Mitä on suomalainen sisu? Onko teillä sitä?

eppu2

Sisu vie läpi vaikka harmaan kiven sanotaan.
Kivenpyörittäjä taisi nostella harmaata kiveä, kun oikein sisuustui.
Miten olet mennyt ´harmaan kiven läpi,´tai oletkos nähnyt jonkun niin tekevän?
Itse, kun syksyllä haloin niitä 30-45cm paksuja pölliä kiilan kanssa.
Homma oli aika työlästä, muistan meluaneeni, että menethän sinä halki, kun minä olen sen niin päättänyt. No meni ne.

147

1824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomalainen sisu on pelkkä myytti ja perusteeton hokema.

      Sisukkaita ja vähemmän sisukkaita yksilöitä on kaikissa maailman kansoissa.

      Käytännön esimerkkinä olkoon urheilu. Suomen urheilijat ja joukkueet tapaavat taipua kun painetta on liikaa. Esimerkiksi ruotsalaiset osaavat yltää paineen alla parhaimpaansa.

      Olemme hyvä kansa, mutta emme mitenkään erikoisia.

      • Jäi vastaamatta kysymyksen jälkimmäiseen osioon...

        Joo, kyllä mulla on sisua kunhan motivaatio on kohdillaan.


      • eppu2

        Vai myytti. Onhan noita sisukkaita ja sisuttomia tietysti kaikissa kansoissa.
        Onhan näitä sisun osoituksia tai ainakin sellaisiksi kerrottu.
        Sotakorvaukset, talvisota.
        Vai olisiko niin, että sisun osuus on laskenut.
        Mitä tuohon urheiluun tulee, nykyaikana enää tiedä onko se vaan dopingin tuomaa, se sisu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Vai myytti. Onhan noita sisukkaita ja sisuttomia tietysti kaikissa kansoissa.
        Onhan näitä sisun osoituksia tai ainakin sellaisiksi kerrottu.
        Sotakorvaukset, talvisota.
        Vai olisiko niin, että sisun osuus on laskenut.
        Mitä tuohon urheiluun tulee, nykyaikana enää tiedä onko se vaan dopingin tuomaa, se sisu.

        Onhan noita sotia ja koettelemuksia ollut ympäri maailmaa kautta aikojen. Sisua niissäkin on tarvittu ja tarvitaan.

        Esim. kaukoidän köyhissä slummeissa vaaditaan selviytymiseen sitkeyttä ja tahtoa, mitä se on jos ei sisua?

        Tai vaikka lukuisat nytkin sotaa käyvät maat. Varmaan sielläkin sinnittelee ihmisiä pelkällä sisulla.


      • eppu2
        expimot kirjoitti:

        Onhan noita sotia ja koettelemuksia ollut ympäri maailmaa kautta aikojen. Sisua niissäkin on tarvittu ja tarvitaan.

        Esim. kaukoidän köyhissä slummeissa vaaditaan selviytymiseen sitkeyttä ja tahtoa, mitä se on jos ei sisua?

        Tai vaikka lukuisat nytkin sotaa käyvät maat. Varmaan sielläkin sinnittelee ihmisiä pelkällä sisulla.

        Se on kyllä totta, että Suomessa on niin hyvät oltavat moneen muuhun maahan verrattuna, ettei täällä tarvita niinpaljon sisua päivittäin.
        Naisilta on kautta aikain vaadittu sellaista, sanoisinko hiljaista sisua.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        Vai myytti. Onhan noita sisukkaita ja sisuttomia tietysti kaikissa kansoissa.
        Onhan näitä sisun osoituksia tai ainakin sellaisiksi kerrottu.
        Sotakorvaukset, talvisota.
        Vai olisiko niin, että sisun osuus on laskenut.
        Mitä tuohon urheiluun tulee, nykyaikana enää tiedä onko se vaan dopingin tuomaa, se sisu.

        Tuo oli hyvä uusi ilmaisu: hiljainen sisu. Paljon työpaikoilla on puhuttu hiljaisesta tiedosta, mitä on häipynyt meidänkin eläkkeelle siirtymisen myötä.


      • dosentinkätyri

        En yllättynyt kun juuri expimot riensi Suomea ja sen ihmisiä väheksymään , menisit trolli venäjälle .


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Tuo oli hyvä uusi ilmaisu: hiljainen sisu. Paljon työpaikoilla on puhuttu hiljaisesta tiedosta, mitä on häipynyt meidänkin eläkkeelle siirtymisen myötä.

        Tarkoitan esim. sitä, kuinka varsinkin ennen monet naiset puskivat eteenpäin kurjissa liitoissa, kun ei ollut itsellä leipäpuuta, mihin elämänsä nojata.


      • Expimot, minusta se että tekee asioita koska ei ole valinnanvaraa, on eri kuin se, että teet vaikka voisit luovuttaa. Mun mielestä tuo viimeinen on sisua.


      • hmp.f kirjoitti:

        Expimot, minusta se että tekee asioita koska ei ole valinnanvaraa, on eri kuin se, että teet vaikka voisit luovuttaa. Mun mielestä tuo viimeinen on sisua.

        Niin minunkin mielestä.


      • expimot kirjoitti:

        Niin minunkin mielestä.

        Onpas hää ny miehekkään harvasanainen tänään :))

        Eihän se slummissa asuva sitten sisukas ole? "Ainoastaan" alistettu.


      • hmp.f kirjoitti:

        Onpas hää ny miehekkään harvasanainen tänään :))

        Eihän se slummissa asuva sitten sisukas ole? "Ainoastaan" alistettu.

        Eikö ole sisukas jos aamulla ei tiedä mistä ja milloin seuraavan aterian saa ja niin sitkittelee elämänsä läpi?

        No kerropa sitten esimerkki suomalaisesta vapaaehtoisesta sisusta. : )


      • expimot kirjoitti:

        Eikö ole sisukas jos aamulla ei tiedä mistä ja milloin seuraavan aterian saa ja niin sitkittelee elämänsä läpi?

        No kerropa sitten esimerkki suomalaisesta vapaaehtoisesta sisusta. : )

        Ei ole sisukkuutta, se on näköalattomuutta. Se nielasee sut, ja teet niin kuin robotti koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Vanhemmat ennen sua on tehnyt näin, ja toivot vaan että sun jälkeläiset saa paremman huomisen. Näin mä kuvittelen. En tiedä slummi-elämästä mitään, mutta näkkileipä-viikosta tiedän.

        Kun tekee metrin kovassa hangessa lumityötä, vaikka voisi soittaa traktorin pihaan :) Ei ollut minä, pakko lisätä. Kun kävelee kymmenen kilsaa hakemaan passin, vaikka voisi mennä bussilla. Kun jää exälle töihin avioeron jälkeen. Kun kaksi kuukautta ajaa 300 kilsaa siivoamaan kämpän jossa on asumiskielto, koska jos joku ulkopuolinen siivoaisi sen, ne ei kävisi läpi onko lattialla olevan paperi-roska-vanhojen ruokakippojen alla asukkaalle rakkaita kiiltokuvia. Onneksi mulla ei ole henkseleitä, voisi sattua :))


      • hmp.f kirjoitti:

        Ei ole sisukkuutta, se on näköalattomuutta. Se nielasee sut, ja teet niin kuin robotti koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Vanhemmat ennen sua on tehnyt näin, ja toivot vaan että sun jälkeläiset saa paremman huomisen. Näin mä kuvittelen. En tiedä slummi-elämästä mitään, mutta näkkileipä-viikosta tiedän.

        Kun tekee metrin kovassa hangessa lumityötä, vaikka voisi soittaa traktorin pihaan :) Ei ollut minä, pakko lisätä. Kun kävelee kymmenen kilsaa hakemaan passin, vaikka voisi mennä bussilla. Kun jää exälle töihin avioeron jälkeen. Kun kaksi kuukautta ajaa 300 kilsaa siivoamaan kämpän jossa on asumiskielto, koska jos joku ulkopuolinen siivoaisi sen, ne ei kävisi läpi onko lattialla olevan paperi-roska-vanhojen ruokakippojen alla asukkaalle rakkaita kiiltokuvia. Onneksi mulla ei ole henkseleitä, voisi sattua :))

        Joo, tohon ei kyllä ulkomaalaiset pysty. : )


      • expimot kirjoitti:

        Joo, tohon ei kyllä ulkomaalaiset pysty. : )

        Haahaa :)) Ei pysty ei.

        Jos saisin kirjoittaa tuo mun edellinen viesti uusiks, tekisin sen. Aika tekopyhältä näyttää, kun just puhuttiin slummi-elämästä. Latelin ilman sen kummemmin miettimättä.

        Olisi pitänyt vaan laittaa niitä rintama-sotajuttuja, mutta kun niistä ei ole kokemusta.


      • Itse-priorisoisin-heti
        hmp.f kirjoitti:

        Ei ole sisukkuutta, se on näköalattomuutta. Se nielasee sut, ja teet niin kuin robotti koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Vanhemmat ennen sua on tehnyt näin, ja toivot vaan että sun jälkeläiset saa paremman huomisen. Näin mä kuvittelen. En tiedä slummi-elämästä mitään, mutta näkkileipä-viikosta tiedän.

        Kun tekee metrin kovassa hangessa lumityötä, vaikka voisi soittaa traktorin pihaan :) Ei ollut minä, pakko lisätä. Kun kävelee kymmenen kilsaa hakemaan passin, vaikka voisi mennä bussilla. Kun jää exälle töihin avioeron jälkeen. Kun kaksi kuukautta ajaa 300 kilsaa siivoamaan kämpän jossa on asumiskielto, koska jos joku ulkopuolinen siivoaisi sen, ne ei kävisi läpi onko lattialla olevan paperi-roska-vanhojen ruokakippojen alla asukkaalle rakkaita kiiltokuvia. Onneksi mulla ei ole henkseleitä, voisi sattua :))

        Meneekö jonkun kämpän siivoamiseen kaksi kuukautta? Kuinka usein se siivotaan kahden kuukauden aikana jos siellä ei asuta? Eikö kämpästä voisi tehdä mies/nais/ luolaa laakista ja jättää nojilleen?
        Paljon tyhjiä kysymyksiä aukkoja paikkaamaan.


      • Itse-priorisoisin-heti kirjoitti:

        Meneekö jonkun kämpän siivoamiseen kaksi kuukautta? Kuinka usein se siivotaan kahden kuukauden aikana jos siellä ei asuta? Eikö kämpästä voisi tehdä mies/nais/ luolaa laakista ja jättää nojilleen?
        Paljon tyhjiä kysymyksiä aukkoja paikkaamaan.

        Meni, kun asui niin kaukana. Kuvittele, 4 huonetta ja tupakeittiö. Roskia ei ollut viety varmaan vuoteen, eikä siivottu. Ei raivattu. Raivottu kylläkin. Piti siivota jotta asukas pääsi kotiin, muuten olisi joutunut laitokseen.


      • Anonyymi

        Moni sanoo että suomalainen sisu on ainoastaan itsepäisyyttä ihmiseltä joka ei anna missään asioissa perille.
        Ja niitä ihmisiä on paljon maailmassa.
        Moni kyllä sanoo itsestää että on muka suomalainen sisu hänen ominaisuuksiaan. Suomella ei ole siihen sinuun mitään tekemistä .
        Oma äitini oli esimerkki isistä ”sisustan ” ei antanut koskaan periksi missään asioissa ja teki töitä olematta sairaana kertaakaan elämänsä aika, joten hän itse sanoi että monet vaikeudet on hän kestänyt aisukkaalla luonteeltaan.
        Itse olen vastakohta en sisuile suomeksi


    • Olisiko.tarvetta

      Suomen sisu ry
      Perustettu 1998

      • eppu2

        En näe mitään hyvää, yhdessäkään ääriliikkeessä, oli se sitten millä laidalla hyvänsä.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        En näe mitään hyvää, yhdessäkään ääriliikkeessä, oli se sitten millä laidalla hyvänsä.

        Komppaan täysin.


    • Jumal-auta

      On ! Muijan nalkutusta kuunnellut jo 40 vuotta :(

      • eppu2

        No minkä helkutin takia? Ootkos oppinut siitä mitään?


      • Nakkaa-naakka-nokkosille

        "On ! Muijan nalkutusta kuunnellut jo 40 vuotta :( "

        Minulta vaati rankan Sisun lukea moinen lause. Hikikarpaloiden saattelemana otsani rypyt nousivat ja laskivat kuin maanisdepressiivinen koneen hissi. Kunnes loppupäätelmäni oli: tuossa tilanteessa ei kannata tehdä enää mitään, mieheltä puuttuu täydellinen sisu, hän ei ole mies vaan lattialle unohtunut aamutossu.


      • Kenensyykenensyy

        Saattaahan siltä uupua sisukin mutta ennen kaikkea ymmärryksessä on vajetta jos kuuntelee 40 vuotta eikä saa selville mikä pistää "muijan nalkuttamaan". Siis syy ei kiinnosta. Kenen silloin on syy?


      • Aamu-tossu
        Kenensyykenensyy kirjoitti:

        Saattaahan siltä uupua sisukin mutta ennen kaikkea ymmärryksessä on vajetta jos kuuntelee 40 vuotta eikä saa selville mikä pistää "muijan nalkuttamaan". Siis syy ei kiinnosta. Kenen silloin on syy?

        Fredi lauloi: Kenen syy yksi myy toinen sitten ostaa....muijan mielestä mull on kaks vikaa, kaikki mitä puhun ja kaikki mitä teen.- Mutt en mä voi hänestä luopua ku on nii hyvä sopankeittäjä :) Vanhan Volvonkin mulle osti, jos vituttaa nii lähren ajelulle :)


      • Myössopankeittäjä

        Kristiina Hautala lauloi aikoinaan "kenen syy, kenen syy, petit mun, jätin sun ... ", jne. Sanat pätevät vaikka ei olisi ikinä pettänyt toisen kanssa fyysisesti eikä muutenkaan eikä lähtisi lätkimään yhteisestä boksista mihinkään. Ts. se tarkoittaa, että sinä et ole täyttänyt lupauksiasi.


      • Jumal-auta
        Myössopankeittäjä kirjoitti:

        Kristiina Hautala lauloi aikoinaan "kenen syy, kenen syy, petit mun, jätin sun ... ", jne. Sanat pätevät vaikka ei olisi ikinä pettänyt toisen kanssa fyysisesti eikä muutenkaan eikä lähtisi lätkimään yhteisestä boksista mihinkään. Ts. se tarkoittaa, että sinä et ole täyttänyt lupauksiasi.

        En varmaan....siskoni sanoi että olin luvannut vaimolleni kultaa ja vihreitä metsiä :D


      • Tavallataitoisella

        Jos / kun lupailee mahrottomia niin ainakin toinen on silti pystyttävä toteuttamaan.


    • reppuriika

      Suomalaiset ovat kärjessä itsemurhaluvuissa, on päihde- ja ym.-riippuvuutta ja mielenterveysongelmia. Kyllä se suomalainen sisu on vain toivoajattelua ja myytti, jota kaivataan, mutta sitä ei ole.
      Ja ilman Jumalaa ihminen on heikoilla, oli hän sitten suomalainen tai vironvenäläinen.

      • eppu2

        Tuo on surullista tosiaan, en nyt muista lukua, mutta myös ikäihmiset tekevät paljon itsemurhia.
        Se on kai sitten luovuttamista.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuo on surullista tosiaan, en nyt muista lukua, mutta myös ikäihmiset tekevät paljon itsemurhia.
        Se on kai sitten luovuttamista.

        Voisitteko laittaa tilastoja kärkihankkeistamme itsemurha-, päihde- ja mielenterveysongelmat meillä ja muualla maailmassa.

        Olisi hyvä tietää


      • eppu2
        korpikirjailija kirjoitti:

        Voisitteko laittaa tilastoja kärkihankkeistamme itsemurha-, päihde- ja mielenterveysongelmat meillä ja muualla maailmassa.

        Olisi hyvä tietää

        Tuosta nyt ei ihan kokonaisvaltaisesti ole aloitus, mutta sivuaa asiaa sisua vai ei.
        Mitä sisu tai sen puute itse kullekin tarkoittaa. Missä sitä on ollut ja missä ei.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuosta nyt ei ihan kokonaisvaltaisesti ole aloitus, mutta sivuaa asiaa sisua vai ei.
        Mitä sisu tai sen puute itse kullekin tarkoittaa. Missä sitä on ollut ja missä ei.

        Ai sorry, aikoinaan tuli syötyä sisupastilleja, nykyään ei enää.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Voisitteko laittaa tilastoja kärkihankkeistamme itsemurha-, päihde- ja mielenterveysongelmat meillä ja muualla maailmassa.

        Olisi hyvä tietää

        Voisitko käydä ihan itse googlaamassa jos asia kiinnostaa?


      • Pulp-fictio
        expimot kirjoitti:

        Voisitko käydä ihan itse googlaamassa jos asia kiinnostaa?

        Mut sana k ä r k i h a n k k e i s t a m m e sai suuhun sanan kauheeta ja sitten vähän rupesi nau......
        Onko mulla musta huumorintaju?


      • seontiina

        masennustahan ei hyväksytä suomessa sairautena
        ja sitä kun aikansa sairastaa hiljaa issekseen
        eikä hakeudu hoitoon
        niin tulee niitä päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia
        sit onkin niin täynnä ongelmia ettei enää
        oo muuta vaihtoehtoo kun se viimeinen elikkä itsemurha

        oot jo niin täynnä häpeää omasta itsestäsi ja epäonnistumisestasi
        ettei ole enää muuta ulospääsyä siitä kierteestä

        niin että kaikki masentuneet vaan lenkille lenkille ja lenkille
        kyllä se suomalainen sisu sieltä löytyy

        kyllä se vaan on niin että kaikkien pitäis vaan jaksaa painaa painaa
        kukaan ei sais olla heikko
        sellasia me suomalaiset sisupussit ollaan.


      • Pulp-fictio
        seontiina kirjoitti:

        masennustahan ei hyväksytä suomessa sairautena
        ja sitä kun aikansa sairastaa hiljaa issekseen
        eikä hakeudu hoitoon
        niin tulee niitä päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia
        sit onkin niin täynnä ongelmia ettei enää
        oo muuta vaihtoehtoo kun se viimeinen elikkä itsemurha

        oot jo niin täynnä häpeää omasta itsestäsi ja epäonnistumisestasi
        ettei ole enää muuta ulospääsyä siitä kierteestä

        niin että kaikki masentuneet vaan lenkille lenkille ja lenkille
        kyllä se suomalainen sisu sieltä löytyy

        kyllä se vaan on niin että kaikkien pitäis vaan jaksaa painaa painaa
        kukaan ei sais olla heikko
        sellasia me suomalaiset sisupussit ollaan.

        En muista, että lapsena tai nuorena olisi ollut masentuneita tai psyykkisesti sairaita sukulaisissa tai tuttavissa lainkaan siis viiskyt luvulta kahdeksankyt luvulle eikä näin läheĺlä myöhemminkään.
        90-luvulla sitten alkoi olla työpaikalla burn-outtia. Ruvettiin tosin jollain lailla kiinnittämään huomiota asiaan - jaksamiseen.
        Onhan masentuneita täytynyt olla kuitenkin, kun sairaaloitakin on.
        Onko masentuneisuus tämän tehokkuusajattelun kylkiäinen, ihmisille, jotka eivät pysy vauhdissa ja vaatimuksissa. Kvarttaalien seuranta on kiristänyt ihmisiä ylisuorittamiseen kaikilla tasoilla.


      • eppu2
        seontiina kirjoitti:

        masennustahan ei hyväksytä suomessa sairautena
        ja sitä kun aikansa sairastaa hiljaa issekseen
        eikä hakeudu hoitoon
        niin tulee niitä päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia
        sit onkin niin täynnä ongelmia ettei enää
        oo muuta vaihtoehtoo kun se viimeinen elikkä itsemurha

        oot jo niin täynnä häpeää omasta itsestäsi ja epäonnistumisestasi
        ettei ole enää muuta ulospääsyä siitä kierteestä

        niin että kaikki masentuneet vaan lenkille lenkille ja lenkille
        kyllä se suomalainen sisu sieltä löytyy

        kyllä se vaan on niin että kaikkien pitäis vaan jaksaa painaa painaa
        kukaan ei sais olla heikko
        sellasia me suomalaiset sisupussit ollaan.

        Vieläkin on paljon ennakkoluuloja mielenterveyden ongelmista.
        Kuitenkin ne ovat sairauksia siinä, kuin muutkin. Alkoholismikin on jo mielletty sairaudeksi.
        Ulkoilu on ihan hyvää mielen- ja kehonterveyden hoitoa.
        Pohjalla oleva perusluonne on kai ainakin osasyy siihen, miten itse kukin selviää haasteista.


      • seontiina
        eppu2 kirjoitti:

        Vieläkin on paljon ennakkoluuloja mielenterveyden ongelmista.
        Kuitenkin ne ovat sairauksia siinä, kuin muutkin. Alkoholismikin on jo mielletty sairaudeksi.
        Ulkoilu on ihan hyvää mielen- ja kehonterveyden hoitoa.
        Pohjalla oleva perusluonne on kai ainakin osasyy siihen, miten itse kukin selviää haasteista.

        periaatteessa se ei oo se perusluonne siellä pohjalla
        peruspositiivinenkin ihminen voi poltaa itsensä loppuun ja masentua
        ehkä se riippuu siitä masennuksen asteesta
        on masentuneita
        on keskivaikeeta masennusta sairastavia
        ja on syvästi masentuneita
        ja joskus nää jotka on syvässä masennuksessa
        eivät parane koskaan edes lääkkeillä

        ja mää vahvasti uskon että ihminen joka alkoholisoituu
        kärsii jonkin sortin mielenterveydellisestä ongelmasta
        ja sillonhan se vaatii hoitoa

        liikuntahan on aina tietysti plussaa
        varsinkin sellaisissa loppuunpalamis tapauksissa
        ja tietysi muutenkin
        mutta voisin väittää että pelkkä liikunta ei
        keskivaikeeta masennusta paranna.


      • expimot kirjoitti:

        Voisitko käydä ihan itse googlaamassa jos asia kiinnostaa?

        Niinpä tein ja yllätyin, ei Suomi ihan kärkisijoille yllä, mutta painii samassa sarjassa Itäisen Euroopan maiden melankolisten luonteiden kanssa. Venäjä hakkaa sekä Japani meidät itsemurha tilastoissa. Uusia tilastoja ei ole saatavilla. On tyytyminen 2013- tilastoihin.

        Kuten Tiina jo kirjoitti kolme asiaa on sidoksissa toisiinsa, masennus, viina ja itsemurhat.

        Alkukantaisilla saarivaltioilla eläneevät onnellisimmat ihmiset.


      • seontiina
        Pulp-fictio kirjoitti:

        En muista, että lapsena tai nuorena olisi ollut masentuneita tai psyykkisesti sairaita sukulaisissa tai tuttavissa lainkaan siis viiskyt luvulta kahdeksankyt luvulle eikä näin läheĺlä myöhemminkään.
        90-luvulla sitten alkoi olla työpaikalla burn-outtia. Ruvettiin tosin jollain lailla kiinnittämään huomiota asiaan - jaksamiseen.
        Onhan masentuneita täytynyt olla kuitenkin, kun sairaaloitakin on.
        Onko masentuneisuus tämän tehokkuusajattelun kylkiäinen, ihmisille, jotka eivät pysy vauhdissa ja vaatimuksissa. Kvarttaalien seuranta on kiristänyt ihmisiä ylisuorittamiseen kaikilla tasoilla.

        eihän ennenvanhaan ollukkaan muita
        kun mielisairaita
        ja yleensä ne mieleltään sairaat oli laitoksissa
        eihän enää oo mielisairaita
        eikä paljoo laitoksiakaan
        skitsofrenikot on nykyään kotona ja elävät normaalia elämää
        kun lääkitys on kohdallaan ovat myös työelämässä

        jos ajatellaan että kun ihminen vakavasti masentuu
        ja lakkaa syömästä juomasta nukkuu vaan
        niin varmaan ennenvanhaan näitä pidettiin ns mielisairaina
        nyt on vasta ruvettu tutkimaan
        mikä mistäkin johtuu ja kehittämään parannuskeinoja
        kehittyyhän syövän hoitokin koko ajan
        eihän ennen ollu syöpää
        kuoltiin vaan kotona keuhkokuumeeseen
        kukaan sitä tutkinu mahtoko syynä olla keuhkosyöpä.


      • seontiina
        Pulp-fictio kirjoitti:

        En muista, että lapsena tai nuorena olisi ollut masentuneita tai psyykkisesti sairaita sukulaisissa tai tuttavissa lainkaan siis viiskyt luvulta kahdeksankyt luvulle eikä näin läheĺlä myöhemminkään.
        90-luvulla sitten alkoi olla työpaikalla burn-outtia. Ruvettiin tosin jollain lailla kiinnittämään huomiota asiaan - jaksamiseen.
        Onhan masentuneita täytynyt olla kuitenkin, kun sairaaloitakin on.
        Onko masentuneisuus tämän tehokkuusajattelun kylkiäinen, ihmisille, jotka eivät pysy vauhdissa ja vaatimuksissa. Kvarttaalien seuranta on kiristänyt ihmisiä ylisuorittamiseen kaikilla tasoilla.

        ja vielä tosta kun kirjoitit että yhdeksänkytluvulla rupes oleen burnouttia
        niin muistan selvästi yhdeksänkytluvun laman
        yhdeksänkytkolme mm kesko sulki konttoreita
        myös jyväskylästä missä olin sillon töissä
        paljon muuallakin työpaikat väheni
        firmat meni konkurssiin
        ihmiset rupes ylisuorittamaan ja pitämään kynsin hampain kiinni
        jos olivat sattuneet saamaan pidettyä työpaikkansa
        ja täähän jatkuu ja jatkuu eikä loppua näy
        oliskohan tässä yksi syy siihen että ne ihmiset
        joilla töitä oli ja on tälläkin hetkellä polttavat itsensä loppuun
        jos ei muuten niin sen työpaikan menettämisen pelon takia.


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        En muista, että lapsena tai nuorena olisi ollut masentuneita tai psyykkisesti sairaita sukulaisissa tai tuttavissa lainkaan siis viiskyt luvulta kahdeksankyt luvulle eikä näin läheĺlä myöhemminkään.
        90-luvulla sitten alkoi olla työpaikalla burn-outtia. Ruvettiin tosin jollain lailla kiinnittämään huomiota asiaan - jaksamiseen.
        Onhan masentuneita täytynyt olla kuitenkin, kun sairaaloitakin on.
        Onko masentuneisuus tämän tehokkuusajattelun kylkiäinen, ihmisille, jotka eivät pysy vauhdissa ja vaatimuksissa. Kvarttaalien seuranta on kiristänyt ihmisiä ylisuorittamiseen kaikilla tasoilla.

        Eiköhän niitä masentuneita ollut silloinkin. Olivat vain niitä kärttyisiä tai "harvinaisen vittumaisia ihmisiä", joille ei oltu vielä keksitty nimeä "masentunut". Mennä puksuttivat päivästä toiseen romahtamatta, kun ajat eivät olleet niin hektiset ja epävakaat kuin nykyään.


      • expimot kirjoitti:

        Eiköhän niitä masentuneita ollut silloinkin. Olivat vain niitä kärttyisiä tai "harvinaisen vittumaisia ihmisiä", joille ei oltu vielä keksitty nimeä "masentunut". Mennä puksuttivat päivästä toiseen romahtamatta, kun ajat eivät olleet niin hektiset ja epävakaat kuin nykyään.

        Korjataan: "Mennä puksuttivat SISULLA päivästä toiseen..."


      • eppu2
        seontiina kirjoitti:

        periaatteessa se ei oo se perusluonne siellä pohjalla
        peruspositiivinenkin ihminen voi poltaa itsensä loppuun ja masentua
        ehkä se riippuu siitä masennuksen asteesta
        on masentuneita
        on keskivaikeeta masennusta sairastavia
        ja on syvästi masentuneita
        ja joskus nää jotka on syvässä masennuksessa
        eivät parane koskaan edes lääkkeillä

        ja mää vahvasti uskon että ihminen joka alkoholisoituu
        kärsii jonkin sortin mielenterveydellisestä ongelmasta
        ja sillonhan se vaatii hoitoa

        liikuntahan on aina tietysti plussaa
        varsinkin sellaisissa loppuunpalamis tapauksissa
        ja tietysi muutenkin
        mutta voisin väittää että pelkkä liikunta ei
        keskivaikeeta masennusta paranna.

        Kyllä masentua voi kuka vaan, mutta toisilla on suurempi kyky selvitä, kuin toisilla.
        Sitä tarkoitin.
        Alkoholigeenin kantajat ovat suuremmassa vaarassa alkoholisoitua, kuin muut.
        Toiset toki ottavat sitä lääkettä ongelmiin, joka saattaa johtaa masennukseen ja voi käydä myös toisinpäin.
        Liikunta on todettu hyväksi, mutta se on vain osa, eli tukihoitoa.


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        Mut sana k ä r k i h a n k k e i s t a m m e sai suuhun sanan kauheeta ja sitten vähän rupesi nau......
        Onko mulla musta huumorintaju?

        On sulla. Mullakin on vaikka juuri tuo ei tällä kertaa naurattanutkaan.


      • eppu2
        korppis kirjoitti:

        Niinpä tein ja yllätyin, ei Suomi ihan kärkisijoille yllä, mutta painii samassa sarjassa Itäisen Euroopan maiden melankolisten luonteiden kanssa. Venäjä hakkaa sekä Japani meidät itsemurha tilastoissa. Uusia tilastoja ei ole saatavilla. On tyytyminen 2013- tilastoihin.

        Kuten Tiina jo kirjoitti kolme asiaa on sidoksissa toisiinsa, masennus, viina ja itsemurhat.

        Alkukantaisilla saarivaltioilla eläneevät onnellisimmat ihmiset.

        Tuosta viimeisestä lauseesta tuli heti mieleen, että heillä ei ole ´elintason perässä juoksemista´ niinkuin esim. länsimaissa.


      • Pulp-fictio
        expimot kirjoitti:

        Korjataan: "Mennä puksuttivat SISULLA päivästä toiseen..."

        Yritin jo aiemmin vastata tähän, mutta tuli joku kauppatehtävä ja sittenliikennemerkkitehtävä. Ehkä tuossa yritetään tehdämjotain älykkyystestiä....
        Niin noina 50 - 70 luvulla sodan kokeneet sukupolvet uudelleenrakensivat Suomea. Sotatraumoista ei puhuttu useaan kymmeneen vuoteen. Sisulla puskivat päivästä ja vuodesta toiseen.
        Onkohan sisu-käsite tuolta ajalta.
        Toinen asia, mistä ei tuolloin puhuttu oli raskauden jälkeinen masennus. Oliko se naisten hiljaista sisua?
        Koulu- ja opettajakiusaamista oli, mutta ei sellaiseen kukaan "uskaltanut" puuttua. Millä sisulla ne meidän ikäiset ovat kahlanneet lävitse. Kiusaajakin voi toisessa yhteydessä olla kiusattu. Seuraukset? Silloin ei ollut ADHD-määrittelyä, joten ylivilkkaisiin suhtauduttiin tylysti.
        Siellämsiis on ollut mielestäni tällaista sukupolvia sitten, painolastia, mikä voikin siirtyä seuraaville sukupolville. Sisuako, vai tällaista siksi, että on ollut niin paljon patoutunutta mielipahaa?


      • äly.hoi
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Mut sana k ä r k i h a n k k e i s t a m m e sai suuhun sanan kauheeta ja sitten vähän rupesi nau......
        Onko mulla musta huumorintaju?

        <PYRSK>


      • reppuriika
        korpikirjailija kirjoitti:

        Voisitteko laittaa tilastoja kärkihankkeistamme itsemurha-, päihde- ja mielenterveysongelmat meillä ja muualla maailmassa.

        Olisi hyvä tietää

        On niitä tilastoja olemassa. Halutessasi saat tietoa Wikipediasta. Tehokas mielenterveystyö ja ennalta ehkäisevä työ on saanut surullisen suurta lukua alenemaan 1990-huippuvuosista, mutta silti oman käden kautta kuolee enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa. Myös monen tapaturman todellisin syy on itsemurha.


      • Pulp-fictio
        äly.hoi kirjoitti:

        <PYRSK>

        Yhdistin älylläni: kärkihankkeistamme itsemurha... Arto Paasilinnan "Hurmaavaan joukkoitsemurhaan"
        Anteeksi.
        Sitten välillä katsoin Femmalta dokumentin, joka kertoi Giacomo Leopardista kertovan osion. Kait nimi tuli oikein. Siinä oli kaunis ajatus kärsimyksestä ja osaamisesta nauraa sille. Mies asui isönsä kirjsstossa ja ulkomaailma oli se, mikä svautui ikkunasta. Vähän kuin Platonin luolavertaus. Muistaakseni eli joskus 1780. Siis katsoin tuon vasta, kun olin tökkässyt tuon kommentin.


      • eppu2
        reppuriika kirjoitti:

        On niitä tilastoja olemassa. Halutessasi saat tietoa Wikipediasta. Tehokas mielenterveystyö ja ennalta ehkäisevä työ on saanut surullisen suurta lukua alenemaan 1990-huippuvuosista, mutta silti oman käden kautta kuolee enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa. Myös monen tapaturman todellisin syy on itsemurha.

        Joka 10:s itsemurha tehdään liikenteessä, mutta niitä ei käsitykseni mukaan erikseen tilastoida.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        Joka 10:s itsemurha tehdään liikenteessä, mutta niitä ei käsitykseni mukaan erikseen tilastoida.

        Kun tutkin Parazetamolia tässä taannoin ja sen vaikutuksia, koska se ei sopinut minulle, löytyi myös erikoinen tilasto, miten tätäkin on tietoisesti väärinkäytetty.


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        Kun tutkin Parazetamolia tässä taannoin ja sen vaikutuksia, koska se ei sopinut minulle, löytyi myös erikoinen tilasto, miten tätäkin on tietoisesti väärinkäytetty.

        Yliannostus tuhoaa maksan ja se on sitten menoa.

        Mahtaa olla kivulias lähtö?


      • Anonyymi
        expimot kirjoitti:

        Korjataan: "Mennä puksuttivat SISULLA päivästä toiseen..."

        Tai itsenäisyydellä


    • Siilimuorikka3

      Kyllä monella suomalaisellakin on mennyt sisu kaulaan.

      • eppu2

        Tuo on tuttu sanonta, itsekin tullut sitä käytettyä, jos jotain oikein yrittää, eikä vaan onnistu.
        Mistähän tuokin sanonta on alkunsa saanut.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        Tuo on tuttu sanonta, itsekin tullut sitä käytettyä, jos jotain oikein yrittää, eikä vaan onnistu.
        Mistähän tuokin sanonta on alkunsa saanut.

        Milloin sisuunnutte?


      • Siilimuorikka3
        eppu2 kirjoitti:

        Tuo on tuttu sanonta, itsekin tullut sitä käytettyä, jos jotain oikein yrittää, eikä vaan onnistu.
        Mistähän tuokin sanonta on alkunsa saanut.

        Minulle sisun meno kaulaan tarkoittaa sitä että jotain haluaisi yrittää mutta kuitenkaan jostain syystä ei uskalla :). En tiedä mistähän alkunsa saanut to sanonta.


      • Siilimuorikka3
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Milloin sisuunnutte?

        Sisuunnun kun tiedän että joku asia olisi mahdollinen mutta jonkun toimesta yritetään lyödä kapuloita rattaisiin, tahdon näyttää et sisulla menen tästä läpi. Esimerkiksi. Joskus sisuunnuttua tulee myös väärissä paikoissa, sellaisissa joista viime kädessä kärsii itse.


      • seontiina
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Milloin sisuunnutte?

        tänään sisuunnuin viimeks siitä
        kun luin taas tuolla facessa jaettua kirjoitusta aiheesta
        liikunta on parempi lääke masennukseen kun
        lääkärin määräämät lääkkeet ja terapia

        anteeks että tää on mulla nyt niin pinnalla
        mutta vaadin hyväksyntää masennuksen kanssa kamppaileville ihmiselle
        niin vierailta kun tutuiltakin ja nimenomaan läheisiltä
        se ei oo aina niin itsestään selvää että edes se oma perhe hyväksyy asian.


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Milloin sisuunnutte?

        Minä sisuunnun silloin, jos joku ei luonnistu, minkä olen päättänyt tehdä ja yritän kahta kamalammin kunnes onnistuu.
        Jos ei onnistu, niin päästelen mielessäni rumia sanoja ja sitten vasta pyydän apua.


      • Pulp-fictio
        seontiina kirjoitti:

        tänään sisuunnuin viimeks siitä
        kun luin taas tuolla facessa jaettua kirjoitusta aiheesta
        liikunta on parempi lääke masennukseen kun
        lääkärin määräämät lääkkeet ja terapia

        anteeks että tää on mulla nyt niin pinnalla
        mutta vaadin hyväksyntää masennuksen kanssa kamppaileville ihmiselle
        niin vierailta kun tutuiltakin ja nimenomaan läheisiltä
        se ei oo aina niin itsestään selvää että edes se oma perhe hyväksyy asian.

        Minusta tällöin olisi hyvä kyllä marssittaa se perhepiiri keskustelemaan johonkin perhekeskukseen. Kyllähän se nopein tuki tulee siitä lähipiiristä ja jos ei, onhan se loukkaavaa. Ehkä se oma perhe ei ymmärrä, kun ei ole itse kokija.
        Oma havainto juuri työelämästä on, että sairastuneet eivät ole työssään huonompia, tyhmempiä, epäsosiaalisempia, mutta jostain syystä tulee joku toppi, että voimat loppuvat. Onneksi nykyisin on työterveyshoidon kanssa palaamisohjelmia.
        Joskus ihmiset vaihtavat suuntaa ja kouluttautuvat uuteen ammattiin eli kaikenlainen vaihdos voi olla hyväksi. Tosin onhan opiskeluakin on yritetty tehostaa, tasapäistetty ja yritrtään saada kaikki valmistumaan samassa tahdissa. Kuka sanoo, että nopeasti opiskellut on paras?
        Tuo liikunta - lääkkeet vastakkainajattelu ei ehkä ole ihan ok.
        Jotkut voivat vähennysten jälkén palaamaan vanhaan vahvuuteen.
        Onhan psykooseja, joista tällainen arkiajattelija ei tiedä mitään, hoidettava asiantuntijoiden avulla lääkkein tai sairaalahoidoin.
        Katsoitko inhimillisen tekijän: yritä löytää se netistä. Minusta se oli erittäin hyvä, koska paniikkihäiriöistä kärsivät itse kertoivat omia näkemyksiään.
        Toinen ääripää on lääkepumppaus rli hoidettavasta ei suuremmin välitetä. Tässä erityissairaanhoidossa ei ole koskaan riittävästi resursseja, esim. koulut jne.


      • seontiina
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Minusta tällöin olisi hyvä kyllä marssittaa se perhepiiri keskustelemaan johonkin perhekeskukseen. Kyllähän se nopein tuki tulee siitä lähipiiristä ja jos ei, onhan se loukkaavaa. Ehkä se oma perhe ei ymmärrä, kun ei ole itse kokija.
        Oma havainto juuri työelämästä on, että sairastuneet eivät ole työssään huonompia, tyhmempiä, epäsosiaalisempia, mutta jostain syystä tulee joku toppi, että voimat loppuvat. Onneksi nykyisin on työterveyshoidon kanssa palaamisohjelmia.
        Joskus ihmiset vaihtavat suuntaa ja kouluttautuvat uuteen ammattiin eli kaikenlainen vaihdos voi olla hyväksi. Tosin onhan opiskeluakin on yritetty tehostaa, tasapäistetty ja yritrtään saada kaikki valmistumaan samassa tahdissa. Kuka sanoo, että nopeasti opiskellut on paras?
        Tuo liikunta - lääkkeet vastakkainajattelu ei ehkä ole ihan ok.
        Jotkut voivat vähennysten jälkén palaamaan vanhaan vahvuuteen.
        Onhan psykooseja, joista tällainen arkiajattelija ei tiedä mitään, hoidettava asiantuntijoiden avulla lääkkein tai sairaalahoidoin.
        Katsoitko inhimillisen tekijän: yritä löytää se netistä. Minusta se oli erittäin hyvä, koska paniikkihäiriöistä kärsivät itse kertoivat omia näkemyksiään.
        Toinen ääripää on lääkepumppaus rli hoidettavasta ei suuremmin välitetä. Tässä erityissairaanhoidossa ei ole koskaan riittävästi resursseja, esim. koulut jne.

        se on helppoo sanoo että
        perhepiiri keskustelemaan asioista
        mutta jos ihminen toistuvasti pyytää
        ja saa vastaukseksi vaan ettei meillä oo mitään ongelmia
        niin vaikee niitä on pakottaa
        näin kävi mun ystävälle joka sairasti kymmenen vuotta
        hän kyllä harrasti liikuntaa aktiivisesti
        ja oli tosi sosiaalinen silloin kun jaksoi
        mutta selkeesti oli näitä huonompia jaksoja
        jolloin hän ei liikkunut kotoo mihinkään
        onneks oli lääkkeet että kesti sen kymmenen vuottakin
        ennen kun tuli loppu
        juu ja sit nää masennukset tuo mukanaan
        kaikkia muitakin fyysisiä sairauksia.


    • seontiina

      oliskohan se suomalaista sisua
      kun naapurin emäntä laitto kuvan faceen
      hän ja moottorisaha
      tekstinä nyt on hieno ilma tehdä puita
      jos se on sitä niin multa se sisu puuttuu kokonaan
      en moottorisahaan enkä kirveeseen tartu
      niin kauan kun ei oo pakko
      ja sitä pakkoa ei tule.

      • eppu2

        Minä kyllä tartun noihin, ihan tehdäkseni niillä hommia, mutta alkuun vaati sisua, ylittää jonkinlainen kynnys moottorisahaan tarttumiseen.


    • Sisua vaatii vaikkapa alotuksen teko mut ainakin työhommis käyttäsin mieluimmin semmost sanaa ku ammattiylpeys .
      Kun ammattiylpeyt omaava tekijä näkee homman menevän poskelleen niin se jupuaa niinkauan et silmä ei sairasta ja homman kehtaa omakseen tunnustaa .
      Sisua ja ammattiylpeyt jos samana piretään niin sit oon mahoton kiven puskija.

      • eppu2

        Tuo on tosi.
        Tunnistan asian. Ei mikään niin riso, kun oma moka.


      • Silimuorikka3
        eppu2 kirjoitti:

        Tuo on tosi.
        Tunnistan asian. Ei mikään niin riso, kun oma moka.

        Joisain ammateissa tuon poskelleenmenonkin vaan joutuu ammattiylpeydensäkin uhalla nielemään. Kun ei riitä niin ei riitä.


    • Peräänantamattomuutta ylämäessä, vastatuulessa? Kyllä, mielestäni se on kansallisia tunnusmerkkejämme. Se ei tietenkään tarkoita sitä etteikö muissakin kansallisuuksissa esiintyisi peräänantamattomia, lujaluonteisia, itsepäisiä, sisukkaita yksilöitä, mutta ei suo, kuokka ja Jussi, tiukka mutru huuleen ole mitään urbaanilegendoja.
      Jo se että ensimmäiset heimolaisemme jäivät asumaan tänne jäätyneiden jokien varrelle pohjoistuulen piiskatessa kasvoja vasten ja siperian karhujen muristessa metsissä osoittaa tietynlaista ....sisukkuutta? Vai oliko se vaihtoehtojen vähyyttä? Vai mielikuvituksen puutetta?

      • eppu2

        Tuo peräänantamattomuus kuvaa asiaa myös hyvin.
        Kukahan tuon ´suomalainen sisu´ onkaan ensi kerran maininnut joka sittemmin käsitteeksi juurtunut.
        Jos ajattelee näitten ensimmäisten tulijoiden tänne asettumista, jolloin ei nykyajan mukavuuksia ollut, onko sisu jotenkin muuttunut, laimentunut.
        Vai onko käsitys siitä muuttunut.


    • tarvittaessa

      sisua on,mutta ika hieman pyytaa joustamaan. sisu,mista aikoinaan puhuttiin ja oli todellista,sita ei juurikaan enaa liene olemassa tai on vain ihmisten sisalla syttyen tarpeen mukaan. sisu on hyva,ala luovuta koskaan.

      • eppu2

        Kun sitä ikää tulee, on pakko luopua joistain asioista.
        Luovuttaminenkin saattaa kysyä sisua.


    • Isoäidillä oli tapana sanoa "skam den som ger sej". Kuvasi hyvin häntä, lapsistaan sodan aikana luopunut äiti.

      Ehkä tuo sisukkuus on jo laimentunut. Mutta onhan Suomen selviäminen ollut kiinni siitä? Ja moni vannoo nytkin että jäisi taistelemaan isänmaan puolesta, eikä lähtis evakkoon.

      • eppu2

        Onko se niin, että hyvinvointi veltostuttaa.
        Ennen sanottiin, että henkeen ja vereen asti tai viimeiseen mieheen. Nykyään kai voisi lisätä ja viimeiseen naiseen.
        Sitähän täällä on ihmetelty, kun näitä nuoria miehiä on tänne tullut sotatilaa pakoon, vaan taitaa olla se sotatouhukin niin erilaista nykyään, ettei vanhat mielikuvat siihen sovi.


      • Jumal-auta

        Kyllä se evakkoon lähteminenkin sisua vaatii varsinkin jos vieraaseen maahan ! Mutta hyvin täällä on mennyt jo 40 vuotta !


      • Jumal-auta kirjoitti:

        Kyllä se evakkoon lähteminenkin sisua vaatii varsinkin jos vieraaseen maahan ! Mutta hyvin täällä on mennyt jo 40 vuotta !

        Monihan lähtee koska ei ole valinnanvaraa, ei niillä suomalaisilla lapsilla ainakaan ollut, heidän puolesta päätettiin. Ei se vaatinut heiltä sisua, tottelevaisuutta vaan. Väitän kyllä että huonoja päätöksiä tuo lähettäminen, mutta eipä varmaan vanhemmilla ollut mielessä muuta, kuin koettaa saada lapsiaan turvaan. Ehkä mikään sodassa ei ole hyvin, ei ole oikeita päätöksiä.

        Joo, ei ole tarvinnut vuosiin ajatella sotaa :) Mua kyllä ravisti viime vuoden Putputputinin tempaukset, sota oli taas pikkasen lähempänä. Ja taas se loittonee... hyvä niin.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Monihan lähtee koska ei ole valinnanvaraa, ei niillä suomalaisilla lapsilla ainakaan ollut, heidän puolesta päätettiin. Ei se vaatinut heiltä sisua, tottelevaisuutta vaan. Väitän kyllä että huonoja päätöksiä tuo lähettäminen, mutta eipä varmaan vanhemmilla ollut mielessä muuta, kuin koettaa saada lapsiaan turvaan. Ehkä mikään sodassa ei ole hyvin, ei ole oikeita päätöksiä.

        Joo, ei ole tarvinnut vuosiin ajatella sotaa :) Mua kyllä ravisti viime vuoden Putputputinin tempaukset, sota oli taas pikkasen lähempänä. Ja taas se loittonee... hyvä niin.

        Ajattelisin, että jos kuvittelee itsensä siihen aikaan ja tilanteeseen, ehkä päätökset ovat olleet sen hetken oikeita.
        Me katsomme jo aika kaukaa tuota aikaa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ajattelisin, että jos kuvittelee itsensä siihen aikaan ja tilanteeseen, ehkä päätökset ovat olleet sen hetken oikeita.
        Me katsomme jo aika kaukaa tuota aikaa.

        Niinpä, jälkikäteen on vastaukset jo saatavissa, paitsi niihin tekoihin joita ei ole tehnyt.


    • Hukutantyöhön

      Olen kyllä aika hemmetin sinnikäs sissi, mutta en ole ikinä ajatellut onko ollut kyse sisusta. Onko se sama vai eri asia?

      Yritin kymmenisen vuotta yhtä juttua, mutta lopulta täytyi vain myöntyä ja myöntää, että 'tuulimyllyjä' vastaan on aivan turha taistella. Luopuminen, luovuttaminen otti kyllä luonnolle niin paljon etten tiedä vieläkään, olenko kunnolla selvinnyt siitä.

      Nyt siis menen vaikka läpi harmaan kiven suruni ja murheeni kanssa. Ollutta ja mennyttä, saavuttamatonta, ei kaikille tarkoitettua ...

      • eppu2

        Kyllähän Sinä sisukkuutta kuvaat ja parempi on mennä sen ´harmaan kiven´ läpi, kun jäädä saavuttamattomaan roikkumaan.
        Joskus vaan käy niin, ettei sisukaan riitä, eikä mikään.


      • Menen-läpi-elämän

        Harmaa kivi on pehmyt ja heppo läpäistä.
        Mutta mennä ruskean tai punaisen graniitin (esimerkiksi eduskuntatalon) läpi. Se vaatii pomminvarmaa päätä (jos sukeltaa).


    • henrjii

      Suomalainen sisu on enään harvoilla, osalta sen on vienyt äly, toisilta
      laiskuus.
      Ennen vanhaan sitä esiintyi useilla olosuheista johtuen

      • eppu2

        ´´Osalta sen on vienyt äly´´ tuosta en nyt oikein saa kiinni.


      • henrjii

        kun on älykäs ei tarvitse sisua, päästelee vaan täysillä


      • eppu2
        henrjii kirjoitti:

        kun on älykäs ei tarvitse sisua, päästelee vaan täysillä

        Ahaa, tuo onkin hyvä oivallus.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        Ahaa, tuo onkin hyvä oivallus.

        Voisko kääntäen niinkin olla, että ylisuorittajalta voi kadota harkintakyky, älykkäältäkin?


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Voisko kääntäen niinkin olla, että ylisuorittajalta voi kadota harkintakyky, älykkäältäkin?

        Ei mikään ihan äärimmäisyyteen meno, jos niin käy, ole koskaan hyväksi, minun mielestäni.
        Olen sellainen kohtuuden liputtaja.


    • Oman tontin pöllit, hyvä kun pahimmillaan moottorisahan terä kiertämällä riitti, on hakattu kolmen ensimmäisen vuoden aikana, parikymmentä pinokuutiota. Ja tietty poltettukkin. Nyt joutuu ostamaan, jotain riukua kai sieltä taas tulee.
      Mutta hennommalta naisimmeiseltä saattaa enempi sisua vaatia sellaisten pöllien päihittäminen, hattua nostan kyllä.

      Ei sitä sisua meikäläinen niihin pölleihin tarvitse, se vain mukavaa hyötyliikuntaa. Sisua tarvittaisiin ihan arjessa jaksamiseen ja enempikin henkistä laatua. Mutta kai sitä henkistäkin sisua ainakin jonkin verran on kun tässä vielä eteen päin porskutetaan, kaikesta huolimatta.

      • eppu2

        Olivat vähän sitkiskyyn kerenneet mokomat ja kiilakin vähän pieni. Se oli semmonen juuttaan ison kokoinen pihakoivu, että kaatamiseen otettiin ammattilainen, kun oli rakennusta ja sähkölankaa ympärillä.
        Taitaa sitä arjen haasteissa sitä sisua tarvita, ettei aina huomaakaan, kuinka sisukas sitä ihminen itse asiassa on.


      • eppu2 kirjoitti:

        Olivat vähän sitkiskyyn kerenneet mokomat ja kiilakin vähän pieni. Se oli semmonen juuttaan ison kokoinen pihakoivu, että kaatamiseen otettiin ammattilainen, kun oli rakennusta ja sähkölankaa ympärillä.
        Taitaa sitä arjen haasteissa sitä sisua tarvita, ettei aina huomaakaan, kuinka sisukas sitä ihminen itse asiassa on.

        Juu, itellä tuossa kanssa ikivanha koivu, jonka kuntokin jo arveluttaa. Harkittu kaatamista, ennen harkitsematonta kaatumista, miettinyt jo monena vuonna. Ja tommonen vapaasti kasvanut pihakoivu, kun noita oksia katselee, tietää, että klapeiksi asti sen saaminen ei ole ihan kevyt homma. Että hattua nostan uudemmankin kerran, eppu2sisupussi;)


    • eppu2

      Tuli tuossa mieleeni, että kuulee puhuttavan, kuinka joku on pahansisuinen.
      Liekö tuo sitä tarkoittaa, että on aina kuin, ´vastarannan kiiski.´
      Entä onko hyvänsisuinen sitten vastakohta. Käytetäänkö sitä sanaa missään yhteydessä.

      • Ei ole tainnut vielä tulla hyvänsisuista vastaan. Hyväsydämminen pikemminkin. No, sekin on vähän semmoinen kyseenalainen ominaisuus, raskaaksi saattaa väliin käydä, varsinkin jos kovin yksipuolista.
        Vai sopisiko se hyvänsisuisuus sittenkin esimerkiksi tuohon sinunkin halonhakkuuseesi. Tuskin sinä pahansisuisuuttasi tai ilkeyttäsi niitä pöllejä "pahoinpitelit".


      • Pulp-fictio
        entinenmiäs kirjoitti:

        Ei ole tainnut vielä tulla hyvänsisuista vastaan. Hyväsydämminen pikemminkin. No, sekin on vähän semmoinen kyseenalainen ominaisuus, raskaaksi saattaa väliin käydä, varsinkin jos kovin yksipuolista.
        Vai sopisiko se hyvänsisuisuus sittenkin esimerkiksi tuohon sinunkin halonhakkuuseesi. Tuskin sinä pahansisuisuuttasi tai ilkeyttäsi niitä pöllejä "pahoinpitelit".

        Voisihan tuon lanseerata käyttöön. Mielestäni vapaaehtoistyöntekijät ja -auttajat ovat hyväsisuisia.


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        Voisihan tuon lanseerata käyttöön. Mielestäni vapaaehtoistyöntekijät ja -auttajat ovat hyväsisuisia.

        Niin, miksei. Tarkemmin ajatellen taidanpa itsekkin olla aika hyvänsisuinen.


    • Lapissa puhuvat sinnistä kun sisusta puhuvat, ehkä olen sieltä napannut kuin vain sinnittelen silloin tällöin.

      Sisusta ei ole tietoakaan, vielä vähemmän harmaiden kivien läpi menoista.
      Olen halkohommia joutunut tekemään, mutta aina niissäkin menen sieltä, missä aita on matalin, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa.

      Sisupussit lienevät oma rotunsa, en taida kuulua heihin.

      • eppu2

        Sinnittely on tuttu sana, mutta pelkkä sinni ei ole.
        Ymmärrän tuon sinnittelyn ikäänkuin, että keplottelee jollain konstilla eteenpäin, jossain asiassa. Esimerkiksi vaikka rahapulassa venyttää senttejä.


    • Saattaa-olla-tai-ei

      Enpä ole seurannut enää kymmeneen - kahteenkymmeneen vuoteen, onko myynnissä Sisu kuorma-autoja sekä Sisu pastilleja?

      • Pulp-fictio

        Karjaalla on ollut tietääkseni Sisu-tehdä, missä valmistettiin Sisu-kuorma-autoja, mutta on tainnut tuokin tehdas sulkea ovensa.


      • Urheiluseura-Sisukin-on

        Aikoinaanhan se oli Helsingin Konalassa. Nykyisinhän nostalgiset teollisuus mestat on katepillaroitu maan tasalle.


    • Minä ymmärrän, että sisua tarvitaan jos vastassa on (lähes) ylivoimainen vastustaja. Onko hyvinvointivaltion asukkaalla sellaista ?
      Taitaa olla, että enempi ihminen sisuuntuu silloin kun joku loukkaa hänen oikeudentajuaan, kun hän näkee vääryyttää tai tuntee itse kokevansa sitä.
      Ehkä meidän "vihollisia" ovat kai nykyisin valtaapitävät, byrokraatit, oikeuslaitoskin.
      Tunnen väkeä, joka on aloittanut yhden miehen sodan vakuutusyhtiötä, terveydenhoitojärjestelmää tai kunnan viranomaista vastaan. Ovat uhranneet aikaa ja rahaa ja saaneet tyhjän palkaksi. Jokaisella instituutiolla on varaa valjastaa taisteluun sellainen määrä asiantuntijoita, etteivät yksityisen kansalaisen voimat riitä taistelussa, edes silloin kun olisi oma lakimies apuna.
      Pienelämässäni en ole juuri sisua tarvitse, ainakaan tällä hetkellä. Jos se harmaa kivi tulee vastaan, väistän sen. Ei kovin urheaa, mutta taloudellista. Miksi tuhlata voimiaan, jos voi tehdä toisin ?
      Ja kun olen seurannut näitä sisupusseja näen sittenkin heissä tiettyä yksisilmäisyyttä, kokonaisnäkemys ei välttämättä ole hanskassa ja vielä niinkin, että jos hänen oma kohtansa korjaantuu, se on pois joltakulta toiselta. Oliko sisukkuus sittenkään hyväksi ?

      • "demeter1"

        Sisukkuus ei ole enää pakollinen ominaisuus.
        Elämän helpottuminen ja koulutus-tason nousu on antanut ihmiselle muitakin vaihto-ehtoja kuin typerän jankutuksen.
        Harmillisinta on vain se että kaikki eivät ole ottaneet opikseen.


        H.


      • eppu2

        Lehdissä näkee juttuja näistä ihmisistä, jotka ovat yksityistä taistelua käyneet jotakin vastaan, kun ovat kokeneet tulleensä väärin kohdelluiksi.
        Tuon allekirjoitan, että pienen ihmisen on vaikea taistella tutkainta vastaan, niinkuin sanotaan.
        Sisukkuus on minusta hyvä ominaisuus, näen asian niin, että asiassa, kun asiassa pitää punnita se mikä kulloinkin kannattaa.
        Vaikka sen kiven kiertäisikin, kun sen viisaammaksi näkee, niin minusta on hyvä olla itsellä tieto, ettei kierrä sitä sen vuoksi, ettei omaa sisua.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Sisukkuus ei ole enää pakollinen ominaisuus.
        Elämän helpottuminen ja koulutus-tason nousu on antanut ihmiselle muitakin vaihto-ehtoja kuin typerän jankutuksen.
        Harmillisinta on vain se että kaikki eivät ole ottaneet opikseen.


        H.

        Onko joku omaisuus ylipäätään ollut joskus pakollinen.
        Eikö ominaisuudet ole luontaisia kullekin yksilölle.


      • eppu2 kirjoitti:

        Onko joku omaisuus ylipäätään ollut joskus pakollinen.
        Eikö ominaisuudet ole luontaisia kullekin yksilölle.

        "eppu2"

        Omaisuudella ei ole osaa.

        H.


      • eppu2 kirjoitti:

        Lehdissä näkee juttuja näistä ihmisistä, jotka ovat yksityistä taistelua käyneet jotakin vastaan, kun ovat kokeneet tulleensä väärin kohdelluiksi.
        Tuon allekirjoitan, että pienen ihmisen on vaikea taistella tutkainta vastaan, niinkuin sanotaan.
        Sisukkuus on minusta hyvä ominaisuus, näen asian niin, että asiassa, kun asiassa pitää punnita se mikä kulloinkin kannattaa.
        Vaikka sen kiven kiertäisikin, kun sen viisaammaksi näkee, niin minusta on hyvä olla itsellä tieto, ettei kierrä sitä sen vuoksi, ettei omaa sisua.

        Aivan, eppu2. Illalla tuota sisua miettiessäni huomasin kyllä, että omassa "sisuttomuudessani" on mukana tiettyä mukavuudenhalua: ei välitä haastaa itseään ja valitsee sen, missä aita on matalin. Voimat eivät kasva vaan vähenevät näin menetellen. Sama kuin treenatessa, ilman tavoitteita tulee ruokkineeksi sitä "laiskaa sutta"..))


      • eppu2 kirjoitti:

        Lehdissä näkee juttuja näistä ihmisistä, jotka ovat yksityistä taistelua käyneet jotakin vastaan, kun ovat kokeneet tulleensä väärin kohdelluiksi.
        Tuon allekirjoitan, että pienen ihmisen on vaikea taistella tutkainta vastaan, niinkuin sanotaan.
        Sisukkuus on minusta hyvä ominaisuus, näen asian niin, että asiassa, kun asiassa pitää punnita se mikä kulloinkin kannattaa.
        Vaikka sen kiven kiertäisikin, kun sen viisaammaksi näkee, niin minusta on hyvä olla itsellä tieto, ettei kierrä sitä sen vuoksi, ettei omaa sisua.

        "eppu2"

        No niin.
        Tässä saimme tyypillisen eppu-kopion demeterin kommentista.
        Tarvetta vastaamiseen ei ole.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Omaisuudella ei ole osaa.

        H.

        Jep, tajusit varmaan, että ominaisuudesta yritin puhua, mutta ei kai se omaisuuskaan pakollista ole.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        No niin.
        Tässä saimme tyypillisen eppu-kopion demeterin kommentista.
        Tarvetta vastaamiseen ei ole.

        H.

        Sinulla tuota sisua riittää toisten mollaamiseen.
        Oletko koskaan ajatellut tehdä mitään tuolle kopio-pakkomielteellesi.


    • Kaikki-kärkeen

      "Onko mulla musta huumorintaju?"

      Ei ole. Sitä on maailmassa liian vähän muutenkin.
      Kärkihankkeitamme olisi saattaa tilastot maailman kärkipaikoille.
      Onhan meillä maailman paras heikoin itsetunto.

      • Pulp-fictio

        Jossain vaiheessa unkarilaiset oli suomalaisia edellä. Sukulaiskansa? Vai vain kieli?
        Tuosta suomalaisten itsetunnosta olen hieman toista mieltä. Meillä kun on tuota malttia siunattu runsain mitoin, luulen, että hitaus antaa vaikutelman itsetunnottomista ihmisistä.
        Ja onko itsetunto olemassa syntyneessä vaavissa vai onko se pelkän ympäristön hedelmää. Siis kssvaa ihmisessä vuosikymmenten myötä? Rohkeus väärin käytettynä, ei hyvä.


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Jossain vaiheessa unkarilaiset oli suomalaisia edellä. Sukulaiskansa? Vai vain kieli?
        Tuosta suomalaisten itsetunnosta olen hieman toista mieltä. Meillä kun on tuota malttia siunattu runsain mitoin, luulen, että hitaus antaa vaikutelman itsetunnottomista ihmisistä.
        Ja onko itsetunto olemassa syntyneessä vaavissa vai onko se pelkän ympäristön hedelmää. Siis kssvaa ihmisessä vuosikymmenten myötä? Rohkeus väärin käytettynä, ei hyvä.

        Kyllä tuo itsetunto nähdäksen kasvaa tai on kasvamatta kerättyjen kokemuksien myötä.
        Tyhmänrohkeus, hullunrohkeus on kyllä niitä lajeja, jotka useimmiten johtaa katstroofiin.


    • vhimsf

      Uudempi urheiluvalmennus ehken opettaa suksijat kiertämään ison harmaan kiven mieluummin kuin menon kiven läpi - sitä heikkoa itsetuntoakaan unohtamatta.
      Vahva vedätyksen maku ainakin niissä jutuissa koskien uskonnon opetusta että naiset ovat edelleenkin vain pelkkiä miesten kylkiluista tehtyjä - armottoman kädettömiä ja aivottomia otuksia - silleen vaan varojen ja verojen kusetusten kohteena
      - sillekään ei mitään voi että jos empkin ollu ajansaatossa murtuneita luita, kärsimyksen tunne ainakin melko mahtava ollut - nyrkin ja hellan välissä eläneenä kaikkien muitten töitten ohessa - ilman juoppo-narkkien kokovartalopuudutuksia
      - yhtä älyvapaata lie kyllä elo kipushokkisenakin - olipa murtunut mieli tai kehokin
      - vanhakantaisiin psyykelääkkeisiin ei koukutu samalla tavalla kuin viinaan tai muihin aineisiin - mikä niiden etu.

      • eppu2

        Tuo urheilu se taitaa olla malliesimerkki sisun käytössä.
        Kyllä minun mielestäni naisen asema on paljon parantunut, ainakin sivistysvaltioissa, noista kylkiluiden ajoista.


    • Urheilu, jossa hikoillaan lihaksien vuoksi.
      On aina Doupattua huijausta.
      -
      Urhelu, jossa hikoillaan Aivon ponnisteluista.
      On puhdasta Ralli-Autoilua.

      H.

      • Ai niin...
        Esa Peltosen lapsen-lapsella ovat sirot käsi-varret.
        Ikäisekseen ehkä liian paljas pylly.
        Mutta ainahan se on lapsilla niin.
        Ulko-näöstään päätellen tyttö doupataan ainoastaan Kermalla ja Mansikoilla.
        Sekä muutamalla tipalla Hunajaa ja tuoreilla Ruususen-lehdillä.

        H.


    • vhimsf

      Oon kuullut että monekin sanoo ralliautoilua isojen poikien leikkikouluksi
      - kaikkine liitännäisbisneksineen - kukaan ei edes mainitse silläkään viikolla sanaa ilmastonmuutos ja saasteongelmat - sen verran on liksan pyhittämä rahakkaiden immeisten eetos.

      • Siilimuorikka3

        Muakin kiinnostaa enemmän Rally Haukku :).


      • eppu2
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Muakin kiinnostaa enemmän Rally Haukku :).

        Onko tuo viittaus koiraan, vai rallin haukkumiseen?


      • Siilimuorikka3
        eppu2 kirjoitti:

        Onko tuo viittaus koiraan, vai rallin haukkumiseen?

        Rally Haukku on viittaus koiraan ja koiraharrastukseen/-harrastajiin.
        Esimerkiksi Rally-toko.


      • eppu2
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Rally Haukku on viittaus koiraan ja koiraharrastukseen/-harrastajiin.
        Esimerkiksi Rally-toko.

        Piti ihan googlata noita sanoja, ihka outoja mulle, mutta nyt valkeni.


      • Lienekkö

        Kuten haukku ei tee haavaa tai haukkuva koira ei pure.


      • Suurtahulluutta

        Iiihanaa! Onko oikeasti olemassa joku muukin joka ajattelee rallista samalla viisiin kuin meitsi. Ralli, kuten esim. sotakin, kuuluu niihin aiheisiin jotka ovat kaikilla mahdollisilla tavoilla väärin. Ne ovat rikoksia, suurta tuhlausta ja luonnonvarojen tärväämistä aivan turhan takia, turhuuteen.


    • "Jos saisin kirjoittaa tuo mun edellinen viesti uusiks, tekisin sen. Aika tekopyhältä näyttää, kun just puhuttiin slummi-elämästä. Latelin ilman sen kummemmin miettimättä."

      Et mielestäni kirjottanut mitään mitä pitäisi peruutella, mutta pidä toi symppis asenne. : )

      Täällä on ihan tarpeeksi töksäyttelijöitä jotka vaan selittelee ja selostaa, eivätkä koskaan voisi kuvitellakaan sanovansa "olin väärässä", tai "sanoin vähän tyhmästi".

      Yritän itsekin jatkossa ottaa mallia susta.

      • Kaikki töppäilee joskus, pitäisi olla myös itelleen armollinen. Se varmaan tekee sen, että jälkikäteen oikeuttaa itselleen kaikenlaista. Tänks, expimot :)


    • Olen nyt vuodattanut jokusen traagisen tarinan elämästäni.
      Missä viipyvät ymmärtäjät lohdutuksessaan pakahtuvat?
      Ei heitä siis olekaan.
      On vain pashan-puhujia.
      Turhan harva on ollut iloisesti aikuinen.
      Soittaen, rehellisesti kysyen.
      Alkanut ajatella minusta uudelleen.

      H.

      • eppu2

        Mitä jos sitä tarinaasi kertoisit ihan selkokielellä.
        Sillai aikuisen oikeesti


      • eppu2 kirjoitti:

        Mitä jos sitä tarinaasi kertoisit ihan selkokielellä.
        Sillai aikuisen oikeesti

        "eppu2"

        Hän on hyvä ja soittaa.
        esittää kysymyksensä selko-kielisyydestäni.
        0469014032
        Soiton jälkeen voimme yhdessä kirjoittaa palstalleme yhteisen selityksemme.
        Jotta minä en taaskin jää yksin haukkujen keskelle.

        H


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Hän on hyvä ja soittaa.
        esittää kysymyksensä selko-kielisyydestäni.
        0469014032
        Soiton jälkeen voimme yhdessä kirjoittaa palstalleme yhteisen selityksemme.
        Jotta minä en taaskin jää yksin haukkujen keskelle.

        H

        Minä en soita enkä vastaa tuntemattomiin numeroihin.
        Jos Sinä koet, että jäät yksin haukkujen keskelle, syytä voit hakea omista kommenteistasi.
        Jos jotain haluaa muuttaa, se pitää lähteä itsestä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Minä en soita enkä vastaa tuntemattomiin numeroihin.
        Jos Sinä koet, että jäät yksin haukkujen keskelle, syytä voit hakea omista kommenteistasi.
        Jos jotain haluaa muuttaa, se pitää lähteä itsestä.

        "eppu2"

        Niin.
        Asiat menevät kuten uskaltavat.
        Minä en kuitenkaan ollut pelkuri.
        Lähden itsestäni aina.
        Olen surullinen elämästäsi.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Niin.
        Asiat menevät kuten uskaltavat.
        Minä en kuitenkaan ollut pelkuri.
        Lähden itsestäni aina.
        Olen surullinen elämästäsi.

        H.

        Ehkä Sinun kannattaisi olla surullinen omasta elämästäsi ja lähteä itsestäsi siitä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ehkä Sinun kannattaisi olla surullinen omasta elämästäsi ja lähteä itsestäsi siitä.

        "eppu2"

        Miten minä voin soittaa sinulle ja alkaa uskoa johonkin?
        Sinä olisit voinut sen tehdä.
        Sen sijaan että jatkaisit näytelmääsi.

        H.


      • Nyt alkaa hunksin jutut mennä överiksi. Oletkos ihan kunnossa, kamu (hunksi) ?
        Söhellät joka puolella ja kerjäät kahdenkeskistä kontaktia. Jos antisi on tätä samaa, ketä kiinnostaa ?
        Haukut jokaisen, pilkkaat toisten myötämieltä ja annat ymmärtää että sinullekin kelpaisi...
        Olen samaa mieltä epun kanssa. Kerro tarinasi selkokielellä, jos haluat tulla kuulluksi. Paloman ketju todisti, että täältä löytyy empatiaa, eikä sen painoarvo laske, vaikka sitä epäillään ja pilkataan.


    • eppu2

      Hunsz, huomaan kyllä, että Sinulla on paha olo.
      Kenties se on useinkin. Verhoat sen vain tuohon iänikuiseen hölpötykseen.
      Kertovat, että olet tuolla tavalla komunikoinut täällä monen monta vuotta.
      Et kykene sanomaan asioita niinkuin ne on.
      Ymmärrän, että olisi suuri askel, jättää tuo rooli ja ruveta keskustelemaan niinkuin muutkin ihmiset.
      Haastan Sinut kertomaan selkosuomella mitä on mielestäsi suomalainen sisu.

    • vhimsf

      No ainakin jotenki vitsikkältä ainakin kuulosti uutisointi ja eläinlääkärin toteamus että karju voi hyvin jonkun öisistä örvelyksistä huolimatta
      - ja amerikkalaisten tutkijoiden kantasolukokeiluista - sian ja ihmisen sekasikiö- mahdollisuudet kasvattaa siiirtoelimiä ihmisille - vaarallisinta kuulemma on jos sialle kasvaa ihmisaivot - eli lempeästä lajista luomakunnassa tulisi tosipeto
      - samaa aihetta kasvikunnan kohdalla geenimuuntelussa oli hyönteissyöjäkasvien kohdalla joskus puutarhalehdessä pohdiskelua - jos kehittyy jättimäisiä ihmissyöjäkasveja, - onko se eettisesti tai ihmiskunnan moraalin kannalta oikein tehty tulevia sukupolvia ajatellen - mielestäni nepalilaisrva, joka on tehnyt kauan työtä kehitysmaiden lasten ja nuorten hyväksi, pystynyt estämään tuhansien kehitysmaiden nuorten myyntiä Intiassa ja muuallakin, seksiorjuuteen, alipalkattuihin töihin
      täysin mitään turvaa vailla oleviin työoloihin tms, on ainakin ansiomerkkinsä todella ansainnut. Ihmisarvosta ja -oikeuksista maailmassa lie kyse aina pohjimmiltaan kyse
      - Suomessakin myös - silloinkin kun on jäänyt vaikka boko haram-kyltin alla vaeltaneen joukon panttivangiksi - nk länsimaisen sivistyksen pintakiilto vähän yhtä pölyttyneeltä vaikuttaa väliltä kuin Juicen lauluss aikoinaan.

    • ent.siivoojaparka

      Onko sisu siis samaa kuin luja tahto?

      Se sanontahan kuuluu: "Luja tahto vie läpi harmaan kiven."

      Kirjoitit:
      "Sisu vie läpi vaikka harmaan kiven sanotaan."

      • Pulp-fictio

        Jossain laulussa on jotenkin näin; tahto rautainen vie läpi harmaan, siinä katajaisen kansan malli on.....

        Mutta mikä tai millainen on sisupussi


      • eppu2

        Kyllä se luja tahto samaa on, kuin sisu.
        Olen kuullut tuon Sinunkin sanomasi version.


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Jossain laulussa on jotenkin näin; tahto rautainen vie läpi harmaan, siinä katajaisen kansan malli on.....

        Mutta mikä tai millainen on sisupussi

        Sisupussin synonyymi voisi olla, periksiantamaton.
        Sellainen, joka takkuaa asiaa vielä silloinkin, kun se näyttää toivottomalta.


    • Anonyymi

      Voin sanoa että ei ole myytti. Olen sillä mennyt sellaisista tilanteista läpi missä muut olisi luovuttanut tai kuollut.

    • Anonyymi

      Oliko korvatulpat? Jos oli metallikiilat, niin ne kilahtaa kovaa.

    • Anonyymi

      Sairastelun vuoksi siivouksesta oli vierähtänyt pitkä tovi. Eilen siivosin koko mökin ja vaihdoin lakanat. Oli lysti tuoreena eläkeläisenä herätä puhtaissa lakanoissa puhtaaseen asuntoon ja keittää kahvit. Kaikki työt on tehty. Nyt vapun viettoon.

      Sisua on tarvittu, että tähän on päästy mutta ei naista. HAUSKAA VAPPUA!

      • Anonyymi

        Siihen minäkin pyrin, sairaudesta huolimatta!
        HAUSKAA VAPPUA🎈🎉


    • Anonyymi

      Kylä on Suomalinen sisus naisena 69v. joka on itsensä työllä elätänyt ja orvoksi jänyt 11vuotiaana josta pieni perintö raha riitti sihen kun täytin 17v. Ensin lastenkoti maksu.sit maksu sille perhelle ,jossa sänkypaikka oli. Ja kun kysyin oppikoulua hudetin ei! Joten töihin kansakoulun jälken kaupaan.Maksaa se petipaikka jossain.puhtaus,ruoka,ilman omaa huonetta. Niin sanon suoran jos siusta kirjoitaisin tänne romani kirja tulisi. Joten humaan en siedä yksin eläviä ikäisiäni nuorempia naisia jotka jo eläkellä masenus 55vuodesta ylöspäin.Itkevät kadotetu nuorus,huono lapsuus,huono mies ja avioero.Ei saa unta. paikat särkee. Kun lopetaisivat,kaljat ja vinit.Lopuisi säryt ja alkaisivat otaa ajasta kinni.Herätyskello ei paljoa maksa ja opetelisivat ajan halinan,päivärytmin.Menyttä ei saa takaisin ja turha sinä rypeä.Asenne sen ratkaisee. Karhun palvelus myös kitat itsensä humalan koti kaappijuoppona vinillä naiset 55v-75v.kun eroneita ymm.yksin elävät .märehtien mennyt.Rasitavia naisten kerhoissa. mitän valoa eivät näe.Asenetta ei Elämästä: Nyky hetki on ystäväni!N. Itä-Helsinkii

    • Anonyymi

      Suomalainen sisu tarkoittaa päättäväisyyttä, rohkeutta, sinnikkyyttä, voimaa ja kovuutta tehtävässä, joka saattaa joillekin tuntua mahdottomalta ja toivottomalta suorittaa. Englanniksi: https://www.finnishsisu.fi/

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      365
      12339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2522
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      60
      2482
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2037
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      169
      1970
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      80
      1927
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      132
      1847
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1475
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1440
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1414
    Aihe