Colitis ulcerosa

catfish5660

Hei
Onko kenelläkään tietoa, kuinka hampaiden kunto vaikuttaa sairauteen?
Pojallani tosi vaikea colitis ja hänellä on todella huonot hampaat.
Perinnöllinen hampaiden huono kunto. Nyt hänelle suunnitellaan bioloogista lääkitystä. Kaikkia muita kokeita otetaan, mutta ei ole tarkistettu hampaiden kuntoa.
Olisin kiitollinen jos joku vastaisi tähän viestiin asiallisesti. kiitos.

4

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruokavaliokuntoon

Kun hampaat ovat huonot eli suussa on avoimia kariespesäkkeitä ja runsaasti plakkia, kenties märkävuotoakin -- tämä tarkoittaa myös jatkuvaa voimakasta bakteerikylvöä suolistoon. Niellyksihän tämä bakteerimassa nimittäin tulee.

Osa bakteereista pääsee hengissä läpi vatsalaukun suolahaposta ja pääsee vaikuttamaan suolistoon.

Vastaus kysyykseesi on siis "kyllä".

Mitä voisitte tehdä?
      Hampaat on hoidettava ja tulehdukset eliminoitava. Tämä aluksi.
      Mutta erittäin tärkeää on ruokavalion muuttaminen! Sekä korjatun hampaiston kunnon säilyttämiseksi että myös suoliston kunnon vuoksi!

Lyhyesti: sokeri on myrkkyä sairaalle suolistolle. Lisätty sokeri minimiin ja tilalle hitaasti sulavia kuituja. Nämä vaikuttavat paksusuolen bakteerikantaan, nykyisen bakteerikannan tilalle pyritään uudella ruokavaliolla saamaan parempi. Hakeutukaa ravintoterapeutin puheille!

• catfish5660

Kiitos vastauksestasi. Näin olen itsekin ajatellut. Nyt minun täytyy vaan saada poika itse tajuamaan tämä asia.

• IkkunaUkko

Itse sairastuin vakavaan colitis ulcerosaan noin viitisen vuotta sitten ja kerkesin sairastamaan tautia muutaman vuoden ennen kuin ryokäle äityi lääkityksestä huolimatta niin pahaksi ja hallitsemattomaksi että ainoaksi vaihtoehdoksi jäi leikkaushoito. Mutta vastaus kysymykseesi liittyen hampaisiin, itse ne huomannut omalla kohdallani mitään vaikutusta hampaisiin. Ainoataan suuhun tuli taudin aktiivivaiheiden aikana aina muutamia aftoja. Mutta tokihan jos suolistossa jyllää krooninen tulehdus niin vaikuttaahan se väkisinkin myös vaikka hampaissa oleviin tulehduspesäkkeisiin.

Ja mitä muuten tulee tuohon ylempään kommentoijaan, niin muistuttaisin että ruokavaliolla ei nykytutkimuksen valossa ole kyllä oikein mitään vaikutusta colitis ulcerosan aisoissa pysymiseen. Itsekin olen ollut pienestä saakka kasvissyöjä ja todella tarkka siitä mitä suuhuni olen laittanut, mutta niin vaan iski tauti ja melkein tappoi lopulta.
      On myös tutkittu että ainoat elämäntavalliset asiat, jotka pitävät tautia aisoissa ovat tasainen stressitön ja paineeton elämä sekä tupakointi. Ja kyllä, luit oikein, tupakka on täsmälääke colitis ulcerosaan, mutta sitähän nyt silti ei toki voi kellekään mielellään suositella.

Mutta zemppiä pojan taudin kanssa elämiseen, kyllä se siitä luonnistuu ja ellei luonnistu niin kokemuksesta voin suoraan sanoa että leikkaushoitoakaan ei kannata pelätä. Itselläni paksusuolenpoisto ja sitä seurannut ohutsuoliavanne nimittäin toivat sairastamisen aikana menetetyn elämäni aivan täysivertaisena, terveenä, kivuttomana ja vessassa istumisrumbattomana takaisin. Päivääkään en ole katunut.

• catfish5660

Pojallanihan on sellainen tilanne, että hampaat täytyy hoitaa kuntoon, koska todennäköisesti aloitetaan biologinen lääkitys. Onko kokemusta sellaisesta?
      Siis biologisesta lääkityksestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      133
      6520
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      578
      2343
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      46
      1610
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1361
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      88
      1206
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      66
      1048
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1045
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1032
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1008
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      956
    Aihe