Pellon vuokra Highland-karjalle v.2017

elukat_lannoittaa_pellon

Jos teen pellonvuokrasopimuksen naapurin karjankasvattajan kanssa Highland-karjan laiduntamisesta pelloilla ja joinakin vuosina on pelloilla taas heinän kasvatusta kyseiselle karjalle, niin minkälaista hehtaarivuokaraa voi Highland kasvattajilta saada?

Pellot Häme / Keski-Suomi rajalla, 5 hehtaarin tila kahdessa lohkossa, maantie lohkojen välissä. Ajattelin tehdä 10 vuoden vuokrasopimuksen niin, että ensimmäiset 5 vuotta olisi vuokra 225 € /ha ja sen jälkeen 250 € /ha. Onko kyseinen vuokrapyynti ylämaan karjan kasvattajalta mielestänne sopiva, alakanttiin vai yläkanttiin. Naapurin miehellä näyttää olevan joka kesä semmoinen 60-päinen karjalauma. Minkälainen on tilatuki v.2017 tuommoisella karjankasvattajalla, kun hänen tilamyymälässään on teurastamolla valmiiksi pakatuissa lihapaketeissa ja säilykepurkeissa LUOMU-leimat.

17

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sesetaason

      Jopa taas kyselee

    • T-luupihvi

      Ei muuta kuin reippaasti vuokrahintoja näkyviin. Otetaan kalliin Osso Buccon tuottajilta eurot pois pellon vuokrana, kun ei niillä kerran omia peltoja ole.

    • on-niillä-katteet-hyvät

      Eiköhän se Highland-kasvattaja nyt ainakin sen verran jouda pellonvuokraajalle vuokraa maksamaan hehtaarilta, mitä saa kaikenlaisia tukia hehtaarilta luomulihan tuottamisesta. Seisottavat muutenkin elukoita syksyt ulkona sateessa ja talvet ulkona pakkasessa... ei minkäänlaisia kustannuksia heillä edes rakennuksista. Puhelinlaitoksen vanhojen puhelinpylväiden nokkaan jotain katoksia tekevät ja sinne pahnoja levittelevät.

    • pellolle-kova-hinta

      Ota kova vuokra pelloista vaan. Kyllä highlandereilla on marmorilihan ja Flank Steakin myynnistä muutakin sukan varressa, kuin hikistä nöyhtää.

    • sarvijaakko_

      Minulle maksavat vuokraa täällä Juupajoella 275 € / hehtaari ylämaan karjan kasvattajat 10 vuoden sopimuksella.

    • javähäpiälle

      hi-landerit ottaa 40 kilo lihasta ja tuet !!!! Ei muuta kuule ku värkkäämää 575 pellon ha vuokraa, niillä on kipeesti rahaa,,,,,,ota omas pois !!!!!!

      • asphaltfermer

        Haikulla kestää nuin 4v kasvaa teuraaks.Tarttee sen hehtaarin alakseen, vähintään.Elukassa on siten vähintään tonni pellonvuokraa. että onkohan sitä rahaa ihan kipeesti?


    • Rahatpois

      Mä pyytäisin 1200e hehtaarilta, hulluhan se ei puolta maksaisi.

    • Teeite

      Laita hyvä mies itse lihakarjaa pellollesi ja tulet kerralla rikkaaksi

    • eikkaiivari

      jos olisin higland-karjan kasvattaja en maksaisi 100 enempää. mikä kumma näissä vuokra jutuissa on että pitäisi aina saada koko tuki vuokrana. koska niin Ympäristö- kuin lfa- tuki on kokonaan kulukompensaatioa mitä kuluja pellon vuokraajalle aiheutuu ympäristön suojelusta tai siitä ilmastollisesta haitasta että pelto sijaitsee suomessa eikä esim saksassa. joten nämä kuulselkeästi vellon viljelijälle eikä vuokranantajalle. jäljelle jää enää tilatuki jossa siinäkin on jo 30% ympäristö korvausta loppu on vanhan cap tuen jatkoa joka oli korvaus hinnan alennuksesta joskus 1980 luvulta. joten ei kauheasti jää tästäkään oikeutta pellon omistajalle. jos joku kuvittelee että 5 vuoden päästä tukitasot on korkeammalla kuin nyt ja näin voisi vuokraa nostaa, niin ilkeä tuottaa pettymys näin ei ole. Tuki tasot tulee laskemaan se on fakta. Orpo totesi että brexitin vaikutuksesta suomen maksut eu:hun ei saa nousta vaan se täytyy tehdä säästämällä ja suurin osa eu budjetista menee maatalouteen niin mitä se tarkoittaa? tarkoittaa alhaisempaa tuki tasoa. suomalaisn maatalouden suurin ongelma on korkea pellon arvo johon syyllinen on suomalainen viljelijä itse. tyhmä ei ole se jokaa pyytää vaan se joka maksaa. Eli suomalainen viljelijä.

      • Per.Vers2

        Meillä naapuri vuokraa pilkkahintaan, eli n. 150-160€/ha tällaisia kosteita peltoja. Pinta-alaa on 5 tai 6 ha, enpä muista meneekö yksi lohko ollenkaan vuokralle. Ojitukset kuuluisivat omistajalle, joten niitä ei todellakaan maksella noilla vuokrilla. Nyt pitäisi joku 400 m valtaojaa perata, mutta ongelmana kai on, että lampeen ei ole kunnon juoksua ojasta. Lammesta lähtee oja toiseen pikkujärveen. Siitä pitäisi räjäytellä poisto-ojasta kiveä pois. Sitten on vaarana, että lampi kuivuu, koska siinä on vain n. 1 m vettä. Kalaa siellä oli ennenvanhaan, vielä 40 v sitten ihan hyvin. Lammen pituus on vain 200 m.


    • lisäätyhmiäajatuksia

      Olen samaa mieltä suomalainen viljelijä on tyhmä.!!!
      perustelut totuudelle : Viljelijä ei osaa hinnoitella tuotteitaan !!!

      Miksi pitäisi vuokrata jollakin 100e vuodeksi peltoa, ole ilman !!!

      En minä ainakaan aio kärsiä sinun tyhmyydestäsi hinnoitella tuotteitasi, jos myyt halvalla sinä vain kuset omaan kenkääsi, minä pyydän vuokraa 700 e ha ja se on kohtuu vuokra.
      Jos yritystoiminnassa ostaa jotain vaikkapa peltoa on se hyvä investointi jos se maksaa itsensä 5 vuodessa takaisin.
      Miksi tinkisin tästä sinun tyhmyytesi tähden, en todellakaan tingi. En aijo osallistua sinun tappiotalkoisiin tai penninvenytykseen millään muotoa, pellon vuokra on kulu joka sinun pitää laittaa tuotteen hintoihisi tai työskennellä itse talkoolla yrityksessäsi.

      Pellon vuokra kulu on vain 700e vuosivuokralla vain 58,4e kuukausi eli naurettavan halpa vuokra.
      Jos ostan peltoa 1ha ja maksan sitä pois 50e kk minulla menee 200 kk sen pois maksamiseen kulut ja korot.
      Ja sinunkaltainen laskutaidoton idiootti luulee että vuokraisin pellon 100e vuosi eli
      8,4 e kk.
      Oletko vähän tyhmä ?????

      Jos pelto maksaa 10 000e ha niin minulla menisi 1200 kk pellon maksamiseen ja 5000e ha hinnallakin 600kk eli 50 vuotta.
      HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAA

      • hkkkllll

        400 €/ha täällä Kantahämeessä on jo huippuvuokra. Yksi tuttu isäntä maksoi kun vuokraisäntä kusetti, että oli olemassa toinen joka maksaisi lähes tuon summan. Ketään ei oikeasti ollut kilpailemassa.
        Viljanviljelyä varten eivät täälläpäin isännät viitsi kauas työkoneineen lähteä pienen, esim 6 ha salaojittamattoman lohkon takia. Siispä nykyään on vain yksi vuokralainen, joka pystyy sanelemaan vuokran. Aikaisemmin oli pari muutakin, mutta ovat myyneet peltonsa tälle pikkukylän suurimmalle maanomistajalle. Nuo maksavat pientä vuokraa, tekosyynä se että salaojat puuttuvat. Toisaalta, eikö se ole vain hyvä että satoa ei tule liikaa, tuet ne ovat jotka määräävät kannattavuuden. Näillä vuokrilla (huono märkä pelto), n. 160 €/ha ei paljon maksella ojien kunnossapitoa.

        Pelto ei ole kovin hyvää, yksi vaihtoehto olisi istuttaa metsää pellolle. Yhdellä naapurilla on varottava esimerkki kauheista istutetuista puista. Ne ovat mäntymetsänä nyt, ja aika pahan näköisiä, eivät kasva suorarunkoisina.
        Luulisin tyypillisen salaojitetun pellonvuokran olevan täälläpäin n. 250€/ha. Muistaakseni tätini sanoi saavansa sen verran vuokraa parempilaatuisesta salaojitetusta pellostaan.
        Varsinais-suomen puolella taitavat pellonvuokrat olla korkeampia.


    • eikkaiivari

      Niinhän mä olenkin ilman lisäpeltoa. Mun puolesta saat pyytää sen 700 €/ha ja niin kuin sanoin tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa. Toisaalta sä olet se tyhmä jos olet ostanut peltoa tolla 10 000 €/ha.

      • iivarinpoika

        Mitä saat yritysmailmassa 58e kk no porakoneen vuokralle joka on haettu biltemasta 39 eurolla...
        todistaa juurikin sinun tyhmyytesi


    • eikkaiivari

      Hassua miten koko ajan verattaate yritysmailmaan ihan kuin maatalous ei olisi yritystoimintaa. Olete sitä mieltä että investoinni pitäis maksaa itsensä pois 5 vuodessa. viljatilallisen tuki etelä suomessa on 525€/ha, niin silloin jos koko tuen käytän lyhennyksiin niin pelto saisi maksaa vain 2625 €/ha jos käytän sen 700 niin silloin sen hinta voisi olla 3500 €/ha. näin ajateltuna tuotanto ei saisi ensimmäisen 5 aikana lainkkan tukea ja olisi tappiollista. Mitä saa 58 €/kk niin laajakaista liittymä ilman käyttörajaa 20,59 €/kk. Joten maksakaa vaan siitä pellosta se 10 000€/ha ja kuolettakaa se 5 vuoden viljan tuotannolla.

    • dfhhhhjjj

      Viljanviljelyyn ja kesantokikkailuihin Kanta-hämeessä vuokrat hyvälle pellolle ovat n. 250€/ha, voi jotain saada 200€/ha myös. Varsinais-suomen puolella on kalliimpaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe