lihapatoja. Liesilämmön voi pitää hauduttaessa alhaisena. Tätä en vaihda.

      Induktioliesi taas katkaisee automaattisesti sähkön jos kattilat ja padat unohtuu hellalle liian pitkäksi aikaa.

    • Sarimarketta

      Onko näin?
      Haudutuskattila: Ajastin, erillinen "astia" mihin laitetaan ruoka-aineet, pohja-osassa lämmityssysteemi. Käytetään esim. erillaisten lihapatojen valmistamiseen.

      Haudekattila: Pohja-osaan vesi. Erillinen astia mihin laitetaan ruoka-aineet ja kansi. Käytetään esim puurojen hauduttamiseen.

      Painekattila: ???

    • Sarimarketta

      Niija sitten on vielä höyristyskattila, missä ruoka-aine osassa on reiät. Alaosaan laitetaan vesi.

    • Tuulettaa

      Ranskalainen Cousances-pata on käytössä meillä.

      • Tuulettaa

        Lisäys kommenttiini:

        https://www.makujakauppa.fi/le-creuset-doufeu-pata-pyorea-5-5-l-26-cm-valurauta-cerise


    • Anonyymi

      Haudutuskattilalla on älyttömän vähän käyttöä,
      jos omistaa jo padan, se ajaa ihan saman asian,
      jos ei joka päivä maitopuuroa tee.
      Hyvä pata pysyy kauan kuumana, on helppo puhdistaa,
      ei ole ongelmia maitopuuron hauduttamisessakaan.

      • Anonyymi

        Puhummekohan nyt samasta asiasta? Siis haudutuspadasta? Siitä sähkökäyttöisestä.


      • Vanha aloitu mutt koska nostettu esiin vastaan.
        Hankin haudutuskattilan. Aika vähä on ollut käyttöä mutta eselleen käytttö on vielä tulossa :).
        Sain tuttavaltani nipun ohjeita, joten siitäkään ei ole kiinni se että en käyttäisi. Karjalanpaistia haudutuin kerran ja ei sen mureampaa lihaa kuin siitä tuli. Kokeiluun menee vielä kanariatkin, hernekeitot sun muut.


    • Anonyymi

      Ostin Puuilosta Prego merkkisen digitalisen 4,6 litran haudutuspadan, eikä ole tarvinnut muuta katua kuin sitä että miksi en ole ennenpää ostanut sitä. Haudutuspata kuluttaa vähemän sähköä kuin sähköhellan nuuni ja on siitä loistava että innokaana kalamiehenä reissuillani ei ole tarkaa aikataulua joten voi jättää ruuan hautumaan pataan vaikka moneksi tunniksi ja pata pitää valmiin ruuan vielä 5 tuntia lämpimänä haudutuksen jo loputtua sekä katkaisee automaattisesti ruuan. Ei ainakaan minun säköhellassani ei ole näitä ominaisuuksia. Käytän paljon, loistava väline haudusta vaatien ruokien valmistukseen.

      • Anonyymi

        Tykkään myös, en vaan ole vielä löytänyt kunnollisia ohjeita. Joten kokeilemalla on menty. Tattaripuuroa olen tehnyt kokonaisista jyvistä ja hernekeittoa. Nyt on tuloillaan jauheliha-juurespata :D Ihan hakusesta laitoin haudutusajan pari tuntia, katsotaan mahtaako porkkanat olla kypsiä vielä siinä ajassa?

        Jos teillä on vinkkejä ohjeisiin, niin saapi laitaa. Maksuttomia ohjeita siis.


    • Anonyymi

      Haudutuskattilasta ei ole kokemusta, haudutuspadasta on.

      Wikipedian mukaan haudutuspata on:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Haudutuspata

      Haudutuspata eli ruokahaudutin on kodinkone, jota käytetään ruoan hitaaseen kypsentämiseen. Haudutuspata on omalla sähkövastuksella lämpiävä teräskattila, jossa on keraaminen kulho ruoka-aineksia varten. Padan kansi on lasia.

      Ruoan hauduttaminen tapahtuu miedossa lämmössä, eikä pata kehitä höyryä. Kypsennysaika voi olla useita tunteja. Yleensä haudutuspadassa on säätömahdollisuus kolmeen eri lämpötilaan. Kannen avaamista kesken hauduttamisen ei suositella. Haudutuspata pitää ruoka-aineet kypsennyslämpötilassa sähköisen lämmityselementin avulla, mikä erottaa sen toimintaperiaatteeltaan samankaltaisesta haudutuslaatikosta.lähde?

      Yhdysvalloissa haudutuspata ollut käytössä 1970-luvulta lähtien (engl. slow cooker).

    • Anonyymi

      Meillä on varsin usein käytössä haudutuskattila, maitokastiketta muori teki siinä eilen.
      Puuroja yleensä siinä on hautumassa. Ei pala ruoka pohjaan sanoo muori.
      Siinä on kaksi teräskattilaa, alemmassa pelkkää vettä ja pienemmässä ylemmässä ruoka. Loistokeksintö, sanoisin.

      Kol kot

    • Anonyymi

      Hei,
      Olen -90 luvulla ostanut ensimmäisen haudutuspadan.
      Enkä mistään hinnasta luopuisi siitä.
      Tällä hetkellä mulla on jatkuvassa käytössä kaksi pataa.
      Olen tehnyt n. sata sivuisen Ruuan valmistus ohjekirjan padassa tehtäville ruuille.
      Siinä voi valmistaa niin liha,kala,laatikkoruokia sekä puuroja, keittoja jopa valmistaa hillot.

      • Anonyymi

        Onhan niitä ja uusia tulee. Meillä on 90-luvulta savipata, joka on hyvä, tulee hyvin hyvin hautunutta , murakkaa uuniruokaa.


    • Anonyymi

      Ostin joskus sellaisen. Puuroja ei ole tullut tehtyä niin paljon kuin luulin, mutta vihannesten ja juuresten hauduttaminen on helppa, kätevää ja järkevää, kun ravintoaineita ei tarvitse heittää keitinveden mukana hukkaan. Nm. Ravitsemuspointti

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ostin, pari kolme kertaa käytin, sen jälkeen jäi kaapin perälle unholaan. Kunnes lahjoitin pojalle, joka on kokki.

      Aloittaja

    • Anonyymi

      Nyt ruokabaari ja lounaslinjasto asiantuntijat huomio!!!!
      Löysin perintönä lounasbaarin vanhan keittohauteen. 10 litranen potta.
      Eli se on musta pata johon kattilan ja "kuoren" väliin tulee vettä.
      Lämpömittarin mukaan se pitää kattilan kuumimmillaan 80- 83 °C lämmössä.
      Eli katkaisee virran, keiton liikaa lämmetessä ja kytkee vastuksen taas,
      kun soppa alkaa jäähtymään.
      Monta tuntia olette pitäneet haudetta yhtämittaa päällä?
      Onko käytännön kokemusta mitä käy jos haudekattilan vesiosasto kuivahtaa ?

      • Anonyymi

        Juu on, kattilassa oleva soppa palaa pohjaan. Näin kävi kerran työpaikalla kun kokki laittoi liian vähän vettä ja ja se pääsi loppumaan. Päällä se yleensä oli kuusikin tuntia yhtämittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on, kattilassa oleva soppa palaa pohjaan. Näin kävi kerran työpaikalla kun kokki laittoi liian vähän vettä ja ja se pääsi loppumaan. Päällä se yleensä oli kuusikin tuntia yhtämittaa.

        Kiitos.
        Mietinkin että ruoka kyllä kypsyy hauteessakin, mutta kun vesi loppuu, käry käy.

        Täytyy tutkia onko noista crockhautomoista loppupeleissä mihinkään.
        Hintahaarukka on iso ja valmistusmaa on melkein aina Kiina...
        Sous videliöinti olis niin makeeta.
        Mutta kaiken muotikokkauksen varjolla vaan aina myydään jotain uutta laitetta,
        ja oheen ties mitä.
        Taidan pysyä Ranskalaisessa painekattilassa.
        13 litraseen mahtuu kaksi kanaa ja kaikki mausteet.
        Lihoja renssatessa liemessä kiehahtaa riisit tai ohrat.
        Täytyy kokeilla "slowpressurecpookingia", ja istua vahdissa kuten kinkun kanssa😄😎


    • Anonyymi

      Saako haudutusdakattilaan lihojen vaatiman korkean lämmön ?
      Esim. salmonellavaara, jos broiskua ei kypsennä 170 asteeseen jne.

      • Anonyymi

        Broisku 170°C lämpötilassa ei enää levitä Chikön Salmonellia, eikä juuri muitakaan basiliskoja. Esimerkiksi uunibroileri, sisälämpötila 170°C ; takaa ikimuistoisen suutuntuman.
        Monissa uudemmissa haudutuskattiloissa on irroitettava sähköjohto.
        Tällöin koko haudutuskattila voidaan laittaa uuniin esim. jälkilämpöön.
        Tunti 250°C takaa puhtaan tuloksen.


    • Anonyymi

      Kyllä painekattilankin täytyy hyvä olla, koska ex-eukko vei sen. Huonot kamat hän jätti minulle, kun opettajan lyhyinä työpäivinä kävi ositusta yksinään tekemässä.

      • Anonyymi

        Mä annoin ex-eukolle kaiken minkä se halusi.
        Kysyin vielä että tartteeko se jotain näistä mitä jäi.

        Loput vein kierrätykseen ja ja kaatopaikalle.

        Sen jälkeen aloitin alusta niin asumisen,
        kun muunkin kotitalouden hoitamisen.

        Aika vähällä pärjää keittiössä.
        Ykkönen on kahvinkeitin.
        Valurauta-ja "teflon-" pannut on oltava.
        Rosteri kerroskattila:
        puuron haudutukseen ja höyrykypsennykseen.
        Hyvä painekattila jota tarttee mm. rokalle, linnuille ja riistalle.
        Niin ja ison karjalanpaistin kokoinen pata uuniin.

        Kaikki muu on enemmän ja vähemmän elvistelyä.

        Eukot on korvattavissa uudella aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä annoin ex-eukolle kaiken minkä se halusi.
        Kysyin vielä että tartteeko se jotain näistä mitä jäi.

        Loput vein kierrätykseen ja ja kaatopaikalle.

        Sen jälkeen aloitin alusta niin asumisen,
        kun muunkin kotitalouden hoitamisen.

        Aika vähällä pärjää keittiössä.
        Ykkönen on kahvinkeitin.
        Valurauta-ja "teflon-" pannut on oltava.
        Rosteri kerroskattila:
        puuron haudutukseen ja höyrykypsennykseen.
        Hyvä painekattila jota tarttee mm. rokalle, linnuille ja riistalle.
        Niin ja ison karjalanpaistin kokoinen pata uuniin.

        Kaikki muu on enemmän ja vähemmän elvistelyä.

        Eukot on korvattavissa uudella aina.

        Niinhän minullekin käytännössä kävi. Exä haki parhaat tavarat, mutta ei ositussopimuksen teon jälkeen antanut avaimia, vaan kävi vielä varkaissa. Hän kun on opettaja ja pankinjohtajan tytär, ei mielestään tarvitse noudattaa lakeja, sopimuksia eikä hyviä tapoja.

        Uusia naisia todellakin riitti!


    • Anonyymi

      Muutama haihdutuskattila vaan on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe