Mitäs jengi on mieltä kun olen kehitellyt tässä sellaista pikku projektia. Asun tällä hetkellä Thaimaassa ja ajattelin että rakentaisin pienen purjeveneen. Olen mietinyt tälläista venettä. http://www.microcruising.com/paradox1.htm. Ajattelin modifioida kyseistä venettä niin että että tekisin siittä sandwich rakenteisen, yli mitotetuilla materiaali vahvuuksilla. Skaalaisin hieman suuremmaksi ja tekisin luukuista täysin vesitiiviit. Varustaisin pikku peräprutkulla, aurinkopaneeleilla ja latauspisteellä. Mukaan tulisi kännykän lisäksi, pari-kolme kpl käsi gps:iä ja iridium puhelin.
Veneen rakennuksessa ei sinään sä ole mitään ihmeellistä mutta jos ajatteli purjehtia kyseisellä pikku paatilla Thaimaasta Malesian, Indonesian, Papuan, Papua-Uuden Guinean kautta Austraaliaan muuttu homma jo hieman seikkailuksi. Katsoin että pisimmät avomeri osuudet olisi vain n. 125km. Pienen budjetin takia pieni vene. Asumis mukaavuus ei haittaa kun välissä voi majoittua maissakin. Lähinnä mietin että onko yksinkertaisesti liian uhkarohkeaa ja typerää? Onko jotain mitä mulla ei vaan ole tullut mieleen? Mitä täytyisi ottaa huomioon??
Hullu projekti
23
733
Vastaukset
- Pilssirotta
Aivan mahdottoman mielenkiintoinen ja hyvä idea! Tästä projektista pitää ehdottomasti saada myös blogi ja Youtube videoita.
Jos välimatkat on tosiaan luokkaa Helsinki - Tallinna, luulisi onnistuvan mainiosti. Tuollaisen pätkän nyt purjehtii lähes millä tahansa mikä vain kelluu. Olettaen tietenkin, että purjehdustaidot ovat kunnossa.
Vesitiiviiksi rakentaminen on hyvä idea. Näin pienen veneen varustaisin myös jonkunlaisella ajoankkurilla, jossa voi odotella myrskyn laantumista. Noin pieni vene ei paljoa tuulta vaadi, kun menosta tulee epämukavaa tai mahdotonta.
Iridium puhelin saattaa olla jo liiottelua, joku muu saattaa tosin olla eri mieltä. Itse ottaisin mukaan halvan käsi VHF- puhelime ja pari käsi gepsiä.
Uhkarohkeuteen ja typeryyteen en ota kantaa. Aivan taatusti olisi kyllä todella hauska ja mahtava projekti.
Millaisella budjetilla olet liikkeellä?- 78Sailor
No ajatus on vasta kypsynyt. Olen haaveillut maailmanympäri purjehduksesta mutta rahkeet, ainakaan taloudelliset ei riitä siihen tässä kohdin. Rupesin miettimään että miten asioita voisi tehdä halvemmin. No ei vielä mitään budjettia lyöty lukkoon mutta varmaan sellasen kympin saan järkättyy ainaski, jos sen vaatii. Eläminen näillä kulmilla on edullista, kalaa tulee merestä ja riisi säkki ei paljoo maksa. Kulut tulisi lähinnä veneestä ja sen varusteista.
Oma purjehdus kokemus ei ole valtaisa, mutta vuokraveneen kipparin paprut on taskussa ja moottoriveneitä kipparoinut aikanaan 4 vuotta päätyöksi ollut muutamalla troolarilla aikanaan.
Katsoin netistä että nuo iridium puhelimet lähtee jostain 1000 dollarista ettei sellaisenkaan hommaaminen mahdotonta ole. - 78Sailor
Kai se hulluus riippu aika paljon valmistautumisesta. Jos tulee mieleen asioita tai neuvoja mitä pitäisi huomioida varustuksessa, veneen rakenteessa, papruissa, alueella purjehtimisessa yms. niin mielellään kuulisin niistä. Tosiaan mietin jo sellaista yotube-blogi kuviota. Voisi tehdä veneen rakennuksesta saakka. Noi vedet on mielenkiintoisia monessa mielessä.
Jos tarkoitus on nimenomaan rakennella, niin sitten OK, mutta jos tarkoitus on purjehtia, niin voipi löytyä merikelpoisempia rakennelmia käytettyinä samaan hintaan. Tuossa ei ole köliä lainkaan, mikä voi olla hankala pystyssä pysymisen kannalta. Vaikka onhan tuolla käyty Floridasta Bahamallakin.
- Pilssirotta
Tätä samaa vähän itsekkin pohtisin. Onko veneen rakennus osa koko projektia? Jos on niin anna mennä vaan, mutta tolla budjetilla kyllä löytyy veneitä vaikka kuinka paljon millä tuon reissun tekee. Itse asiassa saattaa tulla jopa edullisemmaksi ostaa joku vanha lasikuitu kiulu. Sellasella olisi rahkeita kiertää pallokin, jos se kerran on tulevaisuuden unelma.
Itselläni on tyttöystäväni kanssa vähän samankaltaisia suunnitelmia:
Ajatuksena on purjehtia Suomesta Välimerelle ja pyöriä siellä pari vuotta. Siitä sitten voi matka jatkua vaikka maailman ympäri, jos intoa riittää.
Vene on jo hankittu, tosin sitä pitää vielä huoltaa ja varustaa. Vene on karvan verran vajaa 30 jalkanen 70- luvun lasikuituinen pitkäkölivene. Kokonaisbudjetti veneelle tulee olemaan n.5000€. Eli kyllä noita purtiloita aika edullisestikkin löytyy.
Matkakassaa olisi takoitus saada kasaan 10000-15000 euroa. Lisäksi kaikki loput opintolainat olisi tarkoitus maksaa pois ennen reissua.
Näillä näkymin lähtö olisi keväällä 2018.
Onneksi nykyään ainakin Euroopassa on hyvät 4G yhteydet, joten rahan tienaaminen matkan varrella onnistuu helposti. Mitäpä muutakaan sitä talvikuukausina välimerellä tekisi ;) - seppomartti
Pilssirotta kirjoitti:
Tätä samaa vähän itsekkin pohtisin. Onko veneen rakennus osa koko projektia? Jos on niin anna mennä vaan, mutta tolla budjetilla kyllä löytyy veneitä vaikka kuinka paljon millä tuon reissun tekee. Itse asiassa saattaa tulla jopa edullisemmaksi ostaa joku vanha lasikuitu kiulu. Sellasella olisi rahkeita kiertää pallokin, jos se kerran on tulevaisuuden unelma.
Itselläni on tyttöystäväni kanssa vähän samankaltaisia suunnitelmia:
Ajatuksena on purjehtia Suomesta Välimerelle ja pyöriä siellä pari vuotta. Siitä sitten voi matka jatkua vaikka maailman ympäri, jos intoa riittää.
Vene on jo hankittu, tosin sitä pitää vielä huoltaa ja varustaa. Vene on karvan verran vajaa 30 jalkanen 70- luvun lasikuituinen pitkäkölivene. Kokonaisbudjetti veneelle tulee olemaan n.5000€. Eli kyllä noita purtiloita aika edullisestikkin löytyy.
Matkakassaa olisi takoitus saada kasaan 10000-15000 euroa. Lisäksi kaikki loput opintolainat olisi tarkoitus maksaa pois ennen reissua.
Näillä näkymin lähtö olisi keväällä 2018.
Onneksi nykyään ainakin Euroopassa on hyvät 4G yhteydet, joten rahan tienaaminen matkan varrella onnistuu helposti. Mitäpä muutakaan sitä talvikuukausina välimerellä tekisi ;)" joten rahan tienaaminen matkan varrella onnistuu helposti.". Tuskin onnistuu helposti. Millä aiot päihittää halvemmat paperittomat työnhakijat?. Vain hyvällä ammattitaidolla, jos olet esim. moottorimies tai elektroniikka-asiantuntija niin joka marinassa löytyy pian asiakkaita viidakkorummun välityksellä. Mutta yleisohjeena rahan helppo tienaaminen matkakassaan on väärä.
- 78Sailor
No koneella itsekkin teen hommia, asiakkaat Suomessa ja Virossa. Thaimaassa on paikoittain OK yhteydet mutta veikkaan että Indonesiassa, Papuasta puhumattakaan on paljon katvealueita.
- seppomartti
78Sailor kirjoitti:
No koneella itsekkin teen hommia, asiakkaat Suomessa ja Virossa. Thaimaassa on paikoittain OK yhteydet mutta veikkaan että Indonesiassa, Papuasta puhumattakaan on paljon katvealueita.
Tiedoksi, että marinoiden wifit pääsääntöisesti ovat niin huonosti toimivia, että purjehtijat istuvat kahviloissa läptoppiensa kanssa. Eikä niillä uskalla paljoa sähköpostin selailua kummempaa tehdä.
"Thaimaasta Malesian, Indonesian, Papuan, Papua-Uuden Guinean kautta Austraaliaan muuttu homma jo hieman seikkailuksi. Katsoin että pisimmät avomeri osuudet olisi vain n. 125km."
Piileekö vaara maalla vai merellä? Kuinka turvallista noissa paikoissa on mennä maihin ja siellä aikaansa viettää?- Nagapatenveli
Siellä asuu kaamea päällikkö Nagapate ihmissyöjäheimonsa kanssa. Ja pääkallonkutistajia. Älä mene.
Lue Åsa Johnson, Elämästäni tuli suuri seikkailu.
- Aikaakuluukyllä
Vaikka tekisi pienekin paatin, niin aikaa kuluu yllättävän paljon, materiaaleista ja varusteista yms en tiedä että mitä ne siellä thaikuissa maksaa? Suomessa 5000€:lla ei rakenna merikelpoista purjevenettä! Millaiset pienten käytettyjen veneiden markkinat siellä on? Joku vega- tai fidra-tyyppinen aihio vois olla hyvä? Tiedä vaikka sieltä päin löytäisi paatin joka on jo varusteltu, mutta pallonkierto on alkanut kyllästyttää ja on myynnissä..?
- 78Sailor
Helpoin olisi tosiaan ostaa joku valmis purtelo, ajattelinkin veneen rakennusta osana projektia. Edellä mainitun kaltainen vaneri-lasikuitu botski ei materiaaleilta paljoo maksa. Osa ideaa on tuossa veneessä on että sillä pääsee matalaan, käytännössä hiekka biitseille asti. Luulen että tarvisi etukäteen selvittää minne saarille uskaltaa mennä. Filippiineillä on ollut levottomuuksia eri paikoissa mutta en ole kuullut Indonesiasta samaa.
Hiekkabiitsille voi päästä, mutta sitten täytyy olla varma, ettei sinne tule aaltoja. Äkkiä on vene takaisin niinä vaneripaloina, kun puolimetriset aallot paiskovat venettä ylös alas. Turvallisempaa on pysyä redillä ja mennä jollalla rantaan.
Bravo seiskakasi! Kerrankin jotain omaa ja älykästä. Hieno suunntelma ja takuulla onnistut kunhan ryhdyt toimeen. Tuohan on kuin Itämeren kierros, sillä erolla että jos menee pahasti pieleen et ajaudu rantaan vaan valtamerelle. Tuskin menee mutta ota se iridiumi mukaan.
- hindupelle
hahaaaaaaa sun pikku jenkkipaska on myynnissä !!
ei mene ..joku tammisaaren svedu ostaa .. voin alkaa mainostaa sua viking-line yhtiössä hinaajaksi.
hahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa joko muutit ?? hindupelle kirjoitti:
hahaaaaaaa sun pikku jenkkipaska on myynnissä !!
ei mene ..joku tammisaaren svedu ostaa .. voin alkaa mainostaa sua viking-line yhtiössä hinaajaksi.
hahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa joko muutit ??Voit hoitaa ne risteilyhinurin hommat itse kuten tähänkin asti. Älä unohda kumipukuasi....
Vielä jos kehtaat maalata sen paatin kupansyömän näköiseksi niin ystävälliset vapaustaistelijat eivät pidä vaivan arvoisena.
- Aikaakuluukyllä
Mun kaveri rakensi vaneri-lasikuitu -rakenteisen 7m pitkän moottoriveneen. Tilasi jostain tukusta puutavarat, liimat, epoksit, hartsit, lasikuitumatot, maalit, jne.. Ko. projekti tuli silti maksamaan yllättävän paljon, toki suomessa hinnat varmaan on eri kuin sielläpäin maailmaa? Kaveri sanoi, ettei saisi projektiin käytetyistä rahoista puoliakaan takaisin jos möisi veneensä. Ei ole myymässäkään, ja sai mieleisensä veneen!
Mutta ihan hauska projekti aloittelijalla suunnitteilla, harmi kun alku-linkki ei mulla auennut (ipad)..- 78Sailor
En ole vielä katsonut hintoja. Lähtökohtaisesti kaikki Thaimaalalinen tavara on 50-70% halvempaa kuin Suomessa ja tuontitavara 0-30% kalliimpaa kuin Suomessa. Tuon kokoiseen veneeseen vanerit ei paljoo maksa mutta laadukas epoksi, hartsit, kuidut voi olla hinnoissaa.
- metalSeppä
Olen myös kuolannut noiden Paradoxin piirustusten perään, mutta ovat tilaamatta vielä. Oma ajatus olisi tehdä vene alumiinista.
- Aikaakuluukyllä
Jos löydät jonkun pienen purjeveneen raadon puoli-ilmaiseksi, niin vois tulla halvemmaksi ottaa siitä tarvittavat helat, vinssit, rikin osia yms. kuin ostaa kaupasta, ne on yllättävän kallista tavaraa, varsinkin jos pitää kestää suolavettä..
- panttivankila
Taitaa olla maailman pahinta merirosvousaluetta, liimaappa naamaas kauas näkyviä isorokkorupia että pysyvät loitolla.
- Piikukruiseri
WoodenBoats Magazine's -lehdellä on semmoinen erillinen Small Boats -lehti. Kannattaa selailla jos saat käsiisi, hyviä juttuja pikku-cruisereista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286888Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624264Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523416Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903034Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862011Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361693Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201571- 911533
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406