Apua, marsu söi viirivehkan lehtä!

Juulia12

Meillä oli marsut vapaana lattialla, ja viirivehkan lehdet riippuivat marsujen ulottuvilla. Yritin tehdä marsuille viidakon, mutta en tiennyt marsujeni ylettyvän sen lehtiin. Kuulin rouskutusta, ja katsoin kukkaruukun taakse. Siellä vintiöt pureskelevat lehtä. Laitoin nopeasti käden väliin, sillä en tiennyt, onko kasvi myrkyllinen marsuille. Olen erittäin huolissani marsujeni kohtalosta! Voisiko joku olla kiltti, ja vastata? Kyselen siis, että onko viirivehkan lehti myrkyllinen marsuille?!
Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen!

Terveisin Juulia 12v.

Toivon pikaisia vastauksia!

6

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juulia12

      Eli saattaako marsuille tulla jokin murkytys, ja miten sen hoitaa? Saattaako pala lehdestä aiheuttaa kuoleman 4kk. marsuilleni?

      Näyttivät syövän lehtä innokkaasti. Laitettuani käden väliin mokomat yrittivät kaikin keinoin vielä yltää kasviin. Luulivatkohan salaatiksi...?
      Marsujani on kolme, kaikki alle puoli vuotta.

    • kbcfgjgxf

      Kyllähän viirivehka voi nieltynä aiheuttaa myrkytysoireita, minkä olisit itsekin voinut googlettaa muutamassa sekunnissa... Lisäksi on taas tässäkin tapauksessa sanottava, että jos lemmikin hyvinvoinnin suhteen on huoli, niin silloin soitetaan päivystävälle eläinlääkärille.

      Kun nyt otetaan huomioon, että tapaus on sattunut ennen klo 14.30, niin eiköhän ne myrkytysoireet olisi jo ilmaantuneet, jos sellaisia olisi ollut tullakseen.

    • Juulia12

      Yritin kyllä googlettaa, mutta en ainakaan itse löytänyt mitään. Eivät vanhemmat suostu soittamaan eläinlääkärille, sillä ajattelevat, että ei siitä nyt mitään myrkytyksiä tule. Ei olekaan tullut tähän mennessä ainakaan, toivottavasti ei sitten tulekaan.

    • Juulia12

      Voiko myrkytys koitua pienoisen kohtaloksi...?
      (En tätäkään löytänyt googlesta)

    • Zedä

      Eläinlääkärille voit kyllä soittaa vaikka ihan itsekin, tai mainita vanhemmillesi että ei se soittaminen ja kysyminen maksa... Huolehdi jatkossa että masujen ulottuvilla ole kuin varmasti myrkyttömiä kasveja, kerta vanhempiasi ei niiden hyvinvointi kiinnosta :/

    • Juulia12

      Anteeksi nyt vain, mutta vanhempani rakastavat eläimiä! Eläinlääkäriin ei ole tarvinnut soitella, kun ei oireitakaan ole tullut. Jos jotain ilmenee, soitamme sitten. Ja tiedoksi, kyllä soittaminen aina maksaa. Paitsi jotkin WhatsApp-puhelut. Ajattelin nyt vain kysellä täältä tietoa viirivehkan myrkyllisyydestä marsujen suhteen. Eläinlääkärit harvoin tietävät jokaikisten eksoottisien kasvien myrkyllisyystason lemmikeille. Mitään ei kuitenkaan ole ilmennyt, joten vaara on ohi. Ja vielä lopuksi, en rupea itsekseni soittelemaan eläinlääkääreille, kyllä sen vanhemmat sitten tekevät, jos on marsujen hyvinvointi kyseessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe